Obrazem: Vestibul metra Na Knížecí prošel opravou za čtvrt miliardy, skončily sovětské eskalátory

Vestibul Na Knížecí ve stanici Anděl po rekonstrukci. Foto: Petr Hejna / DPPVestibul Na Knížecí ve stanici Anděl po rekonstrukci. Foto: Petr Hejna / DPP

Vestibul dostal podobný vzhled jako při otevření v roce 1985, zmizely nevzhledné stánky.

Zpět na článek
62 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ušatá

Bohužel, ty nově instalované eskalátory jsou příliš pomalé. Ty ruské byly v tomto ohledu výborné.

Josef Jan Zdeněk

Tak jsem se tam byl dnes, prakticky první den provozu, byl podívat: Je to nové, proto i čisté. O rychlosti eskalátorů už bylo napsáno hodně, tak jen poznamenám, že už první den jeden eskalátor „bouchá“ (snad se nedočkáme stavu eskalátorů na Náměstí Republiky, kde tlučou úplně všechny a od samé rekonstrukce?) Vestibul Na Knížecí byl vylidněný. Není se co divit, když si tam NEkoupíte – na rozdíl od dřívějšího NEvyhovujícího stavu ° pečivo ° noviny, ani drobné občerstvení ° jízdenky na autobus mimo MHD ° dokonce ani jízdenky DPP!! (cca v 18:30 byly obě pokladny zavřené, ovšem obě s vyvěšenou… Číst vice »

petr

WC byl zrekonstruován již před rekonstrukcí.

Josef Jan Zdeněk

Tak to se divím, že ho v rámci ‚revitalizace‘ taky nezrušili – když už, tak už!

Jakub

Jsem doufal, že tu plastiku Moskva 💐 Praha konečně sundají, ale zjevně převážila myšlenka zachovat to jako kus naší historie. Ta kamera nad nápisem Moskva, to je asi kouzlo nechtěného.

petr

Plastiku nechat. Fotí se před ní turisté. Většinou asiaté, kteří dále pokračují busem do Českého Krumlova.

Martin

No, stanici staveli rusove, cesi naopak staveli stanici Prazska v Moskve,…

Daniel

Tuším, že architekt původního návrhu (tedy Rus / Sovět?) nedal svolení k přepracování jeho duševního vlastnictví a proto na nástupištích setrvávají plastiky kosmonautů a jiných socialistických výjevů a na straně Na Knížecí plastika Moskva 💐 Praha. Mozaika Moskvy (heslo „Kolja“) na andělské straně je záměrně zakryta infocentrem, ale prý za ním stále je.

P_V

Není tam. Celý vestibul se zboural a díra se obestavěla novým domem. Takhle to vypadalo původně:
https://metroweb.cz/metro/historie/stanice/linka_b/STA008.jpg

(jestli je někde něco schovaného, tak prý Lenin na Dejvické za prodejnou pod tramvajovou zastávkou)

ksz

„Ta kamera nad nápisem Moskva, to je asi kouzlo nechtěného.“
… třeba kabel od té kamery vede až do Moskvy 🙂

Lubos Malek

Sovětské eskalátory nikdy v pražském metru nebyly,ale tento blabol je nesmrtelný. Vyráběly se v národním podniku Transporta Chrudim a byla naopak dodávány i pro moskevské metro.Znakem podniku byla kruhová dvojsipka,kterou byly původně označeny.No a město Chrudim leží stále OS svého založení 10 km od Pardubic a nikoliv v Sovětském svazu nebo nyní Rusku.Mimochodem na výrobě zmíněných eskalátorů pracovalo i dost mých příbuzných.

Martin

Znak s kruhovou sipkou a pismenem T se skutecne vyrabely v Chrudimi v Transporte, tyto eskalatory ale ne, a rada dalsich take ne. Ty se naopak vyrabely v Rusku a znak na nich nebyl, typicke u nekterych byla velmi sikma plocha nastupu a vyssi rychlost.

Dokonce na staromestske a malostranske pamatuji ruske eskalatory v drevenem provedeni a bocnicemi zakoncenym i vypouklym soklem.

Jmeno

transporta delala kratke eskalatory z vestibulů na ulici. Dlouhe jsou opravdu Sovetske, z tovarny v Leningradu.

PetrN

škoda jen že všechny ty nové eskalátory jsou o 30% pomalejší než ty staré sovětské…

P_V

0,75 m/s je maximum co jde podle norem, a je to velký pokrok proti 0,55 m/s, které se při rekonstrukcích dávaly dříve, aby se ušetřilo.

Rudolf Tuček

Vzpomínám si jak moje babička s dětskou obrnou vynechávala cestu metrem kvůli eskalatorum a vždycky kdyz jsme někam jeli tak tramvaji nebo busem.

Martin

ja jsem videl pad cloveka na schodech, starsimu panovy pri nastupu eskalator podtrhl nohy,…
Jako dopad hlavou na hranu schodu eskalatoru muze byt dost vazny…

Sice jsou hluboke stanice s dlouhymi eskalatory, ale vetsinou to zdrzeni je minimalni,… to mi vice vadi lide co si stoupaji do jedne rady a zdrzuji tim vystup ze stanice…

Majkl

Tak se proběhněte rychlým pruhem, když ti tak vadí.

Koumes

Snad ve všech podzemkách v Evropě se stojí vpravo a chodí vlevo. V takovém Madridu se cestující zlobí na stojícího člověka v levém pruhu i na eskalátorech dlouhých cca pouhých 8 m. A to tam vznikne zdržení pár vteřin. Ovšem nedojde tam k tomu, k čemu u nás, že lidi v pravém „pruhu“ často nemyslí, čumí do mobilu a nechávají mezeru několik schodů místo jednoho. Já třeba chodím vlevo už jen proto, abych měl po sezení v kanclu nějaký pohyb. A navíc lidi už neradi mají vedle sebe dalšího člověka, takže 2 „pruhy“ by to stejně moc nezrychlily, beztak by… Číst vice »

Martin

Trochu jsem cekal tyhle reakce, ano a tento problem poukazalo uz vice mest… A faktem je, ze stani ve dvou radach usnadni vystup ze stanice vsem, a vyuzije se cela kapacita eskalatoru, vetsina cestujicich stoji ob jeden schod… pri chuzi, coz si priznejme je v polovine eskalatoru prazdny prostor a i kdyz je plny chodicich cestujicich, tak je mezera vetsi nez mezi stojicimi… tudiz pri dvou radach stojicich je stanice vylidnena rychleji a vetsine lidi urychli vystup. Proc se na to poukazovalo? Bylo to kvuli vyssi opotrebovanosti eskalatoru, ktere se casteji musi kontrolovat a opravovat, a kvuli zatizenym stanicim, u… Číst vice »

Frantík

Problém je zejména v tom, že se lidi řadí do jednoho proudu a při tom řazení blokují „vybíhače“.

Martin

No oni blokuji vlastne vsechny, lide opousteji stanici pomaleji…
Ne kazdy chce cekat v houfu az na nej na eskalatoru prijde rada, kdyz vidi pulku schodu volnou a kdyz je chce predejit a predebehne, pak zas blokuje telocvikare v chuzi, pac se do te rady uz nevtlaci…

Vyhodou by bylo, kdyby se vystupu ze stanice staveli i s pevnymi schody…

Pražec

Přišlo by mi rozumné ponechat vyšší rychlost ve stanicích s výtahem. Každý si může vybrat a většina ušetří čas.

Rudolf Tuček

Ty rozdíly jsou v řádech desítek vteřin, možná na Náměstí Míru to bude skoro k minutě. Přijde mi to jako zanedbatelny časový úsek.

Jarda 2

Z fotek to vypadá nádherně – doslova září novotou!!!
Obrovskym způsobem to tam prokouklo a těším se až to zejtra uvidim na vlastní oči!
Jen doufám že to obložení eskalátorového tunelu není tak šíleně zprasený jako na opačném výstupu směr křižovatka Anděl…
(Stačí zvednout hlavu a každý uvidí, že ty stropní obkladové díly nejsou v jedné řadě – ale že tam jsou jak se to zrovna povedlo – pokaždý když tam tudy jedu na povrch mě to strašně rozčiluje!)

David

Jak už si všiml @Posledniskaut na Twitteru, ta kamera nad nápisem Moskva musí být jistě dobře promyšlený vtip DPP.

Leipaer

Není to instalace Davida Černého?

Jiří Kocurek

Velký bratr vás vidí! Orwell to sice myslel jinak, ale …

Kamui

Byl tenhle vestibul vedoucí na autobusák původně důležitější, než ten druhý vedoucí na Anděl? Že nápis Praha-Moskva je právě zde a nikoli v tom druhém, ačkoli tím druhým projde dnes většina cestujících.

D. M.

Nebyl, v druhém vestibulu byla původně před přestavbou gigantická mozaika s panoramatem Moskvy, viz film Kolja.

Kubrt

Tak tak, vestibul ke křižovatce Anděl byl od počátku rušnější. Mozaiky je škoda..

Daniel

Slyšel / četl jsem, že tam stále je záměrně schovaná za infocentrem.

PedrosVozomixos

Není, celý vestibul šel k zemi a byl na onom místě postaven Zlatý Anděl

Jarda 2

Opačný vestibul sloužil pro výstup do továrny ČKD Tatra Smíchov – výrobce legendárních tramvají T3
…prodávaných od NDR až po Severní Koreu na dálném východě.

Jarda 2

zajímal by mě duševní pochod mínusářů u tohohle příspěvku – obsahuje pouze historická fakta…! Zajímalo by mě co konkrétně je „mínusové“ – východ z metra do tehdejší továrny? Výroba legendárních tramvají T3?? Velmi úspěšný prodej v celém „východním světě“ na severní polokouli??? Nerozumím tomu…

Martin

Neni to uplne presne, jeden vystup Na Knizeci byl na nove aut. nadrazi a druhy byl na krizovatku tramvaji Andel (Moskevska), tovarna byla pres ulici a vchod byl o kus dale. Legendarni tramvaje to jsou diky rozhodnuti o jejich vyrobe u nas pro cely vychodni blok, mj. licence z USA a take proto, ze k inovacim temer nedochazelo a vyrabeli se dlouho. Vubec koncepce PCC vozu at uz vyrabenych kdekoli je legendarni. O tom, zda to byl uspesny prodej ve vychodnim bloku lze polemizovat, vse fungovalo trochu jinak nez trzne. Nevim o tom, ze by byl nejaky primy vystup az… Číst vice »

Kandelábr

Vestibul je opravdu parádní, bez těch stánků. Škoda, že se ale neudělali eskalátory i k Lidlu

Ondra

Moc se mi líbí eskalátorový tunel bez reklam. Zůstane tak?

Petr Štáslav

Moskva Praha? v dnešní době? nevím jak vy, ale mě to celkem vadí !!

Tomáš V.

Pokud tam nejsou explicitně znaky režimu, který zavraždil miliony lidí…

Takhle. Jedna věc je rekonstrukce (designem, materiály a zpracováním slušného) vestibulu metra s jakýmsi odkazem na doby minulé a jedna věc je oslava toho svinstva, které už je naštěstí za námi. A já z toho vnímám jednoznačně to první.

Třeba takoví Rusáci, kteří si zvolili Stalina jako nejvýznamnější historickou osobnost, jejich popírání historie (gulagy hadr), neustálý omílání vítězství nad nacismem (před 80 lety), se kterým se ještě paktovali… Vážně – komouši, to je zlo, ale v tomhle žádnou oslavu bývalých bratří nevidím. 🙂

Digi

A apriori můžeme být rádi že tam, v rámci aktualizace nepřibyl taky peking…

Vojtěch Suchan

Jedná se o umělecké dílo ve veřejném prostoru, ne transparent.

Havel

To sice jo, ale přece jen sme ta nepřátelká země, ještě s těma amíkama 🙂

Jan

Umělecké dílo byla i fronta na maso na Letné a nakonec byla příliš okázalá i pro tehdejší soudruhy. Tohle beru jako technický odkaz na samotnou stavbu metra která samozřejmě probíhala za podpory sovětských inženýrů a na oplátku máme zase my v Moskvě stanici Pražská. Ano, je z toho cítit taky určitý panslavismus a družba národů, která už dávno není aktuální, ale tohle se dá celkem jednoduše řešit přidáním vysvětlující tabulky vedle toho nápisu s popisem historického vývoje. To má pro lidi daleko větší význam než vše socialistické zbourat a předstírat že ta doba neexistovala.

Frantisek

Tak tak. Hlavně, aby to ovšem nepřerostlo v zápas, kdo víc překryje barevným lakem. 🙂 Navíc řádná výuka dějin ve školách (bez politických příkras) by potřebu dodatkových tabulek asi i minimalizovala.

watslaw

Tak umělecká díla ve veřejném prostoru bohužel poměrně často plní tu funkci transparentu. Ale tady ta funkce byla snad dost snížena, přeci jen, město není totéž, jako politický režim.

Martin

Potiz muze byt v tom, ze stare stanice metra jsou pamatkou, tedy nelze menit prilis stanice Florenc-Nove Butovice, Nadr. Holesovice-Haje, Dejvicka-Skalka…

Kamui

Je to součást historie, kterou nejde jen tak vymazat. Já jsem rozhodně za zachování (s případným doplněním nějakou vysvětlující tabulkou).

Jarda 2

Je to historická plastika, která přežila histerii 90. let – jedná se o původní výzdobu stanice z jejího otevření v roce 1985 (to mi byly 3 roky) Z historických pramenů víme že tuhle stanici vybudovali a vyzdobili Rusové na důkaz ČS – SSSR přátelství ( jmenovala se Moskevská) a Češi vybudovali stanici „Pražskaja“ v Moskvě.
Osobně si myslím, že se jedná o jednu z nejhezčích stanic v Praze, poukd ne o uplně nejhezčí – hodnotím pouze design, ne historii ani politiku!

Twix

Určitě budovali Češi stanici Pražskaja? Ta bohužel nesnese srovnání s Andělem, je to úplně obyčejná hloubená stanice mimo centrum, vzhledově něco mezi Kačerovem a Strašnickou, hodně podobná těm všem stanicím okolo. Vystupuje se, po přetlačení klasických prosklených dvěří proti větru, vedle křižovatky bulvárů v sídlišti. Nějakou památku na Prahu jsem tam nenašel vůbec. Akorát na budově na rohu svítí neonový nápis Pražskij grad.

Jarda 2

No vidiš – já v Moskvě ještě nebyl – ale je to na mojim „To Do listu“

Georg

tak to je velka chyba. hlavni mesto zeme sovetu dokaze oslovit kazdeho.

Kalanis

Vzhledem k tomu, jak jsou v Moskvě běžně stanice vyzdobené, tak ano, Pražskaja vypadá jak chudý příbuzný a Anděl v Praze je moskevsky opulentní.

Kajman

Bejval tam ve vestibulu takovej reliéf Prahy, už není?

Twix

Popravdě nevím, nehledal jsem ho tam, bylo tam dost rušno a venku už byla tma. Možná tam skutečně někde je, ale určitě tam nebylo nic tak monumentálního jako tady Moskva Praha.

PedrosVozomixos

Vše se dá dohledat na cs.wikipedia.org…. Ohledně stanice Pražská v Rusku…..

Georg

a cs-sovetske pratelstvi je jako presne co, osliku? dvacetileta okupace, lezeni rusakum do prdele a povinna vyuka rustiny?

Jarda 2

Je to historickej fakt – to proste nemuzes nijak popřít… A to co teď děláme Amíkum v rámci NATO a Němcum v rámci EU ti přijde zásadně jiný ????
Dovol abych se zasmál… upřímně a od srdce..!
Historii nevymažeš! – ikdyž byla pro nás tradičně špatná..

Jiří Kocurek

Političtí vězni pracují bez nároku na mzdu v oplocených lágrech. Celá repre i s Jágrem tak za trest musí dolovat uran pro Němce a USA bez nároku opustit pracoviště, natož ČR.

PS: Tehdy ten hokejista byl brankář, jmenoval se Modrý.

Gwann

ano, máme vždy velkého přítele…ale být „přítelem“ Ruska…to znamená být jeho bezpravnym otrokem. Západ se chová přece jenom jinak než naslednicky stát Zlaté Hordy

Frantisek

Nu, mě zase bije do očí odfláknutá čeština. Buďme v tom vztahu k naší zemi trochu kladní a netvořme jej v první řadě vymezováním se vůči okolí. 🙂 (Byť ani současný politický režim v Rusku nemám rád.) Hezký den.