lot
Dopravci Železnice

Přehledně: SŽDC zavírá 198 pokladen. Kde od zítřka už nekoupíte jízdenku

Původní pokladny na Masarykově nádraží. Foto: Jan Sůra
Původní pokladny na Masarykově nádraží. Foto: Jan Sůra

Česká železnice projde v neděli změnou, která se denně dotkne desítek tisíců cestujících. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes naposledy prodává ve 198 stanicích, zejména pak těch menších, jízdenky Českých drah.

V části stanic převezmou pokladny přímo České dráhy, v některých stanicích od 15. prosince alternativní dopravci, ve většině však prodej skončí a cestující budou odkázáni na prodej ve vlaku či přes internet. Celkem tak možnost nákupu jízdenek skončí ve 106 stanicích.

O konci prodeje rozhodla SŽDC letos na jaře. Jde o stanice, kde prodej zajišťovali výpravčí. Vzhledem k relativně malému počtu cestujících se Českým drahám nevyplatilo stanici obsadit vlastní pokladnou. „Důvodem ukončení je nerentabilnost prodeje s ohledem na sjednanou provizi a vynaložené náklady SŽDC spojené s prodejem,“ vysvětlila na jaře mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.

Konec pokladen v menších stanicích je i jedním z důsledků loni zavedených slev pro studenty a seniory. Stávající smlouva počítala s provizí za každou jízdenku podle její hodnoty. Vzhledem k tomu, že u velké části cestujících došlo k poklesu ceny jízdného na 25 % původní hodnoty, tržby a následně provize jsou pro SŽDC podstatně nižší.

Podle mluvčího Českých drah Radka Joklíka budou České dráhy od neděle zajišťovat prodej jízdních dokladů ve 382 stanicích. Končí podle něj hlavně poklady v malých stanicích, kde nebyl prodej rentabilní. „Pokud cestující nastoupí ve stanici, kde není prodej jízdenek, bude odbaven bez přirážky ve vlaku,“ potvrdil Joklík.

O tom, kde se jízdenky budou prodávat, nerozhodují v nových smlouvách už dopravci, ale objednatelé, tedy kraje a ministerstvo dopravy. Ti usoudili, že v řadě případů jsou náklady na udržení prodeje jízdenek na pokladně příliš vysoké. Největší redukce od 1. ledna postihne Jihomoravský kraj. Namísto 56 míst, kde se prodávají jízdní doklady v Jihomoravském kraji, dojde k redukci na 42 prodejních míst. Jde o prodejní místa Adamov zastávka, Brno-Chrlice, Čebín, Hrušovany nad Jevišovkou, Hustopeče u Brna, Křenovice horní nádraží, Moravská Nová Ves, Moravské Bránice, Střelice, Valtice město a Žabčice. Pokladní zmizí také ze čtyř stanic, kde prodej zajišťují dosud zaměstnanci SŽDC: Kobylí na Moravě, Nemotice, Rousínov a Velká nad Veličkou Nově naopak kraj požaduje zajištění provozu prodejního místa na zastávce ve Velkých Pavlovicích.

Stanice, kde už od zítřka nekoupíte jízdenku vůbec

Bakov nad Jizerou
Baška
Batelov
Bechyně
Bělá nad Radbuzou
Blatec
Božice u Znojma
Branná
Bransouze
Byšice
Čejč
Dobrá u Frýdku-Místku
Dobřenice
Dobříš
Domašov nad Bystřicí
Halenkov
Hluboká nad Vltavou
Hnojník
Hodonice
Horažďovice
Horní Lipová
Hustopeče nad Bečvou
Jablůnka
Jindřichov na Moravě
Káranice
Kardašova Řečice
Kdyně
Kladno-Ostrovec
Klobuky v Čechách
Kobylí na Moravě
Kolinec
Kopidlno
Kralice nad Oslavou
Kralupy nad Vltavou předměstí
Křinec
Kunovice-Loučka
Leština u Světlé
Lhotka nad Bečvou
Libina
Lískovec u Frýdku
Litovel předměstí
Lomnice nad Lužnicí
Lomnice nad Popelkou
Loukov u Mnichova Hradiště
Luka nad Jihlavou
Majdalena
Malá Skála
Městec Králové
Mikulovice
Miroslav
Moravské Budějovice
Mutěnice
Nemotice
Nezvěstice
Nová Paka
Nové Město pod Smrkem
Novosedly
Okrouhlice
Olomouc město
Osíčko
Ostružná
Písečná
Písek město
Pivín
Planá nad Lužnicí
Plaňany
Poběžovice
Počátky-Žirovnice
Pržno
Putim
Rakšice
Rapotice
Ražice
Rousínov
Rovensko pod Troskami
Roztoky u Jilemnice
Roztoky u Křivoklátu
Rožďalovice
Rožná
Sepekov
Stará Boleslav
Sudoměřice nad Moravou
Suchdol nad Lužnicí
Štramberk
Šumná
Troubelice
Uhlířské Janovice
Valašská Polanka
Vamberk
Velká Kraš
Velká nad Veličkou
Velké Opatovice
Velké Pavlovice
Veřovice
Vlkaneč
Vlkoš
Vrbátky
Všestary
Zbraslavice
Zlín-Malenovice
Zlonice
Zvoleněves
Ždírec nad Doubravou
Železná Ruda-Alžbětín
Žichovice
Žulová

Stanice, kde končí smlouva se SŽDC, ale České dráhy v nich dál zajistí prodej (10)

Bohuňovice
Dolní Bousov
Hlubočky
Hlubočky-Mariánské Údolí
Hněvice
Jesenice
Lípa nad Dřevnicí
Újezd u Uničova
Velká Bystřice
Vratimov

Seznam stanic, kde si nově objednatelé neobjednali pokladny a prodej v nich skončí k 15. 12. (36)

Adamov zastávka
Bojkovice
Brno-Chrlice
Bylnice
Dobronín
Hovězí
Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov
Humpolec
Hustopeče u Brna
Chuchelná
Jablonné nad Orlicí
Králíky
Křenovice horní nádraží
Křižanov
Kunovice
Kynšperk nad Ohří
Louny
Milevsko
Moravská Nová Ves
Moravský Písek zastávka
Nová Role
Okříšky
Ostrožská Nová Ves
Paskov
Pelhřimov
Postoloprty
Přibyslav
Střelice
Šumice
Tlumačov
Valašské Klobouky
Valtice město
Velké Karlovice
Záhorovice
Žabčice
Žatec

Nové poklady soukromých dopravců

Leo Express

Králíky
Jablonné nad Orlicí
Letohrad

Arriva

Uherské Hradiště, Uherský Brod, Vsetín, Horní Lideč, Kunovice, Luhačovice, Bylnice, Železný Brod, Turnov, Semily, Kladno. V ostatní stanicích má být prodej zajištěn jinak, detaily chce firma představit. Podle zveřejněné smlouvy v registru smluv půjde o jízdenkové automaty.

RegioJet
vlastní pokladna v Postoloprtech
prodejní místa na lince R8
Brno hlavní nádraží
Vyškov na Moravě
Kojetín
Přerov
Hranice na Moravě
Suchdol nad Odrou
Studénka
Ostrava-Svinov
Ostrava hlavní nádraží
Bohumín

Die Länderbahn
Louny

Kde přestanou prodávat jízdenky zaměstnanci SŽDC (v seznamu jsou i stanice, kde už dosud prodávají jízdní doklady i České dráhy)

Bakov nad Jizerou
Baška
Batelov
Bechyně
Bělá nad Radbuzou
Blatec
Blížejov
Blovice
Bohuňovice
Boskovice
Božice u Znojma
Brandýs nad Labem
Branná
Bransouze
Brno – Chrlice
Bučovice
Bylnice
Bystřice nad Pernštejnem
Bystřice pod Hostýnem
Byšice
Bzenec
Čejč
Červený Kostelec
Česká Skalice
Dětřichov nad Bystřicí
Dívčice
Dobrá u Frýdku-Místku
Dobřenice
Dobříš
Dolní Bousov
Domašov nad Bystřicí
Golčův Jeníkov
Hanušovice
Hlubočky
Hlubočky-Mariánské Údolí
Hněvice
Hnojník
Hodonice
Holešov
Holýšov
Horažďovice
Horní Lipová
Horšovský Týn
Hostašovice
Hostinné
Hradec Králové-Slezské Předměstí
Hranice na Moravě město
Hronov
Hustopeče nad Bečvou
Chotěboř
Chropyně
Jablůnka
Jesenice
Jihlava město
Jilemnice
Jindřichov na Moravě
Kaplice
Káranice
Kardašova Řečice
Karlštejn
Kdyně
Kladno-Ostrovec
Klobuky v Čechách
Kobylí na Moravě
Kolinec
Kopidlno
Kostelec u Jihlavy
Kralice nad Oslavou
Kralupy nad Vltavou předměstí
Kravaře ve Slezsku
Kropáčova Vrutice
Křenovice horní nádraží
Křinec
Kunovice-Loučka
Lázně Bělohrad
Leština u Světlé
Letovice
Lhotka nad Bečvou
Libina
Lípa nad Dřevnicí
Lískovec u Frýdku
Litovel předměstí
Lomnice nad Lužnicí
Lomnice nad Popelkou
Loukov u Mnichova Hradiště
Luka nad Jihlavou
Majdalena
Malá Skála
Malé Svatoňovice
Městec Králové
Mikulov na Moravě
Mikulovice
Miroslav
Mnichovo Hradiště
Moravské Budějovice
Moravský Beroun
Mutěnice
Nedvědice
Němčice nad Hanou
Nemotice
Nepomuk
Nezvěstice
Nová Paka
Nové Město na Moravě
Nové Město pod Smrkem
Novosedly
Nový Bydžov
Nymburk město
Okrouhlice
Okříšky
Olomouc město
Opočno pod Orlickými horami
Osíčko
Ostružná
Paskov
Pelhřimov
Písečná
Písek město
Pivín
Planá nad Lužnicí
Plaňany
Poběžovice
Počátky-Žirovnice
Pohled
Praha-Čakovice
Praha-Ruzyně
Praha-Vysočany
Prostějov místní nádraží
Pržno
Přibyslav
Putim
Rakšice
Rantířov
Rapotice
Ražice
Rousínov
Rovensko pod Troskami
Rozsochatec
Roztoky u Jilemnice
Roztoky u Křivoklátu
Rožďalovice
Rožná
Rybník
Řevničov
Řikonín
Sadská
Sázava u Žďáru
Senice na Hané
Sepekov
Sklené nad Oslavou
Slavkov u Brna
Sokolnice-Telnice
Staňkov
Stará Boleslav
Starkoč
Starý Plzenec
Stod
Strážnice
Střelice
Sudoměřice nad Moravou
Suchdol nad Lužnicí
Sušice
Šlapanice
Štramberk
Šumná
Troubelice
Třebechovice pod Orebem
Uhlířské Janovice
Újezd u Uničova
Unhošť
Valašská Polanka
Valšov
Vamberk
Vejprnice
Velká Bystřice
Velká Kraš
Velká nad Veličkou
Velké Opatovice
Velké Pavlovice
Veřovice
Vlašim
Vlkaneč
Vlkoš
Vlkov u Tišnova
Vratimov
Vrbátky
Všestary
Zadní Třebaň
Zastávka u Brna
Zbečno
Zbraslavice
Zlín-Malenovice
Zlonice
Zvoleněves
Ždírec nad Doubravou
Železná Ruda-Alžbětín
Žichovice
Žulová

 

209 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zbyněk

Pro úplnost ještě pár pokladen Čd Ústeckém kraji: Proboštov, Neštěmice, Povrly.

Zbyněk

Opravuji, ve smlouvě chybí pouze Povrly.

Jan

Hanba SŽDC,popření historie dráhy,aby se zbohatnutím nezalkly.

Leinad

Proč se vlastně provize počítá z toho co zaplatí cestující, i když 75% doplatí stát?

Andros Baman

Kupovat listek u pokladny je stejne nepochopitelny retro, jako telefonovat z verejnyho automatu.

Jarda

Zas takový retro to není. Použitelný chytrý telefony tady máme sotva 10 let a mobilní data snad ještě míň.

Kubík

Když je to pro vás takové retro, tak proč jsou u pokladen vesměs fronty? Vysvětlete mi to.

Odpadlik

Prave ze zadny fronty nejsou. Na hlavaku vzdycky bylo u pokladen naslapano a dnes? Vesmes bez front. Ja sam jsem si jizdenku u pokladen nekoupil ani nepamatuju a to jezdim dost casto..

Dominik

Tak to jsem měl v sobotu vlčí mlhu a ty fronty v Pardubicích se mi asi zdály a vůbec jsem 15 minut nečekal, než na mě vyšla řada.

michal

„U pokladen jízdenku nekupuji už jakou dobu, ale bezpečně vám tady všem řeknu, že žádné fronty tam nejsou.“
Lidi, když o tom víte prd, tak radši nic nepište, ale tak je to se vším.

Dominik

To jste asi dlouho nejel vlakem, nebo chodíte přesně na vlak, jinak nechápu, jak ty fronty dokážete přehlédnout.

Medvěd

SŽDC se zachovaly tržně. Že dopravci nemají pokladny je jejich problém. Ovšem výpravčí, když nebude mít komerci , tak mu šáhnou na plat a to teprve bude mela…. V stanicích budou prázdné nádraží. Samozdřejmě to odnesou průvodčí vlaků. A pár vychytrálků se domluví a každý ráno nastoupí s 5 000 bankovkou a bude v vlaku „veselo“ na úkor průvodčích !

R2R2

Pokud se nemylim, tak napriklad CD vraci poukazky na penize, takze vychytralci si akorat zpusobi zbytecnou cestu na nadrazi s pokladnou, aby si poukazku nechali proplatit.

Kopr51

Tak to mi sklaplo.

Tronda

Možná se nemýlíte, ale cestující nemá žádnou zákonou povinost takové poukázky přijmout, dělá to tedy dobrovolně. Naopak obchodník (v daném případě reprezentovaný průvodčím) má povinost přijmout za tržbu jakoukoliv bankovku a nebo 50 ks mincí jakékoliv hodnoty. A jestli se to někomu nelíbí, může volat policii (tím se ostatně šotoušci často oháni) a po-té to půjde jako přestupek k ČNB, jenom teda zákazník tam bude jako poškozený.

R2R2

Za normalnich okolnosti plati, ze prodejce muze odmitnout platbu bankovkou neprimerene vysoke hodnoty, nemyslim, ze by dopravci byli v tomto omezeni, takze klidne mohou velkou bankovku neprijmout. Z pohledu CD a jejich prepravnich podminek jsou 2 moznosti, poukazka nebo neprijeti platby – tedy v podstate jizda nacerno, „vychytralek“ se samozrejme muze zdrahat na nektere z techto reseni pristoupit, muze to treba dotahnout az k soudu a treba by ho i vyhral, protoze jsou ty podminky treba v rozporu s nejakym zakonem, ale nejsem si jist, ze by to nekomu za to ranni obveseleni stalo.

Tronda

Tak nalijme si čistého vína a proto za normálních okolností platí to, co je dáno zákonem, v tomto případě konkrétně Zákonem o oběhu bankovek a mincí. A protože zákon jasně říká, kdo co musí přijmout, nejedná se o jízdu načerno a tedy ani nikdo není vychytrálek. Pouze si zde modré gumy myslí, že jsou víc než zákon a nebo, že každý u sebe tahá 5000 Kč bankovku (za jejíž výběr v bance napřed zaplatil 70 korun, protože bankomaty ji ani nevydávaj) jen proto, aby ušetřil 13 Kč.

michal

Máte v přepravních podmínkách, že máte mít přiměřený obnos, možná je tam stanoveno i co si pod tím představují. S přepravními podmínkami souhlasíte v okamžiku nástupu do vozidla.

Tronda

Zákon je samozřejmě víc než přepravní podmínky a pokud jsou v rozporu se zákonem tak takové ustanovení neplatí. To nic nemění na tom, že pěti tisícové bankovky po kapsách nikdo netahá a pouze se šotoušci z řad modrých gum snaží zkonstruovat imaginární problém podle paragrafu cestující zavřenou pokladnu zneužije.

Dominik

Tak ona stačí i taková 1000 či 2000 a když jízdenka stojí 20 Korun a ideálně první ranní vlak (a že jsem to již zažil) a pak se cestující diví, že průvodčí nemá na vrácení, navíc ze zákona ani nemusí (zákon po prodejci nevyžaduje aby měl vždy na vrácení), tudíž buď přijme ten papírek s kterým zajde na pokladnu, nebo mu rozmění někdo ve vlaku a když nepřistoupí ani na jednu variantu, tak je z něj černý pasážer.

Tronda

Tak znova, ze zákona nemá nikdo povinnost přijímat nic jiného než platné české bankovky nebo mince a v případě mincí maximálně 50 ks na jednu platbu, nic jiného přijímat nemusí a pokud mu chcet vnucovat nějaké papírky a on s tím nesouhlasí, můžete si volat třeba linku důvěry, nebo policii, ale to bych nedoporučoval, protože ta by to vyhodnotila jako přestupek proti tomuto zákonu a předla ČNB (blokově řešit nelze).

Dominik

Jistě pak je tu třetí verze, že průvodčímu „nechá“ spropitné, protože prodejce ze zákona nemá povinnost mít vždy přesně na vrácení, ale pochybuji, že by to někdo dělal, to raději přijme ten papírek (pokud mu někdo ve vlaku nerozmění, je pravda, že často to dělají i průvodčí, z dobré vůle, že chodí a ptají se, zda nemá někdo na rozměnění.

michal

Ten problém se občas vyskytne, že se najde někdo takový, co to dělá naschvál. Přepravní podmínky se zákonem v rozporu určitě nejsou, dokonce vychází z přepravního řádu pro veřejnou silniční a drážní dopravu a ze zákona o drahách. A opravdu tím že nastoupíte do vozu, tak souhlasíte s podmínkami vyhlášenými dopravcem a máte samozřejmě svá práva, ale i povinnosti. To se pak můžete rozčilovat, že automat ve vlaku, kde má dopravce samoobslužný systém vám nechce vzít Masaryka a že v zákoně přece je to a to a že tedy pojedete zadarmo, vždyť přece peníze máte a zaplatit chcete. Ne, každý… Číst vice »

Tronda

A vychází také ze Zákona o oběhu bankovek a mincí? V zákoně o drahách se nic o peněžním oběhu nepíše a žádný předpis matky dráhy nestojí nad zákonem, i když si to šotoušci myslí. Pokud by platil ten váš nesmysl, že podmínky vyhlášené dopravcem jsou víc než zákon, mohla by tam příšte být podmínka, že dopravce bude např. židům účtovat dvojnásobné jízdné a bylo by to dle vás v pořádku.

Míra

Součástí zákona je důvodová zpráva, ta formulaci „jakoukoliv“ bankovku vysvětluje jinak. Prodávající nesmí požadovat, že nechce přijímat určité bankovky například tisícovky. Ale když má někdo zaplatit 10 Kč, může prodávající platbu tisícovkou odmítnout a požadovat platbu nižší hodnotou.
(ČNB nemá zájem na tom, aby se spousty vytištěných bankovek a vyražených mincí válely jako rezerva v pokladnách pokladníků nebo po kapsách průvodčích jen proto, aby ti byli schopni na cokoliv vrátit. )

Míra

Takovým kuriózním příkladem „jakékoliv“ bankovky podle zmiňovaného zákona byla nová stokoruna z roku 1989.

Tronda

Dopravci ne, množné číslo je zbytečné, jde o jednoho dopravce.

Jarda

Prodej jízdenek výpravčím byla jednou ze základních příčin mýho přechodu na mobilní aplikaci. I v kontextu český železnice je jen málo méně komfortních situací, než čekání u okýnka, až bude mít výpravčí čas. A vůbec ideální je, když se někdo v tomhle shonu 5 minut před odjezdem na severovýchodě Čech zeptá, kudy tudy do Bavorova a zpátky.

Otmar

Například pokuta za neobsazení pokladny je nákladem SŽDC. Školení zaměstnanců. Odměna 500 Kč každému zaměstnanci je ve skutečnosti 2000 Kč za každou stanici. Pokud prodáte 50 jízdenek za den za celkovou tržbu 1000 Kč, pak za měsíc se jedná o 30.000 Kč. Pokud máte od ČD 5% z každé jízdenky jako provizi pak vyinkasuje SŽDC 1.500 Kč. To je méně než kolik musí vyplatit zaměstnancům jako odměnu a už vůbec nepokrývá náklady na školení a případné pokuty za neobsazení pokladny.

Leinad

A těch 50 lidí chtěli dohromady jízdenky za litr, žádný student nekupoval dražší jízdenku.

Karel

A co infostánky ?????!!!!!!

libor

vypadá to, že se ten státní moloch začíná chovat aspoň trochu tržně. Snížit počty zaměstnanců a ušetřené peníze raději investovat do infrastruktury (v případě sždc)

xyz

Ke snížení počtu zaměstnanců SŽDC tímto opatřením nedochází. Pouze ti stávající zaměstnanci SŽDC (na těch tratích/v těch stanicích, ve kterých vůbec ještě jsou, tzn. nejde o dálkově řízené stanice) již nebudou vydávat jízdenky. Nic víc, nic míň.

Karel

Ok

súdružka Kolesárová

Hmm, tak asi automat ve vlaku nebo na nadrazi (vetsi riziko vandalismu) s moznosti platit kartou, EPIKem nebo cash. A do toho občas revizor…

Jirka

V Rakousku jsou na zastávce bohužel vandalismus se vyloučit nedá.

Marek Turnovec

Asi nějak nerozumět jazyk Vašeho kmen…

Esko

A já čekal, že když zruší tu pokladnu tak na tom nádraží zůstane třeba jen označovač jízdenek (JMK), ale i ten dali pryč a všechno to má teď značit průvodčí.

ghj

logiku zavirani chapu, ale je v tom pachut. vzdy kdyz se neco rusi, zavira, omezuje, tak je to v mensich obcich. trapne je, ze dane se plati stejne. ad absurdum je to dotazeno tim, ze praha dostava na obyvatele asi 4 nasobek co male obce … divi se nekdo s takovym pristupem cenam realit v praze a brne?

Karel

V menších obcích? To myslíte třeba Prahu? V seznamu vidím, že prodej jízdenek bude zrušen třeba v Praze-Vysočanech. Železniční uzel, kde zastavují rychlíky ze dvou tratí, v husté městské zástavbě, s návazností na stanici metra. Ani jsem netušil, že tam jízdenky prodávala SŽDC.

dopravák

Možná někdy v noci, ale během dne, to silně pochybuji, i když jsou tam výpravčí dva. Ale v textu je stanice Praha-Vysočany zařazena pod nadpisem obsahujícím závorku „v seznamu jsou i stanice, kde už dosud prodávají jízdní doklady i České dráhy“, takže může jít o uzavření pokladny ČD: v rámci PIDu v okolí Prahy jezdí většina cestujících stejně na „Lítačku“ a rychlíky směr Mladá Boleslav a trs bude vozit dopravce ARRIVA vlaky, tak možná někdo vyhodnotil situaci tak, že se tam už ČD provozovat osobní pokladnu nevyplatí (což se mi ale zdá být docela nerozumné rozhodnutí).

Karel

Lego Stavebnice obsahuje více informací než toto!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:-)

Carlos

v dnešní době ? vše online …. nějakou chytrou user friendly app a je hotovo

Kopr51

Kremace on line… Už se těším!

xyz

Ještě jedna technická poznámka – v seznamu „Kde přestanou prodávat jízdenky zaměstnanci SŽDC“ je uvedena i žst. Kostelec u Jihlavy, kde přitom byla pokladna zrušena již asi v 6/2018.

Rtep

Tak za tři pět let zde bude velmi pravděpodobně článek s názvem – Ubývají kraje, kde doposud byly v krajském městě pokladny, který kraj to dotáhne nejdál?
To není opravdu není myšleno jako nadsázka, ironie či žert.

Karel

Krajské město nepotřebuje železnici, tam jezdí dost autobusů. Železnice je určena pro obsluhu odlehlých neobydlených oblastí, kam by se nevyplatilo autobus vypravovat.

Pokladny

Kdyby před dávným časem, naši politici českou železnici nerozparcelovali, tak by tyto články a diskuse nebyla.

Tomáš Záruba

Já tedy vidím pokladny jako obhajitelné (mimo opravdu velká města) jen tam, kde je s nimi spojena nějaká smysluplná další služba. Což vedle třeba půjčoven kol pro mě za mě klidně může být ona pověstná vytápěná čekárna, pokud (či „v období kdy“) ovšem je rozumné předpokládat davy lidí déle čekajících (typicky místa s výskytem turistů a delších intervalů). Za mě ideál, pokud by „pokladní“ zároveň prodávala v kiosku, nebo dokonce toto bylo sloučeno s pokladnou jako takovou (Říčany?), nějaké turistické infocentrum atd. Ale i tak na většině „tarifních bodů“ je to nesmysl. K argumentům, že tam ten výpravčí stejně je… Číst vice »

xyz

I zde se objevuje stejná chyba jako již v jiném článku:
– Ve Velkých Pavlovicích zast. jsou jízdenky prodávány i dosud.

– V žst. Hrušovany n/J.-Šanov nedochází ke zrušení výdeje jízdenek nyní, ale došlo k němu již k 1. 7. 2019.

Romanero

SŽDC se opět zabodovala:
1. Zdálo by se nejjednodušší si dojednat provizi podle základní (bezbabišovské) ceny, protože dopravce těch 100% dostane. Ale evidentně je jednodušší to odpískat.
2. Než aby její výpravčí v těch největších p*delích aspoň něco dělali (kromě odbavení vlaku v intervalu 2h), tak je raději nechají zevlovat bez užitku pro kohokoliv.

Otmar

Zabodovaly ČD neboť nechtěly dát odpovídající provizi pro SŽDC. Nikdo nebude dělat nic na čem prodělává. Logika tržní ekonomiky.

Tronda

Nedávno jsme četli, že ČD i SŽDC jsou složka státu a proto tam běžná tržní ekonomika neplatí. Tak to je dobře, že už tam tržní ekonomika začala fungovat a všechny věci tam budou fungovat jako v běžných obchodních firmách vč. např. benefitů a nebudou se na to domáhat zákona.

Honza

Bodejť by byly aspoň trošku rentabilní, když mnohé z nich mají už poslední roky omezenou provozní dobu, třeba 7.30-16.30, o víkendu vůbec. Tam kde je samoobslužný systém už cestující často jezdí legálně načerno, neboť při zpoždění strojvedoucí neprodává…To zpoždění se právě často nabere prodejem v předchozích stanicích, kdo bydlí dál, jezdí zdarma.

Michal

Na Ostravsku na S2 se díky tomu do šichtového lístek vůbec nevyplatí shánět. Půlka jede legálně načerno a druhá nelegálně protože ví, že se vždy lze tvářit jako legální. Zastávky co 2 minuty, plný slon.. průvodčí stihne v nejlepším 3 lístky na zastávku, hlavně že jsme moderní. Za asi 15 cest do Mostů stihl dojít 2 krát..

Otmar

Za vším hledej peníze. Když byla železnice unitární nebyl problém. Dnes si SŽDC a ČD hospodaří každá na svém písečku. Je logické že žádná firma nebude dělat něco co pro ni není rentabilní. Ukončení prodeje zaměstnanci SŽDC důsledkem rozdělení železnice.

Jiří Kocurek

A kdyby teda Dráhy byly jednotné, tak by ta činnost najednou prodělečná nebyla? Co vím, tak na zastávce … třeba Veverkov… byl zrušen prodej jízdenek někdy v roce 1987 a to hned poté, co byl zprovozněn autoblok a hradlo dále nebylo potřeba obsluhovat.

Marťas

Tady přeci nejde o to, jestli je prodej jízdenek v nějaké konkrétní stanici prodělečný. Tady jde o to, že je to služba pro cestující, kteří pak nemusejí jízdenky lovit někde v mobilu, běhat po nástupišti hledat vůz se zeleným pruhem, vozit přesně odpočítanou hotovost a dohadovat se s průvodčím, kde vlastně nastoupili.

Otmar

Proč by to měla SŽDC dotovat? Totální ekonomický nesmysl. Navíc výpravčí má povinnosti vzhledem k bezpečnosti provozu a ne prodávat jízdenek pro nějakou cizí firmu a ještě být za to bit když udělá nějakou chybu, manko atd. Navíc SŽDC ne každý výpravčí má zkoušky na pokladnu. A pokud v té stanici náhodou takový výpravčí musel operativně sloužit, pak SŽDC musela platit ČD pokutu za neprodej jízdenek v této době. Totální ekonomický nesmysl aby SŽDC toto dělala když na tom prodělává.

Otmar

Když byla železnice unitární byl výpravčí placem z peněz ČD. Dnes je placen z peněz SŽDC a ta si jednoduše spočítá že pokud ČD nenabídne odpovídající provizi pak je to prostě nerentabilní. Nikdo přece nebude dělat nic zadarmo a už vůbec ne dotovat činnosti které mají zajišťovat dopravci.

Blacklist

Co je podle vás odpovidajici provize? Když HW a Sw pokladny včetne sevisu je ČD, tiskiposy dodávaji ČD na své naklady, takže jen školení a to je z velké časti přes web.

Otmar

Odpovídající provize je taková aby alespoň pokrývala náklady které jsou s tímto spojeny. Viz výše. Pokud tomu tak není a náklady to nepokrývá pak je nelogické takovou službu pro jiný subjekt provádět.

Otmar

Například pokuta za neobsazení pokladny je nákladem SŽDC. Školení zaměstnanců. Odměna 500 Kč každému zaměstnanci je ve skutečnosti 2000 Kč za každou stanici. Pokud prodáte 50 jízdenek za den za celkovou tržbu 1000 Kč, pak za měsíc se jedná o 30.000 Kč. Pokud máte od ČD 5% z každé jízdenky jako provizi pak vyinkasuje SŽDC 1.500 Kč. To je méně než kolik musí vyplatit zaměstnancům jako odměnu a už vůbec nepokrývá náklady na školení a případné pokuty za neobsazení pokladny.

pamětník

„A vo tom to je“: dokud byly ČD unitární firmou, bývala pro postup do kurzu na výpravčího podmínkou m.j. i úspěšně složená zkouška pro osobního pokladníka (a kdysi předtím navíc také zkoušky pro nákladního pokladníka) – pak se ale začal zvětšovat nedostatek provozních pracovníků, a proto se začaly zmírňovat i podmínky pro kvalifikaci na funkci výpravčího, a tak už to nejen zůstalo, ale navíc ta změkčení byla definitivně potvrzena příplatky za prodej jízdenek, o nichž před nějakými 40 roky nikdo nic neslyšel (a výpravčí prodávali jízdenky bez jakýchkoli příplatků).

Tronda

Takže pro SŽDC jsou ČD nějaká cizí firma? Zajímavé, když jde o režijky, tak je prý SŽDC s ČD jedna velká rodina, složka státu a bla, bla.

Premek

Bavíme se o výpravčích a ti byli přesunuti k SŽDC, aniž by se jich někdo zeptal, co na to říkají…

Tronda

Měli možnost volby, mohli dát výpověď, tak jako kdekoliv jinde na světě, ale asi se jim nechtělo.

xyz

„ti byli přesunuti k SŽDC, aniž by se jich někdo zeptal, co na to říkají…“ Jinými slovy – aniž by se výpravčích (tzn. osob řídicích provoz všech vlaků osobní i nákladní přepravy bez ohledu na dopravce, tento provoz řídí na tratích spravovaných organizací SŽDC) někdo zeptal, co říkají na to, že namísto toho, že jejich zaměstnavatelem již nebude jeden z dopravců v osobní dopravě, ale právě správce infrastruktury (té infrastruktury, jehož provoz ti výpravčí řídí). 🙂 „Takže pro SŽDC jsou ČD nějaká cizí firma? Zajímavé, když jde o režijky, tak je prý SŽDC s ČD jedna velká rodina, složka státu… Číst vice »

Otmar

ČD také od SŽDC za ty režijky dostává zaplaceno. Dnes nikdo nedostává nic zdarma.

xyz

„ČD také od SŽDC za ty režijky dostává zaplaceno.“
Kolik Kč za jednu roční režijku dostávají ČD od SŽDC? Děkuji za odpověď.

Otmar

1100 za každou režijku plus příplatek za komerční vlaky a lanovku plus příplatek za zavazadla. Ne každý ovšem si platí komerční vlaky či zavazadla takže možná v průměru 1700 za režijku to bude. Těžko říct. Zeptejte se vedení SŽDC. Ale zdarma to rozhodně není.

xyz

„1100 za každou režijku plus příplatek za komerční vlaky a lanovku plus příplatek za zavazadla“
O. K., takže cena přesně stejná jako kdyby šlo přímo o zaměstnance ČD. Děkuji za odpověď.

Otmar

Není neboť zaměstnanec ČD neplatí příplatek za komerční vlaky ani zavazadla. Navíc firma ČD může svým zaměstnancům nabídnout režijku úplně zdarma. Je věcí vedení ČD že od vlastních zaměstnanců požaduje 1100 Kč jako prolongční částku.

Axel

@Otmar… Můžu se zeptat která jiná firma než SŽDC si může od ČD koupit pro své zaměstnance paušální roční jízdenky ve vlacích ČD za zhruba 5 až 10% z ceny IN100? Ptám se Vás vyloženě prakticky – Jestli je k dispozici ta nabídka na paušální jízdenku ve vlacích ČD za 2 tisíce ročně je fakt, tak já hned příští týden těch 2000 Kč/osobu zaplatím firmě ČD pro těch mých pár zaměstnanců. A možná těm mým zaměstnancům „pod stromeček“ přikoupím ještě jednu (aby tu roční paušální jízdenku mohli darovat komu chtějí), bo za ty cca 2.000 Kč ročně se to fakt… Číst vice »

xyz

*** Jestli to ale správně chápu, tak tím pádem ovšem platí, že SŽDC zaplatí Českým dráhám za režijky přesně tu částku, kterou předtím vybere od jednotlivých zaměstnanců. Tzn. SŽDC „vyloženě ze svého“ nedává ani korunu.

Dominik

Ne, v loňském roce, ještě SŽDC kompenzovalo režijky ČD ještě extra, ale přesnou částku Vám teď neřeknu.

Honza

Dotovat? No já si nemyslím, že to SŽDC dělala pro ČD za nějakou almužnu… práce, najem, energie…Těch 500 Kč/měs. jako odměna prodávajícím výpravčím byl jistě zlomek z plateb od ČD.

Otmar

Těch 500 Kč odměna pro každého výpravčího v jedné stanici dělala dohromady 2000 Kč měsíčně pro všechny plus náklady na školení zaměstnanců dohromady mnohem méně než provize od ČD. Proto byla tato služba zrušena. Nerentabilní.

dopravák

No, je asi pravdou, že to školení v případě, že jde jen o prodej jízdenek ČD, by klidně mohly ČD zajišťovat na své náklady samy i pro zaměstnance SŽDC, pokud takovou „službu“ od zaměstnanců SŽDC vyžadují – pak by asi ta provize byla adekvátnější. Ale i tak je nesmysl počítat výši provize podle tržeb – ta by měla být určována mnohem spíše z počtu prodaných jízdenek

Míra

Vlastní prodej jízdenek musí také někdo zaplatit – kdo jiný než cestující v jízdném a daňoví poplatníci v daních. Při porovnání růstu ceny jízdného, růstu platů a nákladů, úbytek cestujících u pokladen (např. jízdenky koupené přes internet) se nelze divit, že pokladen ubývá.

Tronda

A je to vůbec pro zákazníky taková katastrofa, jak se to tu podává? Prostě přijdou na zastávku/nádraží nasednou do vlaku a jedou, oni tu pokladnu vůbec k životu nepotřebují. Aspoň nemusí řešit, jak dlouho dopředu musí na nádraží, protože tam pak třeba bude fronta a když jim pomalé dráhy nestihnou prodat lístek, tak jim vlak buďto ujede nebo budou za černé pasažéry.

súdružka Kolesárová

Souhlas, cestující jsou v tomto případě jízdného vítězi. Poraženými jsou ovšem u jakýchkoli dalších služeb. Když člověk zůstane někde viset (třeba odjetý přípoj od zpožděného vlaku), pak se teplá čekárna s automatem na kafe docela hodí.

Tronda

Čekárna ale není záislá na pokladně, ta může a ve spoustě stanic je otevřená i při zavřené pokladně. Dokonce to je v poplatku za dopravní cestu, kde je i tzv. ošlapné, kterým se SŽDC ráda ohání.

xyz

„Čekárna ale není záislá na pokladně, ta může a ve spoustě stanic je otevřená i při zavřené pokladně.“
Ano, a například Jihomoravský kraj si existenci kryté čekárny s provozní dobou denně 5:30 – 21 h ve většině stanic a některých zastávkách vymínil smluvně, přičemž ve většině stanic/zastávek je tato provozní doba výrazně nad rámec provozní doby tamní (rovněž smluvně stanovené krajským úřadem) pokladny.

Josef J.

Například v PID u řady zastávek to znamená (pro nedržitele příslušné aplikace schopných mobilních telefonů) jet za výrazně dražší tarif ČD místo tarifu PID, či přesněji zúčastnit se loterie dráž než dříve, nebo zadarmo.

Tronda

To je ovšem otázka na Ropid/IDSK, proč takový bordel jednomu z mnoha dopravců tolerují. Ev. na nadřízené krajské úřady, aby prošetřili činnost těchto dvou organizací, která zjevně není v zájmu občanů.

Bdtax Fan

Nemáte někdo tušení, jak to bude s osobní pokladnou v žst. Uherské Hradiště? V článku je uvedeno, že tam bude mít novou pokladnu Arriva. Ale protože tam bude nadále jezdit dost vlaků ČD a funguje tam třeba směnárna nebo prodej mezinárodních jízdenek, zůstane zachována i pokladna ČD? Díky!

Martin Dougi

Taky by mě to zajímalo

Kopr51

Uherské Hradiště je malebná slovácká stanice a proto bude předělána na vinný sklípek.

Kubík

V Polsku jsou zrušeny pokladny skoro všude, cestující se musí propolétat celým vlakem a hledat průvodčího zpravidla v prvním voze (ale zažil jsem i v prostředním voze), pak stojí frontu a když na něj nevyjde řada, vystoupí a má to zadarmo. To co udělali zde je vlastně bonus. Lidé budou jezdit „zpravidla“ zdarma, zvlášť na krátké vzdálenosti. Vše je důsledek rozdělení železnice dle EU. Kdo to vymyslel by měl dostat Nobelovu cenu za ekonomii. Vlastně by teď logicky měl následovat další krok- veřejná doprava zcela zdarma, vždyť se peníze někde vytisknou. Cha.

vlada

přesně tak. řada lidí bude jezdit zdarma, protože často nestačí průvodčí zkontrolovat. anebo řeknou, ž enastoupili později a ušetří cenu

Jiří Kocurek

Takže na zastávce, kde se prodá jízdenek za 3000 Kč měsíčně má být človíček stojící 35-40.000 Kč měsíčně (no co, superhrubá).

Blacklist

Ten výpravčí tam stejně je. Takže je otázkou jaké j8né náklady jsou s prodejem spojeny.

Kubík

Taková místa byla zavřena již před 20-30 lety, kde žijete, jezdíte vůbec vlakem???

Karel

A co teprve rozdělení silnic – představte si, že některá auta a autobusy nepatří správci silnice! To je chaos, co?

Míra

Co má zrušení pokladem společného s liberalizací dle EU? V Německu (s pár výjimkami) platí, že cestující v regionálních vlacích DB musí mít při nástupu platnou jízdenku, jinak cestuje načerno. Pokuta je 60€.

bzhzz

Ovšem druhá věc je, že v těchto civilizovaných zemích je vždy zajištěn prodej z funkčního automatu – na kartu a v obrovském rozsahu slev i množství cílových stanic – (a často i ve stanicích s prodejem u šaltru), případně na lokálce i zjednodušený prodej smluvní – v obchodě, hospodě atd…… Rozhlédněte se třeba na německých či rakouských nádražích……..v Paříži jsem kupoval jízdenku na TGV z automatu už před více než 25 lety……..Automaty se dělají i v provedení bez kasiček a antivandal…… Pokud vedení ČD už cca před 5 lety rozhodlo, že „tento prodejní kanál se dále nebude sledovat“, rušil se… Číst vice »

Kopr51

Psychiatrická zařízení už mají rezervována lůžka pro průvodčí?

Kopr51

Ty mínusy jsou odpověď z těch zařízení?

vlada

průvodčí nemají šanci to zvládnout

Jiří Kocurek

Tož zaměstnajte autobusáky. Ti to zvládají.
Věc se má tak, že většina pravidelných cestujících má roční kupón. Tím pádem nastupují do vlaku s platným dokladem. Zde rozdíly mezi časovým kupónem IDS a traťovou jízdenkou končí. Přijde průvodčí, ukážu lístek. Hotovo.

Tronda

Jako že průvodčí budou muset většinu mezistaničního úseku prodávat lístky (pracovat) a ne kecat s fírou resp. známým? No to je pomalu konec světa.

Zapa

Trondo, já Vás podezřívám, že jste zrovna nějaký bývalý zhrzený vlakoš, když se tak dobře vyznáte. Za co Vás vykopli?

Jinak za sebe můžu říct, že co se udělá, to se udělá. Jsou vlaky a dny, kdy už dnes je problém udělat základní revizi, namátkou třeba víkendy z Prahy do Berouna ráno a dopoledne zpět. A takových vlaků a tratí je plno, takže já se z toho rozhodně hroutit nebudu.

Tronda

No jo, potrefená husa se ozvala. Jinak zase vedle a jedinný, kdo tu kvičí, že bez pokladen nastane konec světa jsou světe div se modré gumy, protože přece každý si musí jízdenku vystát u oslizlého okénka z dob R-U. Zákazníkům je to tak nějak volné. Jo a jestli jsou v kase v Karlštejně nebo Třebani takové královské tržby, tak si tam ČD jistě posadí svoji zaměstnankyni.

Rtep

V hodně vlacích to nebudou opravdu zvládat průvodčí. Jen automaty a čas od času nějaký ten revizor.

kix

například na Malé Skále v sezóně to bude slušný úbytek tržeb, za hezkého počasí tam nastupuje celkově dost lidí v řádech desítek a i při dnešní situaci nestihá výpravčí často všechny odbavit, nebo vlak stojí několik minut už ve stanici než dokončí prodej..ale tam je trochu problém, že tam dopravci budou cca napůl, takže ani jednomu se to samostatně nevyplatí..už dnes se jezdí opačně v relaci Dolánky-Malá Skála v podstatě zadarmo..kolikrát i průvodčí rezignuje, než se proplétat tím narvaným vlakem.

Martin V.

A sdílená pokladna dvou dopravců to je asi příliš velké sci-fi, že? Ale mělo by to větší logiku než prodej výpravčím, který má zrovna v době příjezdu vlaků jiné povinnosti.

Jiří Kuba

Nikomu o tržby nejde, jak ČD, tak krajům. Když si člověk pořádně nastuduje pravidla u všech dopravců, tak jim to prostě s r m, jak mají ve vlacích málo personálu nemůže vyjít, aby jízdné vybrali. Je to opět krok zpět..

Marťas

V Německu sice taky ubylo pokladen, ale mají tam často automat. V ČR nebude ani jedno ani druhé. Cestující bude odkázán na svůj mobilní telefon nebo musí u sebe nosit přiměřenou hotovost, aby si koupil lístek u průvodčího. Když průvodčí nepřijde, tak po přestupu v obsazené stanici riskuje konflikt s průvodčím dalšího vlaku. Obdobný problém při přestupu na vlak jiného dopravce, kde bez jízdenky toto jen těžko prokáže a tam mu napálí manipulační přirážku za nástup bez jízdenky.

vlada

V Dánsku jsou zrušeny pokladny téměř všude a musíte si koupit jízdenku u automatu na zastávce. Sám. Pro lidi, kteří neumí žádný světový jazyk, docela problém. Což nebyl, naštěstí, můj problém. A pokud nastouptíte bez jízdenky, je tam pokuta v přepočtu asi až 2,5 tisíce korun

Panda

Tak pro lidi, kteří neumí žádný světový jazyk, je problém i pokladna nebo průvodčí, ne? Dokonce automat může být lepší – člověk může mít větší klid si to ověřit na google překladači… I v bordeláčtější Itálii fungují automaty víceméně bez problémů.

Jiří Kocurek

Spousta lidí zvládá EN/DE především pasivně. Jakžtak rozumí, zvládající i číst. Větší problém je pro ně mluvit. Takže raději na webu, v automatu než na pokladně. Na webu bývá dobrým zvykem nabídnout nějaké to „esparanto“, ne každý góme hantecu.

Aleš Vybíral

Jenom taková poznámka. U Regiojetu jak jsou vyjmenovány nové pokladny, tak nechápu co v seznamu dělají Ostrava hlavní, Ostrava-Svinov a Hranice na Moravě, když už zde pokladny dávno jsou. To samé Brno.

Jiří Kocurek

Taky mě to zarazilo.

Blacklist

A bude prodavat i v e-shopu?

Jiří Kuba

To bude záměr, vyvolat boom a pozitivní dojem že soukromého dopravce.. Kdo sleduje celorepublikově dění v dopravě a má selský rozum, musí to vidět. Vždy a ve všem se kope do státního… Počínaje ČD, SŽDC a zdravotnictvím a školstvím konče. Nikomu nedochází, že si ničíme zajeté celkem fungující organizace a jednou se budeme všichni divit, jaký idioti jsou dnes v politice. Jen ta roztříštěnost železnice je k pláči…

Lukáš Kraus

Jedná se o nové pokladny Regiojetu pro linku R8 Brno-Bohumín

Pavel

Přichází gulag z wifinou… a to nebude dobrý …

Kopr51

Ano, kdo se přihlásil na web: jméno a příjmení, telefon, e-mail, adresa – kdys co kupoval, odkud kam jsi jel, kde se pohybuješ. Potrava Velkého bratra.

Jiří Kocurek

Pánové, už i ta stará Nokia 3310 je trasovatelná, ikdyž nemá GPS modul. Jen to není tak přesné. A pokud nechcete, aby se do EET posílal položkový výpis zakoupeného zboží, tak nevolte toho, kdo to chce zavádět.

HonzaX

Běžte do Kocourkova, tam do KEET posílají i hodinu poslední stolice.

Kopr51

Jeníku, nepřehánějte, oba víme, že o bývalou potravu až tak velký zájem není. Jediní, kdo se nezbytně zajímají, jak kdo na to kaká jsou průtočníci. Touto cestou je co nejsrdečněji zdravím!

Jan1203

Docela mě překvapilo zavření mnoha pokladen okolo Frýdku-Místku – Pržno, Baška, Lískovec, Paskov, Dobrá, Hnojník. Přesto, že téměř výhradně si kupuji jízdenky přes internet, tak myslím, že v tomto případě by zaměstnance SŽDC neubylo, kdyby prodej pokračoval, neboť nepředpokládám, že tím dojde k úspoře pracovních sil (výpravčí tam budou tak jako tak – možná s výjimkou Pržna).

Na druhé straně, v mnoha i nepříliš významných stanicích budou pokladny dokonce dvou dopravců, to mi přijde absurdní…

Otmar

Je zapotřebí vidět věci ve všech souvislostech. Zaměstnanec prodávající jízdenky musí procházet pravidelným školením které musí někdo platit. SŽDC by bylo špatným hospodářem kdyby na tomto mělo prodělávat. A když to ČD platit odmítá tak SŽDC nezbývá než tuto službu pro dopravce nadále neposkytovat.

Jan1203

Chápu, že jde o dvě nesouvisející činnosti. Na druhé straně, hlavní finanční náročnost je určitě mzda pracovníka, to se neprodaváním jízdenek nezmění. A je pak otázka, jestli je dobré hospodaření, když výpravčí např. v Horní Lipové jen sporadicky vypraví vlak, když je určitě čas i na jinou činnost. Koneckonců, s takovým přístupem můžete uvažovat, zda se vyplatí v takových místech výpravčího vůbec mít, pochybuji, že si na sebe vydělá z poplatků za DC.

Tomáš Ramert

Nechápu proč se ruší pokladna na stanici Zlín-Malenovice. Sice není toto nádraží moc využívané, ale vzhledem k tomu, že vlaky na trati 331 bývají beznadějně plné, tak by to bylo ideál. Mnohdy mě ani průvodčí nestihne zkontrolovat, natož tak aby mi prodával jízdenku.

Dushan

Každý má možnost si koupit jízdenku v eshopu, pokud po jízdence tak touží.

Modré zábradlí

Buďte rád, ušetříte na žvejkačku

Lukáš David

Ad. Stará Boleslav: Stanice kde do rychliků nastupuje denně stovky cestujících do rychlíků na dlouhé vzdálenosti a kde byly vždy velké tržby, tohle zase zkrátka někdo manažersky zvládnul….

Lukáš David

Patdon za 2x rychlíky, píšu z mobilu..

-TR-

Manažersky zvládl… Byl jsem svědkem situace, kdy jeden místní pokladní (ano, právě ve Staré Boleslavi) vulgárně nadával cestujícímu, který chtěl jízdenku se slevou 75 % a měl na ni nárok jako student.

Stalo se to už před rokem, takže si nepamatuji, o koho konkrétního šlo.

Tronda

Faktem bohužel je, že někteří zaměstnanci těchto dvou modrých velkofirem si stále myslí, že cestující jsou pouze obtížný hmyz, který tu je musí poslouchat na slovo a čekat na jejich modré rady a ne že to jsou platícíc zákaznící, naštěstí jsou v menšině, patrně jsou to takový ty, kteří tady neustále vykřikují, že má být zákonná povinnost všechno nabagrovat ČD, aby pak mohli být drzí na své platící zákazníky, protože těm nezbyded nic jiného, než se jim vydat napospas.

Filemon44

Nemohu si pomoci,u Trondy už jde o diagnózu……

Lukáš David

Samozdřejmě nevylučuji exesy některých..

Karel

Ano, to je zdřetelné.

Luba

„Vzhledem k tomu, že u velké části cestujících došlo k poklesu ceny jízdného na 25 % původní hodnoty, tržby a následně provize jsou pro výpravčí podstatně nižší.“
Výpravčí nemá žádnou provizi za prodej jízdenek, placeno měsíčně 500Kč – zvláštní odměna za komerční odbavení. I kdyby se prodalo jízdenek za milion.

Pavel

On tu provizi dostává tvůj zaměstnavatel. 😄

Vesničan

Ve stanici Kaplice a Rybník si jízdenku u zaměstnance SŽDC nekoupíte už více jak rok ( pokladny byly zrušeny v červnu 2018 ) .

Andrej

Je nahrazení automaty tak drahý a nepřekonatelný problém?

František

Je sofistikovaný automat včetně údržby tak levnou záležitostí?

-TR-

Třeba GWTR na Šumavě jízdenkové automaty má, ale ne ve stanicích. Všechny jsou ve vlaku. To usnadňuje údržbu (dá se dělat na centrále ve Volarech), zároveň se nemůže stát situace, kdy cestující na vlak dobíhá a nestihne jej kvůli nákupu jízdenky.

Osobně ale jsem příznivcem spíše tradičního modelu, tj. s průvodčím.

Kubrt

Průvodčí tam stejně je, takže platit pořízení a provoz automatu pro prodej několika nízkých desítek jízdenek denně??

Radek

Automat má dneska cestující v kapse.

Josef J.

Některý; pokud většina, tak spíše těsně nadpoloviční než drtivá.

Dushan

Ano, při existenci eshopu jsou automaty přežité a jejich údržba je drahá kvůli vandalismu.

Poudy

Je potřeba automat, když máte telefon?

jozka

Trosku zatrollim… ano.

Karel

Mnoho z těch automatů si za celou dobu své existence nevydělá málem ani na pořizovací náklady. Natož aby ještě něco zbylo na tu dopravu.

Cargo

Na trati 110 si jízdenku, koupím tak maximálně ve Slaném. To je teda super…

-TR-

Anebo ve vlaku.

Kuba

Tam ale nekoupíte traťovou delší jak týdenní, ani jízdní doklady IDS (přinejmenším PID, DÚK jednorázovou asi jo, ale nevím, jak časové).

MiKi

Jelikož zvládáte prispevky na diskuzním fóru, zvládnete si koupit i on line týdenní jizdenku.

-TR-

Jízdenky DÚK jaksi nelze koupit online.

-TR-

Na trati 110 (Louny – Kralupy) je samoobslužný způsob odbavení. Jízdenky DÚK by měl umět prodat strojvedoucí (domnívám se, že asi stejně jako u průvodčího, kde je možné si koupit i 7denní nebo 30denní jízdenku), jízdenky PID pak jdou koupit v mobilní aplikaci PID Lítačka.

Zbyněk

PID si ve vlaku kupovat nelze, vyjimkou jsou pouze časové denní pro různá pásma. U DÚK jdou koupit téměř bez omezení. Ale na traťi 110, nevím zda-li strojvůdce bude vůbec ochoten takové jd. vydávat.

Dushan

O aplikaci PID Lítačka jste snad aspoň už slyšel nebo četl.

Lemmy

Řešením problému „PID si ve vlaku koupit nelze“ je to, aby sestra Jermanová a bratr Štěpán dokopali modrého dopravce k jejich prodeji. Ve středních Čechách není žádná geofyzikální anomálie, která by to znemožnila…

Josef J.

Pokud vím, nyní ve vlaku jednoho nebo dvou z dopravců, u dalších to (kupodivu?) jde – např. Arrova vlaky.

Dushan

Jízdeku PID můžete pořídit v aplikaci PID Lítačka, jízdenky ČD v aplikaci Můj vlak, jízdenky DÚK ve vlaku. Místo vymýšlení problémů se raději zajímejte o řešení.

Josef J.

Kupovat si k tomu přístroj, který provoz aplikace umožní, registrovat sebe a zařízení u exotické soukromé firmy a platit měsíční poplatek za připojení je řešení, které sice někteří vítají, ale ne pro každého je přijatelné.

vetchý stařík

Dushan: A pořídíte mi příslušný MT, stáhnete příslušnou aplikaci, naučíte mi ji používat a budete mi platit provozování SIM-karty jen pro účely občasného nákupu nějaké jízdenky – vše pochopitelně za své (= vaše) peníze, protože já jsem to dosud k ničemu nepotřeboval a na jízdném kvůli těm dalším nákladům stejně nic neušetřím?

Štěpán

Na trati 110 by to hlavně chtělo zavést vlaky s průvodčím. Při cestě z Loun si na každé zastávce (ještě jsem snad nezažil, že by tam vlak nějakou zastávku na znamení (kromě Královic) projel) kupuje plno lidí jízdenku u strojvedoucího a pak jsou kvůli tomu vlaky poměrně dost zpožděné. Ani 7minutový prostoj ve Slaném to kolikrát nevyrovná, v Olovnici se pak kvůli tomu zpozdí i opačný vlak do Loun a v Kralupech jsou jen 3 minuty na přestup na vlak do Prahy. Zrušením pokladen v dalších stanicích tento stav ještě zhorší.

jozka

V lete jsem trat pouzil. S jizdenkami problem nebyl. S chlazenim toho werku, co nas vezl, evidentne ano, zhruba od Zvoliku fira (firova) snad na kazde zastavce vyskakovala a hledala problem, jednou jsem ji i oteviral poklop, co byl na podlaze pod myma nohama 🙂

Franta

Na trati 180 DO- PLZ jsou víkendy bez pokladen. Řazení vlaků 2×844 dost obsazené, a je tam jeden průvodčí, který nestíhá ani kdyby chtěl. A to se vyplatí….

Kamui

Že končí pokladny, OK, ale myslím že by měly být nahrazené prodejním automatem. Situace, kdy se jízdenka kupuje u průvodčího i ve stanici s relativně vysokým obratem cestujících by měla být pouze nouzovka, nikoli systematické řešení.

Radek Janata

Automat má dneska skoro každý v kapse. A kdo nemá, pravděpodobně by nezvládl ani automat běžný.

Kamui

Musel by zvládnout každý. V jiných zemích je to běžné. A i u nás se důchdci byli donucení naučit pracovat např. se samoobslužnými pokladnami, protože po ránu/večer často žádné jiné nejsou v provozu.

Automat
Dushan

Nejsme v „jiných zemích“, ale v zemi tolerovaného vandalismu. Za takové situace je neúnosné automaty provozovat.

František

Nejnovější model zvládající všemožné IT kreace tak úplně každý nemá, nehledě na čím dál kratší periody dobíjení…

Vít Jůza

Obávám se, že to do 10 let bude na pořízení nového mobilu … nebo osvobození se od mobilu …

xyz

„Automat má dneska skoro každý v kapse. A kdo nemá, pravděpodobně by nezvládl ani automat běžný.“
Jen dodám, že ne každý, kdo má ten „automat“ v kapse, má i ochotu jej použít pro nákup jízdenky.

Také dodám, že já přesně patřím do té kategorie „nemám ten automat v kapse, přesto zvládám používat automat běžný“.

Josef J.

Chyba je s tou kvantifikací Skoro každý. Mnoho lidí nemusí být většina, natož Skoro každý.

Dushan

Automaty a jejich opravy po neustálých útocích vandalů by „systematickým řešením“ rozhodně nebylo.

-TR-

Je-li automat ve vlaku, ne ve stanici, a je-li vlaková souprava pod dohledem kamerového systému, není problém.

Jmfjv

A kdo ten kamerový systém bude sledovat?

Karel

A když na kamerovém záznamu najdete, že ten automat někdo rozflákal, k čemu vám to bude? To byste stejně nakonec poznal i bez kamery. Leda že by všichni lidé povinně museli mít čipy a viditelně umístěné espézetky a kdo by se dozorovému systému neidentifikoval, byl by automaticky anihilován.

Zbyněk

Postoloprty a Louny nejsou pravdivé, prodej tam budou zajišťovat soukromnící.

Zbyněk

Tak to ano.

Tanner

Správné a logické rozhodnutí

T_._H_.

Není někde mapa (celé ČR) kde jezdí který dopravce (na mapě všichni nebo výběrem ten kterého chci vidět).
Aby bylo možno porovnat, kde jezdí jeden dopravce a kde jich jezdí více.

Něco jako je třeba na https://metroweb.cz/metro/mapy/mapa.html
tam si mohu kliknout co chci zobrazit a co nechci a mapa se interaktivně měmí.

Osasco
Jirka

To nebude tak těžké udělat. Když budu mít dneska čas ta to do večera bude.

Jirka
kix

chybí tam 070 a 071 a část 231, jinak skvělý počin

Jiří Kocurek

https://provoz.szdc.cz/grappnv/
Mobilisti pozor, žere to baterku.

Glo

Mnohem horší než konec prodeje jízdenek je to, že se na většině uvedených míst zřejmě pro cestující stanou nedostupné veřejné toalety.

Dalibor

Tak to cestující holt chvíli vydrží, ve laku záchody jsou. Těch pár minut asi „pozdržet“ onen úkon nebude neřešitelný problém. Na většině zastávek BUS toalety taky nejsou a ve většuně BUSů taky ne a lidi to zvládaj.

Jmfjv

„……holt chvíli vydrží“ Máte hodně nízké kulturní a sociální standardy. Jako cestující doufám, že na chod železnice nemáte žádný vliv. Pro ilustraci, v čem je problém s Vaší vizí: Budou Vám záchody připadat bezvýznamné při dvacetiminutovém zpoždění vlaku, hodinovém čekání na přestup, či při souběhu absence toalet na nádraží a poruchy ve vlaku?

MiKi

Upřímně by mě zajímalo, zda máte v autě zabudovanou toaletu. Taková nehoda na D1 a už trcite hodinu v koloně ?

Jmfjv

To souhlasí. Absence odpočívadel s funkčními toaletami u dálnic je stejný problém. Mimochodem, už jste někdy zkusil zajet s vlakem někam bokem na lesní cestu, abyste si „odskočil“ za strom?

Jiří Kocurek

Jak to dělají strojvedoucí…

Jmfjv

To je hodně dobrá otázka. Třeba se jí redaktoři Zdopravy ujmou. Ač strojvedoucí nejsem, troufnu si říct, že postoj typu: „holt to musí chvíli vydržet“ jim nepomůže.

dopravák

Zastaví a vykonají – to je jediné přijatelné řešení

A.R.

Proto nejezdím autem. Hrozně mě to omezuje.

Jiří Kocurek

Mno a teď si představte, že tramvaj má jízdní dobu 40 minut a nemá WC (dobře, partyšalinu ponechme stranou). 20minutové zpoždění se čas od času taky stane. A v NAD záchody taky nejsou.

Ohledně kulturních standardů: Hodinové čekání na přestup je něco, co by se nemělo stávat. Také by se nemělo stávat, že vlak má 20 minut zpoždění, ale cestujcíí se to dovídá po pětiminutových přirážkách, takže si nemůže ani odskočit například do 100 metrů vzdálené restaurace.

Jmfjv

V městech s vyššími kulturními standardy existují veřejná WC. Na konečných tramvají lze nalézt WC pro řidiče a řidičky. Obecněji: Ačkoliv to mnozí místní soudci a vizionáři železnice přehlíží, lidé vyměšují. Ke standardům železniční dopravy již od 19 století patřila možnosti tuto přirozenou a všeobecně rozšířenou potřebu saturovat. Úpadek tohoto standardu je jedním z projevů zdegenerování české železnice v posledních desetiletích. Železnice tím ztrácí jeden z kladů v konkurenční soutěži se silniční dopravou. Nick Dalibor o něco výše se odvolává na lidskou schopnost leccos zvládnout. Má pravdu. Lidé zvládnou nádraží bez toalet. Nepřestanou však vyměšovat, takže potom je pro všechny… Číst vice »

-TR-

Nevidím v tom problém. Ve stanicích, kde je výpravčí, bývá zvykem pouštět cestující na WC i bez pokladny. Tato praxe je obvyklá (a dokonce i oficiální) např. na Šumavě (Vimperk, Prachatice), kde dopravce GWTR nemá pokladny.

Jmfjv

Máte pravdu. Problém s WC je složitější a nesouvisí jen s obsazeností osobní pokladny. Na druhou stranu pokladní bývají velmi účinnou záštitou funkčnosti WC.

Glo

Třeba v takovém Staňkově je rekonstruované nádraží i toalety na něm ale po uzavření pokladny jsou nedostupné i přes přítomnost výpravčích…

blonďák

Tak si cestující zajde do hospody.

Jmfjv

……. a po dvou pivech a třech Fernetech přehodnotí, zda vůbec někam potřebuje jet.

Karel

Jenže až v hospodě v rámci úspor zruší záchody i výčepního, tak si naopak hosté hospody budou na záchod odskakovat na nádraží.

xyz

Může tomu být i naopak. Příkladem budiž např. žst. Kostelec u Jihlavy či Horní Cerekev, kde po zrušení výdeje jízdenek (ke kterému došlo již vloni) jsou WC naopak otevřena po celou provozní dobu vestibulu, tzn. „na všechny vlaky“.