Doprava ve městě Infrastruktura Tramvaje

Odklad vozovně Hloubětín nepomohl, na podzim půjde k zemi

Vozovna Hloubětín. Foto: Metroprojekt
Vozovna Hloubětín. Foto: Metroprojekt

Remízovací hala tramvajové vozovny v pražském Hloubětíně se nedá zachránit. Tak hovoří posudek Kloknerova ústavu ČVUT, který si nechalo zpracovat město po loňské výměně politického vedení. Hala tak půjde – se zhruba ročním odkladem oproti původním plánům – k zemi letos na podzim. Oznámil to náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

„V unikátní skořepinové střeše jsou deformace až do hloubky 150 milimetrů a vlivem tepla se dále prohlubují,“ uvedl Scheinherr. Smlouvu na demolici už má společnost OHL ŽS, na místě staré haly pak má vyrůst nová, podle dřívějších odhadů za zhruba 1,6 miliardy. „Zasadím se o to, abychom připravili nový kvalitní projekt,“ doplnil náměstek.

Hala vozovny Hloubětín, která byla zbudována na přelomu 40. a 50. let, musela být definitivně vystěhována loni v lednu. Střecha totiž hrozí zřícením, což už v minulých letech potvrdili statici. Nové vedení radnice a DPP nicméně daly vozovně ještě šanci a nechaly ji znovu prověřit.

Deformace, která se nakonec ukázala jako neopravitelná, omezuje provoz v hale už déle než pět let. Od loňského ledna vozovna funguje zhruba na polovině své kapacity, tramvaje mohou stát jen venku. Kapacitně Hloubětín nahrazuje vozovna v Hostivaři, kde vzniklo na fotbalovém hřišti nové kolejiště.

Střechu hloubětínské remízy, která je paradoxně nejmladší pražskou tramvajovou vozovnou, tvoří železobetonové skořepiny navržené závodem Armabeton. Při realizaci myšlenkově pokrokové (a vizuálně zajímavé) konstrukce se ale údajně nepodařilo dodržet předepsanou tloušťku a tvar skořepiny ani provedení výztuže kvůli nedostatku oceli v tehdejším Československu. To mělo za následek vznik dílčích deformací zřejmě již při zhotovení stavby. V roce 2013 pak byla při běžných provozních kontrolách odhalena vizuálně rozpoznatelná deformace střechy, kterou proto podpírá provizorní konstrukce.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Daniel Hanko
Host
Daniel Hanko

Docela by mě zajímala kolik nás stala ta sranda co se staví v Hostivaři v opravnách asi další sranda DPP a Eurovia $$$

Daniel Hanko
Host
Daniel Hanko

Slova P. Šurovského jsou absolutně scestná vozovna byla postavena kvalitně akorát se o ní DPP nestaral. Co takhle nuselak? Hm? Co se vlastně mimo kanceláří staví dnes? Stejně jako stav kolejí. Aby se ivestovalo do údržby tak se radeji provádí rekonstrukce tam víc kápne jako karir atd. Tak Eurovia

Alexandr Mikulka
Host
Alexandr Mikulka

Co ty o tom víš? Stavěl jsi to?

frost
Host
frost

predpokladam, ze stejne dopadne nove posouzeni zeleznicniho mostu na Vysehrade…

vzdycky me bavi, jake zpozdeni s resenim problemu je mozne dosahnout opakovanymi analyzami.

mozna by pomohlo, kdyby pan namestek take trochu rozumnel technice a stavebni mechanice.

František
Host
František

Třeba jen chtěli zjistit, zda by tu pěknou stavbu nešlo zachovat, což se předtím nemuselo řešit. Vždy záleží na zadání. Takhle je aspoň jistota a nezbude pachuť, byť je škoda, že se to neudělalo hned. Myslím, že v povědomí o problematice až takový problém nebude: https://cs.wikipedia.org/wiki/Adam_Scheinherr.

MartinS.
Host
MartinS.

To, že by tu pěknou stavbu nešlo zachovat, říkal už předchozí posudek. Problémem je, že každá nově nastupující politická garnitura nevěří té předchozí a nechává předchozí rozhodnutí přezkoumávat… Proto se u nás některé věci táhnou přes několik volebních období, protože se pořád zkoumá… A pořád se prozkoumávají ty samé slepé uličky… A i když víme, že jsou slepé, tak se do nich přesto jdeme znovu podívat a přesvědčit se, jestli jsou pořád ještě slepé… jsou.

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

Kdyby jen železniční most, ale i Libensky. Hlavně aby tak kvůli přetěžování a nulové údržbě nedopadly postupně veškeré mosty v Praze.

Kuba
Host
Kuba

Podle mě to byla skvělá příležitost zamyslet se, jestli současné rozmístění vozoven odpovídá dnešnímu provozu. Protože na severovýchodě Prahy jsou hned tři vozovny (Žižkov, Hloubětín a Kobylisy) na ramenech, na kterých došlo při otevření metra k výrazné redukci provozu, zatímco na jihozápadě je jenom Motol, přitom výkony v oblasti spíš porostou (prodloužení tramvají na Slivenec a do Libuše).
Jestli by nebylo lepší ten „Hloubětín“ postavit spíš někde v Braníku.

Radek
Host
Radek

Jo, ale kde? Jediné zvažované místo (Chirana) je v záplavovém území.

František
Host
František

Na kopci u Libuše, na kopci u Slivence. Nemusejí snad všude být už jen sídliště.

František
Host
František

Mimochodem, i v tom záplavovém území se čile staví…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Kuba: K tomu je třeba přidat ještě i Strašnice a nově i Hostivař – není to sice už severovýchod Prahy, ale „pouhý“ východ, s tím severovýchodem ovšem provozně dost úzce souvisí: sledovat třeba na Palmovce ve večerních hodinách protisměrné „reje“ zatahujících denních a vyjíždějících nočních vozů je docela zajímavé. A skutečnost, že na levém břehu Vltavy jsou jen dvě „plnohodnotné“ tramvajové vozovny (Střešovice za „plnohodnotnou“ vozovnu považovat nelze), přičemž na pravém břehu vzniká nově vlastně už šestá (v areálu ÚD v Hostivaři), je opravdu dost zarážející.

AAA
Host
AAA

A kolik ta sranda s dalším posudkem stála?

beedat
Host
beedat

Co proboha bude na nové hale stát 1,6 miliardy?

MichalM
Host
MichalM

To je docela dobrá otázka. 🙂

Hans
Host
Hans

To máš beton, projekt, izolaci, okapy, okna, dveře, koleje, záchody, kabely, omítky, dlazdicky…. Je toho spousta, no vždyť ani rodinný dům nepostavis pod 34 mega, ne? A tohle je větší takže to tak musí být když to řeklo vedení Prahy. Přece by nelhali a umele nezvysovali cenu neceho tak stavebně složitého jako je garáž pro tramvaj.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Patrně jde o celkovou sumu, ne jen o vlastní novostavbu, ale asi i o náklay na demolici té stávající stavby + další náklady – autor by tomohl (a hlavně měl) upřesnit. Ale ani ta nová hala asi nebude právě levná, zejména když bude mít odpovídat „požadavkům 21. století“, na což (nejen) tady kde-kdo při jakékoli příležitosti žehrá – ona totiž „každá sranda něco stojí“!

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

No tak třeba kolejjiště asi nebude v ceně 3.000 Kč za metr, jako vodovod provedený z potrubí PE100 160×9,5 SDR 17 v ceně 800 kč/metr. Ono je třeba k ceně trubky započítat výkop, výstražnou fóoli s trasovacím vodičem, opětovný zásyp a jeho zhutnění. Totiž chci říct že vozovna je nádraží + dílna + střecha nad tím vším. Raketa budou všecky ty koleje a nejen tramvajové. On takový mostový jeřáb (bez něj to není pořádná vozovna) není zrovna levná záležitost. A začíná to už u základové kontrukce sloupů, které ponesou jeřábovou dráhu. Plus, pokud chcete zachovat stávající stroje, tak je během… Číst vice »

Partneři



CSCARGO