Doprava ve městě Metro

V další stanici metra končí sovětské eskalátory. Plastika Moskva – Praha i po rekonstrukci Na Knížecí zůstane

Eskalátory na Andělu. Foto: Aneta Řehková / DPP
Eskalátory na Andělu. Foto: Aneta Řehková / DPP
Nové eskalátory budou pomalejší, rekonstrukce reaguje i na budoucí rozvoj celé oblasti.

Naposledy dnes slouží veřejnosti eskalátory sovětské výroby ve stanici Anděl ve směru Na Knížecí. Dopravní podnik hl. m. Prahy tuto neděli zahájí modernizaci vestibulu stanice metra Anděl – Na Knížecí. Modernizace začíná den poté, co DPP dokončil rekonstrukci tramvajové trati v Nádražní ulici. V rámci modernizace vestibulu DPP ve dvou etapách odstraní průsaky do stanice, zrekonstruuje výstupy do uliční úrovně, vymění původní podhledy, osvětlení či eskalátory za nové. Po celou dobu rekonstrukce vestibulu bude ze stanice metra Anděl uzavřen výstup Na Knížecí.

Rekonstrukce za 280 milionů korun

Akce je rozdělena na dvě etapy. Po celou dobu bude uzavřen eskalátorový tunel, horní vestibul bude ale do konce roku otevřen. Od 2. ledna 2021 bude DPP rekonstruovat samotný vestibul a výstupy do uliční úrovně, bude uzavřen i samotný podchod. Zmodernizovaný vestibul stanice metra Anděl – Na Knížecí DPP plánuje opět zprovoznit před zahájením školního roku 2021/2022, tj. na konci srpna 2021.

Zakázku získalo sdružení složené ze společností Hochtief CZ a Syner, náklady jsou 280 milionů korun. DPP chce na obnovu strojního zařízení získat evropskou dotaci.

Podle generálního ředitele DPP Petra Witowského rekonstrukce reaguje i na velké rozvojové záměry města v této oblasti. „V případě vestibulu Anděl – Na Knížecí například u dvou výstupů do uliční úrovně, které se mají v budoucnu zrušit, provedeme pouze ty nejnezbytnější opravy, aby do jejich zrušení mohly pro cestující bezpečně fungovat. Současně s touto modernizací připravíme založení nosné stěny schodiště pro budoucí nový vystup ze stanice do Stroupežnického ulice, který bude formou pevného schodiště, a který už počítá s novým uspořádáním lokality,“ řekl Witowski.

DPP ve vestibulu ponechá  bronzovou plastiku s nápisem Moskva – Praha, která vznikla v době budování metra. Stanice se dříve jmenovala Moskevská. Ponechání plastiky potvrdil vedoucí oddělení komunikace DPP Daniel Šabík.

Pomalejší a bezpečnější eskalátory

Nové eskalátory budou značky Thyssen s dopravní rychlostí 0,75 m/s. Sovětské eskalátory mají výjimku na rychlost 0,9 metrů za vteřinu. V eskalátorovém tunelu dále DPP odstraní původní nosné konstrukce či vnitřní schodiště, vybetonuje nové podpěry pro pohyblivé schody a opraví boční schodiště. V eskalátorovém tunelu dále demontuje obklady, poškozené zonty či prvky, které nejsou z nerezu, nahradí za nerezové. Smaltované obkladové plechy nechá DPP zrepasovat a poškozené vymění za nové. V prostoru vestibulu DPP vymění také stávající podhledy za nové z destiček METRO II ve stejném rastru jako původní a osadí nové osvětlení. Opravou a vyčištěním projdou také kamenné obklady či dlažby vestibulu. Ten dostane rovněž nové nerezové obklady, protipožární dveře a u výstupů také nové odvodňovací žlábky. Rekonstrukce se dočkají také přístřešky výstupů.

V souvislosti s uzavírkou vestibulu dojde Na Knížecí ke změnám trasy a zastávek autobusových linek č. 120, 137 a 231.

 

73 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
náhodný kolemjdoucí

Ve stanicích vybavených výtahem by mohly rychlé schody zůstat. Kdo si na ně netroufá, může jet výtahem, spokojenost na všech stranách. Když můžou jezdit páternostery, co by nemohly rychlé schody.

Jirka

Plastiku jednoznačně nechat. Je to turistická atrakce, u plastiky často vídám fotící se turisty.
Oprava na 11 měsíců je tragicky dlouho.

franzJosej

jasne. rusko tu bylo a bude naveky. neboj cesi lezou iwanum do…

milanek

Nebudeš tomu věřit, ale já se také v Moskvě fotil ve stanici Pražská, která vypadá jak na Chodově, a kupodivu to ani tamnímu dozoru stanice nevadilo, tak proč by se nemohli ruští turisté fotit v naší stanici, coby turistické zajímavosti, navíc je interier stanice skutečně v moskevském trojlodním stylu s obklady z mramoru.

Žabák

Jednoznačně nechat 🙂

BND 30

Tyhle problémy jsou z brněnského pohledu naprosto…

Tomáš Záruba

Viděl bych ty priority obráceně: Plastiku odstranit, rychlé schody nechat. 🙂

Mimochodem, kolik přesně skutečně umožňují nynější normy? Kdesi jsem četl o limitu 0,8 m/s.

Y.K.

Nynější i původní, 0,75 m/s. Ruské nikdy naše normy nesplňovaly. Ale DPP i tak obvykle instaluje pomalejší tuším 0,6 a 0,65 m/s nebo dvourychlostní dokonce zpomaluje kvůli úspoře energie.

franzJosej

usetrili by vic pokud vyhodi 5% uredniku. stejne I sou na nic

Žabák

Plastika se dost turistům líbí, nevím co je na ní špatného….koukej se na druhou stranu když se ti nelíbí 😉

Jiří Kocurek

Je to špatně, škarohlíd bude zmatený. Má nadávat na pomalé schody? Nebo nadávat mladým, kam zas spěchají, když po těch schodech jdou? Nebo nadávat mladým, že jsou líní si počkat? Kdo má pořád vymýšlet nové nadávání. Dřív bylo líp, nadávalo se furt na to samé.

kom

super další lenivé schody, ty staré sou zlaté…

Marťas

Mně přijde absurdní, že nový výstup na ulici bude formou pevného schodiště místo eskalátoru. Opravdu se DPP nemohl poučit z případu Nádraží Veleslavín? Bude se eskalátor zase dodělávat později nebo mají hůře pohybliví prostě smůlu?

XXXD

Řekl bych, že DPP počítá, že hůře pohybliví použijí výtah tudíž ve vestibulu Na Knížecí nebudou mít vůbec co dělat.

jakub (easydrink)

Je dobře, že se staré eskalátory likvidují a nahrazují se novými.

Žabák

Ne.

leviathan

Pomalé eskalátory vedou k rychlému běhu po nich v levé stopě. nejsem si jist, zda to je cíl.

Bob

Na pomalejších schodech může spěchající cestující ujít delší vzdálenost a tedy logicky ušetří více času. A ti, co na schodech rádi stojí, si také té služby budou moci užít po delší dobu. Takže spokojenost na všech stranách.

Jussi

Není náhodou vzdálenost pořád stejná? Tj. z jednoho konce eskalátorů na druhý? A pokud uvážím, že rychlost mého běhu je konstantní pro oboje schody (což je), tak se rychlosti mého běhu a jízdy schodů sčítaj ne? => Na rychlejších schodech překonám trajektorii povrch – nástupitě rychleji ne? 😉

Bob

Pokud jedeš delší dobu a rychlost chůze máš stálou, tak logicky musíš ujít během jízdy delší vzdálenost. Ideální stav by bylo, kdyby se eskalátor pohyboval pozpátku rychlostí chůze, takže spěchající cestující by zde mohl šetřit čas nekonečně dlouhou dobu a ušetřil by ho tak nekonečné množství. A ti nespěchající by tam nepřekáželi, protože by se jim vůbec nepodařilo nastoupit.

Někdo

Pisete blbost. Jedu 0.9km/h stejna vzdalenost 4 km/h pak jedu 0.75 km/h a jdu zase 4km/h draha je porad stejna.
Ta stanice se nezvetsi. Tohle bere v 8. Tride.. I logicky to je rychlejsi na Eskalatori Soudruhů

Y.K.

Jako že ujdete stejnou vzdálenost, tedy počet kroků? Tak to jste asi v té 8. třídě moc pozor nedával. 🙂

A pletou se vám jednotky, není to 0,9 (0,75) km/h, to by byla nesnesitelná pomalost, to možná jezdí ty šílené plošiny, je to 0,9 m/s (což odpovídá 3,2 km/h).

Jussi

Ale, ale… Pokud by tam šetřil nekonečně dlouhou dobu, znamenalo by to, že eskalátor nikdy neopustí. Když budu počítat, že každý 10. cestující po schodech běhá, tak by netrvalo ani den než by se schody zacpaly šetřičema času 😉 Takže by to vůbec ideální nebylo 😀

Někdo

Jdu stejnou rychlostí třeba 4km/h fo těch schodů. Tak na rychloschody přijde stoupne a jde na snekoschodech toho musi vice ujit ale schody jsou pomalejsi takze ve vysledku cas usetri vzdy na rychlejsich schodech a taky. No nerikam ze na vsech stanicich ale treba na Muzeu kde me ta stanice prijde cim dale tim vytizenejsi a jak se to tam zrdcne a lidi nastupuji na schody po 1 tu a tam po dvou ale spise je pravdepodobnejsi ze 1 schod vynecha nehlede na to ze ryvhlischody maji prostor pro srovnani nohy. Myslim tu plosinu na zacatku.

Martin

Pamatujete nekdo ty stare drevene eskalatory na Staromestske a Malostranske?

Alexandr Mikulka

Nepamatuje, protože tam nikdy dřevěné eskalátory nebyly, to si pleteš materiály. Dřevěné eskalátory byly leda v Londýně.

Hodně štěstí

No to, aby si vzal člověk dovolenou, než s těmi EU eskalátory vyjede na povrch.

VencaM

Pokud se nepletu, tak při nějaké minulé debatě o zlé EU se nakonec ukázalo, že výjimku na vyšší rychlost měly ty sovětské schody už v době stavby. Takže klid 🙂

Gwann

0,75 m/s vs 0,9 m/s. To je ale strašný rozdíl v rychlosti.

Kvůli tomu určitě musíme vystoupit z EU

Qěcy

Jenom jestli nekecáte. Ty sovětské jezdí zřejmě těch 0,9 m/s ale ty novější jsou zcela dobrovolně spuštěny, nebo vyrobeny na rychlost asi 0,6 m/s.

Bob

Je to 17 %. Navrhněte si jen tak z plezíru snížení vašeho platu o 17 %, to přece nic není. A pak znovu. A znovu.

Y.K.

To by mě nikdy nenapadalo, že zpomalení sotva dvouminutové jízdy o 17 % bude mít stejně dramatický dopad na mou životní úroveň jak pokles platu o pětinu. Je vidět, že vteřiny života si ceníte vysoko. 🙂

Bob

17 % z platu znamená 17 haléřů z každé koruny. No neříkejte mi, že ztráta 17 haléřů bude mít na vaši životní úroveň stejně dramatický dopad jako zkrácení života o pětinu.

Y.K.

Tak to už je na mě moc velká hyperbola. Na eskalátoru trávím ne více než 4 minuty denně, na metro nebo tram kolikrát čekám mnohem déle. To je stejné jako když nechám v hospodě dýško 50 Kč. To mi opravdu do života nezasáhne. Jestli budu potřebovat šetřit sekundy života, vyvaruji se prvně plkání v diskusi. 😀

Žabák

Rychlejší eskalátory jsou lepší, většina lidí chce dopravou trávit spíš míň času, než víc.

Václav

Také se raději pohybju rychleji, ale chápu, že dost lidem to může působit problém.

leviathan

V době výtahů?

-mi-

zajímaly by mě statistiky, kolik lidí si na nich ublížilo, utrpělo zranění? Nějaký malý kluk si zranil prsty nebo o ně přišel 🙁 , nevím už, tak se na schody přidali kartáče. Pokud se někdo bojí na ně nastoupit – vystoupit, může použít výtah pro invalidy, který snad bude ve všech stanicích! Předpokládám, že i když eskalatory pojedou pomaleji, tak stále zůstane jistá skupina lidí, pro kterou bude i tahle rychlost problematická. Takže se s příští novelizací norma zpřísní a eskalátory pojedou ještě pomaleji? A nebylo by v rámci bezpečnosti lepší, aby schody nejezdily a cestující schody vyťapají po svých?… Číst vice »

Jiří Kocurek

„stále zůstane jistá skupina lidí, pro kterou bude i tahle rychlost problematická.“

To není jenom problém Metra. Už se snížila rychlost ze 60 na 50 km/h a nově se objevuje trend zpomalit na 30 km/h.

Jakub P

Což je jenom dobře, když si uvědomíte, že jde o minimálně tunový kusy železa v místech, kde se pohybujou nijak nechránění chodci včetně dětí. A že ty kusy železa říděj lidi, který maj na takový rychlosti v takovým prostředí příliš dlouhou reakční dobu a navíc se s rostoucí rychlostí zvládaj zrakem soustředit jen na užší a užší výsek z prostoru kolem a ostatní smysly, zejména sluch, který by jim mohl dodat aspoň základní informace o pohybu v prostoru kolem nich, maj zpravidla zahlcený úplně něčím jiným, než je ten provoz kolem (a pokud ne, jsou aspoň až na zanedbatelný výjimky… Číst vice »

Martin

Videl jsem pad cloveka na eskalatoru,… jel nahoru, a nez dopadl, sekl si hlavou o ranu schodu…
Nechci jednou mit takovej problem, ze si rozbiju hlavu o schod… 🙁

Neni kam spechat, za chvilku je clovek nahore, to snad kazdy vydrzi chvili stat…

Thegrid

Většina z nás budeme stáří. Ale pro ty vyloženě nemohoucí důchodce se dělají výtahy. Vlaky taky mohou jet bezpečně max 80, tak nebudeme dělat rychlejší?

Jakub (easydrink)

Viděl jste, kde třeba na muzeu ten výtah končí?

soundman

Na nástupišti.

leviathan

Pro vás jsou výtahy.

Frantisek

Pokud by schody jely rychleji, možná by pár lidí ztratilo potřebu po nich chodit. Beztak se kvůli tomu akorát dole tvoří chumly, aby většina stála na jedné straně, a za stejný čas se tak odveze polovina lidí plus těch pár předcházejících.

Bob

Aby se netvořily chumly, tak je třeba nastavit rychlost eskalátoru tak, aby přesně polovina lidí měla zájem na nich stát a polovina po nich jít. Ovšem i kdyby nikdo po schodech nechtěl chodit, tak je nedonutíte, aby se na sebe dobrovolně lepili. Ten typ lidí, co na schodech vždy stojí, stejně není schopen se stavět ve dvou vedle sebe.

Ale pro lidi, kteří se nechtějí nikam dopravit, ale chtějí si jen tak chvilku postát na schodech, bych udělal nějaké schody někde bokem, mimo jakékoliv dopravní proudy. Ani ty schody nemusejí být jezdicí.

Martin

To snad naopak ne, pro ty co chteji chodit staci obycejne schody, ty mohou i vybehnout, eskalator je neco jako vytah, kam si stoupnete a vyveze vas nahoru…
Najdete si stare videa, lide bezne stali ve dvou radach ob jeden schod… takhle se vyuziva jen polovina kapacity pokud se stoji jen v jedne rade…

Bob

Pokud je chodících cestujících stejný podíl jako stojících cestujících, pak přece zaplní schody úplně stejně jako kdyby to byly dvě řady stojících. Ti, kdo nastupují na levou stranu schodů, přece neblokují víc místa tím, že se nezastaví, ale pokračují v chůzi. A ti chodící navíc zabírají místo na eskalátoru poloviční dobu. To máte jako na silnici: když auta jedou, tak je kapacita silnice větší, než když jen stojí nebo popojíždějí na místě. A logicky kdo se potřebuje někam dostat, tak k tomu využívá součet obou rychlostí, a kdo se nikam dostat nepotřebuje, ten by se spíš měl postavit někam, kde… Číst vice »

Y.K.

Jako to? Když polovina lidí jde, je naopak kapacita o chlup vyšší. Nepatrný chlup. Hlavně rychlost eskalátoru určuje, jak moc hustě se dá obsadit. 0.9 m/s není moc výhodné, málokdy se daří sytit ob schod. Někdo někde spočítal (tuším že to bylo v Londýně), že optimální rychlost pro plnění eskalátoru a zároveň dobré přepravní doby je 0,65 m/s.

ABC

Ve Vídni se vpravo stojí a vlevo chodí, na což (mimo jiné) upozorňuje na každým eskalátoru piktogram a taky vás neváhají důrazně upozornit když zacláníte vlevo. Tramvaje tam cinkaji a svět je tam ještě v pořádku.

Alexandr Mikulka

A na pomalém eskalátoru by tu hranu při pádu netrefil?

Petr Kusavec

Mě to taky vadí, že jsou nové eskalátory pomalé, ale byl jsem několikrát přítomen jak se na těch starých ruských eskalátorech důchodce pěkně vysekal. Taky moje 3 letá dcera měla problém naskočit na ty ruské schody. A o lidech co čumí na těch rychlejších schodech na mobil a v závěru hodí placáka, ani nemluvím :-).

Bob

Dost lidí se vyseká i na schodech, které se nepohybují vůbec.

Josef Jan Zdeněk

Konečně se i na Knížecí dočkáme nových eskalátorů, které budou sice pomalejší a taky na koncích pěkně hlasitě bouchat! 👍🤝
(Kdo mi nevěří, ať si zajede třeba na náměstí Republiky; ale jsou i další stanice…)

Jakub P

I v pražské MHD se občas mění věci k lepšímu, ale to, že výměna eskalátorů v jednom výstupu z metra bude trvat prakticky celej rok je zřejmě základ, bez kterého by se celý systém zhroutil. Něco jako kdyby se mezi dvěma blízkými místy na kraji města dalo dostat MHD přímo, bez zajižďky do úplnýho centra na Václavák a sousedním paprskem zpět…

Jirka

Typický pražský centralismus. Viděl jste dálniční síť v Čechách?

Jakub P

Viděl a považuju to za podobnou hloupost mírněnou tím, že u silniční sítě tam nějaké použitelné propojení vždycky je, byť třeba méně kapacitní a pohodlné, u té MHD často chybí úplně.

Frantisek

Tak především okolo asi nejsou takové proudy, stačí tam „jedničky“. Podobně by v Praze po tangentách kapacitně stačily tramvaje, kdyby byla vůle.

Jakub P

Ony by leckde stačily i busy, kdyby byla vůle (teda tam, kde by neuvázly v kolonách aut). Tramvaje by byly úplně zlatý, kdyby byly koleje. Někde by to zvládlo i metro, jako třeba na Chalupoidě na Áčku do Motola. Kdyby teda ze čtyř paralelních tramvajových tratí ve čtyřech rovnoběžných údolích nespojilo jen první dvě, třetí nepodjelo bez napojení a ke čtvrtý ani nedojelo…

Y.K.

Obávám se, že to bude tím, že jde převážně o ruční práci ve velmi nepříznivých podmínkách (tunel pod velkým úhlem). Postupně rozebrat a vyřezat na kousky, slanit dolů, po kouskách v nočních výlukách odvozit, sanovat tunel a pak zase po kouskách navozit a smontovat. Holt to tam nemohou „položit“ jako kompletní celek, jak se dělá u novostaveb.

Jakub P

Pokud si dobře pamatuju, vždycky to zdůvodňujou tím, že je musej nejdřív vymontovat, aby mohli objednat a začít vyrábět ty nový, protože než starý zmizej, nemaj ty nový kde uskladnit. Takže buď strašlivě kecaj a je tam jinej zádrhel, kterej se styděj přiznat, nebo by „prkotina“ typu pronájmu skladovací haly na pár měsíců celou operaci o pár měsíců zkrátila… Nechci po nich, aby to udělali za týden, chápu, že to není jednoduchý. Ale 11 měsíců je fakt brutálně a imo nepřiměřeně dlouho i na takovou věc.

Y.K.

Mě přijde 11 měsíců také jako hodně, ale netroufám si hodnotit jestli je možná jiná technologie v takových podmínkách. Ale pochybuji, že díly objednávají po rozebrání eskalátoru. To vám nikdo nevyrobí na počkání.

Jakub P

Tady v posledním odstavci to píšou. A určitě jsem tohle vysvětlení četl (a moc se mi nechtělo mu věřit) i jinde. https://zdopravy.cz/nove-eskalatory-v-metru-jezdily-jen-tri-tydny-rozjet-se-maji-zitra-13630/

Gwann

Já tam o skladování nic nečtu…Ale jen o výrobě až do demontazi starých.

Ze by potřeba přesného zaměření?

Kuchyně, co mají přesně sedět, se mnohdy taky dělají až po dokončení prostoru a jeho přesném zaměření…

Jakub P

To bylo v jiným článku, že to objednávaj až po demontáži a odvozu starých, protože by to neměli kde skladovat.

Alexandr Mikulka

Spíše to vypadá, že máš problémy s porozuměním textu.

Jiří Kocurek

To zaměření vypadá jako skutečný důvod. Vyrobit něco a pak zjsiti, že to nesedí? Uff, no to by byl poprask. Že se věřilo starým prováděcím výkresům a doufalo se, že za těch 30-50 roků se stavba nehnula? EEK!
Měřit to za provzu nepůjde, to by se každé 3 minuty našel někdo, kdo tu trojnožku odnese bokem, aby nezavazela.

Jakub P

Myslíte, že by to za pár několikahodinovejch nočních odstávek nezaměřili? navíc když většina toho zaměřování bude z míst pod eskalátorama, kde žádný cestující s ničím manipulovat nebudou?

A taky kolik procent tý konstrukce se bude vyrábět na míru kvůli tomu přesnýmu zapadnutí? Vzhledem k tomu, že to stejně bude muset být stavebnice, protože to tam budou muset dostávat po částech, bude předpokládám většina dílů standardních a na míru pár kusů, kterýma se to doladí přesně na místo.

Martin

To by je musely demontovat uplne,…

Y.K.

Hm, zajímavé.

Martin

Ano, vyrabeji se casto na miru a prakticky az po demontazi starych…

Jakub P

A kolik % dílů je na míru a kolik běžných? Na míru budou předpokládám nějaké pohonné řetězy, madla a pár vložených dílů konstrukce, kterými se doladí její rozměry. Převážná část konstrukce, vlastní schody, motory, převody, unášecí kola madel budou předpokládám standardní díly (nebo max na míru sestavované kombinace standardních dílů). Nestálo by za to nechat ty standardní a běžné díly vyrobit předem a po demontáži starých jen tu „dolaďovací“ část? A ušetřit tím pár měsíců z té výluky? Chápu, že před demontáží starých to třeba nepůjde zaměřit zcela přesně, ale imo to musí jít zaměřit dost přesně na to, aby… Číst vice »