egoe-plus
Letecké společnosti Letectví

Optimistické aerolinky v USA. Na léto chystají expanzi, ale jen u vnitrostátních letů

Boeing 737 MAX 8 v barvách American Airlines. Foto: AA
Boeing 737 MAX 8 v barvách American Airlines. Foto: AA / Brandon Wade
Poptávku po létání v USA mají táhnout hlavně lety na dovolenou.

Trh vnitrostátních letů v Číně a USA patří mezi nejrychleji se zotavující po propadu poptávky kvůli pandemii koronaviru. Američtí dopravci chystají i proto velké navýšení kapacity během léta, ale jen na vnitrostátních letech.

Podle dat společnosti OAG jsou počty naplánovaných letů na duben v Severní Americe už zhruba jen o 35 % nižší než v dubnu 2019. Rozdíl s předkrizovým rokem se přitom má dál snižovat, jak ukazují plány největších amerických dopravců.

American Airlines, které jsou nyní počtem letů bezkonkurenčně největší aerolinkou na světě, plánují během léta nárůst počtu letů a kapacity na 90 % u vnitrostátních letů v roce 2019. Poptávku má táhnout vnitrostátní létání.

Dopravce počítá s tím, že letos otevře 150 nových linek, na část z nich nasadí kvůli poptávce širokotrupá letadla. Dopravce začíná být optimistický i u mezinárodních linek: na léto plánuje provoz na úrovni 80 % roku 2019. Letecké spojení do Prahy ale zatím neobnoví.

American Airlines jako důvod navyšování poptávky uvádí především rychle postupující očkování, které by mělo umožnit návrat k běžnějšímu způsobu života ještě do prázdnin. Dopravce neočekává, že se podaří plně vzkřísit poptávku po byznysových cestách, větší poptávku očekává ale po letech na dovolenou. I proto dojde k navýšení letů zejména do dovolenkových destinací, například do Orlanda nebo na Bahamy.

Důkazem velkých očekávání je i přesun širokotrupých letadel na vnitrostátní lety. Například všechny spoje z New Yorku do Miami budou nově provozovány letadly Boeing 777, většinou stačí na této trase Boeing 737 nebo Airbus A321. Stejně tak budou všechny lety mezi Los Angeles a Miami provozovány Boeingem 777.

V Evropě se zatím názory leteckých dopravců na rychlost zotavení liší. Agentura Bloomberg v pátek citovala šéfa Wizz Air Józsefa Váradiho, podle kterého oživení v létě ještě nebude takové, jaké očekávali. Důvodem je pomalý postup vakcinace. Maďarské aerolinky původně počítaly se zvýšením kapacity na 70 až 80 procent normálu před pandemií. „Musíme ta čísla sladit s realitou,“ konstatoval Váradi. „Je možné, že této úrovně dosáhneme, ale nemůžeme to garantovat. Není to věc plánování, záleží na vládních restrikcích,“ dodal.

Odebírat
Upozornit na
guest
9 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdenda

Jeden z hlavnich duvodu, proc se USA vraci rychleji zpatky k normalu je vysoka intenzita ockovani. Ke dnesku 25% plne ockovanych, skoro 40% aspon jednou davkou a od pondelka ockovani vsech dospelych bez prioritizace podle povolani ci veku. Jak mam obecne pozitivni vztah k EU a myslence evropske integrace, tady byla velka sance jak ukazat akceschopnost, ale dostavilo se selhani. O nasem premierovi, co odmitl koupit vakciny, protoze se mu zdaly drahe, radeji nemluvit.

Otakar

Problém je ten, že máme premiéra jako člena STB (soudem potvrzené), trestně stíhaného, v brutálním střetu zájmů, kterému nejde o blaho Česka, ale o to se udržet u penězovodů co nejdéle. Když tuto zemi zruinovali komunisté, tak se nelze divit, že ke zlepšení nedochází, když nám vládne stále stejný typ lidí. Dělání stejných věcí vede ke stejným výsledkům.

MildaIV

32let po revoluci se budeme vymlouvat na komunisty? Za to co tu je, múžou hlavně polistopadové vlády takzvaných demokratických stran.

Tomas

a proc se na ne nevymlouvat? 40 let ztracenych let s komunisty a totalni zanedbanost vseho … je proste znat, a bude znat jeste dlouho.

Dorota

Vy troubové USA jsou rozlohou velký jak Evropa a jsou to pro ně vnitrostátní linky.

Tomas

dekujeme za informaci. doted jsme to nevedeli.

Jeníček

USA se v lété rozlétá a dostane se na 80-90 % předcovidové kapacity. V EU budou pokračovat karantény, zmatky s covid passy, povinné testování, neustále se měnící “semafory” a série uvolňování/zpřísňování, takže budeme rádi, pokud budeme někde kolem 60-70 %, ale spís to bude těch 50 %. Nejvíce to odnesou “klasické” aerolinky, protože agresivitě low-cost dopravců nebudou schopní konkurovat. Opět se ukazuje, že USA je mnohem více flexibilní a méně zkostnatělý trh…

Myšpul

Kéž by to bylo alespoň těch 50 % vztaženo ke stejnému období 2019.

Kalanis

Za tuhle debilitu může byrokracie, což není o zkostnatělosti trhu ale úředních postupů. Navíc je jich v EU na potřebné úrovni 26, zatímco v USA 1. Takže neschopnost se dohodnout.