Infrastruktura Železnice

Obnoveno. Do Židlochovic přijel po 40 letech osobní vlak

Příjezd prvního osobního vlaku do Židlochovic po 40 letech. Foto: Juraj Kováč
Příjezd prvního osobního vlaku do Židlochovic po 40 letech. Foto: Juraj Kováč

Židlochovice u Brna dnes přivítaly první osobní vlak po 40 letech. Provoz na obnovené trati z Hrušovan do Židlochovic přijel po 40 letech vlak po obnovené trati z Hrušovan.

K plnému obnovení provozu dojde od neděle 15. prosince se zahájením platnosti nového jízdního řádu, dnes došlo ke slavnostnímu zahájení zvláštním vlakem s parní lokomotivou 433.0 přezdívanou Skaličák.

Příjezd, slavnostní přestřižení pásky, žehnání, … ZNOVU VLAKEM DO ŽIDLOCHOVIC!

Gepostet von Město Židlochovice am Sonntag, 8. Dezember 2019

 

Tříkilometrová trať prošla kompletní modernizací, Správa železniční dopravní cesty ji elektrizovala. Na konečné trati postavené v roce 1895 u nádraží vyrostl nový terminál veřejné dopravy, který přišel na 95 milionů korun. Propojuje vlakové a nedávno opravené autobusové nádraží, město opravilo i výpravní budovu.

Náklady na modernizaci tratě dosáhly 690 milionů korun bez DPH, součástí akce byla i úprava stanice Hrušovany u Brna, aby mohly jezdit do Židlochovic přímé vlaky, došlo současně k plné peronizaci.  Zakázku získalo sdružení firem Subterra a OHL ŽS Brno.

Osobní vlaky na této trati jezdily naposledy v roce 1979. Obnovu tratě si vyžádal Jihomoravský kraj. Ve všední dny bude mezi Brnem hlavním nádraží a Židlochovicemi podle jízdního řádu  jezdit 28 párů osobních vlaků,  ve špičce většinou dvakrát za hodinu, mimo špičku po hodině. Vlak pojede mírně kratší dobu než autobusy, ty ale často kvůli zácpám nabírají zpoždění. Některé vlaky budou pokračovat na brněnská nádraží v Židenicích a Králově Poli, některé pojedou až do Tišnova.

Kvůli obnovení provozu dojde i k velkým změnám v jízdních řádech autobusů. Nový terminál v Židlochovicích obslouží linky 151, 154, 505, 514, 521 a 522. Linka 520 obslouží zastávku Židlochovice, žel. st. na hlavní silnici v těsné blízkosti terminálu. Souběžná autobusová linka 505 (Brno – Židlochovice) pojede do Brna jen ve špičkách pracovních dní (mimo tuto dobu bude ukončena v přestupním uzlu Rajhrad, žel. st.) a v Brně bude ukončena na Ústředním hřbitově (nebude zajíždět až na ÚAN Zvonařka). Autobusová linka 522 a některé spoje linky 521 zejména mimo špičky pracovních dní budou ukončeny v terminálu Židlochovice, žel. st. (nezajedou do Hrušovan u Brna) a budou nově navazovat na vlaky linky S3 vedené z Brna do Židlochovic a zpět.

32 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Nikolas

Jak zaznělo na otevření, jde o první trať se stanicí otevřenou po 50 letech. Nad tím bychom se měli zamyslet, tím spíše, že jde vlastně oficiálně „jen“ o opravu, protože trať s velkým štěstím nebyla zcela uzavřena a zrušena.

Vlastik

V dnešní době docela vzácná událost, znovuotevření tratě, když se spíše tratě ruší. Tak snad budou další tratě následovat.

Pezos

Ono je taky trochu rozdíl, jaké tratě (myšleno jejich polohou) se ruší a jaké se obnovují (stejně to dnes funguje třeba v Německu).

Georg

kde se jake trate rusi?

Martin

Je to téměř nepodstatné, ale neměla by být test elektrifikována, nikoliv jak se uvádí v textu elektrizovaná, cit.: „Správa železniční dopravní cesty ji elektrizovala“?

Sojer

Muj otec velel stavarum pri optimalizaci nejake trati u Svitav. A azjnbonaky mohl cert sebrat, kdyz rekl slovo ‚elektrifikace‘ – to pry delal Lenin v Rusku 🙂

simbič

Železničáři jsou zvyklí na elektrizaci. Např. společnost Elektrizace železnic.

zesp

Do fotogalerie ze stanice Hrušovany jsem ještě doplnil fotky z Vranovického zhlaví, kde se doplňovaly odvratné koleje, což souvisí s novými předpisy pro tratě o vyšších rychlostech (zde 160 km/h v přímé). Na tomto zhlaví jsou i spojky mezi TK pro rychlost 100 km/h do odbočky. Zde ještě probíhaly dokončovací práce. Zůstalo zachováno i napojení vlečky do firmy YTONG. Kompletní fotogalerie stanice zde:

https://dopravnizesp.rajce.idnes.cz/ZST_Hrusovany_u_Brna_-_finalni_stav/

simbič

Odvraty tam jsou, aby se odstranily VCO a aby ETCS nenutilo dojíždět vlaky na předjízdnejch k návěstidlům téměř krokem.

jih

Tak a teď stejným stylem vlítnout na Polnou. :-))

Spravedlnost

A k cemu? Lidem z Polne nejak chybi prochazka pres celou Polnou a spojeni na okraj Jihlavy? Nebo jim za pouziti vlaku misto auta ci busu planujete platit? 🙂

zesp

K fotogaleriím zachycující finální stav trati mezi Hrušovany u Brna a Židlochovicemi a stanice Židlochovice samotné, které jsem zde přidával před chvílí nesmí chybět ani stanice Hrušovany u Brna, kde se toho změnilo opravdu hodně:

https://dopravnizesp.rajce.idnes.cz/ZST_Hrusovany_u_Brna_-_finalni_stav/

Martin z Moravy

Tak teď přijde na řadu studie rekonstrukce tratě 253 Vranovice – Pohořelice, později pak 255 Zaječí – Hodonín. Na rekonstrukci tratě Brno – Znojmo 244/246 už probíhá studie. A příští rok má dojít k zahájení rekonstrukce a elektrizace tratě 240 Brno – Zastávka. Kraj má velkolepé plány na železnici a je to jen dobře, poslední dobou se toho dost pohnulo. Jen nevím jak je na tom Boskovická spojka, ví někdo?

xyz

„Tak teď přijde na řadu studie rekonstrukce tratě 253 Vranovice – Pohořelice, později pak 255 Zaječí – Hodonín.“ V této věci připomenu, že kolej z Vranovic do Pohořelic již cca 8 (?) let není železniční tratí. „později pak 255 Zaječí – Hodonín“ SŽDC sice nechala zpracovat studii ve smyslu „na kolik km/h se v jakých úsecích dá zvýšit traťová rychlost v rámci rekonstrukce v nezměněné stopě“, nicméně JMK má pro část této tratě plán „status-quo“ a pro druhou část této tratě plán omezující (který již měl vejít v platnost k 15. 12. 2019, byť nakonec byla jeho realizace odložena). „Kraj… Číst vice »

Dušan

… a na druhou stranu takovou Křenovickou spojku dal úplně „k ledu“ (schálená varianta rekonstrukce dolní Vláry je ve variantě „bez Křenovické spojky), což bylo proto, že žádná varianta obsahující Křenovickou spojku, jak v její severní či jižní podobě, neprokázala v SP v části CBA ekonomickou efektivnost. Jinak řečeno, její ceně neodpovídaly odpovídající přínosy, resp. spojka by byla realizovatelná pouze s X-násobky budoucí přepravní poptávky.

xyz

„žádná varianta obsahující Křenovickou spojku, jak v její severní či jižní podobě, neprokázala v SP v části CBA ekonomickou efektivnost.“ Tím hůře mimochodem pro zastánce diametru v navrhované podobě „od jihu zapojen jen do trati směr Sokolnice“, protože některé plánky této varianty uváděly pojem „směr Slavkov“. Nikoliv – bez Křenovické spojky bude onen diametr výhradně „směr Křenovice h. n.“. P. S. S tím ekonomickým hodnocením Křenovické spojky v rámci modernizace Vlárské tratě mi to přijde sporné přinejmenším do doby výstavby odsunutého hl. n. Při existenci Křenovické spojky mohou 2 páry vlárských vlaků (a to Os vlaků) mohou být vedeny přes… Číst vice »

Mirvald

Bohužel nevím.

Spravedlnost

Pohorelice jsou na zruseni spise.

MMM

Pohořelice nemají absolutně smysl, žádný vlak by to s oklikou přes Vranovice nedal rychleji než autobus po dálnici, navíc přes Pohořelice vede několik páteřních autobusů do dalších částí kraje a nádraží je mimo centrum (to teda v Židlochovicích taky, ale budiž). To snad jedině, kdyby se vybudovala nová trať až do Znojma.

Lech Malý

… snad jedině, kdyby se vybudovala nová trať až do Znojma. – A napojení jinde než ve Vranovicích, ideálně bez úvrati, no a pak ještě třetí kolej do Brna. To asi je tak neklapne.

zesp

Před týdnem jsem si tam byl pofotit finální stav trati před uvedením do provozu. Třeba to bude někoho zajímat:

Stanice Židlochovice:

https://dopravnizesp.rajce.idnes.cz/ZST_Zidlochovice_-_finalni_stav/

Trať Hrušovany – Židlochovice:

https://dopravnizesp.rajce.idnes.cz/Trat_Hrusovany_u_Brna_-_Zidlochovice_-_finali_stav/

Nikolas

K čemu jsou dobré ty kratičké kousky kolejí s betonem na konci? To je, když selžou vlaku brzdy? :-). Lokomotiva se tam nevejde, když je beton 15 pražců (pod 8 m) od námezníku.

Jedine vlaky

Doufám, že si trať najde svoje cestující, jelikož cestující z jedné autobusové linky je málo na to, aby tam mohly jezdit třívozové Pantery či 242 + 3× Bdmtee..

Arnošt

Tak z Hrušovan také nejede plný vlak, ale plní se průběžně cestou. Zde to bude podobný.

Dušan

Třívozové a dvouvozové Regiopantery (= řady 640 a 650) by od nového GVD měly na rameni do Židlochovic tvořit necelou polovinu všech spojů v běžný pracovní den (cca. 45 % spojů). Dvouvozové jednotky budou obsluhovat spoje č. 4904, 4912, 4944, 4909, 4941, 4901 – je otázka, zda to kapacitně bude stačit. Situace by se měla měnit po náběhu dodávek nových elektrických jednotek objednaných přímo JMK, kdy by do Židlochovic až na výjimky měly zajíždět čtyřvozové jednotky.

Jedine vlaky

Kde jste to zjistil, že to budou dvouvozové a ne tří? (Nevím, ptám se)

Dušan

Ve služebních pomůckách dopravce ČD a.s.

Jirka

Tak ono hlavně to není jen jedna linka. V současném stavu ( bez vlaku do Židlochovic) cca polovina cestujících ve špičce přijede autobusy 521 a 522 právě ze Židlochovic + zkrácení 505 do Rajhradu přidá další cestující buď přímo v Židlochovicích nebo v Rajhradě.

Jiří Kocurek

„Nový terminál v Židlochovicích obslouží linky 151, 154, 505, 514, 521 a 522. “

To je jedna autobusová linka, jo?

Michal

Paráda! Víc takových projektů! A díky za reportáž!