Pardubice přivedou do centra další auta, postaví parkovací dům mezi zámkem a stadionem. Kvůli stavbě se zadluží

Podoba parkovacího domu v centru Pardubic. Foto: Pardubice.euPodoba parkovacího domu v centru Pardubic. Foto: Pardubice.eu

Opozice upozornila na nereálné ekonomické propočty i přivádění další dopravy do centra města.

Pardubice jsou dalším městem, které v době omezování individuální automobilové dopravy postaví v centru města nový parkovací dům. Počítají přitom s cenami za odstavení soukromého majetku v takové výši, že se nikdy nezaplatí. Místo v něm nenajdou ani rezidenti.

Parkovací dům v ulici u Stadionu  pro 375 aut má vyjít na 340 milionů korun. Podle důvodové zprávy bude 60 procent míst pro abonenty, kteří zaplatí ročně 15 tisíc korun. Pokud by všechna místa byla pronajata za tuto cenu, městu by se jen náklady na stavbu vrátily za 60 let.

Rozhodnutí o parkovacím domě přichází v době, kdy řada evropských metropolí omezuje parkovací místa v centru. Jde například o Curych či Kodaň. V Česku se pro omezení parkování v centru výraznou změnou ceníku rozhodla nedávno Plzeň.

Projednávání stavby parkovacího domu trvalo téměř dvě hodiny. Podle agentury ČTK kritici stavby uváděli, že se díky parkovacímu domu doprava ve středu města dál zvýší. Poukazovali rovněž na to, že většinový vlastník hokejového klubu HC Dynamo Pardubice Petr Dědek chce v budoucnu stavět multifunkční halu v jiné lokalitě, čímž by se ekonomika provozu parkovacího domu zhoršila. Během kulturních a sportovních akcích v aréně také fond zabere na 60 míst v roce všechna místa v parkovacím domě. Ještě před pár lety město uvádělo náklady 193 milionů korun.

Parkovací dům si protlačilo vedení města v čele se zastupiteli za hnutí ANO 2011. „Štědré doplácení parkovacích míst považuje koalice za veřejnou službu, ekonomickým modelem se proto seriózně nezabývá,“ uvedl pirátský zastupitel Dominik Bečka. Dům má stavět městská firma Rozvojový fond Pardubice.

Opozice: nereálné náklady a propočty

Parkovací dům se bude stavět na dluh. Město do firmy vloží po 50 milionech korun formou zvýšení základního kapitálu, společnost si také otevře úvěr s limitem až 190 milionů korun a maximální délkou splatnosti 15 let, za nějž budou Pardubice ručit. Dalších asi 40 milionů korun fond očekává z prodeje dvou domů v Kostelní ulici, kde jsou byty. Parkovací dům je i podmínkou pro fungování fotbalového stadionu, kde hraje klub, který čeká souboj o sestup do druhé ligy.

Piráti v tiskové zprávě upozornili na nesmysly v plánovaných ekonomických propočtech. „Předpokládaný příjem na jedno parkovací místo, cca 2 600 Kč měsíčně, by musel být při stejné obsazenosti třikrát vyšší, aby vůbec pokryl náklady. Provozní náklady studie kalkuluje na pouhých 126 Kč měsíčně na místo s jen postupným nárůstem. Nepočítá přitom s žádnými osobními náklady. Třeba údržba konstrukčně jednoduššího parkovacího domu v Brandýse nad Labem reálně stojí víc než dvojnásobek. Odhad obsazenosti je nastřelený, aby to nějak vyšlo. Zvláště 60 % u krátkodobého parkování je pohádka. Třeba Karlovina se přes den drží kolem 35 %. Ze statistik víme, že takovou vytíženost mají parkoviště v okolních ulicích U Stadionu a nábřeží V. Havla. Ta jsou ale levnější a bez závory,” vypočítává Robert Hrdina (Zelení) nedostatky předložených podkladů.

Postavit nový parkovací dům v centru města není v posledních letech specialitou jen Pardubic. S evropskou dotací pod rouškou P+R parkování vznikl nový parkovací dům uprostřed sídliště v Mladé Boleslavi, v centru Liberce staví nový parkovací dům Liberecký kraj. Některé případy staveb parkovacího domu v centru přitom po pár letech ukazují naprosté fiasko z pohledu poptávky jako například v Brandýse nad Labem.

Tagy pardubice zahuštění dopravy v centru města
94 komentářů