Přehledně: 10 největších změn, které v neděli nastanou na české železnici
Česká železnice dlouho nezažije tolik změn v jeden den, jako o nadcházející neděli. Co vše s příchodem nového jízdního řádu
Česká železnice dlouho nezažije tolik změn v jeden den, jako o nadcházející neděli. Co vše s příchodem nového jízdního řádu čeká cestující i dopravce? Deník Zdopravy.cz se pokusil vybrat deset největších událostí, které v neděli na železnici nastanou.
1. Více vlaků
Dobrá zpráva pro všechny cestujících: žádný kraj letos neredukoval objemy objednaných vlaků, naopak většina z nich navýšila objem objednaných vlakokilometrů. I když může dojít u některých spojů k určité redukci, celkové dochází k navýšení výkonů. Přesné číslo není ještě k dispozici: stále nejsou podepsány všechny smlouvy, které začnou platit od neděle. Větší je i objednávka dálkových vlaků od ministerstva dopravy.
2. Noví dopravci v závazkové dopravě
Dosud je cestující znají hlavně z komerční dopravy, nově se objeví i na spojích, které platí ministerstvo dopravy či jednotlivé kraje. Arriva, Leo Express, RegioJet, Die Länderbahn a AŽD Praha jsou novými dopravci, kteří (s výjimkou AŽD) na některých tratích střídají České dráhy. Ty přijdou zhruba o pět procent výkonů, stále tak budou dominantním dopravcem. Většinu výkonů alternativní dopravci (někdy nesprávně označovaní jako soukromí, což ale v případě Arrivy a DLB neplatí) získali v poptávkových řízeních, kdy rozhodovala i cena. Kraje i stát nechaly až na pár výjimek výběr dopravců na poslední chvíli a nestihly tak vypsat řádné otevřené soutěž. Poptávková řízení se soutěžím ale blíží, pro kraje jsou procesně jednodušší a omezují možnosti obstrukcí. V řadě případů přinesla výrazné snížení ceny. Nově mají dopravci u jednotlivých objednatelů prakticky shodné smluvní podmínky, a to zejména v oblasti kvality svých služeb a sankcí za její nedodržení.
3. Jízdenkový zmatek kvůli státu a poslancům
Jedna z odvrácených stran nastupující liberalizace nastane ve chvíli, kdy neexistuje jednotná jízdenka. Příchod nových dopravců zkomplikuje cestování zejména při mezikrajských cestách. Stát nestihl legislativně připravit povinný státní jednotný tarif, se zpožděním příslušnou novelu zákona poslalo ministerstvo dopravy do Sněmovny, kde ležela rok, nakonec ji vrátil Senát. V praxi tak při cestách s více dopravci neexistuje možnost cestovat na jednu jízdenku. V případě cestování v krajích problém odpadá, dopravci musí uznávat a prodávat jízdenky podle krajských integrovaných tarifů. Potíže čekají cestující, kteří jezdí na IN100 Českých drah, přibude opět tratí, kde musí za jízdné platit jako jiní, cena IN100 přitom neklesla. Jízdné nových dopravců je zatím ve většině případů nižší než u ČD, může jít ale jen o zaváděcí ceny, zatím navíc nepřišli s traťovými jízdenkami, bez nich pravidelné dojíždění může podražit.
4. Česko, ráj ojetých vlaků
Přesun závazkových vlaků na alternativní dopravce bude znamenat změnu ve vozovém parku. Od neděle nečeká cestující svezení v žádné nové soupravě, jak bývá u smluv na nové výkony s novým dopravcem běžné, ale použitými vozy většinou z 90. let minulého století z Německa. Velkou část výkonů převezmou vysokopodlažní motorové vozy 628 (845), které nasadí Arriva a RegioJet, objeví se další jednotky RegioSprinter (AŽD Praha a Die Länderbahn). Nové bude pro tuzemské cestující svezení jednotkami Alstom Lint (s výjimkou cestujících z Chebu do Bavorska), které nasadí Leo Express. Poprvé se v Česku objeví také motorové jednotky Stadler GTW, ty přiveze Arriva a koupily je i České dráhy. Oproti současnému stavu přinesou ale i tyto ojeté vozy ve většině případů zlepšení stavu, například možností dobíjení drobné elektroniky či připojením k wifi.
5. Návrat pravidelného provozu na dvě tratě
Dokladem železničního boomu může být i návrat pravidelné železniční dopravy na dvě tratě, které už byly na odpis. Od neděle začnou jezdit po 40 letech pravidelné osobní vlaky na trati z Hrušovan u Brna do Židlochovic, vznikne tak přímé spojení Židlochovic s Brnem. Trať byla elektrifikována. Velký návrat na výsluní slaví 12 let po ukončení každodenního provozu také Švestková dráha. SŽDC trať prodala jako neperspektivní společnosti AŽD Praha. Ta se dohodla s Ústeckým krajem na obnovení provozu a nové lince U10 z Litoměřic do Mostu.
6. Nesmrtelné 810
Dlouho se zdálo, že motorové vozy řady 810, známé hlavně z tuzemských lokálek, míří postupně do šrotu. Dopravci ale kraje nadchly pro jejich modernizaci. Nejprve přišla s vylepšenou verzí 810 (na 816) společnost GW Train Regio, po ní pak České dráhy. Legendární motorák tak získá v některých krajích, například Moravskoslezském, Pardubickém či Zlínském například klimatizaci či wifi.
7. Nová zahraniční spojení
Jízdní řád přinese i novinky v mezinárodní dopravě. Nově od prosince vznikne přímé spojení Českých drah z Prahy až do běloruského Brestu, přímé vozy budou z Česka také zajíždět na polsko-ukrajinskou hranici, v létě přibudou sezónní spoje k polskému Baltu. Leo Express začne jezdit s přímými vlaky z Prahy do Vratislavi, RegioJet nově spojí Prahu se Žilinou přes Brno a Bratislavu. Poprvé bude od května příštího roku také zajíždět railjet přes Prahu do Berlína.
8. Jízdenka častěji ve vlaku
Už od 1. prosince došlo k velké redukci míst, kde se dají koupit jízdenky. V menších stanicích přestala SŽDC prodávat úplně, kraje současně u dopravců už nechtějí mít otevřených tolik pokladen. Stále častěji tak narazí cestující na situace, kdy jízdenky koupí až u průvodčích. Zda to nepovede pro kraje a dopravce ke ztrátě tržeb, ukáže až čas.
9. Další dieselové vlaky pod dráty
V době debat o omezování emisí z veřejné dopravy dojde od prosince k nárůstu počtu spojů vedených dieselovými vlaky po tratích, které jsou elektrizované. Největší nárůst bude na trati z Ústí nad Orlicí do Lichkova, kde si kraj u Leo Expressu objednal motoráky. Výměnou dopravce zatím nedojde k nasazení elektrických vlaků v Ústeckém kraji na trati z Ústí nad Labem-Střekova do Děčína z Ústí nad Labem do Bíliny přes Úpořiny. Do dvou let má ale RegioJet na tyto spoje nasadit elektrické soupravy.
10. První porevoluční soukromý knižní jízdní řád
České dráhy ani Správa železniční dopravní cesty letos nevydají knižní jízdní řád, který by byl v prodeji pro cestující. Společnost Avizer Z, která je provozovatelem deníku Zdopravy.cz, se rozhodla zaplnit možné místo na trhu a vydat ho ve vlastní režii. Bližší informace přinese deník Zdopravy.cz dnes.