Méně cestujících než pro minibus. Středočeský kraj sečetl cestující na lokálkách
Stanice Dobříš. Foto: Městský úřad Dobříš

Data ze sčítání mají pomoci při rozhodování, zda na některých tratích nezastavit provoz.
Data ze sčítání mají pomoci při rozhodování, zda na některých tratích nezastavit provoz.
Tak třeba Dobříš je klasika, kolik překážek může být aby to nefungovalo:
Pomalá trať.
Chybí víc oddílů.
Chybí výhybny.
Malá propustnost.
Dlouhé intervaly spojů.
Stroje taky zrovna ne pro 21. stol.
Proto tím nikdo nejezdí a proto se to oseká.
Odbočím: Brandýs nad Labem by třeba počty cestujících mohl mít, vzdálenosti jsou podstatně lepší než na Dobříš. Ale ta trať je lokálka otřesná.
Neatraktivní spojení prostě lidi využívat nebudou.
Ano, to se dalo čekat. Zrušit nejvytíženější vlaky a ve zbytku udělat průzkum, abychom mohli říct, že na této trati nejezdí lidi. Případně nastavit JŘ tak, aby se nehodil na dojíždění za prací a do škol a pak ukazovat alarmující čísla. Od pana Boreckýho jsme na toto už zvyklí a nijak tímto nepřekvapuje. Já samozřejmě chápu, že ekonomika provozuju je velice důležitá a čísla mluví za vše a on se prezentuje jako řádný hospodář, ale jeho až fanatický odpor k lokálkám a koule na to něco nenávratně zničit i pro generace budoucí, značí buď to, že mu jako malému chlapci… Číst vice »
Já jsem železničář od roku 1982 a tvrdím, že to Petr Borecký dělá správně. Tečka.
Tak pak není o čem, když tečka… děkuji za vysvětlení. 😀
Argument opotřebení silnic autobusy mi přijde lichý. Pár mikrobusů denně silnici nezničí.
To jsou zase úvahy. Až skončí Borecký, lidi se vrátí na vlak. Na trati Mladá Boleslav-Mělník si kraj objednal spoje v časech, kdy jezdí málo lidí.Potom dělá průzkum. Všude se skloňuje Grean Deal, ale autobusů přibívá.
Dva malé dotazy: jaký je rozdíl v emisích autobusu a 814? Co přesně znamená GREAN Deal?
Pán si ta slova zřejmě plete se jménem amerického zpěváka – hvězdu východoněmeckého Ein Kessel Buntes – Deana Reeda.
Nasadit RegioSpidery. Ne?
814 nemá otěr mikroplastů z gum.
Super. A jakou má motor v 814 emisní třídu a jakou mají emisní třídu autobusy v PID?
A jakou má emisní třídu motor z regiospideru oproti busu? Regiospider nemá otěry z gum. V důsledku malého převýšení a nízkého valivého odporu je u každého vlaku spotřeba nafty třetinová oproti busu a tím pádem i třetinové emise.
Euro 3.
jakože spider má třetinovou spotřebu oproti busu, zvlášť nějakému menšímu třeba 8m? To to bych chtěl vidět..
No ale i autobusy u nás na vendkově vozí masivně vzduch, když jsem odpoledne doma na zahradě a projede kolem až do večera asi tak 10 autobusů, ve většině je i v pracovních dnech mimimum lidí někde dva někdy jede i prázdnej, Takže tak
Tak ono není divu, když benzín je skoro zadarmo, zatímco hromadná doprava za posledních 5 let extrémně zdražila. Dobrovolně už busem skoro nikdo nepojede, zbývají jen lidi, co nemůžou řídit.
Tak u tratě 110 Slaný – Louny to bude celkem problém, protože Ústecký kraj nechce rušit pravidelnou osobní dopravu…
Však si můžou jezdit do Peruce naprosto vesele 😉
Btw stejně už mají souběžnou vnitrokrajskou autobusovou linku: https://jr.kr-ustecky.cz/PortalJR_DATA/687/20250818/687Kv-250818.pdf
To mají, jako i v případě relace Most – Lovosice či Most – Žatec
Však ani nemusí. Co si zaplatí, to bude mít.
Pro lokálky je potřeba mít napaječe v podobě konkurenceschopných hlavních tratí. Vemte si kolik lidí dojede denně vlakem třeba do Čáslavi versus Rakovníka. Čáslav Třemošnice se drží a kolem Rakovníka vše zmírá. Už dávno měla být slušná trať na západ od Prahy. A co se týče MB Mělník či Dobříš, tam sice potenciál je, ale infrastruktura nedovoluje nějaké větší zrychlení, které by zase bylo ekonomicky unreal.
Nevím, jak jste přišel na to, že kolem Rakovníka všechno zmírá. Například z Rakovníka do Blatna je poptávka ve špičce proti minulé dekádě téměř dvojnásobná, čemuž odpovídá i téměř dvojnásobek objednávaných vlaků ve špičce, navíc s vyšší kapacitou. Podobný příběh je i Rakovník – Beroun, kde sice není výrazně víc spojů, za to mají vyšší kapacitu. Rakovník – Kladno si počty drží +/- stejné, nějaký nárůst počtu spojů byl i z Rakovníka do Mostu a Kralovice byly na odstřel už před 20 lety.
Já tedy nevím. Opravdu je Rakovník – Blatno vyšší poptávka? Jezdím často a pokaždé co jedu to nějak extra plné není. Ta rychlost je tragická a zastávky špatně umístěné.
Beroun – Rakovník je něco jiného. Tam se poptávka zvýšila hodně a autobus by tuto trať ani nahradit nemohl (krásně vidět teď při výlukách)
Čáslav – Třemošnice se jezdí ve dvouhodině jednou 810 (s několika vloženýmu spoji ráno), to tedy není žádné terno, spíš naopak další adept na odstřel.
Pro trať Beroun – Rakovník chce Středočeský kraj elektrizaci tratě a my tento záměr podporujeme, byť je to vzdálenější budoucnost.
Kdyby to byly nějaké opravdu skoro bezvýznamné lokálky, ale nejedna z nich byla ještě poměrně nedávno hlavní tratí, dokonce i částečně dvoukolejnou, a to je věc, nad kterou by se odbirníci asi měli zamyslet a hledat, co se dělá špatně. Navíc je to vše blízko Prahy, což samo o sobě dává železnici značný potenciál, pokud je ovšem na úrovni odpovídající potřebám. Bez modernizace to asi nepůjde.
Ty dvě koleje tam byly kvůli nákladním vlakům, zejména s uhlím.
Obě dvě, poměrně nedávno hlavní tratě, neměli ještě nedávno konkurenci v podobě dálnice a auta v skoro každé rodině🤔
Modernizace znamená postavit novou trať. A ta povede z Mostu a u Roudnice se napojí na VRT z Německa. Jenom tak lze konkurovat dálnicím.
35 let jsou venkovští lidé nuceni veřejnou dopravu opouštět, takže nikdo nemůže čekat, že najednou budou vlaky a autobusy plné. Jízdní řády autobusů byly postupně upravovány podle pracovní doby v podnicích a podle přání předsedů MNV , po privatizaci velké podniky živořili až zanikly, ale jízdní řády zůstaly do dneška, takže nevyhovují téměř nikomu.
Ideální byla na venkově doprava před rokem 1953, kdy železniční i autobusovou dopravu provozovaly dráhy (ČSD), tehdy autobusy dováželi cestující jen na železniční stanice a vlak s autobusem si nekonkurovaly.
Nikdo nenutí venkovany provozovat 25 let staré prorezlé dýmící oktáfky. Jenže ono je to tak výhodné… Auto za dvacku, nafta za 31 na litr. STK neřeším, dálnici neřeším (vybrečených X úseků bez poplatku), parkovné neřeším. Česko, zaplať, já jsem chudák z vesnice.
co má tomu vašemu venkovanovi Česko zaplatit?
skoro jako byste těm lidem ta auta chtěl vzít…
to je od vás hnusné, milý TnM
Vy ten rok 1953 pamatujete?
Kolik bylo tehdy osobních aut?
Jaká byla mobilita obyvatel?
A opravdu zůstaly původní jízdní řády? Ono se před 35 lety jezdilo v taktu?
U kratší cesty to tak nevadí, ale delší cesta autobusem je utrpení. Zlatá železnice.
Ale za podmínek, kdy zastávka není 2 km přes pole pěšky a trať nemá takové trasování a parametry, že cesta vlakem trvá výrazně déle.
A proto Flixbus stále rozšiřuje svojí nabídku dálkových linek…
Cestovat do Dobříše z Prahy vlakem mi dává smysl jen při rodinném výletu s koly (a tam se v sezoně reálně stává, že vám řeknou, kol je tu už moc a je po výletě). Čas jízdy hodina a půl opravdu není pro někoho, kdo tím potřebuje jezdit často, do práce apd. Autobus je naopak pro tento případ výjimečně dobrý, pod polovinou času co to trvá vlakem. Vyměnit pár minut navíc proti nákladům na auto a nutnost řídit je dobrý obchod.
Výsledek porovnání vlak nebo autobus Dobříš – Praha je z časového hlediska jasný. Jenomže existuje i místní frekvence (např. Rymáně – Vrané, Mníšek od nádraží – Nová Ves) a autobus je pro ně zhoršení. Pravda, ta frekvence není nijak veliká, ale i tito cestující jsou daňoví poplatníci a veřejná doprava je služba. A např. Malá Hraštice v denní době ztratila přímé spojení s Prahou.
Lokální tratě totálně zabíjí náš správce infrastruktury svými monopoly, cenovkami a přístupy. Průběžné zlepšení parametrů tratí neprobíhá, tak maximálně změří rozhledy na přejezdech s kříži a rozhází trvalá omezení rychlosti. Když už trať dosáhne limitních parametrů (cca 1krát za 30-50 let) je provedena oprava za desítky až stovky milionů při které se traťové parametry nijak nezlepší a nadále se jezdí na X kilometrů dlouhých rovinkách až závratných 60km/h. Ono když ten vlak jede průměrnou rychlostí silničního kola není příliš divné že s ním nikdo nejezdí. Nedávno jsem například vznesl žádost o doplnění osvětlení na zastávkách na jedné v roce 2023… Číst vice »
Jaké by byly náklady investice, aby to bylo v relativně ideálním stavu? Kolik by pak byl bylo cestujících?
Ano, řeší se vozový park, ale většina lidí neřeší tolik, zda jedou 809 nebo 841, ale zda jedou 10minut nebo 20. Vozidlo na 120 proti 80 je fajn, pohodlí nesporně, nízkopodlažnost atd ok, ale mnohem dražší, takže se objedná méně vlaků, ale reálně ty vlaky zdaleka nejedou ani tou 80tkou, takže časová úspora 0, ušetřené množství vozidel 0, ale stále jen kochací jízda pro toho, kdo nikam nespěchá.
Ale řeší, dnes se očekává rychlost i kvalita.
Cenovka = označení/zobrazení informace o ceně zboží.
Cena = skutečná hodnota (částka), kterou zákazník platí.
Cenovka je tedy pouze nosičem informace o ceně, zatímco cena je samotným ekonomickým pojmem a smluvním závazkem. Nemáte zač.
Zdá se, že šotoušů zase tolik není…
Zásadním problémem těchto lokálek není jenom vzdálenost od center, ale hlavně vozba, pojedu radši jako osoba se sníženou mobilitou, nebo cestující s kočárkem, nízkopodlažním Crosswayem nebo se budu škrábat do 810? Mimo jiné zásadní výhodou vlaku je bezproblémová přeprava cyklistů, zvlášť když některé s těchto lokálek jsou ryze turistické. Takže by podle mě měla být součástí analýzy i dočasná náhrada vozby něčím modernějším. Jak víme, moderní vlaky přitahují nové cestující
Kde dneska ještě jezdí 810 ?
Kralupy – Neratovice
Čelákovice – Neratovice
Kolem Čerčan (postupná náhrada 841), nějaké výkony v MSK a podřipské lokálky, ty asi vydrží nejdéle.
Trať 110 až na výjimku jednoho pár Sp vlaku je vozba tvořena komplet flotilou 809 a sem tam Btax.
Třeba na trati Čelákovice – Neratovice. Každý pracovní den ráno 70 -100 cestujících v 810.
55p.cz
S65
nedávno jsem byl v Kralupech a Vraňanech a tam to jezdí pořád.. Z Krapul do všech směrů krom hlavní trati, ale ono ani 814 není žádná výhra, to je taky křáp..to zlatej klimatizovanej moderní bus, to je prostě realita
Párkrát jsem odpoledne zkusil trasu Ústí nad Labem – Velké Březno a zpět. Na kolejích jednotka Pesa elf od Regiojetu, počet cestující vždy do pěti. Souběžně jedoucí autobusy regionální dopravy a MHD zaplněné vetsinou minimálně způsobem poloviny.
Tam ty vlaky byly vždy slabé, busy jak směr Ústí, tak Děčín, vždy projedou dané město. Vlak se tam drží jakože kvůli přestupům na Střekově směr Kolín, ale to jsou jednotky cestujících.
Nelze vzpomenout na špatně umístěné zastávky a nebo žádné zastávky.
Za covidu musely všechny obchody počítat nakupující skoro přes noc, ale v dopravě objednáváný kraji je na sčítání potřeba speciální akce? Na výpočet lidi a v VHD by měl stačit jeden mobil na vůz a víkendový hackaton a je to realtime, online a s odhadem speciálních skupin.
Víte jak ta „speciální“ akce na sčítání cestujících probíhá ?
Nechápu, jak může někdo porovnávat cestu vlakem a autobusem jako srovnatelný komfort. Nemyslím teď vzdálenost od zastávky, nebo rychlost, ale v mé rodině je často i rychlejší autobusové spojení bráno jako horší varianta. V autobuse je pro některé nemožné jet v zadní části z důvodu nevolnosti. To se ve vlaku neděje nikomu. Pokud je jízdní doba třeba nad 30 min., lze ve vlaku vytáhnout notebook – a to neplatí jen pro dálkové vlaky. Já třeba cením ve vlaku více místa na nohy. Toto jsou pro mě esenciální výhody vlaku, autobus by za mě mohl z těchto a dalších důvodů spíše… Číst vice »
No a právě rychlost a vzdálenost od bydliště je zásadní pro většinu společnosti.
Ty vlaky zažily svou slávu již davno. Tam kde lze provozovat nákladní dopravu, tam trat ponechat, tam kde se to neoplatí udělat z trati cyklostezku.
Souhlasím, pokud ale tím vlakem není derivát 810 (což zde dost často bývá). Autobus nahrazující tyto lokálky obvykle ani těch 30 minut nepojede a od počtu cestujících prostě nelze odhlédnout.
Notebook si asi vytahnete, ale jak to máte s připojením na cloudový SaaS? Nic moc, co… tak leda na maily.
Spousta práce se dá dělat i v offline. Ne vše je stále jen v cloudu. Takže když vím, že budu někde bez signálu, co potřebuji, si dám do offline a jsem v klidu.
Spoustě lidí se dělá nevolno, když sedí proti směru jízdy a je jedno jestli vlak či bus. A pokud jedete cca 15 minut, tak se ani nevyplatí ten notebook vyndat z tašky. A e-maily lze vyřídit na telefonu.
Lokálky nerušit, zdražit benzín a zdanit auta nad 15 let stáří. Proč by venkovani jezdili do práce v Praze vlakem, když je individuální doprava historicky nejdostupnější?
Vás je tady škoda, vy byste to mihl dotáhnout až do ústředního výboru komunistické strany v KLDR
Proč tak daleko? Lecjaká pražská (demokratická)strana by po nadějném kádrovi sáhla.
Co má společného upozornění, názor na nadužívání aut s totalitním režimem?
Protože tenhle názor naprosto odpovídá hlouposti toho režimu, zdaněním aut starších než 15 let + k tomu zdražit PHM by dostalo celkem dost obyvatel do existenčních problémů, a na lokálce v pustině z Lužné do Žatce by stejně víc lidí nejezdilo
Nařizování, jak se má kdo konat.
Venkovanů jezdí do Prahy vlakem dost, ovšem ani jedna z řešených tratí se k tomuto účelu (přinejmenším v dnešním stavu železniční sítě) nehodí.
Chybí Vám tam uzákonění všeobecné drážní povinnosti. A sdělte nám co dalšího národů naridite.
Zařídit potřebné věci obecně v rámci okresu je autem věc na chvíli veřejnou dopravou na půl dne. A více.
Proč mají venkovani jezdit do Prahy veřejnou dopravou, když vypada jak vypadá? Dejte si to každý den takovou linkou 384PID. 41 km za 75 min + zpoždění z kolon na D5.
Co je prověřováno na redukci, tam fakt vlak díru do světa neudela.
Však voliči takéto nápady v najbližších voľbách potom náležite ocenia…
To je i na mé ekosocialistické chvilky moc. Že jsou PHM příliš levné, na tom se shodneme všichni. Ale řešení není to zdražit (autobusy a vlaky totiž taky jezdí na naftu), ale zlevnit hromadnou dopravu. Proč vlaky platí daň z trakční elektřiny a letadla z kerosinu ne?
tak to ani náhodou, já třeba když bych chtěl jet vlakem do práce , musel bych pěšky od domu tak 40minut na stanici, pak bych jel 10minut vlakem, a pak zaze pěšky tak 30minut ještě do práce..uf, takže skoro hodina a půl na cestě. Naproti tomu auto nastarutuju u domu a za 3minuty jsem v práci! a za benzín utratím méně naž by stál lístek.
Jak dlouho byste šel do práce pěšky nebo jel na kole?
Tak třeba úsek Slaný-Louny byl na odpis už před mnoha lety. To jsem to dával na kole srovnatelně s vlakem.
Pokud by to mělo být využívané, muselo by se jezdit za půl hodiny a do Prahy pod hodinu. Takže nová trať. Podle mého názoru ovšem místní frekvenci autobusy zvládnou, což bude nejlevnější řešení ještě na dlouho.
Až by sa postavila ta planovana odbočka VRT na Most, tak túto trať zrušia podla mňa aj fyzicky.
Ano, autobusy v pohodě zvládnou, jezdí totiž už jen ten, kdo nemá jinou možnost. Jen jízdní doba třeba z Klobuk je srovnatelná, jen když započítám cesty z/na vlak, protože autobus jede 45 minut, ale z/do centra obce, vlak lehce přes 20 na kraj. A z Peruce do Slanýho se jinak nedostanete, případně výraznou oklikou přes Louny nebo Velvary. Já říkám, Louny Slaný se klidně můžou nahradit autobusem, bylo by to možná i ku prospěchu, ale nějakým zběsilým vymetákem z Klobuk a Peruce nikdo soudnej dobrovolně jezdit nebude.
Máte ta data? A mohli bychom je vidět?
Já ten odpor k rušení dopravy na lokálkách chápu. Vlaky typicky i na lokálkách jezdí v dvouhodinovém taktu, a v uzlové stanici mají přípoj na rychlík co v případě potřeby na lokálku i pár minut počká při zpoždění. Autobusy naproti tomu mají často jízdní řád jak noty na buben, přidávají se různé závleky do dalších vesnic, garantovaný přípoj je prakticky neznámý pojem.
Jasně. Ale řešení v 21 století je aplikace kam klikneš a pojede pro tebe minibus a dopravi tě k tomu rychlíku. Řádově levnější než vozit vzduch. Cílem je funkční dopravní system. Ne nostalgie.
Cílem má být kvalita dopravy, neejprve bych zhodnotil co se dá/nedá na tratích a vozidlech (případ od případu) zlepšit, potom rušit. Mám pocit, že postup je opačný.
Dobrá správa radši trať zakonzervuje a vytrhá, než by dělala něco pro cestující.
To co popisujete není vlastnost autobusu ale špatného IDS.
Jak píše Stráťa, tohle je problém IDS a ne autobusů. Ale další věc je, že aby toto platilo, musel by tím vlakem někdo jezdit.
Je jedno čí je to problém. Já popisuji reálný stav věcí, neteoretizuji nad tím kdo za to může.
No ale to teoretizování může nastínit řešení tohoto problému, které bude levnější pro kraj a ve finále pohodlnější i rychlejší pro cestující. Železnice je nejhromadnější z hromadných dopravních systémů, je ekonomické šílenství udržovat trať a vypravovat na ní vlaky pro méně, než stovky cestujicích denně. Samozřejmě ten počet, od kterého to má smysl je závislý i na délce té tratě, ale v principu to platí.
Moc rád bych viděl od redakce/kraje ty samotné statistiky, dalo by se o tom pak bavit lépe.
Všude se zjišťuje kolik jezdí lidí pohled ekonoma. V historických oborech by to byla otázka co se stalo? Tedy jezdí málo lidí, následovala by otázka proč se to stalo (jízdní řád,cena, nulová reklama, podpora atd), no a nakonec jaký to má dopad na okolí 😄 tedy například zánik pracovních míst zánik některých míst atd.
Reálný stav věci to ale je jenom někde, jestli u vás ano tak není řešením zachovat prázdné vlaky ale zlepšit IDS.
Konečně data. Ne dojmy a přání. Vídám to denně. On i ten autobus bývá prázdný. Nauč se synecku hospodařit. Byl by to problém sesbírat data celostátně a dopravu skutečně racionalizovat? Aby ji třeba naprosto nesmyslně neřídili pidikraje? Nebyl. Ale v naší zemi je to scifi. Lidé tu věří pohádkám. A nesnesou změnu.
Je levnější provoz prázdného autobusu, nebo vlaku?
Poptávkový minibus na telefon je nejlevnější. Vídeň s tím už začala v noci.
Levnější vozidlo které by obsloužilo obce obsluhované tím prázdným autobusem už neexistuje (většinou vyjde levněji zajet tam velkým autobusem z jiné linky než pořizovat minibus) takže z prázdného autobusu už není moc kam „downgradovat“ ale vlak je tak drahý že to jde snadno.
Data jsou. Mobilní operátoři přesně vědí, kolik lidí odkud a kam dojíždí.
U regionálních trati podle předpisu D3 je maximální traťová rychlostí 60 km/hod, obvykle méně. K někde leckde nejezdí nízkopodlažní jednotky. Pak záleží na poloze zastávek a jízdním řádu.
Opravdu?
A z Chomutova do Vejprt misty i 90 km/h a trať je také řizena dle D3……
Jedna z mála výjimek. Nově by to takto nejspíš neschválili.