egoe-plus
Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Dostavba D4 je finančně pokryta. Ještě před zahájením zdražila o 1,3 miliardy

Dálnice D4 severně od Písku. Pramen: MDČR
Dálnice D4 severně od Písku. Pramen: MDČR
Výstavba 32 nových kilometrů dálnice D4 potrvá tři roky a osm měsíců, otevírat by se mělo v prosinci 2024.

Ministerstvo dopravy (MD) a francouzský koncesionář DIVia (skupiny Vinci a Meridiam) oznámili finanční uzavření dostavby dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem formou projektu PPP. Jde o smluvní zajištění úvěrů, díky čemuž může koncesionář začít čerpat finanční prostředky na stavbu. A začít stavět.

Finanční uzavření bylo podmínkou pro úplnou účinnost smlouvy, kterou stát a koncesionář podepsali v půlce února. Podle ministerstva tak už nic nebrání zahájení stavby. Financujícími institucemi se na základě finančního uzavření staly ČSOB, MEAG, DZ Bank, Nord LB, Siemens, KfW, IPEX, SMBC, Société Générale a UniCredit.

Zajímavý vývoj přitom prodělala cena, jinak též platba za dostupnost, kterou bude platit stát. Vítězné sdružení DIVia šlo do tendru s cenou 16,55 miliardy, což je takzvaná čistá současná hodnota nominálně zaplacených peněz. Základním datem byl 4. srpen 2020. V nominální hodnotě to znamenalo, že stát soukromému partnerovi pošle do roku 2049 31,95 miliardy korun.

Finanční uzavření bylo učiněno s platbou za dostupnost ve výši 17,83 miliardy korun, což v nominálním vyjádření za celé období trvání smlouvy činí 34,61 miliardy. Koncesionář za to postaví 32 nových kilometrů dálnice a následně se o ně bude 24 let a čtyři měsíce starat, a to včetně dalších 16 dnes už hotových kilometrů. Samotná výstavba potrvá tři roky a osm měsíců, otevírat by se mělo v prosinci 2024.

Ministerstvo dopravy zdůvodňuje zvýšení ceny o téměř 1,3 miliardy v čisté současné hodnotě (nominálně téměř o 2,7 miliardy) ukazatelem IRS (interest rate swap), což je mezibankovní sazba, za kterou se v daný okamžik prodává zajištění úrokové sazby. V případě PPP na D4 jde o produkt, který fixuje úrokovou marži na celou dobu trvání koncesionářské smlouvy. Právě nárůst IRS od loňského 4. srpna (před podáním nabídek) do finančního uzavření je podle MD jediným důvodem změny ceny.

„Změna IRS neznamená zvýšení výnosů koncesionáře ani věřitelů,“ uvedl mluvčí MD František Jemelka. Podle něj lze vývoj IRS jen velmi obtížně předvídat. „Riziko vývoje IRS mezi základním datem a finančním uzavřením jsme vzali na sebe v zadávacích podmínkách. To má jednoduchý důvod – nesení tohoto rizika účastníky zadávacího řízení by znamenalo výrazně vyšší cenu financování, když riziko vývoje IRS je de facto neocenitelné,“ doplnil Jemelka.

Ministerstvo si jako maximální limit stanovilo 23,667 miliardy korun. Vyšší cena už by podle něj projekt činila nevýhodnějším proti klasickému způsobu financování výstavby a provozování. Vítězná cena (16,55 mld. Kč) i nově zvýšená (17,83 mld. Kč) se tedy do maximálního limitu ministerstva vejde. Podle pět let staré studie poradenské společnost PwC, která byla jedním z podkladů pro vládu, měla být čistá současná hodnota plateb zhruba 9,2 miliardy. Nárůst vysvětlilo MD mimo jiné výraznou proměnou projektu za posledních pět let.

Vadou na kráse prvního dálničního PPP projektu v tuzemsku jsou dvě chybějící pravomocná stavební povolení. Právní moci zatím nenabyla u úseků D4 Mirotice, rozšíření a D4 Čimelice – Mirotice. Termín pro předání všech stavebních povolení koncesionáři s nabytím právní moci je smluvně stanoven na 30. června. Ministerstvo věří, že se vše stihne. Zmíněných 32 chybějících kilometrů D4 je rozdělených na pět úseků: Háje – Milín, Milín – Lety, Lety – Čimelice, Čimelice – Mirotice, Mirotice rozšíření.

83 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kuba

A to si jako nedali do tendrových podmínek, že vítez si zajistí financování a tedy i fixaci úrokové sazby, kterou financující banky požadují? Tak to je dobrý diletantismus. Samozřejmě, že by to uchazeči přenesli do nabídek, ale on ten derivát (IRS) dost záleží na tom, na jakou dobu je sjednán – na čím delší, tím dražší sazba (protože je větší nepředvídatelnost vývoje spotových úrokových sazeb). A taky je důležité, zda transakce a tedy i financování je Kč nebo v EUR, protože EUR úvěry mají výrazně nižší úrokové sazby a tedy i IRS. Délku fixace úrokové sazby si dávají do nabídek… Číst vice »

lakes

Ještě jednou se vracím k délce výstavby – proč stejná společnost – VINCI – stavěla zhruba před 10ti lety na Slovensku cca 45 km přibližně dva roky – viz https://www.pr1bina.sk/sk/koncesia-a-prevadzka/granvia/ppp-projekt-rychlostnej-cesty-r1-pr1bina? Vím – okolo Nitry je celkem rovina, ale ne úplně všude.

Kebab

U nás se to hlavně nesmí uspěchat 😀

nivicocz

A kolik že bude mít těch pruhů jedním směrem ??

rychlodráha

Dříve: dokud se nekopne, neuvěřím.
Dnes: dokud se neprojedu, neuvěřím.

Zkrátka goodwill našich státních organizací není.

Miky

Blahoslavení, kteří neviděli a uvěřili.

Petr

Také jsem dopravní ateista.

mirek

32 kilometrů za 34 miliard, to je teda tunel (a ne, nemyslím tím dopravní stavbu).

I když je v ceně údržba (minimálně v prvních letech stejně budou náklady minimální), nevysvětluje to, proč je to ČTYŘIKRÁT dražší než za kolik se dnes staví.

rychlodráha

Je to 17,83 mld. Kč v cenách 2020. Tedy půl giga za kilometr a jeho následnou údržbu do roku 49.

mirek

Původní projektovaná cena je 9,6 miliardy korun a s PPP to mělo být 9 miliard, při rozhodnutí pro tuto variantu. Kde se najednou vzalo 34 miliard…

mirek

No právě že není.

Facepalm

V ceně je krom údržby takovej drobnej, nepatrnej a tcela nepodstatnej detail – kompletní financování tý stavby, tedy jinými slovy úvěr splatný v čase. A o úrokový sazbě jste snad slyšel, ne?

rychlodráha

Dodal bych, že při zohlednění inflace je to celkem slušný úrok.

Miky

No ono je to dvojsečné, pokud půjdou úroky nahoru, tak se to naopak časem „prodraží“. Ale těžko říct, v současné době jsou inflace a úrokové sazby od sebe uměle odtrženy (inflace 2-3%, základní úroková míra cca do 1%, v euru ještě méně), to asi nebude trvat věčně, zkuste pumpovat slávu do prasete, tak vám nakonec přece jen vybouchne.

mirek

Úroková sazba vychází na 4 procenta, což je mnohem víc, než za kolik si stát běžně půjčuje.

Facepalm

A když si stát takhle normálně půjčuje, tak mu banka v rámci toho úvěru x desítek let opravuje silnicci a ometá sníh?

mirek

Je to v té celkové ceně zahrnuté plus je k tomu přirážka a ještě nadstandardní úrok.

Stavba je v hodnotě 9 miliard a vy zaplatíte 34 miliard. Tedy na údržbu a pokrytí úroků a inflace „zbývá“ 25 miliard, to je celkem krásný kšetík (samozřejmě ne pro stát).

mirek

Neumíte číst? Píšu, že je v ceně i údržba, přesto je to hooodně předražené. I s úrokem.

Facepalm

No evidentně není, když to je nejlepší nabídka, která byla ve výběrovém řízení předložena. Jasně, můžeme donekonečna polemizovat o tom, kolik by se dalo ušetřit, kdyby to stavělo ŘSD (když už kvůli této činnosti existuje) a stát platil na dřevo, ale realita je taková, že byl zvolen PPP model a za míň to nikdo nenabíd…

Paja

Problém je, že spíš neumíte číst vy. Jinak byste si nejen tady už přečetl proč je ta cena taková jaká je. Ale ono to chce jednak trochu rozumět ekonomii a druhak nepřemýšlet po bolševicku „co neprožeru dneska, jako by nebylo“. Jinými slovy, tohle je projekt na 30 let, ne na 3 roky jako u jiných dálnic.

jirka

pokud za 3 roky bude souvislý 4-pruh až do Písku + U Českých Budějovic kus taky na čtyři pruhy. tak to má D3 tedy pořádnej průšvih!!

Facepalm

Tak aspoň bude čas překreslit trasu D3 ve Středočeským kraji :))

rychlodráha

Optimálně na 3pruh s obchvaty a MUK v současné stopě. Víc netřeba.

Paja

1000x opakovaná lež se nestává pravdou a u 1000x opakované hlouposti to platí taky

rychlodráha

Pak zůstane Praha Tábor jak je… Můj problém to není.

mirek

Pravda, ale za pravdu jsou tu mínusy 🙂

Paja

To není pravda, ale pitomost. Překreslit D3 ve Středních Čechách znamená D3 dát k ledu. Tak proč nenazýváte věci pravými jmény. Obzvláště legrační bude, až ti samí lidé, co dneska chtějí zrušit stavbu D3 u Benešova budou potom nadávat na stát, jak je hloupej, že má dálnici jen z Mezna do Dvořiště.

mirek

Zase lepší dát k ledu než zničit Posázaví.

Vašek

Co přesně zničí to Posázaví? Já jen že kousek od toho budoucího mostu bydlím, tak abych si všiml.

Kebab

Kolik mostů přes údolí u nás máme? Zničil někde nějaký něco? To sotva… A to se stavěly v době, kdy něco jako hluk nikdo neřešil.

Petr

Takže se nebude stavět, no to bude ta D4 narvaná. Nejlíp to spojit od Votic po18 na Dubenec.

mirek

Do Písku 4pruh, ale z Písku do ČB se to bude další roky přestavovat na 2+1 nebo 1+1.

Honza

Bohužel. Přitom se ŘSD kasalo, jak bude do budoucna rozšiřovat dálnice mezi krajskými městy. Tedy Plzeň – České Budějovice.

Paja

Jenže to je budoucnost za 10-30 let. Což v našich podmínkách znamená minimálně plus dalších 10 až 20 let.

Koro

Tak schvalne, co bude driv? Dalnice mezi Pribrami a Piskem komplet nebo driv zmizi prechod u kasaren

Jarda

to nemužou zahajit stavbu na úsecích kde ta povolení mají všechna? A až by přišla povoleni na ten zbytek, tak by pokračovali i tam. No alespon se dožijeme dokončení nějake dalnice, řsd by to asi nepostavilo. Doufejme, že zahají co nejvic staveb, kdyby nahodou přišli pirati, tak at tu něco je.

SaulGoodman

Mohou, vždyť to v tom článku i píšou. Očekává se, že v druhé půlce května se začne stavět.

Jinak to předání stavby je už na koncesionáři, ale pokud vím, tak ty lhůty mu běží od finančního uzavření, takže předpokládám nebude chtít moc otálet.

mirek

Co pořád máte s těmi Piráty? Nějaká obsese?

MHD

Zřejmě zkušenost s piráty z Prahy. Tam do silniční dopravy peníze šly jen v případě, že se to týkalo nějakého omezení motoristů. U ostatních druhů dopravy se investovalo i do rozvoje. Silniční doprava měla smůlu.

rychlodráha

V pořádku, silnic je v Praze opravdu dost. Naopak ostatní druhy dopravy byly silně podfinancované.

SaulGoodman

Silnic je tam dost, jen na blbých místech. Magistrále se třeba daří perfektně, ale že by D5 nekončila blikajícíma kuželama a betonovýma zátarasama a semaforem, to ne.

rychlodráha

D5 ale končí jak má. Na Zličíně D0. Že tak nekončí všechny dálnice ale není problém Prahy. To musíte jinam.
Přivést dálnici do centra, to je myšlenka z 60s a následně ZÁKOSu. Dnes již zcela opuštěná.

Facepalm

Zákos je ale dodnes vlhkej sen nejednoho panáčka, žejo. Každopádně zrovna Radlická spojka by smysl celkem dávala, byť pochopitelně vystavěná dle projektu adekvátního k letopočtu.

rychlodráha

Jistě, betonáři a autisti. Ale ti naštěstí nejsou a nebudou v Praze u moci už asi nikdy.

Jiří Kocurek

Takže tím jste nám řekl, kdo je pro vás třídní nepřítel… který vám sice vozí do města jídlo, ale to už je mimo váš rozhled.

mirek

RR by měla smysl max. jako 1+1 s pořádným mýtem, které by odradilo ty, kteří do centra autem nemusí. Jinak ne.

Facepalm

To není o centru, ale o městském okruhu, plus samozřejmě o skutečnosti, že tam prostě Rozvadovská spojka přivádí spousty aut, který to pak berou dál po Radlický. Jak nejsem žádnej petrolhead, tak tady jiný smysluplný řešení než „tunelem na Zlíchov“ nevidím.

Paja

Vy ste se tu fakt šešli, trojka myslitelů 🙂 Panáčci já léta pracoval na Butovicích a v Radlicích. A pokud někde stojí 6 hodin denně několikakilometrové kolony, tak to je přesně místo, kde se ta doprava má řešit (a ne tím, že se tam dá cyklopruh).

mirek

Do Butovic a Radlic už nejezdí metro? Tam je doprava dávno vyřešená. Když chtějí blbci stát v koloně, tak ať stojí.

Paja

Opuštěná u dopravnícch projektantů nebo občanských aktivistů?

rychlodráha

Projektanti ať si malují třeba kosmodrom. Ale tohle platí Praha. No a ta už další auta v centru nechce. To je celé.

Facepalm

Jasně, Radlickou spojku blokujou piráti už asi od roku 1994, nebo kdy byla otevřena spojka Rozvadovská…

Facepalm

To jsou slušný blbosti, co melete.

Jan

V Praze řídí dopravu Praha Sobě. Scheinherr sice maká, ale jede sólo, zrovna s Piráty moc nejedná. A na úrovni městských částí je to různé, Pirátského radního za dopravu moc často neuvidíte, spíš jen člena Dopravní komise/výboru. Praze 1 a 4 pak došlo k převratu, kdy se staré struktury opět dostaly do vedení a Piráti skončili v opozici, protože transparentost a omezení vlivu kmotrů se někomu nehodila.

mirek

Ne, do silniční dopravy se investovalo desítky let na úkor všeho ostatního. Je potřeba začít taky dávat peníze i do jiných věcí než jen pořád dokola do silnic a s tím souvisejícího zhoršování života ve městě.

Paja

Možná vám uniklo, že bez těch silnic nebude to město. A ty peníze se do silnic dávaly proto, že tramvaje i železnice už byly hotový z dřívějška.
Anebo stejnou logikou můžete říct, že na konci 19. století se investovalo do kolejový dopravy, ale na silnice a cyklostezky toho šlo žalostně málo.
Jo no. Říká se tomu pokrok, vývoj. A bohužel u nás (nejen v Praze) jsme stále ani nedohnali vývoj z přelomu 70. a 80. let (například chybějící D0 a MO)

Kebab

A jsou někde ty investice s výjimkou magistrály k vidění? Nestojí ani jeden okruh a radiály také nic moc, přitom to jsou všechno věci na západě naprosto standardní. Právě tyto stavby umožňují zklidnit centra a vrátit běžné ulice lidem, přitom ale se zachováním dopravní obslužnosti.

G.H. Bondy

Mrkněte se na jejich program a hledejte sousloví „rozvoj dálniční infrastruktury“. Hodně štěstí. Až budete u toho, tak se zkuste podívat na změny v daňovém mixu s ohledem na majetkové daně, třeba daň z nemovitosti. Nejdříve se ale raději posaďte.

rychlodráha

HOAX

Facepalm

myslíte tohle? Doprava a logistika Čas strávený na cestě se do života počítá. Prosazujeme koncepční řešení výstavby komunikací po vzoru Německa a Rakouska, s jasným financováním a plánováním na dalších 30 let – podle potřeb občanů, průmyslu i mezinárodních závazků. Česká republika, křižovatka Evropy Česká dálniční síť je hmatatelným důkazem mnoha let neodborné politické práce. Navrhneme zásadní změny, jež urychlí a zkvalitní výstavbu dálniční sítě v ČR. Konec politikaření, odborníci zpět na místa! Průhledné hospodaření a úplná znalost nákladů = záruka kvality. Zprůhledníme organizace jako je ŘSD zabývající se dopravní infrastrukturou. U každé veřejné zakázky chceme dlouhodobé záruky a kontroly.… Číst vice »

Paja

Naprosto bezobsažné. Co znamená po vzoru Německa a Rakouska? Že tam se teď staví cyklostezky, tak je budem stavět taky? Oni ale mají hotovou základní dálniční síť! Nebo budem po jejich vzoru stavět dálnice (co oni dělali v 30.-60. letech) a cyklostezky až pak? Tomu tedy moc nevěřím.

G.H. Bondy

Tak ještě jednou. Dálniční infrastuktury od slova dálnice. Mluví se zde kvalitě a financování komunikcí. Nikoliv o kvatnitě a rychlosti výstavby dálnic. Po vzoru Rakouska a Německa také může znamenat odklon od individiální dopravy se spalovacími motory. Mohu si to přeložit třeba takro – až bude většina automobilů v ČR na elekřinu, vrátíme se k výstavbě dálnic. Jinak děkuji za tu citaci.

mirek

Chtějí dostavět základní dálniční síť, mají to v programu.

Jak s tím souvisí daně z nemovitosti? Nenaletěl jste na ty maily, co si rozesílají důchodci? 🙂

G.H. Bondy

Nevím, co rozesílají důchodci. Mám v komunální politice pár známých Pirátů.

Facepalm

To je tu jeden z prvků koloritu. že Piráti jsou ekoteroristi. Berte to jako výkřiky pacientů při terapeutickém sezení. Prostě jako lidi, který si myslej, že je soused odposlouchává mikrovlnkou, nebo tak něco.

Petr

Piráti jak piráti, ale horší, že se toho zase chopí ODS. To už tady bylo a ok to nebylo…

Facepalm

Jojo, taky mě trne, když si uvědomím, že bez těchhle panáčků nepůjde složit vládu. U nich se totiž nezměnilo nic, maximálně začli nosit míň špičatý boty.

Paja

Jasně, z jedněch trne a druhý odpolouchávaj mikrovlnkou. Tak hlavně že víme, kdo je slavista a kdo slávista.

lakes

Bude zajímavé sledovat pracovní nasazení a výslednou kvalitu – ve srovnání s dálnicemi stavěnými ŘSD. Vzhledem k tomu, že dálnice nevede nijak extrémním terénem, že někde je postavena polovina dálnice, doba výstavby je strašně dlouhá.

Cestující, teď ale doma

V kterém úseku je postavena polovina dálnice?

Facepalm

U Mirotic, závratný asi dva kilometry 🙂

lakes

… nebo u Milína

Facepalm

Jenže tam zase musíte stavět v celé délce doprovodnou komunikaci, takže celkově 4 nový pruhy.

Petr

U Milína doprovodka je.

Facepalm

Že o ní nevím a že je nakreslena v projektu… 🙂

Petr

A kuty tedy je? Vpravo Milín a vlevo skála. Doprovodka je od pumpy přes Milín po staré I/4

Paja

Jo no, sice se musí zbourat a nově postavit mosty a nejspíš i to původní těleso (jako ‚polovina‘ D3 u Neplachova, kde se šlo až na podklad), ale argument hezký.
Uvědomte si, že tyhle „poloviny“ se stavěly v 80. letech s tím, že se na ně „brzo“ naváže. Ne po 40 letech, kdy už navíc budou jiný normy.

Miky

Cca 1/3 trasy povede na tělese stávající I/4 (Milín-Chraštice + kolem Mirotic) , naproti tomu kolem Chraštic, Zalužan a Čimelic to bude úplně nová stavba.

Paja

Určitě? Když jsem viděl naposled plánek tak naopak mělo jít všude o novostavbu. A zrovna Milín – Chraštice se teď mohutně opravuje, protože to má zůstat jako ta nutná doprovodná komunikace.

Miky

Novostavba to de facto bude, jen v těch zmíněných částech se někdy v 90.letech stavěla I/4 už v trase budoucí R4 (D4), ale nedělaly se tam 4 pruhy, ale jen 2, protože tam tehdy byla malá intenzita. Ale těleso, mosty atd. jsou v parametru pro 4 pruh.

Petr

U Rtišovic se odklání doleva směrem k Vltavě a je to novostavba https://youtu.be/lc0ZEYavSm0?t=221

Miky

Jo, jo, tam nekde jak je to trafo pred Chrasticemi. Pak to pujde jeste u Let castecne ve stope I4 a pak se to zas napoji az kolem Mirotic. Ono pro stavbu je lepsi mozna spis zelena louka, nez se hrabat na +- 30 let starem telese.