Přehledně: Správa železnic zveřejnila seznam projektů, na které jí chybějí peníze
Stanice Kladno po modernizaci. Pramen: SŽ
Stopka se týká projektů za více než deset miliard korun.
Stopka se týká projektů za více než deset miliard korun.
Teď odloží Čelákovice–Mstětice, aby to pak mohli dělat současně s Nymburk–Poříčany. To bude labůžo až rychlíky nebudou mít kudy jezdit.
Když tak potom odloží i Nymburk – Poříčany, aby se to časově nekrylo.
Co se má dělat na té „lokálce“ Nymbutk – Poříčany?
Po 80 letech tu máme konečně termín započetí modernizace trati Kladno – Praha a zase nic… Když nevědí přesný rozpočet na další rok, tak proč plánují modernizace na které nemusejí být peníze? Človek si říká, že tady ta díra Kladno konečně získá nějakou podobu a ono zase nic. Už od té doby, co vyšlo první info o tom, že by se mělo začít stavět v roce 2022 tak jsem si říkal, že se to stejně nějak pos*re a tato myšlenka mě neopustila ani ve chvíli, když vyšel rozpis výluk na trati v Kladně na rok 2022. A hleďme, nespletl jsem… Číst vice »
Přijde mi, že je tady rozebráno tisíc katastrofických scénářů. Ale rozpočet je jen na jeden rok, tedy rokem 2022 to nekončí. Důležité bude, jestli se ekonomika znovu rozjede a budou se moct znovu spustit velké soutěže a projekty. Pokud ne, tak si na velké investice opravdu nevyděláme a budeme muset šetřit. A důchodcům na důchody si sáhnout netroufne vůbec nikdo. Samotné pobídky a stavby v dopravě sice trochu konjunktuře přispějí, ale ekonomiku jako celek samy nerozjedou. A zas tak prudké škrtání to není, zažili jsme mnohem větší.
jojo… katastrofa byly roky 17, 18, 19, kdy nebylo pripravene vubec nic a par vetsich staveb stalo zaseklych na pozemcich ci vysumele eia… az za babise se to povedlo dat do pohybu.
Ale jděte. Babiš byl v době nízkých rozpočtů pro železniční stavby ministrem financí a ministři dopravy byly nominanti ANO celých 8 let. Až poslední roky se jim trochu rozblesklo.
No to jsou borci, hlavně, že jsou peníze na silnice a dálnice….
ok, takze:
1. jaky je pomer penez vydanych na silnice a na dalnice?
2. jaky je pomer dopravniho vykonu na techto modech?
a az to spoctete, tak si jdete dat pred zrcadlo facku.
Ještě k té fotce z článku – uvědomím-li si, že žst. Kladno coby stanice relativně nevhodná coby výchozí/konečná stanice pro vlaky z jakéhokoliv směru jízdy, přijde mi 5 nástupištních hran pro takovou stanici dost nadbytečných.
Dal jsem si 3 minuty práce a spočítal aktuální počet příspěvků pod 15 posledními články v kapitolách železnice, silnice a letectví.
Železnice: 1472 reakcí
Silnice: 378 reakcí
Letectví: 285 reakcí
Železnice téměř 4x více komentů než silnice. Myslím, že podobně to bude v rámci čtenosti článků.
Tzn., pokud se všechny akce SŽ pozrušují, o čem bude zdopravy psát? Vždyť železnice je jejich největší tahák.
Jako že šéfredaktor zdopravy.cz má nastoupit na ministra Kupku a ředitele Svobodu s tím, aby nezastavovali železniční projekty, protože server by neměl o čem psát a hlavně šotouši by neměli co číst? Trochu obskurní vtípek.
Počet komentářů není úměrný čtenosti:-)Jen na železnici má vyšší procento čtenářů (ale stále relativně malé v poměru k počtu čtenářů) potřebu něco komentovat-)
Modernizace trati Kladno – Ostrovec.
Pohádka začíná „bylo – nebylo“.
Taky to je „nebylo – nebude“.
Ťukněte na horní obrázek a stiskněte „DELETE“ a „ENTER“
No to ta zastávka u Brna dopadla. Bez 2 etapy, bez ETCS, bez terminálu ve starém liskovci, bez kapacitního hlavního nádraží a to ať už je u řeky za řekou nebo třeba v řece.
Tohle je celé k breku. O vyhozených miliardách bez dosažení plánovaného efektu nemluvě.
Přičemž tento „odklad již odloženého“ se týká jen prvních dvou bodů.
Ostatní body jsou na tomto „odkladu odloženého“ nezávislé.
nadrazi v brne je nedavno opravene. poslete do srotu vysokopodlazni vozy, zavedte prujezdny model a usetrite 40 miliard…
Naopak pro tratě od Střelic je, co se týče zatížení brněnského uzlu, nejvhodnějším řešením právě vedení k 5./6. nástupišti.
Nikoliv průjezdný model znamenající pobyt v Brně hl. n. sice kratší, ale u velmi vytížených nástupišť č. 1 – 4.
Jo, to se řekně, žádný rozestavěný projekt nezastavíme… ale tady je to na dvě půlky, a první bez druhé nebude skoro k ničemu 🙁
Hlavni je dodělat projekty co ještě proplatí Brusel
Vypadá to, že se letos nebude zahajovat ani jedna velká železniční stavba …
Co jste si zvolili..
nekdo si zvolil covid + tisknuti prachu jak o zivot?
a nechci vas strasit, ale asi budete mit brzo jinaci starosti nez zastavena zeleznicni stavba na druhym konci republiky. energiema a potravinama to jen zacalo…
A už je to tadynesmysl. Ono těch projektů, na které nebudou peníze bude nejspíš více. Ten seznam bude přibývat.
Na první etapu Zastávka-Brno šlo dost peněz z EU. Pokud to nedostaví až do Zastávky a dráty budou končit v lese u Střelic, tak to přece bude zmařená investice a EU bude chtít prachy zpět.
Dráty končící na okraji lesa za Zastávkou vám nevadí?
Mimochodem, je zvláštní, že EU vůbec připustila realizaci části tohoto projektu až po skončení období „2013 – 2020 + max. 2 roky nad rámec této doby“ coby vymezení období „OPD2“.
Protože se to nefinancovalo z OPD2 – ano, žádost se sice podala, ale pak ji Sabotéři Železnic pěkně v tichosti zase stáhli zpět a stavba je financována prostřednictvím RRF (Recovery and Resilience Fund). S OPD2 to nemá nic společného.
Aha. Z logiky věci tím usuzuji, že tím pádem nehrozí, že by český stát měl při nerealizaci úseku Střelice – Zastávka povinnost cokoliv vracet, když z dotačního hlediska nejde o jeden dotační titul.
Ne, nehrozí, bylo potřeba to nějak rafinovaně oje**t aby se pokryly „skluzy termínů“ a takto se to vymyslelo.
Tak řekněte, vláda šetří…………a za 10 let to vybudovat bude cena o 100% více. Nevím, kdo ušetřil ? Určitě to nebyl daňový poplatník. Navrhuji sebrat poslancům a senátorům služební auta. Jezdili by s lidem a starali by se o dopravu lépe.
Doufám, že byste pak nenadával, že toho ti poslanci či senátoři (mimochodem senátoři ani o státním rozpočtu nerozhodují, což jistě víte) udělají o to méně, když budou mít prostoje vzniklé „služebním“ čekáním na nejbližší spoj veřejné dopravy.
No, třeba se začali pak snažit něco s tímto dělat, když okusili situaci běžného smrtelníka 😀
Většina „běžných smrtelníků“ jede autem** a fakt neřeší, že je bita na tom, že na té které trati nebude ETCS apod. ** O. K., možná mezi Prahou a Čelákovicemi (potažmo Lysou, Milovicemi apod.) jede vlakem fakt vysoké % lidí, kteří v této relaci obecně jedou; tak holt pojedou přes nezmodernizované Mstětice (pozn. přeložka Mstětice – Čelákovice stejně nebyla součástí tohoto projektu, nebo jo?). A „běžní smrtelníci“ mezi Brnem a Zastávkou holt možná o něco déle budou jezdit ve vlaku poháněném naftou a ne elektřinou (moc dalších změn by se jich stejně netýkalo; počet vlaků se tam moc zvýšit nedá kvůli… Číst vice »
Přeložky na 231 právě jsou součástí projektu.
O. K., pak v tomto konkrétním případě fakt platí, že „běžní smrtelníci“ žel pojedou o něco delší (vzdálenostně i časově) trasou (nepřeloženou tratí Mstětice – Čelákovice) o to delší dobu.
„Běžní smrtelníci“ i v těch Ostopovicích/Troubsku by mohli mít 15 minutu ve špičce, ale je to krapet zapodmínkované takovou malou drobností – musí být nové nádraží (ŽUB).
– Pak by to znamenalo, že ti „běžní smrtelníci“ dojedou vlakem leda tak na odlehlé nádraží za Zvonařkou.
– Nemáte pravdu; tento dlouhodobý výhled počítá s jen 30min. intervalem pro tyto obce (každý druhý vlak do Zastávky veden zrychleně).
Když se podívám do SP ŽUB, do varianty Ab pro střednědobý (2035) i dlouhodobý časový řez (2050), tak tam je v GVD zakreslen špičkový/mimošpičkový „skákavý takt“ pro Ostopovice 15/30 min. a pro Troubsko pak 30/30 min. – viz odkaz níže:
https://ctrlv.cz/l4KU
Aha, zastavování „spěšných“ vlaků směr Zastávka v Ostopovicích a tím pádem 15min. interval. Hm, zajímavá „spěšnost“. 🙂
A mj. odlišnost oproti studii proveditelnosti + také tím pádem odlišná cestovní doba Brno – Zastávka (vliv dodatečného zastavení v Ostopovicích).
Zajímavé také jsou rozestupy ve špičce mezi příjezdy dvou Os vlaků do Zastávky či odjezdů odtamtud směr Brno, a to rozestup cca 10 – 20 – 10 – 20.
Aneb není 15min. interval jako 15min. interval. 🙂
Ono dost záleží dost na tom, v jakém konkrétním místě ta 15-minuta nebo 30-minuta konkrétně je, resp. v jakém časovém řezu (2035 nebo 2050), abych byl úplně konkrétní – třeba na t-250 má u linky S3 „cestovat“ mezi hranicí ŽUBu a tuším Rajhradem, dá se to dočíst v SP někde – to za prvé.
Druhá věc je to, čemu se říká „skákavý takt“…ano, „marketingově optimální“ (z pohledu cestujícího) to asi není, ale budiž.
No vidíte, tak oni mohou jet také autem (ale ne placeným daňovými poplatníky) 🙂
Když se nepoučí, tak se alespoň ušetří, výhra to bude v každém případě 🙂
Měl by se stát chovat jako spekulant? Za mě určitě ne.
Pan ministr nicméně neřekl, že na tyto stavby peníze nebudou. Spíše řekl, že by měly být financovány efektivněji. Ať tedy hledá finance a efektivnější řešení. Opak by měl být považován za selhání.
Ano, řekl to moc pěkně. Výsledek ale bude ten, že ty stavby prostě nebudou a může si to každý nazvat, jak jen uzná za vhodné 🙂
Nebo se do toho zapojí soukromý sektor, když by se takto dařilo stavět, byla byla by to pro všechny velká výhra
To je otázka, jak by to ve výsledku vypadalo. Já jen, aby člověk místo 1500 Kč ročně neplatil 1500 Kč za 100 ujetých kilometrů na dálnici. Osobně nejsem příznivec příliš velké liberalizace infrastruktury.
Ale mělo by to být považováno za jeho selhání.
jakoze se mezi prahou a lysou necha kus streky z roku 1970 (?), protoze se nani uz nikdy v budoucnu nenajdou dve miliardy?
a nejste magor?
Modernizace trati na Kladno má šanci revolučně zredukovat autobusovou dopravu mezi Kladnem a Prahou, a dost možná i automobilovou. Redukce zplodin, menší náklady na údržbu silnic… takové věci by přeci měly být v zájmu státu a tedy i ministerstva. Ledaže by někdo tu kladenskou autobusovou dopravu chtěl nedej bože zachraňovat.
A co další projekty v přípravě, které dle mapy SŽ na internetu mají být připravené na letošní zahájení?
Např. rekonstrukce žst. Smíchov, či nějaká vypravní budova snad v každém kraji?
Také je s nimi amen, ač se dle proklamací investice nezastavují?
Tipoval bych, že se to časově o něco posune. Než aby se narovinu řeklo, že na to prostě nejsou peníze, tak se prodlouží termín, takové alibi pro vyváznutí z problému 🙂
A ještě tedy hodně dlouho budeme absolvovat to otravné křižování v téměř každé stanici na „páteřní“ trati Brno – Přerov:
https://youtu.be/qzhjCUgVzy8
Tak na co se dělaly ty Střelice???? K čemu jsou tam ty dráty? A ta červená na vjezdu u neexistující koleje od Tetčic tam naprázdno svítí proč, když se nepojede dál?
https://youtu.be/E3lYUFmI0Qc
Svítí tam takto „naprázdno“ proto, že Dobrá správa rozdělila realizaci toho projektu do dvou částí.
Pokud by tak neučinila, mohlo být už pár měsíců hotovo až do Zastávky včetně.
ODS už od Římana železnici nenávidí s tím asi nikdo nic nenadělá.
To není možný 😀😀🙏🙏. Zase Kladno ?? No nene … Za posledních 30 let už asi patnáctý a definitivní termín modernizace …..Takhle, bylo by dobré se už dále na SZ neztrapňovat a rovnou dejte Kladno jako technickou kulturní památku. No co, do Jilemnice se budou lidi jezdit dívat na mechaniky a na Kladno zase na mžourající vložená návěstidla. Která tam jisto jistě budou blikat ještě za deset let. A vše si cestující stihnou prohlédnout, když je tam v celé stanici nově rychlost snížena na 30…..a to ještě je i tak leckde na hraně. Navíc z osmi posledních zbylých dopravních kolejí… Číst vice »
My se toho zabezpečení prostě nedočkáme 🤦♂️
40 let jsem na dráze a 40 let se mluví o začátku rekonstrukce nádraží Teplice v Čechách.
Kolikrát už na to byly vyčleněny peníze a vždycky použity jinde.
Je to docela ostuda
totéž o rekonstrukci-potažmo bourání Budovy v Mladé Boleslavi…a stále nic…ostuda
Za to si může MB sama, protože ji v minulosti chtěla za památku, pak se jí nová nezamlouvala atd.
No…a nelze vyloučit, že to potrvá ještě druhých 40 let, uvážíme-li v jakém zanedbaném stavu jsou prioritní tratě…
Tak kdyby si na to dráha uměla vydělat, tak to asi opravené je…
Dráha je součástí systému státu, sama si nevydělává.
Na dráze se toho vždy naslibovalo (nalhalo). Otec když nastoupil k ČSD začátkem padesátých let, tak poslouchal o elektrizaci tratě 20 a o doplnění druhé koleje. Děda když nastoupil k ČSD ve dvacátých letech, tak poslouchal jak bude postavená nová dvojkolejná trať Plzeň-Brno. No a já po nástupu k ČSD poslouchal o dobudování ŽUP (ONJ a ONS) a následně o vybudování tranzitních koridorů s rychlostí 160km/h. 😀
Nejpragmatičtějším řešením by bylo budovu zbourat a namísto ní postavit malý, úsporný vestibul.
Ale chápu, s ohledem na „historičnost“ (atd.) to není možné. Podle toho to ale reálně dopadá.
Plus ta budova už je tak jako tak vyklizená v horních patrech, viz cedule o tom, že tamní byty byly již zrušeny.
Tak to se asi železnice do Hradce Králové na úrovni 21.století nejspíše nedočkáme. Po dalších několik desetiletí bude z Velkého Oseka do Chocně přes Hradce Králové vést pomalá jednokolejka, která už teď je docela rozkladu.
Dočkáte. Ale tak za 25 let – 20 let čekání + 5 let samotné stavby.
Z HK po modernizované trati do Pardubic a pak na Prahu. To snad není taková tragédie, ne?
Jo tu bych chtěl vidět. Když ten poslední úsek Opatovice- Hradec Králové stát taky nebude.
To jsem v článku nevyčetl. OPdkud to máte ?
to si k tomu lide s mensim iq musi vymyslet, aby meli cim zit.
Když nejsou peníze a v dalších letech taky nebudou a u všech staveb se postupně posouvá rok jejich zahájení, tak není problém takovou stavbu třeba o 5, 10, 15, 20 let odložit. Tomu se říká logické uvažování. Není předpoklad, že příští rok se najednou objeví desítky miliard navíc a nakonec se to postavit podaří.
Tak hlavně že nebudou chybět 2 mld. na rekonstrukci Polom – Suchdol n. O.
Ale vyhazujeme do kanálu miliardu měsíčně na nesmyslné antigenní testování s chybovostí 41%.
Nemůžeme mít holt všechno.
No miliarda měsíčně. Co to je proti zastavení ekonomiky.
Opět toto nesmyslné falešné dilema, které má ospravedlnit vyhazování miliard do kanálů (či správných kapes?). Většina zemí to nedělá a ekonomiky samozřejmě šlapou i tak.
Není. Kdyby se v 2020 na podzim neustoupilo kovidiotům. A) podle prymluly plošně testovalo.
Nebo B) před vánoci se začlo testovat ve firmách ne až v březnu. Nemuseli jsme být za jen kr. in kovid. A možná i bez lockdownu. A s více otevřenýma školama. A třeba by to šlo použít i na volnočasové aktivity.
To samé na Slovensku. Jak mile se ustoupilo uřvaným kovidiotům a ještě před vánocema, šlo slovensko do..
Falešné dilema? Vy tu ve spojistosti s odložením dopravních staveb blábolíte něco o antigenních testech a podsouváte tu, že je k ničemu.
A co Gripeny a T72? Nebylo by lepší zrušit „drahou“ armádu a nechat jen aktivní zálohy? Anebo přestat platit důchody?
A raději platíme výdaje na léčbu, než abychom preventivně všechno zavřeli (hlavně státní hranice) hned předloni.
Dyť by někdo nesměl do Alp na lyže… ó hrůzo.
Od počátku roku minimálně 2,75 miliardy vyhozeno do kanaálu (teda do chřtánu spřátelených firem…).
Nevýhoda železnice jsou aktuálně ceny soutezenych zakázek. Nedivím se že silniční a dálniční projekty pojedou dal.. Tam to levněji nebude.. I díky Metrostavu se soutěží dost nízko.. Stavět železniční projekty o 20-50% dráž než by se mohlo.. To by stát opravdu nebyl řádný hospodář.
Tak ono jde taky O to jak předpokládané ceny odpovídají realitě. To že jsem nad předpokládanou cenou nemusí znamenat že jsem dráhy, ale jen že je špatně předpokládaná cena.
Která významná zahraniční firma usiluje o zakázky v ČR na železnici?
No to víte…to by nebylo na hezké vánoce pro nějakou tetičku…
Aneb dalnice, dalnice, dalnice…
Obávám se, že dálnice jsou na řadě. Nebo myslíte, že se zdražování týká jen železnice?
Mimochodem, nám zdražili vstupy o 40 % proti 1/20. Co mám podle vás dělat? Platit to ze svýho?
Vlada se netvari, ze by se to melo tykat i dalnic, naopak v tom chce jeste pridat. To, ze pro ministra kupku budou prioritou predevsim dalnice bylo jasne i bez nutnosti uspor, to vyplyva z jeho ideologickeho zazemi.
A kdyby to nebyl člověk z ODS (kterou zavilí odboráři, kterých je plná dráha, prostě nesnáší protože jsou to krvežíznivé kapitalistické saně, které jim chtějí sebrat důchody a deputáty)?
A to je řeč o výstavbě, nebo už o komponované likvidaci v rámci Green Dealu?
Hlavně že soudruzi budou dotovat elektromobily. To peníze jsou.
Víte kolik to bude vědeckého materiálu pro doktorandy na psychiatrii? 😀
Tak že stavba nového nádraží v Chomutově se přesouvá do let 2099 až 2110.
Klid. Vláda ODS nevydrží déle jak jedno volební období. To už je taková tradice.
A potom bude zase Hrabiš & comp.?
A 1992 – 1996 a poté 1996 – 1998 bylo co?
(Plus s přivřením oka i 2006 – 2009 a pak po pauze způsobené úřednickou vládou též 2010 – 2013.)
To dříve, když uvážíme, že do Chomutova budou jezdit z Prahy rychlíky.
Ale protože 5 důležitějších směrů (Olomouc a Ostrava přes HK a Choceň, Plzeň a Česká Kubice, ČB, Děčín/Litoměřice, Brno přes HB) je rozsáhlých, viděl bych to někdy mezi lety 2060-2080.
U stavby Brno – Zastávka je smutné hlavně to, že se po Střelice zbytečně „pálí“ elektřina v troleji, kterou reálně nejde využít. První etapa je sama o sobě provozně k ničemu. Pokud bude tento stav trvat, může po Správě železnic chtít Evropská unie vrátit peníze za zmařenou investici.
Můžete nějak blíže popsat, jak si představujete to pálení elektřiny v troleji bez odběru?
Mno… svod, nebo jak se tomu říká? Technicky vzato je to tam samý de-facto kondenzátor a těmi střídavý proud teče.
Zrovna tato stavba mě překvapuje, ale ona by se zbytečně „pálila elektřina“ tak jako tak. Letos by se stejně nic nedělo, kromě stříkání různých značek a zatloukání kolíků, a potom další dva roky stavba s výlukou. Jestli se stihnou vyrobit Pantery včas, tak nám je holt zaprdí nejdřív někdo jiný místo nás, kteří jsme se těšili na novotou vonící sedadla.
Stavba má trvat jen rok, od 12/2023 je předpokládáno nasazení elektrických vozidel do Zastávky. (tedy myšlen stav bez nyní vyhlíženého skluzu)
Viz koncepce JMK i rozličné články, včetně plánů výluk na roky 2023 (cca 7měs. výluka) a 2024 (již bez výluk).
Tak jestli by to stihli za rok, tak klobouk dolů, vzhledem k náročnosti terénu Střelice – Tetčice a volným stavebním kapacitám.
fakt tohle zaplatila EU? pak může být problém, je otázkou, jaká kritéria udržitelnosti / úspěšnosti projektu jsou….
Pokud by opravdu někdo začal požadovat, aby se provedená elektrizace reálně používala k provozu elektrické trakce, tak by to problém být mohl. Zde hrozí, že bude elektrizace dlouhou dobu jen na ozdobu. Jestli má Střelice-Zastávka navíc stavební povolení, které kvůli odložení zahájení stavby propadne, pak hrozí podobná situace, jako u dálnice Hulín-Fryšták, která má stavební pauzu už dvanáct let.
No, z toho propadnutí stavebka až takový strach nemám, tak se holt zaplatí 100M za „první fázi“v které se třeba zabetonuje několik sloupů nebo tak něco nekonfliktního… hlavně aby ten odklad nepokračoval.
Kéž by někdo alespoň na tuhletu nouzovku přišel a stavba pokračovala aspoň psychologicky. „Zastavení“ je velmi často začátek konce.
EU zatím nechtěla zpět peníze za drátizaci tratě č. 199, i když jako přínos bylo kalkulováno i zavedení přímého spojení Českých Budějovic s Vídní, což se nestalo (ba naopak zanikly po doelektrizování i ty dva páry přímých vlaků, co tam dříve jezdily).
Taky nechtěla zpět peníze za modernizaci tratě ze Znojma ke státní hranici, i když ekonomické hodnocení počítalo s 1h taktem elektrických vlaků, kterýžto takt tam nebyl zaveden dodnes.
Ale O. K., toto by byl trochu jiný případ – tam by nebyla realizována ani druhá část té investice.
A čemu elektrizace do Zastávky pomůže? Převážná většina vlaků pokračuje dál směrem, kde bydlím i já. Pokud se v Zastávce bude měnit lokomotiva, cestování se výrazně zpomalí, více než na úroveň před rekonstrukcí tratě 240, a neušetří se nic, Nebo se tam bude přestupovat? Potěš…
Ano, u Os vlaků je předpokládán přestup v Zastávce (prý dočasně do doby, než budou pořízeny hybridní jednotky – viz aktuální dopravní koncepce obou krajů).
U R/Sp žádný přepřah/přestup nebude, tzn. v dieselu až do Brna/už z Brna.
Elektrizace samotná jen trochu dynamičtější jízdě těch osobáků, hlavně ale pomůže druhá kolej.
Tak nějak se postupovat musí, přece to nerozkopou celé najednou 40km nebo tak? Ani by se na celé naráz nesehnaly prachy. Pokud některé vlaky končí v Zastávce (což končí) tak ty můžou jet v elektrice sofort. Do Jihlavy to pojede v dieselu celé, to je asi jasné. A ten zbytek se buď přepřáhne, přestoupí nebo se opravdu vyzkouší hybridy.
Že to pro Vás konkrétně nebude žádný zisk (chvílemi možná i malá ztráta) je chápu smutné, ale jako celek je to rozhodně pozitivní…
Když nejsou prachy, musí se šetřit, na to není nic nepochopitelnýho. Stejně tak je logické, že se dávají k ledu záměry nejméně důležité. A v tom seznamu fakt není nic, co by nemohlo počkat na schválení rozpočtu nebo na příští rok. Pokud by to šlo k ledu jak za Bárty, tak by to bylo samozřejmě špatně, leč nemám pocit, že zrovna Kupka má tenhle záměr.
Jak nemají prachy? Vždyť žádné kovidové kompenzace v podstatě nikdy neplatili a neplatí. A to chtějí ušetřit jen 80 mld?
Je zbytečný odpovídat někomu, kdo naprosto neví, o čem mluví a domnívá se že státní rozpočet je jeden pytel, do kterýho se dá libovolně hrabat a peníze z něj používat dle toho, jak se kdo probudí.
Nechceš se ve svých vyjádření krotit? Všechny okolo tady uražíš že něco neví a chováš se, jak největší odborník a přitom tady trousís obecně kecy, které sis v nejlepším přečetl na Twitteru v horším případě slyšel v hospodě. Nová vláda si tvoří svůj rozpočet a o tom je řeč, takže opravdu mají jeden pytel a mohou si v něm hrabat, pokud by nechtěli dělat v dopravě žádné kompromisy tak nemusí, je to jejich volba. A ani poté to není tak nemožné jak to prezentujete,
jak se kdo probudí = politika
Já tedy dostal přes 5 litrů jen za to, že jsem se válel s covidem doma. Nechápu proč takto vyhazovat peníze…
a já s covidem pracoval na home office.
Příjemné, že?
Jak člověk nemusí dojíždět, nemusí si servírovat jídlo do krabiček…Toho času kolik ušetří…
Vy jste někdy dělal na HO? Dlouhodobě? Neznám nikoho kdo by to označil za příjemné.
Jen tak pro pořádek – totální narušení režimu dne, ponorka doma, často ne zcela vyhovující prostředí (doma málo kdo má vhodný pracovní stůl, židly, ventilaci). Spousta lidí doma nemá morálku anebo jsou rušeni dětmi atd.
Nejsou prachy na investice, ale prožírat to na slevách budeme klidně dál.
A Vy si myslíte, že ty peníze nakonec budou, jo?
No budou, jo… vsadíme se? Když tomu dáte pár let (řekněme 2?) tak vsázím 1:1 že se začne z tohoto seznamu vše max. kromě jednoho…
Tak hlavně že je miliarda na barák v Pardubicích, to jsem pak klidnej… Tím by vyřešili ta dvě ETCS plus Teplice. Kladno bez další návaznosti asi opravdu může počkat, a rázem by se problém smrsknul na Mstětice a Boží Požehnání za celkem 5 mld., jejichž odklad by zabránil dokončení nějakého uceleného záměru.
Vsechny v článku uváděné stavby mají smysl.
Nicméně podle mě v této fázi nejnutnější:
Čelákovice-Mstětice a nadto pak ETCS.
Lanžhot- Kúty
Brno – Zastávka, 2.stavba a nadto pak ETCS.
Kladno může počkat? Byl jste se někdy podívat na čem se tam jezdí?
Samozřejmě, že byl. Jak píšu, všechny akce jsou potřebné a mají smysl. ALE pokud by to došlo tak daleko, že prostě všechny být nemůžou a můžu si vybrat třeba tři, tak za sebe volím dotáhnout již ta ramena, která jsou teď rozdělaná. To je celé.
Tohle chápou myslící lidé, nikoli tihle šotofrustráti, kteří vůbec netuší, co je to ekonomická realita.
Jo jasně, opravit trať v rovné krajině bez mostů a tunelů, co vozí miliony ročně. Šostofrustrátí netuší.. Zato vrt ultras 600 mld na věci, které se dělají ne pro účel ale pro EU dotace. To není problém.
Zastávka („Boží Požehnání“) sama o sobě stejně není „uceleným záměrem“.
I když pravda, utnutí ve Střelicích je ještě méně ucelené.
že by drát měl smysl kvůli dopravní logice až cca po náměšť je asi pravda. jenže…to asi nevyšlo. a pak krajská hranice….
Krajská hranice je irelevantní (investorem není krajský úřad + IDS JMK tak jako tak platí až do Náměště).
Ale i Náměšť jako konec drátů nic moc neřeší – rychlíky by pořád jezdily v dieselu + přestup mezi Os vlaky by tam taky nebyl úplně vhodný (i když o něco méně nevhodný než v Zastávce).
rychlíky bez brejlovce vyžadují další akci až po jihlavu a to je trochu větší akce….
prý se frekvence pasažerů Os láme v Náměšti, tudíž proto náměšť
krajská hranice je relevantní pro vlaky placené z krajských peněz, viz bezva nápad (nejspíš i realizovaný) na vlaky startující ve Vlkově u Tišnova…a regina či co Źdár-Vlkov…
„prý se frekvence pasažerů Os láme v Náměšti, tudíž proto náměšť“
Láme se tam jen zčásti – Náměšť není např. víceméně žádným cílem školní dojížďky „do školy“.
„krajská hranice je relevantní pro vlaky placené z krajských peněz“
Ale irelevantní pro přestup z neelektrovlaku na elektrovlak.
(Pomíjím, že žst. Zastávka je vůči této hranici vzdálena jen o něco méně než žst. Náměšť + že reálně to dnes už takovou roli nehraje, když si objednatelé umějí ucelená ramena rozdělit tak, že jeden z nich objedná vše + druhému přefakturovává.)
Ve Vlkově končí jízdu JEDEN pár vlaků.
** Upřesnění – Náměšť není cílem dojížďky „do školy“ co se týče cesty vlakem (několik menších obcí z okolí do tamních ZŠ – přinejmenším 2. stupně – spáduje, ovšem jde o obce dostupné jen autobusem; v Kralicích sice 2. stupeň ZŠ není, ale spádovou školou je škola v obci Březník; a z Náměště směrem na Třebíč jaksi žádná obec u tratě není, aby taková obec mohla spádovat do náměšťských ZŠ).
Argumenty celkem správné, ALE, zdvojkolejnění se dělá do Zastávky kvůli frekvenci, a udělat to bez elektrifikace je 3,14čovina. To je doufám nesporné?
Pak už jediné o čem má smysl věst diskuzi je jakým způsobem se má pokračovat za Zastávku, a tam už to asi bude nesnadné rozhodování…
Pardubice Hl.n.je 10x významnější než Teplice, muže se vám to nelíbil, ale to je tak všechno co s tím jde udělat. Od poloviny 50.let se do té stanice neinvestovalo nic
Ale na rozdíl od TP to není na spadnutí, takže se to dá o rok-dva ještě odložit. Navíc ta cena je fakt šílenej úlet, to jako pardon.
Ta cena samozřejmě úlet je – ale nestaví se to už náhodou ?
Ta budova , hotel a vše kolem je památkově chráněné, opravuje se to skutečně jako jedna z nejvýznamnějších památek poválečného funkcionalismu do nejmenších detailů.
Cena je vysoká, ale záleží co srovnáváte.. od 50.let tam vyměnili max.vchodové dveře a 3.,4.perón.
Rekonstrukce celého uzlu běží už 3.rokem za sníženého provozu vlaků.
Težko se bude něco odkládat, když je to v souvislosti s prací na stále nejdůležitějším úseku v ČR.
O té budově a celém uzlu asi nic nevíte.
Netahá v pozadí za nitky Vit Bárta, bývalý ministr dopravy?
Po 10 letech, kdy ma úsek Střelice – Zastávka u Brna konečně stavební povolení do toho hodit vidle? To musí mít ti co se jim to podařilo vyřídit skutečně radost. Stejně tak dopravní odborníci z Jihomoravského kraje a Kordisu. Ono z Prahy od stolu se to rozhoduje snadno.
Jasně. Modernizace nějaký lokálky u nějakýho Brna, to je fakt ten nejdůležitější infrastrukturní projekt, kterej tu máme a jen tupej Pražák to může nechápat… A Zeměkoule se bude točit obráceně, pokud se to začne stavět o rok později.
Kdyby se začalo stavět letos, tak už je zpoždění cca 10 let.
Takže se má odložit co? Třeba příprava berounskýho tunelu, kterej by měl i při letošním začátku zpoždění už nějakejch 20?
Jasně, je smutný, že nejsou prachy (a za to tahle garnitura fakt nemůže) a musej se odkládat i takhle vypapírovaný a připravený stavby. Leč je to bohužel pro tuto chvíli jediné možné řešení. Nbeo máte nějaké jiné?
Má se odložit dotování výletů studentům a důchodcům, a to nejlíp nafurt.
Tak tak…respektive vrátit do původních kolejí relace domov – škola.
Přesně tak.
Na tot se vyplatí komerční úvěr, protozepockat 10 let = bez dotaci, ekologické a emisní škody, úspory času. Ale musí to být smysluplné řešení a ne jen kecy.
Bohužel, na koncepční práci se opravdu dá odsunout snadněji, nepropadnou vám žádná razítka a nebudou přímé ztráty. Těch 10 let ztráty se tu počítá od žádosti o SP, NIKOLIV od okamžiku kdy bylo „záhodno“ začít stavět. Do té fáze má tunel Beroun ještě mnoho let daleko, protože je sice hodně potřebný ale hooooodně drahý… tam za tyhle prachy postavíte tak možná jeden portál 🙁
Přísně vzato ještě víc – s původním projektem drátizace přišla SŽDC už asi v roce 2007, ale JMK jí to vzápětí oprávněně omlátil o hlavu, protože nebylo počítáno se zdvoukolejněním úseku Střelice – Zastávka.
Takže „zlý zdržující JMK“ to už tehdy „zdržel“. 🙂
nebude. jen se na to čeká už fakt dlouho, půlka už stojí, konečně jsou alespoň papíry bez právní moci na zbytek a za chvíli bude mít kraj nové soupravy na daný úsek. navíc se odtam vlakem fakt jezdí.
To vůbec nerozporuju, ale faktem je, že tu máme stavby mnohem důležitější. A je mi samozřejmě jasný i to, že kdyby se odložily stavby úplně jiné, budou tu stejně zase ti damí lidé řvát to samé.
tak já bych hlavně asi odložil…Bubny – Výstaviště.
protože v dané ekonomické situaci na ten tunel pod P6 nebude asi nikdy. tudíž, linka Kladno-Letiště-Veleslavín….a je ušetřeno
Takže chcete zachovat ten skanzen v Bubnech místo toho, aby tam vznikla moderní stanice s přestupem na metro, a to nejen pro vlaky od Kladna a v budoucnu z letiště, ale i pro vlaky od Kralup? Stanice, kterou by bylo možné používat i pro přestup při cestě na hlavní nádraží a někam dál (bylo by to 2 zastávky metrem)? Stanice, která by se mohla stát základem kultivace té divočiny, která tam teď je všude kolem?
Mně to připadá jako naprosto nenutné, „pouhé“ zvýšení komfortu.
Sice kus pravdy, ale důstojné nádraží v Bubnech s přestupním terminálem na metro bude velmi užitečné i při dnešním stavu trati. Stejně tak zastávka Výstaviště, reálně se jezdí a jezdit bude a reálně jde o velmi vytíženou relaci.
Ne, nemáme… MNOHEM důležitější ne.
Trať Brno – Zastávka není lokálka.
(Toť jen technická poznámka; už i tak se Střelice – Zastávka mělo začít stavět o skoro 3 roky později než se začalo stavět Brno-HH – Střelice.)
Toho stavebního povolení je mi také velice líto a těch lidí, kteří do toho vložili obrovskou spoustu energie, taky.
Jo no, asi jako od stolu z Brna – „To se nám to utrácí když nám jiný půjčujou“.
Prostě ta stavba, pokud měla řešit jen Brno – Zastávka reálně dopravně k ničemu nebyla a to že se tam „někdo z Prahy“ kdysi rozhodl nalejt několik miliard taky může bejt vnímaný dost všelijak z pohledu lidí z jiných částí republiky.
Na tom je smutný nejvíc to, že i tý meně než polovičatý stavby/řešení se udělala půlka. Lepší by bylo nedělat nic.
Na plánech zdvojkolejnění Brno – Zastávka má zásluhu odbor dopravy JMK a Kordis. Dlouho to požadoval pro zajištění páteřní dopravní obslužnosti. Je to stejně důležitá příměstská železnice jako jiné podobné u Prahy a nikdo z Prahy na tom nemá zásluhu.
Tak ty Čelakovice a spol. To je stejná písnička jak Beroun. Havl. brod a pod. Kdy to modernizaci po takové době potřebuje. A jinak se to rozpadá. Hlavně VRT..
Kladno vlastně taky..
Jediný výsledek je, že ono se to vždy předlátá. Takže se ty peníze vyhazují 2 krát.
Viz Brno hl.n. kde toto běží už sto let… nějak se to zalátá a jedeme další rundu cyklu…
Nic nového pod sluncem, je to přímý důsledek rozpočtového provizoria. A z historie stále stejná písnička, seškrtat co jde, šetřit na investicích, otevřít pole kmotrům a kritizovat. Je jen otázka, jak dlouho se budou napravovat škody, až tito ekonomičtí analfabeti vypadnou. Jen je zajímavé, že si neuvědomují, že na lhaní nikdo neslyší. Ještě minulý týden tvrdili, že se úspory investic nedotknou.
Tohle přece nemá s rozpočtovým provizoriem co dělat. Na toto nebyly peníze už v rozpočtu od Babiše. Tyhle investice prostě nebyly. „Ministr dopravy Martin Kupka na tiskové konferenci poznamenal, že jde o projekty, na které v původním návrhu rozpočtu také nebyly peníze.“
Tak hlavně že doteď nám vládli ekonomičtí alfabeti, vy odborníku. Zvyšovat státní dluh umí každý pitomec.
Zvyšování státního dluhu nemusí bejt vždy ta horší varianta. Leckdy vyjde stavba levněji na úvěr, neboť jsou úroky nižší než inflace. Velmi obecně řečeno.
Zvyšování schodku rozpočtu a stavba na (komerční) úvěr jsou úplně jiné věci. Komerční úvěr tomu dává naprosto jasný rámec, kolik dostanete, kolik a jak dlouho splácíte, schodek počítá s tím, že splácení zajistí někdo nějak v budoucnu (není jasné kdo a jak) protože s nulovým stavem se vůbec nepočítá = státní dluh roste a roste, což bez včasného zastavení a škrtání vede až ke kolapsu typu Venezuela. Škrtat výdaje je obecně nepopulární a je pochopitelné proč, ale ani vy si nemůžete vystavět život na půjčkách a „schodkových rozpočtech“, kdy by vám každý rok zůstalo o pětinu více výdajů než kolik… Číst vice »
Venezuela byla před 15 lety ekonomickým leaderem oblasti, ke které Okolí vzhlizelo. Populismus a války rozesíRaji kde co
Tak ten leadership byl pochopitelně především díky ropě, kdyby místo ní měli neexportovatelné bláto tak byli v troubě už tehdy. To co zmiňujete je ukázka kam může klesnout i relativně bohatá země…
Tak hlavne rozpoctovy provizorium tu mame, protoze „nam“ jmenovani vlady po jednoznacnejch volbach trvalo 2 mesice.
Plus proto, že návrh, kterej tam borci z Agrofertu nechali nastupující vládě, byl zcela zhůvěřilej.
Ale oni místní myslitelé nejsou s to pochopit ani věci mnohem jednodušší, tak po nich holt nemůžem chtít, aby chápali tohle.
Přesně, ještě že tady ti odborníci.
tvrdili jak hravě ušetří desítky miliard a najednou to horko těžko plácají z Kapitol o kterých mulivili, že se jich to vůbec nedotkne. Jako třeba miliardy na údržbě dálnic a železnic. Docela by mě zajímalo jak moc se v tématu rozpočtu orientujete, zda fakt víte o čem píšete, nebo papouškujete něco co jste slyšel a co přitakáválo vašemu pohledu. Jestli se v tom neorientujete a ostatní tady udržíte, tak to pak dost vypovídá o vás.
že asi poněkud kecali v kampani, to bude pravda.
že po agrofertu zůstala spoušť, pokladna s dírou, kterou projede i tank, to je taky pravda.
a co s tím chcete dělat? lhát, že prachy jsou a půjčovat si je.
Což mě docela zaráží, že to velikému Fialovi I. trvalo takovou dobu…
Sice vůbec nevíš, co plácáš, ale lajkuje ti to dost podobnejch pitomců, takže jsi spokojenej, co?
Ekonomičtí analfabeti? To myslíte Alenku von Instagram?
No to je jasný, pokud se zvyšujou důchody několikrát ročně, tak je jasný že ta vláda ví co dělá.
Mě by jen zajímalo, jestli tyhle mistři makroekonomie spoří svým vnoučatům, protože ty nejen že nebudou mít důchody, ale oni budou horko těžko přežívat i ve věku ekonomické aktivity, aby tyhle srandy zaplatili.
Takto, u potomků ministrů&spol. se asi existenční problémy neočekávají… navíc když vychodí ty „správné“ školy a budou mít ty „správné“ strýčky tak se budou v nejhorším případě plácat někde na lepším průměru…
Já si naivně myslel, že na tyhle stavby jsou peníze již dávno alokovány.
Boli by, ak by ostatne projekty neboli súťažené výrazne nad plánovaným rozpočtom.
Ale zastaviť zrovna Brno – Zastávka 2. etapu, zrovna keď sa v týchto dňoch podarilo po viac než desaťročí konečne získať stavebné povolenie, to je frustrujúce.
Možná se to ztratilo v překladu přes Moravu, avšak zastavit opravdu není totéž co pozastavit.
Nechat dojít stavbu, na kterou nemám peníze, a není to situace, že o tom nevím ze dne na den, je známka velkého amatérismu, který je známkou malé finanční a ekonomické gramotnosti.
Ale je to stále o tom samém. ŘSD soutěží pod cenami a staví hodně. SŽ soutěží povětšinou nad plánovaný rozpočet a nyní nastalo velké divení. V původně klidném a teplém bahýnku došly peníze…
Ne, ne. ŘSD má na začátku vyšší/komfortnější „předpokládanou“ cenu a pak je s nabidkami níže.
SŽ počítá předpoklad podle starých a neaktualnich cen OTSKP/SFDI a pak je s nabídkami logicky výše.
Udělejte si domácí průzkum trhu cen benzínu v okolí Vašeho bydliště. Když budete „předpokládat“ cenu 40 kc/litr a koupíte za 34 Kč, budete -15%. Když budete předpokládat 25 Kč/litr a koupíte za 34 Kč, budete hned o 36% dráž 😃😁😄 Celé kouzlo…
A to víte? Nebo si to jen domýšlíte? 🙂 Mohu se zeptat podle jaké verze OTSKP se naceňuje na železnicích? Rád bych se dozvěděl nová moudra.
Verze OTSKP? 😄😁😆 Tady není podstatná o žádná verze. Podstatné jsou konkrétní jednotkové ceny, které mají určovat předpokládanou cenu. Pokud budu mít za 8 let „verzi“ OTSKO roku 2030 a uvnitř nacpané ceny odpovídající roku 2017, tak mi celá verze bude opět k ničemu 😉
Ano verze OTSKP. Máte cenové úrovně k jednotlivým rokům. Pokud SŽ v roce 2030 bude používat ceník z roku 2017 tak si myslím, že je někde problém. Ikdyž vlastně v případě SŽ se není čemu divit.
Stavby se standardně přeceňují s vydaním nové cenové úrovně v daném roce, ve chvíli kdy jdou do soutěže.
Ty stavby měla podle oficiálních materiálů spolufinancovat Evropská unie. Z kolika % ? Třeba z 80%? Tzn., že jsme na tom tak špatně, že nemáme ani těch 20% českých peněz na jejich doplacení? … Bože. Tak to si je jednou zaplatíme celé že svého…
V principu ano, ale tehdy to už budou platit patologičtí autíčkáři z mýta… 😀 😀 😀
Ty stavby se musí zpravidla předfinancovat z národních peněz (pokud na to není úvěr), platba z EU zdrojů následuje mnohdy až po letech. V případě CEFu je sice poskytována záloha, ale tam jde zase o ještě neschválenou žádost.
Takže v podstatě jde z velké části jen o krátkodobé navýšení státního dluhu do doby, než budou ty projekty proplacené z EU? A ve výsledku bychom zaplatili jen 20% a úroky z krátkodobého úvěru na ten zbytek? Ale úkol zněl jasně, snížit schodek rozpočtu za každou cenu, a to se vyplatí.
Tak hlavně že jsou peníze na rozšíření I/9 u Svoru na čtyřpruh nebo rozšíření I/7 na D7. Pár desítek tisíc lidí jezdících smradlavejma herkama ze Zastávky do Brna nebo z Kladna do Prahy nikoho nezajímá.
„Herky“ nejsou fyzickou vlastností neelektrizované tratě.
A „smradlavost“ taky ne (moderní motorové jednotky splňují přísné emisní normy).
Třebas ty utahaný 854 ?
mají motor z cca roku 2000, západní, caterpillar tuším. takže to není taková hrůza, jezdívaly jinačejší kousky.
jo, jenže kdo bude na pár let kupovat nové diesel jednotky.
a ano, vzhledem k českým reáliím hrozí plány už na furt, ale kdybych o tom měl sám rozhodovat, tak si to nelajznu.
Po pár letech se můžou přesunout jinam.
Resp. paradoxně ta „výhledová elektrizace“ je v této věci břemenem (resp. ono to slouží i jako dobrá výmluva; reálně nejezdí nové motorové jednotky v předmětných krajích ani tam, kde se elektrizace neplánuje, např. t-244 nebo t-210).
ony se ledy hnuly. sharci jsou objednaní. ale nikdo příčetný je nebude alokovat na rok dva tři kamkoliv. na to musíte mít delší smlouvu. nebo v systému se soutěženými výkony můžete mít taky za 3 roky deset vlaků za miliardu bez práce. když jiný kraj bude chtít třeba starší soupravy nebo vodotrysk nebo záchod navíc.
za minulá pochybení výmluvy hledat netřeba. z nichž nehorší má jméno regionova
Sharci jsou objednaní u smluv platných do roku 2029? Tzn. reálné nasazení jen po dobu 5 – 6 let?
To není o moc víc let než „za 3 roky 10 vlaků za miliardu bez práce“.
takto popsáno to je chyba vedení dobre správy.
takže si urážky Kupky nechte na volební shromáždění sekty ANO a uctivacu Pitomia.
jen teda nechápu kde je ta Prerovka
O Přerově mluvili v pátek na tiskové konferenci. Ale pokud se nepletu, ono se stejně nemělo letos ani kopnout.
to nebyla výtka na Vás.
jen je zajímavé, že podle některého z diskutujících, došlo k posunutí i Přerovky.
a zrušení soutěže taky není dobré, prostě se vše natahuje….
Já to neberu jako výtku, jen považuji za důležité to vysvětlit:)
jo, to určitě, je zajímavé, že se tiskovka a papírový výstup tak liší, taky to vypovídá o jisté zmatení….
Tam nejde o to, že se letos nemělo kopnout, ale o to, že se termín prvního kopnutí ZASE posunuje.
Vadilo by mi to osobně víc, kdyby projekt nebyl podle mého názoru šílený. Vyrábět dálnici upgradem krajovky a to dokonce schválně včetně průtahů obcemi je ojedinělé. Ale v kolejové ekvivalenci si to klidně uděláme. Tam měla být (prozatím) po Vyškov novostavba ve stopě podle dálnice…
A teď si vezměte, že realizace takové VRT Praha – Brno může trvat třebas 15 let, tzn. např. čtyři různá volební období, a nakonec bude rychlost realizace závislá na tom, „jaké byly priority“, „kolik zbylo peněz“ či „jaká fáze hospodářského cyklu zrovna byla“ (kdy během 15 let se ten cyklus může protočit hned několikrát).
No tak to je ale vzdycky s kazdym projektem na 15 let. Nebo co navrhujete? Platbu najednou predem na drevo?
A teď ještě k tomu, že z Kutné Hory až do Brna to bude z nemalé části tunely…jejichž ražba nějaký ten pátek potrvá…
A bude se dělat jako pátá…
Fajn, takze se nejedna o zadny dulezity projekty.
Možná pro vás.. Zrovna ta zastávka u Brna je důležitá poměrně dost pokud Skáza železnic nechce aby u Omických oblouků brzo vykolejil vlak 😉 tam strojvedoucí jenom lítá po stanovišti a chytá všechny svoje věci co mu popadali
Toto tvrzení o „omickém oblouku nejsoucím v nejlepší kondici“ jsem četl, coby podporu realizace investičního projektu, v jiné diskusi už asi před 13 lety.
A vykolejení se pořád nekoná.
P. S. Ten oblouk je vůbec zajímavý co do parametrů po investici – nyní: 80 km/h. Po investici: 80 km/h pro „dolní“, 85 km/h pro „horní“, rychlostníky. 🙂
To tedy. Nešlo by to přeložkou zaokrouhlit na 100 km/h?
A z fondu obnovy neco na víc nepřiteče?
Asi přiteče, ale do projektů to patrně nedoteče…
Nechci pánům Kupkovi a Svobodovi dělat advokáta, ale pokud je měšec na letošek stejný, jako byl loni a ceny citelně rostou, tak se holt postaví míň, než loni.
Předpokládám, že na dosyp, aby nedošlo k pozastavení, nebo posunu některých akcí, není kde brát.
Vývoj cen u jednotlivých komodit je znázorněn na tomto linku:
https://www.cs-urs.cz/sledovani-vyvoje-cen-stavebnich-materialu-11-2021/
A co obnova trati Radejčín – Chotiměř, to už opět padlo? Letos se měl vypisovat tendr na zhotovitele, předpokládám však, že k ničemu takovému nedojde.
U té akce Střelice – Zastávka se to ideálně mělo především udělat v rámci jedné výluky, i v současnosti je plánovaný odstup mezi 1. a 2. etapou dva roky. Neviděl bych takovou tragédii, když se to o rok o dva odloží. Za prvé pokud se do té doby podaří zajisti bateriová vozidla (viz níže), tak nebude potřeba vytvářet vynucený přestup v Zastávce. Za druhé, pokud se městu Brnu nepodaří do prosince 2023 zprovoznit terminál ve Starém Lískovci (čemuž bych se vzhledem k přístupu současného vedení vůbec nedivil), tak se nebude moct zavést plánovaný koncept rychlých vlaků nezastavujících Starý Lískovec –… Číst vice »
S tou trasou Brno – Zastávka je vůbec zajímavé, že si Dobrá správa dovolí realizovat 1. etapu nějaké stavební akce, aniž by měla zajištěné financování 2. etapy.
Pozn. a to ještě radši nepomýšlet nad tím, že tato „dvouetapová“ stavba sama o sobě znamená tlak na mnoho dalších „etap“, a to protahování drátů dále západněji, aby nekončily v místě znamenajícím nevyužitelnost drátů pro rychlíky + znamenajícím nevhodný přestup mezi Os vlaky v Zastávce.
Nejsem si jistý, zda v době přípravy akce „Elektrizace trati vč. PEU Brno – Zastávka u Brna, 1. a 2. etapa“ někdo předpokládal, že v roce 2021 dojde k výraznému nárůstu cen stavebních materiálů a prací. (2. etapa UR: 12/2016, SP: 08/2020 , VŘ: 06/2020) a z toho důvodu politickému rozhodnutí o pozastavení – posunu této akce.
https://www.stavby.szdc.cz/letaky/S621500597.pdf
Před cca 10 lety byly náklady na realizaci celé akce mezi Brnem a Zastávkou vyčísleny na více než 4 mld. Kč. O necelých 10 let později to bylo 3,7 mld. Kč. Bylo by zvláštní, že by Dobrá správa coby dlouholetý orgán zodpovědný za tuto věc, neuměla předvídat možnost změny cen nejen směrem dolů, jak v tomto případě postupem let došlo, ale i nahoru (třebas jen mírně nad rámec částky platné před 10 lety, a to při tehdejší cenové hladině!). Plus každopádně platí, že Dobrá správa mohla realizovat i stavbu mezi okrajem Střelic a Zastávkou v termínu 2020 – 2021, takže… Číst vice »
Ty KRÁSO. minula politická garnitura dokázala naslibovat kde co. To byli kouzelníci s penězi……Teď jen všichni koukáme co vypadává ze skříně. .
když je problém ufinancovat tohle, jak to pak bude s financováním výstavby VRT, kde jsou náklady mnohonásobně vyšší? Obávám se, že vidina nějaké masivní a rychlé výstavby VRT se začíná rozplývat
Druhou možností je, že ta vidina byla iluzí od začátku. Ne až od nynějška.
Na VRT budou samostatné dotační tituly z EU v rámci green dealu. Jinak by to tady nikdo nikdy nepostavil.
I tak to bude docela problém, ne?
Jako bude to dost peněz, ale najdou se. Jsou to prioritní projekty a holt to je ekonomicky zajímavější, než drátování u Brna nebo rovnání oblouků u Čelákovic, jakkoliv je oboje prospěšné.
Dovolím si upozornit, že těch peněz na VRT bude potřeba násobně více než na „drátování u Brna“ či „rovnání oblouků u Čelákovic“.
Plus raději pomíjím synergii některých projektů, kdy mj. v dopravní koncepci Kraje Vysočina je uveden předpoklad, že po dokončení VRT od Prahy, by měla být vedena přímá linka Praha – VRT Jihlava a dále po konvenční (ovšem musela by být elektrizována, a to nejen po Zastávku) trati přes Třebíč a Náměšť n. O. do Brna.
Pokud se to „drátování u Brna“ o rok či dva posune, pořád bude hotové bezpečně před dokončením VRT Praha – Jihlava. V tom problém skutečně nebude.
Jinak si taky myslím, že na prioritní projekt, jako je VRT, se peníze vždy najdou. Může se ale snadno stát, že to bude na úkor jiných investic.
Souhlas, ale dost důležité je tam to POKUD…
No ta to je ta chyba. Pokud by to nikdo nikdy nepostavil, tak to ani stavět nemá. Protože je to .. a asi bychom na to neměli prachy.
Ale postavil…pracovníci Ministerstva železnic, sekce stavební 😀
Financování patent Jančura&Flixbus o velikosti nejméně 7 mld. ročně. 😀 😀 😀
Zřejmě nějaké zákulisní informace, zatím se počítalo spíš s CEFem.
To máte pravdu…
VRT má ten furt hodně velký („nemáme“ peníze, ale stojí majlant).
Přičemž která generace vašeho potomstva má naději se toho dožít záleží na tom, u které důležité trati bydlíte.
Tak když se podíváme do Evropy, tak VRT staví země, které splňují alespoň jedno z těchto kritérií: 1. Extrémně bohaté země 2. Země s vysokou daňovou kvótou, tj. s vyšší mírou přerozdělení 3. Země jejichž dluhy rostou do astronomických výšin. Česká republika nesplňuje ani jedno kritérium. Podívejme se na to z druhé stránky. Kdybychom se chtěli dostat zadlužením na úroveň Španělska, Itálie či Francie, a z fleku si půjčili 50 % našeho HDP, tak máme 3 biliony, ze kterých postavíme VRT, dostavíme dálniční síť, zmodernizujeme a zadrátujeme všechny rychlíkové tratě, postavíme obchvaty nejfrekventovanějších silnic první třídy a možná nám ještě… Číst vice »
Puvodne bylo receno, ze se zastavuje kvazi VRT Prerov – Brmo. Takze se nezastavuje Brno – Prerov. Fajn :-).
Asi si naštěstí plánovači na SŽ uvědomili, že trať Brno – Přerov, potažmo Brno – Ostrava – Polsko, není jen nějaká lokálka do HorníDolní, ale koridor Evropského významu
Koridor evropského významu (za tímto účelem patřičně přebudovaný) vede v trase Rakousko/Slovensko – Břeclav – Přerov – Ostrava – Polsko.
Nikoliv přes Brno. To je umělý konstrukt.
Samozřejmě, ale po případném zprovoznění VRT Moravská brána VRT Jižní Morava bude usek Brno – Přerov využíván i pro mezinárodní vlaky
Možná ano (a taky možná ne). Doplnil bych, že samozřejmě nejen po „případném“ zprovoznění této VRT, ale taky po patřičném zkapacitnění brněnského uzlu (+ taky možná po zřízení „výjezdu“ z Brna k Vranovicím).
Myslíte až bude v Brně 12 průjezdných kolejí pro těch 6 tratí (včetně „Vláry“)?
Ehh?
To pak bude divení, až MV do Vídně a Budapešti pojedou rovnou přes Znojmo a Retz…
Aby nepřekážely nákladní dopravě…
Pro nákladní dopravu určitě. Pro osobní byla už dávno schválená trasa baltsko-jaderského koridoru přes Brno – ostatně při srovnatelně dlouhé a rychlé trase je pro osobní dopravce výhodnější Brno neminout a pobrat silné proudy Brno – Ostrava a Brno – Vídeň. Podobně osobní koridor Berlín – Vídeň vede přes Prahu a ne přes Mělník a Lysou nad Labem.
Silný proud Brno – Ostrava přece bude pojat linkou Praha – Brno – Ostrava.
Stejně tak silný (?) proud Brno – Wien bude pojat linkou Praha – Brno – Wien.
Tzn. to samo o sobě neznamená nic co do (ne)vhodnosti vést mezistátní vlaky z Rakouska do Polska přes Brno (a ne mj. přes Otrokovice, čili na dohled Zlínku, srov. s diskusí se včerejším článkem na obdobné téma ohledně spojení Zlína do vzdálenějších destinací).
Nu, co to řešit sázkou zda mezinárodní spoje budou zastavovat v Otrokovicích??
No…ale mohl by okolo Balabenky z Libně rovnou do Holešovic, a nepřekážet na hlavním nádraží 😀
To je reálný konstrukt. Tam jsou lidi..
Umělý konstrukt to je tím že trať přes Přerov jsme podědili jako hlavní nákladní tah, kdežto Brno-Přerov s citelně větším zájmem o osobku je pořád ještě ve stavbu kdy se tam masivně odříkávají vlaky na které máme už teď (cestující, soupravy, vozokilometry…), a s tím že pokud skutečně nějakou znatelnou část VRT postavíme, tak to bude ještě mnohem horší…
Nezastavuje, protože se ještě ani nerozjela.
A na které větší akce teda letos peníze budou?
Na odměny managementu a vysoké platy představentstva Sebevraždy Železnic 😀
2 etapa stop strelice-zastavka u brna chybejici penize nema smysl jezdit nove vlaky do strelic
To je telegram nebo šifra?
Máme celkem kliku, že se škrty netýkají ani jedné zakázky u nás na Liberecku 🙂
Cynik by poznamenal, že u vás na Liberecku se modernizace odkládá už 100 let. Chybějící „koridor“ a „elektřina“ je skoro ostudou. Snad to alespoň teď bude pro stát prioritou.
To máte pravdu. A co teprve Zlín….
Co Zlín? Co je s ním? Na kraji Zlína máš hlavní trať s nádražím Otrokovice. Nesmyslně drahá generálka trati z Otrokovic do Zlína a Vizovic je schválená a brzy se začne stavět. Na dálniční síť je Zlín také napojen (a nové dálnice se v okolí do různých směrů staví). A Liberecko? Ať koukám, jak koukám, nikde nic. V celém kraji ani centimetr železnice, která by odpovídala 21. století. Dálnic máme 6km (D10 od Turnova směr Ml. Boleslav na hranici Středočeského kraje). Slušná je i silnice I/35 z Turnova přes Liberec do Hrádku nad Nisou. Jenže to je vše a vidina… Číst vice »
Závidím Vám ten optimismus 😉
Tu I/35 můžeš s klidem považovat skoro za dálnici
čtyřpruhová, směrově dělená komunikace s mimoúrovňovým křižováním… asi existují důvody proč tomu nedat kategorii R ale odpovídá tomu.
Dejte pozor na to, aby někoho nenapadlo oslovit Památkový úřad a zpamátnit celý tento region jako železniční skansen od 2. sv. války nedotčený jakoukoliv výraznou modernizací.
To by se potom nedalo modernizovat, ani v případě. že by se ty peníze náhodou jen tak „kvantitativně uvolnily“ (česky: vytiskly).
Taky by to mohla být pěkná přehrada nebo vojenský újezd 😀
Co by mohla být pěkná přehrada? Liberecko? Ani jako vtip to smysl nedává.
Ona se asi sbírá kuráž na přerušení provozu v úseku Turnov – Liberec za účelem úplné přeložky trati.
Ale nezoufejte! – po této…a dalších přeložkách…to bude do Prahy jen 82 minut čisté jízdy (+ přestup v Turnově).
Akorát…že pobočky státní správy budou pro něj 1. přímo v Liberci (okres), ale za 2. v Litoměřicích (kraj).
Bože, do čeho jsi to dal duši.
Neotocil nekdo omylem ten slibovanej seznam priorit a nezacali skrtat od nejdulezitejsich?
Také tam vidím znacnou podobnost
Ale ETCS na lokálky pro 10 lidi/spoj bude! 🙂
V Milovicích je jich docela dost 🙂
Ale ne např. na trasách jako Havlíčkův Brod – Humpolec (kde už jsou připravena návěstidla, jestli teda fakt doteď platí ta instalace „lehké verze“ ETCS) nebo připravované totéž v trase Studenec – Velké Meziříčí (kde jsou ty počty cestujících ještě nižší; aktuální krajská koncepce uvádí, že denní počet cestující znamenající zastavení osobní dopravy v tomto úseku je stanoven na pouhých 100 osob za den, přičemž nyní to je jen o několik desítek osob více).
To vypadá výhledově buď na rambajs, nebo na zrychlení R Plzeň – ČB – Brno…
Škoda těch Mstětic, jinak bez dokončení této stavby nemá smysl dělat ani ETCS Milovice – Praha…
Vážně? Opravovat takovou díru kde nastupují 2-5 lidí?
Ono to jaksi díky dvěma přeložkám zrychlí cestování lidem z takových děr, jako jsou Čelákovice, Lysá a Milovice, slepý strýčku Fido.
Co jsem si v Lysé tak četl, tak se plánuje akorát zrychlit rychlost a rekonstruovat nádraží
Nepochopil jste, škoda.
V principu ano…
I když každý si to asi představujeme poněkud odlišně…
https://mapy.cz/s/busabuduva
Ve Msteticich se chysta obri developerskej projekt a velky P+R parkoviste. Zrovna tam se fakt budouci vyznam te zastavky neda odhadovat ze soucasneho, kdy je v te vesnici minimum obytnych domu.
Nemluve o tom, kam ta trat vede dal.
Jako klidně ať je ve Mstěticích jen budka, ale ta trať se musí narovnat.
Budka nevím, ale minimálně mají tam půlku stavědla a vykolejený vagon 🙂
Pozastavením Kladna ztrácí několik tisíc potenciálních voličů.
Neztrácí. Tady v Kladně každý věděl, že se letos, stejně jako posledních 30 let nic dít nebude. Kladno je zvyklý jezdit do Prahy po silnici ať bus nebo auto, vlak je pouze pro nějakou část obyvatel Kročehlav a Rozdělova, jinak je to všude z Kladna ke kolejím daleko.
Zejména poté, co Kladno odmítlo zastávku na Sítné… Kročehlavy jsou samy o sobě dost velké, aby i jejich polovina stála za kvalitní železniční spojení do Prahy…
Jenže samotné Kročehlavy nedělají celé Kladno. A zastávka Sítná by byl jen opět kus placku v lese za městem s tím efektem že vlak by poskakoval z Ostrovce co 500 metrů ku Kladnu. Tenhle pasvil už vyrobyli na Rudný. Co kilometr to zastávka jak tramvaj v Praze.
Pořádný příměstský S-Bahn má mít zastávku co kilometr, pokud tím obslouží dostatečné množství lidí. A k tomu vozidla, která se svižně rozjedou jako ta tramvaj.
Kročehlavy mají 36.000 obyvatel. To je víc než polovina Kladna. I kdyby vlakem jezdila pouze jejich třetina z části nejbližší nádraží, je to 12.000 lidí, což odpovídá velikosti Čelákovic nebo Lysé nad Labem (ta je dokonce ještě menší), které vlaky velmi spolehlivě naplní.
Kdo konkrétně ta zastávka měla být?
A až budou rychlíky Kladnem projíždět, tak to bude úplný konec, který zvrátí jen mýto+rozpad D6… 😀
Ono zrekonstruovat z Prahy (Veleslavin) do Kladna po etapach je take kravina. 10 ci kolik let by bylo rozkopano. Dokud se neudela vse, tak kapacita se nezvysi. Lepsi by bylo udelat celou rekonstrukci soucasne.
To není pravda, jakmile bude mimopražský úsek, lze zavést celodenní čtvrthodinový takt přes Dejvice a ještě k tomu navíc něco po semerinku.
Vše najednou neprojednáte. Proto salámová metoda.
Já bych spíše napsal, že rekonstruovat celou tuto bývalou koněspřežku je kravina.
Hm…raději rovnou od znova…
https://mapy.cz/s/nutodogeta
To je pěkný sen. Ještě bych to přiblížil k Tuchlovicím a ke Stochovu. Unhošť samozřejmě dává smysl, nicméně předělávat kvůli tomu teď projekt a všechna povolení zvyšuje riziko, že se ta trať nikdy nepostaví, a to bychom jistě nechtěli 🙂
Správa železnic jde do voleb?
Docela by mě zajímalo jestli je vůbec v celé ČR těch několik tisíc lidí pro které je železnice téma ovlivňující koho volit? Ale v Kladně a okolí jich tolik určitě nebude.
Že bude v seznamu zastavených projektů i vybavování ETCS jsem si neodvážil vůbec odhadovat…
Opravdu je to s bezpečností české železnice myšleno tak, jak bylo panem ministrem deklarováno? 🤔
To naopak beru jako potěšující zprávu, že z těch sedmi projektů jsou 3, které vlastně nepřinášejí žádné zlepšení. Ty ostatní jsou mnohem větší průšvih, hlavně ta do půlky udělaná Zastávka, kde první etapa je samostatně úplně k ničemu. U Kladna bych rád byl optimista, že posunutí o rok způsobí překrytí se stavbou Ruzyně (mimo) – Kladno (mimo) a tím o rok méně výluk.
No a jinak už se těším na závádění ETCS L1LS Stop na všechny lokálky, když nemáme ani na zabezpečení hlavních tratí L2.
jenže on to problém je, protože když už se do ETCS miliardy narvaly a dopravci MUSÍ chtě nechtě vybavovat vozidla a tečou do toho stovky milionů, tak by to také jaksi chtělo co nejkompletněji vybavenou infra. Odkládání ničemu nepomůže. No a ten návrh na hybrida L1 LS Stop jim snad ještě někdo rozmluví, minimálně v té specifikaci co si vymysleli, protože to bude jen levné (relativně) pro SŽ a drahé pro dopravce a přitom to bude mít naprosto nicotnou funkčnost (zastavení PO projetí návěstidla), tak to ani nedosáhne na základní funkčnost století starých systémů. Buď něco kompatibilního s ETCS (LC)… Číst vice »