Odklad vozovně Hloubětín nepomohl, na podzim půjde k zemi
Remízovací hala tramvajové vozovny v pražském Hloubětíně se nedá zachránit. Tak hovoří posudek Kloknerova ústavu ČVUT, který si nechalo zpracovat
Remízovací hala tramvajové vozovny v pražském Hloubětíně se nedá zachránit. Tak hovoří posudek Kloknerova ústavu ČVUT, který si nechalo zpracovat město po loňské výměně politického vedení. Hala tak půjde – se zhruba ročním odkladem oproti původním plánům – k zemi letos na podzim. Oznámil to náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.
„V unikátní skořepinové střeše jsou deformace až do hloubky 150 milimetrů a vlivem tepla se dále prohlubují,“ uvedl Scheinherr. Smlouvu na demolici už má společnost OHL ŽS, na místě staré haly pak má vyrůst nová, podle dřívějších odhadů za zhruba 1,6 miliardy. „Zasadím se o to, abychom připravili nový kvalitní projekt,“ doplnil náměstek.
Hala vozovny Hloubětín, která byla zbudována na přelomu 40. a 50. let, musela být definitivně vystěhována loni v lednu. Střecha totiž hrozí zřícením, což už v minulých letech potvrdili statici. Nové vedení radnice a DPP nicméně daly vozovně ještě šanci a nechaly ji znovu prověřit.
Deformace, která se nakonec ukázala jako neopravitelná, omezuje provoz v hale už déle než pět let. Od loňského ledna vozovna funguje zhruba na polovině své kapacity, tramvaje mohou stát jen venku. Kapacitně Hloubětín nahrazuje vozovna v Hostivaři, kde vzniklo na fotbalovém hřišti nové kolejiště.
Střechu hloubětínské remízy, která je paradoxně nejmladší pražskou tramvajovou vozovnou, tvoří železobetonové skořepiny navržené závodem Armabeton. Při realizaci myšlenkově pokrokové (a vizuálně zajímavé) konstrukce se ale údajně nepodařilo dodržet předepsanou tloušťku a tvar skořepiny ani provedení výztuže kvůli nedostatku oceli v tehdejším Československu. To mělo za následek vznik dílčích deformací zřejmě již při zhotovení stavby. V roce 2013 pak byla při běžných provozních kontrolách odhalena vizuálně rozpoznatelná deformace střechy, kterou proto podpírá provizorní konstrukce.