lot
Dopravci Infrastruktura Železnice

AŽD dokončila modernizaci Švestkové dráhy. Vlaky automaticky kontrolují trať, není ani metr modrého zábradlí

Jednotka RS1 na Švestkové dráze. Foto: Petr Dobiašovský / AŽD Praha
Jednotka RS1 na Švestkové dráze. Foto: Petr Dobiašovský / AŽD Praha

Společnost AŽD Praha dokončila modernizaci trati z Čížkovic do Obrnic, kterou v roce 2016 koupila jako nevyužívanou od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Od neděle 15. prosince zde spustí provoz nových přímých vlaků v závazku Ústeckého kraje linky U10 z Litoměřic do Mostu, které budou rychlejší než autobusy.

Půjde o jednu z nejmodernějších lokálek v zemi: na celkem čtyřech místech je maximální rychlost sto kilometrů v hodině. AŽD podle generálního ředitele Zdeňka Chrdleho pojala trať částečně i jako „showroom“ pro své zákazníky, na které ukazuje své různé technologie zabezpečovacího zařízení. Do modernizace trati vložila firma 100 milionů korun, 110 milionů korun stálo pořízení a modernizace motorových jednotek RegioSprinter.

AŽD na trati kromě svého zabezpečovacího zařízení testuje i například diagnostický prostředek, který kontroluje stav kolejnice: zaznamenává zvuky z kola a přes optický kabel podél trati posílá informace o do řídícího systému trati. Může tak odhalit například lom kolejnice. Prakticky každý vlak tak kontroluje technický stav trati.

Trať kontrolují současně i drony. „V rámci testů se naši odborníci zaměřují na specifikaci vlastností bezpilotních systémů a prostředků, kterými by měly být vybaveny. Cílem totiž je, aby drony dokázaly maximálně přiblížit detaily sledovaného zařízení, jako jsou návěstidla, přestavníky a tak dále, včetně odhalování vizuálních vad kolejnic a lomů. První výsledky jsou velmi uspokojivé. Pokud se nám podaří překonat legislativní překážky pro provoz dronů na železnici, jsme připraveni tuto novinku nabídnout správcům infrastruktury,“ popisuje Chrdle.

Podle Chrdleho se při modernizaci trati setkali s velkým problémem rušení přejezdů. „Rádi bychom jejich počet zredukovali, podařilo se nám zrušit pouze jediný. Přejezdů je příliš, bohužel jejich rušení je právně složité,“ dodal. Pochvaluje si naopak spolupráci se SŽDC, po části jejích tratí vlaky jezdí.

Modernizací prošla celá trať i většina nádražních budov. Pokladna není ani na jedné stanici, jízdenky se budou kupovat ve vlaku, platit bude pouze tarif Dopravy Ústeckého kraje. Pohled na soukromou trať ukazuje i zajímavý kontrast v nákladech. Na Švestkové dráze po modernizaci není ani metr modrého zábradlí. SŽDC čelí dlouhodobě kritice, že toto zábradlí na stanice umisťuje zbytečně, státní správce se odvolává na normy.

Pravidelné osobní vlaky na trati přestaly jezdit před dvanácti lety, jezdily jen turistické linky. Podle schváleného jízdního řádu každý všední den vyjede mezi Litoměřicemi horním nádražím a Mostem jedenáct párů vlaků a dalších sedm bude jezdit v úseku Litoměřice horní nádraží – Třebívlice. Nové spoje budou zastavovat ve stanicích a zastávkách: Litoměřice horní nádraží, Litoměřice Cihelna, Žalhostice, Lovosice závod, Lovosice, Sulejovice, Čížkovice, Třebenice, Třebenice město, Dlažkovice, Podsedice, Třebívlice, Židovice, Libčeves, Bělušice a Most. Podle smlouvy s Ústeckým krajem objednává kraj zhruba půl milionu kilometrů ročně s cenou 108,50 Kč za vlakokilometr.

Dopravu budou zajišťovat tři modernizované nízkopodlažní jednotky RegioSprinter a jedna bude v záloze. Ponesou jména Janička, Míša, Terezka a Radka. Jako záloha slouží i dva motorové vozy 810.  Zázemí dopravce získal na vlečce v Sulejovicích, postupně chystá její modernizaci. Vlaky z Německa jsou vybaveny klimatizací, Wi-Fi a zásuvkami pro dobíjení a bezbariérovou toaletou. Každá jednotka pojme 65 sedících a 100 stojících cestujících. Do startu provozu zapojila AŽD Praha i některé studenty ČVUT, systém oběhů či zbrojení vlaků se stal tématem jedné z bakalářských prací. Pro studenty tu chce firma udělat na jaře den otevřených dveří.

Provoz zajišťuje 12 strojvedoucích, dalších pět jezdí na dohodu jako zácvik. Na trase se objeví jako strojvedoucí i Zdeněk Chrdle.

Švestková dráha je dálkově řízena z regionálního dispečerského pracoviště SŽDC v Lovosicích a zabezpečuje ji plně elektronické stavědlo ESA 44. Na trati jsou například nové elektronické přejezdy s LED výstražníky či nové typy teleskopických břeven z kompozitních materiálů či hliníku nebo prototypová návěstidla SNA-100 s masivní konstrukcí pro vysoké rychlosti vlaků nad 160 km/h.

AŽD koupila trať v roce 2016 v balíku s tratí z Dolního Bousova do Kopidlna. Původně chtěla Švestkovou dráhu využít i pro testování autonomních vlaků, kvůli zahájení provozu pravidelných vlaků chce tyto aktivity raději provádět mezi Dolním Bousovem a Kopidlnem.

 

186 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
HonzaEM

Tak už nám to jezdí a jezdí to suprově.

Karel

Jen počkejme, až napadnou tři centimetry sněhu a lidi se na těch šikmých rampičkách nebudou mít ani čeho přidržet…

Tady na Moravě

Náklady 100 mega – tak určitěeee. Kdyby to AŽD modernizovala pro jiný subjekt, tak by to cenu vystřelilo minimálně 10x výš.

Ferenc Futurista

To je ale překvapení, že jako dodavatel nikdo nedělá za náklady, co? Vy Tam na tý Moravě ste slušný poloopice…

Tady na Moravě

Kdyby za náklady – AŽD svým prohlášením věší bulíky na nos a o***ává daňové poplatníky, když si rozděluje zakázky na SŽDC s kamarádama. Tenhle výstavní cirkus, vymeták pár p*delí někde v zapadákově v Čechách si platíme my všichni, AŽD si může postavit vzdušné zámky díky miliardám, co jsme do ní prostřednictvím SŽDC nalili.

HonzaEM

To je dobře, že se do projektu zapojili i studenti z ČVUT, když jsem se modernizací a oběhy vozidel, na této trati, jako student ČVUT zabýval, reálně se nic takového ještě nepřipravovalo, respektive asi připravovalo, ale nebyly to veřejné informace. A jsem rád, že mé plány se v podstatě staly skutečností, i když podoba stanic je úplně jiná, než jsem navrhoval (a dokonce s „modrým“ zábradlím), jako celek to však bude fungovat velmi podobně.

LiborV

Většina železničních dopravců, kteří mají v prosinci vstoupit do dopravy ve veřejném závazku chrlí tiskové zprávy o tom, jak jsou báječně připravení a jak to s nimi bude skvělé. Jediný dopravce, který zatím žádnou takovou tiskovou zprávu nevydal je Landerbahn. Došlo k nějakým komplikacím?

pozorovatel

Ústecký kraj vydal včera aspoň tohle:
https://www.kr-ustecky.cz/novinky-na-zeleznici-v-usteckem-kraji-zezelenaji-i-nektere-vlaky/d-1739202/p1=204698
– ale žádné skutečně kvalifikované informace na www stránkách Die Länderbahn CZ jsem včera neobjevil.

Mirvald

Tomu zábradlí nerozumím. Ono tam skutečně není, nebo je jiné barvy? Není to nebezpečné pro normálního cestujícího?

Modré zábradlí

Ten nadpis si beru osobně.

HonzaEM

No vidíte, mně se „modré“ zábradlí docela líbí a když jsem se, co by diplomová práce, zabýval modernizací stanic na „Švestkové dráze“, tak jsem okoukal vzor zábradlí (i když zrovna ne modrého), v tehdy nově vzniklé zastávce Praha – Podbaba a přesně tímhle zábradlím jsem obehnal, mylsím, celé Třebívlice xD

Ferenc Futurista

Díky bohu, že to nakonec udělai podle projektu někoho, kdo něco umí.

HonzaEM

Jako vtip dobrý.

Ferenc Futurista

Jo, jako vtip by to bylo dfobrý, aler vypadá to, že to myslíte vážně.

Martin V.

Já si zrovna v Podbabě žádného zbytečného zábradlí nevšiml. Žluté zábradlí má tu funkci, aby lidi nepopadali do podchodu. Snad jedině na bubenečském konci u druhé koleje kousek sousedí s vegetací, kde by nutně být nemuselo. Zbytek jsou hlavně protihlukovky.

HonzaEM

A kdo říká, že je zbytečné?

Martin Chovanec

Tak tam je jediná šikana dána tím vstupem do podchodu a obecně faktem, že kvůli stížnostem místních (jak je na Praze 6 zvykem) je to při přestupu z vlaku od Holešovic na tramvaj poměrně daleko. Resp. o dost dál, než to bývalo mohlo být.

dada

takze OptoaSense nasazenej na dalsi trati… umi to poslouchat i blizky hovor… nejen prujezd vlaku…

súdružka Kolesárová

Optasense posloucha uplne vsechno, ale hovor nezaznamenava tak jako zaznamena prujezd vozidla nebo nejakou mimoradnost. Tedy milenci sdelujici si intimni zazitky z partnerskeho zivota mohou byt v klidu, zaznamenani (zatim) nejsou 😀

dada

no ja u neho sedel… vejsky tam nejsou ale hovor trataku byl srozumitelny. bere to jen blizke pole, ale bere. je zretelne slyset i prelet letadel, maji charakteristicke frekvence.

Lovosičan

Na nějaký „šourům“ Chrdlemu kašlu, ale zajedu si tam. Do Třebenic. Pokud Chrdle nelže, mělo by to stát 22 očí. Navlas stejně jako bus DÚK a dokonce o minutu kratší jízdní doba.

Lol

Když budou prodávat pouze DÚK, tak vždy bude cena stejná jako u autobusu, i kdyby se DÚK zdražil, ale to dává logiku, ne?

Lovosičan

Od určitého kalendářního a zejména služebního věku (řekněme 20-25 odsloužených let) pochopíte, že logika a železnice jsou dva neslučitelné pojmy.

Jiří 2

Dnes to člověk pochopí hned první týden na dráze. Ale zrovna tohle ještě logiku má, neboť je to jeden a ten samý tarif.

David

Zužujete pojem železnice jen na SŽDC a ČD. Takže těch řekněme 20-25 odsloužených let vám nasadilo klapky na oči, pro které nevidíte i jinou železnici. A ta u nás opravdu existuje.

Lovosičan

Dokonce dvě: HO a TT.

HonzaEM

Na to není potřeba na dráze pracovat, aby člověk pochopil, že na dráze se logikou nic neřídí.

Divočák

Už se těším na Probefahrt ! Na Švestkovce by neměla chybět slivovice , alespoň na vybraných nádražích bez vyhřáté čekárny 🙂

Lovosičan

Já se pro změnu těším, až vlna Probefahrten opadne. Dříve mě tam nikdo nedostane. Zdeněk Chrdle jako fíra mně nijak nevadí, stejně ho neznám a znát nechci. Spíše bych se ježil, kdyby tam jezdil legendární konfliktní fíra Zdeněk K., ale toho už prý vyrazili. Doufám, že ho Chrdle nepřijme.

HonzaEM

Měl jsem tu čest poznat pana generálního, jako fíru, i pana Zdeňka K., oba jsou to velice slušní lidé a doufám, že i nadále bude pan Zdeněk K. jezdit, protože se dovede o cestující starat jako málokdo. Za poslední minimálně 2 sezóny, patří Zdeňkovi velké díky, jakou úroveň jeho vlaky vždycky měly. Jen pro vysvětlení, Zdeněk jezdil i jako vlakvedoucí.

Mat

Pan Z. K. je koukám známý všude. 😀 Ale prosím, ne. Všechno se má dělat s mírou. On to doopravdy už přeháněl.

HonzaEM

Tak jediný, co mi na něm asi vadilo, že posílal lidi si kupovat lístky do pokladny ČD, přestože tahle povinnost ve vlacích AŽD, během sezónního provozu, nebyla. Jinak víc takových lidí na dráze, jako je Zdenda.

pozorovatel

„Probefahrt“ už jste prošvihl, proběhla (resp. proběhly) už o posledním říjnovém víkendu ještě jako součást letošního sezónního letního víkendového provozu, a pokud si vzpomínám, netekla slivovice (žádné švestky už se tam dávno ve velkém nepěstují), ale Metaxa a ještě něco dalšího – proto už také vím, jaký hrůza je ve výsledku ta modernizace interiéru těch německých ojetin …

HonzaEM

Já jí neprošvihl. Bylo to super.

Lektor

Jinak je potřeba si uvědomit že AŽD je zabezpecovacka firma, takže zabzař je opravdu moderní. Ale co se týče stavebních prací tak to je rekonstrukce na úrovni roku 1985.

jan

Ale jestli se jezdí 100 km/h, tak co víc.. v ČR.

Tom

A není ta rychlost 100 km/h jen na úseku Lovosice – Čížkovice? A to není švestkovky, ale trať pod správou SŽDC?

Lektor

To ano ale na stovkách km tratí se u nás jezdí pomalu, především kvůli absenci moderního zabzař.

Lektor

jehož výhradním dodavatelem je AŽD Praha 🙂

jan

Noo. A kdy někdo rozumně ivestoval do nekoridorových tratích. Naposledy a poprvé v roce 2015.

Lektor

dneska se opravují nebo připravují stovky km nekoridorových tratí apř vedlejší 114.

František

Pokud to nebude zabetonování do nevyhovujícího stavu, nýbrž zlepšení, pak OK.

Alibaba

AŽD dodá (v tom bych problém neviděl), když SŽDC objedná a hlavně zaplatí (toto je klíčové) .

Modré zábradlí

A kdo si ho výhradně vybírá?

Lektor

a jaké jiné firmy by to byly schopné dodat?

Přemek

A za kolik?

Hajnej

Jak může být AŽD výhradním dodavatelem ZZ, když tu existuje přinejmenším ještě Starmon…?

a8n

Které to jsou? Reálně to bude tak v 90 % dáno neexistencí koncepčního plánování oprav u SŽDC.

Marťas

Čekal jste ostrovní nástupiště a přístup podchodem, který na druhé straně vede k několikapatrovému parkovišti P+R?

Lol

Ještě věž pro kola, aby měli šlapálisti kam uložit kola, až absolvují náročnou jízdou vlakem…

František

Nu, na mnoha místech dodnes bohatě stačí a dobře slouží stojan, kus odstavné plochy.a úrovňové přechody. Naopak podchod nebo složité odstavení vlastního prostředku by byly uživatelským zhoršením. A když je přímá vazba na autobusy do okolí bez pochodového cvičení, je to ideál.

Lektor

Železniční svršek původní nebo ze použitého materiálu, na železniční spodek a mosty se nesáhlo. Stačí?

Lektor

Ale uznávám jsem stavař ne šotouš.

HonzaEM

Regionální dráhy se z užitého regenerovaného materiálu staví a rekonstruují běžně, ovšem na Švestkové dráze, minimálně kolejnice, jsou nové všude, nebo ne? Pokud železniční spodek a mosty nevykazují závady a odpovídají novým potřebám tratě, proč by se měly rekonstruovat? I když byla trať v relativně špatném stavu (vyhnilé pražce, ojeté kolejnice tvaru T, A, výhybky na ocelových pražcích, propadlé styky, závady v GPK, zarostlá vegetací, velké propady rychlostí kvůli přejezdům..), sjízdná byla celá a dokonce i pro nákladní vlaky, takže všechno to, co na trati AŽD nechalo udělat, je jen zlepšení původního stavu. Kdyby se AŽD o toto všechno nezasloužilo,… Číst vice »

dopravák

Až na to poslední souvětí naprostý souhlas – cyklisté by se tam neproháněli, ale jezdily by tam maximálně letní Šatavovy víkendové motoráky jako několik předchozích roků, a nejezdilo by se tam ani tou šedesátkou, jaká tam jako NTR (tuším) bývala původně.

HonzaEM

No možná máte pravdu, tato dráha není trnem v oku, jako Kozí dráha, kde se všemožně snaží zabránit jejímu obnovení.

Lektor

K tomu zábradlí.. kolik stanic a zastávek je bezbariérově přístupných? A výšku nástupišť mají 550 nad TK. Jsou opravdu potřeba bulvární a zavádějící nadpisy?

VS

Vážený pane Sůro,

věcně Vám věřím, ale příště, prosím, zkuste napsat:

… kde zábradlí vyrostlo na místech, která opravdu nejsou bezbariérově přístupná.

(tři opravy)

Předem děkuji a přeji krásný den!

dada

dejte sem emajla, naposilam vam spoustu fotek, kde je zcela nesmyslne zabradli a dokonce i misto, kde se vuboc nejde k zabradli dostat.

Lektor

Neodpověděl jste kolik stanic je bezbarérově přístupných? Jinak zábradlí se musí budovat u míst je je rozsah výšek větší než půl metru, a přístupových rampách a chodnících, dále u schodišť od šířky 1,5 m oboustranně. atd. Samozřejmě pokud je stavební zásah minimální jako zde tak zřízení zábradlí omezíte.

Lektor

Jednoduchá odpoveď, AŽD trať nemodernizovalo ale opravovalo a dělalo takové opravy, které ani nevyžaduje stavební povolení (vím o čem mluvím sám sem účastnil oprav v úseku Sedlec-Bělušice) tedy se k tomu nevyjadřoval dotčené orgány. Jak jsem psal výše stavebně se nešahalo do mostů, železničního spodku. v železničním svršku se vyměnily pouze vadné pražce a kolejnice, nástupiště se opravily do původní podoby. Nové prvky především kabelizace se povoluje pouze územním rozhodnutím.

Lektor

A taky dost pochybuju, že si sami sobě účtovaly za PZS (přejezdové zabzař) 10 milionů. a staniční zabzař další desítky milionů.

Přemek

Hmm, takže ta optika podél trati je z doby císaře pána?

Lektor

Tak SŽDC dělá spousty pouhých oprav, ale jako opravu to lze vykazovat jen do ceny 30 milionů. Pak se stavba musí schvalovat přes CK MD. Nevěřím tomu že by SŽDC prošla stavba za 100 milionů na který by nebyl zajištěn bezbariérový přístup. Dále nelze opomenout že je státní organizací na kterou bohužel mají vliv i politici a jsou různé tlaky obcí, různých spolků a spousta protichůdných názorů. Taky oprava probíhá zpravidla na provozvaných tratí, tak je tlak toho udělat během výluk co nejvíc zpravidla se jedná o mosty. V soukromé firmě ředitel rozhodne co se udělá a nikdo to moc… Číst vice »

Lektor

My jsme tam začínaly vyměňovat v roce 2016, např. fotogenická stanice Třebívlice se dělala v roce 2017.
Tak rozkouskovat by to šlo, ale myslím že by to nebyla ta správná cesta. Je pravda že spoustu našich zákonů a norem je nesmyslně přísných (nejen v tomto oboru). Např. rozhodnutí MD o implementaci evropských TSI na všechny tratě ne jen na TEN-Tové tratě jak požadovala EU.

Přemek

Jste lektor nebo lektorka („My jsme ta začínaly…“)? Jinak o zbytečnosti TSI mimo TEN-T žádná, zvláště když si to tací jako AŽD dokáží vyřešit po svém.

HonzaEM

V tomhle má Lektor pravdu, ta oprava probíhala několik let, výměna a oprava svršku, kácení, výkopy na kabelizaci, rekonstrukce stanic, stavba provizorních nástupišť, rekonstrukce přejezdů, výstavba PZZ, SZZ, stavba definitních nástupišť, rekonstrukce výpravních budov, výstavba nové komunikační sítě, likvidace nepotřebných staveb, finální výměna kolejnic, zřizování bezstykové koleje, zřízení dočasné a finální výstroje trati a další. Opravdu se to dělá průběžně.

dopravák

No, a tím spíše to lze formálně realizovat formou menších dílčích akcí – tak proč to SŽDC tedy nedělá podobně, zejména když jde tu o opravy budou, jinde zase o modernizaci zabezpečovacího zařízení, atd.?

HonzaEM

No, podobně to na většině tratí SŽDC nejde, protože tam je celotýdenní provoz a rozkouskovat výluky na 3 roky, to by asi moc neprošlo. Na Švestkové dráze byl provoz od jara do podzimu a jen o víkendy, takže rozsáhlejší práce ve stanicích se dělaly mimo sezónu a dílčí výměny pražců a kolejnic se daly udělat přes týden, když nic nejezdilo.

bkv

Jasně, rozkouskovat akce po x milionech není problém. Problém je, že poté se na webech podobných zdopravy.cz dočteme jak SŽDC rozkouskováním stavebních akcí obchází zákon o veřejných zakázkách…

Modré zábradlí

Ano, spousty obcí mě vyžadují, aby svým občanům prodloužily cestu na vlak. Obecním politikům to zvyšuje oblibu u obyvatelstva a volební preference. 🤡

Leinad

Tak jestli Vás instaluje starostova firma, vůbec bych se nedivil.
Ostatně les značek na cyklostezce (na každé křižovatce 2* konec cyklostezky a 2*začátek cyklostezky) je taky vtipný.

Ferenc Futurista

Fakt si myslíte, že o podobě reko majetku sždc rozhodují starostové obcí, který ho maj v katastru? A fakt si myslíte, že starosta rozhoduje o tom, kam se umísťují dopravní značky? Tragický, jak je tedle národ nevzdělanej (a o to kategoričtější oudy je tu zvykem vynášet).

Karel

Cyklostezky jsou zpravidla místními nebo účelovými komunikacemi ve vlastnictví obce, a v malých obcích bez rady za obec v takovýchto věcech zpravidla rozhoduje starosta – o dopravním značení fakt nebude hlasovat celé zastupitelstvo.

Ferenc Futurista
Bludný Elektron

Otázka taky může být kategorizace peněz. Není vyloučené, že na modernizace/optimalizace/rekonstrukce SŽDC sežene peníze snáz než na pouhé „opravy“…

František

A pak jich možná o to víc utratí za tuto a podobnou „kosmetiku“ než za funkci…

Jiří 2

Jak dlouho se zabýváte železnicí? To jste si ještě nevšiml, jak u tohoto podniku probíhají stavební zakázky? Jaké nadstandardní vztahy se udržují s dodavatelskými a projekčními firmami? 🙂

Jiří 2

Přímé důkazy prakticky neexistují. Odpovědní jsou si velice dobře vědomi toho, že by mohli mít co vysvětlovat orgánům činným v trestním řízení.

HonzaEM

Nástupiště do původní podoby? A že jsou v uplně jiných polohách, než byly původně a z jiného materiálu a možná i výšce (neměřil jsem to), to je původní podoba?

HonzaEM

A zrovna na sousední trati 114 by to zábradlí bylo tolik potřeba a není tam, protože podle současných předpisů být nemusí.

Martin V.

A v Třebívlicích u krajní koleje to není 550 mm nad TK? To je bezbarierové i bez zábradlí. Ten perónek mezi kolejemi je logicky nižší (protože úzký) a tím pádem není bezbarierový.

Jiří 2

Jenže SŽDC mnohdy buduje zábradlí i tam, kde nebrání vůbec před ničím, maximálně před šlápnutím do psího exkrementu. Třeba na rozhraní trávník – nástupiště, kde žádný výškový rozdíl ani není (trávník přímo navazuje), jako je tomu třeba na zast. Jinočany (trať Praha-Smíchov – Rudná u Prahy – Beroun). Jen tam, pravda, není zábradlí modré, ale šedivé.

HonzaEM

A vadí tam něčemu?

Martin V.

Když nic jiného, tak to stojí peníze. A pokud ničemu nepomůže, tak jsou to zbytečně vynaložené peníze. A v uvedeném případě může komplikovat sekání trávy.

HonzaEM

Tak jak zde bylo zmíněno, to zábradlí už je pár drobných v ceně toho všeho. I když nebude svah z perónu dolů moc prudký, tak není asi příjemný, zejména ve večerních hodinách se svalit dolů, přestože by toto svalení asi nezpůsobilo závažné poranění. Zábradlí za perónem má být vždy.

Jiří 2

Já se omlouvám, ale kam že by se to měl svalit? Na ukázku třeba ta zastávka Jinočany (administrátoři jistě prominou odkazy):
https://bit.ly/36rBHlk
https://bit.ly/2YCFHfS

Nebo tady jedna ohrádka z Jeseníku, kde zábradlí chrání zábradlí:
https://bit.ly/2LHrmcU

HonzaEM

A co je na tom špatně? Teda v Jinočanech by to chtělo nějak zakončit a že tam použili docela nemoderní typ zábradlí, to už je otázka vkusu a preference, ale takhle nějak by měly zastávky vypadat.

Ferenc Futurista

Jo, minimálně nás estéty z toho bolí mozek.

Jiří 2

Především údržbě zeleně. Ale to mne ani tak nenapadlo nad tím uvažovat, protože především proč jej tam dávat, když stojí peníze, a to hned dvakrát – 1. pořízení a instalace, 2. jeho údržba (ono čas od času prostě potřebuje natřít, i když je „bezúdržbové“). Zkuste si třeba představit, že podobný kus zábradlí postavíme do volného prostoru, veřejného prostoru. Také v uvozovkách „ničemu překážet nebude“ – vozovka vede jinde, chodci a cyklisté to mohou obejít a v ceně rekonstrukce řekněme náměstí to jsou skutečně drobné. Ale proč? Proč dávat něco, co není nezbytně zapotřebí, někam, kde to nedává vůbec žádný smysl,… Číst vice »

Ferenc Futurista

Epesní je Beroun – Rakovník. V B.-Závodí se zábradlilo tak zuřivě, až byly prachy na perón jen tak krátkej, až se k němu nevejdou ani dvě spojený dvojvagonový Regíny, a muj jasnej favorit je Křivoklát, kterej se musí vidět, neb slovy je nepopsatelný :)))

Karel

Ukázka z Křivoklátu je vidět v náhledu první fotky na Mapách.cz.

Karel

Ale na Křivoklátě podle fotky netradičně není modré, alébrž zelené!

Ferenc Futurista
Hajnej

Ono se tak neargumentuje nejspíš proto, že to zábradlí není prostředkem k dosažení bezbariérovosti, ale jejím důsledkem – padat z půl metru, ještě k tomu někdy do kolejiště, fakt není ono…

Petr

Na jakých úsecích jsou jaké rychlosti?

Fantomas

Když se chce, tak to jde! A ty normy na to modré zábradlí tedy platí jen pro SŽDC a pro soukromníka ne, nebo jak to mám chápat?

Jiří 2

Třeba tak, že SŽDC je vždy papežtější než papež.

HonzaEM

Koukně te se třeba na trať 114 Lo-Lo, tam zábradlí taky moc není a zrovna tam je docela pořeba.

Ferenc Futurista

Ony ty normy neplatí ani pro SŽDC, problém je čistě v tom, že tragédi ze SUDOPu prostě nic jinýho nakreslit neuměj.

HonzaEM

Tak že něco nakreslí je hezký, ale někdo to taky musí schválit.

Ferenc Futurista

Takže: třeba tohle je taky podle norem – https://www.mestocernosice.cz/e_download.php?file=data/editor/842cs_103.pdf&original=SUMarchitekti_CernosiceNadrazi-studie_20190717_screen300.pdf a SŽDC s tím nemá problém, naopak to přebírrá do projektu rekonstrukce. Jedinej rozdíl je v tom, že to kreslil architekt, a né nějakej zoufalec ze spolku neumětelů, kterej od roku 1993 nepotřeboval aktualizovat Auto CAD. Pro úplnost uvádám, že nějakej zoufalec ze spolku neumětelů, kterej od roku 1993 nepotřeboval aktualizovat Auto CAD, to původně samozřejmě nakreslil taky a vypadalo to jak nějaká obzvláště hnusná zastávka na koridoru někde před Pečkama. A argument asamozřejmě taky byl, že jinak než tkhle se to podle norem nakreslit nedá.

Lukáš F.

V Ústeckém kraji závory z hliníku? Ty tam asi moc dlouho nevydrží.

Jiří Kocurek

Dokud si bude Ferro Magnetti myslet, že je dřevo, tak vpohodě.

Alibaba

A nejsou náhodou z plastu?

HonzaEM

Z kompozitních materiálů xD

AAA

Háčky na kabáty a stolečky budou a klimatizace bude stíhat?

Pan háček

Buďme rádi, že se trať oživí… Teď tady budete řešit, jestli budou stolečky a háčky… klasika čecháčství…

AAA

Tak na Šumavě je to (v případě stejného vozidla) jedno z hlavních témat, že.
Ale chápu, tento pán je spasitel lokálek, ten se nekritizuje.

Jan

Proč rádi k čemu je to prospěšné možná jen pár lidem co jsi na hrabou dotace pro nás jen překážka na silnici a rušení houkáním doufám že postupně zrušení autobusů

František

Jo vy chcete zrušit i autobusy, aby vás ve vašem autíčku neotravovaly? 🙂 No jo, vystačíte si už pomalu sami s tím blokováním sebe i ostatních navzájem, to je fakt. Ale také nechcete, aby vám autíčko vzali, tak nám, co i vám šetříme místo (a potenciálně i zdroje), ten vlak laskavě taky nechte. Křižovatka pro Vás překážkou není? 😮

HonzaEM

Hlavně že tam je aspoň záchod, Länderbahn v těchto tramvajích záchod prý nemá. To se máme na co těšit.

pozorovatel

AAA: Nic z toho ta vozidla pochopitelně v potřebném množství nemají, ale protože to vytopit v zimě pořádně nepůjde, tak by to teoreticky ani tak nepřekonatelně vadit nemuselo – mnohem horší je, že se na ty „letecké dvousedačky“ ani normálně vzrostlý člověk nevejde ani bez bundy či kabátu, natož ve venkovním oblečení. Takže nebudete-li mezi prvními asi 30 nastoupivšími, máte codo jakž-takž pohodlné cesty vsedě smůlu, zejména měříte-li na výšku víc než asi 170 cm.

Alaska railroad

Jen ten název AŽD Praha působí ve švestkovém kraji pod Košťálovem trochu nepřirozeně, nebylo by na škodu zavést obchodní značku. Klidně odkazující na švestkovou dráhu. ( Plum’s Rail, Středohorský express, Středohorská místná dráha, Pflaumebahn). A teď mínusy 🙂

AAA

Já bych zavedl partnerství s Rudolfem Jelínkem! S chutí do švestek!

Kubrt

Jelínek je moc daleko (a „vysoko“), tady v oblasti působí Sady Chrámce, ti taky dělají destiláty.

Sinep Anigav

S Rudolfem Jelínkem by asi byl v železniční síti problém. Už máme rj railjety, RJ Regiojety, a teď ještě er-jé Rudolf Jelínek? Ať raději zůstane to partnerství v tekuté formě.

LiborV

Obchodní název traťe je Švestková dráha. Její logo je na všech materiálech i na vozech.

Lol

Yes! Traťe! Telefon či počítat nezaznamenal chybu?

Marťas

Jsem jednoznačně pro „Plum’s Rail in the Plum Region under Cabbage Stalk Hill“.

Marťas

Teda vlastně …Castle. Sorry.

HonzaEM

Jen škoda, že tam není to původní logo, co vymyslel Karel Mikolášek. To původní logo je třeba v Mostě na listech překlápěcího Pragotronu.

Karel

Jo jasně, „Plum’s Rail“ bude ve švestkovém kraji pod Košťálovem působit přirozeněji – sudkulati tentoriae tueae cara ristupiae

HonzaEM

Jo jo, čeština zde bude za chvíli cizí jazyk.

pozorovatel

Hlavně už to ovšem dávno není žádný „švestkový kraj“ – z toho ovce, co se tam teď většinově pěstuje, vyrobíte nanejvýš tak calvados …

Jiří 2

V komunikaci např. na webu nebo sociálních sítích společnost vystupuje s modifikovaným logem, na kterém je pouhé AŽD bez doplňujícího nápisu Praha pod logem. Jinak je název AŽD Praha takto zapsán v Obchodním rejstříku…

Nekdo

bez modrého zábradlí? hereze! to nemůže fungovat a vlaky tam zajedou stovky lidí!
protože železniční zákon praví jasně:
§1 Vždycky se to tak dělalo
§4 Na to je předpis
§5 Bylo by to příliš složité
§6 Cestující by to nepochopili
§7 Cestující by to zneužili

Jiří Kocurek

Když děláte opravu, stačí Vám dodržet normy z doby kolaudace. Když děláte rekonstrukci, musíte dodržet aktuální normy. V tom je celý ten zakopaný pes.

Leinad

Způsobů jak zabránit nebezpečnému pádu člověka z perónu na trávník před nádražím je několik. Například snížený obrubník (jako chodník x přechod pro chodce)

Bludný Elektron

Jenže to zábradlí taky nemusí chránit jen člověka před pádem, ale třeba trávník před ušlapáním 🙂

Jiří 2

Trávník před ušlapáním? 😂 A na soukromé trati ušlapání trávníku nehrozí, nebo hrozí méně než na trati provozované státní organizací SŽDC? Nebo tam mají vysazen nějaký rychloregenerační trávník? Některé argumentace jsou vyloženě, omlouvám se, komické.

Ferenc Futurista

irionie, říká vám to něco?

xyz

Nutno dodat, že neexistence modrého zábradlí na Švestkové dráze je způsobena i tím, že tamní stanice (Třebenice, Třebívlice, Libčeves) NEJSOU bezbariérově přístupné (ale byla u nich použita nižší a užší nástupištní hrana), tzn. nemají vysoké/široké postranní či poloostrovní nástupiště.

Tzn. ano, bez modrého zábradlí, ale za cenu „ne-bezbariérovosti“.

Démon

A proto tam mají bezbariérové toalety 🙂

Karel

Tak na toaletách samozřejmě modré zábradlí být může.

Kuba

Hrana u první koleje určitě není 550 mm nad TK.

Kuba

Není to třeba proto, že SŽDC staví zpravidla s přispěním evropských peněz a kdo platí, ten poroučí?

Ferenc Futurista

Jojo, to bude taková ta klasika, jak něco zlej Brusel nařídil jen chudákům Čechům – jako třeba balit koblihy do igelitu.

Jiří 2

Zajímavé, že přestože stavby projektují různé společnosti (Sudop je sice monopolní, ale už dávno ne jediný) a různé společnosti je i staví, použitý typ zábradlí je vždy stejný. Čas od času se změní barva a modrou vystřídá zelená, červená, šedá nebo nevím která ještě (aby byla barevně sladěna se zbytkem stavby), ale zábradlí jsou pořád stejná. Nebo snad někdo chcete tvrdit, že norma stanovuje i takové podrobnosti jako jednotnou výšku zábradlí (možná tak minimální výšku), průměr a tloušťku trubek, rozestupy mezi sloupky apod.? To jste si ještě nevšimli dvorních dodavatelů jednotlivých částí staveb infrastruktury, přestavníky počínaje, zábradlím konče? Samozřejmě písemné… Číst vice »

Alibaba

Ano, výška je daná normou, pak podle použití je třeba dán počet madel a taky je předepsána prostupnost (hustota příček), prostě někde to má zabránit tomu aby tam nepropadlo dítě.

František

Zábradlí je ale také bariéra, o vzývaných podchodech nemluvě. Výsledek je pak tedy také bariérový, jen jinde.

HonzaEM

Jaktože nejsou? Vždyť se tam dostane i vozíčkář.

Ferenc Futurista

S tou bezbariérovostí je to pitomost – sždc dojebala modrým zábradlím i mnohé stanice, kde se o bezbariérovosti nedá mluvit. Exemplárním příkladem je v hloubi lesa utopený Klínec.

jan

To by mě zajímalo taky, kolik stála modernizace toho podstatného. Tedy kolejí svršku a spol. Aby se dalo jezdit rychleji a bez drncání.
Ale pokud 100 mil. Trať má třeba 10 km. Tak je to třeba jen 10 mil/km. PS VRT stojí 500- 1000. Samozřejmě Ažd „ušetří“ za signaling, přejezdy. Ale i tak SŽDC za modernizace platí cca miliardu. A to to většinou nacpe do stanic – euronástupišť, podchodů. A koleje často jen polepí a rychlost nezvýší. Bohužel je pravdou, že strašnou částkou na tratích jsou přejezdy. Zejména, pokud jsou co 300 metrů.

Kubrt

Úsek tratě AŽD má 36 km, proč počítáte s 10 km?

jan

Nevím jsem něco typl, radši horšího i tak mi vyšlo perfektní číslo.

jan

Například modernizace klíčové Krnov Opava stála cca miliardu. A polovina trati zůstala se starýma kolejema a rychlost se nezvýšila. (téměř, o 5 km/h) A tady Ažd použilo starší pražce a jezdí 100..

Jiří Kocurek

Otázkou je, zda na těch starších pražích a kolejích S49 dosahuje traťové třídy D4 … pevnost a elektrické napětí mají tu nevýhodu, že nejsou vidět očima ani objektivem kamery.

Jiří Kocurek

Já tam teda žádnou modernizaci nevím, snad jedině opravu. Styková kolejnice a klasické upevnění zůstalo jak ve stanici, tak na trati. A zemní práce, jakožto násypy a zářezy jsou nula, což jaksi u novostavby PS VRT rozhodně uvažovat nelze. Tunely a mosty taky nula, což?

jan

Jo, ale furt někteří melou, jak VRT a menší tratě zrušit. Tak si to porovnejmě min 500 mil/km na 20 let a třeba 5 mil/km. A 100km/h

HonzaEM

Stykovaná kolej snad nezůstala nikde, maximálně u oblouků malých poloměrů, aby se ušetřilo za pražcové kotvy, nadvýšení štěrkového lože a podobně, ale stejně to nejde udělat všude.

HonzaEM

Tak ono zrovna aby se dalo jezdit bez „drncání“ a rychleji, stačí udělat docela málo. Vyřezat staré styky a kolenice svařit a doplnit vložkama, zvýšit převýšení oblouků (to udělá podbíječka). Ovšem toto dělat s Ačkovejma a Téčkovejma kolejnicema na shnilých pražcích, je samozřejmě nesmysl.

Filemon44

Tak to se povedlo,gratuluji a chválím.

Xaver

Je opravdu milé se dívat, že lokálky, které „dobrá“ správa odepsala, dokáží soukromníci provozovat mnohem lépe a dokonce i bez modrého zábradlí, největšího to vynálezu SŽDC 😉

Démon

ještě to neprovozuje a nikdo tam nejezdí. třeba budou vozit vzduch. ale mají 108 Kč/vlkm 🙂

Karel

Tak to jsou levnější než pravé pražské taxiky.

Alibaba

Na té fotce na zastávce v Dlažkovicích se časem uvidí, zda je zábradlí nutné. Až tam půjde nějaký fríkulín rovnou z nástupiště mezi břevna závor a vlak ze kterého vystoupil ho žvejkne, protože ho v tomhlr prostoru strojvedoucí neuvidí. Třeba tohle naváděcí a přehrazovací zábradní DÚ SŽDC v projektech, pokud chybí, vyčítá.

Karel

Tak určitě, a všichni vesničani ty modrý opičárny poctivě obcházej, i kdyby měli ujít 200 metrů navíc, co?

Alibaba

Jenže díky těm modrým opičárnám jsou SŽDC mimo podezřelé, protože všemi dostupnými prostředky zabránily vstupu do nebezpečného prostoru jinudy než mimo závory. To že se najde vždy pár lidí bez pudu sebezáchovy nepopírám, ale ty jsou alespoň konfrontovány tím, že třeba tomu zábradlí se musí aktivně vyhnout (seskočit z nástupiště, což spoustu lidí odradí), což je občas vytrhne z automatické chůze.

HonzaEM

Doufám, že než se začne jezdit, tak ho tam namontujou. Takhle to nelze. Takhle se to dělalo třeba v 90. letech na koridorech (typicky Malé Žernoseky, Dobříň, Záluží…. a už se pracuje na rekonstrukci přistupových cest, protože vystupovat rovnou pod vlak, to je prostě nepřípustný.

Ferenc Futurista

Nějak nechápu, co je na tý zastávce bez zábradlí špatně a čemu by tam kde pomohlo. Ono to pravdu není tak, že po přiblížení se ke kolejím klesne každému iq na úroveň slintajícího retarda, který zákonitě do dvou minut zahyne.

Alibaba

Já si myslím, že tam chybí zábradlí na konci nástupiště a směrem k výstražníku, které navede člověka právě k tomu výstražníku, aby člověk nevstupoval do prostoru přejezdu mimo výstražníky (závory). Pokud budou závory dole tak přejezd nebude vyzvánět, tak si to, že je přejezd ve výstraze nemusí ani uvědomit.

HonzaEM

Pochopitelně. Východ z nástupiště musí být vždy před závory/ výstražníky.

Ferenc Futurista

Jako že někdo přehlídne spadlý závory a olbřímí blikající červený světla v metrový vzdálenosti?

Alibaba

Ano přehlédne (frikulíni bez pudu sebezáchovy se sluchátky v uších a čumící do mobilu), obzvlášť, když nejde k těm závorám a světla nejsou natočené směrem k nástupišti.

jirka

a takto by to mělo vypadat na každé lokálce

Haha

Jenže SŽDC nemá dost peněz ani na údržbu TEN-T sítě… Natož na cokoli jiného.

Jiří Máslo

možná kdyby neměla monopolního dodavatele AŽD, tak by měla víc peněz na údržbu… a mohla by si dovolit věci, které má nyní AŽD za její peníze

Xaver

Aha, a proto se rekonstruuje plno tratí mimo TEN-T….

Haha

Neříkám, že peníze nemá, říkám, že jich nemá dost. Nebo chcete tvrdit, že jsou všechny tratě v odpovídajícím stavu?

Xaver

Psal jste „na cokoli jiného“, z čehož logicky vyplývá ani na ty rekonstrukce.

HonzaEM

Ono by stačilo, kdyby se nevyhazovaly peníze za nesmysly a opravovalo a modernizovalo se jen to, co je opravdu potřeba.

dopravák

Já bych spíše než „co je opravdu potřeba“ raději řekl „jak je to opravdu potřeba“, resp. v jakém rozsahu je to skutečně potřeba a užitečné (= jaký skutečný efekt ta která součást modernizace opravdu přinese a co jsou naopak jen finance zbytečně vyplýtvané na nikoli nezbytně potřebné součásti té které akce).

HonzaEM

Taky by se to tak dalo říct.