Autobusy Doprava ve městě Dopravci Metro Tramvaje Železnice

Praha přebarví veřejnou dopravu do šedočervené, radní schválili nový design pro PID

Nové barvy pro Pražskou integrovanou dopravu. Foto: Superlative.works
Nové barvy pro Pražskou integrovanou dopravu. Foto: Superlative.works
Praha poprvé odhalila budoucí podobu vozidel v systému Pražské integrované dopravy. Přemalování potrvá 15 let. Šedá bude podle šéfa Ropidu působit čistějším dojmem.

Pražští radní schválili změnu zbarvení vozidel Pražské integrované dopravy, která přinese postupně sjednocení barev všech vozidel veřejné dopravy. Proti plánu už dříve vystoupila opozice, Středočeský kraj nebo architekt Patrik Kotas, který stál za podobou například některých tramvají či metra.

Radní vybrali návrh grafického studia superlative.works. Jeho členové se v minulosti podíleli ještě pro Studio Najbrt na současné barevné podobě vlaků Českých drah. Poprvé ho oficiálně prezentovali i veřejnosti. Náměstek primátora Adam Scheinherr už dříve uvedl, že postup, kdy oslovili jen pár firem do neveřejné soutěže, je standardní.

Praha nepočítá s plošným přelakováním všech vozidel, půjde jen o nově pořizovaná vozidla nebo opravy či výměnu polepů. „Toto je pouze jeden z mnoha projektů, jehož cílem je modernější a atraktivnější podoba veřejné dopravy. Aktuálně se systém PID rozšiřuje na celé území Středočeského kraje, a proto je ten pravý čas na modernizaci a sjednocení vizuální prezentace celého systému tak, aby jeho uživatel na první pohled jasně identifikoval, že v daném vozidle mu platí jízdenka PID. Doposud byla podoba dopravních prostředků řešena ad hoc při jejich pořízení a nebylo k dispozici systémové řešení – nejedná se jen o vnější podobu, ale třeba i jednotný systém piktogramů uvnitř vozů,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr.

Proti změnám barevného schématu se už dříve vyslovil Středočeský kraj. Praha zatím počítá, že změna barev se bude týkat autobusů, vybraných typů tramvají a výhledově i vlaků. Týkat se naopak nemá tramvají T3 a jejich modernizovaných typů.

Praha v tiskové zprávě uvedla, že designéři navrhli velmi moderní, čisté grafické řešení celého systému, které svou barevností odkazuje také k ikonické tramvaji T3. „Důležitým kritériem byla zejména přehlednost systému, komfortní čitelnost písma a bezpečnost. Bez nutnosti zvýšených nákladů budou nově pořizovaná vozidla pražské MHD v moderním a jednotném barevném provedení, které vzešlo poprvé v historii z designérské soutěže,“ uvedla Praha v tiskové zprávě. Od nového grafického manuálu si slibuje sjednocení městských a příměstských autobusů.

Vítězný návrh využívá pro Prahu symbolickou červenou barvu, která je právě tradiční barvou ikonické tramvaje T3 (pracuje dokonce se stejným odstínem z T3). Zároveň je červená i barvou loga hlavního města. Je doplněna odstínem světle šedé, která sjednocuje dosavadní rozdílné lakování dopravních prostředků. Aktuálně se totiž využívá minimálně 12 různých odstínů barev (mimo vlaků, kde je barev ještě více), nové řešení pak počítá pouze se 3 barvami (včetně vlaků).  Manuál zahrnuje i jednotící prvky pro systém PID a organizátora dopravy Ropid. To se má projevit v podobě jednotných logotypů institucí i veškeré komunikaci.

Nejvýraznějším prvkem na vozidlech budou červené vertikální pruhy, které vycházejí z nového vizuálního stylu. Podpoří bezpečnost v provozu, snadnou viditelnost na dálku a orientaci při nastupování, neboť zpravidla označují jednotlivé dveře.

„Zvolený odstín šedé navíc podpoří dojem celkově čistějších vozidel, na dosud používaných bílých lacích bylo znečištění způsobené běžným provozem více patrné. Výraznější použití nového loga PID posílí povědomí o jednotnosti systému napříč všemi druhy dopravy,” doplňuje ředitel ROPID Petr Tomčík.

Základem nového loga je litera „i“ s výraznou tečkou, která symbolizuje dopravní cestu a zastávku, výsek orientačního plánu, ale také figuru člověka/cestujícího. Zastupuje též slovo “integrovaná” ve značkách PID nebo ROPID. Písmo PID Grotesk, které na míru vytvořil přední český typograf Tomáš Brousil, splňuje požadavky na bezproblémovou čitelnost v tisku i na displejích.

Přemalování na 15 let

První vozidla by měla v novém designu jezdit už v průběhu roku 2020. „Ke sjednocení grafiky dojde postupně v horizontu 15 let. Podobnou vizuální údržbu vozů nyní chystají České dráhy na všech vlacích CityElefant, které jezdí na pomezí Prahy a Středočeského kraje. Jsem rád, že vítězný návrh vizuální identity je moderní, originální a zapamatovatelný, se silným a funkčním konceptem. Nová vizuální identita zajistí jednotné schéma označování dopravních prostředků tak, jako tomu je v předních evropských metropolích,“ uvádí pražský primátor Zdeněk Hřib.

Na základě dnešního rozhodnutí zpracuje vítězné studio superlative.works kompletní grafický manuál, který poté znovu schválí orgány města a výhledově i kraje. Plán kromě opozice kritizoval i koaliční partner Spojené síly pro Prahu. „V době koronavirové krize mají být finanční prostředky využity smysluplněji ve prospěch obyvatel Prahy. Doba není tomuto nakloněna a tyto návrhy působí nevhodně, obzvláště ve chvíli, kdy naši koaliční partneři vedou také debatu o zdražování MHD a parkování v hlavním městě,“ uvedl předseda klubu Spojených sil Jiří Pospíšil.

Scheinherr ale tvrdí, že Praha naopak změnou barev ušetří. „Projekt nepřinese náklady navíc. Naopak, díky ekonomičtější variantě menšího počtu barev, které jsou odolnější vůči běžnému provoznímu znečištění, věříme, že přinese úspory. Náklady na soutěž a vytvoření grafického manuálu byly 1 940 000 Kč, další realizace nebude stát nic navíc,“ oponuje Scheinherr.

Na spolupráci s Prahou si stěžoval před dvěma týdny Středočeský kraj.  „Zajištění shody s hlavním městem Prahou je v této záležitosti poměrně obtížné. K jednání bylo vedení hl. města Prahy opakovaně vyzýváno, a to naposledy prostřednictvím dopisu adresovaného primátorovi hl. města Prahy. I přes naši snahu jsme se neshodli na názvu společného integrovaného dopravního systému, který by odrážel fakt, že podle řady parametrů doprava ve Středočeském kraji převyšuje tu pražskou,“ uvedl Jan Denemark Nováček z tiskového oddělení kraje. Nové barevné schéma lze podle něj použít jen pro linky po Praze.

Se změnou barevného schématu vystoupil veřejně architekt a designér Patrik Kotas, který je autorem tramvají 15T či metra. Městu pohrozil soudním sporem kvůli porušení duševního vlastnictví. „Jde mi hlavně o princip. Zásadně změní mé dílo novými barvami, ale ani se nikdo na mě kvůli tomu neobrátil,“ řekl Kotas. Upozorňuje, že změna barev například povede i k porušení bezpečnostních norem. „Neřeší například výstražné barvy u dveří,“ řekl Kotas. Upozorňuje i na další problém: i když město tvrdí, že nepůjde o náklady navíc a nové barevné schéma bude hlavně pro nová vozidla nebo se použije při rekonstrukci, u některých změna prý není možná. „Životnost laku na metru M1 je po celou dobu jeho provozu, v případě tramvají 15T je velká část dílů karoserie vytvořena z materiálů ve hmotě probarvených, tudíž je nemá smysl dále lakovat či přebarvovat,“ dodal Kotas.

Podle ČTK materiál schválený radou obsahuje právní stanovisko dopravního podniku, podle kterého by mohl Kotasův nárok představovat problém a podnik doporučuje otázku konzultovat s odborníkem na tuto problematiku.

279 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Peníze vyhozené za zbytečnost

Vojta

Na pražských konšelích je milé, že jednají jen o tom, na co stačí a do ničeho složitějšího se nepouští.

Vlastimil Kocurek

Něco jiného je, když vlak či tramvaj stojí, a něco jiného když vlak vjíždí do stanice.
Oponenti upozorňují na stroboskopický efekt. epilepsie. Podélné pruhy působí na člověka plynule ale tohle střídání svislých pruhů je velmi nepříjemné pro zrak. U nemocných může vyvolávat epileptický záchvat. A proto nelze doporučit.
Zdá se, že vůbec se to nemělo řešit, Praha má nepředstavitelné problémy s neupraveností veřejných ploch. Tak to by mělo mít přednost.

Martin

Vice by se mi libilo barevne reseni jake je v navrho pro JMK pod variantou 1…
https://pbs.twimg.com/media/EVeQeHGXgAAJ1Eo.jpg

Ale klidne by tam mohli byt i modry pruh a misto bile klidne stribrna…

Bob

Jo, to aspoň dává smysl. Jen ta růžovoučká je taková radimovská…

Martin

No, pisou cervena, pocital bych cervenou 😀

Jiří Kocurek

Nová hra pro špatně vídící: Najdi dveře.

Majk

Mně se to na první dobrou zdá podobné logu Brna a tudíž by se to hodilo tam. Brňáci jistě prominou, ale je to tak.
https://www.designportal.cz/brno/

Gale

Je to hnusné, je to diletantské a je to hlavně malá domů Scheissherrovým kamarádům.
Doufám, že se dočkáme zveřejnění celého toho tzv. grafického manuálu..

Tonda Sehnal

Helejďte cestující, my úředníci nemáme co dělat. Srkat kávu nás už neba, tak jsme vymysleli barvičky. Je to nutné: abyste věděli, že vám ten bus opravdu jede po Praze, do Středních Čech nemůže ale vy se na čísla stejně nedíváte. A prachy? Sory, musíme zdražit jízdné… Zadarmo to nebude ale děláme to kvůli vám! A firmy okolo pana Najbrta přece musí mít co žrát!

beneš

Zdražení MHD nemá v současné době žádné opodstatnění! Jelikož MHD je zřizována městem či krajem za účelem služby a né zisku! MHD si na sebe nemůže nikdy vydělat, ale má konkurovat IAD! Protože pokud zhodnotí (potenciální cestující), že je pro něj IAD levnější či výhodnější tak pak nevidím důvod vůbec využívat MHD a pak by města vypadaly jak v Detroitu…

Bob

Tak to vlastně teda nikdo si na sebe nemůže prací vydělat, protože každá práce je služba nějakým zákazníkům. To by bylo abychom tady ten komunismus nevybudovali.

beneš

Bohužel jste nepochopil problematiku zřizování MHD ve městech….MHD nikdy nemůže být zřizováno za účelem zisku, protože v době silné a dostupné IAD musí zákonitě konkurovat a tím i eliminovat špatnou průjezdnost ulic, aspoň co se týče poddimenzovaných města pro IAD jako např. Praha. Ten Váš komunismus funguje např. v Lucembursku…Osobně bych také jel IAD pokud by to bylo pro mě cenově srovnatelné a časově rychlejší nebo stejné, nehledě na pohodlí… Zkuste se zamyslet zda chápete problematiku MHD 😉

Novák

Tak se neberte zase tak vážně, pane beneši.😍

Bob

Tady už se tím designovým manuálem říděj.
http://www.cirkusy.cz/upload/filemanager/sluzby/11.JPG

Bob

„Invazní pruhy jsou zvláštní označení vojenské techniky, které má umožnit rychle a jednoznačně odlišit vlastní vojenskou techniku od nepřátelské. Poprvé byly invazní pruhy v masovém měřítku použity v roce 1944 spojenci při vylodění v Normandii…“

Vašek

A nevímpokolikáté při bratrské pomoci v roce 1968.

beneš

Vypadá to jak kdyby se vozový park z DPP přesunul do Polska…. Fakt perfektní takhle zašlapat tradiční nátěr….

Bob

V jiné diskusi někdo psal, že to vypadá jako ve skladu farmaceutické firmy…

Bob

Polsko nemá ty pruhy svislé. Tohle vypadá spíš na Maltu nebo Kanadu.

jozka

Copa Polsko, ale…

https://www.rzd.ru/

Bergham

Pěkné. Takové neortodoxní. Těším se, až to bude přemalováno.

Bob

Taky se těším, až to bude přemalováno zpět na nějaký normální nátěr.

Kirak

Na tom Elefantu to ale vypadá parádně 👍

jozka

Nerikali nahodou, ze stavajici techniku nechaji dozit?

MRC

Říkali, ale elefanti ten nový lak po těch 20 letech (nebo kolika) budou potřebovat tak jako tak.

jozka

Aha, takze vlastne novy lak bude ve vysledku potrebovat vsechno.

Martin

Ano, az bude poreba nove to prelakovat, dostane to tuhle variantu…

dvojiteF

vyzera to uplne mega paradne!

pkajetan

..a na Titanicu se tančí..

Xyz

jedina varianta ktora dava zmysel je to metro s cervenymi dvermi, preco ale maju ostatne vozidla roznofarebne dvere nechapem, ked v metre to ide

Vizionář

Dle úvodní fotky tak budou mít pražáci pouze jednu vlakovou linku S 2 haha! 😀

Vizionář

tím chci upozornit na nevhodné umístění označení vozové třídy

Bob

Myslíte to, že logo Eska je v té vizualizaci nahrazené červeným písmenem S, které vždy označovalo samoobslužné odbavování cestujících?

Mates

To muselo dát hodně přemýšlení vymyslet něco podobného. Vymáchat vozidlové skříně ve světle šedé a pak na to omotat červenou izolačkou pruhy. Vypadá to jak ponožky či podkolenky prepubertalní dívky.

Fíla

Co byste čekal za 1 940 000 Kč 😂

Xyz

skor to metro skopirovali totalne z Hamburgu

http://www.tundria.com/trams/DEU/Photos/Hamburg-Metro-DT3.jpg

a vlaky zase od ruskych zeleznic, kde vyrovnali tie pruhy aby to tak nebilo do oci
https://images.travexpress.net/news/013006.jpg

...

To je ale hnusný.

Mates

To muselo dát hodně přemýšlení něco takového vymyslet, vymáchat vozidlové skříně ve světle šedé barvě a pak na ně udělat červené opruzení. Fakt nádhera, vypadá to jak ponožky puberťačky na diskotéce.

Hanzi

Tak Praha asi bude mít dopravní neduhy a bolístky trošku jinde než je hraní si s barvičkama.

Frantisek

Ale možná ne tam, kde byste je chtěl mít Vy. 🙂 Jinak ano.

Hanzi

Ani tak ne já sám za sebe, jakožto věci které se týkají většiny. A všem kdo mají s dopravou v Praze co do činění je jasné co by měli být priority. A druh dopravy je jedno v tomhle ohledu.

Laborec425

15 let budou přebarvovat?
To je vtip?
Vždyť za 15 let dávno přijde s návrhem na jiné přebarvení nebo ty první už budou zralé na nový nátěr.

Xyz

keby len 15, buduci rok pirati letia z magistratu a hned sa tento nezmysel zrusi

jan

Nechápu tu posedlost stále něco přebarvovat, přelakovávat.

Pezos

Je to vidět. Proto to vzbuzuje dojem, že „se něco zásadního dělá“.

Jan Sova

Klasické PR-ko. Nový lak lépe jede a je to přívětivější pro cestující. I ta Regionální myška lépe zajede do tunelu s novým Najbrtem.

Frantisek

Že by měla šedá barva nižší odpor? 😉

Radim

No určitě na ní nebude vidět tolik špína jak na bílé.

Martin

Najbrt je ale taky dilo, barvy jako v argentine, … a nelibi se mi…

pkajetan

Prachy, pro politické strany – velmi jednoduchý klíč – tohle je jedna z nich, už to pochopte.

Jedine vlaky

Vypadá to šíleně. Doufám, že minimálně 15T nebude takto děsivě přelakovaná.

Martin 28

Škoda, že to nedělali tohle. https://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=1368871.jpg&httpref=28/25255 Přijde mi to správně. Dělali podle barvy znaku nebo vlajku. https://cs.wikipedia.org/wiki/Symboly_St%C5%99edo%C4%8Desk%C3%A9ho_kraje

Kosic

Za tim muselo byt tolik clovekohodin, ale nakonec moje reakce je stejne: 🤦‍♂️
HARD NO

Vlastimil Kocurek

Já jsem velký kritik všeho výtvarného, ale takto nabarvený tento vlak ze předu se mi líbí. Konečně tam nejsou ty dva bílé pruhy na stranách, které výrazně mění tvar (zužují předek), ale správný design, je že barvy mají věc doplňovat. Takže pokud kdy napsal, že vlaky Škody nejsou pěkné, měl jsem na mysli tu barvu v čele vlaku. Místo nějakých soudních tahanic, bych rád viděl, že se sejdou na nějakém neutrálním místě Hřib, Kotas, zástupci středočeského kraje, resp. kdokoli další a dohodnou se. Jsme přeci již dále než v devadesátkách. Takový design bych doporučil rovněž na těchto vlacích i Slovákům,… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Tak musím přehodnotit svůj názor, čelo vlaku je skutečně trochu málo, při příjezdu to bude jako stroboskop, jak už píše jeden z diskutujících, To je velmi důležité. Svislé pruhy k tomu povedou.
To má zádadní význam, aby se to změnilo. A myslím, že Jančura moc dobře věděl, že nejlépe se hodí jedna barva, dobře zvolená.

Napůl Laik

Nevím, jestli tohle udělá MHD „atraktivnější“. Nové logo mi nevadí, ale design teda nic moc. Současný design je jednoduchý a přehledný, tak nevím proč ho měnit. Používat pouze 3 barvy je skvělý nápad pro snížení nákladů, ale kvůli tomu není třeba měnit celkový vzhled. Úplně by postačil takový malý facelift stávajících nátěrů.

Petr

Moc pěkný. Návrh působí moderně svěže. Konečně pražská mhd nebude vypadat jako v osmdesátkách. Kombinací světle šedé a červené se design trochu přiblíží barevnému řešení tramvají T14. Jejich původní barevné ztvárnění (ne ten Kotasův přelak) považuji za jedno z nejlepších barevných řešení na vozech MHD v Praze (na rozdíl od tramvaje samotné). Obavy z nákladů navíc jsou liché. V článku je to jasně vysvětleno. Stejně tak liché jsou argumenty Kotase. Ten už 30 let jede podle stejného mustru a všechno je jedna velká tragédie. Jsem rád, že se od něj Praha konečně odstřihne. Podobnost s OBB lze spatřovat max. tak… Číst vice »

Prag

Nikdo se od něj neodstřihne, na 15T ani M1 to prej nebude z důvodu autorskerjch práv použito. A T3 zůstanou retro takže „jednotnost“ stejně nenastane 😀

Frantisek

Šedá, šedá, a červené čtverce, no… 14T teda jako celek dost děs na to, že mají futuristicky „vymazlená“ čela od Porsche (která mně se moc nelíbí, ale aspoň je tam znát nějaký design).

Bob

A já pořád co mi to připomíná.
https://nafilmu.cz/wp-content/uploads/2014/12/klaun-to.jpg

Adamgolias

Takže vlaky na s49 budou taky bílo červené? To budou mít ve Šluknově fotografové žně až arrive nezbydou tyrkysové vlaky a povolá zálohu z Prahy .

Jan Mahdal

Zkuste se zamyslet, než něco napíšete. Ideálně si najděte smlouvu na provoz S49, zvláště sekci vozidla, trakci a časové období.

Lukáš F.

Mě by zajímala jedna věc. Když se do toho budou natírat i vlaky, které jezdí ale i za hranice Středočeského kraje a PID. Takže třeba v Ústeckém kraji mají vlaky zelené. To když pojede ešus na zastávkovém vlaku z Ústí nad Labem do Prahy, tak ho budou muset pokaždé někde u Roudnice přelepit, protože jinak bude dopravce platit pokutu za nedodržení vzhledu?

Martin V.

Na hranicích kraje se vlaky budou automaticky přebarvovat. Znáte film Kdyby tisíc klarinetů? Tam vezli dělo a za tajemnou hranicí měli na lafetě klavír. 🙂

Greta

Máte pravdu, je to nesmysl. Snad to po dalších volbách zase zruší.

Frantisek

To je jednoduché, když to bude moc vadit, zruší se přímé vlaky a zavede přestup. Když to tak může fungovat i v jiných krajích… Nota bene, již dnes se leckde jezdí s „cizím“ označením i informačními tabulemi. Přišlo mi onehdy úsměvné jezdit S linkou PID z České Třebové do Moravan. 😉

kolecko

A co kdyby si Praha místo barvičkování uklidila kolem sebe ten bordel a udělala pořádné silnice?

Ondřej

Co kdybyste si kolem sebe uklidil a postavil pořádné silnice vy?

Martin V.

Ve svém okolí mám zkušenost, že jedu po hezkém asfaltu, ale když přejedu z Prahy do Středočeského kraje, to začne skákat a házet. A při pohledu na silnici je jasné, že autem to není. 🙂

Frantisek

Ale je. Jím i všemi předchozími, která tu silnici namáhají. Primárně. 🙂 Jiná věc je, že se taky někdo musí starat o údržbu, má-li to řádně fungovat.

Ondřej

Je to přesně tak. Pak přijedete k ceduli LIberecký či Královéhradecký kraj a zase začíná pěkná silnice!

Frantisek

Jako že by si všichni pořídili auta a jezdili v nich sem a tam kolem Prahy, načež by se veřejná doprava i ve všech ostatních směrech mohla zrušit? 😉 By mě zajímalo, jak dlouho by to vydrželo…

Vasek

Kdy ze budou volby? Stihneme je vymenit než to zvladnou zmatlat? Obzvlast ten Esus je děs a hruza. Architektům ani asi neslo o vzhled , ale vlastni pomnik.

Greta

Za 2 roky.

Frantisek

Volební preference dle nátěru vozidel veřejné dopravy, zajímavá anomálie. 🙂 Ale jo, uznávám, že tohle si prozatím mohli odpustit.

Matěj

Vždyť to před 5ti lety přebarvili na bílo-červenou 😀

XXXD

Byť už se za ten návrh utratily peníze, tak doufám, že se nepoužije, mě osobně se tedy vůbec nelíbí. Snad největší tragédie (minimálně pro mě) je City Elefant, ten v nátěru 25 let PID je mnohem hezčí a to jsem doufal, že nový návrh bude vypadat ještě lépe.

Jaaa

Jó, vyhozený prachy… Hlavně aby po vás zůstalo něco „viditelného“, co? Stejně to za 5 let zase změní, tohle je tak nemoderní a rychle se okouká, že po tom nezůstane ani veta.

medical_examiner

A autoři „řešení“ budou „uctíváni“ asi tolik jako Karel Sabina nebo Hérostratos.

Původní Pražák

„Podpoří orientaci při nastupování, neboť ZPRAVIDLA označují jednotlivé dveře“. Uznávám, že tohle je naprosto geniální. Všem škarohlídům: uvědomte si laskavě, že to taky mohlo být duhové. Přesto mám pár připomínek. Nikde nevidím schéma pro přívozy. Jak budu vědět, že jsou v pidu? Co lanovka na Petřín? A ta nová pres Vltavu? Doporučil bych dále zapracovat na tradičním barevném schématu pro zábradlí na ostrůvcích a zastávkách a sjednotit šířku pruhu a odstín šedé, původně bílé. To by bylo dokonalé. A o nějakém sjednocení stanic metra a terminálů mhd se neuvažuje? Třeba takový Čerňák si o to říká, člověk má pocit, ze… Číst vice »

Cyklista

No podle zveřejněných obrázků se ZPRAVIDLA trefili jen u metra. U autobusů je červený pruh za dveřmi u elefantu se občas na dveře trefí, občas ne….

Frantisek

U vlaku se trefí vždy, akorát s přesahem. U tramvají tak do poloviny dveří. Pravda, přední u 14T nejsou pro cestující, čímž se podíl lehce zvyšuje.

Vlastimil Kocurek

… sjednotit šířku pruhu ???

Tomáš Záruba

Tedy nevěřil bych, že se budu s nadějí upínat ke Kotasovi. 🙂

Ondřej

To máte za to, že jste tehdy říkal, že horší už to být nemůže!
😀

ene bene

Scheinherr opět řeší kraviny místo podstatných věcí. Dost mi jeho přístup vadí, bohužel jsem vlastním hlasem přispěl, že se dostal na své místečko, omlouvám se. K novému návrhu asi tolik: je „moderní“ což se dá jiným slovem přepsat jako „tendenční“, tedy se nám za pár let bude jevit jako „tuctový“. A nastane chvíle, kdy bude nějaký politik mít potřebu řešit to znovu (opět samozřejmě moderně). Nebude to trvat ani těch 15 let, o kterých se zde píše.

Martin V.

No hlavně, proč nemůžou nechat „modré střechy“? Sotva autobusy dostaly z větší části jednotný vzhled, tak zase nějaký „rebranding“ nebo co to má být… 🙁

Vlastimil Kocurek

Recolo(u)ring

Frantisek

Tak snad na tom místečku neřeší jen lak. Byť i já mám své výhrady, musím zase ocenit jiný způsob uvažování, než jen „s více auty… je nám lépe…“.

Krušnohorec

V barvách RŽD. Není to politicky nekorektní?

medical_examiner

Ono i to písmo je nějaké podobné…
A to nejen ruskému, ale i prachobyčejnému v Open Office…

TPal.

Už v minulé diskusi jsem se zastával sjednocení. Nicméně… Teď jsem unešený a v pozitivním slova smyslu. Přesně jako Paříž – atraktivní design! Jediné, co mi chybí, jsou interiéry. Minimálně u vlaků doufám, že se bude interiér postupně měnit.

Jinak ale super práce a těším se!

Ondrys

V Paříži se aspoň o nějaký design snaží, ale tyhle české výtvory, to je jeden hnus za druhým, všechno zastaralý design jak za komančů.

Bob

Kéž by tady byl tak skvělý design jako za komančů, kdy ho dělali grafici odchovaní za první republiky.

Ondrys

To možná platilo v padesátých a šedesátých letech. Tatra 603, Škoda 1000 MB, Tatra T1 až T3, Karosa ŠM, žabotlam, laminátka… Jo to bylo pěkné, ale co přišlo potom bylo zastaralé už v době vzniku a byla z toho cítit naše zaostalost, ať už to byla Karosa řady 700, Škoda 120, tramvaje T6/KT8, kyklop, peršing/eso, tramvaj Astra, Škoda Favorit. Na tom na první pohled bylo vidět, že jsou to šroty z východu, bohužel. Nejvíc to bije do očí, když se člověk po delší době vrací ze západu.

jozka

Chudak Nuccio Bertone. Jeste, ze zemrel…

Ondrys

Souhlas, chudák, protože se dožil zprznění svého původního návrhu…

Bob

Co se týče designu 80. let, bral jsem ho úplně stejně, jako beru dnešní novinky designu i ergonomie: že se prostě všechno musí měnit k horšímu, protože to pěkné a funkční už se přežilo a je to nemoderní.
I když musím přiznat, že když začal jezdit první prototyp B 731, tak vypadal strašně futuristicky. Supermoderně hranatý, a ty plácající dveře byl takový výkřik moderní technologie, že jim člověk skoro i prominul, že často nedovíraly a pořád se k nim muselo běhat. Pak už to nějak vychytali, ale v prvních letech to bylo na denním pořádku.

jozka

Zrovna prototyp Karosy 7xx byl vyvijen od roku 1969 a prvni se dostal na svet v roce 1973, takze ten bych jako design osmdesatek moc nebral.

Ondrys

Je to otázka osobního vnímání designu, a to je vždy subjektivní. V 80. letech jsem žil na západě a ty rozdíly jsem vnímal tak, že na západě se snažili tomu dát i nějaký zajímavý tvar a pracovat na detailech zatímco tady bylo vše podřízené funkci, na všem se šetřilo a bylo to na první pohled vidět.

Vlastimil Kocurek

Favorit by designovaný v Itálii. Jenže komponenty, co jsme neuměli vyrobit, musely jít pryč. (přední světla, tím i část navazující část karosérie, …….

Ondrys

No právě, proto to nakonec vypadalo tak otřesně.

Daniel Novák

Tatru 613 taky navrhovalo italské studio Vignale. Bohužel pak ale ti „skvělí designéři“ a soudruzi výsledné auto totálně zbastlili svérázným socialistickým pojetím luxusu (přístrojová deska ze stodvacítky, blikače někde z liazky, o následných faceliftech ani nemluvě) podobně jako u Favorita.
O doprasení Favoritu se dokonce ještě za totáče vydala knížka, kde byly zobrazeny i mnohem zdařilejší návrhy, které nakonec neprošly.

petr 5

Přístrojová deska Š120 v Tatře 613? Neujížděl jste v osmdesátkách na toluenu s acylpyrinem?

TPal.

Ano, v Paříži jsou lepší, nicméně ani tady to není vůbec špatné. Naopak, cítím pokrok!

Jakub (easydrink)

Bude to oživení. Mě se návrh líbí. Ale mohli udělat veřejnou soutěž a do vybírání zapojit i veřejnost. Mohlo být mnohem více zajímavých návrhů.

Jan Pytela

Jsem zvědavý, jak to budou natírat na moderní vlaky (takové Desiro ML, nebo i Panter má úplně jiné proporce na čele než „Krabice“ Elefant) a městské autobusy, které se navíc snaží o co nejvíc prosklenou karoserii. To tím pruhem přelepí sklo?

https://www.urban-transport-magazine.com/wp-content/uploads/2020/01/DSC_0606a.jpg

Kamui

Proč jsou všechny tyhle nátěry, ať už je to PID, nebo Najbrt tak strašně nudné a nezajímavé?

Za nenudný vzhled považuji například toto:
https://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=257874.jpg
(autor Izzy)

Ondrys

Také se mi nový návrh nelíbí, ale ten tvůj příklad je ještě větší hnus, v sedmdesátých letech to možná frčelo, ale dnes už ne..

Jan Kavan

Trochu oživit, žejo? Viz jak krásně vypadají dnes sídliště, která byla předtím tak hrozně nudná. Já osobně bych rád plameny.

Zapa

Čím víc proužků, tím víc Adidas?

Ondřej

Nekecejte, napsali jsme to samé víceméně ve stejnou chvíli!
😀

Márty

V jednoduchosti je krása.

medical_examiner

To nepochybně, když v té jejich modle, Německu, jezdí tramvaje i autobusy ve stejné barvě…
V Drážďanech a Berlíně CELOžluté, v Mnichově CELOmodré…

Vlastimil Kocurek

Ale to je v souladu s trendy.

Vlastimil Kocurek

V Římě celočervené

Ondřej

Čím víc pruhů, tím víc Adidas!

Georg

co to je za haluz? tenhle nater vymyslel nekdo na dilne, ne?

MarSei

Všiml si snad někdo toho, že by např. Ostrava nebo Brno vymýšlelo nějaké extra nátěry?
Jedno ale musím uznat: vypadá to dobře.

Lektor

a ta modro bílo žlutá kombinace v Ostravě je co?

Honza

A dnes se převléká do tyrkysové, ale jen DPO. 3čsad, Transdev, ČSAD Vsetín jsou v bílé barvě s velkým logem kraje.

Pezos

Kraj tvrdil, že sjednocující prvek je logo dopravy MSK (takové to divné polokolečko na bočnici).

Pitrys

Poslední Ostravský vzor je super.

Robert

Myslíš slaďounce modrou a stříbrňoučky proužeček? Jak teplé…..

MarSei

Pokud vím, tak tato kombinace jezdí už x let a nemění se.

Vlastimil Kocurek

To je Stadler. Ostatní města republiky vysloveně nechtějí tramvaje od škodovky kvůli hluku, ta ale udává svůj vliv po lince Praha – Brno – Brastislava

Martin z Moravy

V Brně experimentovali s nátěry tuším kolem roku 2002. Na šalinách T3R.EV a přívěsných vozech VV60LF.

Jaaa

Brno má jednotný nátěry. Akorát nejsou tak výrazný. 🙂

nejento

1) PID, respektive ROPID jednotný nátěr má. Modro-bílo-červený (odshora), proč se neaplikuje ten? 2) Vzhledem k tomu, že PID a ROPID neorganizují dopravu už jen v Praze, mělo by dojít k přejmenování, které by mělo být součástí redesignu. Takhle při nějaké bližší změně názvu bude muset dojít k novému designu loga 3) Součástí má být i redesign grafického manuálu pikrogramů. Bude to znamenat nové piktogramy a orientační systém v Metru a na zastávkách? Jak do toho potom zapadají aktuální redesigny zastávkových sloupů a nově pořizované zastávky, které absolutně nerespektují nový grafický manuál? 4) Jak do toho zapadá nově testovaný orientační… Číst vice »

nejento

Jinak ještě jedna věc se kterou s Patrikem Kotasem souhlasím: Pokud výstražné světlo nade dveřmi, které signalizuje zavírání dveří, je červené, jako v případě metra, tak pakliže ten grafický nátěr je červený až po střechu jako celý jeden pruh, tak jak potom výstražné, to červené světlo na červeném pozadí, vlastně je? 😄

Původní Pražák

Vyborne napsané, tak snad jen jedna poznamka: dodnes ropid nedonutil spoustu dopravců používat ani to stávající barevne schema, viz Arriva, Štěpánek a podobní. Takze bodem 11 bych se moc netrápil.

Vnější pozorovatel

Je neskutecne co se v té Praze řeší za kraviny

MarSei

To je vidět, že pražáci nemají co na práci … do dolu s nima a rubat, ať vědí, co je to robota!

Ondřej

Mluviti stříbro, mlčeti zlato!

Luboš Beneš

Tam by chytli tu čínskou nemoc a co by vymysleli za 14 dní karantény si nepřejte vědět:-))

Vlastimil Kocurek

V dnešní době práce vypadá jinak, než je to ve špinavém průmyslu. Doly v Ostravě jsou prodělečné a do dvou let budou všechny zrušeny. Na druhé straně je jasné, že právě ve velkých aglomeracích je nejvíce míst, kde se skoro nic nedělá, a u nás to ještě není rozvinuté, 100x horší je situace v USA, Jižní Korei, Německu. Když v těchto městech vyplivnou každý rok nějaké obchodní akademie 5 nebo 10 tisíc absolventek, tak je lepší, když jako někde chodí do práce, a jakoby něco dělají, než aby byly nezaměstnané. Prostě tak to je. A to ani nemluvím o lidech… Číst vice »

MarSei

No ano,samozřejmě, pražáci opět musí být něco extra… verbeš pražská!!!

snep

jen ať nám ti balíci řepácký zavidí!

Jan Kavan

Třeba pravopis, co?

Pitrys

To pravda, „řepácký“ je hnus.

Ondřej

No ano, samozřejmě, MarSei opět musí být ubohá nula…

MarSei

Jistě, že pražáky pravda bolí… 🙂 Potrefená husa se vždycky nejvíce ozývá 🙂

Bob

Verbeš, mládeš, drůbeš podle vzoru krleš? Tak k tomu Pražáci opravdu ještě nedorostli. 🙂

Daniel Novák

Diagnóza: Ostravský mindrák?

Frantisek

Jakýkoli mindrák. Všude se najdou. Nerozdmýchával bych nesmyslné vášně. 🙂

Karel

řekl bych, že Prážáci si to nevymysleli, ale náplava z venkova, co se po přestěhovaní cítí být Pražákem 😀

Bpee

Moderní to bezesporu je, ale udivuje mě, že neproběhla otevřená soutěž třeba deseti variant a poté užší výběr dalších pěti. Pokud radní tvrdí, že v případě výběru barevného motivu veřejné dopravy je uzavřená soutěž standardní postup, tak je to postup zcela nestandardní a dotyčný je ve své pozici nekompentetní. Pravdu sice možná má, ale upřímně, v dnešní době? Když už i Železničná Spoľočnost Balkán nechala vybrat nátěr lokomotivy veřejností a odbornou porotou? Stačily by klidně jen fotomontáže vozidel (bus/tram/vlak/metro) a na základě vybrané varianty by pak šikovné designérské studio vypracovalo zbytek…. achjo, proč se u nás tak moc viditelně nechce.… Číst vice »

noerf

Soutěže na provoz vlaků kde tečou miliardy neproběhly a nyní se řeší nový design, s upravenou grafikou v barvách rakouských drah, pochopitelně bez otevřené soutěže. To je transparentní vedení města. -)
Dokončení pražského vnitřního okruhu, prostory pro zkapacitněni tratí městských a příměstských vlaků, aby neblokovali koridory nákladním vlakům se neřeší. A metro D bude bohužel ještě několik let jen na papíře.

X 1

Jo, při pohledu na novou Pražskou vizáž jsem si taky vzpomněl na Rakousko. Taky Polsko, Rusko a Slávii. Proboha, to fakticky nemohli udělat soutěž mezi studenty? Bylo by výběr z pár stovek nebo tisíc návrhů a hlavně by to bylo levnější. Německá spolková nebo regionální vlády zhruba polovinu soutěží zadávají pouze vzdělávacím institucím (školám, univerzitám apod.). Šetří se na nákladech; získá se širší portfolio pro výběr, škola plusové body do hodnocení a studenti bezprostřední praxi. Holt sedíme na ropě a zlatě. Jinak mi takové plýtvání hlava nebere. Na tomto návrhu mi chybí například reflexní barvy, které svou výrazností dokáží již… Číst vice »

Jan Pytela

Při pohledu na současnou vizáž vám to nic nepřipomíná? Ono se z toho na druhou stranu moc vymyslet nedá. A piktogramy apod. budou jistě o dost jiné.

X 1

Podíváme-li se do světa, tak vymyslet se dá mnoho lepších návrhů.

Napůl Laik

Souhlasím, MHD je pro veřejnost, tak proč to dělat jako uzavřenou soutěž? I kdyby vyhrál nějaký otřesný nátěr, alespoň bych věděl, že ho většina opravdu chtěla.

Honza

Praha je rájem zlodějských taxikářů, ale starosta Hřib řešit barvy MHD….

Bob

Barvičky taxiků už vyřešili jeho předchůdci. Napřed to byla barva slonové kosti, a když to nepomohlo, žlutá barva v rozpětí odstínů č. RAL 1003, 1016, 1018, 1021, 1023 a 1026 všechny problémy pražské taxislužby definitivně vyřešila..

Frantisek

Když Vás taxi okrádají, jezděte MHD (tu zase okrádají někteří jiní). Nebo zvolte pseudotaxi vydávaná za spolujízdu. Vše se dá řešit. Možná i jen sice nepopulárním, ale účinným nahlášením přestupku k řešení.

Jakub

Když se do něčeho takového pouští, měli by to zkoordinovat s přejmenováním celé středočeské a pražské integrované dopravy, které už bylo ohlášené dřív. A hlavně do toho pak bude mít co mluvit i Středočeský kraj, jestlipak s tímhle na magistrátu počítají?

Bob

Středočeskému kraji bych vyšel vstříc, třeba že bych ten integrovaný systém pojmenoval podle jejich krajského města. 🙂

Honza

Pánové radní by si měli uvědomit, že na barvu to opravdu nejezdí a neřešit nesmysly. Současné barvy jsou dle mého názoru zcela v pořádku.

MlB

To už je dointegrován celý Středočeský kraj, že se řeší (a platí) takové p*čoviny?!

Michal80

Já než, není to jedno jakou barvu má tramvaj nebo autobus? V Praze se mě líbí současný nátěr. A místo utrácení za přelakování si můžou koupit minimálně 1 moderní tramvaj nebo autobus. A lakovat metro??? Ale v Ostravě se taky lakuje na tyrkysovou a nevím proč. Starý nátěr se mě líbil také více.

medical_examiner

To by bylo EVO1…

Poudy

Achjo tak ono to teda prošlo, no jo no. Nevidím v tom nic pražského. Když už to tu bude podle optimistické varianty jezdit desítky let, tak se mohla udělat veřejná soutěž s přihlédnutím hlasu lidu, tuhle malou domů budeme mít na očích velice dlouho. No tímto mě aktuální garda na magistrátu velmi zklamala.

Poudy

Navrhuji všem pražanům atakovat náměstka pro dopravu, dpp, ropid a všechny ostatní subjekty přímo navázané na magistrát a pražskou dopravu, když nad bude více, třeba se s tím ještě bude dát něco dělat. (Hahaha)

Karel

to by nekdo z Ropidu musel reagovat na dotazy…. a kdyz uz reaguje, tak tvrdi nesmysly, aniz by se podival do JR…asi jako kdyz pan mluvci rika, ze bude linka 112 ponovu zatacet z Holesovic na Trojsky most vlevo…

Zapa

Atakovat můžete ve volbách…

Poudy

Ale prdlajs. To jako že mám teď čtyři roky čumět, pak hodit hlas a pak zase jen čumět? Sorry jako ale asi jste si nechal hlavu před 30 lety v něčí zadnici! 🙂

Frantisek

I na té nejlépe vybrané straně bude vždy něco, s čím nemusíte souhlasit. Od toho máte možnost se zástupci komunikovat. Navrhované útočení je ovšem nevhodné, spíše by mělo jít o věcné připomínkování konkrétních kroků. Ta možnost tu je.

Jackub

Mně to přijde velmi střídmé, jednoduché moderní a šmrncovní. Žádná přemíra barviček, nápisů, hesel, atd. V jednoduchosti je krása. Palec nahoru, těším se!

snep

souhlas!

Napůl Laik

Nemůžu si pomoct, „na jednu jízdenku mnoha způsoby“ mi připadá celkem trapné. Ano, jízdenka platí do mnoha prostředků. Ano, návštěvníkovi Prahy to třeba pomůže. Ale na vlak se to psát nemusí…

Frantisek

Stejně jako je vtipné, že „u nás můžete platit kartou“, zatímco takto popsaný autobus stojí v koloně, nestíhá přípoje apod., což bude většinu potenciálních uživatelů zajímat asi mnohem více.

petr 5

Ve výsledku se to polepí reklamami a bude vymalováno. Reklamní hnus – viz Bratislava. Občas nevíte jestli to, co přijelo, je vůz MHD nebo zvěřinec od Berousků.

Detepak

Jde o jedinou věc, udělat něco, z čeho potečou peníze do těch správných kapes. Grafický manuál na toto nikdy nemůže být za uvedenou cenu. Různých grafických manuálů jsem jako grafik dělal X, ale toto je přehnané až na půdu…

Jan Kavan

A co třeba aplikace na karoserii. Stání s výřezy na desítky plechů. To ty hodiny sežere jak nic.

Martin 28

Autobusy a tramvaje pro mě je ok. Metro a železnice musím zavírat oči. Mělo to trochu zlepšit image. Mě to připomíná vlajka Čechy (Bílá a červená). Bylo dobré ještě přidat nějakou barvu třeba žlutá nebo šedá, aby se krásně pasovalo.

Frantisek

Kdyby bílá. Má to být šedá. Šedá zem…

Bob

Takže ta klaunská šílenost prošla… Naštěstí nejpozději do pěti let přijdou noví grafici a noví politici, kteří určitě budou tvrdit, že už je to zastaralé, a vymyslí zase nějaký nový „jednotný“ styl, a tak stále znovu a znovu dokola.

Frantisek

Nevím ovšem, zda to bude opravdu štěstí. 🙂

-TR-

Kamarádovi ten nový nátěr připomíná barevné schéma RŽD (ruské státní dráhy). Není to náhodou politicky špatně?

To by mohl být jeden z argumentů, který by se mohl použít proti tomuto vyhazování peněz. Odpor vůči všemu ruskému a čínskému je v Praze velmi populární 😀

Radek

Mně zas ten nátěr připomněl cityjet od ÖBB.

teddik

To bylo první, co mě také napadlo, takže pro mě je to spíš zklamání a to z důvodu, protože podobný nátěr už je u našich sousedů.

Zapa

Jenomže co vymyslet? Vždy se někde najde něco podobného. A proč? Protože asi i kolem zjistili, že v jednoduchosti je krása. Samozřejmě se tam může naplácat několik dalších barev pro odlišení od jiných, ale to asi nechceme.

Jedine vlaky

CityJet ale má černé dveře a nemá červený pruh přes půl čela autobusu, tramvaje nebo vlaku.

Cuba

Autobusy vyloženě skvělý!

Tom

Uf, na tohle se musim nejdřív vyspat…

watslaw

Nechápu, jak to mohou odůvodňovat také rozšiřováním PID do středočeského kraje, když se právě s tím středočeským krajem vůbec nebavili. A navíc v něm už je poměrně dost vozidel sjednoceno do původního jednotného nátěru (červeno-bílo-modrý), takže to bude naopak odklon od jednotného vzhledu.

Jinak že je to hnus, to je jen můj subjektivní názor, ale že třeba červené výstražné světlo nad dveřmi (alespoň u metra) utopili v červeném nátěru, to už je objektivně paskvil.

Bob

Kdyby utopili jen výstražné světlo. Oni utopili i dveře. A opticky ta vozidla rozbili – ať se zkusí zeptat odborníků na ochranné zbarvení, na smyslové vnímání nebo na bezpečnost provozu, jak má vozidlo vypadat, aby ho člověk i periferním viděním správně vnímal. Tihle ať jdou radši navrhovat přestavbu petřínského bludiště.

snep

ochranný zbarvením jste mě pobavil :-)))) to jako že je metro zvíře, že potřebuje ochranné zbarvení? mohu se prosím zeptat, to vy navrhujete ta krásná zábradlí u nových perónů čd? tak jsou mnohdy tak bezpečnostní, že při koukání na ně div člověk nezakopne :-)))

Bob

No právě že na dopravní prostředky se ochranné zbarvení, které naruší integritu vnímání objektu jako jednoho celku, moc nehodí.

Via Rhetica

To není PID,ale SID (Slávistická Integrovaná Doprava) 😁🇵🇱

Frantisek

Akorát musejí mít ten dres přiměřeně ušmudlaný, aby z bílé byla světle šedá. 🙂 Bílou a červenou pak má i Sparta nebo Polsko (dříve měly tyto barvy i Čechy).

Honza
Inspektor státních drah

Praha pod vedením Pirátů má evidentně všechny důležité problémy vyřešené, mosty opravené, metro vykopané, okruh dostavěný , i na postavení nové trojské lávky si Boletus mezi bouráním pomníků , vyvěšováním duhových a tibetských vlajek, přejmenováváním náměstí a kecáním do zahraniční politiky našel čas…
Takže se může Praha věnovat blbostem a vysoké přebytky rozpočtu utrácet za nesmysly..

petr 5

Jak jsem někde četl, v příštím volebním období bude Hřib ministrem mezigalaktických vztahů. Jeho hlavní úkol bude vyřešit mezimarťanské vztahy na Phobosu. Prahu ponechá Čižinskému.

Frantisek

To bylo naopak kecání do místní politiky, stran městského pomníku, s nímž zahraničí mělo společný leda námět. Na podpoře utlačovaných bych neviděl nic zlého, město přece není jen doprava, nebuďte takový technokrat. Na mostech i potřebném metru se, pokud vím, konečně začalo fyzicky dělat.

asdefasdf

A přiobjednali k tomu i pravidelné čištění? Bílá nebívá na vozidlech moc dlouho bílá, hlavně v zimě.

Bob

Asi záleží na prezentaci – na iDnesu té bílé říkají „šedá“. Ostatně i v těch původních pražských barvách ta se ta žlutá různě měnila přes krémovou na bílou a pak zase k šedé.

Tom

Elephant s tim šlincem vepředu vypadá, jak kdyby v něm parta válečných pražských štváčů vyrazila na Brno! 😀

Via Rhetica

Jedním slovem: ultrahnus
Proč se musí premalovat i vlaky?
Ve Vídni nebo Mnichově taky nejsou vlaky premalovane,zůstává korporátní nátěr ÖBB nebo DB
Ve Vídni a okolí pouze polep samolepkou VOR,v Mnichově MVV
Nemohlo by to zůstat i u nás jak to je?
Nemohlo já vím!

TPal.

V Paříži to přemalované je. A funguje to úžasně.

David

A co na to Ústecký kraj, který prosazuje zelenou? To aby elefanty na S4 radši rovnou končily v Roudnici.

A A

Při každém průjezdu se budou přebarvovat 🙂

SaulGoodman

To barvení podle krajů mi přijde úplně debilní. Jako jedna věc je vnitřní MHD a druhá vlaky nebo autobusy jezdící po celém kraji. To je jak předhánění se v tom, kdo vymyslí lepší omalovánku… Jednotný design ano, ale podle dopravců, ne nesmyslných hranic krajů.

Frantisek

I někteří dopravci předváděli opičárny. Za mě lépe bílá s červenou, modrou a žlutou podle kategorie (městská, krajská, dálková), a k tomu logo dopravce a případně IDS. Žádná uzavřená království. Pestrobarevné nátěry raději jen na komerční spoje.

Anonym ze severu

ČD dostaly od ÚK výjimku, že nemusí mít zelený nátěr.

TRDLINDA 1 9 8

To i ten současný design je lepší. A mohly se alespoň poradit s cestujícími.

Zapa

Myslíte se šotoušema a jejich odnožemi? Mě se třeba současný design PID moc nepozdává. Hlavně ta kombinace s modrou. Ale pochopitelně je to můj subjektivní názor a nikomu ho necpu.

Roman

Mě tam ta modrá, též čistě subjektivně, také nesedí. Některým kombinacím barev bych se vyhýbal. Kromě červené s modrou pak zelené se žlutou.
Tady u těch návrhú je otázka, jak moc šedá to reálně má být, většina diskutujících ji považuje za bílou.

David

Na vozech ČD v Najbrtu je taky šedá. Myslím, že to bude velmi podobný odstín.

Bob

Jo, červená s modrou a ještě k tomu s bílou k sobě přece vůbec nejdou. Proto by si takové barvy taky Češi, Francouzi, Slováci ani nikdo jiný nedal do vlajky. A modrá přece v regionální dopravě ČSAD nemá vůbec žádnou tradici. 🙂

Zapa

A musejí být vozidla nutně natřená v národních barvách? To neznamená, že když ty barvy ladí na vlajce, že musí ladit jinde.

Bob

Nemusejí. Ale červená je tradiční barva městské dopravy, modrá je tradiční barva ČSAD, takže kombinace červené a modré ze pro integrovanou dopravu centrovanou na velké město ideální. A to, že se na dopravní prostředky častěji používají podélné (vodorovné) pruhy než příčné (svislé), taky není úplně náhoda. Ale pokud někdo chce být za každou cenu originální a nedbat přitom na funkčnost ani na osvědčené tradice, tak asi nemohl vymyslet nic jiného než toto.

snep

poradit se mohli a pak by to dopadlo jako komentáře tady 🙂

Radek

No, tak ať se dívím jak chci, červený pruh zpravidla dveře neoznačuje.

Bram

Přiznám se, že ač jsem zastánce jednotných nátěrů, tak tento návrh mne tedy neoslovil…

mikiqex

Souhlasím, přijde mi to takové hrozně agresivní. To byla hlavní výhoda doplňkové žluté, která opticky tu červenou tlumila. Hezky je to vidět právě na té T3.

Frantisek

Agrese je holt v módě. Také nevím, v čem je tak dobrá ta šedá, kromě maskování špíny.

Romanero

Důležitější je, že to není špatné..

cestovatel

Ať žijí brněnské barvy na pražské MHD.

Zapa

To jsou barvy RŽD 😀

Bob

Tak pokud si Brno za své barvy zvolilo bikolóru českého království… proč ne, hlavním městem Moravy je stejně fakticky Olomouc.

Jaaa

Naopak, znak a prapor Brna je starší než bikolóra českého království. 😛

Bob

To máte pravdu, ty barvy si zvolili jen necelé století poté, co je český král povýšil na město. Česká přemyslovská orlice v té době možná opravdu nebyla červenobílá.

Ondřej

Naprostý souhlas!

Pitrys

Spíše britské

Jiří 24

Prosím pane Kotas, zabraňte tomu aby přebarvili soupravy M1 a 15T/15T4 🙏 Těm soupravám a tramvajím to mimořádně sekne a nezaslouží si být zohaveny tímto hnusným schématem 🤬

Tady na Moravě

Sotousek Jiri a jeho panbuh Kotas 😀 Neztratil ses cestou na TikTok, chlapecku?

Jiří 24

Neměj strach, neztratil 😉

Struhadlo Spravedlnosti

Taky doufám že tomu zabrání

snep

bylo by škoda přijít o sadomasochistické barvy tramvají 15T 🙂

Filias

Je to akce na 15 let. Nevím proč by měl být problém s M1, nebo 15T. Až se bude pořizovat nové metro/tramvaje, tak v těchto barvách. A vzhledem k rozpočtu PID jsou 2 mega fakt pakatel.
Na řešení jsou v PID závažnější věci.
Škoda ale, že se nespolupracovalo se SČ na vymyšlení lepší zkratky.

Frantisek

PSID. 🙂 Až se budou pořizovat nové, bude – dle historické zkušenosti – už dávno jiný trendy manuál…

Radiátor

Docela slušná hrůzná. Najbrt Slonům sluší mnohem víc.
A to Metro je taky příšerný.

Koho napadlo že v době ekonomické recese je tohle dobrý nápad ? Ty peníze by měli jít jinam ..

Zapa

Zrovna u Ešusů bych se toho moc nebál. Kromě snad dvou exemplářů, kde se zrovna Ropid vyřádil, se snad za celou dobu nepřelakoval jediný, zatím co se natřelo do modra kdejaké Bt. Ale třeba se to teď při rekonstrukcích změní, i když nevím, čím se bude jezdit.

snep

a kam by jste ty peníze dal? kritizovat umí každý i zadara, ale vymyslet nebo napsat mentálně vyspělý nápad či protiargument, to každý neumí…

Frantisek

Někde nějaký přístřešek do deště, přejmenování nesmyslně nazvaných stanic, vymyšlení lepších přípojů, další preference MHD, nebo třeba zavedení jízdenky na popojetí (10 min/12K či 15 min/16K), která by třeba přiměla pár chudších návštěvníků Prahy nejet kus cesty načerno, zvláště když jim cestou něco neplánovaně či plánovaně ujede.

Prag

Kolik barevnejch verzí už na těch elefantech bude, čtyři, nebo mi nějaká unikla?

Jan Kavan

Hele, já vám nevím. Přijde mi, že Praha by snesla něco decentnějšího. Tohle je takový pěkný doplněk k zatepleným sídlištím, ale v centru to bude působit zbytečně agresivně. A to ani nemluvím o tom, jak se budou vozy tlouct se stanicemi na Áčku…

A s Kotasem bohužel souhlasím.

Romanero

Aha, připomeňte prosím současné barvy na vozech metra, když říkáte, že šedá a červená se tlučou s designem stanic..

Frantisek

Čili ale žádné zlepšení, barvy prakticky stejné, jen více rudé. 🙂

Jan Kavan

Stačí se podívat na sanitky…

Petr

Pochopím to u nových vozidel, s tím že se do 15 let všechna vymění. Ale přelakovávat každou chvíli vozidla.

Anonym ze severu

Pár otázek: Bílá (dominantní barva) je špatně vidět proti sluníčku, červené pruhy nepomohou. Takže jak ten nátěr může zvýšit bezpečnost? Jak by ČD řešily splnění PID nátěru a zároveň tarifu DÚK? Vždyť když přijede do ÚK vlak s poklepem PID, tak to lidi v ÚK bude jenom mást!!! Ono stačí, když do Mělníka přijede vlak z Lysé, co má samolepky PID a nemá samolepky DÚK (nebo má samolepky IDS JMK, jednou jsem to na U32 zažil, ale ty DÚK tam chyběly), tak jak mě dopravce ujistí, že mi v tom vlaku platí jízdenka DÚK a za včasné nezakoupení správné (jiné)… Číst vice »

Whef

No musím říct, že pokud člověk nejezdí denně tak se úplně taky neorientuju kde co platí a co si koupit. Stejně tak nevím kde použít třeba v našem kraji Iredo a kde klasickou jízdenku, nebo co je výhodnější. Taky zrušení zpátečních jízdenek, takhle musím mít dvě. No kdo jezdí každý den, tak se v tom nějak orientuje, ale takový náštěvník tak je fakt těžký se v tom vyznat 🙁 V každém kraji něco jiného ..

Jakub

Tak stačilo by se domluvit s Ústeckým krajem a zakomponovat do společných linek zelený proužek a nápis DÚK. Středočeši tak budou uvědět, že zajíždí do Ústeckého kraje a obráceně.

Zapa

Ještě to tak. Vázat si pár vozidel na jednu trať. Tohle bych řešil pořádným informačním systémem, ne barevným proužkem. A hlavně, ešusy bych nejraději stáhnul jen do nejnutnějšího okolí Prahy, kde jsou fakt potřeba. Zajíždění do Ústí, kde to mezi Kralupama a Lovosicema vozí prakticky vzduch (vzhledem ke kapacitě), je dost drahá sranda.

Alex

Kdyby náš národní dopravce vozidla fušérsky nelikvidoval, tak jich má dost 😀

Anonym ze severu

Nemá zelený proužek IDSJMK? Pardon, ale zelený proužek lidé v ÚK nevnímají (viz RJ – nebo proč se mě lidi ptají, jestli jim jizdenka ČD DÚK platí i v zelenožlutém).

Frantisek

Hehe, ano, a tam se musí nastupovat, když si chcete koupit jízdenku, což zase nevědí turisté přijedší do JMK. Třeba by někoho napadlo zavést tu podmínku i ve StČ i Ú, ale jen pokud tam jede takto obarvené vozidlo. 😉 Zásada č. 1: Zaveďte chaos, ať tím nejezdí moc lidí…

Martin

Je to líbivé👍, ale nejsem přesvědčen, že byla zohledněna praktičnost a především bezpečnost☝️.

Přijde mi, že prvotní návrh vznikl na metru. To jezdí prakticky v čistém prostředí a má i barevně naznačeno, v které části vozidla jsou dveře (to je důležité např. pro cestující s oční vadou).

Zbytek návrhů je již patrně pouze designově „naroubován“ na ostatní prostředky🤔.

Není to špatně, ale přišlo by mi to rozumnější jako draft, nikoliv finální verze.

Radek

Ta úvaha s metrem je obávám se pravdivá. Povrchové prostředky se „nějak doladily“.

Whef

Tak mohli vypustit to písmeno P a udělat z toho jen ID – Integrovanou dopravu a nemuseli se hádat se středočechy. Jinak se peníze plýtavají ve velkém na daleko větší „kraviny“ tak tohle vítám. No o efektivitě se dá hovořit vždy, ale ony by se peníze dali ušetřit jinde. Stejně tak vlaky ČD bych přemaloval jednou barvou na tu modrou Naibrt. Třeba barvy našeho Pardubického kraje a přelakovaná lokotka v jejich barvách, nic hnusnějšího jsem nikdy neviděl 🙁

Bob

Zkratku ID by na sobě ovšem měla mít pouze identifikovatelná vozidla.

Frantisek

To by tam pak ale nebylo z každé strany „cesty se zastávkou“ jedno obratiště. 🙂 Plýtvat někde s argumentem, že šetřit se dá jinde, vede k tomu, že se ve výsledku neušetří nikde. Ovšem, to je tady bezpředmětné, protože nemá jít o extra lakování.

Martin

A bude ta velikost “PID“ stačit ? Já bych to dal rovnou aji na střechu, aby i na ISS viděli kam koukají 🙂

Tady na Moravě

Na primesto ok, lepsi jak nudna dopravacka 3kolora. Nechapu ale proc do toho strkat i MHD v Praze. U metra nebo tramvaji je to krok dolu, nelibi se mi. Myslenka sjednocovat vsechno, co jezdi na jeden tarif, do jednoho schematu je podle me licha. U metra v Praze jaksi neni ta moznost, ze by si ho nekdo spletl s metrem, co jede do Brna. Zpusob pouzivani u MHD a primesta je take jiny (nastup, frekvence, atd atd) i kdyz se muzeme sebevic z toho udelat jeden system tak uzasne sjednoceny, ze kaštan nema postrehnout rozdil mezi tramvaji v Praze a… Číst vice »

Frantisek

Právě u MHD ale odlišení postrádá smysl. Nakonec, ony panťáky PID jezdí i přes Pardubice do Třebové, tam naopak je přípražské sjednocení liché…

A A

Mně to přijde designově tak do 90. let. Nějak podobně vypadaly brémské tramvaje a hamburské metro.
BTW proběhla nějaká soutěž?

Bob

A 90. léta jsou podle vás dobře, nebo špatně?

Jakub

Na první pohled je to děs. Čím déle si to ale prohlížím, tím více mi to ale začíná sedět. Oproti současným autobusům v Praze to bude určitě pokrok. Oproti trikolóře také. Jsem zejména zvědavý na finální vzhled všech vlaků, zejména KŽC Mravence a 854.

Jakub

Nemyslím si že je na to úplně ta správná doba co se peněz týče, ale tak když už je to hotové… Na druhou stranu si Praha určitě zaslouží jednotný vzhled PID jako to mají ostatní města. Za mě to nevypadá vůbec špatně a Kotas si může nějakou svojí žalobu a podobný řeči strčit někam… Myslím že se v Praze a celý ČR se svými výtvory vyřádil už dost.

Cargo

Už víme, proč se bude zdražovat PID lítačka, aby bylo na blbosti.

JménoStáleJeštěNemám

To logo PID je tak veliké až to bolí. Asi pro jistotu, aby si všichni věděli, že jsou v Praze. Doufám, že nebudou mít ostatní města snahu si s Prahou poměřovat pindíky ve velikosti loga. Momentální DPMB mi na šalinách, trajfech a busech vyhovuje. 🙂

Frantisek

Postačí, když Praha nastrká pindíka do Pardubic a Ústí. 🙂

robert

Mně se to líbí. 🙂 Ale je fakt, že na té T3 to vypadá přinejmenším divně. Ale asi je to jen o zvyku, když se podívám jaké fonty a jakou velikost používají v zahraničí.

Vít Jůza

Naopak, jen na té T3 (Na které ale že se to prý nevztahuje) to ujde, že to není ta hnusná šedivá, ale do žluta, že jsou tam v podstatě pruhy vodorovné, a koneckonců bych to na první pohled nerozeznal od tradičního zbarvení … á, už vidím rozdíl, miniaturizace a změna umístění evidenčního čísla tramvaje, na jeho místo obří „pid“. aby si jeden nespletl při nástupu pražskou tramvaj třeba s ostravskou … .

Jakub

Vypada to skvele. Diky

Dalibor

Bomba. Konečně je společnost ve stavu, kdy všichni všechno mají a zbyle prstředky utratíme za barvičky. Nyní se budeme zameřovat výhradne a emočno, protože to je to spolední, co nám chybí ke všeobecnému, vgšeobjímajícímu štěstí všech lidí.

Ondřej

Svatá prostoto!

Frantisek

e-Moč a prostata? 🙂

Armin

Je to modernější než ta současná trikolora.