Zprávy

Přehledně: nejvýnosnější linky světa. Jediná přesáhla v tržbách hranici miliardy dolarů

Nový A350-1000 v barvách British Airways. Foto: BA
Nový A350-1000 v barvách British Airways. Foto: BA

Letecké spojení British Airways mezi londýnským letištěm Heathrow a letištěm JFK v New Yorku kraluje novému žebříčku nejvýnosnějších leteckých tras na světě podle tržeb, který sestavuje společnost OAG.

Podle OAG za období od dubna loňského roku do konce března letošního roku utratili cestující za lety jen na této trase 1,16 miliardy dolarů. Meziročně jde i přes celkový mírný nárůst počtu spojů o nepatrný pokles, který je způsobem především dlouhodobým zlevňováním cen transatlantického spojení.

S tržbami přes 27 tisíc dolarů na hodinu patří i v této kategorii k nejvýnosnějším spojením na světě. OAG to vysvětluje i tím, že BA mají na této trase 30 % kapacity v byznys nebo první třídě. Ne ale úplně nejvýnosnější: podle OAG nejvíce vydělávají Singapore Airlines mezi Singapurem a Jakartou: přes 38 tisíc dolarů.

Nový žebříček se od loňského příliš nemění, v první desítce se jen některé linky vyměnily pořadí. Pět z deseti linek začíná nebo končí v Londýně na Heathrow, sedm z deseti začíná v Severní Americe.

Deset nejvýnosnějších leteckých linek. Foto: OAG
Deset nejvýnosnějších leteckých linek. Foto: OAG

Podle OAG stabilita žebříčku ukazuje, jak cenné pro vybrané aerolinky jsou a jak si drží za každou cenu své pozice. Větší konkurenci obvykle brání nedostatek kapacity na letištích, Heathrow je typickým příkladem, kam se noví hráči prakticky nemají šanci dostat, aniž by neplatily až miliardové částky za takzvané sloty od jiných dopravců.

British Airways vydělává v přepočtu na hodinu ještě více na trase z Londýna do Bostonu, kde ale nemá takový objem tržeb, aby se linka dostala do první desítky.

Důkazem toho, že konkurence může výrazně snížit tržby v přepočtu na letovou hodinu, je spojení Air Canada mezi Vancouverem a Torontem, kde dopravce z každé hodiny utrží necelých dvanáct tisíc dolarů. Podle OAG to je hlavně nízkonákladovou konkurencí.

Zajímavý je žebříček i z pohledu jednotlivých leteckých aliancí: polovina z deseti nejvýnosnějších linek patří do aliance oneWorld. Na Skyteam nezbylo v desítce místo.

4 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hojakar

A ČSA před časem opustila jak London tak New York že jsou tyto linky nevýdělečně…Teď už slot na JFK ještě v dobrém case, nemá šanci dostat… I kdyz teď, bohužel pod křídly tragedservisu, uz se o to ani nesnaží a ani nebude 😞

Martin V.

Podle nadpisu jsem si představoval něco jiného (linku jako spojení dvou letišť bez ohledu na dopravce), kdežto OAG nejspíš srovnává 10 aerolinek podle jejich nejvýnosnější linky. Zajímavé by bylo vidět jak si v dané relaci stojí i ti další v pořadí (tedy jestli je to konkurenční prostředí, nebo zda vítěz je dominant), třeba kolik je schopen na lince LHR-JFK vyrejžovat Virgin, nebo na LHR-DXB British. Takhle můžeme jen spekulovat proč jsou severoamerické vnitrostátní linky tak málo výnosné oproti ostatním linkám v seznamu.

Ivan

Air Canada má na vnitrostátních velkou konkurenci u Westjetu, který má navíc codeshare s KLM. Letěl jsem s nimi v lednu YVR_EDM a docela mne mile překvapili. Na lowcost jsme dostali i u hodinového letu malé občerstvení, posádka moc milá.

MildaIV

Westjest low cost a ne ultra low cost jako Ryanair.