lot
Letecké společnosti Letectví

Polský LOT koupil německé aerolinky Condor, které zůstaly po padlé cestovce Thomas Cook

Boeing 767 společnosti Condor patřící pod skupinu Thomas Cook. Foto. Thomas Cook
Boeing 767 společnosti Condor. Foto. Thomas Cook

Polský státní letecký dopravce LOT Polish Airlines výrazně rozšíří svůj záběr. Majitel LOT, polská státní společnost PGL, bude novým vlastníkem německých aerolinek Condor. Ty patřily zkrachovalé společnosti Thomas Cook a hledaly od loňského podzimu nového vlastníka.

Koupi v pátek oznámil Condor na tiskové konferenci. Mezi zájemci byly ještě investiční společnosti Apollo a Greybull. Condor byl jediným dopravcem ze skupiny Thomas Cook, který zůstal v provozu, ostatní aerolinky přestaly po loňském kolapsu britské cestovky létat. Už dříve se mluvilo o zájmu například Lufthansy, nákup by ale pravděpodobně neschválil antimonopolní úřad.

Condor byl v zisku, německá vláda poskytla dopravci překlenovací úvěr v hodnotě 380 milionů eur, aby aerolinky mohly přežít. Cena transakce nebyla zveřejněna, finanční ředitel Condoru Christoph Debus nicméně sdělil, že všechny tři nabídky (z nichž ta od PGL byla nejvyšší) bezpečně zajišťovaly, že půjčka bude splacena.

„Condor je aktuálně ohrožen pouze svojí britskou mateřskou firmou. Vidíme dlouhodobou perspektivu firmy a věříme, že s novými majiteli se podaří firmu udržet,“ uvedl loni na podzim předseda hesenské vlády Volker Bouffier.

Šéf PGL Rafal Milczarski na tiskové konferenci uvedl, že značka Condor bude zachována. Ve skupině PGL bude zajišťovat dovolenkové chartery, zatímco LOT pravidelné linky. „S Condorem chceme růst nejen v Německu, ale také na východoevropských trzích,“ dodal Milczarski.

LOT kupuje menšího dopravce, než jakým je sám. Aerolinky přepravily loni sedm milionů cestujících, LOT poprvé přesáhl hranici 10 milionů pasažérů. Condor se zaměřuje hlavně na lety do dovolenkových destinací, ve flotile má 54 letadel: Boeingy 757 a 767 a Airbusy A320 a A321. Flotila je ale poměrně zastaralá: průměrné stáří přesahuje 18 let. Firma zaměstnává zhruba pět tisíc lidí.

„Společně budeme obsluhovat dvakrát tolik cestujících. Vytvoříme jednu z největších leteckých společností pro lety na dovolenou v Evropě. Naši partneři a zákazníci si mohou s Condorem bezpečně naplánovat své prázdninové lety,“ doplnil šéf Condoru Ralf Teckentrup.

45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Josef Mikeš

Já bych ty polské vidláky moc nepřeceňoval, hrají si na grófy a mají holý zadek. V jednom jsou ovšem mistryň světa – ve skoku do americké zadnice…

kanafasik

Vy jste úplně hloupej. Poláci jsou náhodu mnohem dál než my. Nesmíte je posuzovat podle potravin mizerné kvality, které si ovšem objednalmčeský obchodník….

GPGP

Možná jen ve stavbě dálnic, jinak jsou o 20-30 % horší než my viz. parita kupní síly a platy 🙂
My máme Škodu a silné startupy a IT, oni furt křečkujou a šiďej, stačí blbá pěna do vany, to je jen obarvená voda…
Jmenujte tady jeden kvalitní výrobek z Polska – Bolka a Lolka nepočítám 🙂

V.N.

Když jsem byl v osmdesátých letech poprvé v Polsku ve Wroclavi , bylo naprosto běžné , že člověk viděl staré dřevěné tramvaje v pravidelném provozu. V devadesátých letech jsem jel do Pobaltí – na jedné z polských dálnic běžně jezdily traktory. Člověk si tam připadal , jako kdyby se vrátil v čase o padesát let zpět. Ano , máme ŠKODU. Ale víte , kolik dílů na té ŠKODĚ pochází z Polska ? Poměrně dost. Je pravda , že ČR je o něco vpřed. Ale to je hlavně díky tradici. Pokud současný trend bude pokračovat , budeme to my , kdo… Číst vice »

Y.K.

Solaris

Josef Mikeš

Hloupé jste Vy, měl jsem s Poláky co do činění, ale už nikdy. Jsou to namyšlení lháři a podrazáci, je to jejich národní rys.

Jirka B.

Do ceska prosim …. tady je potraba konkurence jalo sul 😜

kanafasik

Noo, super. Tak další hřebík do rakve TVS zatlučen.

Jen tak

tady je zas sejcku 🙂

kanafasik

no však uvidíte….LOT má se střední Evropou celkem velké plány. A dávejte bacha jak se SW z Polska stáhne.

Jen tak

a tak klidne at ma 🙂 evrope to jenom prospeje 🙂

me je vcelku jedno s kym litam, pokud je z ST nebo z *A 🙂

Martin Bernict

Condor není jediný, který zůstal po krachu Thomas Cook. I Thomas Cook Scandinavia dále existuje jako Sunclass Airlines

Frantisek Buksa

Další vraska na cele pro pana Simaneho? Nemohu rici, ze bych mu ji nepral…

RHood

Při diverzifikace podnikatelského portfólia výše uvedeného pána to vraska je, ale ne veliká a zásadní. Rozhodně to je dost nepříjemná zpráva pro toho druhého, malého, arogantního a v mnoha případech vulgarního až sprostě komunikujicího pana.

Palecek.M

no snad si to Poláci dobře spočítali, obměnit většinu z 54 letadel z toho 31 widebody….To není airline tycoon

Jen tak

ty letadla budou litat jeste dlouho …

kanafasik

31 wide body? pokud se nepletu tak Condor má 16 ks 767.

Jen tak

a 15 757 … to sice neni widebody ale na long haul to je 🙂 takze to predrecnik myslel nejspis takto.

Palecek.M

jo díky, zmátlo mě číslo pasažérů u té 300.

Martin V.

B757-300 je longbody. 🙂 Patrně nejdelší letadlo s jednou uličkou, jaké kdy kdo vyrobil.

MartinR

Zajímavé, ale je otázka, jestli LOT nepřeceňuje svoje možnosti a jestli rychlý vzestup časem nevystřídá rychlý pád…

Adrian

Taky si říkám. Doteď Condor fungoval tak, že mu na dálkovky z FRA a MUC svážela lidi Lufthansa. Lufthansa je ve stejné alianci jako LOT. Ale teď je LOT majitelem Condoru a tedy zvýšuje konkurenci. LOT i Condor jsou pořád velmi malé společnosti v porovnání s LH, jejíž ekonomická sílá je obrovská. Pokud se Lufthansa rozhodne jít proti ním, tak to dopadne stejně jako se Swissem, Austrianem nebo Brussels.

RHood

A možná je to cesta LOT-u pod křídla LH, určitě prospěšnější než cesta ČSA pod křídla TVS/QS.

Adrian

Pokud je pro vás unifikace všeho prospěšnější cesta, tak nevím. S takovou jednou poletíte z Tokia do Melbourne a na oběd budete mít řízek. 🙂

Adam H

Jestli chtějí Condor zachovat a řešit s ním pouze dovolenkové chartery a expandovat na východ, tak to je možné, že se s Condorem setkáme i u nás. Zároveň Smartwings může oslabit na charterovém trhu v Polsku.

RHood

A nejenom tam, trh CZ, PL, HU, SK.

DPH

v polsku je velmi konkurenční prostředí mezi chartery – LOT, TUI, Buzz, SW

Adrian

Enter, Blue Panorama…

GPGP

A kde na to vzali peníze, asi se zadlužili…
A je otázka jestli Condor nepreplatili….. a koupit si 54 ks letadel starých 20 let, no nevím…
Jedině že by Condor měli nějaké zajímavé sloty….
Zatím bych moc nejásal, uvidíme za rok 🙂

Cestující LBC MHD

Koupili si kapacity. A jestli Condor vozil i jiné cestovky než Thomas Cook, tak i je.

Jen tak

a i kdyby se zadluzili… zadluzeni neni problwm, pokud je to zdrave zadluzeni, ktere si na sebe vydela.

Adam H

Přesně tak. Mimo to na trhu je hromada levných peněz. Ale hlavně získali sloty, personál, …

Cestující LBC MHD

Paráda. Že by konkurence pro Smartwings, aspoň v Polsku? Český polský Čedok by na ně taky mohl přejít, né?

Adam H

Problém u nás je ten, že státních podniků se stalo odkladiště vysloužilých politiků. A taky se razí, že stát nemá podnikat.

V tomto Polsku fandím, budují infrastrukturu (mezi což počítám i LOT) a to je dobře. My zdárně všechno co v Polsku funguje posíláme do kopru nebo do cizích rukou a budujeme socík.

Y.K.

Pěkné překvapení roku. A to máme leden. 🙂

V.N.

Já akorát musím čumět , jaký mají Poláci geniální tah na branku. Místo cyklostezek a rozhleden si za evropské peníze budují dálnice. Díky tomu, že věděli co chtějí vybudovali z provinčního letiště v Katowicích letiště , které je dnes někde jinde. Za tu dobu jsme my Češi přivedli náš Mošnov totálně do kopru. Nyní polský LOT dělá takovouto akvizici. Za takových 20 let bude Polsko úplně někde jinde , než naše země. Bohužel. Polsko se rozrůstá a expanduje..my se pouze hádáme a přešlapujeme na místě.

Cestující LBC MHD

Poláci makaj. U nás se taky maká, ale jenom na facebookovém profilu.

Ondřej

Oni byli na evrospkou unii skvěle připraveni. Zatímco u nás starostové zjistili – jejda, můžeme brát dotace, ale za co to uvalit? postavíme rozhlednu,, cyklostezku, naučnou stezku… V Polsku měli už nachystané projekty, dálnice, železnice, MHD, koncertní sály..zkrátka věci, které vydrží dlouho a mají reálný přínos. To se u nás bohužel nepovedlo. nejvcí je to ale chyba vlád, které tu byly před vstupem do EU, Takže hlavně Zeman, Špidla.. protože to byla přesně ta doba, kdy měly ty projekty vznikat, kdy měla samospráva dostávat informace co všechno bude možné a jak se na to nachystat… Ale ostatní vlády to potom… Číst vice »

Jirka B.

Polsko celkove hodne roste, bydlim u hranic, mohu porovnat. Investuji stavi a hlavne vedi, co chteji v dlouhodobem horizontu dosahnout a zatim jdou, takze souhlas, tah na branku a cesta „za poharem“ …

Já, kdo jiný

Hezký průnik na německý lítací trh.

RHood

A ne jenom na D market, uvidíme, co se stane na PL trhu.

Jen tak

tak ja nevim 🙂 clanek si odporuje 🙂

kondora tedy kupuje lot, nebo vlastnik lotu ? 🙂 ono se to zda byti kosmeticky problem, ale…

jinak dobrej dzob 🙂

Jen tak

jinymi slovy, pokud by si smart wings koupil treba … placnu … lufthansu, tak by se asi taky nepsalo, ze “csa si kupuje lufthansu”

RHood

Pro mě zcela překvapující a zároveň přiznám šokující oznámení. Super !!! Je vidět ten rozdíl v přístupu mezi PL a CZ.

Petr

Ten rozdíl je hlavně v tom, že státní aerolinky si můžou dovolit něco jiného než soukromé a ani vládě nevadí, že musí několik let zamazávat ztráty. Ta doba není tak dávná. Soukromé aerolinky by dávno létaly s papírovými letadly.