Praha – Liberec za 77 minut. Nekonečný příběh slibů o rychlejších vlacích pokračuje

Rychlík Liberec - Pardubice před stanicí Jeřmanice. Pro rychlé spojení do Prahy počítají některé návrhy s vybudováním tunelu pod touto tratí. Foto: Jan SůraRychlík Liberec - Pardubice před stanicí Jeřmanice. Pro rychlé spojení do Prahy počítají některé návrhy s vybudováním tunelu pod touto tratí. Foto: Jan Sůra

Provoz na silnici mezi Prahou a Libercem houstne, přibývá nehod. A také slibů, jak se bude jezdit mezi oběma městy

Provoz na silnici mezi Prahou a Libercem houstne, přibývá nehod. A také slibů, jak se bude jezdit mezi oběma městy rychle a pohodlně vlakem. Realita je ale jiná. Nejméně dalších deset let bude auto podstatně rychlejší cestou.

Z centra Prahy do Mladé Boleslavi za 41 minut, až do Liberce 77 minut. To je zatím nejoptimističtější varianta projektantů, kteří už poněkolikáté vymýšlí, jak zrychlit železnici z Prahy na sever. Kudy pojede?

Správa železniční dopravní cesty na konci září představila členům dopravního výboru Zastupitelstva  Středočeského kraje několik variant. Teď čeká projektanty počítání, jaká vyjde ekonomicky nejlépe. „Po mnoha letech dochází alespoň k nějakému posunu v plánování. Už teď je ale pozdě. Počty aut na silnici jsou už alarmující, zejména v Mladé Boleslavi, dochází čím dál častěji ke kolapsům provozu,“ říká železniční odborník Jindřich Berounský.

Server Zdopravy.cz získal aktuální prezentaci připravované studie proveditelnosti, z které vyplývají tři základní varianty. První počítá s nejmenšími změnami.Vedla by po stávající trati přes Všetaty, rychlost by se zvýšila na 120, místy až na 160 kilometrů v hodině a do Mladé Boleslavi by se vlaky elektrizovaly. Nově by vznikla takzvaná Dalovická spojka v Mladé Boleslavi pro přímé napojení  zastávky Mladé Boleslavi město.

Plán na zrychlení vlaků Praha - Liberec. Hlavní změny jsou mezi Prahou a Mladou Boleslaví přes Všetaty, u Mladé Boleslavi má vzniknout Dalovická a Bezděčinská spojka, z Hodkovic do Šimonovic tunel. Plán na zrychlení vlaků Praha - Liberec, varianta s plně elektrizovaným provozem přes Lysou nad Labem. Plán na zrychlení vlaků Praha - Liberec, stále s úvratí v Turnově. Plán na zrychlení vlaků Praha - Liberec. Základní varianta, která mění jen trať 070 a nepřinese zásadní zrychlení.

O příliš velké zrychlení nepůjde: vlaky z Prahy do Liberce by podle návrhu jezdily nejméně 122 minut, což není oproti současnému stavu velké zrychlení a stále výrazně pomalejší, než kombinace autobusu a metra. Nejrychlejší vlakové spojení z Liberce do Prahy dosud trvá 2 hodiny a 35 minut.

Taková verze se nelíbí Libereckému kraji, protože nepřinese zásadní zrychlení. „Určitě požadujeme, aby byla trať elektrifikována až do Liberce,“ říká hejtman Martin Půta.

Druhá varianta je podobná, počítá ale se zrychlením mezi Turnovem a Libercem díky tunelu z Hodkovic do Šimonovic.

Nejrychleji přes Lysou

Třetí varianta je podle doby jízdy nejrychlejší. Vede přes Lysou nad Labem, využít se má i chystané modernizace trati z Prahy do Hradce Králové. Z Milovic pak vznikne takzvaná Všejanská spojka, která která trať přivede ke spojnici mezi Nymburkem a Mladou Boleslaví. V Mladé Boleslavi by měl současně vyrůst nový terminál v prostoru stávající zastávky Mladá Boleslav město, kam přijedou vlaky po nové trase: od Bezděčína pod vrchem Chlum a podél nákupního centra Olympia.

Směrem do Liberce počítají projektanti s vybudováním spojky u Ohrazenic, která odstraní zajíždění do Turnova pro expresní vlaky a tunelem z Hodkovic nad Mohelkou do Liberce.

Všechny varianty počítají s vedením tratě podél Jizery mezi Mladou Boleslaví a Bakovem nad Jizerou, kde je už dnes nedostatek prostoru pro další kolej.

Přímý rychlík jako průkopník rychlejšího spojení?

Současně se přitom už dál mluví i o vysokorychlostním spojení pro vlaky nad 250 kilometrů v hodině pro spojení s Polskem. To je ale zatím nejisté z více důvodů: není zatím jasné, zda povede spíše přes Hradec Králové nebo Liberec. „Je to něco tak vzdáleného, že nemá smysl nyní toto řešit,“ míní Půta.

Ten by jako první krok uvítal, kdyby alespoň stát objednal mezi Prahou a Libercem přímý rychlík. I když by byl dobou jízdy oproti autobusu či autu mnohem pomalejší, mohl by to být první konkrétní krok k podpoře železnice mezi oběma městy. Ministerstvo dopravy plán zamítlo.  „Jsme jediným krajským městem, které nemá přímé spojení s Prahou. Ministerstvo nám odpovědělo, že mezi oběma městy jezdí dostatek autobusů a tak není potřeba rychlík dotovat,“ řekl Půta.

Správci železnice čekají, jak vyjdou ekonomické analýzy, ale i další studie, které zhodnotí rizika stavby. SŽDC se vyhýbá odpovědi kdy by se mohlo začít stavět. „Časový horizont realizace je velmi závislý na studií doporučené variantě,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Už teď je přitom jasné, že stát s tratí do Liberce zaspal. Provoz na D10 nehoustne jen laickým pohledem řidičů, ale i podle dat ze sčítání dopravy. Například v roce 2010 projelo v Kosmonosích u sjezdu na Průmyslovou ulicí denně v průměru 25 424 aut, loni to při sčítání bylo už 46 017 vozidel. Podobným tempem roste podle dat ze sčítání provoz na celé D10 i silnici I/35 v úseku mezi Turnovem a Libercem.

Tagy Praha - Liberec SŽDC
19 komentářů