Patnáct kilometrů za osm miliard. SŽ letos vyhlásí tendr na stavbu nejdelšího úseku kladenské trati
Provoz elektrických vlaků na trati by měl být podle SŽ spuštěn v úseku Kladno - Praha-Veleslavín.
Napojení Kladna na Prahu moderní železniční novostavbou má letos dostat reálnější obrysy. Práce na projektu patnáctikilometrového úseku Praha-Ruzyně (mimo) – Kladno (mimo) jsou téměř u konce, ještě letos hodlá Správa železnic vyhlásit soutěž na stavební firmu.
„Projekt je před dokončením, do konce roku vyhlásíme tendr na realizaci,“ uvedl šéf Správy železnic Jiří Svoboda. Jde o nejdelší úsek ze série staveb, které mají propojit centrum Prahy, Kladno a Letiště Václava Havla.
Záměr projektu odhaduje náklady na osm miliard korun, stavět by se mělo zhruba tři roky. Ještě loni, kdy novostavba získala územní rozhodnutí, uváděla Správa železnic pět miliard.
Projekt modernizace trati mezi stanicemi Praha-Ruzyně a Kladno zahrnuje především zdvoukolejnění a elektrizaci. Rychlost by se měla zvýšit v některých místech až na 130 km/h, modernizací projdou i stanice a zastávky. Stavba bude rozdělena na tři úseky: jako první bude na řadě stanice Jeneč, následovat bude část mezi Jenčí a Kladnem a nakonec úsek od Ruzyně do Jenče včetně Hostivice.
Jde o jediný úsek ze souboru staveb, který je umístěný mimo městskou zástavbu. Většinou je veden mezi poli v souběhu s dálnicí D6. „Díky tomu může železnice částečně opustit původní směrové dosti nepříznivé poměry zděděné ještě po koňce a rozmáchnout se do dvou přeložek,“ píše se v materiálech Správy železnic.
Kompletní přestavbou projde stanice Hostivice, která získá dvě ostrovní nástupiště a dva podchody. Stanice Jeneč v nové poloze bude mít nově rovněž bezbariérová nástupiště přístupná z vybudovaného podchodu. Dnešní stanice Unhošť se zruší a nahradí ji zastávka Malé Přítočno na přeložce trati. Vzniknou také zastávky Hostivice-Jeneček a Pletený Újezd, které mají zlepšit dostupnost železniční dopravy obyvatelům přilehlých lokalit. Kompletní rekonstrukcí projde zastávka Pavlov.
Trať bude napájena střídavou soustavou, hlavní napájecí stanice vznikne v Liboce na sousedním úseku Veleslavín – Ruzyně. U něj je nyní Správa železnic ve fázi hledání projektanta. Záložní napájecí stanice bude na Kladně. Provoz elektrických vlaků na trati by měl být podle SŽ spuštěn v úseku Kladno – Praha-Veleslavín. Železnice na území Kladna už se modernizuje, stavba Ruzyně – Veleslavín by měla proběhnout zhruba v letech 2025 až 2028. „Z našeho pohledu je to smysluplný a provozovatelný koncept,“ uvedl mluvčí SŽ Jan Nevola.
Tunelový úsek z Veleslavína dále do centra se totiž potýká s neustále se zpožďující přípravou. Kompletní dokončení celého úseku z Prahy-Masarykova nádraží do Kladna včetně odbočky a zaokruhování s novou stanicí Praha-Letiště Václava Havla lze podle ministerstva dopravy očekávat po roce 2030. „Mimo jiné i z důvodu složitého projednávání průchodu prostorem Dejvic a realizací tunelu mezi stanicemi Praha-Dejvice a Praha-Veleslavín,“ uvedlo nedávno ministerstvo.