Největší železniční ostuda Prahy se konečně opraví. Z nádraží Vyšehrad budou byty i kanceláře

Projekt rekonstrukce a dostavby nádraží Vyšehrad. Zdroj: Archina DesignProjekt rekonstrukce a dostavby nádraží Vyšehrad. Zdroj: Archina Design

Záměry bývalých majitelů v minulosti pohořely na památkové ochraně nádraží.

Nový majitel léta chátrající budovy bývalého vyšehradského nádraží v Praze 2 plánuje budovu zrekonstruovat v původní podobě, v dolní části budou obchody a služby a v horní byty. Po obou stranách pak vyrostou budovy s malými byty. Památku koupila firma Karlin Port Real Estate.

Pro nového majitele připravil záměr na rekonstrukci nádraží a dostavby dalších budov ateliér Archina Design.

Z 60 procent má projekt obsahovat bytový segment na pronájem a prodej, vzniknou zde však i kancelářské prostory a ateliéry. Ty mají být v částech, kde je nedostatek denního světla.
Pod budovou má vzniknout promenáda a v parteru obchody. Budovy budou technologicky i technicky propojené a tedy průchozí.

Architekt projektu Ivo Nahálka ČTK řekl, že na projektu pracuje téměř dva roky a je předjednaný s památkáři. Právě na památkové ochraně nádraží v minulosti záměry bývalých majitelů pohořely.

Pro nového majitele připravil záměr na rekonstrukci nádraží a dostavby dalších budov ateliér Archina Design. Z 60 procent má projekt obsahovat bytový segment na pronájem a prodej, vzniknou zde však i kancelářské prostory a ateliéry. Ty mají být v částech, kde je nedostatek denního světla. Pod budovou má vzniknout promenáda a v parteru obchody. Budovy budou technologicky i technicky propojené a tedy průchozí.

Konečný vlastník byl neznámý

Nový majitel získal v minulých měsících budovu z počátku 20. století od oficiálně neznámého majitele, který ji vlastnil přes firmu registrovanou na Kypru. Památkově chráněný objekt prodaly České dráhy v roce 2007, nádraží tam přestalo fungovat roku 1960. Různí investoři plánovali objekt přestavět, nikdy se jim však nepodařilo prosadit přestavbu u památkářů, a budova tak dlouhodobě chátrá. Dosud památku přes společnost RailCity Vyšehrad vlastnila společnost Miquelira Limited, konečný vlastník byl neznámý.

Využití bude víceúčelové, na části plochy představíme propracovaný projekt takzvaných micro-apartments v podobě, jaká zatím v Česku není k vidění. Celkově půjde o náklady okolo 700 milionů korun,“ uvedl zakladatel a managing partner Karlin Port Real Estate Milorad Miško Miškovič. Byty, které plánuje v budově nádraží a na okolních pozemcích vybudovat, chce vložit do svého investičního fondu Opportunity Real Estate Fund SICAV. Na projektu spolupracuje s investiční skupinou Aristo.

Nádraží Vyšehrad se dál rozpadá, Praha 2 podala trestní oznámení

Záměr počítá se zhruba 170 malými byty a ateliéry o ploše mezi 20 a 43 metry čtverečními, většina jednotek nepřesáhne plochu 25 metrů. Podle Nahálky má rekonstrukce nádraží v co nejvyšší míře zachovat jeho původní podobu. Byty v horní části budovy podle něj vzniknou v podkroví a v prostorách, kde dříve byly kanceláře.

Po obou stranách památky podle plánu investorů vyrostou novostavby s byty, které budou s bývalým nádražím propojené prosklenou pasáží na úrovni ulice. Propojenými budovami bude podle architekta možné projít i na druhou stranu směrem k železničním kolejím, kde bude další pasáž. V podzemí budou garáže. Koncept takzvaných mikrobytů počítá s tím, že nabídne obyvatelům domů řadu služeb, mezi nimi i sdílené prostory jako prádelnu, tělocvičnu nebo společenskou místnost.

Střecha se propadá

Budeme připravovat v krátké době záchranné práce,“ řekl Nahálka s poukazem na špatný stav budovy. Nádraží se před několika lety začala propadat střecha a poté bylo nutné uzavřít kvůli bezpečnosti přilehlý chodník. Nový majitel koupil areál i s původním projektem, se kterým bývalý vlastník neuspěl u památkářů. „Budeme navazovat na původní záměr formou změny stavebního povolení, ale fakticky to bude nový projekt,“ vysvětlil architekt.

Dodal, že jeho ateliér na projektu pracuje už téměř dva roky. „Máme jej předjednaný s památkáři a v tomto směru by neměl být žádný problém,“ uvedl. Miškovič doplnil, že Nahálkův tým se na záchranu historických budov specializuje a v minulosti s ním už spolupracoval na dvou administrativních projektech v Karlíně.

Budova vznikla na začátku 20. století, provoz nádraží byl zastaven kolem roku 1960. Od roku 2000 je kulturní památkou. Stav objektu se dlouhodobě zhoršuje, před několika lety bylo nutné uzavřít kvůli bezpečnosti přilehlý chodník. Obnovení původní funkce nádraží není možné, protože moderní normy neumožňují umístit nádraží v oblouku. Město místo toho plánuje vlakovou zastávku na Výtoni.

Projekt rekonstrukce a dostavby nádraží Vyšehrad. Zdroj: Archina DesignProjekt rekonstrukce a dostavby nádraží Vyšehrad. Zdroj: Archina DesignProjekt rekonstrukce a dostavby nádraží Vyšehrad. Zdroj: Archina DesignNádraží Vyšehrad. Autor: cs:ŠJů – Fotografie je vlastním dílem, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3645544Stav nádraží Vyšehrad v říjnu 2020. Foto: www.zachranimenadrazivysehrad.cz
Tagy Nádraží Vyšehrad RailCity Vyšehrad
110 komentářů