Automobilový průmysl Automobily

Pokles českého trhu s novými auty pokračuje, Hyundai spadl až na páté místo

Hyundai Ioniq. Foto: Hyundai
Hyundai Ioniq. Foto: Hyundai

Automobilka Hyundai dosáhla na českém trhu v dubnu nejhoršího výsledku za posledních osm let. V žebříčku registrací nových vozidel se propadla na páté místo, předstihl ji po dlouhé době Peugeot.

Za duben úřady registrovaly 1192 vozidel této značky, o 40 % méně než loni v dubnu. Tržní podíl automobilky spadl na českém trhu pod pět procent. Vyplývá to ze zveřejněných údajů o nových registracích vozidel za duben na stránkách Svazu dovozců automobilů.

Korejská značka, která dlouho byla dvojkou českého trhu a marketingově se vymezovala hlavně proti Škodě Auto, sesadila před několika týdny šéfa svého českého zastoupení Vladimíra Vošického a nahradila ho Martinem Saitzem.  I když Hyundai Motor Czech oficiálně nekomentoval důvody Vošického odchodu, po zveřejnění posledních statistik o registracích nových vozidel může být jasněji: od začátku roku registrace vozidel Hyundai klesly o více než 20 %, zatímco celý trh spadl o desetinu. Na pátém místě v žebříčku značek byl Hyundai naposledy v červenci 2011. Vozidla Hyundai vypadly i z žebříčku deseti nejprodávanějších modelů.

I když čísla za jediný měsíc mohou být zkreslená, problémy Hyundai jsou patrné i v delším časovém srovnání. Za první čtyři měsíce je Hyundai čtvrtý s poklesem o více než 20 % a podílem 6,17 % celého trhu. Ještě v roce 2014 měl Hyundai 9,85 % českého trhu s novými auty.

Dubnové výsledky jdou ještě plně za Vošickým, k registracím nových aut (pokud nejde o nákup skladového vozu) dochází často i několik měsíců po uzavření kupní smlouvy kvůli termínům výroby. Jsou i výsledkem velkého oslabení dealerské sítě za Vošického, kdy řada prodejců značku přestala kvůli sporům zejména s Vošickým opustila.

Nový šéf Hyundai Motor Czech Martin Saitz se od postupu předchozího vedení distancoval, chce ukončit řadu sporů zejména s bývalými prodejci a naopak znovu rozšířit dealerskou síť.

Trh s novými auty zpomalil v dubnu svůj pokles, když se registrovalo celkem 22 911 vozidel, o 5,5 % méně než v dubnu loňského roku. S více než 34 % trhu vládne žebříčku značek Škoda Auto. Druhé místo drží Volkswagen, s více než pětinovým růstem se ale stříbrné pozici stále více přibližuje Dacia, obě značky od sebe v dubnu dělilo jen 119 prodaných aut. Na čtvrté místo se po velmi dlouhé době dostal Peugeot, další francouzská značka Renault je šestá.

Hyundai není zdaleka jedinou značkou, která zažívá velký propad registrací. Ford, který dlouhodobě v Česku patřil do první pětky, klesl až na 9. místo.  O více než padesát procent meziročně klesly prodeje Nissanu.

Statistiky za duben ukazují další pokles zájmu o naftové motory, tvoří už jen 27 % všech prodejů. Podíl privátních automobilů vzrostl na cca 29 %, firemních automobilů bylo 71%. Počet dovezených ojetých osobních aut meziročně poklesl o 1,2 % na 57 298 kusů. Jejich průměrné stáří je 10,2 roku, přičemž podíl vozidel starších 10 let je 50,94 %

2 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Marek

Podle mě na Hyundai začíná doléhat problém udržet si zákazníka… nalákat totiž někoho na levné auto je poměrně jednoduché. Ovšem udržet si zákazníka a prodat mu další auto třeba za pět let je velmi složité.

Během užívání auta musí vzniknout důvěra, musí fungovat servis a auto musí „něco vydržet“. A to podle mě u této značky není možné… naopak koncern toto umí perfektně – lidé autům jako Škoda, VW či Audi věří a vrací se.

A jak se říká – zisk netvoří jednorázový zákazník, ale vracející se zákazník.

Jarek

Ano, v obchodě to funguje opravdu překvapivě: víc prodejních míst = větší prodeje, míň prodejních míst = menší prodeje.

Divím se, že Vošický nad sebou neměl nějakého šéfa regionu a nechali mu volné ruce v tom to takhle kolosálně rozesrat. Bude trvat roky než to dají dohromady na původní počet zastoupení a objemy prodejů…

Partneři


Czechtoll

pst
podcast