Správa železnic chystá prodej trati, na které skončila pravidelná doprava před 12 lety

Nádraží v Žacléři. Foto: Jan Suchý / Wikimedia CommonsNádraží v Žacléři. Foto: Jan Suchý / Wikimedia Commons

Z veřejné správy o trať nikdo zájem neprojevil, Správa železnic může nyní využít tři kola prodeje.

Správa železnic dá do prodeje další trať. Výběrové řízení chystá pro pětikilometrový úsek Královec – Žacléř na Trutnovsku. O trať neprojevil zájem kraj, obce ani jiné organizace financované z daňových prostředků.

Jde o trať, na které od roku 2009 nejezdí vlaky v pravidelné dopravě, na trati se občas objeví mimořádný vlak železničních nadšenců. Už v roce 2010 žádala Správa železnic o zrušení celého úseku. Pak vzala žádost zpět, neboť se objevili zájemci o převzetí a provozování dráhy.

„Po zveřejnění nabídky dráhy Královec–Žacléř na Portálu veřejné správy se v zákonné lhůtě žádný zájemce nepřihlásil,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Podle něj se proto připravuje Správa železnic k vypsání veřejné soutěže na prodej dráhy. „Při standardním průběhu předpokládáme vyhlášení veřejné soutěže do konce prvního čtvrtletí letošního roku,“ dodal.

Trať vznikla v roce 1882 jako odbočka od dříve postavené trati z Trutnova do polské Lubawky. Komplikací pro její využití je trasování. Žacléř je spádový k Trutnovu, kam existuje podstatně rychlejší spojení po silnici, v oblasti se navíc připravuje stavba dálnice D11.

Dlouhé hledání kupců pro lokálky

Cena bude stanovena podle znaleckého posudku. Zkušenosti z minulých soutěží ukazují, že obvykle se v prvním kole zájemce nenajde, objevují se až v dalších kolech se snížením ceny. Takto se nedávno podařilo Správě železnic najít kupce na trať Hrušovany nad Jevišovkou – Hevlín (koupila ji obec Hevlín) a trať Čejč – Uhřice (koupila ji soukromá firma). Naopak pro lokálku Velká Kraš – Vidnava v Jesenickém výběžku se kupec nenašel.

Česká železnice má i další příklady odstátnění tratí. Od roku 2007 je v soukromých rukách například trať Česká Kamenice – Kamenický Šenov, kterou koupila společnost KŽC. V roce 2016 koupila od státu společnost AŽD Praha tratě Čížkovice – Obrnice a Kopidlno – Dolní Bousov. Ve vlastnictví spolku obcí je trať ze Šumperka do Koutů nad Desnou, která se vine údolím říčky Desné v jesenickém podhůří. Privatizací prošly v 90. letech i jindřichohradecké úzkokolejky, které nový majitel (JHMD a.s.) koupil od tehdejších Českých drah za korunu.

Správa železnic může podle vládního usnesení z roku 2010 v procesu prodeje využít tři kola, kdy postupně snižuje cenu. Například cena 4,6 kilometru dlouhé slezské lokálky z Velké Kraše do Vidnavy klesla ve druhém kole na něco málo přes milion korun. Pokud se nenajde nikdo, kdo je za tratě ochoten zaplatit, následuje nabídka bezplatného převodu armádě a posléze samosprávě.

Teprve po jejím odmítnutí míří trať ke zrušení. Od schválení vládního usnesení v roce 2010 ke zrušení trati nedošlo, první by mohla být zarostlá a napůl rozebraná lokálka z Mladotic do Kralovic.

Tagy Královec - Žacléř prodej lokálek prodej nepotřebných tratí rušení nepotřebných tratí Správa železnic Top
176 komentářů