ON-LINE: Pět procent výkonů Českých drah přebírají jiní dopravci. Sledovali jsme, jak (ne)zvládají provoz
Česká železnice dnes zažívá malou revoluci. Do dopravy objednávané státem a kraji dnes vstupují zcela noví hráči, kteří se dostali
Česká železnice dnes zažívá malou revoluci. Do dopravy objednávané státem a kraji dnes vstupují zcela noví hráči, kteří se dostali k novým smlouvám většinou v takzvaných tržních konzultacích a podali lepší nabídku než České dráhy.
Deník Zdopravy.cz se rozhodl otestovat na vlastní kůži, jak se novým dopravcům daří, jaké služby nabízejí a jak reagují cestující. Celý den proto budeme přinášet on-line reportáž, při které vyzkoušíme všechny nové dopravce i ty stávající. Jan Šindelář bude zkoumat služby nových dopravců zejména v Ústeckém a Středočeském kraji, Jan Sůra vyráží testovat dopravce ve Zlínském, Jihomoravském či Pardubickém kraji.
Budeme rádi i za postřehy vás, našich čtenářů, včetně například fotografií. Posílat je můžete na adresu redakce@zdopravy.cz.
První hodiny provozu zatím ukazují, že alternativní dopravci nástup relativně zvládají, i když už musel být zrušen první vlak a objevují se hodinová zpoždění. Největší komplikace zaznamenává hlavně Arriva.
Co zásadního se mění od dnešního dne na české železnici jsme shrnuli tento týden.
ONLINE REPORTÁŽ
16:03 Po více než 12 hodinách on-line reportování o prvním dnu nového grafikonu zpravodajství končíme. Děkujeme čtenářům, kteří nás informovali o některých vzniklých situacích, velmi si vaší spolupráce vážíme.
15:35 (Leo Express) – Dochází na nasazení zálohové jednotky Stadler Flirt, kvůli které zrušil Leo Express čtyři komerční spoje. Aktuálně na vlaku 20504
15:22 (České dráhy) Nový grafikon znamená i nové řazení na některých spojích v rámci Pražské integrované dopravy. Například na spojích Praha – Mladá Boleslav se budou pravidelně objevovat soupravy s řídícím vozem i s první třídou a zásuvkami.
15:16 (České dráhy) Průvodčí v rychlíku Hradečan ochotně vysvětluje cestující důchodového věku, co musí udělat při cestě z Hradce Králové do České Lípy a zjišťuje, zda rychlík Arrivy z Kolína do Nového Boru staví v Poděbradech.
15:04 (Arriva) Rychlík R 1173 z Českých Budějovic do Prahy si veze za Pískem zpoždění 25 minut.
14:39 (České dráhy) Zklamání na Jižním expresu Praha – Linec (14:01 z Prahy). Navzdory slibům není nově řazen bistrovůz, zato jede oplyšované béčko. Expres je zcela plný.
14:23 (Arriva) Reakce mluvčího Arrivy Martina Faráře k obavám cestujících o dostatečnou kapacitu na vlacích z Prahy do Rakovníka: „V úseku Praha – Kladno jezdí dvě spojené jednotky Arrivy, ale v úseku Kladno – Rakovník je poptávka cestujících už výrazně menší, a proto tam jede jednotka jenom jedna. Není potřeba mít obavu o dostatečnou kapacitu mezi Kladnem a Prahou.
14:19 (RegioJet) Michal Berg, který provozuje server www.cestavlakem.cz, popisuje své zkušenosti z linky R8: „Jsou tu vagóny různé kvality, od opravdu pěkných – první třída je značně lepší než dříve u ČD, zbytek tvoří dva vozy které jezdí jako standard na komerčních linkách RJ, Jeden lehátkový jede nepřestavěný, takže si člověk může i lehnout (v tomto voze se ale netopí). Co je zajímavé, že většina cestujících má jízdenku do vozu 3 a 4 a zbytek je tedy v podstatě prázdný. Aplikace na objednávky z bistra nefunguje, ale objednat si přímo na místě neni problém. Už teď je vidět, že wifi je dost klíčové zvýšení kvality, odhadem tři čtvrtiny cestujících drží mobil/tablet.
Poprvé s Regiojetem na trase Brno-Ostrava. Jsou tu vagóny různé kvality, od opravdu pěkných po starý lehátkový vůz. Podrobná recenze bude na https://t.co/dTe1n2ITEn, ale už teď je vidět, že wifi je dost klíčové zvýšení kvality, odhadem tři čtvrtiny cestujících drží mobil/tablet. pic.twitter.com/kKJlF7CAqn
— Michal Berg 💚 (@MichalBerg) December 15, 2019
14:17 (Leo Express) Jednotka s porouchaným motorem nabírá čím dál větší zpoždění, aktuálně 47 minut zpoždění.
14:10 Leo Express ve stanicích informuje o svých nových službách u svých nových pokladen. Vzhled některých kas už ale vzbudil reakce na sociálních sítích.
14:05 (RegioJet) Níže zmíněný hektor jede stahovat do Chomutova „chcíplou“ jednotku 628.2
13: 50 (Arriva) Cestující Jan Vožeh popisuje svoji zkušenost s rychlíkem z Rakovníka do Prahy. „Odjezd z Rakovníka v čas, automat na nádraží nefungoval, ale měl jsem jízdenku zakoupenou přes internet. Průvodčí chtěl vidět potvrzení z emailu, SMS kód prý nestačí. Wifi funguje, zásuvky nikoliv. Vlak je čistý, české popisky, zatím bez zpoždění. Oproti ČD jedou pouze dva vagóny. Pokud pojedou pouze dva vagóny na stejné lince i zítra ráno, kdy z Kladna jezdilo pět vagónů ČD přeplněných, polovina cestujících se do vlaku vůbec nevejde.“
13:47 Přesun z Letohradu spěšným vlakem Českých drah do Hradce Králové. Souprava z vozů 854 a Btn, bez zásuvek či wi-fi, jede včas.
13:39 RegioJet posílá do Ústeckého kraje lokomotivu „hektor“, kterou jinak používá pro posun na smíchovském nádraží.
13:38 (Arriva) Dopravce ruší dnešní spoj AEx 1063 do Nitry, nahrazuje ho autobusem. Uvolněnou jednotku z komerční dopravy nasadí na rychlíkové linky.
13:28 (Arriva) Podle mluvčího Martina Faráře za některá zpoždění dopravce nemůže, jde o závadu infrastruktury. Jako příklad uvádí situaci ve stanici Praha – Čakovice.
13:26 (Leo Express) Zpoždění nabral podle mluvčího Emila Sedlaříka Leo Express kvůli slabšímu výkonu motoru ve stoupání na Kralicku. Až do středy firma jezdí zdarma, dnes a zítra rozdává cestujícím kávu, čaj a cukroví.
12:52 Zatímco některé rychlíky objednané ministerstvem dopravy mají velké problémy, ministr dopravy na facebooku oznámil, že zapálil třetí adventní svíčku.
https://www.facebook.com/VKremlik/photos/a.2898206457070530/3113405808883926/
12:38 Zpoždění a technické problémy má na jednom spoji i Leo Express. Aktuální spoj z Mlýnického Dvora je opožděn zhruba o půl hodiny kvůli technické závadě.
12:30 Příjezd InterPanterem z Brna do Ústí nad Orlicí prakticky na čas.
12:26 (Arriva, ČD) Rychlíky Arrivy Praha – Tanvald (R1142) a Praha – České Budějovice (R1168) mají zpoždění 18, respektive 26 minut. Zpoždění se kvůli závadám alternativních dopravců přenáší i na České dráhy.
12:17 ( Die Länderbahn) Dopravce zatím provoz zvládá bez větších komplikací. Snímky nám zaslal Jiří Zelenka, který píše. „V 9:38 vlak přijíždí na čas do Domoušic v nátěru pro Sasko. Souprava uvnitř bez úpravy po předchozím provozu. Většina popisek byla na prvním místě v němčině. Chyběly opěrky hlavy, WiFi a zásuvky. Průvodčí měl při prodeji jízdenky z elektronické peněženky DÚK problémy. Asi ji takhle prodával poprvé. Naštěstí měl u sebe školitele, který mu to ukázal.“
12:11 (Leo Express). Foto čtenáře, záloha.
12:01 (RegioJet) Doplnění spolucestujícího čtenáře k RJ (Žatec – Postoloprty – Most): V tom RJ ktorým sme šli a teraz v ňom pokračujem ďalej do Ústí nefunguje WC. Takže dúfam že v Ústi budeme čo najskôr.
11:55 (České dráhy) Problémy s technikou se nevyhýbají ani Českým drahám. Aktuálně je porouchaný motorový vůz 840 ve Vesci u Liberce na vlaku 2612.
11:44 (Arriva) Ze zkušeností čtenářů, tentokrát od Lukáše Domoráka. R 1203 příjezd Praha-Bubny Vltavská zpožděn o 10 minut, zpět jako R 1202 příjezd Kladno, zpožděn o cca 3 min. Směr Rakovník odjel včas, chování personálu bezproblémové, vlak čistý, infotainment v pořádku. Wi-fi, ani dobíjení mobilů nefungovaly.
11:38 (Arriva) Setkání rychlíků a osobního vlaku L3 z Liberce do Lomnice nad Popelkou. „Wi-fi nejde, kartou není možné platit, ale aspoň topí,“ líčí jeden z cestujících, který přijel rychlíkem z Prahy.
11:22 (Arriva) Cestující, kteří jsou v rychlíku do Tanvaldu taženým brejlovcem a bez topení, pojedou podle mluvčího Arrivy Martina Faráře zdarma.
11:11 (České dráhy) Postřehy čtenářů: Galicia – dnes výjimečně 10 vozů, všechno staré B a staré A. Z toho byli Poláci trochu zaskočeni. Jinak do Katowic na čas. David Brzezniak.
11:08 Jednou z velkých změn na české železnici je konec roční výluky brněnského hlavního nádraží. Zatímco výměnu zabezpečovacího zařízení cestující až tak na první pohled nepoznají, částečně opravené interiéry ano. Velkým nedostatkem je málo míst. Miniaturní čekárna pojme pár lidí.
11:00 (RegioJet) Zatímco na lince R8 funguje RegioJet bez větších komplikací, mezi Kadaní a Chomutovem kvůli poruše zablokoval rychlík Českých drah. Ten nabral zpoždění 48 minut.
https://www.facebook.com/jan.beranek.ct/posts/2526842050905377
10:58 (Leo Express) Z postřehů čtenářů. Michal Pulzer píše. Spoj 9:41 z Ústí do Králík. Spoj jede asi + 5minut, jednotka nemá WiFi, jízdenky se nekontrolují,rozdává se občerstvení káva a cukrovinky. Ve vlaku asi 10 osob maximálně.
10:48 (AŽD Praha) Heureka, nejen wifi, v RegioSprinteru nalezeny i dvě zásuvky, jedna vpředu a druhá vzadu. Ochotná paní průvodčí uvolnila místo. Švestková dráha zatím na Ústecku nejlepší svezení i vozidlo. A největší zájem cestujících, vlak je prakticky plný.
10:41 (Leo Express) Bez větších komplikací zatím běží provoz Leo Express, zpoždění jsou v řádu minut.
10:39 Arriva kvůli nedostatku souprav nasadila na rychlík do Tanvaldu asi nejbizarnější soupravu, kterou by mohla prodávat spíše jako retro svezení. Zpoždění řady rychlíků je v řádu desítek minut. Souprava netopí.
10:32 (AŽD Praha) Přestup na Švestkovou dráhu (Os25509). V RegioSprinteru AŽD Praha konečně wifi. A milé překvapení: až do konce měsíce se servíruje káva, čaj a slivovice zdarma. Vlak voní slivovicí.
10:32 (RegioJet UL) Os 6508 Žatec západ – Most v Mostě šest minut zpoždění.
10:09 (RegioJet UL) „Je to zmatek, totální chaos. Místo aby udělali něco pro lidi, tak to pokazí,“ říká cestující, který jel z Mostu do Postoloprt za osm korun a za cestu zpět chtěl průvodčí přes 60 korun. Nakonec se vše vysvětlilo po delší diskusi a telefonátu na dispečink cena klesla na osm.
9:56 Ochotný průvodčí v RegioJetu (Postoloprty) vysvětluje, že do dvou let přijdou nové jednotky z Polska. „Každý začátek je těžký,“ říká. A má pravdu, důkazem budiž, že se vzápětí nemůže s dalším cestujícím shodnout na důchodcovském tarifu.
9:40 (RegioJet UL) Os 6508 Žatec západ – Most jede na čas. První dojmy: interiér zašlý ala 70. či 80. léta, bez zásuvek a wifi. Trochu retro.
9:19 (Arriva) Problémy Arrivy pokračují. Osobní vlak ze Železného Brodu do Tanvaldu nabral hned na úvod zpoždění 36 minut, nemohl se rozjet.
9:09 Hádka u pokladny v Žatci. Cestujícím se nelíbí nutnost kupovat několik různých jízdenek ve vlaku. Pokladní GW Trainu volá, že to není její vina. „Já se na vás nezlobím, já se zlobím na České dráhy,“ říká starší cestující na adresu dopravce, který s věcí nemá vůbec nic společného. „Co byste se zlobil na České dráhy, to musíte na tu svoloč nahoře, že sem dali takovouhle havěť a roze…li systém, který fungoval 180 let. Starý lidi nemají internet. Bóže, ty to vyvedli …,“ vkládá se do hádky kolemjdoucí žena. Podle vyjádření GW Train se cestující dožadoval lístku do Prahy, který není možné vydat.
8:58 (RegioJet) Vystoupení z rychlíku RegioJetu v Brně, zpoždění 1 minuta. Jednou z dnešních velkých změn je i konec roční výluky na brněnském hlavním nádraží, nutno přiznat, že prokouklo.
8:53 (Die Länderbahn) Osobní vlak Jirkov – Lužná u Rakovníka (Os16805) jede na čas. Nutno pochválit nádraží Žatec, dýchá z něj starosvětská atmosféra, všude uklizeno a přívětivo. Cestující žádá u pokladny GW Trainu jízdenku na vlak jiného dopravce, je ale odkázán na nákup do vlaku. Takových situací asi bude dnes povícero.
8:52 (RegioJet) Hodně lidí řešilo, čím vyjede RegioJet na linku R8. Kromě přesunutí části vozů z komerčních linek došlo také k pořízení lehátkových vozů, které firma přestavěl na oddílové vozy k sezení. Ve vozech jsou na můj vkus až příliš cítit aromatizované hygienické čistící prostředky.
8:46 (Arriva) Zatímco u Českých drah jsou cestující zvyklí na stránku ČD mimořádnosti s údaji o zpoždění či zrušení vlaků, v případě Arrivy takové informace zatím na stránkách chybí. Arriva má zatím ze všech dopravců aktuálně největší procento zpožděných vlaků.
8:38 (RegioJet) Jízdenka z Hranic do Brna vyšla na 76 Kč, s Českými drahami ještě včera na 139 Kč. RegioJet šel s cenami jízdenek výrazně pod ceny ČD, ale ne vždy. Zajímavé bude sledovat, jaké nasadí ceny u traťových jízdenek.
8:22 (Die Länderbahn) Putování na severozápadě Čech začínáme v Chomutově s Die Länderbahn. Osobní vlak z Jirkova přijel na čas, personál ve dvoučlenné sestavě velmi ochotný. Bez problémů zakoupena ve vlaku celodenní krajská jízdenka za 130 Kč. Vlak je téměř prázdný, všichni tři cestující vypadají na příznivce železnice na poznávací jízdě. Vada na kráse, není wifi ani zásuvka.
8:21 (České dráhy) Problémy s poruchami vozidel se nevyhýbají ani Českým drahám. Aktuálně musel dopravce odřeknout dva spěšné vlaky mezi Prahou a Kladnem.
8:17 (Arriva) Překvapením může být trasování rychlíků Praha – České Budějovice přes Písek. O víkendech budou jezdit mezi Prahou a Berounem podél Berounky, ve všední dny přes Rudnou.
8:08 (RegioJet) Zkouška bistra v RegioJetu. Je v jednom z bývalých kupé lehátkových vozů. Nejde kávovar. Občerstvení koupené přímo u bistra dražší než při objednání online. Tácek na tvarohový koláč a vidlička z materiálu, který se jeví rozložitelně.
8:02 (Arriva) První rychlík Arrivy z Tanvaldu těsně před odjezdem.
7:42 (RegioJet) Od Hranic jsem dosud nebyl zkontrolován (vysvětleno mluvčím Alešem Ondrůjem, že pokud mám rezervaci, nejsem kontrolován). Část vozů je místenková, jeden zcela bez místenek. Nasazen je například vůz, který na komerčních linkách jezdí jako nejlevnější třída Low Cost, který nemá například zásuvky. Hlášení je z automatu v češtině a angličtině. I když firma tvrdí, že lze objednat občerstvení online, zatím jsem nepřišel na to, jak. (aktualizace: online objednání podle posádky ještě není možné)
7:31 (RegioJet) Vlak z Mostu do Ústí nad Labem má plánované zpoždění 70 minut.
7:26 (České dráhy) Z Mostu vyjel vlak do Moldavy přes Osek. Mezi Mostem a Osekem měly původně jezdit i vlaky Die Länderbahn. Místo nich ale nasazuje dopravce autobusy. Z jakého důvodu? Psali jsme zde.
7:23(Regiojet) Se zpožděním 9 minut přijíždí do Hranic rychlík Regiojetu do Brna.
7:14 (Arriva) Rychlík z Protivníka Arriva ruší kvůli technické závadě jednotky 845.
7:05 (České dráhy) Příjezd do Hranic na Moravě se zhruba deseti minutami zpoždění.
6:52 (Arriva) První velké zpoždění. Rychlík Arrivy z Protivína do Prahy má podle odjezdové tabule v Březnici má zpoždění 60 minut.
6:45 RegioJet na lince R8 už vyjel z obou koncových stanic, zatím prakticky bez zpoždění. Cestující na lince R8 čeká od dnešního dne více vlaků než dosud, ministerstvo dopravy se rozhodlo posílit provoz.
6:40 České dráhy končí i na lokálce ze Staré Paky do Lomnice nad Popelkou, provoz přebírá nově Arriva. Vozy 810 nahradí Siemens Desiro.
Dnes naposled služebně ze Staré Paky do Lomnice a Liberce.
Osobáky do Liberce mi budou chybět kvůli skvělým cestujícím.
Stejně tak Lomnice, tam mi navíc bude chybět ten nádech správné lokálky.
Tak třeba někdy v budoucnu ještě. #poslednizhasne #novydopravce pic.twitter.com/7Er8PVuIFA— Sládek na vlaku (@schindy_david) December 14, 2019
6:33 Cesta spěšným vlakem Českých drah ze Vsetína do Hranic na Moravě. Elektrickou jednotkou 460 ze sedmdesátých let. Zásuvky ani wi-fi nehledám.
6:20 Některé vlaky alternativních dopravců se nezobrazují v systému SŽDC GRAPP, nejjistějším vodítkem o přesnosti je tak služba Infotabule na stránkách SŽDC nebo vyhledávač IDOS.
6:17 Zpoždění nabírá osobní vlaky RegioJetu ze Žatce do Mostu, už 18 minut
6:15 Začaly jezdit i rychlíky Arrivy, jako první z Protivína do Prahy a z Nového Boru do Kolína
6:10 Do Vsetína příjezd nakonec se zpožděním 15 minut. Spěšný vlak do Českých drah do Hranic s odjezdem 6:02 čeká i za cenu toho, že vyjede se zpožděním.
5:58 Technický stav motorové jednotky Alstom Lint zřejmě není stoprocentní, posádka bojuje opakovaně s nefunkčními dveřmi. Vlak má zásuvky, wi-fi občas vypadává. Souprava má i oddíl první třídy.
5:48 Do provozu zasáhl i RegioJet s rychlíky R8 mezi Brnem a Bohumínem a s osobními vlaky v Ústeckém kraji.
5:45 Zatím jezdí vlaky Arrivy s mírným zpožděním, které ale může značně komplikovat přestupy. Zpět z Halenkova do Vsetína s desetiminutovým zpožděním, nasazena jednotka Alstom Lint. Průvodčí hned hlásí, že jedu zadarmo, protože mu nejde pokladna. Zadarmo nejedu, chtěl jsem otestovat nákup přes e-shop. Ve Zlínském kraji jsou smlouvy brutto, riziko tržeb nese plně kraj. Některé vlaky Arrivy už mají 20 minut zpoždění.
5:30 Se zhruba pětiminutovým zpožděním vystupuji v Halenkově zastávce.
5:15 Do provozu v závazkové dopravě se zařadil nově i Leo Express Tenders. Ze stanice Králíky odjel včas. Firma včera posílila zálohy pro případ poruchy některého vozidla.
5:07 V provozu jsou už i první spoje Die Länderbahn v Ústeckém kraji. Podle informačního systému SŽDC GRAPP jedou včas.
5:00 Stejná souprava pokračuje do Velkých Karlovic. Cestující ve vlaku nemohou přesně vědět, jaká zastávka se blíží, informační systém neexistuje, na vlaku svítí německý nápis Nenastupovat. Ve vlaku jsou ještě nápisy lákající k cyklistickým výletům po Bavorsku.
4:52 Se sedminutovým zpožděním dojel vlak do Vsetína, kde cestující stihli Valašský expres do Prahy.
4:20 Na trať vyjely první vlaky AŽD Praha, které začaly jezdit pro Ústecký kraj mezi Litoměřicemi a Mostem. Jezdit budou po takzvané Švestkové dráze, na které byl ukončen dříve provoz. AŽD trať koupila a modernizovala, přesvědčila Ústecký kraj, aby si na ní objednal vlaky.
4:15 Jednou z novinek jízdního řádu ve Zlínském kraji je i konec spojení osobními vlaky z Horní Lidče do Púchova. Obsluhu Střelné řeší kraj vlakem Bylnice – Vsetín, který zajíždí z Horní Lidče do Střelné a zpět. O důvodech, proč skončilo spojení osobními vlaky do Púchova, jsme psali zde.
3:54 Jízdenka z Bylnice do Vsetína vychází na 54 Kč, s ČD dosud bez slev v e-shopu 63 Kč. Průvodčí převzali terminály dnes, zatím ještě nejde platba kartou.
03:41 S dvouminutovým zpožděním vyjíždí Arriva z Bylnice do Vsetína, nasazuje zde motorové jednotky 628. Pro spoj do Starého Města u Uherského Hradiště je připravena jednotka Alstom Lint. Vlak je v červeném polepu Deutsche Bahn se samolepkou Arriva vlaky na boku. I když jednotky mají už něco za sebou, interiér nepůsobí nějak zchátrale. Wi-Fi finguje, zásuvky oproti slibu v jízdním řádu nejsou.
00:35 První spoj alternativních dopravců v novém jízdním řádu vyjel. Jednotka Siemens Desiro ještě v polepu Deutsche Bahn na lince L3 z Liberce do Semil. Pro cestující jde o zvýšení komfortu: souprava je nízkopodlažní a klimatizovaná, dosud zde tyto vlaky zajišťovaly České dráhy s motorovými vozy 843. Průvodčímu se podle svědků nepodařilo zprovoznit prodejní terminál, takže cestující jeli zdarma.