Autobusy Doprava ve městě Metro Tramvaje

Pražskou MHD využívá o 30 až 45 procent méně lidí než před pandemií covidu

Tramvaj 14T a autobus SOR NB 12 v nových barvách PID. Autor: DPP/Daniel Šabík
Tramvaj 14T a autobus SOR NB 12 v nových barvách PID. Autor: DPP/Daniel Šabík
Do normálního provozu se pražská MHD vrátí nejdříve v září.

Pražskou MHD využívá v současné době o 30 až 45 procent méně cestujících než v době před pandemií covidu-19. Největší pokles nastal v metru, kde namísto obvyklých necelých 1,13 milionu cestujících jej využívá denně v průměru 665 000 cestujících. Nejnižší pokles je u tramvají, kde dosahuje 30 procent oproti normálnímu provozu. Vyplývá to z prezentace, kterou představil magistrátnímu dopravnímu výboru Martin Šubrt, zástupce ředitele organizace Ropid, která plánuje pražskou MHD.

Cestující v tramvajích vykonají denně zhruba 770 000 cest, což je o třetinu méně než před pandemií koronaviru, kdy to bylo asi 1,11 milionu cest. O něco vyšší pokles nastal v případě autobusů, které využije namísto 1,015 milionu cestujících v současné době denně v průměru 655 000 cestujících, což je o 35 procent méně oproti normálu.

Nárůst počtu cestujících zaznamenal Ropid v uplynulých týdnech u nočních autobusů. V nich se uskutečnily na konci března a na začátku května průzkumy počtu cestujících. Počet se v nočních autobusech denně zvýšil o 1000 až 1500 lidí, což představuje nárůst 37 procent. Nejvyšší nárůsty byly zaznamenány mezi 22:30 až 23:30. Kvůli nárůstu byl od 10. května prodloužen denní provoz až do 23:30.

Veřejná doprava je nyní provozována podle tzv. covidových jízdních řádů. Do normálního stavu se MHD vrátí v případě, že ji bude využívat minimálně 900.000 cestujících denně. „Očekáváme, že k tomu dojde od září 2021,“ řekl Šubrt.

Největší pokles byl dosud zaznamenán loni na jaře při první vlně pandemie, kdy úbytek cestujících dosáhl přes 80 procent.

Cestující musí mít ve veřejné dopravě, a to jak ve vozech, tak v prostorech metra a na zastávkách, respirátor či nanoroušku. Zrušen je prodej jízdenek u řidičů autobusů. Donedávna byl rovněž zakázán nástup do tramvají a autobusů předními dveřmi, což již bylo odvoláno.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dachs

Za prvé Ropid (a Hl. m. Praha) budou muset hodně rychle vrátit půlnoční spoje, jinak se lidi nedostanou z letních kulturních akcí – představení Letních shakespearovských slavností běžně končí kolem jedenácté, v případě nějaké prodlevy (rozmar počasí) i později. Než se ty davy dovalí k metru, už by žádné nejelo. A noční tramvajky to samozřejmě nepoberou. Za druhé tyto instituce, které počítají obří ztráty z výpadku jízdného, v dnešní hyperopatrné době, aby snad nerozlobily zastánce nenormálního způsobu života, neřeknou naplno, že problém je v náhubcích. Dokud budou shůry povinně přikázané, spousta dříve pravidelných cestujících si ty dlouhodobé kupony prostě zatím… Číst vice »

Lumiere

Mě dost překvapilo, kolik teď začalo do Prahy jezdit školních výletů. Já myslel, že si učitelé stěžovali, jak se při distanční výuce nedalo všechno stihnout a potřebují mít žáky ve třídách.

Kandelábr

Tak kdy jindy. Praha je bez turistů a jakou součást výuky dějepisu to není ztráta času.

Martin

No, to by mozna vysvetlovalo mou zkusenost se skupinou deti a jejich pruvodkynemi, ktere v tramvaji hledali tlacitko na znameni – vedeli, ze zastavka je na znameni – a pripadali mi, ze ani nevedi kam jedou, ale jeli jednu stanici na Krejcarek, mluvili o stromech.
Ale vic me prekvapili deti, kdyz tramvaj zacukala, tak ze ji dosel benzin a jak je mozny ze neni slyset motor, kdyz stoji, to hodne pobavilo…

Pepa

MHD ne, raději autem. Využití veřejné dopravy ve světě kleslo o 69 procent
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/mhd-osobni-preprava-dojizdeni-do-zamestnani.A210526_124858_eko-doprava_rts

Martin

Me by celkem zajimalo, kolik lidi se skutecne v MHD/VHD nakazilo, pac ano, vsiml jsem si, ze jezdi hodne lidi autem, ale do prace, na zahradky, a nekteri poradaji mejdany i doma…

Y.K.

Žádný noční život pořád (větší akce, kultura), žádní turisté. Nepřekvapí.

Y.K.

Jo a školy… Ty se rozjíždí v posledním týdnu.

Šejdr

Ale jenom základní a střední, jenže noční život tvořili hlavně vysokoškoláci.

medical_examiner

To chci vidět, jak za 25 let budou ti flamendři zářit u rigoróz…

Jiří Kocurek

Ani sport nic moc, nesmíte být veřejnost.

Vectron

Pokud bude stale nutnost nosit tu blbost na hube,tak si kazdy rozmysli,zda pojede verejnou dopravou nebo svym autem bez duseni😉Takze se nesmi divit,ze klesa obsazenost spoju…

Samo

Presne tak. Veď ČD to aj otvorene povedali v nejakom rozhovore, pri zrušení náhubkov v lete sa vrátili takmer na normál, potom sa to od 1.9. zas prepadlo.

Predpokladám že minimálne 10-15% ľudí je mimo verejnej dopravy kvôli náhubkom, ale môže to byť aj podstatne viac.

Steve Cocks

Náhubek sám o sobě ani nic není, ale lidem s brejlama fakt není příjemný sedět půl hoďky ze zamlženým ksichtem když prostě můžou jezdit autem mno

Cyklista

A co zkusit v náhubek zvykat žvýkačky s mentolem (většina žvýkaček na trhu), to už jste zkusil?

Lektor

Já mám vlak zadarmo, ale stejně jezdím autem, nevím proč bych měl trávit hodiny s hadrem na hubě. Vzhledem k tomu jakou má veřejná doprava aktuálně reklamu, tak návrat na původní čísla bude trvat roky a spíš už se ani nevrátí.

medical_examiner

Vrátí, ale nikoliv rukou trhu.

Martin

Jakou reklamu?

Leinad

Absolutně se nevrátí, protože hodně lidí zůstane na home office, zjistilo se že spousta věcí funguje i bez zbytečných jízd.
Ale poměr cest sockou/autem se bude pomalu rovnat směrem k MHD, zejména po otevření barů a návratu nočního života zase budou v centru lidi ve stavu, ve kterém zákon zakazuje řízení.

Martin

Me tak nejak tohle zarazi, nesmite mit dejchaci ventil, ale vsem to kolem rousky funi uplne bezne, vetsinou kolem nosu… Nehlede na to, ze ne kazdy ma respirator, nekdo fakt jen rousku…

Leinad

Zkuste si bahubek nasadit pořádně a podle návodu, mě se brýle nemlží

Y.K.

To fakt není kvůli blbosti na hubě, ale kvůli tomu, že značná část pražského života se stále nekoná, takže není důvod tolik jezdit.

Vectron

Ano samozrejme i tim,to nepopiram😉

Ondřej

škoda, že nejde nějak zjistit, kolik procent z toho tvoří turisté, protože to bude si myslím velké část cestujících co denně chybí v MHD

Zdrasa

Přidejme i vysokoškoláky (nebo vlastně po většinu roku většinu studentů).

Martin

No i spousta lidi jeste je na Home Office…

Jan Kavan

Je to kvůli novému designu?

Cyklista

Je.

Jelen

Určitě ano, fanoušci Sparty by takovými vozy MHD snad ani nemohli jet 😃😄

Jenda

To bude asi nějaký celodenní průměr za všechny linky, že? Vím, že například tramvaje skrz Karlín jezdí skoro prázdné, protože lidi z kanceláří tam jsou stále houfně na home office. Ale třeba autobus 136 jezdí ve špičce nacvakaný až po strop. Tramvaje na Vinohradech ve večerní špičce to samé, tam i s respirátorem cítíte funění spolucestujícího za krkem. Je to na jednu stranu škoda, že Praha má tak promakané návaznosti, že nejde posilovat/oslabovat linky individuálně.

Miroslav Zikmund

Bez respirátoru by nefuněl, ale normálně dýchal nosem ….

Raddie

Ano, lidé bez respirátorů v životě nefuní 😂😂😂

Bob

Zkuste si koupit jiný respirátor, každý má jinou prodyšnost a jinak se přes něj dýchá, mě se nejhůř dýchá přes ty levné čínské šmejdy s označením KN95, ale ono záleží také na výrobci.

Martin

Ty ale nesplnuji evropske normy… meli by mit oznaceni FFP2 nebo FFP3…

J.Siváček

Je to průměr. Hraje roli i to, že si to Ropid bere hlavně z průchodů ve stanicích metra v centru, kde je úbytek obrovský kvůli turistům, což samozřejmě tlačí průměr obrovsky dolu a má za důsledek co píšete. O konkrétních linkách autobusů nemá ani ponětí (nárazové zastávkové průzkumy se neberou vážně). Mohu takto přidat ke 136 klidně třeba i 152 a 177 na Proseku, nebo 181 v Hostivaři, 137 od Knížecí a další jen lokální místa, kde by to chtělo posílit jako sůl a už 17.5. bylo pozdě. Navíc je politický tlak DP všechno co nejvíc omezovat, aby se spořilo… Číst vice »

Martin

Tak zrovna u linek 181,182,183 je tak trochu vubec problem proklad dodrzet, kdyz jezdi se zpozdenim diky IAD, typycky kolony v Prumyslove, Ceskobrodske/Spojovaci, Freyove….

Michal M

Tak to jsem fakt nečekal O_o