Doprava ve městě Infrastruktura Tramvaje Zprávy

Místo hřiště kolejiště. DPP rozšíří základnu v Hostivaři, pak odstřelí vozovnu Hloubětín

Opravny tramvají DPP Hostivař. Autor: Martin Divíšek/Pražský deník
Opravny tramvají DPP Hostivař. Autor: Martin Divíšek/Pražský deník

Dopravní podnik hlavního města Prahy hodlá ještě letos započít s velkou investicí do své tramvajové základny v Hostivaři. V areálu tramvajových opraven mezi Jižní spojkou a Černokosteleckou ulicí má vzniknout nové odstavné kolejiště. Dvě koleje budou v nové hale, dvacet bude nezastřešených.

Podle mluvčí Anety Řehkové činí odhadované náklady 250 milionů korun, včetně haly a všech technologií. Záměr je zatím ve fázi posuzování vlivu na životní prostředí, vzhledem k jeho umístění v areálu dílen mezi dvěma frekventovanými ulice ale podnik nečeká významné zádrhele.

Od dostavby kolejiště se bude odvíjet i termín demolice vozovny Hloubětín, kterou by mělo nové zázemí v Hostivaři dočasně zastoupit. Za oběť stavbě padne fotbalové hřiště, které v areálu je. Právě na jeho ploše budou nově parkovat tramvaje. Podle DPP je hřiště dnes využíváno jen k občasnému vyžití zaměstnanců.

Na každou z venkovních kolejí se vejdou tři tramvaje Škoda 15T, v údržbové hale se pak na jednu kolej směstnají dvě tyto tramvaje. Celková délka nových kolejí bude 3,4 kilometru.

Postupimská tramvaj KT4D. Autor: DPP
Opravny v Hostivaři mají i zahraniční zakázky, na snímku postupimská tramvaj KT4D.
Autor: DPP

Nové zázemí bude sloužit vedle běžného opravárenského provozu i jako rezerva pro případ výpadku některé z vozoven. Aktuální je právě případ vozovny Hloubětín, která byla kvůli hrozbě pádu střechy letos v lednu zčásti uzavřena. Část tramvají byla proto už do Hostivaře převelena, tamní podmínky ale zvýšenému provozu nevyhovují.

„Naléhavost předkládaného záměru proto významně narostla a jeho realizace je urgentní záležitostí,“ píše se v dokumentaci EIA. Tramvajím z Hloubětína by mělo nové kolejiště v Hostivaři sloužit ihned po zprovoznění, a to zhruba v následujících třech až čtyřech letech, než bude vystavěna v Hloubětíně nová vozovna.

Termín jejího odstřelu závisí právě na zprovoznění nového kolejiště. „Pokud nenastanou nečekané pohyby střešní konstrukce vozovny Hloubětín, mělo by být nejdříve vystavěno toto odstavné kolejiště včetně jednoduché dvoukolejné haly, následně by byly všechny tramvaje převezeny na tuto novou lokalitu a mohla by začít plánovaná demolice depa vozovny Hloubětín odstřelem,“ uvedla Řehková.

Opravna tramvají v Hostivaři funguje od roku 1968, v letech 1995 až 2004 prošla rozsáhlou modernizací a dnes patří k nejlépe vybaveným opravnám svého druhu v Evropě. Na přelomu let 2012 a 2013 se uvažovalo o jejím pronájmu, zájem měla především Škoda Transportation, nakonec se dopravní podnik rozhodl ponechat si opravny plně ve své režii.

Nové kolejiště by mělo být hotovo už příští rok. Jde o jednu z největších letošních investic podniku do svého zázemí. Poté chce podnik v areálu započít i se stavbou nové lakovny.

3 komentáře

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Zjevná „z nouze ctnost“ – ale lepší řešení (nová další vozovna někde jinde v Praze) pod tlakem času asi nalézt nelze.

    • A nějaká nová vozovna by se dlouhodobě uživila? Trpí vozovny – samozřejmě s výjimkou situací kdy jedné spadne střecha – nedostatkem kapacity?

    • Jelikož se tramvajová síť poslední dobou nerozšiřuje, tak je kapacita tak akorát. Problémy nastávají při výlukách, když je nějaká vozovna odstřižena, tak ji musí zastat ostatní a zbytek se vypravuje z Hostivaře.

      Vyřazování starých tramvají odhaduju hruba na stejnou kapacitu, jakou přibývají nové 15T, kterých už zbývá jen pár do konce 250ks zakázky. Problém je zase s velkým počtem odstavených neprovozních vozů, které v případě 14T dlouhodobě čekají na opravu poškozených rámů a v případě 15T jsou zase nedostupné náhradní díly, takže vozy měsíce stojí bez užitku. K tomu přidejme ustájení vyřazovaných T6 než se pro ně najde kupec nebo se definitivně pošlou do šroty po spotřebování na náhradní díly (pokud se na to ještě vůbec využívají), různé zakázky v dílnách i na zahraniční vozy, a vyjde vám, že je docela rušno a dá práci všechny vozy někam umístit, aby nepřekážely provozní vozovně na dvoře 🙂

      Plno je i v muzeu ve Střešovicích. Slyšel jsem o plánech využít starou vozovnu u Orionky, DP Praha ji ostatně má stále ve vlastnictví, ale je to malá budova, takže je to jen pro staré vozy.

      Ve hvězdách jsou i plány nové vozovny Libuš. Pokud se konečně spustí alespoň část nějakých 30 plánovaných prodloužení pražských tratí, tak už další vozovna potřeba opravdu bude.

Newsletter

Partneři


Výběr editora