Opět dražší, než byl původní plán. Správa železnic v Semilech postaví nová nástupiště a vytrhá část kolejí

Vizualizace nástupiště ve stanici Semily. Foto: Správa železnicVizualizace nástupiště ve stanici Semily. Foto: Správa železnic

Cena během roku stoupla o více než 60 % oproti odhadům.

V českém dopravním stavitelství i nadále platí několik let osvědčené pravidlo: ceny silničních zakázek obvykle v soutěži klesnou proti projektované ceně, na železnici naopak nad původní cenu.

Zatím posledním příkladem tohoto pravidla je soutěž na stavební firmu, která postaví nová nástupiště v Semilech a vytrhá několik kolejí, aby nákladní železniční dopravci neměli tolik prostoru pro nakládání zboží.

Zakázku za 173,2 milionu korun bez DPH získala společnost Swietelsky Rail. Odhadovaná cena byla 156 milionů korun. Ještě loni v červnu to bylo výrazně méně, centrální komise ministerstva dopravy ale vyhověla žádosti Správy železnic a maximální hodnotu projektu navýšila o 61 %.

Dvojice modernizovaných nástupišť umožní cestujícím pohodlný nástup do vlaků, jejich výstavba je zároveň koordinována s budováním autobusového terminálu Semily,“ řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

800 lidí denně

Semilské nádraží využije podle zadávací dokumentace zhruba 800 lidí denně. Leží na trati Liberec – Pardubice, která je konkurenceschopná vůči silnici maximálně do Turnova či Staré Paky. Do Liberce jede rychlík hodinu a šest minut, autem trvá cesta kolem 45 minut. Podobně časově nevýhodné je i spojení dál, například do Prahy. Větší prioritou je ale pro stát budování nových nástupišť.

V rámci stavby budou ve stanici vybudována dvě vnější, bezbariérově přístupná nástupiště s normovou výškou 550 mm nad kolejí. Rekonstrukcí projde rovněž podchod pod kolejištěm. Cestujícím bude sloužit i nový orientační a informační systém. Součástí zakázky je také nový přednádražní prostor se společným zastřešením pro autobusovou a železniční část.

K zahájení prací má dojít v prosinci, hotovo má být příští podzim. Stavba je navržena k financování z evropského finančního Nástroje pro oživení a odolnost (Recovery and Resilience Facility – RRF) v rámci Národního plánu obnovy.

Správa železnic v Semilech před zhruba třemi lety dokončila opravu výpravní budovy. Práce za přibližně 30 milionů korun zahrnovaly kromě celkové stavební obnovy objektu také odstranění nepůvodních přístaveb a úpravu navazujících ploch.

Proměna stanice sníží i využitelnost stanice pro nákladní dopravce, zredukují se dvě manipulační koleje. Manipulační kolej bude mít pouze sto metrů. „Ve stanici Semily bude možné náklad naložit/vyložit i nadále po rekonstrukci, byť na jiném místě. Semily tedy o prostor pro překládku nepřijdou. Uvedenou změnu bylo třeba udělat kvůli budování nových nástupišť a podchodu; vychází se z toho, že jsou uvedené koleje méně intenzivně využívány,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Vizualizace nástupiště ve stanici Semily. Foto: Správa železnicNádraží Semily před opravou. Pramen: Správa železnicNádraží Semily po opravě. Pramen: Správa železnic
Tagy nádraží Semily Semily Správa železnic trať 030 Liberec - Pardubice
95 komentářů