LOT_PRAGA_X-2021---WWW---III_728x90_new

Pět kilometrů tratě a dvě nádraží k tomu. Správa železnic prodává lokálku za 1,1 milionu korun

Nádraží v Žacléři. Foto: Jan Suchý / Wikimedia CommonsNádraží v Žacléři. Foto: Jan Suchý / Wikimedia Commons

Nový majitel musí udržovat trať pět let v provozuschopném stavu a mít bankovní záruku přes šest milionů korun.

Správa železnic vypsala soutěž na prodej trati z Královce do Žacléře na Trutnovsku. Trať u polských hranic je dlouhodobě nevyužívaná. Zájemce může překvapit velmi nízká cena: za trať i s dvěma budovami v nepříliš dobrém stavu stanovila Správa železnic minimální cenu 1,142 milionu korun.

Jde o trať, na které od roku 2009 nejezdí vlaky v pravidelné dopravě, na trati se občas objeví mimořádný vlak železničních nadšenců. Už v roce 2010 žádala Správa železnic o zrušení celého úseku. Pak vzala žádost zpět, neboť se objevili zájemci o převzetí a provozování dráhy. Trať měří 5,1 kilometru. Jediným kritériem v soutěži je cena, uzávěrka nabídek je 30. listopadu.

Součástí nabídky jsou i dvě nevyužívané nádražní budovy v Žacléři a Lamperticích. Kupující se musí zavázat k tomu, že bude trať udržovat v provozuschopném stavu nejméně pět let. Aby měla Správa železnic jistotu, že kupec tuto podmínku dodrží, požaduje bankovní záruku ve výši přes 6 milionů korun. Nový majitel musí počítat i s tím, že přes trať se bude budovat dálnice D11.

Město má obavy z pětileté podmínky

O trať neprojevil zájem kraj, obce ani jiné organizace financované z daňových prostředků. Podle starosty Žacléře Aleše Vaníčka by město zájem o trať mělo, ale odrazuje ho povinnost udržovat provozuschopnost trati. „Dokážeme si na trati představit třeba turistický provoz šlapacích drezín, zajímá nás budova samotného nádraží. Hlásit do soutěže se nebudeme, protože oblasti provozování dráhy nerozumíme,“ řekl Vaníček.

Na trati je prakticky nereálné obnovení každodenního provozu, vlak ze Žacléře do Trutnova přes Královec je dobou jízdy naprosto nekonkurenceschopný silniční dopravě a po vybudování dálnice se tento rozdíl ještě prohloubí. Trať vznikla v roce 1882 jako odbočka od dříve postavené trati z Trutnova do polské Lubawky.

Zatím posledními tratěmi, pro které našla Správa železnic nového majitele, je trať Hrušovany nad Jevišovkou – Hevlín (koupila ji obec Hevlín) a trať Čejč – Uhřice (koupila ji soukromá firma). Naopak pro lokálku Velká Kraš – Vidnava v Jesenickém výběžku se kupec nenašel.

Česká železnice má i další příklady odstátnění tratí. Od roku 2007 je v soukromých rukách například trať Česká Kamenice – Kamenický Šenov, kterou koupila společnost KŽC. V roce 2016 koupila od státu společnost AŽD Praha tratě Čížkovice – Obrnice a Kopidlno – Dolní Bousov.

Ve vlastnictví spolku obcí je trať ze Šumperka do Koutů nad Desnou, která se vine údolím říčky Desné v jesenickém podhůří. Privatizací prošly v 90. letech i jindřichohradecké úzkokolejky, které nový majitel (JHMD a. s.) koupil od tehdejších Českých drah za korunu.

Správa železnic může podle vládního usnesení z roku 2010 v procesu prodeje využít tři kola, kdy postupně snižuje cenu. Například cena 4,6 kilometru dlouhé slezské lokálky z Velké Kraše do Vidnavy klesla ve druhém kole na něco málo přes milion korun. Pokud se nenajde nikdo, kdo je za tratě ochoten zaplatit, následuje nabídka bezplatného převodu armádě a posléze samosprávě.

Teprve po jejím odmítnutí míří trať ke zrušení. Od schválení vládního usnesení v roce 2010 ke zrušení trati nedošlo, první by mohla být zarostlá a napůl rozebraná lokálka z Mladotic do Kralovic.

Nádražní budova v Lamperticích. Foto: Google Street ViewNádražní budova v Žacléři. Foto: Google Street View
Tagy Královec - Žacléř prodej nepotřebných tratí seznam Správa železnic
135 komentářů