Přehledně: Ministerstvo zveřejnilo, kolik stojí nevyužívané tratě
Materiál ukazuje i náklady a výnosy tratí s provozem do 1 500 vlaků za rok.
Po roce a půl zveřejnil stát znovu přehled, kolik stojí údržba tratí, na kterých je nulový nebo téměř žádný železniční provoz. Podle materiálu k novele zákona o dráhách Správa železnic vydala jen loni celkem 87 milionů korun za udržení provozuschopnosti tratí, u kterých loni jelo méně než 1 500 osobních vlaků za rok.
Materiál obsahuje přehled tratí ve dvou variantách: pro méně než 1 500 osobních a 12 nákladních vlaků za rok a ve verzi s provozem méně než 300 osobních a 12 nákladních za rok. Ministerstvo se nakonec v návrhu zákona, který poslalo do meziresortního připomínkového řízení, rozhodlo pro variantu s 300 a 12 vlaky.
Přehledná tabulka v materiálu ukazuje i souhrnné náklady za jednotlivé tratě od roku 2014 do roku 2021. U většiny z nich jsou příjmy z poplatku za dopravní cestu nulové nebo v řádu desítek tisíc korun. Součet nákladů za provozuschopnost těchto tratí od roku 2014 je přes 580 milionů korun. V případě tratí s provozem do 300 vlaků ročně jde o 281 milionů. Kompletní ministerský dokument k oběma variantám je k dispozici zde.
Správa železnic loni zveřejnila podobnou tabulku, když se snažila přes poslance ANO 2011 Martina Kolovratníka bez jakékoliv debaty s kraji prosadit takzvanou konzervaci dráhy. Poté, co se ukázalo, že tabulka obsahuje nesmyslné údaje, vydala novou.
Návrh novely zákona o dráhách počítá s možností přerušit provozuschopnost málo využívaných tratí. Podle materiálu může Drážní úřad na žádost vlastníka trati povolit přerušení její provozuschopnosti a jejího provozování, aniž by došlo k jejímu zrušení.
Nutný souhlas krajů
Dříve se takové plány nazývaly konzervací dráhy, teď je ministerstvo označuje za institut přerušení provozuschopnosti a provozování dráhy nebo její části.„Představuje vhodné řešení představující mezistupeň mezi provozováním dráhy (na straně jedné) a jejím úplným zrušením (na straně druhé),“ uvádí se v důvodové zprávě.
Podle ministerstva to umožní ušetřit „finanční prostředky nehospodárně vynakládané na zajištění provozuschopnosti dráhy nebo její části (přestože dráha provozována není, nebo sice je, ale v zanedbatelném rozsahu v poměru k nutným nákladům vynakládaným na udržení jejího provozu)“. Zároveň však bude umožněno snazší obnovení dráhy v budoucnu v případě, kdy by zájem na jejím provozování v průběhu času vzrostl.
Navržený počet 300 jízd ročně za účelem přepravy cestujících vychází podle ministerstva z diskuse vedené se zainteresovanými subjekty, především krajskými samosprávami. „Odráží potřeby toliko sezónního provozu na potenciálně dotčených tratích,“ uvádí ministerstvo. Nově musí Drážní úřad žádat i souhlas krajů. Ty mohou rušení zastavit, když se zaváží financovat provoz vlaků v rozsahu nejméně 300 spojů ročně na pět let. Stejný krok mohou učinit i obce.
Náklady na tratě s minimálním provozem od roku 2014 do roku 2021
Pouze tratě s méně než 300 osobními a 12 nákladními za rok
Královec (mimo) – Žacléř 16, 976
Kněževes (mimo) – Kolešovice 5,496
Vilémov u Kadaně (mimo) – Kadaňský Rohozec 39,080
Ivančice (mimo) – Oslavany 12, 995
Mladecko (mimo) – Svobodné Heřmanice 19,508
Děčín (mimo) – Oldřichov u Duchcova (mimo) 51,427
Kralovice (mimo) – Mladotice (mimo) 751
Velká Kraš (mimo) – Vidnava 1, 930
Heřmanův Městec (mimo) – Chrudim město (mimo) 8,131
Broumov (mimo) – Otovice z. 1,392
Dobronín (mimo) – Polná nz 8, 885
Praha Malešice (mimo) – Praha Žižkov 35,221
H. Slavkov-Kounice (mimo) – Loket předm. (mimo) 2,800
Světlá Hora (mimo) – Malá Morávka 59,667
Tratě s provozem do 1 500 osobních a 12 nákladních vlaků za rok
Aš město (mimo) – Hranice v Čechách 33,591
Vilémov u Kadaně (mimo) – Kaštice (mimo) 39,423
Chornice (mimo) – Dzbel (mimo) 66,718
Krásný Jez (mimo) – Loket předměstí (mimo) 34,880
Boří Les (mimo) – Lednice 98, 926
Bříza obec – Libochovice (mimo) 45,423