Infrastruktura Železnice

Správa železnic chystá prodej trati, na které skončila pravidelná doprava před 12 lety

Nádraží v Žacléři. Foto: Jan Suchý / Wikimedia Commons
Nádraží v Žacléři. Foto: Jan Suchý / Wikimedia Commons
Z veřejné správy o trať nikdo zájem neprojevil, Správa železnic může nyní využít tři kola prodeje.

Správa železnic dá do prodeje další trať. Výběrové řízení chystá pro pětikilometrový úsek Královec – Žacléř na Trutnovsku. O trať neprojevil zájem kraj, obce ani jiné organizace financované z daňových prostředků.

Jde o trať, na které od roku 2009 nejezdí vlaky v pravidelné dopravě, na trati se občas objeví mimořádný vlak železničních nadšenců. Už v roce 2010 žádala Správa železnic o zrušení celého úseku. Pak vzala žádost zpět, neboť se objevili zájemci o převzetí a provozování dráhy.

„Po zveřejnění nabídky dráhy Královec–Žacléř na Portálu veřejné správy se v zákonné lhůtě žádný zájemce nepřihlásil,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Podle něj se proto připravuje Správa železnic k vypsání veřejné soutěže na prodej dráhy. „Při standardním průběhu předpokládáme vyhlášení veřejné soutěže do konce prvního čtvrtletí letošního roku,“ dodal.

Trať vznikla v roce 1882 jako odbočka od dříve postavené trati z Trutnova do polské Lubawky. Komplikací pro její využití je trasování. Žacléř je spádový k Trutnovu, kam existuje podstatně rychlejší spojení po silnici, v oblasti se navíc připravuje stavba dálnice D11.

Dlouhé hledání kupců pro lokálky

Cena bude stanovena podle znaleckého posudku. Zkušenosti z minulých soutěží ukazují, že obvykle se v prvním kole zájemce nenajde, objevují se až v dalších kolech se snížením ceny. Takto se nedávno podařilo Správě železnic najít kupce na trať Hrušovany nad Jevišovkou – Hevlín (koupila ji obec Hevlín) a trať Čejč – Uhřice (koupila ji soukromá firma). Naopak pro lokálku Velká Kraš – Vidnava v Jesenickém výběžku se kupec nenašel.

Česká železnice má i další příklady odstátnění tratí. Od roku 2007 je v soukromých rukách například trať Česká Kamenice – Kamenický Šenov, kterou koupila společnost KŽC. V roce 2016 koupila od státu společnost AŽD Praha tratě Čížkovice – Obrnice a Kopidlno – Dolní Bousov. Ve vlastnictví spolku obcí je trať ze Šumperka do Koutů nad Desnou, která se vine údolím říčky Desné v jesenickém podhůří. Privatizací prošly v 90. letech i jindřichohradecké úzkokolejky, které nový majitel (JHMD a.s.) koupil od tehdejších Českých drah za korunu.

Správa železnic může podle vládního usnesení z roku 2010 v procesu prodeje využít tři kola, kdy postupně snižuje cenu. Například cena 4,6 kilometru dlouhé slezské lokálky z Velké Kraše do Vidnavy klesla ve druhém kole na něco málo přes milion korun. Pokud se nenajde nikdo, kdo je za tratě ochoten zaplatit, následuje nabídka bezplatného převodu armádě a posléze samosprávě.

Teprve po jejím odmítnutí míří trať ke zrušení. Od schválení vládního usnesení v roce 2010 ke zrušení trati nedošlo, první by mohla být zarostlá a napůl rozebraná lokálka z Mladotic do Kralovic.

176 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Václav

Co trať Oldřichov u Duchcova-Decin? Kdy se s tím už konečně pohne?

Džamel

Až se to vypapíruje a vysoutěží demoliční firma a kovošrot, je třeba postupovat dle zákonů 🙂 🙂

Martin

Proc zrovna tahle trat? Vzdyt vede primo obydlenou oblasti?

David

Celý ten systém prodeje tratí je k ničemu, protože to neřeší základní problém – dokud bude ČR lokálkový skanzen, tak se nikdy nevyhrabeme k tomu, aby se investovalo do sítě tam, kde to má smysl, protože peníze nerostou na stromech a i „soukromé“ tratě budou ten omezený rozpočet ujídat.

asdfg

Třeba „zubrnická lokálka“ funguje jako turistická. Pokud by to šlo tímhle stylem, převést lokálku na muzejní spolek/ spolek nadšenců, asi teda s nějakými podmínkami, možná pro tohle by šlo využít převedení na místní dráhu. Tak v tom nevidim moc problém.

Pavel Novák Von Aussig

V Německu, když už zruší trať, sundají těleso a místo něj nalijí a zválcují asfalt a rázem mají supr cyklostezku. U nás všechno zničí a rozkradou JUDe

Pražák

Jinými slovy navrhujete nalít další veřejné peníze do už tak nejvíce podporovaného hobby? Co třeba to těleso snést a nechat být ať si to příroda vezme zpět?

ABC

to se nemusi ani moc snášet 🙂

Gwann

a proč trať nenechat být?

Jiří Kocurek

A vybírat pokuty po každém, kdo ji přejde mimo přechod/přejezd. Irelevantní, že tam 20 roků neprojel vlak a koleje jsou fuč.

Jiří Kocurek

sarkasmus

Martin

Řídit železnici jako firmu bez lidí..

Socha

Přitom ta Vidnava vypadala celkem k znovuzrození..hromady kaolinu, kdyby to přímo nějaký provozovatel nechtěl, byl by problém to koupit nějakou tou těžařskou firmou a udělat z toho alespoň vlečku?

svojsin

Na Vidnavě nákladka nakonec nebude?

Sherlock

Není se čemu divit, když v Česku stále je vyšší zájem o silniční lobby. Někdo z toho velice luxusně žije a jaký je stav našich přetížených silnic a dálnic nemusím připomínat. Koho dnes bude zajímat,že na málo provozované železnici (ekonomicky ztrátové) se lidi taky chtějí dostat někam do světa. Kdo nemá auto musí sedět doma.

svojsin

Serlock: Kde KONKRÉTNĚ na málo provozované železnici, musí lidi bez auta sedět doma??
Děkuji za konkrétní příklady.

Renata Klánová

Tam, kde není trať, autobusy totiž na vesnicích o víkendech nejezdí a v týdnu 3x denně. Nebo také jen např. v liché dny, vlastní zkušenost. Ten vlak jede i o víkendech.

svojsin

https://content.idsjmk.cz/jrady21/210104/702.pdf

Ukázka, že i autobus může jet o víkendu často.
A to, že někde autobus často nejezdí, může být způsobeno buď špatným organ. dop, nebo taky tím, že není poptávka.
Vlak jede o víkendech taky jen v případě, že jej organ. dop objedná.
Není to žádná fyz. vlastnost těchto dop. prostředků.

Spíš neustále od někoho točící šotodogmata…..

ABC

Pravidla Modrého života

1. fyzikální vlastnosti vlaku:

vlak jezdí, na rozdíl od autobusu, i o víkendu

Jiří Kocurek

Náhradní autobusová doprava za vlak není autobus. A proto může jezdit během výluky i o víkendech celý měsíc.

David

V dnešní době sedět doma máte – kdyby šel každý jenom do práce, 1 x týdně nakoupit a pak šel domů a max. na procházku do blízkého lesa, tak jsme v klidu.
Ale jinak zbytečně zobecňujete – lokálka byla super dopravní prostředek na konci devatenáctého století, ale je stolení dvacáté první a některé lokálky jsou k ničemu. Ale protože se Správa železnic musí starat o kdejakou přiblblou lokálku, tak se nemůže síť rozvíjet tam, kde je to potřeba.

Gwann

dobrá správa se nestará pořádně ani o jedno. údolí berounky, brněnské hlavní nadrazi, trať brno-prerov a rada dalších jsou jasné ukázky. a nemám pocit, že by lokální byly v tak úžasném stavu aby to zdůvodňovalo stav hlavních trati

Riki

No jo… zatím jdeme opačnou cestou než teba sousedi, poláci revitalizují staré tratě co v devadesátkách zavřeli a my na to možná příjdem zase až za dvacet let…..

svojsin

Poláci zavřeli oproti nám neuvěřitelné množství tratí, nebo osobku na nich.
S ČR absolutně nesrovnatelný, tady zůstal „Lokálkový ráj“, v provozu je osobka i tam, kde by kdekoliv jinde v Evropě nebyla už dávno….

David

To jsou všechno ještě důsledky vyhnání Němců v letech 1945 – 1947. Pohraničí bylo dřív hustě osídlené. Takže máme, co jsme chtěli. Ale… chtěli jsme opravdu tohle?

Hugo

Určitě to bude mít jiný důvod, než odsun Němců.

David

Teď konkrétně ano, ovšem to, že máme zdecimované pohraničí i po 75 letech, je fakt.

Jindra

Moji rodiče a řada příbuzných musela po Mnichovu v roce 1938 opustit svoje domovy v pohraničí. Byli vyhnáni. Po osvobození se v roce 1945 vrátili.Německé obyvatelstvo bylo oprávněně odsunuto.Odsun byl nutný, ale vyhnání to nebylo. Kdo seje vítr, sklízí bouři.

David

Já to nehodnotím z pohledu viny, ale z pohledu toho, že to pohraničí je leckde do dneška zdecimované víc než vnitrozemí.

Richard Fiala

Jindro můžete napsat něco blíž o rodičích, kde v pohraničí a jak dlouho žili, jakou měli profesi, jakým konkrétním způsobem byli vyhnáni, zda byli ev. tamními Němci vystaveni násilí zda se vrátili do svého původního domu či bytu aj. Když soudíte, že vice než 3 milióny tzv. sudetských Němců nebyly vyhnány ale oprávněně odsunuty musíte to doložit nějakými fakty ne jako za komunistů kdy se o tom nediskutovalo. A když už padla řeč o husté železniční síti v dnešním polském Slezsku jestlipak víte že bylo nejméně od 14. století součástí českých zemí poté habsburské říše, v polovině 18. století Pruska… Číst vice »

Y.K.

Žacléř je hornické město a přilehlý důl Šverma už těžbu ukončil. Ještě tam byla porcelánka, ta nevím jestli ještě funguje. Prostě na čem město vyrostlo tam už není což je celkem běžný osud hornických „osad“.

asdfg

Porcelánka stále funguje.

asdfg

Dovolim si zajímavost. Do porcelánky se vozí „hlína“ vlakem. V Kalné Vodě se přeloží na nákladní auto.

buggs

Vy byste tenkrát postupoval jinak?Chtěl by jste mít vedle v baráku někoho kdo vás chtěl v podstatě zabít a vyhladit?Musíte to posuzovat tehdejší dobou.

Gwann

nebylo ovšem nutno se k těm němcům chovat jako se chovaly ss k židům v koncentráku. nebylo nutné hnát hladové staré lidi a děti pěšky. nebylo nutné vyhánět židy právě se vrativsi z koncentráku. nebylo nutné němce označit páskou a dát jim menší příděly a už vůbec nebylo nutné je všechny vyhnat a opuštěná města a vesnice srovnat se zemi

Gwann

tady to je zavřený uhelny důl. pokles obyvatelstva tu byl taky, ale taková apokalypsa jako v dnešním KV kraji to nebyla.

Josef Novák

Jen tak na okraj: v oblasti se navíc připravuje stavba dálnice D11 už několik desetiletí 🙂

medical_examiner

A u toho to asi i skončí…

Bmo

Navrhují prodat celou Správu železnic. Řekl bych, že to je celkově poněkud nekompetentní instituce.

Lemmy

Tak konkrétně, k čemu je tahle dráha dobrá?

Jiří Šrámek

Konkrétně tato? Nechci se nikoho dotknout, ale myslím, že k ničemu.

medical_examiner

Prodat…
Já vám nevím…já bych raději opět monopolního dopravce. Akorát bez vlastního managementu (což je hrozně drahá sranda), ale přímo spravovaného Ministerstvem dopravy (respektive „železnic“)…

bkv

takže tem „menežment“ by vzniknul na MD?

Jan Tuhý

Už to tu i zaznělo. U podobné lokálky ( krátká, s nejistými vyhlídkami ) by odkoupení fanoušky železnic bylo řešením. Přispěl bych moc rád.

Gwann

pokud někdo založí něco jako družstvo pro odkup lokalky, přispěl bych…

stanik

Družstvo musí vydělávat celoročně, není to sezonní záležitost. Udržba a provoz vyžaduje zázemí finančně movitého sponzora těžko jen s bitcony.

Jan Tuhý

Tak že by si ji dobrá správa nechala a železniční fandové by se skládali na údržbu. Pokud by si účtovala jen ty skutečné náklady, nemusely by to být neschudne🤔.

medical_examiner

SprŽel a skutečné náklady…hmmm…
…naděje umírá poslední…

stanik

Nu 5,5 km je opravdu krátká trasa. Nu nemyslím si, že by fanoušci a nadšenci byli tou pravou volbou do budoucna. Není to případ Lužické železnice v Sudetech. Rozhodně ale možným řešením by bylo soukromou farmářskou železnicí pro obslužnost okolních pozemků s vyloučením přepravy po silničních komunikacích + sezonnní turismus !

David

Geniální! Kombajn na kolejich.

Jiří Kocurek

Tak tohle už je fašismus.

Iveta

Žacléř moc neznám ,ale autobus tam jede 30 min z Trutnova,vlak by jel tak cca 40 min,to zase není tak velkej rozdíl a když udělám vhodné přípoje např od rychlíků od Prahy Ale když o to nemá zájem kraj ,tak na komerci to asi nikdo zkoušet nebude.Ale opravil bych Kralovice-Mladotice a zavedl přímé vlaky Rakovník-Plzen ,třeba prodloužením vlaků co z Plzně končí v Plasech a udělat z nich takové Sp.Vešel bych se do jízdní doby cca 70 min,autobus i vlak přes Beroun to dává za 1,47nod.

Kubrt

1. Nádraží v Žacléři je pro půl města OK, pro půl už dále. Bus obslouží celé město (a je rychlejší, jak píšeš). Přípoje na pražské rychlíky může dělat i autobus, v Trotnově to není problém.
2. Bus z Kralovic do Plzně jede hodinu, to by vlak nedal, ale zejména – poloha nádraží v Kralovicích je zoufalá a případná nová zastávka to nevyřeší.

Glum218

Že může přípoj dělat i autobus, to bych trochu zpochybnil. Technicky vzato to sice jde, ale aby ten autobus na vlak čekal, to se tam opravdu neděje, takže v kombinaci se vzdáleností z vlakového nádraží na autobusové už to vyžaduje odjezd o nějakých patnáct minut později minimálně. Což teď cca je, obvykle myslím 15-25 minut, ale i to už mi párkrát ujelo. Časově by tedy při přestupu vlak vyšel přinejmenším hodně podobně. Tisíckrát raději bych měl jistotu přípoje a přestoupil si jen z jedné koleje na druhou. Určitě neříkám, že trať do Žacléře je zlatý důl, ale na turistické jízdy… Číst vice »

Kubrt

Připoj vlak-bus je organizační záležitost jednoho dispecinku, funguje to různých IDS, mohlo by i zde.

medical_examiner

Tak zavřeme kohoutek s penězi, a uvidíme jestli bude jezdit autobus i příští rok, muhehehe…

Miky

Žacléř má jen 3000 obyvatel a je v evidentním úpadku, to nejsou Milovice. Navíc se (někdy možná) postaví dálnice, která cestu do Trutnova výrazně zkrátí. Snad to koupí nějací nadšenci nebo se najde způsob, jak to provázat se skanzenem…?

Džamel

Tam opravdu chcípl poslední pes. Je zde velmi vysoké číslo exekucí… Na náměstí to vypadá jak před 30 lety… Toto opravdu bude tak maximálně gheto za pár roků…

Obyvatel

Dobrý den, ano, vlaky do a ze Žacléře byly málo obsazeny již před 25 lety když jsem jezdil do školy. Autobusová doprava nám tu funguje velmi dobře, v Trutnově jste mnohem rychleji než vlakem. Avšak odmítám, že by bylo naše město v údapku, nebo že by se z nás během pár let mělo stát gheto. Nebo jsou Miky a Džamel spoluobyvatelé a vidí to tak černě?

Miky

Ne, spoluobyvatel (natož černý) nejsem, ale mám to tam rád, zejména Vraní hory a Rýchory, a stejně tak rád bych se ve svém pesimistickém výhledu mýlil. Ale z odstupu viděno, toto výrazně hornické město má nejlepší za sebou (průmysl v háji, Krkonoše už to nejsou a množství určitých blíže nespecifikovatelných obyvatel nic dobrého nevěstí) a nevidím nějakou reálnou šanci, jak by se znovu pozvedlo a „uživilo“ apendixovou trať s úvratí. Navíc je tu perspektiva dálnice, i když asi ne 2025, jak slibuje ŘSD. O mrtvých PSECH ani ghettu jsem nemluvil, to jsou jiní sudetští kandidáti, ale že by zrovna Žacléř… Číst vice »

johny

Tak asi záleží co se myslí pod pojmem slibná budoucnost. Pokud je to taková drobnost, jako možnost využívat základní veřejné služby typu sportoviště nebo mít možnost kvalitně stráveného času v pěknè přírodě, tak myslím že Žacléř má velmi slibnou budoucnost. Kvalita života není nepřímo úměrná vzdálenosti od Prahy. Ohledně našich spoluobčanů lze konstatovat, že jsou velmi potentní celoplošně, a nejde u Žacléře o nějaký handicap.

Obyvatel

Dobrý den, doufám, že se ve svém pesimistickém výhledu mýlit budete 🙂 Shodneme se na tom, že udržovat vlakové spojení do Žacléře smysl nemá. Shodneme se také na tom, že po uzavření šachty nastaly složitější časy. Poslední roky se ale podařilo zrealizovat několik věcí, které mají smysl a jsou prospěšné pro všechny (konečně nová silnice, práce na a kolem ZŠ, brzy nový Domov důchodců a multifunkční hřiště pro školáky a veřejnost,…) Spousta lidí se snaží pro místní pořádat různé sportovní a kulturní akce během celého roku. Já jsem rád, že jsme na okraji Krkonoš, když si vybavím ten „blázinec“ na… Číst vice »

Džamel

Nejsem spoluobyvatel, ale do Žacléře to nemám daleko a občas tam i musím jet, proto tvrdím, že město jako takové je dle mého pohledu v úpadku s mírným náznakem občas aspoň něco udržet a do budoucna to vidím jako ghetto + LDN jako jednu část a Bobr jako druhou část coby bydliště bohatších z Trutnova…

Obyvatel

Dobrý den, na LDN nevidím nic špatného, dává práci s spoustě žacléřáků a myslím, že jsou za LDN vděčni i lidé, kteří tam majé své příbuzné, těchto zařízení je prostě málo. Nevím, bydlím tu dost let na to, abych posoudil, jestli je tu nějaký razatní nárust problematických obyvatel a řekl bych, že není, snad po tomto něco nezmění 🙂 Náměstí bylo v roce 2020 kompletně zrekonstruováno, že tam jsou některé doma nehezké… njn to je ale o majitelích. Když nahlédnete do zápisů z jednání zastupitelstva, kam má přístup každý, tak zjistíte, že většinu stavebních parcel v podlesních letech kupují v… Číst vice »

Michal

Pardon, ale kdy jste tam byl naposledy? Náměstí rozhodně jako před 30 lety nevypadá a že by tam chcípnul pes, tak to už vůbec ne.

Džamel

Naposledy v létě. Náměstí opravdu vypadá, že nikdo na nic nesáhnul, město podobně a praktický všechny co odsud znám chtějí vypadnout… Proto říkám, bude ghetto a LDNka plus pár zbohatlíků z Trutnova v Bobrů…

libor

Iveto, máte určitě zajímavý podnikatelský záměr, kupte trať z Mladotic do Kralovic za pár kaček, nějaký odpovídají vlak= třeba 810 v originále + fíru=za minimální mzdu (třeba 20.000kč/měs) a začněte tam vozit pravidelně lidi, na jízdném+dotaci od kraje se to určitě vrátí. P.Kraj. Vám dá brutto smlouvu a příjmy budou jisté… lidi se pohrnou do vlaku. radost podnikat… 😉

libor

jo a možná by Vám i SŽ prodala za cenu šrot i zbytek do Rakovníka, pak už by to bylo zajímavé rameno… časem pak zavedete přímé Sp (třeba optimální vlak třídy 814 nakoupit od ČD)…

Anonymas

Tak ona Ivetka ví nejlíp, jak by se všechno mělo opravit, provozovat atd. Ale jen když to bude někdo jiný, vlastní korunu by do toho nedala a když není po jejím, jsou všichni(hlavně SŽ) šmejdi a zloději. Mám rád její pohádky, hezky se čtou, ale s realitou nemají nic společného.

Jarda Š.

Trať Mladotice – Kralovice by měla význam jen v případě, že by celá trať z Plzně přes Mladotice, Kralovice, Rakovník a Kladno do Kralup byla modernizovaná tak, aby sloužila pro nákladní dopravu jako obchvat ŽUP.

Alibaba

Vzhledem ke sklonům mezi Mladoticema a Kralovicema + malým poloměrům si to jako dobrou odklonovou trasu nedovedu představit. To už to může jet rovnou přes Blatno a Jesenici.

Jarda Š.

Ano, to je problém, že údolí Střely, ze kterého trať vyjíždí, je oproti okolnímu terénu níž o víc než 100 m.

libor

ano, tam to nemá perspektivu pro budoucnost, je to málo osídlený kraj, koleje nikam pořádně nevedou, rychlost trati pomalá i do PLzně..

Jiří Kocurek

A co Prkennný Důl? Odhadem 20 minut ostrým tempem na vlak, aby pak vyjeli přesně opačným směrem. Ten autobus je tak jako tak potřeba.
Nebo ho zrušit, jinak by ten autobus z Žacléře do Turnova někdo zneužil k přímé jízdě a obral ta dráhy o cestujícího?

asdfg

Prkenný důl je asi 2,5km daleko, to za 20 minut nedáte asi s vrtulí v zadeli.

Alibaba

Do Prkeného dolu tu už bude pěšky rychlejší ze zastávky Křenov.

Jiří Kocurek

To možná ano. Ale někteří by to chtěli zakázat, jen proto aby se ani na pole nechodilo pěšky. Viz jeden „názor“ o kus výš.

asdfg

Vlak to jezdil v roce 2005 za 48 minut. Nehledě kdo by od Prahy tím jezdil. Jediná jakž takž smysluplná zastávka jsou Bernartice, tam je rozdíl pro většinu lidí mezi busem a vlakem asi o 400 metrů delší cesta na vlak. Královec je díra o pár domech. A v Žacléři má vlak smysl asi pro 1/2 obce. Prostě autobus to zvládne rychleji a obslouží více obyvatel. Nehledě, že drtivá většina lidí tam má auto, spíš v rodině dvě. V Žacléři mám spolužáka z průmyslovky, v zimě tam občas jezdíme na lyže. A po dokončení D11 ztratí vlak mezi Prahou až… Číst vice »

MartinS.

Já bych taky opravil Kralovice – Mladotice, protože je to trať mého mládí, když nám kolem zahrady jezdily parní lokomotivy a M131.1. Ale vím, že je to ekonomický i provozní nesmysl. Poptávka po spojení Rakovník – Plzeň není taková, aby naplnila vlak (ve špičce aspoň v jednom směru) v nějakém rozumném taktu. Už teď mají autobusy POVED linky 321 Čistá – Kralovice – Plzeň návaznost na vlaky PID linky S53 v Čisté nebo v Kralovicích nebo na autobusy PID linky 570 v Kralovicích a počet přestupujících by se dal spočítat na prstech jedné ruky. Autobus i vlak jedou trasu Rakovník… Číst vice »

Jarda Š.

Vlakem ze Žacléře do Trutnova je to značnou oklikou a ještě s dvěma úvratěmi (v Královci a v Poříčí) . Ta trať měla význam, dokud se tam těžilo černé uhlí, ale těžba byla v 90. letech ukončena, tudíž nyní je její dopravní potenciál prakticky nulový.

Ondřej

Na polské straně Krkonoš se plánuje provoz na lokálkách obnovit, proč to nejde u nás?

Kubrt

Trať do Karpacze se s tou do Žacléře nedá srovnávat snad v žádném směru.

medical_examiner

Copak, sousedi opravili?

svojsin

Ondřej: Polsko v reálu obnoví pro dlouhodobý provoz (pokud je časem zase nesejmou, tam nikdo neví…)
tratě, které u nás nezkoušeli zavřít ani v nejdivočejších snech.
Tam (a prakticky nikde v Evropě a na světě) by nehrozilo, aby se jezdilo každodenně vlakem např. na Bečov – Blatná a podobných zoufalostech.

Tomáš Záruba

No zas pomalu, odepsání jizerské dráhy už jsme taky absolvovali…

svojsin

K jizerské dráze se nevyjadřuji, neznám to tam dost, až skoro vůbec. Věřím, že návrh na zastavení provozu tam byl dán schválně, protože se vědělo, že to nemůže projít. Ale to by se musel vyjádřit někdo opravdu znaý situace U Bečov – Blatno nenavrhuji snesení kolejí (např. kvůli nákladní dop.), ale pravidelná os.doprava je tam pro nikoho a to velice dlouhodobě. Větší zoufalost v republice těžko najít, šotouše ale děsí na ČR poměrně velká délka úseku, kde by se nemělo jezdit(o to je to ale dražší). I kdyby se podařilo nějakýma úpravama dotáhnout o 400% lidí navíc (čemuž tam nelze… Číst vice »

Ondřej

Kdyby nedošlo ke zrušení vlaků do Bochova, k rozvázání přípojů v Blatně a ke zrušení většiny služeb pro cestující , jezdilo by lidí daleko více…

svojsin

Při možnostech přestupu po 13,15,17h atd. v Blatně od Plzně stejně nikdo, nebo skoro nikdo nepřestupuje….
Ta trať má význam hlavně v úseku Rakovník – Jesenice.
Za Lubencem je to učiněná katastrofa
Že by pomohla odbočka do Bochova tak, aby odpovídala obsazenost alespoň někdy i se zavřenýma očima na vlak, je podle mne značně naivní….

ABC

vždyť i za komárů jezdily do Bochova celé 3 páry denně…

Jiří Kocurek

Zlváštní, že lidi jezí autobusem i tam, kde není pokladna ani čekárna. Stačí aby autobus jel včas a být na zastávce včas. Myslím vesnice, kde to mají 15 km na vlak, což zvládnout za dvě hodiny je sportovní výkon.

medical_examiner

15 km? Opravdu?

xyz

„Věřím, že návrh na zastavení provozu tam byl dán schválně, protože se vědělo, že to nemůže projít.“
??? Vždyť to prošlo (co se úseku Tanvald – Harrachov týče) – nejdřív výluka kvůli špatnému stavu tratě (začátek roku 1997).

Po opravě obnovení provozu, ale k 28. 9. 1997 zastavení provozu v režii ČD (na „objednávku“ MD). Až po několika týdnech obnovení provozu v režii firmy GJW.

svojsin

Tak to ani nevím, že se tam nějakou dobu nejezdilo.
O tom výběru „schválně této tratě“ jsem slyšel, ale jak píšu výše, nechám vyjádřit se ty, co o tom opravdu něco vědí….

Richard Fiala

Myslíte asi Blatno že?

-TR-

Pokud myslíte trať Jelenia Góra – Karpacz, tak tam to má jednoznačný smysl. Karpacz je místo, odkud se vychází na Sněžku z polské strany, v zimě jsou tam možnosti lyžování. Dokonce se v poslední době spekuluje o elektrizaci celého úseku, aby tudy mohly jezdit přímé dálkové vlaky PKP IC z jiných částí Polska. Mohly by tam jezdit třeba jednotky DART, u nich není nezbytné objíždění soupravy lokomotivou.

Martin

Videl jste kde tento kousek trate je a odkud kam vede?

Martin

Ono to spise vypada jako zakonceni trati z polske strany 🙂

Ondřej

Představte si, že ano. A v době kdy tam doprava byla jsem tam i kolikrát jel. A rozhodně se nejednalo o prázdné vlaky..Jenže by to chtělo dobré přípoje a ideálně odstranění úvrati v Královci..

Martin

To si nemyslim, ze by se Kralovec mel vynechat,… nevim, ale vypada to spise na sezoni provoz pro lyzare, tedy spise pripojeny vuz k vlaku do Kralovce, ktery pak samostatne obslouzil usek…

Jenze otazkou je, zda by to teto investice nekdo sel,… znamenala by nove vlaky a vylepseni trati…

Lech Malý

A na jaké trati na české straně Krkonoš byste chtěl provoz obnovovat?

Ondřej

Právě zrovna do Žacléře, nebo taky do Rokytnice nad Jizerou..

Lemmy

Hodinky, holínky, úplně stejný, žeano…

Alibaba

Protože Rýchory nejsou na rozdíl středních Krkonoš už tak atraktivní.

Jerry

Kralovice- Mladotice není rozebrána a část kolejiva je rozkradená a je to zarostlé.a odbočka do velke Kraše se má jezdit do kaolinky.

-TR-

Že se do Žacléře nejezdí, je sice smutné, ale má to svou logiku. Dopravce GWTR se zde soustřeďuje hlavně na zajištění sezónního mezinárodního spojení do Polska, což je důležitější. Trasa Trutnov – Královec – Sędzisław představuje klíčové napojení celých východních Čech na polskou železniční síť.

Provoz vlaků do Polska bude pokračovat dál, Královéhradecký kraj má o udržení mezinárodního spojení zájem. Velký zájem je i z polské strany.

Platamon

Nejde o GWTR, jde o objednantele, Jakýkoliv dopravce, bez ohledu na barvu, by tam rád na objednávku jezdil, ale pro něčí krásné oči se doprava, zejména regionální, neprovozuje. Počty cestujících do toho netahejte, jde jen o jednoduchou rovnici objednatel – doprave – úhrada nákladů a je-li provozní dráha, tak se jezdí klidně naprázdno.

-TR-

Máte sice pravdu, ale i tak pochybuji, že by pro GWTR byl Žacléř prioritou. Znamenalo by to soupravu, strojvedoucího a nejspíš i průvodčího v oběhu navíc. Pokud bude nějaká souprava a zaměstnanci navíc, tak to bude pro trať Trutnov – Teplice nad Metují, kde od prosince GWTR přebírá provoz.

Lemmy

Klíčové napojení CELÝCH východních Čech… OMG. A Meziměstí je přesně co?

-TR-

Přes Meziměstí se v létě jezdí jen o víkendu, přes Královec každý den.

medical_examiner

To je v tom Meziměstí tak málo obyvatel?

Alibaba

Jen mě napadlo, že by ty vlaky co se točí v Královci (od Sędzisławi) mohli točit až v Žacléři, kde by na ně mohl být autobusový přípoj z/do Trutnova.

-TR-

Spíš je lepším řešením ty vlaky protáhnout až do Trutnova. Ono se to plánuje, ale kdy k tomu dojde, zatím není jasné.

Alibaba

Jen by se měla v Poříčí (trianglem mimo) odstranit úvrať, která to zpomaluje. Trochu zrychlit (jízdní doba Trutnov hl.n. – Sędzisław pod hodinu), aby se dal udělat dvouhodinový takt s jedním vozidlem.

medical_examiner

A bylo by dobré, kdyby to vozidlo nebyla 854, nebo žlutý omyl ř. 814…

Pepa z plzenskeho depa

Osobne si myslim, ze gahle trat skonci jako cyklostezka. Vznikla kvuli uhli, ne lidem.
Oproti tomu na trati Mladotice Kralovice by bylo „narvano“… jen najit penize a opravit ten most… zbytek nebude tak drahe obnovit. Verim, ze se to jednou povede…

Kateřina

Bylo by to fajn, ale asi se to nepovede….

svojsin

Na trati Mladotice – Kralovice nebylo narváno nikdy podle pamětníků.
Každopádně už v 80 letech tam jezdilo v úseku Čistá – Mladotice minimum lidí i ve špičce prac. dnů.
mimo špičku už od Rakovníka.

Dnes by bylo mnohem prospěšnější, aby jely autobusové spoje z Rakovníka směr Kožlany v 13:30 , 18:30 apd. a ne vlak, který je vhodný jen pro malou část obyvatel v relaci.
K tomu doplnění 3 páry spojů o víkendu, víc netřeba a ještě se dost ušetří.
Takže by se někde jinde nemuselo škrtat…..

MartinS.

Ne, opravdu tam narváno nebylo, z Kralovic směrem na Plasy, Kaznějov, Třemošnou, Plzeň je posledních 50 let velmi kvalitní autobusové spojení, což bylo dáno mj. tím, že v Kralovicích byly garáže ČSAD. Do Trojan se jezdilo jen na houby, stejně jako do Strachovic. Do Mladotic není důvod jezdit, Žihle, Blatno, Lubenec, Kryry také nepotřebují směrem od Kralovic žádnou kapacitu. Na trati Kralovice – Mladotice bylo plno jednou ročně v sobotu, kdy byl vlak protažen až do Mladotice zastávka, odkud startoval Pochod údolím Střely.

Jaroslav

Ještě v době jednotného ČD sehnali plzeňští nadšenci dotaci na obnovu provozu a dokonce na kralovické trati vyřezávali nálety aby byla průjezdná aspoŇ pro servisní drezíny . Jenže tehdejší plzeňská správa dráhy dotaci odmítla a řekla jim, ať si vyberou nějakou jinou trať, že prostě kralovice se opravovat nebudou,a nebudou a nebudou…!!!!

Platamon

Jaký most, ten velký u Stachovic je ve slušném stabu a jezdí se přes něj. Úsek do Maldotic má možná maximálně malý můstek přes potok, jinak to byla taková polně lesní lokálka od nikud nikam.

Pepa z plzenskeho depa

Hned za stanici Mladotice. Kvůli němu de-facto tato výluka začala… ten je zralej na kompletni vymenu, aby po nem mohl projet vlak… zbytek se „jen“ poseka a udela novy sterkovy loze a vymeni koleje…

MartinS.

Zbytek se jen poseká? Spíš vykácí, ne? Byl jste tam někdy v posledních 10 letech?

Pepa z plzenskeho depa

Pravda, strunovka by na to nestacila. Omlouvam se.
Byl jsem tam loni na podzim.

medical_examiner

Ale rota dělníků by to mohla nějak zprovoznit, nebo ne?

Pája

Základní problém vidím v nekoncepčnosti. Celkem pravidelně cestuji směr Brno a opravdu se mi líbí provázanost místních spojů na koridor. Na každé stanici čeká nějaký ten motorák a autobus, cestující hned pokračuje do cíle. Při navážení je to obráceně. Takhle má fungovat doprava. Umím si představit, že bez oněch motoráků spousta lidí nebude mít důvod jet oním Panterem? Přestup hrana – hrana je dnes už základ.

Luboš

Ale nesmí na těch spojích jezdit šukafony

Jerry

Dokolečka a stale

Zdenda

Ty jsi takovy sukafon zdejsich diskusi, co? Nechces si zmenit nick?

Pája

Nesmí, ale jezdí. Velmi rád bych viděl novější, svižnější a vybavenější vozidla klidně na baterie. Při čekání na přípoje z koridoru by se dobít pravděpodobně stihly a trolej v takových stanicích je. Mám pocit, že současný ředitel ČD o takových vozidlech mluvil.

Pája

Mimochodem i já jsem nucen nerad strpět Regínu na přípoji. Jezdívali to pohodlnější a svižnější Žraloci, ale pak je zase slíbili jinde – výstavka je patrně putovní. Otázku pohonu nových vozidel zmínil i pan Bednárik.

medical_examiner

Když to bude hodně potřeba, tak ho ausgerechnet na jejich počest nasadíme 🙂
Aby ty budoucí motoráky na bázi VT504 (nízkopodlažní nástup, WC, klimatizace) byly víc poznat. I když vizuální infosystém je celkem nepřehlédnutelný…

Jindra

Čekám zástup zájemců z řad obhájců každého dříve položeného pražce.
Zároveň slibuji, že až to dáte do pohybu, aspoň jednou za rok se přijedu svézt.

MLB

Zrovna tato konkrétní lokálka je na zrušení opravdu zralá, na rozdíl od mnoha jiných, u kterých se o tom mluví. Na její trase žije jen pár trvalých obyvatel, jde o vymírající pohraniční region. Navíc vede nešikovně směrem na Polsko, kam nesměřuje žádná poptávka. Do Trutnova se nikomu nevyplatí jezdit zajížďkou k hranici a ještě s přestupem (na trať, která už sama o sobě má celkem symbolický pravidelný provoz). Ani turistický potenciál zde moc není. Upřímně řečeno mě teď rychle nenapadá jiná česká trať, která by za záchranu stála méně…

asdfr

Potenciaáááááááááál. To je to zazracne slovicko, ktore sa da uplatnit pri kazdej lokalke na zrusenie.

MLB

Většina jich nějaký potenciál opravdu má, někdy je to až nesmyslné, že se tam nejezdí (Kozí dráha). Ale Žacléř opravdu ne 🙂

medical_examiner

Jasná věc! Utne se penězovodná žíla na autobusové dotace, a hned bude potenciálu, jak když nastele…

ABC

Jak tam zase pojede šukafon tak to tam hned ožije!

Pája

Jeden si kupte a dělejte si s ním co chcete

BND 30

Přesně. Orchestrion do každé dědiny!

medical_examiner

Do hospody nebo na obecní úřad?

Jerry

I kdyby to nechali jak to je tak se nestane nic. To má dobrá správa miliony na kontě určené k vytrhání kdejake tratě?

MLB

Já nepíšu nic o trhání. Jen zrušení tratě. Zbavit se železa by nebyl problém ani zadarmo, stačí rozšířit mezi etnikum zprávu, že si ho tam můžou beztrestně odebrat… akorát je potřeba dohlédnout, aby cestou nepobrali ještě něco dalšího z funkčních tratí 🙂

Josef Král

Mladotickou nechtějí zrušit obce. Dokonce se plánuje nová zastávka v Mariánské Týnici. Příklad bezprecedentního porušování zákona ze strany Správy železnic.

55p

Jůůůů to budou zase vyhozený peníze, hlavně že budeme jezdit do Marianské Týnice, zatímco jinde budou růst pomalé…

Dobře si pamatuji, jak se na jedné straně nalilo 300 mega do opravy Mšenky a ve stejný okamžik se na sousední (jen o trochu, jako fakt nepatrně, důležitější) trati 072+231 zaváděla pomalá 70 km/h z důvodu špatného stavu svršku.

Frantisek

Vymýšlíte zjevně neexistující souvislost. Pomalé budou při stávajícím systému přibývat i po Vámi vzývaném rušení, dočkejte času.

55p

Nechci aby to nevyznělo, že jsem všem 53 cestujícím po Mšence záviděl nový svršek, když jsme si užívali drncavou vyhlídkovou jízdu Polabím.

BND 30

53 !?! To je plná 810ka 😄

svojsin

BND 30: Tolik cestujících je tam tak za den v jednom směru.

Štěpán

Jestli myslíte na Mšeno, tak to není pravda. Tam těch cestujících je mnohem více.

Petr-666

56

libor

56 i s průvodčím, 2 zaměstnanci SŽ, fíra

svojsin

Štěpán: Mnohem více?? Leda tak ve snu.
Víc lidí tam jezdí o víkendech za dobrýho! počasí, když se sejdou, to bych bral, ale jinak to tam na vlak rozhodně není….
Nebo se za poslední cca 3 měsíce něco VÝRAZNĚ změnilo??
Že by tam covid nahnal v kladiva stovky nových cestujících?

55p

Vždyť jo 😀

BND 30

Plánovat je málo, pokud by se do toho Mladotice opravdu opřely, tak už ten kilometr dva ke klášteru dávno funguje. Není tam žádná velká umělá stavba, jen přejezd přes silnici ke klášteru.

svojsin

BND 30: Ano a po počátečním projetí nadšenců, šotoušků apd. by byla obsazenost v létě 3 lidi na spoj.
Od října do dubna NUlA na spoj.

BND 30

Tak ono do Mariánské Týnice je to jen a jen o turistice, pokud by si Kralovice neudělaly zastávku Centrum možná by to smysl mělo.
Průšvih je ten, že Kralovice jsou spádové k Plzni a tam je dobrá nabídka autobusy…

svojsin

Problém je, že z Kralovic do Rakovníka těch lidí celkově potřebuje dojíždět málo.
A pro Kožlany není vlak(úplně mimo) volba, jen bus/auto.
Vedle Břežanům je šukafon rovněž na kosočtverec a takto můžem pokračovat…

ABC

zato z Plzně do Rakovníka by dojížděly davy 🙂

svojsin

Jistě že ne. Stačí propojení bus linek Rakovník – Kralovice a Kralovice – Plzeň.
To se nedávno posunulo, takže šukafon přes Čistou je ještě zbytečnější, než před tím a jen odsává z celkových peněz na tzv. ZDO

ABC

to já vím že ne ale vždycky to v této souvislosti zazní 🙂

MartinS.

Kralovice si nemůžou udělat zastávku Centrum, protože ta trať centrum zdaleka míjí… hodně zdaleka. V Kralovicích může být zastávka Stadion, ale docházková vzdálenost bude stejná jako na žst. Kralovice.

ABC

Tak ale jmenovat se tak klidně může 🙂

medical_examiner

Autobusy…to není průšvih, to je relativní maličkost…

Diesel

Je to celkem nedávno co jsem po II/201 jel (do Manětína) Ta bývalá trať to tam křižuje tu silnici na cca 4 místech. Není ale nic znát, koleje jestli teda ještě vespod nějaké jsou tak je to přetažené asfaltem a kromě nějaké diry do houštiny by už tady člověk bývalou trať asi nehledal. Takže tady asi je to fakt scifi něco renovovat. Navíc hodně řídce osídlené takže ekonomika nula, spíš děsnej provar.

a8n

Dotyčný zjevně myslel Kralovice.

Kamil Maršálek

Silničáři přejezdy po čase přeasfaltovali do doby, než tam uvidí vlak. Spolek MDRM tam teď pořádá 1 ročně pochod podél trati. Ano, je tam dost přejezdů (většina jich zmizela), ten proklatej most, nálety dřevin + nájezdy zlodějů. Ale aspoň mají místo toho bus na PM a do Manětína. Třeba v H.Slavkově mají přejezdy, viadukty (kul.pam), tunely, velkou část kolejí do Lokte, dokonce místní prosekávají nálety. Trať je dlouhodobě ve výluce kvůli neudržování. OK, moc peněz a nechce se a bus bude lepsi a tak. Ale nejede tam misto vlaku prakticky nic.

VIZEK2442

Proč něco podobného neudělá SZ s Kozí dráhou, aby se o ní už nemusela starat? Zájemci by se určitě našli.

BND 30

Ale ona se o ní nestará, jen kasíruje od státu…

Dopravak

Zájemci o tratě by se i našli, ale je problém v podmínkách prodeje…..
kdy je mj.pozadavek na sjízdnost a údržbu…..ale že ta či ona trať v tom stavu léta není…..jaksi nevadí….. Takže opět systém na kočku…..

ABC

Tohle sjízdný je, ne? Takže jen výmluvy…

Apollo17

Kdyby tam ty podmínky nebyly,zájemců by bylo mraky.Za dva roky by tam stály rodinné domky,zahrady.Jen se podívejte na bývalé nádraží Otvice u Chomutova.Mezi rodinnými domky tam zůstalo jen železniční skladiště.

-TR-

Tak je to dáno i legislativou. Stará trať přes Otvice byla úředně zrušena již v době výstavby přeložky mezi Chomutovem a Mostem, takže proto byl prodej pozemků možný bez podmínek. Naopak úsek Královec – Žacléř nebyl úředně zrušený nikdy, takže aby zde mohlo fungovat jiné využití než drážní, musel by proběhnout formální proces úředního zrušení.

Leinad

Když neprošlo úřední zrušení…. chci zítra trasu, dostanu ji, projedu normálně?

-TR-

Do Žacléře je trať sjízdná bez problémů.

Jiří Kocurek

Už to slyším: „Tyhle silniční manýry sem netahejte, minimálně 3 měsíce předem!“

ABC

§3 Všichni jsou na obědě