Letecké společnosti Letectví

Condor může létat dál. Stát aerolince ze skupiny Thomas Cook půjčí téměř deset miliard korun

Boeing 767 společnosti Condor patřící pod skupinu Thomas Cook. Foto. Thomas Cook
Boeing 767 společnosti Condor. Foto. Thomas Cook

Letecká společnost Condor, která patří do krachující skupiny Thomas Cook, bude dál létat. Německé ministerstvo hospodářství poskytne aerolince s 54 letadly půjčku ve výši 380 milionů, za kterou se zaručí částečně hesenská zemská vláda. Podobně už v Německu v minulosti vláda zachraňovala Air Berlin.

O půjčce informovalo německé ministerstvo hospodářství a hesenská vláda.   V Hessensku je hlavní zázemí Condoru na frankfurtském letišti.

„Condor je aktuálně ohrožen pouze svoji britskou mateřskou firmou. Vidíme dlouhodobou perspektivu firmy a věříme, že s novými majiteli se podaří firmu udržet,“ uvedl předseda hesenské vlády Volker Bouffier.

Condor ročně přepraví kolem 7 milionů cestujících, bude muset z velké části hledat i nové zákazníky: jeho klienty byli z velké části zákazníci německých cestovek patřící pod Thomas Cook.

Před třemi lety podobně německá vláda zachraňovala Air Berlin. I když aerolinka nepřežila, konkurzní správce aerolinek nakonec úvěr téměř celý splatil.

11 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal Štěpán

V Německu už je dnes možná naprosto jakákoliv šílenost, takže se už ničemu nedivím. Těch 380 mil. EUR to jsou drobné v porovnání s tím, co se provaří v korupci na státních zakázkách (protože i tak existuje) nebo ve špatných strategických rozhodnutích (viz energetická politika). Jak nemáte své lidi v CDU/CSU, nemáte šanci získat nějakou význanou zakázku ve stavbě dopravní infrastruktury. A také nemáte zajištěnu justiční imunitu. V Německu je to stejná mafie, jen se o tom v ČR moc nemluví.

noerf

Zajímavé je porovnat přístup britské a německé vlády. Britské – nefunguje, nech zkrachuje, německé – pokusíme se zachránit půjčkou.
U dopravce Condor bude hlavně záležet na tom, jak získá klienty, když hlavní odběratel služeb zkrachoval.

Jen tak

neviděl bych to tak dramaticky – ono sice zkrachoval thomas cook jako velký odběratel jejich služeb, nicméně condor ani zdaleka nelítal jen pro ně.

navíc, ti angláni, kteří doteď řešili dovolené s cookem, přejdou na nějakou jinou cestovku. a ta cestovka bude potřebovat velké kapacity navíc. no, a pokud nepřijde krize (nebo divoký brexit), tak ta letadla nejsou, takže condor je jedním z těch, u koho mohou dotyční skončit jako cestující.

Nicky

To je individuální, někdy se firmu podaří zachránit, ale vynaložené prostředky se nikdy nevrátí jako třeba u ČSA.

Janina

Děkuji za aktuální článek. Možná dodatek, že půjčka německého státu pro krachující Air Berlin byla tehdy v roce 2017 ve výši 150 mil euro a zprávci konkurzní podstaty se jí podařilo letos v létě celou splatit zpět. Nyní zůstává nezaplacených ještě 27 mil na úrocích, ale je možné, že i toto se podaří v blízké budoucnosti doplatit. To je jeden z důvodů, proč se nyní německý stát příliš nezdráhá znovu půjčit další jejich systémově/velikostí důležité aerolince.

Marty-t2

Díky za zajímavou informaci ohledně splacení půjčky krachlému AB. Nečekal bych to. Podle mne tak tedy dostal Condor na chvilku oddechový čas – ale jen pár týdnů nanejvýš měsíců na to aby se dostal pod křídla silného strategického partnera. Bez něj totiž nové rezervace díky nalomené důvěře zákazníků zřejmě moc přibývat nebudou a zřejmě by šel cestou AB…

Martin

Navíc Condor převzal po Air Berlin vlastně všechny charterové linky pro Alltours, 5vorFlug, DER a jiné.

Jen tak

No, to, že ono to není tak úplně čisté – úvěr byl splacen na úkor ostatních věřitelů Air Berlin přednostně, čili se jeho vypořádání nestalo součástí normálního vypořádání dluhů, tak jako u ostatních věřitelů.

Takže to není o tom, že by „to státní půjčování“ bylo pro stát tak výhodně, ale že z pozice síly si ty peníze vezme zpět.

Rýpal

Mohu potvrdil. Letěl jsem v červenci s FTI/Condor na Mallorcu. Jako dobré, ale to ledadlo bylo doslova autobus ve vzduchu (prostě Airbus). Strohé, nevýrazné, prostě mělo to nejlepší za sebou.

Ondra

Airbusy mají do 10let staří, Boeingy mají staré dost. Točí letadla stejně jako jakákoliv charterova firma.0