ON-LINE: Konec provozu na dalších tratích, výměna dopravců i nové vlaky. Sledujeme poslední den jízdního řádu
Poslední den končícího jízdního řádu a první den nového sledujeme po celé zemi on-line.
Jízdní řád 2020/2021 se dnešním dnem stane minulostí. Od zítřka začíná platit nový, který přináší řadu zásadních změn. Po roční pauze způsobené lockdownem sledujeme konec starého a nástup nového grafikonu online.
Nový jízdní řád přinese řadu zásadních změn. Dojde k další výměně dopravců: RegioJet přebírá od Českých drah provoz na lince R23 mezi Kolínem a Ústím nad Labem, Die Länderbahn CZ na L4 mezi Mladou Boleslaví a Rumburkem. České dráhy naopak převezmou provoz po GW Train Regio mezi Trutnovem a Svobodou nad Úpou.
Zásadní změnou má být kvalita nasazovaných vozidel: České dráhy hned na třech provozních souborech nasazují úplně nové soupravy. Ve dvou případech půjde zatím ale jen o ochutnávku: souprava push-pull vyjede na trať z Ostravy do Frenštátu pod Radhoštěm pouze jedna, stejně tak InterJet. V plném rozsahu se mají objevit nové RegioPantery na lince P2 z Klatov do Berouna. Nasazení nových vlaků má uvolnit modernější soupravy na jiné výkony, to ale zatím nenastane.
Sobota je i ve znamení loučení s provozem. Středočeský kraj už na konci října ukončil provoz na třech lokálkách, včera naposledy vyjely vlaky z Vraňan do Lužce. Dnes končí osobní doprava z Březnice do Rožmitálu pod Třemšínem a z Vlašimi do Trhového Štěpánova. Takřka konec je i mezi Rakovníkem a Kralovicemi, kde bude o víkendech jezdit sezónní Rakovnický rychlík.
Velkou změnou je i roční zastavení provozu mezi Blanskem a Brnem. Dálkové vlaky mezi Prahou a Brnem již rok jezdí přes Havlíčkův Brod, rychlíky přes Českou Třebovou do Brna skončí v Blansku. Na rok nahradí vlaky kompletně mezi Blanskem a Brnem autobusy.
Budeme rádi za vaše postřehy z posledního dne končícího grafikonu i případné fotografie, které můžete zaslat na info@zdopravy.cz. Děkujeme! On-line reportáž z předloňského roku najdete zde.
ON-LINE reportáž
22:27 Předání „klíčů“ k provozu mezi Trutnovem a Svobodou nad Úpou zaměstnanci GW Train Regio kolegům z Českých drah. Nechybí přání bezproblémového provozu. Náš dnešní on-line přenos končí. Děkujeme za přízeň, podnětné komentáře a zaslané fotografie. Zítra v 6 hodin začínáme s popisem prvního dne nového jízdního řádu.
21:28 České dráhy vyzdobily jeden z vozů na lince R23 velkou samolepkou.
Vůz rychlíku R23 Střekov při posledním dnu provozu. Foto: Adam Vanting
21:21 České dráhy v předstihu nasadily první RegioPanter na linku P2.
První RegioPanter na lince P2 Beroun – Plzeň – Klatovy. Šťastnou cestu #RegioPanter v @Plzenskykraj. #CeskeDrahy #cestujici #komfort #spokojenost pic.twitter.com/zqs2JafM95
— České dráhy (@ceskedrahy_) December 11, 2021
21:05 Dnešní den je i významným mezníkem v historii nasazování motorových vozů řady 810. České dráhy jich postupně vyřadí v příštím roce přes 70. Nebude pro ně již práce.
20:55 Trochu stranou dnešních rozluček je trať z Lužce do Vraňan. Zde provoz skončil již včera, vlaky zde o víkendech nejezdí.
20:45 Změna jízdního řádu v Polsku nese jednu českou stopu. Na rychlíky Sudety naposledy vyjíždí vlaky tažené brejlovci Českých drah.
20:35 V 19:22 odjel úplně poslední osobní vlak pravidelné dopravy z Rožmitálu pod Třemšínem.
20:25 Dnešním dnem zcela končí působení Českých drah na lince L3 z Liberce do Staré Paky. Dosud zajišťovaly jeden pár vlaků z Liberce do Semil, i ten přebírá s novým jízdním řádem Arriva.
20:17 Jednou z novinek v jízdním řádu mělo být nahrazení elektrických jednotek Pesa Elf.eu v Ústeckém kraji RegioJetem. Výroba ale nabrala zpoždění, vyjedou tak až v průběhu nadcházejícího grafikonu.
19:23 Z trati Kralovice – Rakovník osobní vlaky úplně nezmizí. Od konce března bude na trati jezdit Rakovnický rychlík KŽC Doprava. Kraj využije výkony, které má dopravce smluvně jisté z nevypověditelného kontraktu uzavřeného za minulé krajské vlády. Náhrada vlaků autobusy na této trase podle kraje ušetří 6 milionů korun ročně.
19:03 Jednou z nejsledovanějších událostí loňské změny jízdního řádu bylo převzetí rychlíků linek R14A a R14B z Liberce do Pardubic a Ústí nad Labem. Dnes slaví rok provozu. „Jsme rádi, že se podařilo provoz převzít bez komplikací a nenaplnily se černé scénáře, které zaplavovaly sociální sítě. Potvrdili jsme, že je v Pardubicích možný ostrý obrat, bez potíží stíháme jízdní doby a zvládali jsme i spojování s vlaky Českých drah. Na trasu jsme přinesli levnější jízdné a větší komfort s obvyklými službami jako u ostatních rychlíkových linek,“ zhodnotil první rok generální ředitel Arrivy v Česku Daniel Adamka.
18:51 Dnes by se na trase (budoucí) linky P2 Klatovy – Plzeň – Beroun měli cestující naposledy setkat se soupravami složenými z řídícího vozu Sysel, dvou vozů Bdmtee (honecker) a hnacího vozidla. Od zítřka by zde měly být nasazeny nové jednotky RegioPanter. Nově také nebude možné na vlacích objednávaných Plzeňským krajem využívat při krajských cestách jízdné Českých drah (až na výjimky u síťových, celodenních a podobných jízdenek). Při nákupu jízdenky Kařez – Plzeň na pokladně v Berouně pokladní odmítla jakoukoliv jízdenku vydat s tím, že to smí jen na rychlíky. U osobního vlaku odkázala cestujícího do vlaku k průvodčímu. E-shop ČD nicméně flexi jízdenku v tarifu ČD pro relaci Kařez – Plzeň dnes ještě standardně prodá, zítra již nikoliv. Cestující budou od zítra odkázáni na tarif IDPK. U mezikrajských a mezinárodních cest se pro cestující nic nemění.
18:37 Zatímco z knižního jízdního řádu 2020/2021 se stává již jen sběratelský artikl, nový knižní jízdní řád můžete stále zakoupit v síti PONT a v Pragomodelu.
18:24 Naposledy měly jet dnes na lince U6 z Teplic do Radejčína Regionovy. České dráhy ale nasazení modernějších motorových vozů Stadler RS1 urychlily, jezdí už dnes.
18:07 Dnešní den je také posledním pro nákup jízdenek za starý tarif. Většina dopravců od zítřka zdražuje. České dráhy v průměru o 3,2 %, stejné zdražení je u OneTicket. GW Train zdraží zhruba o 5 %.
17:57 GW Train Regio na facebooku poděkoval cestujícím za přízeň na trati Trutnov – Svoboda nad Úpou. Na trati (ještě jako Viamont) jezdil od roku 1997. Provoz zítra přebírají kompletně České dráhy. Jde o součást změn s novou smlouvou Královéhradeckého kraje s Českými drahami, přinese i více spěšných vlaků až do Hradce Králové.
17:45 Trať Vlašim – Trhový Štěpánov je další, dnes dnes končí pravidelná osobní doprava. Středočeský kraj v úseku nasadí autobusy, vysvětluje to úsporami.
17:11 Zatímco některé rychlíky Střekov jezdí dnes mimořádně s nasazením jednotky InterPanter, u jiných České dráhy v poslední den provozu ignorují požadavky ministerstva dopravy. Na spoji R 786 není žádný vůz vybaven elektrickými zásuvkami, třívozová souprava je složena ze starších vozů, které neprošly modernizací.
16:57 Ani dnes přitom neodolali někteří zaměstnanci ČD pokušení rozloučit se s cestujícími formou parte. Takovéto se objevilo ve vlacích z Rumburku do Mladé Boleslavi. Trať ani provoz na ní přitom nezaniká, jen se mění dopravce. Podobná akce proběhla i loni na lince R14.
16:54 Na lince L4 z Mladé Boleslavi do Rumburku budou České dráhy od neděle nahrazeny společností Die Länderbahn. Rozlučku ozvláštňuje i souprava s Bardotkou v čele. Čtenář zachytil křižování vlaků v Jedlové.
16:35 Ve stanici Mělník má RegioJet již připravenou pokladnu. Ve stanicích a zastávkách, kde budou zastavovat vlaky na lince R23 (s výjimkou stanic Velký Osek, Všetaty a Stará Boleslav), bude probíhat prodej jízdenek v tarifu RegioJetu, a to jak na linku R23, tak na ostatní spoje, které RegioJet provozuje. Ve stanicích Poděbrady a Nymburk hlavní nádraží bude probíhat prodej jízdenek RegioJetu prostřednictvím jízdenkového automatu dopravce Arriva; ve stanici Ústí nad Labem hl. n. bude dočasně prodej jízdenek RegioJetu umístěn na prodejním místě DÚK ve staničním vestibulu a také v automatu dopravce Arriva (RegioJet připravuje otevření vlastního prodejního místa ve stanici Ústí nad Labem hl. n. během prvního pololetí 2022). V ostatních stanicích budou otevřena prodejní místa RegioJetu.
16:23 Jednou z novinek, kterou v neděli přinese nový jízdní řád, je výměna dopravce na rychlíkové lince R23 Kolín – Ústí nad Labem. Ministerstvo dopravy výkony na lince na příštích osm let objednalo u RegioJetu, což znamená odchod Českých drah. Dráhy nicméně nechtějí z linky zmizet úplně po anglicku, na trať dnes výjimečně nasadily jednotku InterPanter.
16:07 Na trati z Březnice do Rožmitálu pod Třemšínem nikdo nikoho nestřídá. Provoz osobních vlaků na objednávku Středočeského kraje zde dnes končí.
15:55 Zatímco na osobních vlacích linky P2 a expresech linky Ex6 slibují dráhy od zítra nárůst kvality, na lince R16 (Praha – Železná Ruda – Alžbětín) se i nadále mohou cestující setkávat s téměř pravidelným nasazováním záložních vozů řady B namísto nasmlouvaných a kvalitnějších vozu Bmz. Stejným evergreenem je nesprávně otočený kombinovaný vůz první a druhé třídy s nefunkčními informačními panely, hlášením a hlavně posledními dveřmi v soupravě, což cestujícím může přinést při vystupování nejednu horkou chvíli.
15:45 Cestující z Rakovníka ve směru Čistá a Kralovice vymění železniční peron za autobusové nástupiště č.12. Provoz na trati 162 Rakovník – Kralovice s dneškem utichne, Středočeský kraj osobní dopravu přestal objednávat.
15:30 Bez velkých gest a humbuku se GW Train Regio loučí s tratí Trutnov – Svoboda nad Úpou. Od neděle budou provoz zajišťovat České dráhy, které mají novou desetiletou smlouvu s Královéhradeckým krajem.
15:14 České dráhy testují novou škodováckou dvoupodlažní soupravu push-pull s lokomotivou 750.7 (Brejlovec). V neděli vyjede s cestujícími na trať z Ostravy do Frenštátu pod Radhoštěm, z pěti objednaných souprav zatím jen jedna.
Nasazení netrakční jednotky push-pull v neděli 12. prosince
číslo vlaku 3102 – odjezd 5:25 z Ostravy
číslo vlaku 3107 – odjezd 7:19 z Frenštátu p. Radhoštěm – město
číslo vlaku 3110 – odjezd 9:25 z Ostravy
číslo vlaku 3115 – odjezd 11:23 z Frenštátu p. Radhoštěm
číslo vlaku 3118 – odjezd 13:25 z Ostravy
číslo vlaku 3123 – odjezd 15:19 z Frenštátu p. Radhoštěm – město
14:45 Na trase mezi Mělníkem a Mladou Boleslaví dochází od zítřka naopak k posílení autobusových linek. Detailněji jsou popsány na stránkách PID.
14:30 Konec ČD na lince L4 z Mladé Boleslavi do Rumburku znamená i velké přesuny vozidel. Motorové vozy 843 míří jako soupravový vlak do Královéhradeckého kraje.
14:15 Trať mezi Mladou Boleslaví a Mělníkem prošla v posledních letech velkými opravami, přesto se zde provoz výrazně omezí.
14:07 Na lince L4 z Mladé Boleslavi do Rumburku se dnes České dráhy loučí i soupravu s Bardotkou v čele.
13:52 Na rozdíl od lokálky Kralovice – Rakovník se lokálce do Rožmitálu dostává poslední den provozu daleko větší pozornosti. Už jen proto, že tři sídla na trase přijdou o obsluhu veřejnou dopravou. Zcela výjimečně jsou nasazeny dva vozy řady 810, každý v trochu jiné podobě rekonstrukce. Ono vozy mají také řádnou smuteční výzdobu. Na nádraží v Rožmitále je možné zakoupit si občerstvení či drobné upomínkové předměty. Průvodčí Českých drah rozdává kalendáříky s motivy lokálky. V čekárně si mohli zájemci prohlédnout výstavu fotografií dokumentujících provoz na trati, a také si označit lepenkovou jízdenku.
13:39 Někteří cestující se ptají, jak bude od zítřka řešen provoz. Průvodčí neví, informace o přesunu na autobusy na nádraží i ve vlaku zcela chybí.
13:28 Odjezd s mírným zpožděním osobním vlakem do Mšena a dál na Mělník. Od zítřka bude provoz výrazně omezen. z Mladé Boleslavi do Mšena bude čtyřhodinový interval o pracovních dnech, o víkendech zde pojedou vlaky pouze v období letního času. To samé i v úseku na Mělník. Detailněji o omezeních ve Středočeském kraji jsme psali zde.
13:10 Regionem s velkými změnami v jízdních řádech je Mladoboleslavsko. Od zítřka vstupuje celá oblast do Pražské integrované dopravy, současně zde končí provoz České dráhy s linkou do Rumburku. Od zítřka se také výrazně omezí provoz na trati z Mladé Boleslavi do Mšena a dál na Mělník.
13:00 Již ráno Aleš Petrovský vyrazil do Kralovic. Dnes naposledy zde mají cestující možnost přestoupit z autobusu na vlak, kterým budou pokračovat do Rakovníka. Od zítřka přebírají vládu na této trase autobusy IDPK a PID. Ve spoji v 8:12 cestovalo asi 13 lidí a téměř všichni se přišli rozloučit s pravidelným celotýdenním provozem. Jízdenky všem prodával strojvedoucí. I dobíhajícímu seniorovi, který se na poslední chvíli rozhodl pro rozlučkovou jízdu. Během cesty teď probírají vzpomínky z mládí, které prožili v okolí tratě.