Nákladní vlaky na Výtoňském mostě dráždí. Část příměstských spojů na něj přitom nemůže

Železniční most mezi Výtoní a Smíchovem. Foto: Jan SůraŽelezniční most mezi Výtoní a Smíchovem. Foto: Jan Sůra

Nákladní vlaky ukrajují mostu životnost i roční kapacitu. Ta se sice uvolnila, osobní vlaky však dál končí na Smíchově.

Od prosince platí na pražském Výtoňském mostě pod Vyšehradem výrazná omezení provozu. Vyžádal si je zhoršující se stav mostu, o jehož opravy či nahrazení se stále vede vyhrocená polemika.

V důsledku opatření, která mají korodující konstrukci ulevit, byla značná část osobních spojů zkrácena. Lidé dojíždějící do Prahy linkou S7 od Řevnic či z Rudné musejí místo na hlavním nádraží vystoupit už na Smíchově a pokračovat například metrem. Dohromady jde o 94 spojů za den.

O to víc cestující při komplikovaných přestupech dráždí, když mohou na mostě i během dopravní špičky pozorovat nákladní vlaky, které tam podle opatření Správy železnic (SŽ) „de facto“ nemají co dělat.

SŽ prudce škrtá provoz na Výtoňském mostě, změny se dotknou tisíců lidí. Monitoring ukázal problémy

„Výtoňský most bude moci využívat výrazně méně vlaků a de facto žádný nákladní vlak,“ uvedla SŽ v prosincovém oznámení, po kterém se na mostě snížila intenzita železniční dopravy o zhruba dvě třetiny.

Vedle toho bylo na mostě zakázáno míjení vlaků a rychlost se snížila na 20 km/h. Celková váha vlakových souprav byla snížena z 27 milionů tun za rok na 10 milionů tun.

Zároveň však byla stanovena i pravděpodobná hmotnost, která ještě po mostě může být provezena. Tento limit je absolutní a každý průjezd vlaku tak zkracuje životnost mostu.

Nákladní vlaky tak sice na železniční most mohou, svým průjezdem však „ukrajují“ povolenou roční váhu těm osobním a jejich provoz navíc povede k jeho dřívějšímu uzavření.

Krizová varianta na Výtoni: V případě nouze pomůže provizorní most

„Nákladní soupravy, které se na mostě aktuálně pohybují, musejí splňovat stanovené váhové limity a vejít se do zavedených opatření, což pečlivě kontrolujeme,“ uvedl pro Zdopravy.cz mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

Situaci totiž komplikuje uzavření a modernizace Branického mostu na jihu Prahy, které potrvá ještě několik měsíců. Pro nákladní dopravu jsou tak oba břehy Vltavy téměř odříznuty a běžné cargo soupravy z Plzně musejí jezdit extrémně dlouhým odklonem až přes České Budějovice. Místo 107 kilometrů najedou přes 290 km.

SŽ tak průjezd musí umožnit alespoň nákladním vlakům splňujícím váhová opatření. Podle informací Zdopravy.cz se jedná o zatížení 20 tun na nápravu, což může být například i vagon plný dřeva.

„Nákladní dopravci přistupují k tomu, že své vozy nakládají tak, aby vyhověli nižší třídě zatížení, díky čemuž mohou projet po Výtoňském mostě,“ doplňuje Gavenda.

Kapacity je zřejmě dost

ROPID, který pražskou dopravu organizuje, zanesl zkrácení osobních linek do jízdních řádů od 10. prosince. Kapacita nabízená SŽ (ve které nyní jezdí nákladní vlaky) totiž nevyhovovala dopravci do obratů a jinou nebylo možné přidělit. Podle mluvčího organizace Filipa Drápala se na tom od té doby nic nezměnilo.

„Objednatel dopravy nemá v tomto směru kompetence, aby přezkoumával, zda toto stanovisko přídělce kapacity a provozovatele dráhy odpovídá skutečnosti,“ uvedl Drápal.

Vlak ČD Cargo mířící v dopravní špičce na Výtoňský most. Foto: Zdopravy.cz, Ondřej KubalaNákladní vlak mířící na Výtoňský most. Foto: NebouratNákladní vlak na Výtoňském mostě. Foto: Nebourat

Nicméně připustil, že občasný provoz nákladních vlaků na Výtoňském mostě zaznamenal i ROPID a na tento rozpor se u správce infrastruktury informoval. „Správa železnic nám sdělila, že pokud je v daném okamžiku na mostě k dispozici kapacita pro průjezd nákladního vlaku a tento odpovídá povolené přechodnosti, pak nemá mechanismus, jak žádajícímu dopravci kapacitu neudělit,“ vysvětlil Drápal.

A kapacity je najednou více, než se ještě v prosinci předpokládalo, a to i ve špičce. Navýšilo ji třeba stažení zázemí společnosti RegioJet ze Smíchova do Malešic. Další kapacitní uvolnění představuje dodatečné zkrácení rychlíků linky R16 na Smíchovské nádraží a vynucené zahájení výluk v úseku Karlštejn – Beroun.

Konec jedné éry. RegioJet definitivně skončil na Smíchově

Pro návrat všech zkrácených osobních vlaků linky S7 na most je to však podle Drápala pravděpodobně stále málo.

„Je nutno si uvědomit, že v případě osobní dopravy hraje roli také konkrétní časová poloha trasy, zatímco nákladní doprava je v tomto poměrně flexibilní,“ uzavřel mluvčí.

Tagy ropid Správa železnic Trať 171 Praha - Beroun Vyšehradský most Výtoňský most
299 komentářů