Letecké společnosti Letectví

Operace Matterhorn. S návratem cestujících Thomas Cook pomáhá 45 letadel včetně A380

Airbus A380 společnosti Malaysia Airlines. Foto: Adrian Pingstone / Wikimedia Commons
Airbus A380 společnosti Malaysia Airlines. Foto: Adrian Pingstone / Wikimedia Commons

Britský Úřad civilního letectví (CAA) dnes oficiálně zahájil rozsáhlou logistickou operaci, jejímž cílem je návrat 150 tisíc britských klientů cestovní kanceláře Thomas Cook z dovolených. Nejstarší cestovní kancelář na světě dnes ráno oznámila vstup do likvidace. Akci s názvem Operace Matterhorn musel úřad připravovat několik týdnů dopředu, což ukazuje i velký rozsah pronajatých letadel

Britský úřad si pronajal letadla z celého světa. Podle BBC  jde o celkem 45 letadel, která mají obsluhovat od dnešního dne celkem 64 tras. Vzhledem k velikosti skupiny Thomas Cook jde o lety nejen po Evropě, ale i do/z USA, Karibiku, Asie či Afriky. Po zkrachovalých aerolinkách zůstalo na zemi 44 letadel.

Posledním letem Thomas Cook Airlines byl spoj z Orlanda do Manchersteru, Airbus A330 vzlétl z Floridy ještě před tím, než firma oznámila vstup do likvidace.

To, že úřad bere pád Thomas Cook již za téměř jistý, ukazoval už včerejší přelet prázdného A380 společnosti Malaysia Airlines z Kuala Lumpur do Manchesteru. Letadlo registrace 9M-MNF má být dnes použito pro přepravu dovolenkářů z Mallorky.

Podle BBC se na dopravě uvízlých cestujících podílí společnosti British Airways, easyJet, Virgin Atlantic a další dopravci, kteří se specializují hlavně na krátkodobý pronájem letadel: Euro Atlantic, Hi Fly, Miami Air, Wamos, Nile Air, Evelop, Atlas a Freebird. Česká společnost Smartwings, která zajišťovala v minulosti část letů například po krachu Primera Air, se tentokrát repatriace podle vyjádření mluvčí Vlaďky Dufkové neúčastní.

Kvůli rozsahu bankrotu CAA negarantuje návrat na původní letiště, odkud cestující z Velké Británie odlétali.

Návrat je financovaný z garančního fondu ATOL, kam musí odvádět peníze britské cestovky za každý prodaný zájezd, jde o formu povinného pojištění cestovních kanceláří proti úpadku. CAA nakonec rozhodla, že u letů do 6. října přepraví zdarma náhradními letadly i ty cestující, kteří mají pouze letenku. Ochrana ATOL se týká totiž jinak jen cestujících, kteří si koupili celý zájezd.

9 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mindrej Zebis

Uplne to nechapu. Zachranna akce stoji asi 3x vic, nez kolik potreboval pan Cook, aby dal fungoval. Prijde mi to, ze ma nekdo zajem na tom, aby zkrachoval a vlada si hrdinnou zachranou akci ziskala zpatky ztraceny kredit u obcanu Britanie.

Y.K.

Co na tom nechápete. Záchrana se platí z k tomu určeného fondu. Z toho fondu není možné půjčit firmě na hranici bankrotu peníze. Nikdo do toho peníze dát nechtěl, tak se zachraňují klienti „z pojištění“.

Jen tak

mlceti zlato.

tomjste vzal kde, ze ta castka je vetsi, nez kolik tc dluzil? 😀

Stanislav Fanta

Asi naprosto v pořádku. Stát ať si své občany dostane domů a finance a náhrady škod nechť se řeší až následně.

Jen tak

Na to se nedá říct nic jiného, než respekt.

Zbyněk

Proč na záchranu cestujících nepoužijí stávající letadla aerolinky, za které by se zaplatilo právě z fondu ATOL?

Hasler

Jelikož je společnost v likvidaci, tak si myslím, že s jejím majetkem nesmí být nijak nakládáno do rozhodnutí co dál.

Juraj

Jednak to, a jednak je väčšina strojov TCA UK od leasingoviek, ktoré v súčasnej situácii budú mať záujem si svoje lietadlá strážiť: https://www.airfleets.net/flottecie/Thomas%20Cook%20UK-active-a321.htm

Zbyněk

Díky za odpovědi 🙂 i za palce dolů od pravých odborníků 😉