Infrastruktura Silnice Stavebnictví

PPP v číslech. Za dálnici D4 stát zaplatí nominálně přes 30 miliard

D4. Autor: MDČR
D4 u Dubence, ilustrační foto. Autor: MDČR
Dálnici chybí k úplnosti 32 kilometrů rozdělených na pět úseků

V českém dopravním stavebnictví se schyluje k zahájení prvního projektu partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP). Ministerstvo dopravy vybralo začátkem prosince sdružení, které dálnici vyprojektuje, zafinancuje a bude se o ni v letech 2024 až 2049 starat. Stát mu to bude postupně splácet a kontrolovat přitom dodržování kvality.

Odbor strategie ministerstva nyní zveřejnil některé finanční údaje k projektu. Klíčovým ukazatelem v soutěži byla takzvaná čistá současná hodnota plateb za dostupnost svěřených úseků dálnice. Tyto náklady stát zaplatí v průběhu provozu dálnice za 25 let.

Vítězné francouzské sdružení DIVia, které rovným dílem tvoří skupiny Vinci a Meridiam Investments, přišlo s cenou 16,55 miliardy (diskontovaná hodnota k 1. lednu 2020). V nominální hodnotě to znamená, že stát soukromému partnerovi pošle do roku 2049 31,95 miliardy korun.

Rozdíl v obou hodnotách vychází ze skutečnosti, že hodnota peněz se v čase postupně snižuje. Jde o princip tzv. diskontování – bankovka v hodnotě 1000 korun představovala v roce 1993 výrazně vyšší kupní sílu, než představuje dnes. „Lze oprávněně předpokládat, že stejně tak tomu bude i do budoucna a dnešních 1000 korun tak v roce 2048 bude mít dle předpokladů faktickou hodnotu pouze 330 korun. Přepočet na čistou současnou hodnotu eliminuje tento vliv znehodnocování peněz v čase pro lepší představivost ohledně ceny projektu v dnešních cenách,“ uvedl manažer projektu na MD Martin Janeček.

Nabídnutá cena (i splátky) je částečně v eurech a částečně v korunách, což bude mít vliv i na finální náklady státu. Pro potřeby soutěže stát stanovil jako průměrný kurz za celé období 29,56 koruny za euro. Pokud by ale koruna byla silnější, tak stát ušetří. Při dnešním kurzu 26,3 koruny za euro by celkový součet plateb činil 30,49 miliardy korun.

To je více, než se předpokládalo při přípravě soutěže v roce 2015. Tehdy stát počítal s celkovou nominální platbou ve výši 24,899 miliardy korun, což je v letošních cenách 27,79 miliardy korun. Celkovou částku mohou ale snížit i případné sankce za nekvalitní práci a údržbu, která omezí „kvalitu poskytovaných služeb“. To jsou třeba omezení provozu nebo nerovnosti povrchu.

Zajímavé je i srovnání zmíněné čisté současné hodnoty plateb, což je v případě vítězné ceny hodnota, kterou bude mít dnešních 31 miliard v roce 2049.

Ministerstvo si jako maximální limit stanovilo 23,667 miliardy korun. „Vyšší cena už by projekt činila nevýhodnějším proti klasickému způsobu financování výstavby a provozování,“ uvedl Janeček. Vítězná cena (16,55 mld. Kč) se tedy do maximálního limitu ministerstva vešla. Nicméně podle studie poradenské společnost PwC, která byla jedním z podkladů pro vládu, měla být čistá současná hodnota plateb zhruba 9,2 miliardy.

Ministerstvo rozdíl zdůvodňuje jinou diskontní sazbou a výraznou proměnou projektu za posledních pět let. „Po koncesionářích chceme odlišný rozsah prací, než byl uvažován v roce 2015,“ říká Janeček. Navíc je například do projektu zahrnuta velká odpočívka Krsice, Středisko správy a údržby dálnice, policejní stanice, osazení dálnice moderními telematickými systémy, projektování systémem BIM nebo archeologický průzkum. Ke změnám došlo podle ministerstva i v samotných projektech Ředitelství silnic a dálnic, například v rozsahu odvodnění.

Stavba byla soutěžena v systému Design&Build, soukromý partner bude mít nicméně velmi omezený prostor pro vlastní projektování. Stát mu předá stavební povolení a projekt na úrovni dokumentace pro stavební povolení. Dokumentaci pro realizaci stavby si udělá sám. „Výrazný prostor pro invenci je zejména u mostů,“ doplnil Janeček.

Dálnici chybí k úplnosti 32 kilometrů rozdělených na pět úseků: Háje – Milín, Milín – Lety, Lety – Čimelice, Čimelice – Mirotice, Mirotice rozšíření. Vítěz soutěže (koncesionář) dálnici zafinancuje, postaví a bude starat, a to včetně dalších 16 dnes už hotových kilometrů. Před uzavřením koncesionářské smlouvy ji ještě musí potvrdit vláda a poslanecká sněmovna. Pokud se tak stane, začne se podle ministerstva dopravy stavět v březnu. Hotovo má být za čtyři roky.

Jde o jednu z největších státních zakázek poslední doby. Ministerstvo projekt zároveň vnímá jako test alternativního financování české dopravní infrastruktury. „Zakázka je klíčová i z hlediska důvěry soukromých investorů ve stát a jeho schopnost realizovat velké projekty s využitím soukromého kapitálu, což se do budoucna ukazuje jako nevyhnutelná potřeba, nechce-li stát rezignovat na urychlení rozvoje infrastruktury obecně,“ sdělil manažer projektu.

Pokud projekt PPP pro D4 bude schválen, uvažuje se o jeho použití například i na D35 či na středočeské D3. Výhodou má být i to, že soukromník bude ve vlastním zájmu stavět kvalitněji a stejně pečlivě dbát i na údržbu. Dálnici by měl na závěr období předat v dokonalém stavu.

Úseky dálnice D4. Pramen: MDČR

Harmonogram PPP projektu:

Schválení Koncesionářské smlouvy vládou: první týden v lednu 2021
Předložení do PSP ke schválení finančních závazků: bezodkladně po schválení vládou
Výbory PSP: konec 01/2021 či počátek 02/2021
Plénum PSP: optimálně klouzavá schůze v únoru 2021
Podpis Koncesionářské smlouvy: 02/2021
Závaznost finančních příslibů: do 17. 3. 2021
Finanční uzavření: 03/2021
Zahájení stavby Koncesionářem: do konce 03/2021

44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
thegrid

Dálnici by měl v roce 49 předat v dokonalém stavu. Na to si počkám. Sejdeme se tu.

franzJosej

nebo pozdeji.. radecek ma dost casu

mirek

D4 jen do Mirotic. Tam se rozdělí na silnici 4 na Strakonice a 20 do Písku a Budějovic, ale ani jedna už nebude dálnice.

Martin Hájek

Po roce 2050 se tam počítá s dalšími stavbami. Ale pamatuju si, že jsem cca před 20ti lety viděl plány D4 až na Německé hranice. V Německém Deggendorfu se měla spojovat a A92 do Mnichova. Pak se od toho ustoupilo. Asi ekologie a Šumava.

jvoj

Prosím zde diskutující, poučte mě, nejsem expert na dálnice, ale není ta částka 16,55 miliardy trochu vysoká? Jasně, je v tom i údržba, ale když vezmu, že průměrná cena 1km nové dálnice by u nás měla být kolem 200mln. Kč, tak mi to u 32km vychází na 6,4mld Kč. Když bychom počítali v 16,55mld 10% marži, tak ještě pořád na údržbu 32+16km zůstane na 28 let asi 8,5mld Kč, což mi dělá asi 6,3mln. Kč/km/rok.

Opravdu stojí tolik údržba? Respektive pokud ne, co je tam ještě započítané?

franzJosej

no privatfirmy udrzuji dalnice vice nez line RSD asi tak

Miky

Zkuste si to představit jako hypotéku, kolik je cena bytu a kolik zaplatíte celkem bance, je to tedy hlavně cena peněz do roku 2049. Ale i kvalita by měla být hodně jinde než je současný standard, jinak bude soukromník krácen na ročních platbách.

Otakar

Kam vlastně má vést D4? Do Budějovic? Když se podívám na mapu, tak mi přijde, že směrem na Deggendorf by to bylo ideální a dále na Mnichov. Takto budou 2 dálnice u sebe na Budějky, což si myslím, že je zbytečné. Do Hradce a Pardubic vede také jen jedna dálnice.

Vlastimil Kocurek

Stálo by to za vysvětlení, podle mě původní dálnice měla vést do Strakonic, (dálniční odbočka do Písku byla hotova předem) Vimperka , Strážný a Passau, ale zřejmě Němci od toho ustoupili ???? Nebo co se stalo???? Zajímavé je, že se o tom už vůbec nemluví.

Podle nynější situace se nebude dálnice prodlužovat do Č. Budějovic, ale úsek Písek – Č. Budějovice (E 49) se bude modernizovat na mnoha místech jako 2+1, čtyřpruh za Budějovicemi ale bude delší než je dnes.

Martin Hájek

Po roce 2050 se tam počítá s dalšími stavbami. Ale pamatuju si, že jsem cca před 20ti lety viděl plány D4 až na Německé hranice. V Německém Deggendorfu se měla spojovat a A92 do Mnichova. Pak se od toho ustoupilo. Asi ekologie a Šumava.

Martin Hájek

Po roce 2050 se tam počítá s dalšími stavbami. Ale pamatuju si, že jsem cca před 20ti lety viděl plány D4 až na Německé hranice. V Německém Deggendorfu se měla spojovat a A92 do Mnichova. Pak se od toho ustoupilo. Asi ekologie a Šumava.

BND 30

Chce to protáhnout do Budějovic… Posázaví bude stoletý špunt…

Vlastimil Kocurek

Prozatím se s tím vůbec nepočítá.

libor

prozatím v úseku Písek- ČB (I/20) jen střídavě 2+1

Miky

Chce to Budějice, potažmo jižní Čechy, připojit k Rakousku, pak by měly dálnici do hlavního města za pár let a byl by klid.

Martin Hájek

Jo. Až bude D3 do Rakouska, tak by byl zločin to nedostavět až na Prahu.

Martin Hájek

Snad to Posázaví projde. Ideální by bylo D4 propojit na A92 do Deggendorfu a nebo k A3 na Passau.

Miloň

A pokračování přes Budějovice až na státní hranici do Dvořiště bude ještě v tomto století?

BND 30

To si u špatné dálnice Miloni…

Démon

Lepší než D35, Sedlice – Opratovice 2009, Estakáda Opatovice 2015, pak dlouho nic Opatovice – Ostrov 2022, Litomyšl možná 2027 …

libor

ať to stát klidně postaví „za své“, ale ať to postaví a klidně hned. nevýhoda státu je, že vše strašně dlouho trvá a kvalitu si pohlídat taky neumí…

leviathan

No, v současnosti soukromníci představují dodavatele díla dle veřejných zakázek, takže kvalita díle ja na nich již dnes. Jediný rozdíl je v to,, že dnes soukromník postaví, předá a tím končí, pokud není dílo reklamováno.

Kubrt

Značný podíl na kvalitě má dozor investora, ne jen zhotovitel.

mirek

A jak známo, tak u nás je často dozor přenesen na externí firmu, která je jedna ruka se zhotovitelem.

Kodl

Já bych se rád mýlil, ale mám takový zvláštní pocit,že to vláda již nedá. Každopádně se Budu každý den modlit, aby to klaplo a stavba byla zahájena a také o čtyři roky později dokončena!

Venca

Přesně! Tohle chce už jen prohlasovat. Ale současná situace je špatná ve vládě. Přitom tohle je jedna z mála věci která by měla smysl.
Kéž by se mohlo začít stavět.

Martin Hájek

Určitě to klapne.

Martin Hájek

Já tomu věřím. Bude.

Jarek

Nikdo si nedokáže půjčit levněji než stát.

Démon

No A?
Nikdo neumí hospodařit lépe než soukromník.

Láďa

Ty čísla zní pro někoho možná jako obrovské sumy , ale je to výhra pro lidi co tam jezdí , za 3 roky budou mít dálnici až skoro do Strakonic ,, Písek napojený a potažmo Budějovice budou rychle dostupné , zvedne se tam provoz vybere se více na mýtném,, ani bych se nedivil kdyby za 25 let výběr mýta na tomto úseku byl schopný zaplatit splátku koncesionářům,,,,

Jirka

PPP nemá s mýtným nic společného. Bude tam stejný režim jako na ostatních dálnicích. Jediný rozdíl je ve způsobu financování. Normálně by si stát půjčil a cena výstavby by šla do státního dluhu. PPP je něco jako leasing, do státního dluhu ze začátku nejde nic, 25 let se bude splácet.

KarelF

To sice ne, mýtné nemá nic společného s PPP. Nicméně ta dálnice bude mít mýtné brány přes které se vyberou peníze a ty skončí v státní kase z které to stát bude platit. Takže čím více se vybere tím lépe. Jinak s ohledem na kvalitu jakou se staví tyto komunikace by projekty PPP byli celkem fajn. Soukromník sám sobě by to blbě postavit neměl. Jak to vypadá stavba v reálu taková štěrboholská radiála předělána v létě od podloží stav po pár měsících jedte se projet. Na úrovni Europarku jsou takové vlny v obou směrech, že v směru z centra museli… Číst vice »

leviathan

Problém je v hybrydních platbách za užití. Kombinace mýtného a dosud univerzálních dálničních známek znamená omezení použitelnosti DZ o mýtem zpoplatněné dálnice a jejich úseky. Ono by to chtělo do výše platby za DZ akceptovat bezmýtný režim, teprve následně po vyčerpání limitu DZ by se platilo samotné mýto. Musí se tak změnit koncepce i technické provedení DZ do podoby nabíjecí dálkově čitelné karty či čipu s povinností nabití do výše DZ a volitelně jako kredit i pro mýtné úseky.

leviathan

hybridních, ach jo…

Paja

Tak ono to asi spíš bylo myšleno tak, že mýto co se na tom úseku vybere pokryje ty náklady. Bez toho aby ten úsek byl zmýtněn ve smyslu třeba Francie. Prostě jen náklaďáky autobusy.

Mirek

Žádný úsek dálnice se nezaplatí z mýta a už vůbec ne ze známek, to jsou de facto jen symbolické příspěvky.

Jirka

U PPP se mýtné neuvažuje. Pouze kamiony budou platit stejně jako platí na jiných dálnicích.

libor

a známka dálniční nebude třeba? to asi ne, ne?

Qěcy

No jo, hlavně ať to ale klapne. Strakonice na tom budou dobře, poněvadž by tak od Jíloviště až na kraj Strakonic neměli v podstatě žádné omezení, všude mimo obce a bez omezení rychlosti, no, možná tam pár 70 je.

Paja

Tak to spíš Písek 🙂 Ze Strakonic to na dálnici je kus cesty s horizontama, převýšeníma a několika omezeníma na 70.
Sice se historicky na dálnice označuje za Strakonickou ale vede fakticky do Písku.

Qěcy

Písek je jasný. A psal jsem právě o Strakonicích. I/4 tam přes obce nevede, je tam jen pár horizontů a 70. I jeden či dva kratší stoupací pruhy pro případné předjetí pomalíka. Žádné zdržující křižovatky.

Martin Hájek

Do těch Strakonic by si to zasloužilo natáhnout 4 pruh. To už tolik km není.

Martin Hájek

Ty Strakonice by si zasloužily připojení 4 pruhem jako Písek. Tak daleko od Nové Hospody už to není.