Památkáři nařídili Správě železnic opravy zpustlého stavědla u nádraží Vyšehrad
Jde o jedinou část nádraží ve vlastnictví SŽ. Rekonstrukce se strážní domek dočká až s celým úsekem trati.
Správa železnic (SŽ) musí do 90 dnů zajistit základní opravy památkově chráněného strážního domku u pražského nádraží Vyšehrad. Uložil jí to památkový odbor pražského magistrátu, podle kterého SŽ porušila povinnost vlastníka na vlastní náklad pečovat o zachování kulturní památky.
Rozhodnutí, které nyní nabylo právní moci, státní organizaci ukládá mimo jiné zajistit funkčnost žlabů a okapů, opravu střechy směrem do Svobodovy ulice a zazdění okna vedle dveří. SŽ má také z okolí odstranit náletovou zeleň, suť a odpadky.
Strážní domek je součástí areálu zchátralého nádraží Vyšehrad, které je dlouhodobě považováno za největší ostudu na pražské železnici. Budova nádraží s okolními pozemky je v soukromých rukou a po sporech s měnícími se vlastníky se brzy pravděpodobně konečně dočká rekonstrukce a změny v administrativní objekt s byty a obchody.
Největší železniční ostuda Prahy se konečně opraví. Z nádraží Vyšehrad budou byty i kanceláře
Samotný strážní domek se stavědlem je však spolu s tělesem kolejiště v majetku SŽ. Ta sice v roce 2022 vypsala soutěž na zpracování projektu rekonstrukce, v zápětí ji však zrušila.
Podnět k řešení zhoršujícího se stavu domku podal na podzim na magistrát zastupitel za hnutí Praha 2 Sobě Jiří Mach. Zároveň si na liknavost úředníků stěžoval na ministerstvu kultury.
„Nádraží Vyšehrad je dlouhodobě neutěšeným místem Prahy 2, nicméně je v soukromých rukou. Avšak v okolí nádraží jsou i další památkově chráněné objekty, které stát v rukou má – a nestará se,“ uvádí Mach.
Podle něj by stát měl jít příkladem a realizovat jak rekonstrukci strážního domku, tak památkově chráněného Výtoňského mostu, který je nedaleko od něj. Ten však bude dle rozhodnutí ministra dopravy Martina Kupky nejspíše nahrazen novou konstrukcí. Musí ji však schválit UNESCO, pro které nyní vznikne posudek HIA.
„Pergolu“ Nového Hlaváku posoudí památkářský audit HIA. Stejně jako na Výtoni má uklidnit UNESCO
Magistrát na základě Machova podnětu vyslal na místo památkovou inspekci a vyžádal si i vyjádření Správy železnic.
Podle oblastního ředitele SŽ Vladimíra Filipa je stavědlo pro drážní dopravu zbytné a nevyužívané. „I přes to se však snažíme objekt mít vždy řádně zabezpečen proti vniknutí nepřizpůsobivých osob, které by mohli způsobit nevratné škody např. požárem či devastací vnitřních prostor,“ uvedl ve vyjádření Filip.
Zmínil třeba zajištění domku nepůvodními dveřmi a zazdění oken. Budovu poškozují sprejeři, to se však podle ředitele týká téměř všech objektů SŽ a organizace se tomu „za využití nemalých prostředků“ snaží bránit.
Po předloňském zrušení přípravy projektu opravy stavědla SŽ zahrnula domek do rekonstrukce celé trati mezi hlavním nádražím a Vyšehradem. Ta by se měla uskutečnit v letech 2025-2026. V rámci ní se podle Filipa ze SŽ stavědlo kompletně opraví a revitalizuje se celé okolí.
Na překlenovací údržbové práce, které památkový odbor SŽ nařídil, je organizace podle Filipa připravena.
Nákladní vlaky na Výtoňském mostě dráždí. Část příměstských spojů na něj přitom nemůže