Přehledně: Správa železnic zveřejnila seznam projektů, na které jí chybějí peníze
![Stanice Kladno po modernizaci. Pramen: SŽ](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2021/10/Kladno_1-1.jpg)
Stopka se týká projektů za více než deset miliard korun.
Správa železnic musí přerušit přípravy dalších sedmi velkých zakázek na modernizaci infrastruktury. Jde o akce, na které aktuálně Správa železnic nemá peníze, i když má mít stejně velký rozpočet na celý rok, jako byl plánován loni na počátku roku.
O devíti projektech „pod čarou“ promluvil v pátek generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda na tiskové konferenci s ministrem dopravy Martinem Kupkou. Redakce Zdopravy.cz získala kompletní seznam projektů, u kterých se zatím přípravy zastavují. Ministr dopravy Martin Kupka na tiskové konferenci poznamenal, že jde o projekty, na které v původním návrhu rozpočtu také nebyly peníze.
Podle Svobody se podařilo už seznam projektů „pod čarou“ zredukovat, když se podařilo nalézt zdroje na modernizaci trati Lanžhot – Kúty a z Prahy-Bubnů na Výstaviště. Celkem tak chybějí peníze aktuálně na sedm akcí.
Šest ze sedmi projektů pod čarou je už ve fázi soutěže a podaných nabídkách, na jeden se soutěž teprve chystá. I s jeho započítáním hodnota zakázek přesahuje v součtu deset miliard korun. Už dříve Správa železnic zrušila jiné zakázky, například na modernizaci Podkrušnohorské magistrály u Chomutova nebo bezbariérové zpřístupnění nástupišť v Kolíně.
Správa železnic má mít letos rozpočet 53 miliard korun, stejně jako měla na počátku loňského roku. Během roku ale stát přidal ještě dalších 7 miliard korun. Podle Kupky nedojde k zastavení již rozjetých akcí, u jiných nevyloučil posun v čase. Po Správě železnic chce také větší konkurenční tlak na zhotovitele, chystá se revize připravovaných projektů podle jejich důležitosti.
Akce, na které Správa železnic nemá nyní peníze
– Elektrizace trati vč. PEÚ Brno – Zastávka u Brna etapa 2. celkem 2,5 miliardy korun.
– Optimalizace traťového úseku Čelákovice (mimo) – Mstětice (včetně) 2,392 miliardy korun
– ETCS Praha-Uhříněves – Praha hl. n. 315 milionů korun
– ETCS Brno-Horní Heršpice – Zastávka u Brna 486 milionů korun
– Modernizace trati Kladno (včetně) – Kladno-Ostrovec (včetně) 4 miliardy korun
– Rekonstrukce výpravní budovy ve stanici Teplice v Čechách 279,5 milionu Kč
– ETCS Milovice – Praha hl. n. – tendr dosud vyhlášen není, ale je podána společná žádost o prostředky z první výzvy CEF2 se stavbou ETCS Praha-Uhříněves – Praha hl. n.