dkv-spojujeme

Přehledně: Nabídka vlaků výrazně vzrostla, cestujeme až o třetinu rychleji než před 30 lety

Pendolino na Slovensku. Foto: České dráhyPendolino na Slovensku. Foto: České dráhy

České dráhy dnes v tiskové zprávě zavzpomínaly na dobu před 30 lety, když srovnaly některé údaje s dneškem. Zajímavý je

České dráhy dnes v tiskové zprávě zavzpomínaly na dobu před 30 lety, když srovnaly některé údaje s dneškem. Zajímavý je především výrazný nárůst nabídky dálkových spojů. V roce 1989 ujely expresy a rychlíky tehdejších ČSD v celém Československu 31 milionů kilometrů, zatímco v letošním roce to bude jen na území České republiky přes 41 milionů kilometrů.

Dráhy se ale pustily především do srovnání jízdních dob. V roce 1989 trvala cesta vlakem po většině českých železničních koridorů stejně dlouho jako na začátku 50. let. Z Prahy do Ostravy jel nejrychlejší vlak 4,5 hodiny a do Brna se jezdilo bez pár minut 3,5 hodiny. Jiné to nebylo ani na tehdejších mezistátních linkách. Vindoboně trvala cesta z Prahy do Vídně 5 a tři čtvrtě hodiny, do Berlína to trvalo až 6,5 hodiny a do Budapešti jel další legendární expres Hungaria 8,5 hodiny.

Deník Zdopravy.cz se věnoval srovnání před/po o uplynulém víkendu v článku Jak se cestovalo před 30 lety? Příplatek na rychlík, senioři bez slev a maximum 120 km/h.

 

Příklady zkrácení jízdních dob v roce 1989 a 2019

Relace

Přibližná doba jízdy 1989

Přibližná doba jízdy 2019

Praha – Ostrava

4,5 hod.

3 hod.

Praha – Ústí nad Labem

1,5 hod.

1 hod.

Praha – Cheb

4 hodiny

2 ¾ hod.

Praha – Bratislava

5,5 hod.

4 hod.

Praha – Vídeň

5 ¾ hod.

4 hod.

Praha – Berlín

6,5 hod.

4 hod.

Praha – Budapešť

8,5 hod.

6,5 hod.

Praha – Košice

10 ¼ hod.

7 ¼ hod.

Pramen: ČD

Tagy 1989 České dráhy cestování na železnici retro Sametová revoluce Top
126 komentářů