Supervagon pro vojáky, jaký svět neviděl. Obrana i podruhé hledala marně
Transport vojenské techniky. Zdroj: 73. tankový prapor

Jediný zájemce vydal dobrozdání, že úkol je nesplnitelný.

Jediný zájemce vydal dobrozdání, že úkol je nesplnitelný.
To je zajímavé téma na diplomovou práci. Sice zadání je nereálné, ale pokusit se ho splnit alespoň částečně a navrhnout vůz pro armádu. Zaujal mě vůz ÖBB řady Sdmrrs (jsou jen 3 ks), tak se jím inspirovat a pokusit se ho vylepšit. Nebo udělat rozbor zadání a zdůvodnit jeho nereálnost a navrhnout dva typy vozu.
Součástí plánování výzbroje bývalo, že pořizované zbraně se daly převážet na existujících vagonech.
Dnes na to jde armáda obráceně.
Jako že by se v roce 2025 armáda se svou výzbrojí měla přizpůsobovat vozům z počátku 60.let minulého století?
Ano. Pokud neexistuje jiná možnost, tak se musí přizpůsobit. Jinak sice bude mít výzbroj, ale na jednom místě.
Požadavky na bojovou techniku se časem vyvíjí především s ohledem na vývoj hrozeb. Nelze u této techniky potlačit vojenské potřeby jenom kvůli tomu, že ji nelze přepravit na v podstatě historické přepravní technice, protože i ta se musí vyvíjet dle požadavků na přepravu.
Takže překopete celou dráhu protože náš 1 Maus je již vyšší než trolej pod kterou jede? Prostě i výrobce tanků musí přemýšlet nad velikostí to bylo vždy, tedy rozpor mezi rychlostí, pancéřováním a dělem. Tam kde přidáte na váze (pancíři) tam uberete na rychlosti, tam kde zvýšíte rychlost musíte ubrat na váze a čím větší dělo tím jste buď pomalejší a nebo musíte být lehčí. Vše dohromady nelze. Navíc kolik stojí celá dráha a kolik ten jeden tank.
To neudělali ani tržní konzultace před výběrkem?
je to výzkumné zadání. Je jasné že ten vagon neexistuje. Jde o to jestli ho někdo dokáže navrhnout.
Ten kloub by byl bez podpěr, že?
Nikoli. U kloubů je vidět výřezy pro 3+3 dvojkolí (nápravy). Ale pokud je ložná výška 600 mm (ta kóta je tam nejasná), kola u kloubu by musely mít -měřená v místě okolků– maximální D=600 mm, čili nějakých D=550mm, což bude asi málo. A hlavně: jak tam ten otočný podvozek nacpat?
A vůbec -ten výkres se stavařskými kótami ve mně nebudí důvěru. To nekreslil strojař.
Ovšem kdyby se to někomu povedlo vyrobit a fungovalo to, byl by to majstrštyk! Před 60 lety byly nízkopodlažní osobní vozy či autobusy taky sci-fi, dnes běžná věc….
To se vymýšlí nesmysly, když je neomezený rozpočet….
Jo, taky mi je divný, kdyz u skoro každý zakázky potřebujeme něco speciálního, co nikdo jiny v NATO nemá…
Armáda má moc úředníků, vymýšlejí kraviny. Rozpustit..
By mě zajímalo, jak to řešili soudruzi v NDR. Tedy když je na fotce zrovna Leopard, tak jak přepravuje armádu DB? Podle mě nic speciálního nepotřebují. U nás v minulosti na kolovou techniku stačily Pao a na tanky byly Px. Navíc měly tu vychytávku, že se první (nebo poslední) vůz v soupravě zbavil jednoho podvozku a fungoval jako nájezdová plošina.
Tady nejde jen o tanky, ale hlavně o vysokou kolovou techniku která je na současných vozech ČDC nepřepravitelná.
Alespoň se předešlo dalšímu skandálu.
Pošlou kolkovanou žádost ke Kruppovi. Oni tam v archivu snad někde najde plánky pro vagón pro tlustou Bertu či pro Gustava
Gustav se přepravoval na pozice rozložený na klasických vagonech, teprve na pozici se složil a zároveň s ním se postavilo i kolejiště palpostu. A dělo K-5 mělo dva šestinápravové podvozky, celková délka 27 metrů. To co chtějí by ani Krupp nedodal.
Tank Leopard má i s hlavní na 12 hodinách necelých deset metrů, takže by pro dva tanky stačil osminápravový vůz s ložnou délkou dvacet metrů a celkovou délkou cca 21,5 m. Mimochodem pokud by se děla otočili vedle sebe, tak by stačil vůz s ložnou délkou 18,5 m a celkovou délkou 20 m přes nárazníky.
Ale armáda potřebuje pořád něco speciálního.
Speciálního znamená v ČR patřičně předřazeného.?
Předraženého….
Nestačil protože by to hmotnostně nevycházelo. Nejnovější Leopard 2 váží mezi 60-65 tunami. Navíc tady nejde jen o přepravu tanků. Tenhle vůz měl být hlavně navržený pro přepravu vysoké kolové techniky jako třeba vyprošťovací vozy Tatra. Pro ně si musí armáda dnes půjčovat vozy z Rakouska.
A nešlo by v tom případě vyjít z parametrů těch rakouských vozů?
Zdá se, že k něčemu takovému zřejmě nakonec dojde, jen se muselo x let hledat…