První dálniční projekt PPP má vítěze. Dálnici D4 postaví Eurovia

Dálnice D4 severně od Písku. Pramen: MDČRDálnice D4 severně od Písku. Pramen: MDČR

Dálnici chybí k úplnosti 32 kilometrů rozdělených na pět úseků.

Ministerstvo dopravy v úterý vybralo vítěze tendru, který zafinancuje, postaví a následně zajistí údržbu chybějícího úseku dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. S cenou 16,55 miliardy korun se vítězem stalo francouzské sdružení DIVia, které rovným dílem tvoří skupiny Vinci a Meridiam Investments. Vinci to oznámila v tiskové zprávě, potvrdil to i její poradce PwC.

Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka v úterý na dotazy deníku Zdopravy.cz nereagoval, ačkoliv později skutečnost potvrdil pro ČTK. Výsledek není překvapivý, sdružení DIVia bylo ze dvou finalistů levnější. Samotnou stavbu má přitom provést česká stavební firma Eurovia CS, která patří do skupiny Vinci.

Druhé konsorcium Via 4 – jižní spojení (tvořené společnostmi Porr Beteiligungen und Management, Macquarie Corporate Holdings, Obrascon Huarte Lain, Egis Projects a SK Engineering & Construction) přišlo s cenou 18,3 miliardy korun.

Dálnici chybí k úplnosti 32 kilometrů rozdělených na pět úseků: Háje – Milín, Milín – Lety, Lety – Čimelice, Čimelice – Mirotice, Mirotice rozšíření. Vítěz soutěže (koncesionář) dálnici zafinancuje, postaví a 25 let se o ni bude starat (včetně dalších 16 dnes už hotových kilometrů). Stát mu to bude splácet. Jde o pilotní projekt PPP na českých dálnicích. Výsledek soutěže ještě musí potvrdit vláda a poslanecká sněmovna. Pokud se tak stane, začne se podle ministerstva dopravy stavět v březnu. Hotovo má být za čtyři roky.

Stěžejním hodnotícím kritériem soutěže byla takzvaná čistá současná hodnota plateb za dostupnost svěřených úseků dálnice. Tyto náklady stát zaplatí v průběhu provozu dálnice za 25 let. Stát přitom začne koncesionáři platit až poté, co bude dálnice odevzdána k provozu. Úhrady v podobě plateb za dostupnost jsou vázány na to, že dálnice bude po celé období provozu pro její uživatele dostupná ve smluvně definované kvalitě. Koncesionář vybuduje vedle dálnice i nové středisko správy a údržby, a to v blízkosti křížení se silnicí I/19.

Projekt partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP – Public Private Partnership) na D4 je jednou z největších státních zakázek poslední dekády. Další na řadě k využití projektu PPP by mohla být středočeská část D3.

Tagy D4 dálnice eurovia Ministerstvo dopravy PPP Vinci
82 komentářů