Podcast: Chtěli jsme zachránit trať a jezdit s vlaky, říká Radek Kubala ze Zubrnické železnice

Jednotka Siemens Desiro v Zubrnicích. Foto: Zubrnická museální železniceJednotka Siemens Desiro v Zubrnicích. Foto: Zubrnická museální železnice

Pro film Rebelové jsme dostali výjimku, pro dobu natáčení se provoz zlegalizoval.

Letos je to už 30 let, co se občanské sdružení Zubrnická museální železnice snaží o záchranu zrušené tratě Velké Březno – Zubrnice – Úštěk s odbočkou do Verneřic a o návrat pravidelného provozu vlaků do míst, kde vozily cestující naposledy v roce 1978. Jedním ze zakladatelů sdružení je i Radek Kubala, který je hostem nového letního dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz.

Tu trať proslavil film Páni kluci, krátce po jeho premiéře se jí ale se stalo osudným nasazení autobusové dopravy ČSAD na souběžné silnici. Cestující se přelili do pohodlnějších autobusů, a to znamenalo konec vlaků. Ještě před rokem 1980 byla velká část tratě snesena. Koleje zůstaly ležet jen z Velkého Března do Zubrnic a Lovečkovic, tedy v místech, kam se zas pomalu vrací železniční provoz.

Na přelomu milénia tu natáčel Filip Renč filmový muzikál Rebelové a přinesl tak nejen peníze na obnovu tratě, ale také ji proslavil. I přesto, že se nádraží ve filmu jmenuje místo Zubnic Týniště, fanoušci, které zajímají filmová místa, si Zubrnice uměli najít. Proč se Radku Kubalovi nepodařilo Filipa Renče přesvědčit, aby nechal i ve filmu název Zubrnice, otevíráme jako jedno z témat v podcastu, který si nyní můžete pustit.

Do Zubnic dnes jezdí turistická linka DÚK, dál návazný historický autobus. A sdružení postupně obnovuje trať dál ze Zubrnic směrem k Lovečkovicím. „V současné době máme hotovy stavebně i kolejově dva kilometry. Zatím není ale trať zkolaudovaná, až bude legislativně v pořádku, tak se budeme moct svézt osobním vlakem dva kilometry od Zubrnic. Netroufám si teď říct, kdy tu první vlaky vyjedou,“ říká v podcastu Radek Kubala, který teď i se svými kolegy připravuje na přelom letošního srpna a září oslavy 30 let sdružení.

A jak se trať k Lovečkovicím obnovuje? „Recyklovat se toho moc nedá, pražce se mění komplet, jsou vyžilé. Používáme znovu drobné kolejivo – svěrky, vrtule a podkladnice. A také kolejnice vracíme zpátky,“ vysvětluje Radek Kubala.

Spolek sám se stará o stav tratě a její obnovu ve zrušených částech. Dopravcem není, tím je na této vlečce společnost MBM Rail. V roce 1998 byla část tratě prohlášena za kulturní památku. I to byla aktivita sdružení, aby trať nebyla snesena v posledních místech, kde ještě byly koleje.

Nosnou řadou, která dnes jezdí do Zubrnic, je motorový vůz Hurvínek řady M 131, na jaře ale zubrničtí vydražili v aukci Českých drah i svůj první motorový vůz řady 810. Ten by měl sloužit hlavně jako záloha za starší Hurvínky. A nově se od letoška objevuje na zubrnické trati i desiro. „Jsou to posílené vlaky na jednodenní akce Muzea v přírodě Zubrnice, my jsme tyto vlaky posilovali dřív historickými vozidly, ale abychom je trošku šetřili a zařadili zas jiné a dnes nejmodernější vozidlo na naši trať, které se tam nikdy neobjevilo, tak jsme rozjeli spolupráci s Länderbahnem,“ říká Kubala.

Patnáct let sdružení trvalo, než se mu podařilo získat trať od státu do svého vlastnictví. Na první pocity v ten okamžik se nezapomíná. „Bylo to perfektní, ale mělo to i svá úskalí. Teď jsme si uvědomili, že ta trať není v dobrém stavu. Mostky a propustky se musely začít opravovat. Do toho šly všechny finance od členů spolku i další peníze, které jsme získali, abychom provoz udrželi,“ říká Kubala

Více uslyšíte v podcastu, který si můžete pustit zde na stránce nebo ho můžete odebírat na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts či Podcast Addict.

Jednotka Siemens Desiro v Zubrnicích. Foto: Zubrnická museální železniceJednotka Siemens Desiro na trati do Zubrnic. Foto: Zubrnická museální železniceVůz 810 pro Zubrnickou museální železnici. Foto: ŽMZVůz 810 pro Zubrnickou museální železnici. Foto: ŽMZPráce na obnově napojení horního nádraží v Úštěku na českou železniční síť. Foto: Zubrnická museální železniceVůz 810 pro Zubrnickou museální železnici. Foto: ŽMZVůz 810 pro Zubrnickou museální železnici. Foto: ŽMZPráce na obnově napojení horního nádraží v Úštěku na českou železniční síť. Foto: Zubrnická museální železnicePráce na obnově napojení horního nádraží v Úštěku na českou železniční síť. Foto: Zubrnická museální železniceMichal Dymek ve filmu Páni kluci. Pramen: Zubrnická museální železniceNádraží Zubrnice. Autor: R.D. - Rolf-Dresden – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=40316868Brigáda na obnově tratě ze Zubrnic do Lovečkovic. Foto: Zubrnická museální železniceRadek Kubala ze Zubrnické museální železnice. Foto: Jan SůraObnova trati Zubrnice - Lovečkovice. Pramen: Zubrnická museální železnice

Vybraná témata podle času
7. minuta: Proč sdružení koupilo od Českých drah motorový vůz řady 810 a v jakém je stavu
12. minuta: Jak je po dopravní stránce provoz na vlečce Velké Březno-Zubrnice organizovaný
13. minuta: Jak sdružení obnovuje trať ze Zubrnic do Lovečkovic a z čeho ji financuje
20. minuta: Proč sdružení prodalo odbočku tratě do Verneřic a co se na ní dnes děje
26. minuta: Jaké byly začátky zubrnického sdružení a jak se mu podařilo získat dráhu do svého
majetku
30. minuta: Natáčení filmu Filipa Renče Rebelové v Zubrnicích
38. minuta: Největší mimořádná událost na zubrnické trati

Tagy Doporučeno podcast Cesty Zdopravy.cz Radek Kubala Zubrnická museální železnice
28 komentářů