Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

První dálniční projekt PPP má vítěze. Dálnici D4 postaví Eurovia

Dálnice D4 severně od Písku. Pramen: MDČR
Dálnice D4 severně od Písku. Pramen: MDČR
Dálnici chybí k úplnosti 32 kilometrů rozdělených na pět úseků.

Ministerstvo dopravy v úterý vybralo vítěze tendru, který zafinancuje, postaví a následně zajistí údržbu chybějícího úseku dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. S cenou 16,55 miliardy korun se vítězem stalo francouzské sdružení DIVia, které rovným dílem tvoří skupiny Vinci a Meridiam Investments. Vinci to oznámila v tiskové zprávě, potvrdil to i její poradce PwC.

Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka v úterý na dotazy deníku Zdopravy.cz nereagoval, ačkoliv později skutečnost potvrdil pro ČTK. Výsledek není překvapivý, sdružení DIVia bylo ze dvou finalistů levnější. Samotnou stavbu má přitom provést česká stavební firma Eurovia CS, která patří do skupiny Vinci.

Druhé konsorcium Via 4 – jižní spojení (tvořené společnostmi Porr Beteiligungen und Management, Macquarie Corporate Holdings, Obrascon Huarte Lain, Egis Projects a SK Engineering & Construction) přišlo s cenou 18,3 miliardy korun.

Dálnici chybí k úplnosti 32 kilometrů rozdělených na pět úseků: Háje – Milín, Milín – Lety, Lety – Čimelice, Čimelice – Mirotice, Mirotice rozšíření. Vítěz soutěže (koncesionář) dálnici zafinancuje, postaví a 25 let se o ni bude starat (včetně dalších 16 dnes už hotových kilometrů). Stát mu to bude splácet. Jde o pilotní projekt PPP na českých dálnicích. Výsledek soutěže ještě musí potvrdit vláda a poslanecká sněmovna. Pokud se tak stane, začne se podle ministerstva dopravy stavět v březnu. Hotovo má být za čtyři roky.

Stěžejním hodnotícím kritériem soutěže byla takzvaná čistá současná hodnota plateb za dostupnost svěřených úseků dálnice. Tyto náklady stát zaplatí v průběhu provozu dálnice za 25 let. Stát přitom začne koncesionáři platit až poté, co bude dálnice odevzdána k provozu. Úhrady v podobě plateb za dostupnost jsou vázány na to, že dálnice bude po celé období provozu pro její uživatele dostupná ve smluvně definované kvalitě. Koncesionář vybuduje vedle dálnice i nové středisko správy a údržby, a to v blízkosti křížení se silnicí I/19.

Projekt partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP – Public Private Partnership) na D4 je jednou z největších státních zakázek poslední dekády. Další na řadě k využití projektu PPP by mohla být středočeská část D3.

82 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel Beneš

To je ta šikovná parta, co jako jediná umí v Evropě stavět zvlněný dálnice, že jo?

Jojo

A jej, to zas bude vlnobiti.

Petr

A já si dodnes myslel, že první dálniční PPP projekt, byla D47.

Miroslav Heyduk

….každá revoluce má své nenapravitelná negativa…a ta poslední….nedokončený pražský okruh s mostem v Suchdole vyprojektovaným koncem 70 let, zastavení masivní státní výstavby severní, západní jižní město, zastavení výstavby metra…a to pouze drobnosti v Praze dále zastavení výstavby všech vyprojektovaných dálnic v ČSSR projektantem PÚDIS, zastavení projektovaných nemocnic v krajských městech….zastavení výstavby metra v Bratislavě a další a další a další ….a s tím souvisí útlum výroby a likvidace samostatnosti ve výrobě potravin, veškerého masa, textilní výroba, obuvnická výroba, výroba traktorů ZTS, kočárků, rozprodej ještě fungujícího výrobních závodů motocyklů automobilů, likvidace největšího Evropského nákladního vlakového terminálů v Praze a přesunu zboží… Číst vice »

Luboš Beneš

Ano v roce 1989 jsme měli aktiva v Angole, Mosambiku, Rusku-kam jsme dodávali za bolševiky diktované ceny. Část dluhu Rusko doplatilo, část jsme odpustili, navíc nám to, že jim,e nebyli pod tlakem trhu způsobilo morální zastaralost průmyslu i výrobků. A komunisti postavili tuším 300km dálnic – dnes jich je 1500. Tak bych to nesrovnával. Navíc když chtěl bolševik něco stavět tak EA, výkupy pozemků, odvolání občanů a jiné neřešil….

já a ty

ale p.Heyduk neadoruje dobu minulou pouze septá zda nebylo možno věc řešit jinak?

Bram

Co takhle se konečně po třiceti letech probrat a přestat mentálně žít v tom suprovém „socialismusu“ a přestat psát tyto bláboly?!?

Jiri

Nejvic se nasmeju, jak se jim to bude vlnit a budou chtit po statu kompenzace na opravy toho, co sami zavinili 😀

Zesp

Za techto podminek vemte jed, ze se jim to vlnit nebude….

Zdeněk

Jed si na to nevezmu, protože vím, že této firmě bych nedal ani u mě na zahradě kopat žumpu. Vzpomeňte si na můj koment, až se bude zase soudit, že všichni okolo něco udělali špatně jen ona ne.

Bob

To bych se nedivil, Eurovia je kvalitativně nejhorší stavební firma na českém trhu (z těch velkých).

zdeva

Nejpotřebnější D3 ve středočeském kraji…tam se nekoplo…( ).

jakub (easydrink)

to ale nemá žádnou souvislost s D4

Kodl

Jsem velice, velice zvedavy, zda-li se toto skutecne podari nejenom v roce 2021 zahajit, ale take dovest stavbu do uspesneho konce. V ceskych koncinach s nestabilnim prostredim, ktery aktualne dale rozdmychava vlada a k tomu s velice spatnym rozpoctem a vyhledem do dalsich velice hubenych let, kdy se jednoznacne zacne skrtat a zvysovat dane, to nebude jednoducha uloha.

Jarda Š.

Tohle je PPP projekt ze soukromých peněz, které stát bude následně splácet jako půjčku. Nedostatek peněz neohrozí tuto stavbu, ale peníze, které bude stát splácet, pak mohou chybět na jiné stavby.

Frantisek

Nejen na stavby. Ostatně po vyasfaltování všech plánovaných autostrád možná ušetří na výdajích za již „konkurence“ neschopnou železnici…

Petr

No, tak když to má stát cca 17 miliard za 25 let, tak to není ani miliarda ročně, to fakt nic neohrozí. Koukněte kolik km dálnice se postaví za miliardu, srovnejte s objemem státního rozpočtu, se schodkem státního rozpočtu, s výdaji jednotlivých ministerstev atd.

Démon

… že by světlo na konci tunelu. Dokud nekopnou, nevěřím tomu. Jestli to má schvalovat PS, tak to je půl roku 🙁

Anonymus

Super. Mohlo by se klidne rozjet i dalsich nekolik PPP. Neni duvod na neco cekat. Chybi jeste 700 km dostavet, to je hrozne moc.

Jaroslav Tyle

A bude mít stát (= daňový poplatník) na to pravidelné každoroční splácení?

Démon

To se vloží do státního rozpočtu jako nová položka. Proto to schvaluje vláda a PS.

Frantisek

Tak jistě, a tím se asi zvýší i jeho příjmy, ne? Fakt logika.

Paja

Jenže proč ty km chybí, to je otázka. PPP řeší jen financování v aktuálním čase, ne zdlouhavou přípravu staveb, výkupy pozemků atd. U D4 jsou pozemky vykoupeny a všechny úseky mají stavební povolení.

Frantisek

Otázka je, nakolik které a komu opravdu chybějí. Nakreslit do mapy si můžete cokoli…

Havel

JA doufam ze auto nemate a vsude jezdite zdlouhave verejnou dopravou a nebo auto mate a misto hodiny jedete na dane misto tri hodiny s tim ze otravujete ovzdusi v kazdemu obyvateli vesnice, kde projizdite. Takhle malost lidi, kteri tvrdi ze jakakoliv dalnice je nepotrebna je uplnej ulet. Tak si pak nekupujte pomerance, protoze ty k vam doputovali po dalnici a tak by se dalo vypisovat dalsich x desitek minut.

Wartas

Kolik pomerancu na vychod moravy putuje po dalnicach z jiznich cech do prahele?

Paja

Na tuto otázku odpovídá právě plán výstavby dálnic, který se neřídí dojmy Fanouše z Hodních Máslojed ale intenzitami dopravy. A pokud někde jezdí hodně aut, zřejmě dává smysl tam postavit dálnici (nebo na to můžete jít po bolševicku a ty auta tam prostě zakázat)

Frantisek

700 km čeho? Vlhkých snů automobilistů, za které budeme dlužit všichni? Tak určitě…

MichaN

Intenzity provozu na I/4 nejsou malé, dálnici odpovídají už řadu let, negativní dopady na obce na trase jsou značné. Kdo po I/4 jezdí, jistě moc dobře ví o nebezpečných místech či úsecích, kde pravděpodobnost maléru je zkrátka zvýšená. Reagovat kapacitní komunikací, která navíc obejde dotčené obce, je logické. Ve výsledku díky plynulejší dopravě i emisí bude méně, jenže na zezelenalé myšlení to už je moc složitá implikace. Zrychlí se i dálková vrstva autobusové dopravy. Pokus s PPP může ukázat cestu, jak zlepšovat dopravní infrastrukturu, aby z toho těžili uživatelé i místní lidi, ale i – v tomto případě – Strakonicko… Číst vice »

Paja

Já myslím že jste nepochopil, že Frantisek není cílovou skupinou pro D4, takže tam žádné přínosy nevidí a vlastně mu vadí že to nebude zadarmo když už to není pro něj.

Jarda

Česká kvalita značka levně

Flinta19

Já bych z kvality neměl obavy. Budou dálnici udržovat a provozovat dalších 25 let, takže je v jejich zájmu, aby byla postavena kvalitně a vydržela laespoň těch 25 let bez potřeby větších nákladů na opravy, které by jim ukrajovaly ze zisku.

jakub (easydrink)

Tak ona hlavně pokud nebude v požadované kvalitě, tak bude toto konsorcium pokutováno.

Kalanis

A před předáním jí mají povinně zrekonstruovat. Celou včetně těch krajních úseků.

Anna

Tak určité D1 z Olomouce na Polsko se jim povedla .Takové řemeslník by si u me už nekopl

kbk

To nestavěla Eurovia ale ODS-Dopravní stavby Ostrava. Eurovia ODS později koupila – z dnešního pohledu neprozíravě, protože je jistě nebaví, že jsou s D1 u Ostravy spojováni.

martin

Konečně někdo kdo ví jak to bylo ale to se lidem nevysvětlí že za to vlnobití muže firma ODS kterou firma eurovia posleze koupila i se všemi závazky a ta slavná odska dávala do spodu strusku jiné kvality než tam měla být z té samé strusky je spodek nějakého obchodáku a taky se jim tam zvedala podlaha a stavěla to jiná firma ale to je fuk když lidi chtějí pošpinit velkou firmu tak mohou jí to nějak neublíží má nejvíc práce oproti Metrostavu nebo strabac nebo colas

David

V Olomouci žádná D1 nebyla a není.

Otakar

Přesně, když už, tak D35. Případně D46, ale to je na jinou stranu. V budoucnu snad se dočkáme i D55.

...

A dává to vůbec smysl? Soutěž, smlouva, garance, to všechno se musí řešit u 32 km dálnice úplně stejně, jako u 200 km dálnice. Nebylo by PPP smysluplnější třeba pro D35?

Navíc je to jen jiná forma dluhu.

Jirka

Smysl to dává – PPP si někde vyzkoušet. D35 by se měla spíše stavět po kouskách než PPP, protože například u Litomyšle jsou problémy a z jejich důvodu by se nemohla stavba stavět jako celek.

libor

no vyzkoušet ano, ale to bude trvat 25let než to celé vyzkouší… takže to zkoušení…

Démon

Bohužel v tomto státě nepřipravíte 200 km dálnice najednou. Nechápu to, ale prostě to vidíte jak salámové vše vzniká a dálniční síť je spíše ementál.

Frantisek

Protože každý chce někde alespoň svůj vysněný kousek. To už logiku dává, ne? Doprava už dávno nemá žádnou provázanou politiku než bezhlavé budování, zejména silnic.

Paja

Protože každých 5-10 km se najde nějakej jouda co chce dělat naschvály. Buď státu nebo sousedům nebo alespoň těm co tudy chtějí jezdit. Určitě ne proto že každej chce mít svůj kousek dálnice.

Luboš Beneš

Tak zrovna tohle je dostavba mezi 2 hotovými úseky D4 a pak bude kompletní. Navíc některé části už vedou v 1/2 profilu….

Paja

Což bohužel nic moc neznamená (jak bylo vidět např. při dostavbě D3 z Bošilce do Ševětína, kde to taky byl 1/2 profil a stejně se dělala komplet novostavba, jen ubyla část zemních prací)

jakub (easydrink)

Znamená to, že PPP se týká těch úseků, které se budou stavět (Háje – Mirotice) a již postaveného úseku Mirotice – Písek a o již zprovozněný úsek Jíloviště – Háje se nadále bude starat ŘSD?

libor

po Písek asi až ne, to je od Hospody I/20

PetrN

Údržba 48km v rámci PPP zahrnuje D4 od Dubence/Skalky po Novou Hospodu a dále I/20 až po MUK Písek-Dobešice, takže ano i I/20… vlastně jde o všechny relativně „nedávné“ novostavby (po Dubenec/Skalku se stavělo do roku 89)

PetrN

Ostatně předpokládám že to bude tím že se starou D4 po Dubenec má ŘSD zřejmě v průběhu 25 let nějaké plány (odstranění zastávek, generální oprava povrchu, atd..)?

Flinta19

A také prodloužení odbočovacích a připojovacích pruhů.

libor

díky za doplnění….

Pišta

A budou také vybudovaná odpočívadla?

Démon

k čemu odpočívadlo, to není 200 km 🙂

David

Odpočineš si ve Flixbusu až tě po té dálnici poveze.

Rawem

Odpočívadlo je plánováno v úseku „obchvat Čimelic“

yxc

Další na řadě je D35 od Ostrova po Mohelnici. Vzhledem k tomu, jak se zdržuje příprava úseku kolem Litomyšle, by bylo lepší nechat PPP jen na usek za Litomyšlí. Jsem docela zvědav jak to dopadne.

Miky

Tak, tak, D3 jako PPP… chteli bych videt toho smelce, ktery by se odvazil.

Anonymus

Kdyz stat zajisti pozemky,pak uz problem nevidim.bohizel na tom nikdo nepracuje je to ostuda.

Michal

PPP i s převodem bych viděl dobře jako uzavřený sektor D11 (Podebrady-Jaromer)+D35 (xD11 -Olomouc) i s mytnymi bránami. Česko je tranzitní země a kdyby se to vzalo takhle sektorově a převést 2/3 všech dálnic do režimu koncesionářů (2-4 sdružení) vždy max na 10 let (audity – obnova) s tak si na sebe ty dálnice vydělají i s odpočívkami co 15-25km a není potřeba do toho cpat další peníze ještě z rozpočtu když se začne vybírat od kilometru – protože to jediný je spravedlivý. Proč má ten kdo jede po dálnici jednou týdně pár kilometrů platit stejně jako.ten kdo každý den… Číst vice »

...

Protože jinak ten, kdo by platil výrazně víc, začně hledat objízdné neplacené trasy. A dálnice stavíme také proto, abychom na ně dostali provoz jinak projíždějící intravilány obcí.

Petr

To si nemyslím, protože ten, kdo hodně jezdí, asi nejezdí pro zábavu a nechce v autě trávit dvojnásobek času.

Bifidus

Držím palce aby to konečně vyšlo.

Jan Sova

Tak přeji málo vlnek. U Ostravy jich Eurovia nechala dost.

Já, kdo jiný

Vlnky asi nebudou. Eurovia staví pro „sebe“.
V Ostravě si Eurovia dovolila to, co jí všichni zúčastnění a legislativa umožnili.

Ryno

Přesně to je to nejzajímavější, stavi to pro svůj podnikatelský záměr, tak aby do toho pak nemuseli moc dávat… A jestli se nepletu, mluvilo se i o tom, ze je dohodnutý i stav silnice po splacení (takže i pak by to neměl být tankodrom). No uvidíme…jak bude vypadat údržba a opravy po nehodách a podobně.

Miky

Predpokladam, ze to je klasicke PPP, takze by se v pripade spatne kvality meli kratit penize z te pravidelne rocni platby.

Pete

Tak snad se jim podaří jenom dobře nakrást a nezemře při tom víc než šest lidí, jako tenkrát ve Studénce. Jinak zeptejte se zastupitelů Prahy 8 jak dopadl „PPP“ projekt s Metrostavem na Palmovce.

kbk

Most u Studénky nestavěla Eurovia

xman

Jak se to vezme. Už od roku 1998 měla Eurovia v ODS-DSO menšinový podíl, takže to není úplně „čisté jako okvětí bílé lilie“.
http://old.silnice-zeleznice.cz/clanek/skupina-eurovia-cs-dokoncila-proces-integrace-dvou-dcerinych-spolecnosti-ods-dopravni-stavby-ostrava-a-eurovia-brno/

Paja

jen taková technická. Vy když dostanete výplatu, taky vám doma říkají že jste si nakradl?

kbk

To nestavěla Eurovia ale ODS-Dopravní stavby Ostrava. Eurovia ODS později koupila – z dnešního pohledu neprozíravě, protože je jistě nebaví, že jsou s D1 u Ostravy spojováni.

Cestující, teď ale doma

U Ostravy, ale vlnky nejsou od Eurovie.

Jiri

Jakoze kdyz se na baraku zmenil napis z ODS dopravni stavby ostrava na Eurovia, tak se neco zmenilo? Stejni lidi, stejna budova, stejna technika…. Vydrbali s tim u ostravy, vydrbou s tim zas. Ja uz bych jim nezadal ani opravu kanalizace v horni dolni, abych se choval jako radny hospodar!

Otakar

Jak to vlastně vypadá v Ostravě s vlnkama? Dopadlo to nějak nebo to zafinancuje daňový poplatník, jako vždy?

Ryno

Jsem na to upřímně zvědavý, ta dálnice je potřeba, snad se to někde nezadrhne.

BND 30

Konečně ! Dobrá zpráva 👍

Jaroslav Tyle

„Dobrá zpráva“? Jak pro koho? Pro daňové poplatníky zátěž v celkové splátce 548 mil. Kč/km. Tady by se mělo tedy zavést výkonnostní mýto i pro osobní auta.

jakub (easydrink)

Ten výpočet máte hodně zjednodušený. Musíte také do toho započítat správu dalších již zprovozněných 16 km a kromě výstavby také správu těchto nově vystavených km po mnoho let.

Ayin

A ve výsledku odečíst i mýto co se na úseku vybere…

Paja

A v jakých cenách to máte? Jaký počítáte diskont? Dělíte to dvěma (protože před předáním státu musí proběhnout rekonstrukce)?

Partneři

Škoda transportation