ON-LINE diskuse: Kapitáni dopravy řešili, zda je reálný přesun zboží ze silnice na železnici

Metrans testoval zapůjčený elektro tahač Volvo FM Electric. Foto: MetransMetrans testoval zapůjčený elektro tahač Volvo FM Electric. Foto: Metrans

Sledujte živě streamovanou diskusi v pondělí od 20:00. Otázky hostům můžete pokládat už nyní.

Ve třetím díle živě přenášené diskuse Trendy Zdopravy.cz se věnujeme tentokrát tématu přesunu zboží ze silnic na železnici. Opravdu se to někdy stane? A co se musí změnit, aby byly dálnice volnější a železniční kapacity více využité?

Pozvání přijali:
– Aleš Willert, generální ředitel skupiny C.S. Cargo
– Vojtěch Hromíř, generální tajemník sdružení silničních dopravců ČESMAD Bohemia
– Martin Hořínek, prezident sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz a ředitel Metrans Rail
– Jana Vládková, ředitelka EP Cargo

Témat, která v živě vysílané diskusi otevřeme, je celá řada. Hlavní otázkou bude, zda je vůbec reálné za současné situace přesunout více zboží ze silnic na dráhu. Nejsou to všechno jen prázdné fráze a sny Bruselu, které však nedokáže ve skutečnosti nikdo naplnit?

A stojí silnice a železnice v konkurenčním postavení, nebo jsou to partneři, kteří se zvládnou doplňovat? Umí objem přepraveného nákladu skutečně indikovat ekonomickou krizi? Proč u nových logistických areálů nevznikají vlečky, na rozdíl od parkovišť pro kamiony? Jak se vyvíjí aktuální statistiky přepraveného zboží na české železnici a silnic? A jak se popere kamionová a železniční doprava se stále větším tlakem na takzvanou bezemisnost přeprav?

21:35 Konec vysílání, děkujeme za pozornost.

21:33 Lepší situaci dopravci očekávající ve druhé polovině 2024, silniční až v závěru příštího roku.

21: 29 Přesmyk v Libni je dlouhodobý problém. Není ale vůle Prahy 9, aby vznikl.

21:28 Pomohou VRT nákladní železnici? Podle Hořínka bude záležet, jak se podaří odsunout osobní vlaky z konvenčních tratí.

21:21 Je zbytečný mýtus, že silnice a železnice soupeří, říká Aleš Willert. Trh je široký a každý umíme něco.

21:17 Z programu OPD nejspíše vypadnou dotace na podporu intermodálních terminálů, což je podle Hořínka škoda.

21:15 Velký potenciál vidí Martin Hořínek k propojení železnice a silnice u city logistiky. Z vagónu se přeloží zboží na silniční auto.

21:10 Proč nejezdí vlaky do skladů? Bohužel dochází i ke snesení vleček tam, kde byly, říká Martin Hořínek.

21:06 Odstavených vozů je hodně, musejí se přesouvat i na regionální tratě, podotkl Martin Hořínek. Správa železnic nemá dostatek kapacit na hlavních tratích, kde je možné je odstavit. Podle něj indikace z trhu ukazují, že lze čekat spíše pokles. Už v roce 2008 jsme věděli mezi prvními na propadu přeprav z přístavů, že se blíží pokles. „Jsme nyní na dně, ale dno se neprohlubuje. Oživení čekáme v druhé polovině příštího roku,“ podotkl Hořínek.

21:04 Kůrovec na české železnici nahradily agrární komodity, říká Jana Vládková. Pokles je vidět i na železnici, ukazují to počty odstavených vozů.

21:01 Mýto je spolehlivým indikátorem vývoje přeprav, podotkl Vojtěch Hromíř. V září výběr klesl. Připomíná také barometr mezi dopravci zpracovávaný ČESMAD Bohemia. Ten ukazuje větší skepsi mezi šéfy firem.

20:59 Znamená klesající objem přeprav příchod krize? Podle Aleše Willerta jde spíše o stagnaci než recesi. Pokles ale vidět podle něj jde.

20:53 Jana Vládková připomíná, že investice do lokomotiv jsou na desítky let. Nepřeceňuje efekt ESG a snahy o zelenější přepravy u zákazníků.

20:51 Podle Hromíře dochází k instalaci zařízení povinně i u dopravců na silnici, nejde ale o tak vysoké investice. Jako příklad uvádí tachografy. „Kolegové na železnici mají problém s kapacitou, to uznáváme,“ dodal Hromíř. Podle něj až na pár výjimek je podíl železnice nízký i v jiných zemích.

20:48 Téma ETCS. Je to obrovsky drahá záležitost. Jen Metrans Rail zaplatil podle něj za ETCS přes 20 milionů eur, slibováno podle něj bylo 85 % podpory, v reálu je dotace kolem 45 %.

20:44 Na železnici se dlouhé desítky let neudělalo téměř nic. Propásli jsme 25 let, říká Hořínek. Dnes neexistuje lokomotiva, která by mohla projet celou Evropu kvůli různému napájení a zabezpečení.

20:42 Podle Willerta je potřeba se vyvarovat extrémním výkyvům. Jako příklad uvádí podporu LNG před lety a současnou situaci s tímto palivem. Připomíná, že některé přesuny na železnici nelze provést už z principu, například městské přepravy.

20:38 Cesta k zelenější dopravě na silnici vede podle Hromíře přes alternativní pohony. Cíle jsou pro výrobce velmi náročné, připouští. Nelze očekávat, že všechny kamiony budou elektrické.

20:35 Nenahrává požadavek po nízkoemisní dopravě železnici? Podle Willerta by to kamiony nemělo ohrozit, běží testování elektrických kamionů, očekává v této oblasti velký vývoj.

20:33 Podle Aleše Willerta se řeší často jen pseudopoptávky a porovnávají se zbytečně přepravy po železnici a silnici. Základním znakem takových poptávek jsou velké objemy a bez garance přeprav.

20:28 Všechno, co vidíte kolem sebe, se nyní vozí v kontejnerech, říká Hořínek. Podle něj se běžně vozí už takto šrot či dřevo. Unifikovaný „obal“ je podle něj budoucností železnice v podobě intermodálních přeprav.

20:26 Podle Jany Vládkové režim JIT na železnici již u řady zákazníků funguje a vyžaduje velmi přesné plánování. Stává se ale, že ne vždy dojede včas.

20:22 Velké rozdíly jsou podle Hořínka v řešení mimořádností na železnici a silnici.

20:18 Podle Hořínka nestojí proti sobě silnice a železnice, oba módy spolu podle něj umí dobře spolupracovat. „Spokojenější bude řidič, který ráno vyjede a večer se vrátí domů,“ podotkl Hořínek. Podle něj v rámci kontinentálních přeprav již umí železnice fungovat v režimu just-in-time (JIT).

20:15 Podíl českých dopravců v přepravách v Česku se podle Hromíře v poslední době stabilizoval. Před covidem měli zahraniční dopravci již přes 50 % mýtných transakcích, během covidu vyrostli čeští dopravci a nyní lehce opět rostou zahraniční dopravci.

20:12 Aleš Willerta označuje vývoj v posledních čtyřech letech za přelomový. Zákazníci požadují maximální flexibilitu, negarantují minimální odběry. Roste podle něj tlak na minimalizaci zásob. Není rozdíl mezi českým a jakýmkoliv jiným evropským trhem. Podle něj je konkurence na trhu extrémně velká.

20:08 Podle Vojtěcha Hromíře došlo v posledních dekádách k velké proměně výroby, což nehraje do karet železnici, ale silnici. Máme jednotný trh na silnici, všichni mají stejná pravidla, říká. V příštích letech nevidím něco, co by rozdělení přeprav mělo změnit. Silnice přepravy požadované v této době zvládá lépe.

20:05 Jana Vládková je mírnou optimistkou a věří, že k mírným posunům k lepšímu dojde. Železnice je podle ní někdy zbytečně démonizována. Potenciál vidí v přepravě stavebního materiálu, například v přepravách popílku.

20:01 Martin Hořínek uvádí, že dlouhodobě železniční nákladní doprava v Česku stagnuje a růžky mezi silnicí a železnicí se neustále rozevírají. Železnice je drahá, zákazníkovi je jedno, zda přijede zboží kamionem nebo vlakem.

20:00 Zahájení diskuze

 

Tagy Doporučeno přesun zboží na železnici Trendy Zdopravy.cz
151 komentářů