Cestovní ruch Infrastruktura Vodní doprava Zprávy

Plavba na miliardové vodní cestě se zastaví, kvůli suchu se zavře komora nad Orlíkem

Vltava pod komorou Kořensko. Pramen: Povodí Vltavy
Vltava pod komorou Kořensko. Pramen: Povodí Vltavy

Nová vltavská vodní cesta mezi Českými Budějovicemi a hrází Orlíku nevydrží ani letos v provozu po celou sezonu. Plavební správa oznámila, že 10. srpna bude pro provoz zavřena plavební komora Kořensko kousek pod Týnem nad Vltavou na hranici vzdutí Orlické přehrady. Důvodem je sucho, kvůli kterému hladina Orlíku klesla pod kritickou mez.

„V úseku ř. km 200,40 (Kořensko) až ř. km 182,66 (Podolsko) již nejsou garantovány ponory plavidel,“ zdůvodnila rozhodnutí Státní plavební správa. Uzavírka byla nařízena na základě upozornění správce toku, kterým je Povodí Vltavy.

Výletní loď Pálava. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Výletní loď Pálava.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Do Orlíku přitéká méně vody, než z něj odtéká, nádrž totiž musí zajišťovat dostatek vody pro dolní Vltavu, a to především v Praze. Je pro to několik důvodů. K nejdůležitějším patří hygienický, neboť vody z Orlíku musejí ředit pražské odpadní vody a zároveň zabezpečují plavební hloubku pro pražský lodní provoz. Plavba nad Orlíkem tak musí ustoupit plavbě pod Orlíkem.

Podobná situace nastala i loni. Majitele a nájemce lodí přitom může letos těšit alespoň fakt, že loni se Kořensko zavřelo už začátkem července. Stalo se tak paradoxně nedlouho poté, co Ředitelství vodních cest nad Týnem naad Vltavou slavnostně otevřelo poslední novou komoru na cestě. Tím po deseti letech výstavby a dvou investovaných miliardách celý projekt vltavské cesty v jižních Čechách završilo.

Lodí na Vltavě přitom přibývá, letos měla být poprvé plnohodnotná sezona. Povodí rozšířilo provozní dobu všech zdymadel a také výrazně zdražilo stání v českobudějovickém přístavu. Nyní je fakticky po sezoně. Řešením úzkého hrdla jménem Kořensko má být prohloubení dna řeky.