Dopravci Železnice

Přehledně: 10 největších změn, které v neděli nastanou na české železnici

Praha hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra
Praha hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra

Česká železnice dlouho nezažije tolik změn v jeden den, jako o nadcházející neděli.  Co vše s příchodem nového jízdního řádu čeká cestující i dopravce? Deník Zdopravy.cz se pokusil vybrat deset největších událostí, které v neděli na železnici nastanou.

1. Více vlaků

Dobrá zpráva pro všechny cestujících: žádný kraj letos neredukoval objemy objednaných vlaků, naopak většina z nich navýšila objem objednaných vlakokilometrů. I když může dojít u některých spojů k určité redukci, celkové dochází k navýšení výkonů. Přesné číslo není ještě k dispozici: stále nejsou podepsány všechny smlouvy, které začnou platit od neděle. Větší je i objednávka dálkových vlaků od ministerstva dopravy.

2. Noví dopravci v závazkové dopravě

Dosud je cestující znají hlavně z komerční dopravy, nově se objeví i na spojích, které platí ministerstvo dopravy či jednotlivé kraje. Arriva, Leo Express, RegioJet, Die Länderbahn a AŽD Praha jsou novými dopravci, kteří (s výjimkou AŽD) na některých tratích střídají České dráhy. Ty přijdou zhruba o pět procent výkonů, stále tak budou dominantním dopravcem. Většinu výkonů alternativní dopravci (někdy nesprávně označovaní jako soukromí, což ale v případě Arrivy a DLB neplatí) získali v poptávkových řízeních, kdy rozhodovala i cena. Kraje i stát nechaly až na pár výjimek výběr dopravců na poslední chvíli a nestihly tak vypsat řádné otevřené soutěž. Poptávková řízení se soutěžím ale blíží, pro kraje jsou procesně jednodušší a omezují možnosti obstrukcí. V řadě případů přinesla výrazné snížení ceny. Nově mají dopravci u jednotlivých objednatelů prakticky shodné smluvní podmínky, a to zejména v oblasti kvality svých služeb a sankcí za její nedodržení.

3. Jízdenkový zmatek kvůli státu a poslancům

Jedna z odvrácených stran nastupující liberalizace nastane ve chvíli, kdy neexistuje jednotná jízdenka. Příchod nových dopravců zkomplikuje cestování zejména při mezikrajských cestách. Stát nestihl legislativně připravit povinný státní jednotný tarif, se zpožděním příslušnou novelu zákona poslalo ministerstvo dopravy do Sněmovny, kde ležela rok, nakonec ji vrátil Senát. V praxi tak při cestách s více dopravci neexistuje možnost cestovat na jednu jízdenku. V případě cestování v krajích problém odpadá, dopravci musí uznávat a prodávat jízdenky podle krajských integrovaných tarifů. Potíže čekají cestující, kteří jezdí na IN100 Českých drah, přibude opět tratí, kde musí za jízdné platit jako jiní, cena IN100 přitom neklesla. Jízdné nových dopravců je zatím ve většině případů nižší než u ČD, může jít ale jen o zaváděcí ceny, zatím navíc nepřišli s traťovými jízdenkami, bez nich pravidelné dojíždění může podražit.

4. Česko, ráj ojetých vlaků

Přesun závazkových vlaků na alternativní dopravce bude znamenat změnu ve vozovém parku. Od neděle nečeká cestující svezení v žádné nové soupravě, jak bývá u smluv na nové výkony s novým dopravcem běžné, ale použitými vozy většinou z 90. let minulého století z Německa. Velkou část výkonů převezmou vysokopodlažní motorové vozy 628 (845), které nasadí Arriva a RegioJet, objeví se další jednotky RegioSprinter (AŽD Praha a Die Länderbahn). Nové bude pro tuzemské cestující svezení jednotkami Alstom Lint (s výjimkou cestujících z Chebu do Bavorska), které nasadí Leo Express. Poprvé se v Česku objeví také motorové jednotky Stadler GTW, ty přiveze Arriva a koupily je i České dráhy. Oproti současnému stavu přinesou ale i tyto ojeté vozy ve většině případů zlepšení stavu, například možností dobíjení drobné elektroniky či připojením k wifi.

5. Návrat pravidelného provozu na dvě tratě

Dokladem železničního boomu může být i návrat pravidelné železniční dopravy na dvě tratě, které už byly na odpis. Od neděle začnou jezdit po 40 letech pravidelné osobní vlaky na trati z Hrušovan u Brna do Židlochovic, vznikne tak přímé spojení Židlochovic s Brnem. Trať byla elektrifikována. Velký návrat na výsluní slaví 12 let po ukončení každodenního provozu také Švestková dráha. SŽDC trať prodala jako neperspektivní společnosti AŽD Praha. Ta se dohodla s Ústeckým krajem na obnovení provozu a nové lince U10 z Litoměřic do Mostu.

6. Nesmrtelné 810

Dlouho se zdálo, že motorové vozy řady 810, známé hlavně z tuzemských lokálek, míří postupně do šrotu. Dopravci ale kraje nadchly pro jejich modernizaci. Nejprve přišla s vylepšenou verzí 810 (na 816) společnost GW Train Regio, po ní pak České dráhy. Legendární motorák tak získá v některých krajích, například Moravskoslezském, Pardubickém či Zlínském například klimatizaci či wifi.

7. Nová zahraniční spojení

Jízdní řád přinese i novinky v mezinárodní dopravě. Nově od prosince vznikne přímé spojení Českých drah z Prahy až do běloruského Brestu, přímé vozy budou z Česka také zajíždět na polsko-ukrajinskou hranici, v létě přibudou sezónní spoje k polskému Baltu. Leo Express začne jezdit s přímými vlaky z Prahy do Vratislavi, RegioJet nově spojí Prahu se Žilinou přes Brno a Bratislavu. Poprvé bude od května příštího roku také zajíždět railjet přes Prahu do Berlína.

8. Jízdenka častěji ve vlaku

Už od 1. prosince došlo k velké redukci míst, kde se dají koupit jízdenky. V menších stanicích přestala SŽDC prodávat úplně, kraje současně u dopravců už nechtějí mít otevřených tolik pokladen. Stále častěji tak narazí cestující na situace, kdy jízdenky koupí až u průvodčích. Zda to nepovede pro kraje a dopravce ke ztrátě tržeb, ukáže až čas.

9. Další dieselové vlaky pod dráty

V době debat o omezování emisí z veřejné dopravy dojde od prosince k nárůstu počtu spojů vedených dieselovými vlaky po tratích, které jsou elektrizované. Největší nárůst bude na trati z Ústí nad Orlicí do Lichkova, kde si kraj u Leo Expressu objednal motoráky. Výměnou dopravce zatím nedojde k nasazení elektrických vlaků v Ústeckém kraji na trati z Ústí nad Labem-Střekova do Děčína z Ústí nad Labem do Bíliny přes Úpořiny. Do dvou let má ale RegioJet na tyto spoje nasadit elektrické soupravy.

10. První porevoluční soukromý knižní jízdní řád

České dráhy ani Správa železniční dopravní cesty letos nevydají knižní jízdní řád, který by byl v prodeji pro cestující.  Společnost Avizer Z, která je provozovatelem deníku Zdopravy.cz, se rozhodla zaplnit možné místo na trhu a vydat ho ve vlastní režii. Bližší informace přinese deník Zdopravy.cz dnes.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Guláš
Host
Guláš

MD se chlubí kolik toho objednali na víc než loní, ale to že nechali zrušit v sobotu a v neděli rychlík ve 4:26 z Děčína do Prahy, kterým jsem řadu let jezdil do práce a nejen já tento vlak byl poměrně vytížený to mě opravdu hnulo žluči. Budu muset kvůli debílkům jezdit autem. Proč se do dopravy cpou ambiciózní politický netáhla který videj akorát před ten barák kde maj teplý místečko.

Leinad
Host
Leinad

Nejlepší je objednávat vlaky tam, kde by mohla fungovat komerce. Sp Praha-Benešov za daleko víc, než by stál „doplatek Arrivě aby uznávala PID“

Filemon44
Host
Filemon44

Děkuji autorovi článku za objektivitu a to zejména v bodě 4.Už několikrát jsem tu byl v různých diskusích umínusován za názor,že asi nikdo z nás v listopadu 1989,že u nás za 30 let vnesou převrat do železniční dopravy vozidla¨,která už v té době na západ od nás jezdila.Než mě zase někdo obviňovat z toho,že obhajuju 50 let plesnivá béčka,tak neobhajuju,ale stojím si za tím,že skutečným převratem bude až nástup NOVÝCH vozidel,která si dopravci objednají pro provoz v České republice.Zatím jsme na půli cesty.Pokrok to je ale tak nějak „v mezích zákona“.

Tvarda
Host
Tvarda

Já sem slyšel opravdu hrozivou zprávu. Od nového grafikonu mají ve Zlínském kraji na Valašsku a Slovácku jezdit i 628, jak si to ta Arriva může vůbec dovolit! Já bych je úplně zakázal!

Xapadlo
Host
Xapadlo

Souhlasím s Vámi, se šukafony na věčné časy, nebo i déle!

Xapadlo
Host
Xapadlo

Zajímavou novinkou je i přestupování v pražských Vršovicích mezi zbraslavskými a benešovskými vlaky. Přístup na 4. nástupiště, z nějž vlaky směr Zbraslav budou odjíždět, bude možný pouze z nuselské strany. Cestující proto bude muset při přestupu jít cca 1 km pěšky nebo si koupit lístek na MHD a pak jít ještě další kus pěšky.

AAA
Host
AAA

Chůze je zdravá!

Xapadlo
Host
Xapadlo

Nepochybuji o tom, že skutečnou motivací tohoto opatření je zlepšit fyzickou zdatnost zákazníků, zejména pak starší popuplace a zdravotně postižených!

Severák
Host
Severák

To je kvůli rekonstrukci stanice Vršovice a je to jenom dočasná záležitost.

Plus když už jsme u toho – tak už předtím byl přestup z benešováku na dobříšák takový ne vždy úplně spolehlivý.

Robert
Host
Robert

Tak nevím, jestli je horší samotný fakt o zmrtvýchvstání šukafonů, nebo ta čeština v odstavci o něm.

BoH
Host
BoH

„zmrtvýchvstání šukafonů“ mě rozhodně děsí víc 🙂 Snad jen lexikální význam mi uniká, protože šukafoni nikdy neumřeli a zjevně pár desítek let se na tom ještě nic nezmění 🙂

Hanzi
Host
Hanzi

Ony žádné změny ani nenastanou, protože bordel v bordelu už udělat stejně nejde.

Pepa z depa
Host
Pepa z depa

Bod 1 je super pro lidi, ale špatná zpráva pro strojvedoucí. Prostě za každou cenu musí strojvedoucí odvézt co nejvíc vlaků. Kdyby odbory nebyly podplacený, tak už je dávno stávka.

...
Host
...

Si založte jiné odbory. Zákon to umožňuje.

Martin
Host
Martin

Muzu mit jednu otazku: Je nutny statni jednotny tarif oproti treba moznosti si koupit jednu jizdenku z bodu A do bodu B (napr. na internertu) pro vice dopravcu? Ja se tak nejak obavam, ze kdyz si dopravce vycisli cenu jizdenky vyssi nez bude statni tarif, tak to bude chtit doplacet po statu, nebo bude statni tarif drazsi a tim padem se zase vyplati si kupovat jednotlive jizdenky a mine se to ucinkem,… ono to bude spise kombinace obojiho, nekde bude levnejsi a nekde drazsi, ale prijde mi to trochu komplikovane pak vyuctovavat mezi statem a dopravci… Jestlize umi nekteri dopravci… Číst vice »

BoH
Host
BoH

Zapomínáte na jednu podstatnou věc. MD / kraje jsou objednavateli drtivé většiny spojů, takže oni si diktují podmínky. Pokud dopravce bude mít svůj tarif (což ale může MD / kraj u objednávaných vlaků zakázat), tak bude jen jeho problém, jakou cenovou politiku zvolí. Nikdo mu nic doplácet nebude. Pokud bude mít dopravce levnější jízdenky, tak samozřejmě mnozí využijí tyto jízdenky.

Martin
Host
Martin

Tomu rozumim a jsem si toho vedom, ale divame se na to z heldiska prodeje jizdenek samotnymi dopravci, ne z hlediska systemu, ja sam napr. vyuzivam PID, mam predplatne na mesto a kdyz jedu za jeho hranice, proste si dokoupim jizdenku, kdyz je to autobus v ramci PID, dokupuji pod tarifem PID, jinak pod tarifem dopravce… Ale systemove prece lze spustit prodejni aplikaci zahrnujici vsechny vlaky na siti, rekneme, ze by to byla napr. SZDC nebo primo stat a muzu prece mit na jedne jizdence dva vlaky jeden od CD a navazujici od RegioJetu… nejak nerozumim proc by v takovem… Číst vice »

babilon
Host
babilon

Jízdenku složenou z úseků více dopravců umí v některých případech třeba mobilní IDOS. Ono to přijde samo, není potřeba do toho zatahovat stát.

Martin
Host
Martin
michal
Host
michal

Lomené jízdné ČD/SD tu také bylo a bylo dopravcem zrušeno. Takže ať do toho stát raději zasahuje.

babilon
Host
babilon

Jízdenka z A do B složená z kusů pro jednotlivé dopravce znamená, že se musíte držet plánované trasy a v každém úseku použít konkrétního dopravce, pro kterého máte zakoupenou jízdenku. Státní jízdenka znamená daleko větší svobodu v případě zpoždění, ujetých přípojů, apod.

Nekdo
Host
Nekdo

ano, to je presne duvod, proc jsme pred par lety na nase obvykle trase na Sumavu pres C. Budejovice a zpet, rekli draze papa a presedli do auta.

Panda
Host
Panda

Jaká se tam ubrala svoboda v případě zpoždění? Dálkový vlak ČD do ČB v předstihu v e-shopu a ČB-Šumava ve vlaku/autobusu.

Martin
Host
Martin

To priznavam je vyhoda, ovsem prijde mi, ze trochu extremni, malo kdo si kupuje jizdenku tak, ze nevi s kym a kudy bude cestovat, zvlaste, kdyz v dane trase dopravce jezdi, zvlaste u mistenek a u regionalek zas jezdi vetsinou jeden dopravce, navic v krajich jsou pak krajske tarify bez ohledu na dopravce…
Co se tyce ujetych pripoju, tak verim, existuje porad moznost si dokoupit jizdenku a puvodni reklamovat,… Podle me statni tarif bude neprilis uzivany…

Karel
Host
Karel

A za tu „svobodu“ si taky velmi tučně připlatíte. Jen nechápu, proč byste to dělali, pokud jízdenky koupené normálně jednotlivě na příslušných spojích při nástupu jízdy vás přijdou celkově levněji. Kupovat celou cestu předem má smysl jen tehdy, když byste se do některých spojů bez rezervace nedostali, ale to pak zase máte bez té „svobody“ ujetých přípojů.

michal
Host
michal

Jízdní řád snad bude za 260 co jsem zaslechl.

michal
Host
michal

Oprava, tak za 149,- v prodejnách Pont.

A.R.
Host
A.R.

Tu zprávu by už mohli tedy vydat oficiálně, ne?

Přemek
Host
Přemek

Díky za tento přehled. Jak je to ale s plány s čínskými jednotkami u Leoše?

Marek Janík
Host
Marek Janík

No přece od 15.6. budou v pravidelném provozu, jak nám říká jízdní řád …… a kdo tomu věří, ať tam běží…..

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

Bod 7 . nová zahraniční spojení Jo, dobrý leda tak pro návoz gastarbeiterů a studentů z východu. To nejsou pohodlná, rychlá spojení, ale příležitostné vymetáky. Pro turisty vhodný leda sezonní Balt. I ten jeden pár LE Praha-Vratislav je příšerná bída, naleštěný pšouk. V PCE kraji to bude zastavovat u každé lípy v rámci objednávky kraje, takže teď už jen musí marketing LE zabojovat, jak tuhle bídu co nejlépe prodat nic netušícím chudákům. A jako bonus se doprava přes Lichkov značně zhorší a prodraží všem, co by tam náhodou chtěli jet odněkud jinud než z PCE kraje – kvůli rozdílnému dopravci… Číst vice »

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

leošek tu má zaměstnané mínusáky koukám no už vidím ty zástupy lidí co se budou denně vozit na těch úžasných nových spojeních 😀 Realita je taková, že marketingově prodáváme upadající nabídku. Jako třeba to slavný spojení z Ostravy po 19. hodině – máme tu komerční dopravce, kterým bureš zaplatí z našeho za študáky a bloumající seniory. Ale kvalitní nabídka pro veřejnost, která by vykryla i méně vytížené časy – na to můžem zapomenout. Z nabídky veřejné služby se udělalo přepravování substrátu jen v určené rentabilní časy a směry. To je samozřejmě nesmysl, protože každý někdy potřebuje jet i mimo špičku.… Číst vice »

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Souhlasím s výhradou, že Váš příspěvek vyznívá, jakoby se to teď pokazilo, ale nerentabilní mimošpičkové zejména noční spoje i řada tratí byly proškrtány ještě v době předkonkurenční. Taky bych ovšem rád viděl nápravu rychlejší a důslednější.

kreketuše
Host
kreketuše

nikoliv na hlavni trati, napr ex beskyd zanikl kvuli open access, čd se nevyplacel

Michellini
Host
Michellini

no mne by stačilo kdyby občas uklidili vagony nebo vypucovali okna.

Cyril
Host
Cyril

Obrovské poděkování za 10. 👌👏

Pavel
Host
Pavel

11. JÍZDENKU PID SI VE VLACÍCH ČD U PRŮVODČÍHO NEKOUPÍTE Měli jste ve vaší ŽST otevřenou pokladnu? Je vaše trať začleněna do PID? Kupovali jste si Plnocenné pásmové přestupní PID jízdenky naprosto bez problémů? JE KONEC! Pokladna byla zrušena. Žádáte tedy jízdenku PID u průvodčího. Odpověď: „Takovou jízdenku ve vlaku neprodáváme, jen jízdenky ČD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!??????????????????????? Na trati 061 (v části integrované do PID S 21) není otevřena jediná osobní pokladna.., nejsou zde ani prodejní automaty, ani označovače jízdenek. (kdybych si je náhodou koupil v automatu PID v Praze do zásoby) Takže si místo PID plnocenné přestupní 13 pásmové jízdenky platné na… Číst vice »

Tomas
Host
Tomas

A co vám k tomu napsali z ropidu?

Karel
Host
Karel

Co je ROPIDu po nějaké lokální dráze někde na okraji Středočeského kraje? To je snad čistě záležitost IDSK, ne? Holt si chlapečkové, kteří si hrají na organizátory, nedokážou na žádnou větší firmu dupnout a mít nějaké požadavky. DPP i ČD si s nimi vytírají zádel.

Jackub
Host
Jackub

A co takhle použít aplikaci Lítačka? 😉

Divočák
Host
Divočák

Ne všichni mají nastavenou gramotnost a nebo potřebu využívat tuto apku ( musí se „krimit“ přes banku ), navíc za hranicemi (přes hranice ) PIDu je to k ničemu .

AAA
Host
AAA

tak za hranicema (přes hranice) PIDu je k ničemu i papírovej pid lístek i když je ho kde označit, nebo ne?

Jackub
Host
Jackub

Ale já si ten lístek chci koupit, tak JÁ CHCI a ne jak vy mi nabízíte! A chci a chci a chci! 😀 Lítačka se krmit nemusí, prostě si koupíte jízdenku a tu z účtu zaplatíte. Není to elektronická peněženka.

Tak radši nikam nejezděte, seďte doma a nadávejte, jistě se vám časem uleví! 😉 A jak se vlastně „nastavuje gramotnost“? Pokud to ovládáte, tak si ji přenastavte a máte po problému! 😀

babilon
Host
babilon

Integrovaný systém, ve kterém jeden z dopravců odmítá prodávat integrované jízdenky a trvá si na svých (a integrátor mu to dovoluje a nevypadá to, že by se to mělo změnit), je prostě paskvil a říkat tomu „plná integrace“ je drzost. Pokud si v integrovaném prostředku nemohu koupit integrovanou jízdenku, pak to je houby integrace.

AAA
Host
AAA

tak když se to všechno nabagruje bez řečí víme komu….

Karel
Host
Karel

A nebylo by lepší, kdyby tu jízdenku uměl prodat ten pán, co stejně courá po vlaku a s sebou speciální přístroj, který technicky má všechny funkce k vytištění i vyúčtování jízdenek?

Míra
Host
Míra

Kdysi takoví páni prodávali jízdenky v tramvaji, měli tam dokonce i stanoviště, aby nemuseli courat. Prodávali dokonce i přestupní jízdenky, vzpomeňte na revizora Anděla, za co dal pokutu paní Šlemrové. Kdo by pomyslel, že se tohle vrátí.

Tronda
Host
Tronda

A co cestující, kteří potřebný mobil nevlastní, nebo nemají mobil s internetem? Daně na fungování Ropidu tito lidé platí také.

AAA
Host
AAA

tak to maj peška. ostatně i před Lítačkou byly v integraci stanice kde nešel lístek ani označit (natož koupit)

Tronda
Host
Tronda

To samozřejmě mají, jenom je smutné, že díky neschopnosti Ropidu/idsk se tento IDS čím dál tím více posouvá mezi ty špatné. Když minimálně teď od prosince nebyl problém dát dopravci povinnost vydávat IDS jízdenky do smlouvy jako v JMK nebo DUK. Nejde jen o cesty vlakem, kde je pak jízdné dopravce skoro dvakrát vyšší, ale také o přestup na bus, který pak není možný.

MartinS.
Host
MartinS.

Ale on dopravce tu povinnost vydávat PID lístky z UNIPOKu a POPu ve smlouvě má, jen mu kraj v příloze dovolil, že z POPu to budou jen některé jízdenky. Takže problém bude asi IDSK a Stč. kraji. Tohle ROPID nepsal.

MirekK1
Host
MirekK1

No, když ovládáte práci s počítačem, určitě umíte zacházet i s chytrým telefonem a pořídit si jízdenku PID přes něj… A máte to navíc mnohem pohodlnější…

Paja
Host
Paja

Protože vždycky u sebe máta funkční, nabitý bezproblémový telefon se signálem a volnýma datama.
A pohodlnější? Něco patlat na telefonu je pohodlnější než co? Já tam nic pohodlnějšího tedy nevidím.

Karel
Host
Karel

A nebylo by jednodušší, kdyby si kraj objednával dopravu u takových dopravců, kteří IDS nesabotují?

Míra
Host
Míra

To je velká chyba ROPIDu. Uvažují, jako kdyby všichni vyjížděli z Prahy. Když zaintegrovali vlaky do našeho města, na žádném nádraží se neobjevil označovač ani automat na jízdenky. (Automat na kávu a nápoje ale chybět nemůže.) Jen v pokladně ČD prodávají jízdenky PID pro jednotlivou jízdu s vytištěným počátkem platnosti a časové jízdenky. Kdo jede ze stanice bez pokladny, má smůlu, průvodčí jízdenky PID neprodává. Teď zaintegrují autobusy, tam bude prodávat jízdenky PID řidič. To může vést k absurdní situaci, že někdo nastoupí do autobusu , koupí u řidiče jízdenku PID, z autobusu v téže zastávce vystoupí a nastoupí do… Číst vice »

Karel
Host
Karel

To je taky možné řešení. Postavit ke každé železniční zastávce maketu autobusu, kde by si lidé mohli kupovat jízdenky. Můžeme té maketě říkat třeba staniční pokladna.

DjDD
Host
DjDD

Když jsem nastupoval do vlaku ve Vráži u Berouna, kde taktéž není nic, tak mi PIDí jízdenku označila (propiskou) průvodčí. Ale jasně, musíte si takovou jízdenku někde opatřit předem…

babilon
Host
babilon

Pozor, označování průvodčím funguje jenom na některých lokálkách, neplatí to obecně. Ale jinak souhlas, že jízdenka koupená předem pomůže na většině železniční sítě PID. Viz https://pid.cz/tarifni-pojmy/odbaveni-ve-vlacich-pid/

Karel
Host
Karel

Takhle od pohledu se mi nezdá, že by červených puntíků bylo na té mapě o mnoho méně než modrých puntíků. Nechápu, proč si IDSK neumí na některého dopravce dupnout.

Supidio
Host
Supidio

Byť jsem většinou zastáncem ČD, tak v tomhle souhlas…Neochota poskytovat ve vlaku jízdenky PID a vnucovat tak lidem ve srovnání s PIDem zlodějský tarif TR10, je od „národního dopravce“ sprosté chování, které si hold vzhledem k nulové konkurenci při boji o zakázky v PID hold může dovolit….Neříkám, že by tarif PID měli zaměstnanci ČD při prodeji ve vlaku upřednostnovat a nabízet automticky, ale na požádání cestujícího by měli být schopni takovou jízdenku vydat…Aplikace PID lítačka je sice hezká varianta, ale pokud na nádraží není wifi( což většinou není), tak je vám ato možnost poměrně k ničemu.

Anonym
Host
Anonym

To chce koňskou dávku ironie nazvat TOP 6 změnou na železnici „nesmrtelné 810“.

Šnek
Host
Šnek

V jihočeském kraji od 15.12. konec provozu řady 810.

Pavel
Host
Pavel

A ty co jezdí pod GWT , jsou co?

Mrc
Host
Mrc

To je 810 s klimatizací, která musela dostat řadu 816..

Kuba
Host
Kuba

O to víc bude jezdit 012.

Rtep
Host
Rtep

K bodu 3. Jízdenkový zmatek kvůli státu a poslancům
Ten zmatek nastal už ve chvíli, kdy kdosi vymyslel kraje a krajské úředníky.
K bodu 6. Nesmrtelné 810
I já v roli cestujícího doufám, že tady u nás na Šumavě aspoň občas pojedu modernizovanou a velmi pohodlnou 810 a nikoli tou hrůzou 654

BoH
Host
BoH

K bodu 6: Marně hledám alespoň 1 výhodu, kterou má pojízdný šrot s názvem Šukafón. Ani jednu prostě nevidím 🙂

Rtep
Host
Rtep

Pokud pojedete aspoň hodinu 810 a tentýž čas tou zoufalostí 654, tak to pochopíte velmi rychle.

BoH
Host
BoH

A co je tam konkrétně špatně? Sedadla?

Rtep
Host
Rtep

1) Vysoká hlučnost klimatizace, topení i pojezdu.
2) Sedačky jsou tvrdší a jsou výš, než v jiných vlacích, pohodlné prostě nejsou ani trochu.
3) Nikde u sedaček nejsou stolečky.
4) Jen v malé části vozu jsou nad sedadly police na zavazadla.
5) V celém voze bych odhadl tak do 20 háčků na oděvy.
6) Občas to dost slušně netopí.

Abyxch jen nekritizoval, tak 654 má trochu lepší jízdní vlastnosti (to ale trápí jen strojvedoucího, cestujícím je to fuk) a je v části bezbariérová. To jsou bohužel jediné 2 výhody oproti 810.

BoH
Host
BoH

1) Hlučnost bych raději u 810 nezmiňoval, protože tam se ani nepozná, že to má nějaké oplechování (hlavně když brzdí). NA rozdíl od 810 to alespoň tu klimatizaci má (i když se toto má zlepšit, ano)
2) Jak jsem napsal, stejné jako u Interpantera. Pokud se Vám sedačky nelíbí, těžce tím střílíte do ČD.
3) A to vadí? Skutečně potřebujete ministolek?
4) Viz Regiospider
5) Stejně jsou jinde nepoužitelné
6) 810 buď netopí a nebo přetápí.

Rtep
Host
Rtep

No je vidět, že tyhle osobáky znáte jen z rychlíku. Já mám 810 najeto tisíce kilometrů a jsem rád, že teď už po Šumavě vlakem jezdit nemusím. 1) Hlučnost u 654 je opravdu podstatně vyšší. A že by někdy u 654 fungovala klimatizace, to jsem si nikdy nevšiml. Což je ale z mého pohledu dobře – raději se v létě peču, než abych vyfasoval nachlazení. 2) Klidně budu střílet do ČD, Interpantery u nás nejezdí a je vidět, že je to jen dobře. 3) To vadí opravdu dost. Tady lidé vlakem jezdí 0,5 až 2,5 hodiny a stolek je základem.… Číst vice »

BoH
Host
BoH

Já mám taky (bohužel) s 810 dosti naježděno a dělá si mi vždy zle, když už tento 50 let starý poloautobus vidím přijíždět. 1) Uznávám, jak přesně je klimatizace hlučná, to nevím. Nicméně nevěřím, že je zde více hluku, než v pojízdné plechovce, protože v ní jde slyšet, i když si někdo na perónu prdne (nadsázka). Já se zase raději posedím v kvalitně klimatizovaném vozy, než abych se pekl jako prase na grilu. Argumenty se špatně fungující klimatizací neuznávám, protože to není chyba klimatizace, ale špatného nastavení. 2) Vyměním Interpantery za všechna B a Bdtee, které u nás jezdí. Na… Číst vice »

Rtep
Host
Rtep

K bodům 1 až 5 – Samozřejmě plně respektuji váš názor, byť mám poněkud jiný.
K bodu 6 – Jihočeský kraj se dlouhodobě a dokonce úspěšně snaží likvidovat veřejnou autobusovou i vlakovou dopravu, tak se tu bohužel 810 ze Šumperska v budoucnu neuplatní. Nebude kde.

Rtep
Host
Rtep

Právě včera jsem si užíval 2 hodiny v 654. Místo na mne zbylo jen ve spodní části. Nejen, že tam byla zima, ale opravdu je zábavné, když v nohách cítíte každé zadrnčení těch malých koleček na kolejích. Je pravda, že přes to drnčení už ani není slyšet hukot neúčinného topení.
Zlaté 810 a 816.
Uznávám, že leckdy jsou v 654 háčky zbytečné, protože leckdo raději celou cestu sedí zachumlaný v kabátě a v kulichu.

Milos
Host
Milos

Pokud vím, tak strojvedoucí si 810 spíše chválí, pokud teda nejsou neudržované

Přemek
Host
Přemek

V jednoduchosti je dost velké kouzlo pro všechny. Původní lavice ale připomínaly pryčny a po čtvrthodině z nich bolela hlavně záda. V posledních letech jsem s ničím takovým nejel, takže nechci soudit dnešní stav u M816.

Paja
Host
Paja

Já jsem nikdy po několikahodinové jízde v 810 její jednoduchost neocenil. Ani jsem se jí necítil okouzlen.

BoH
Host
BoH

Musím jít a nevím, jestli se sem ještě dostanu, tak alespoň poslední poznámka. Pravda, nemám s tím osobní zkušenost, ale podle fotek to vypadá, že sedadla jsou stejná jako v InterPanterovi. V tom případě by bylo zoufalé sedět hodinu v rychlíkové spoji a nejen v místní dopravě 🙂 Ale osobně proti InterPanterovi nic nemám, něco přes hodinu tam posedím bez problémů. A pak už skutečně netuším, co by mohlo být na 810 lepší 🙂

Karel
Host
Karel

Mimochodem, to dodneška všechny RegioSprintery jezdí u nás jen pod německou registrací a české typové označení ta jednotka vůbec nemá?

Štěpán
Host
Štěpán

Oproti regiosprinteru je 810/816 luxus (jako každé jiné vozidlo).

Rtep
Host
Rtep

Jsou případy, kdy bych byl dokonce vděčný za 654, ale moc jich není 🙂

Z kapsy tahám harmoniku,
tulákům song budu hrát,
sedím si na nárazníku
a je mi tak akorát.

https://youtu.be/_fr44pxsYSA

Mrc
Host
Mrc

Cena.

jirka
Host
jirka

ano , kraje jsou státy ve státě, což nevede k ničemu dobrému, a tento stav nekoncepčnosti jednotné sítě to jen dokumentuje..a bude hůř

Jmfjv
Host
Jmfjv

Zkuste představivost: Pokud by veškerou veřejnou dopravu zadávalo ministerstvo dopravy, tak by se lid v takovýchto diskuzích plamenně rozčiloval, jak jsou ti byrokrati v Praze odtržení od reality a skutečných potřeb jednotlivých regionů. Pokud by se zachovala unitární železnice, mohl by si stát, kraje či kdokoliv jiný, objednávat co chtěl, poslední slovo by měli chlapci a děvčata ze Severozápadní, Jihozápadní či Střední dráhy (nebo jak by se současné verze jmenovaly) kteří by se zařizovali podle svých potřeb a vždy by to velmi odborně zdůvodnili.

Rtep
Host
Rtep

A jaký by tom byl rozdíl oproti současné situaci?
Teď si některé kraje (Jihočeský například) nezjišťují ani náhodou, jaké autobusové a vlakové spoje jsou využívány a jaké jsou potřebné, jen přihrává zakázky přes „spřátelené“ politiky za pomoci falešných na míru šitých výběrových řízení předem určeným firmám. Třeba GW Train na Šumavě je toho krásným příkladem.

Jmfjv
Host
Jmfjv

Nezastávám se současného stavu, pouze zpochybňuji představu, že návrat k centralizaci by zlepšil fungování veřejné dopravy. Rozdíl snad lze vidět v tom, že monopolní postavení a centralizace, blokuje zpětnou vazbu se zákazníkem, ze své podstaty. Rozdělení na menší celky (ať už kraje, co by objednavatele, nebo dopravní společnosti co by vykonavatele), dává potenciál větší flexibility. Potenciál (možnost) ovšem není záruka, že žádoucí stav skutečně nastane. Obávám se, že jádro pudla je někde úplně jinde.

xyz
Host
xyz

„Ten zmatek nastal už ve chvíli, kdy kdosi vymyslel kraje a krajské úředníky.“
Nikoliv, nastal až cca 20 let poté, a to primárně z viny státních úředníků (neschopných mj. zajistit jednotnou jízdenku i pro „ministerské“ vlaky, tedy rychlíky).

Rtep
Host
Rtep

Jedním z těch, kdo jednotnému tarifu brání, jsou tuším právě kraje. A samozřejmě někteří dopravci.

Lovosičan
Host
Lovosičan

…ale aby pan Sůra neřekl, souhlasím s ním ohledně přibližovadel 810. Vůbec nepochybuji, že se s nimi budeme pravidelně setkávat na lince U11…namísto slibovaných pavouků.

Petr Frýdlant
Host
Petr Frýdlant

SŽDC vydalo KJŘ, jen pro potřebu zaměstnanců.

Tronda
Host
Tronda

A ještě 1200 nebo 1300 ks darovala ČD (protože prodávat ho dle svých slov nesmí).
Když už jsme u toho, k čemu ho vlastně zaměstnanci SŽDC KJŘ potřebují? Podle vyjádření SŽDC je úřední vydání JŘ pouze v elektronické podobě, kde si má každý vyhledávat. Např. pro lidi bez internetu na zastávce v poli velmi praktické, ale tam zase žádní zaměstnanci SŽDC nemají své stálé pracoviště. Znamená to teda, že na konci roku 2019 jsou u SŽDC zaměstnanci, kteří v rámci své pracovní náplně musí vyhledávat spojení a nemají k práci přidělený počítač (nebo jinou techniku)?

Petr Frýdlant
Host
Petr Frýdlant

Co já vím zeptejte se mluvčího SŽDC. A navíc vám to může být úplně u zadele. Ať si vydávají co chtějí. Byla to jen odpověď k článku, kde je napsáno že nic nevydali.

Tronda
Host
Tronda

Tak to neumíte číst, v článku je jasně napsáno, že „České dráhy ani Správa železniční dopravní cesty letos nevydají knižní jízdní řád, který by byl v prodeji pro cestující.“
A navíc výdaje organizace financované z našich daní mi být u zadale nemusí, není to soukromá firma a prachy, které utatí za tisk KJŘ u kamarádů s tiskárnou, nejsou jejich prachy, i když pak potrefené husy plné šlejšek vztekle kejhaj. Tak příště třeba vydají pornokalendář, aby se zaměstnanci při dlouhých nočních směnách nenudili, to také bude zcela jistě v pořádku.

Petr Frýdlant
Host
Petr Frýdlant

No nejvíc tady zatím hejkate vy. Vaše starosti bych mit. Nemáte nic lepšího na práci než obrazet celý den diskusi zdejšího webu?? A nebojte kalendáře s nahotinkami mají na sždc už dávno.

PetrB
Host
PetrB

„Ta (AŽD) se dohodla s Ústeckým krajem na obnovení provozu a nové lince U10 z Litoměřic do Mostu, kde vlaky nahradí autobusy.
Není pravdou. Autobusová linka 660 Most – Lovosice zůstane zachována ve stejné trase a se stávajícím počtem spojů.

Kuba
Host
Kuba

U 660 je to naprosto v pořádku, ta jede s vlakem zhruba v půlhodinovém prokladu, ale přímý souběh vlaku s linkou 661 je dost zvěrstvo. Jinak ve výčtu obnovovaných tratí chybí 182 Staňkov – Horšovský Týn.

Alibaba
Host
Alibaba

Tam se jezdí (182), sice jen o víkendu ale jezdí. Teď jen se vrátily vlaky i v pracovní dny.

Lovosičan
Host
Lovosičan

Takže můžeme očekávat nárůst „bagristů“ à la Hřivice, nebo „průbojníků“ à la šturc v Přerově. Věděli aspoň ti divíšci, kde vlastně jsou, nebo je tam soukromník jako obvykle poslal bez seznání s tím, že pokud se jim něco nelíbí, zítra už nemusí chodit?

Kubrt
Host
Kubrt

Naštěstí firum toho pravého narodniho dopravce se takovéto lapalie vůbec nikdy nestavaji.

Lovosičan
Host
Lovosičan

Rozhodně očekávám nárůst lapálií, protože denně vidím potěr, který brzy rozšíří řady fírů. Bude legrace, to na každý pád. Odchodem Zdendy K. a přerovského fretkaře problémy nekončí, to ani ve snu.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jojo, dokud nenajezdí aspoň milión kilometrů, tak nesmí za knipl. A vůbec, co si to mladí dovolujou! To JÁ když jsem prvně lez na mašinu, JÁ to uměl!

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

sarkasmus

Paja
Host
Paja

Přesně. Tráva je čím dál míň zelená, voda čím dál míň mokrá a nafta se čím dál hůře krade, kam se to řítíme.

Josefin
Host
Josefin

Osobne si myslim, ze se nakonec ukaze predevsim u Arrivy, ze to zase takova velka vyhra jim prenechat nektere trate nebyla. A ze jim budou navic i zamestnanci odchazet. Ono prace na zeleznici neni pro kazdeho, u CD je taky velka fluktuace, ale ty aspon nabizeji lepsi penize nez Arriva.

Uvidime. Myslim, ze hlavne v nasem Zlinskem kraji bude HODNE lidi jeste rado vzpomimat na Ceske drahy…

-TR-
Host
-TR-

Arriva svými pracovními nabídkami cílí spíše na Slováky, protože stále nabízí lepší pracovní podmínky než ŽSSK.

Jakub
Host
Jakub

No zatím tu máme zkušenost s linkou S49, kde to výhra opravdu byla. Pominu-li stáří motoráku 845, je vlak pohodlím (široká sedadla s dobrou opěrkou), čistotou (oproti předchozím), tichostí (lepší podvozek) i vybaveností (Wifi, voda zdarma, zásuvky) lepší.
Také se mi příliš nelíbí nahrazení motoráků 854 na rychlících, byly pohodlné, ovšem za Arriví 845 se opravdu zlobit nebudu a dle mého subjektivního dojmu rozhodně budou působit lepším dojmem na cestujícího.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jo, už to tady mnohokrát pročlo, že 33 u ČD je víc než 50 u Arrivy.

David
Host
David

Arrivě se žádné tratě nepřenechávaly. Tratě jsou a budou i nadále v majetku státu, ve správě SŽDC. Arriva vyhrála výběrová řízení na provoz vlaků na vybraných tratích.