A není ona to tam signalizační pastička jako třeba v těch Milavčích. Odjezdové ze stanice Jabloňov nad Turňou, pokud je do tunelu volno pak tam může (nevím) svítit „Očekávej 40 kmh“ – což je pro rychlík velmi obvyklý stav. No a nebo do Tunelu není volno a pak na odjezdu z Jabloňova svítí výstraha. A teď srovnej ty návěsti přes usmolené sklo okuljarníka v podzimním podmračeném dni možná nějaké lokální drobné mrholení k tomu…..Tu pozdní reakci taky mohl ovlivnit třeba nějaké to listí při nasazení brždění (kolik vlaků tam ten den jelo bokem až k tunelu) a pak….a pak už… Číst vice »
Podívejte se do mapy, jak je z Jablonova n/T. k té výhybce před tunelem daleko = odhadem cca 3 km, tedy trojnásobek zábrzdné vzdálenosti, a na takovou vzdálenost před návěstidlem situovat jeho předvěst žádný předis nedovoluje ani na výjimku: návěstidla výhybny Tunel mají své samostatné předvěsti na vzdálenost odpovídající zábrzdné vzdálenosti a na odjezdu z Jablonova žádná Výstraha svítit ani nemůže.
Ony i ty přímé boční ochrany asi mají něco do sebe – jenže pro traťovku (a i zabezpečováky, ale těm to asi tolik nevadí) je to navíc výhybka a pár metrů koleje s nějakou kozou nebo ještě lépe s pískovou kolejí na konci … Ale nechci spekulovat, jak moc by to třeba skutečně pomohlo v tomto případě: záleží na tom, zda by souprava toho rychlíku, který by vjel so šturcu, zůstala na koleji – kdyby totiž vozy z ní vypadly do profilu sousední koleje, mohl by z toho být nakonec i větší masakr (v dopadu na cestující) než při té… Číst vice »
A za to, co ta nehoda stála, by se zaplatila existence toho odvratu i jeho údržba za celou dobu od výstavby té trati (byla uvedena do provozu v lednu roku 1955).
Rudolf Leška
1 měsíc
Ale zase máme ústavne zakotvené, že existujú dve pohlavia. A to nie je málo!
Je fakt že nic, ale je taky fakt, že místo skutečných problémů současná Slovenská vláda politikaří a řeší třídní nepřítele a železnice zatím úspěšně chátrá.
Juraj
1 měsíc
Z TTP pro trať 109A Košice – Plešivec:
– Návestný systém: úroveň 0 (bez prenosu na vozidlo)
– Traťová rádiová sieť: x
– Miestne ustanovenia:
1. „Výh. Brzotín pre poruchu diaľkového ovládania zabezpečovacieho zariadenia sa neobsluhuje. Vchodové návestidlá RL a 2S výhybne a ich predzvesti sú neplatné a označené krížmi neplatnosti.“
2. „Výh. Drienovec pre poruchu diaľkového ovládania zabezpečovacieho zariadenia sa neobsluhuje. Vchodové návestidlá L a 2S výhybne a ich predzvesti sú neplatné a označené
krížmi neplatnosti.“
Vmax: 100 km/h
Podmínky trošku jako před čtyřmi lety v Milavči, totálně nevhodné pro provoz rychlíků.
Podobná nehoda i před x lety Plešnice na plzeňsku směr Cheb,, dvojkolená trať přecházela v jednokolejnou. Dvě loko řada 242 v sobě. Jeden byl nákladní s Fals, druhý nevím. To je hned.
petr
1 měsíc
Prostě v EU je problém zabezpečovač za normální peníze. Tak to bohužel je. PZB by to možná bylo. Ovšem..
PZB nejsou ale jen magnety, ale celý systém. Včetně správné (přesné) vzdálenosti návěstidel, včetně prokluzových vzdáleností.
Pokud máte návěstidla prakticky u námezníků, sice dovede omezit, ale nedovede zabránit. S ohledem na brzdící schopnosti těchto rychlíků a jízdě do stoupání pokud si pamatuji správně 11 promile by zde asi (spekulace) srážce dokázalo zabránit. Tedy pokud by vlak z rychlosti cca 70 – 80 km/h dokázal zastavit na cca 250 – 300 metrů, což by asi mělo jít.
Věřím tomu, že kdyby se zavádělo PZB (ve paralelním vesmíru kde neexistuje ETCS), tak by stejně spousta lidí řvala, že to je vyhazování peněz, retrofit vozidel moc drahý a vůbec.
Že to není systémové selhání??? To že bezpečnost až stovek cestujících ve dvou protijedoucích vlacích je závislá jen a pouze na tom, že ani jeden z těch dvou lidí, co ty vlaky řídí a nemají k tomu žádné pomůcky ve formě pořádného VZ nebo minimálně přenosu kódu, není systémové selhání? To už potom nevím, jak by mělo systémové selhání vypadat…
Ta specifika znám, ptal jsem se na to, jak je zajištěno, že konečnou odpovědnost nemá člověk? Jak chcete během okamžiku stav v obou druzích doprav změnit?
zcela evidentně naráží na silniční dopravu, kde ročně umírají stovky mrtvých, ale ani zdaleka se na to nepohlíží kriticky, ba naopak se to banalizuje, vždyť tam přece zvládnou jet podle rozhledu, zatímco na železnici jsou to jednotky a nestanou se denně nespočty nehod. Takže nechceme nejdřív vyřešit ten systémový problém na silnici, než tady někdo zas bude ničit železnici, která je 40krát až 70krát bezpečnější než silnice?
Od roku 1960 uběhlo už hodně roků. Mám na mysli PZB 60, které mají na hlavních tratích v Rumunsku i v bývalé Jugoslávii.
Pokud se ale železnice chová tak jak nahoře píše Juraj (nefunguje, označeno, neopraveno), tak jakékoliv poukazování na silnici stopněte. Za tenhle … na železnici si železnice může sama.
PS: Srážky vlaků se stávaly dávno před vynálezem automobilu.
Samozřejmě že to není systémové selhání. Systémové selhání by bylo, kdyby tam každý druhý projel konec vlakové cesty z nějakých technických omezení, chyb, stavebních nástrah. Ano, zabezpečení které je na jednom člověku je slabota, ale jde o chybu jednotlivce. Z nějakého důvodu nezastavil a nebo ho tam někdo omylem pustil.
Hlavně by to chtělo začít místo hledání výmluv a důvodů proč to není potřeba něco opravdu dělat…
Vývoj technologií postupuje a vypadá to že silniční doprava bude zabezpečená dřív než ta železniční. A to přesto že zabezpečit železniční dopravu s předvídatelnou jízdní dráhou je mnohem jednodušší a technologie existují roky.
Je to bordel po socialistických ČSD(hlavně v myšlení zodpovědných lidí) kdy nikdy neřešili pořádný vlakový zabezpečovač a stále se spoléhá že je člověk neomylný.
Nemáte pravdu vím o čem mluvím ČSD fungovaly díky provoznímu personálu lidem kteří měli a mají železnou dráhu rádi prožil jsem na mašině celý život už nebudu komentovat Fica ať se cestující brzy uzdraví
Vozidlovou část zabezpečovače měla už pred rokem 1989 naprosta většina vozidel
Ale bez traťové časti bylo fumční jen tlačitko bdělosti.. sprava zelezni se v Česku vyčlenila od ČD v roce 2003. A kolik je ještě dnes tratí bez traťové časti zabetpečovače? Neházejte problém na ČSĎ.
Problém není LS resp. jeho praktická nepoužitelnost pro ovlivnění jízdy. I jako “pouhá signalizace” řeší odhadem 99% potenciálních průšvihů přinejmenším mimo složitější stanice s cesťáky na NZV.
Problém je, že ani tohle “pitomé” LS není na 3/4 sítě, namísto aby bylo podmínkou pro cokoli nad 50-60 km/h.
Ano, rozeznat Bardotku od Brejlovce je jedna ze základních dovedností, kterou každý inspektor potřebuje ke své práci😆
Roman
1 měsíc
Závažných mimořádných událostí za posledních několik let je na Slovensku nějak moc. Takže dá se předpokládat že za tím stojí závažná systémová chyba (mizerné zabezpečení železnice)
U nás je to úplně to stejné – většina sítě zcela bez zabezpečovače. Včetně třeba i chronicky přetížené jednokolejky Brno – Olomouc/Přerov. Stejná nehoda se může stát kdykoli znova. Stačí aby strojvedoucího přemohl mikrospánek a i ve spánku po paměti mačkal živáka.
Dvojkolejka Smíchov-Beroun a ruční přivolávací návěst, na kterou se nemusí jet podle rozhledu. 19. století
Naštěstí to není tak zlé jako v 50. a 60. letech
Však se velmi podobná nehoda z podobného důvodu stala začátkem 14.dubna 1990 na nedaleké výhybně Chým (Čečejovce). Taktéž přechod z dvoukolejky na jednokolejku (toho je na tomto tzv. jižním tahu víc), strojvedoucí rychlíku Zvolen-Košice s lokomotivou 754.033 vlivem únavy usnul, nereagoval na výstrahu předvěsti (do protisměru jel nákladní vlak) a promačkal se dál. Rychlostí 95 km/h projel odvratem a lokomotivu s několika vozy zaparkoval na polní cestě souběžné s tratí, kde měla být v budoucnu postavena druhá kolej. Díky odvratu a tomu, že vozidla se nepřevrátila, nedošlo k vážným zraněním.
Prostě když budeš chtit,tak tu červenou vždycky přijedeš a než něco zareaguje,jste v sobe
bakiy
1 měsíc
Ministr uvádí, že se nejedná o systémovou chybu. To vážně? Vždyť tam chybí zabezpečení jako u nás! Tedy systémová chyba to je! Jen se řeší tím, že se najde viník a hodí se to na něj…
tento ehm minister, slušne povedané, blbec. Ten bude zajtra tvrdiť, že je to na príkaz z Bruselu, ktorý vykonala britská rozviedka. A bude tomu aj veriť.
Je sice členom Smeru, ale nemelie politické halucinácie ako väčšina ostatných členov Hranolovej koalície (i keď občas robí blbosti ako nákup nepotrebného tryskaca).
Minister nie je členom Smeru, je len skoro členom Smeru. 🙂
piški
1 měsíc
Tak předně, kdo místo zná ( já velmi dobře ) tak tuší co se asi dělo. Pokud rychlík z Košic projel návěstidlo, tak odjezdové z výhybny. Vjezdové těžko, to je z druhé strany. Není to klasická výhybna, ale větvení jednokolejné trati. Jednokolejka je pouze přes tunel. Pokud studuji dostupnou fotodokumentaci, tak R od Zvolena jel do výhybny do odbočky a R od Košic byl na rovné. Doufám, že to z lidí nakonec nikdo neodnese. Kundály 757.005 a 006 budou ŽSSK chybět. Tak moc jich nemají. Ta trať je fotogenicky krásná, ale dopdavně poněkud komplikovaná. A to na ní skoro nic… Číst vice »
Percula
1 měsíc
Můžete mi prosím vysvětlit, kdo že je ten v článku zmíněný Šulaj Estok? Jeho názor na železniční provoz a jeho řízení (jeden z díru pochybil a nedal přednost) je poměrně novátorský.Nebo se Slovensku zavedla třeba přednost zprava i na železnici?
Jenže pan ministr má z pohledu laika pravdu. Projetí návěstidla je svým způsobem opravdu „nedání přednosti“ protijedoucímu vlaku. A tak vůbec se tu většina „odborníků“ zbytečně naváží do pořádků ŽSR, nemáme vlastních průšvihů málo? Co chvíli něco . . .
Dalo by se pochopit, kdyby řekl, že projel červenou na semaforu. Ale nedal přednost? Když bude na silnici výkop kvůli kanalizaci, bude se jezdit kyvadlově jedním pruhem a bude to řízené semafory, budete při projetí červené říkat, že řidič „nedal přednost“?
Jako ministr vnitra se zjevně musel nějak vyjádřit. Mě ten člověk není vůbec sympatický, ale není to železničář, nezná terminologii, bylo to nějaká akutní situace, nedělal bych z jedné věty o nedání přednosti takovou aféru. Ale chápu, šotoprostředí má svá specifika.
Drážní neznalost mu nevyčítám, ale jsou lepší hlášky co může papaláš říct.
Třeba „orgány to vyšetřují“ nebo stejně jako řadový úředník „nic neřeknu, tu máš kontakt na tiskového mluvčího“
Článek průběžně aktualizujeme, počty zraněných se nicméně silně rozchází. Každá z dotčených stran uvádí jiné číslo. Ministři se blíží ke stovce, záchranáři cca 66, ZSSK píše 30. Situaci sledujeme a číslo budeme upřesňovat podle relevantnosti a aktuálnosti.
Aniž bych to chtěl zlehčovat tak sečtením 66+30 se k té stovce blížíme.
Michal
1 měsíc
Toto se může stát kdykoliv a kdekoliv.Kdo z nás má jistotu, že se vždy vrátí ke svým blízkým domů v pořádku?Všem zraněným brzké uzdravení a velký dík všem složkám IZS!!
Tomáš Záruba
1 měsíc
>“nejde o systémovou chybu, nýbrž o selhání lidského faktoru“
To je ale blb. Samozřejmě je to systémová chyba, když je „systém“ postaven čistě na člověku.
Je to krasna budova, ale stejne jako cele nadrazi uz strasne opotrebovana, navic nema prakticky zadne spojeni s velmi vzdalenym mestem. Idealne by to chtelo pro cestujici zridit terminal bliz k mestu, kde by se mohly otacet i autobusove linky. Prijde mi nepochopitelne, ze takhle velka mesta, kudu prochazi zeleznice, maji tak zoufale spojeni.
Hlavně nedokáže přesně určit na které koleji vlak stojí či jede. Ale i tak, techniku na zabezpečení podobné trati máme dostupnou a to už několik desítek let. Jen by to někdo musel protlačit přes železniční paragrafy (nikdy se to tak nedělalo a pod.) a hlavně zaplatit.
Reagoval jsem čistě na to, zda je určení polohy na základě satelitních dat dost přesné na určení koleje – je. Že to ve spoustě situací (jako byla i tato) k zajištění bezpečnosti nestačí, to je jiná věc.
nezrušíme teda rovnou silnice, když je to postavený na člověku?
radim.cenek
1 měsíc
Tam se žádné tratě nekřižují, to vydala ZSSK nějakou blbost …nebo se smysl ztratil v překladu?
Měl jsem za to, že v podobných odbočkách bývá odvratná kolej, aby se toto nestávalo. Důvody projetí mohou být různé – nepozornost, technická závada, listí… – a odvrat by následky zmírnil. Je nějaký konkrétní důvod, proč tady není?
Tak jsem to dohledal a omlouvám se SŽ, výroku „Celý systém bezpečnosti je postaven na tom, že na červenou se prostě nejezdí,“ se dopustil ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář (v souvislosti se srážkou vlaků RJ a nákladního v Pardubicích).
Může mi někdo vysvětlit proč v té výhybně před tunelem není odvratná kolej, neboli šturc? Nespekuluji o příčině nehody, ale tohle nějak nemůžu strávit.
A řekl bych že proto, že aby odravt fungoval, musely by ty výhybky být mnohem dál od tunelu (odvrat v současné konfuguraci by jen způsobil náraz do portálu tunelu (nebo pád z náspu na druhé straně), což by bylo ještě mnohem horší.
No a to se zřejmě nechtělo, protože by se tím prodloužil jednokolejný úsek.
Jasně, teď to vypadá jako dobrý nápad, ale jistě byly i takové argumenty proti.
Nevím, jestli ŽSR změnily terminologii, ale historicky to byla výhybňa Tunel. Osobně si myslím, že se tam ty odvraty neudělaly, protože se chtělo šetřit a byla vize, že výhledově bude dvoukolejná celá trať Zvolen – Košice (ten tunel by šel reálně na řadu asi až poslední, takže zrovna tam by ten odvrat našel využití nejdéle).
Za chybějícím odvratem mohla být i snaha ušetřit jednu štíhlou výhybku. Podle toho co se tady o tom úseku psalo v článku o jedné starší nehodě, tak se tady ty stavební práce docela komplikovaly a natahovaly (než se tady nedaleko ošklivě srazily nákladní vlaky).
24.ledna 1990 – Hrhov – Jablonov. Už třetím rokem se tam budovala druhá traťová kolej od Hrhova pravě po tuhle vyhybnu Tunel (což se docela protahovalo) a navíc díky tomu bylo vypnuté traťové zabezpečovací zařízení. Nezkušená výpravčí v Hrhove vypravila nákladní vlak do obsazeného úseku i když krátce předtím z toho směru jiný nákladní vlak přijala. Jeden strojvedoucí zemřel, a z vedení ŽSR bylo nařízeno urychlit dokončení prací a zavedení dvoukolejného provozu.
No,nebudu machrovat na Slováky, protože u nás to děláme stejně….viz žst. Rozsochatec z kopce směr H.Brod byl šturc. Taky z něj kdysi sletěla parní lokomotiva a nebyla srážka. Už tam není vypadá to stejně jako v místě této nehody.
Marek Janík
1 měsíc
Jestli tohle skončí opravdu s 0 mrtvých, tak je to mega-zázrak. A velká klika, že se to neutrhlo ze svahu dolů.
To jo, sedět v tom prvním voze, který se po nehodě vydal směrem ze svahu dolů, neviděl bych to v tu chvíli na velké naděje. Naštěstí zůstal tam, kde je.
No to klika je, ale to by priciny nehody musely byt uplne jine. Fira z vlaku pred tunelem evidentne do tunelu nemel zamer vjet, „akorat“ nestihl dobrzdit pred nameznikem.
gringoAD
1 měsíc
To musela být strašná rana … ta lokomotiva vypadá děsivě …
Z fotek vypadá, že se vagóny nezlomily, jako minule u RegioJetu. Tedy šance na přežití všech. Jen strojvedoucí musí při takovýchto nehodách vyskočit, nebo běžet dozadu.
Nějaký částečný lom je vidět ve stěně a střeše prvního vozu za tou lokomotivou, která zůstala na kolejích. Těžko říct, co to znamená pro osoby uvnitř, ale souhlasím, že deformace je o hodně menší než u RegioJetu v Pardubicích.
Těžko srovnávat, tam bylo více vozů za a lokomotivy dokonale odolaly, takže veškerá energie šla do prvního vozu, tady šla většina energie do Brejlovce, kterého půlka chybí a přesto má první vůz prohnutou skříň. Ale zase rychlost možná byla vyšší, nevím kolik.
berka496
1 měsíc
Sice žádný mrtvý, ale dva jsou v kritickém stavu 🙁 .
Podle fotek odhaduji že ten co jel z dvoukolejky projel návěstidlo a trefili se někde na té výhybce, 757 co zůstala na kolejích je trefená z boku a odrazila se zpět, a tu druhou to shodilo dolů
Podle fotek a toho videa jsou vidět úplně černé koleje, v tomto období to opravdu klouže jako čert nejen po ránu. Stačí jen trochu podcenit situaci a sáně jak vyšité 🤔 Hlavně, že všichni přežili.
Konečně někdo kdo pouze neřeší poškození vozů, ale i že to projetí návěstidla není přece úmysl strojvůdce. Nemám znalost tratě na které se to stalo. Takže neřeším sklon zda jel do převýšení nebo z kopce. Ale od 6-10 jsme bojovali s 2700t vlakem a čtyřma lokomotivama. Mrholení, listí a koleje jak osliznuté. A samozřejmě to platí pro rozjezd tak i brzdění. A to že těžký vlak ve finále alespoň na tomhle brzdí lépe než osobní lehký. Osobní vlak ty sáně chytne mnohem rychleji a obzvlášť když osobní vlak má veliké brzdící procento na váhu vlaku. Hlavně ať je co nejmíň… Číst vice »
Nejhorší situace je vždy po ránu, když se vlivem teplot orosí koleje a pokud jsou znečištěné listím a podzimním prachem vytvoří to černou sra*ku, která enormně klouže. Ale pokud je to na stinném místě, nebo nefouká vítr, tak to vydrží třeba celý den. Takže je na místě dávat opravdu dobrý pozor a nenechat se nachytat.
Spíš to asi bylo myšleno tak, že provoz v této oblasti je tak mizerný, že ty dvě soupravy to zvládaly pokrývat kompletně, a teď nebude čím jezdit. Ale moc se to nepovedlo.
To je pravda, ale tu zrejme nebol taký dopyt a tie rýchliky sú v podstate reginálne ešxpresy, takže to supluje aj osobáky. Navyšľe stanice sú dosť ďaleko od obcí a miest, takže autobusy to obslúžia lepšie.
Já když tam plánoval navštívení některých měst po trase trati, tak jsem tam s hrůzou našel čtyřhodinovou odpolední díru. Příště na Slovensko raději autem no…
No jo, vláda boujuje proti progresivismu, ale nechá konzervativně bourat vlaky. Holt špatně nastavané priorty. Snad se toho nedočkáme i u nás, když má mít SPD ministerstvo dopravy.
Na to jsem zvědavý. Historicky tu už nějací „ministři dopravy – odborníci“ byli, ale že by to byla záruka úspěchu se říct nedá (ahóóój!).
Předpokládám, že ten příspěvek byl míněn mírně ironicky.
czhunter
1 měsíc
To měli štěstí v neštěstí, že se vlaky nesrazily v tunelu.
blbost, ten co přijížděl z dvoukolejky projel návěstidlo.
knedlo
1 měsíc
Neskutočná morda to musela byť. Videl som aj iné fotky, hádam časom pribudnú aj tu. Očakávam mŕtvoly. Vyzerá, že to bude veľká tragédia. Tie dva okuliarniky asi dojazdili.
Při takovýchto srážkách většinou zahynou jen strojvedoucí, klasické těžké vozy jsou pro cestující velmi bezpečné i při takovýchto srážkách. To že strojvedoucí přežili přičítám k tomu, že oba byli při smyslech a dobře a včas vyhodnotili situaci. Nechci předjímat závěry vyšetřovatelů, ale na klasickou chybu strojvedoucího to nevidím, sázím na skluz na listí vlaku, co měl zastavit na konci dvoukolejky a když fíra pochopil, že to nebrzdí, vyskočil a možná stihnul dát i echo protijedoucímu fírovi, aby i on se zachránil.
V tom voze spíš záleží na tom kde sedíte. Pokud po směru jízdy, tak stačí blbej stoleček a dokáže vás to asi dobře pocuchat. Osobně jsem zažil najetí osobáku do nákladu v Kařízku a přesto, že jsem byl v posledním voze ze tří, tak jsem ani netušil, jak rychle se člověk může válel na zemi, skoro pod protější sedačkou. Tenkrát to, ale naštěstí bylo u všech bez zranění.
To samozřejmě ano, ale tohle vás pouze zraní. Smrt v důsledku rozmačkání je takřka vyloučená. Pochopitelně člověk se může zabít i pádem z postele (zlomení vazu), ale v takovýchto vozech je ta pravděpodobnost smrti opravdu hodně malá.
Jeden z vlakov zostal po zrážke na koľajniciach, druhý vlak podľa našich informácií visí nad priepasťou.
Z oboch evakuujú ľudí, na mieste je aj hasičský evakuačný autobus. Obaja rušňovodiči mali podľa dostupných informácií pred zrážkou z vlakov vyskočiť. (Korzár)
Dle fotek na iDnes to vypadá, že jeden z rychlíků nezastavil ve výhybně na Stůj. Takhle to holt dopadá když se systém který byl původně postavený na dohled třemi lidmi (strojvedoucí + pomocník na mašině, vlakvedoucí hlídající návěsti v hytláku) zredukuje pouze na samotného strojvedoucího. Já fakt nepochopím proč u nás už dávno před padesáti lety nebylo zavedeno něco jako PZB, co by spoustě takových nehod zabránilo.
Je to zejména tím, že u nás se šlo cestou přenosu návěsti na stanoviště, což zdaleka není tak ,,neprůstřelné” jako PZB.
Každopádně s postupným zaváděním ETCS tento typ nehod snad konečně vymizí.
Je to tím, jak se přenos návěsti naimplementoval. LVZ měl v době zavádění plnit spíše informační funkci tak, aby se strojvedoucí dozvěděl o návěstním znaku ještě před jeho spatřením a tím se o něco zvýšila propustnost tratí. Samotný přenos návěstí ale ze své podstaty není o nic horší, ba naopak, proti PZB. Je to jen o implementaci a dalším rozvoji.
Je to neco mezi PZB a LZB, akorat blbe implementovane a bez vyhod obou systemu, pokud budeme uprimni 😀
Zatimco LZB Siemens montoval do metra jeste pred par lety (a jeho problem je nizka kapacita a naklady na infrastrukturu oproti CBTC pres radio), ceskoslovensky „zabezpecovac“ se neosvedcil.
Dokonce i Rusove pak presli na nejaky digitalni system se satelitem, nebo co to je. Tady kolegove na vychod v tom case vymysleli Mirel..
Rusové používají KLUB, který ale stále využívá ALSN nebo ALS-EN. JInak by KLUB byl bez návěstí. Ale když jsme u ALSN, i to víceméně umí zabránit projetí při v>20 km/h.
Ostatně logika mobilní jednotky, kdy se ztráta červeného kódu vyhodnotí jako projetí u nás nebyla použita kvůli opakovaným výstrahám a 4znakému AB. Bohužel, kódování má obrovský potenciál, ale naše národní implementace je tragická.
KLUB v sebe implementuje funkciu ALSN, resp. ALS-EN, ale súčasne aj používa GLONASS (resp. asi aj GPS) , pretože na zobracovacej jednotke zobrazuje popis objektu, aj zostávajúcu vzdialenosť ku ktorému sa vlak blíži, napr. návestidlo s konkrétnym označením.
Není nad PZB. Náš VZ je skutečně jenom ingormační a nic nezabezpečuje. Skutečný zabezpečovač, např. PZB je restriktivní již při nekorektní jízdě k návěsti Stůj.
PZB vyniká hlavně v poměru jednoduchost a cena / přínos. Na to, jak je to jednoduché zařízení (jak pro obsluhu, tak technicky) toho umí úctyhodně moc. Od infrastruktury vyžaduje jen pevnou maximální vzdálenost umístění předvěsti. Proto by se na ten náš předvěstní chaos – 1-2násobek zábrzdné vzdálenosti – implementovalo vcelku špatně.
Pretoze by to stalo peniaze a este by sa musela pouzit ta zla zapadna technologia, na ktoru stat nemal peniaze. Kusok odtial raz moj otec uviazol v zapche a zufakalo auta az po strechu. Freza prisla az o 24h a iba kvoli tomu, ze nejaky papalas komunista potreboval do Bratislavy a cesta bola neprejazdna.
Přečtěte si obvyklé diskuze na dopravních serverech o ETCS: „Nám zoceleným stachanovcům žádný blbý počítač nebude kecat do toho, kdy to napereme do vlaku před sebou!“
Proti tomu, co jsme doteď měli, to zázrak je.
Je to systém, který dokáže spolehlivě ohlídat strojvedoucího a téměř 100% předcházet projetí návěstidel. A to všechno s minimem technických zařízení v kolejišti.
a Letovice byly co? – strojvedoucí osobáku dal „protlačení“ a najednou byl na stejný koleji, co rychlík, který měl postaveno na odjezd – tam zaůčinkovalo ZZ který vydalo povel etcs, aby vlaky zastavilo – ovšem, rychlík stál u dopravy, kdyby stál kousek od návěstidla, byli by v sobě výchozím vlakům to jen omezí rychlost, jinak je to nehlídá vůbec, protože ten akorát možná ví, ve které oblasti se nacházíte, ale neví ve které stanici, natož na které koleji – takže, pokud nevidíte na návěstidlo (mlha, směrové poměry) tak se musíte dotazovat, jestli máte postaveno – a pokud zaměníte návěstidla, tak… Číst vice »
Balízy jsou umísťovány mimo jiné na SK před návěstidlo a dokud palubní část nemá informaci o poloze, dovoluje maximální rychlost 40 km/h. Takže ano, projetí návěstidla možné je, ale jenom v případě výchozího vlaku, rychlostí maximálně 40km/h a ještě před jeho projetím aktivuje ETCS brzdy. V případě výchozího vlaku to vlastně dělá minimálně to co PZB.
Pokud jsem napsal nějaký nesmysl a někdo znalejší mě opraví, budu jedině rád.
Potlačení má své pravidla. Ty se museji dodržet. Jakmile se začne tzv. myslet, tak se dá nekorektně projet.
Obecně vzato u jizdy na ETCS není clověk osvobozen jak si mnozí myslí.
Ano ale pokud bych ty návěstidla zaměnil a projel kolem Stůj, tak mě ETCS okamžitě zastaví, a nemám šanci se dostat k námezniku.
Jenom tahle funkce by zachránila jendo Pendolino a jednoho strojvedoucího..
Systém potlačení by měl být ze své podstaty používán jen velmi vzácně. Bohužel na síti SŽ je nutno jej používat dennodenně, což vede ke zlému návyku.
Není však úplná pravda, že by OBU neznala u výchozího vlaku svou polohu. Pokud totiž neděláš reset, tak ji alespoň při obratu většinou zná (a dokáže tak i u výchozího vlaku zabránit projetí, i když ne vždy). Což si lze například i v těch Letovicích velmi snadno ověřit. Zde je opět ETCS záměrně degradováno rozhodnutím SŽ.
Jednak v Letovicích s ETCS fungovalo jak mělo a omezilo vjezd – že si to fíra přepnul tak aby mohl pokračovat proti Stůj je dost problém a mohl by za to jít bručet (to už není prosté opomenutí / přehlédnutí). Že ve výchozí stanici nehlídá nic, taky není pravda takto doslova, do načtení první balízy omezuje rychlost na 40 km/h, takže zřejmě ještě před klackem dojde k zaúčnkování rychlobrzdy. ETCS L2 není bodový zbezpečovač. L1 je. L2 má průběžnou kontrolu přes radiové spojení, jen při zahájení mise se potřebuje zorientovat, i tak dělá alespoň minimální dohled a při zjištění situace… Číst vice »
Letvice byl připad kdy strojvedouci jel rutinně nebo myslel. Prostě uděkal co neměl dělat.
Ostatní jako obvykle u tebe jenom kecy starokonzervstivce. Dále bez komentáře a minus.
Asi to není klasická výhybna, ze stanice Jablonov nad Turňou (vlastně už se stanice Dvorníky–Zádiel) vede dvojkolejka až těsně před Jablonovský tunel, který je jednokolejný.
citace z novin
Podle aktuálních informací za nehodu může chyba jednoho ze strojvůdců, kdy jeden nedal tomu druhému přednost, řekl slovenský ministr vnitra
Ono se údajně začátkem 90.let plánovalo doplnění VZ zabezpečovacími body (čímž by vznikl téměř ideální zabezpečovač s přenosem kódu i zabráněním průjezdu červené), ale nakonec se dala přednost evropské cestě – přípravou ETCS, která trvá poněkud déle, než se původně čekalo.
No ten co jel k tunelu po dvojkolejce a brzdil o stosest protoze videl pred sebou cervenou, tak u toho je vyskoceni mozna „jeste ze tak“. Ale ten co vyletel v plne rychlosti z tunelu, tam jestli vyskocil fira z masiny, tak ten nemel zrovna moc bezpecne opusteni pracoviste.
A není ona to tam signalizační pastička jako třeba v těch Milavčích. Odjezdové ze stanice Jabloňov nad Turňou, pokud je do tunelu volno pak tam může (nevím) svítit „Očekávej 40 kmh“ – což je pro rychlík velmi obvyklý stav. No a nebo do Tunelu není volno a pak na odjezdu z Jabloňova svítí výstraha. A teď srovnej ty návěsti přes usmolené sklo okuljarníka v podzimním podmračeném dni možná nějaké lokální drobné mrholení k tomu…..Tu pozdní reakci taky mohl ovlivnit třeba nějaké to listí při nasazení brždění (kolik vlaků tam ten den jelo bokem až k tunelu) a pak….a pak už… Číst vice »
Podívejte se do mapy, jak je z Jablonova n/T. k té výhybce před tunelem daleko = odhadem cca 3 km, tedy trojnásobek zábrzdné vzdálenosti, a na takovou vzdálenost před návěstidlem situovat jeho předvěst žádný předis nedovoluje ani na výjimku: návěstidla výhybny Tunel mají své samostatné předvěsti na vzdálenost odpovídající zábrzdné vzdálenosti a na odjezdu z Jablonova žádná Výstraha svítit ani nemůže.
Jirko neblbni
Ony i ty přímé boční ochrany asi mají něco do sebe – jenže pro traťovku (a i zabezpečováky, ale těm to asi tolik nevadí) je to navíc výhybka a pár metrů koleje s nějakou kozou nebo ještě lépe s pískovou kolejí na konci … Ale nechci spekulovat, jak moc by to třeba skutečně pomohlo v tomto případě: záleží na tom, zda by souprava toho rychlíku, který by vjel so šturcu, zůstala na koleji – kdyby totiž vozy z ní vypadly do profilu sousední koleje, mohl by z toho být nakonec i větší masakr (v dopadu na cestující) než při té… Číst vice »
V tomhle případě by to nejspíše pomohlo, protože R914 stihl zastavit, ale až v prostoru výhybky.
A za to, co ta nehoda stála, by se zaplatila existence toho odvratu i jeho údržba za celou dobu od výstavby té trati (byla uvedena do provozu v lednu roku 1955).
Ale zase máme ústavne zakotvené, že existujú dve pohlavia. A to nie je málo!
Máte dvě pohlaví, ale nemáte dvě koleje….
A co to má společného se železniční nehodou? Já vím, všechno souvisí se vším, nicméně držet se tématu článku by neškodilo.
Asi se to hodí, když po nehodě musíš pacientům přišít údy na správné těla a místa…
Je fakt že nic, ale je taky fakt, že místo skutečných problémů současná Slovenská vláda politikaří a řeší třídní nepřítele a železnice zatím úspěšně chátrá.
Z TTP pro trať 109A Košice – Plešivec:
– Návestný systém: úroveň 0 (bez prenosu na vozidlo)
– Traťová rádiová sieť: x
– Miestne ustanovenia:
1. „Výh. Brzotín pre poruchu diaľkového ovládania zabezpečovacieho zariadenia sa neobsluhuje. Vchodové návestidlá RL a 2S výhybne a ich predzvesti sú neplatné a označené krížmi neplatnosti.“
2. „Výh. Drienovec pre poruchu diaľkového ovládania zabezpečovacieho zariadenia sa neobsluhuje. Vchodové návestidlá L a 2S výhybne a ich predzvesti sú neplatné a označené
krížmi neplatnosti.“
Vmax: 100 km/h
Podmínky trošku jako před čtyřmi lety v Milavči, totálně nevhodné pro provoz rychlíků.
Ale systémová chyba to určitě není…
Podle vás je všechno vladtne systémová chyba. Mohl byste tedy uvést příklad MÚ, kdy to není systémová chyba?
A co to otočit, tedy kdy MÚ je systémovou chybou?
Já se ptám ktrra MU není systémovou chybou. Nebo se ptám nepochopitelně???
Víte co? Popište, co je podle vás ta systémová chyba.
Co to tady na mě zkoušíš??? Se ptám snad já tebe, abys mě napsal příklad MÚ, kde nebyl systémový problém.
Provozovat vozidla a trať kde je absence vlakového zabezpečovače při traťové rychlosti 100 km/h považuji za systémovou chybu.
Já nevím, jestli jste blbej nebo navedenej.
Neptal se na tuto nehodu. Chci po někom, aby uvedl nehodu, která byla způsobena důvodem, který by nebyl systemovy problém.
Už ty drogy neber! Jsi pak zbytečně agresivní! To diskuzi nesvědčí!
A místo napadání bys mu nemohl odpovědět?
Nemohli. Protože všichni při jakékoliv nehodě začnou řvát, ze to je systémový problém, aniž by věděli, co to systémový problém je.
A toto je přesně nehoda, kde nejde o systémový problém, ale naopak o typickou nehodu, kde selhal jednotlivec.
To ze tam neni odvrat pivazuji za obří chybu zsr
Porucha zabezpečovacího zařízení, nebo vlastně porucha čehokoliv.
Srážka vlaku s osobou
Pendolino v Bohumíně?
Podobná nehoda i před x lety Plešnice na plzeňsku směr Cheb,, dvojkolená trať přecházela v jednokolejnou. Dvě loko řada 242 v sobě. Jeden byl nákladní s Fals, druhý nevím. To je hned.
Prostě v EU je problém zabezpečovač za normální peníze. Tak to bohužel je. PZB by to možná bylo. Ovšem..
PZB nejsou ale jen magnety, ale celý systém. Včetně správné (přesné) vzdálenosti návěstidel, včetně prokluzových vzdáleností.
Pokud máte návěstidla prakticky u námezníků, sice dovede omezit, ale nedovede zabránit. S ohledem na brzdící schopnosti těchto rychlíků a jízdě do stoupání pokud si pamatuji správně 11 promile by zde asi (spekulace) srážce dokázalo zabránit. Tedy pokud by vlak z rychlosti cca 70 – 80 km/h dokázal zastavit na cca 250 – 300 metrů, což by asi mělo jít.
Věřím tomu, že kdyby se zavádělo PZB (ve paralelním vesmíru kde neexistuje ETCS), tak by stejně spousta lidí řvala, že to je vyhazování peněz, retrofit vozidel moc drahý a vůbec.
Ano, přesně tak. Ostatně před nedávnem jsme to slyšeli při povinném zavedení systému GSM-R.
Já se nejvíc těším na výsledky testů na alkohol…
U strojvedoucího R 914 je negativní a u strojvedoucího R 913 bude odebrán biologický materiál v nemocnici.
Jo? Už jste dýchal?
Že to není systémové selhání??? To že bezpečnost až stovek cestujících ve dvou protijedoucích vlacích je závislá jen a pouze na tom, že ani jeden z těch dvou lidí, co ty vlaky řídí a nemají k tomu žádné pomůcky ve formě pořádného VZ nebo minimálně přenosu kódu, není systémové selhání? To už potom nevím, jak by mělo systémové selhání vypadat…
Tak jako u nás..
Jak to máte zajištěné na silnici? Lze vůbec v krátkém okamžiku zabezpečit ze sta procent železnici?
Na silnici se jede podle rozhledu, na železnici to není praktické, vlak potřebuje hodně prostoru na zastavení a koleje nemají určený směr jízdy.
Ta specifika znám, ptal jsem se na to, jak je zajištěno, že konečnou odpovědnost nemá člověk? Jak chcete během okamžiku stav v obou druzích doprav změnit?
Jako že byste třeba chtěl, aby vlak před vámi zastavil, když se postavíte na koleje?
“ zabíjí tak (jen v ČR) stovky lidí ročně, je smrtící.“
Jak to myslíte?
zcela evidentně naráží na silniční dopravu, kde ročně umírají stovky mrtvých, ale ani zdaleka se na to nepohlíží kriticky, ba naopak se to banalizuje, vždyť tam přece zvládnou jet podle rozhledu, zatímco na železnici jsou to jednotky a nestanou se denně nespočty nehod. Takže nechceme nejdřív vyřešit ten systémový problém na silnici, než tady někdo zas bude ničit železnici, která je 40krát až 70krát bezpečnější než silnice?
Auta zabíjí stovky lidí měsíčně.
600 až 700 lidí ročně. Měsíců je 12. Tak nelžete.
Mimochodem: Když je viníkem nehody cyklista, tak …?
„Když je viníkem nehody cyklista, tak …?“
Tak zavinil dopravní nehodu.
Když je viníkem nehody řidič/chodec, co ignoruje výstrahu na přejezdu, tak…?
Od roku 1960 uběhlo už hodně roků. Mám na mysli PZB 60, které mají na hlavních tratích v Rumunsku i v bývalé Jugoslávii.
Pokud se ale železnice chová tak jak nahoře píše Juraj (nefunguje, označeno, neopraveno), tak jakékoliv poukazování na silnici stopněte. Za tenhle … na železnici si železnice může sama.
PS: Srážky vlaků se stávaly dávno před vynálezem automobilu.
Netuším, proč bych měl stopnout poukazování na silnice. to nefunguje, označeno, neopraveno existuje i na silnicích.
Třeba tím, že se po většině silnic nejezdí na střídačku v jednom a pak v druhém směru 🙂 A předjíždění vybočením do protisměru řeší dálnice….
Řešení je, EtCS, jen to stojí peníze 😉
A proč tam už nebyl když u nás je povinný?
Je povinny na 100 % trati Ceska ?
Dopravní moment té trati je takový, že tam bude jako na jedné z posledních.
Prostě když chceš,tak to přijedeš,a než to zastaví,tak jste v sobě
Samozřejmě že to není systémové selhání. Systémové selhání by bylo, kdyby tam každý druhý projel konec vlakové cesty z nějakých technických omezení, chyb, stavebních nástrah. Ano, zabezpečení které je na jednom člověku je slabota, ale jde o chybu jednotlivce. Z nějakého důvodu nezastavil a nebo ho tam někdo omylem pustil.
Systémovým selháním je, že se to vůbec za těchto podmínek dnes provozuje.
A tak napište, co by jste navrhoval. Zastavit provoz na železnici a tím další lidi nahnat na nebezpečnější silnice?
Hlavně by to chtělo začít místo hledání výmluv a důvodů proč to není potřeba něco opravdu dělat…
Vývoj technologií postupuje a vypadá to že silniční doprava bude zabezpečená dřív než ta železniční. A to přesto že zabezpečit železniční dopravu s předvídatelnou jízdní dráhou je mnohem jednodušší a technologie existují roky.
Že je třeba stále modernizovat a budovat zab. zařízení, o tom není sporu. U nás se tak děje.
Navíc ta železnice už zabezpečená byla a od zabezpečení se absurdně ustupuje, abychom „nahoře“ měli na vyšší výplaty.
Smazáno pro tupost
a ještě Babiš, Turek a Okamura
Je to bordel po socialistických ČSD(hlavně v myšlení zodpovědných lidí) kdy nikdy neřešili pořádný vlakový zabezpečovač a stále se spoléhá že je člověk neomylný.
Starý, z dnešního pohledu velmi nedokonalý zabezpečovač odpovídal své době. Že je člověk omylný vidíme každý den mnohokráte na silnici.
A nebyl dostatečně vyvíjen, k využití potenciálu liniového přenosu.
Ano, desítky let.
Každy zabezpeçovač nakonec musi umožnit tu červenou projet
Nemáte pravdu vím o čem mluvím ČSD fungovaly díky provoznímu personálu lidem kteří měli a mají železnou dráhu rádi prožil jsem na mašině celý život už nebudu komentovat Fica ať se cestující brzy uzdraví
Něco na tom bude,já na železnici 30 let
A právě tím umožnili, aby se na to vrcholové kašlalo.
Třeba Nové Kopisty 1989 je ukázka fungování ČSD a LVZ.
Tam ale taky šlo o absenci kódování (i když “jen” přes stanici).
To je přesně ten bordel a ukázka firemní kultury v přístupu k bezpečnosti, kdy vám to na hlavní trati koduje jen někde.
Jako vše je to o penězích. V roce 1989 byly ČSD přímo řízeny minostrstvem dopravy. A přidělovani peněz bych raději nemluvil vůbec.
Rudo ano v Bohušovicích nebyl na staníčnic kolejích přenos návěsti. Kdy byl, nejspíš by to nebyl takový masakr.
Vozidlovou část zabezpečovače měla už pred rokem 1989 naprosta většina vozidel
Ale bez traťové časti bylo fumční jen tlačitko bdělosti.. sprava zelezni se v Česku vyčlenila od ČD v roce 2003. A kolik je ještě dnes tratí bez traťové časti zabetpečovače? Neházejte problém na ČSĎ.
Problém není LS resp. jeho praktická nepoužitelnost pro ovlivnění jízdy. I jako “pouhá signalizace” řeší odhadem 99% potenciálních průšvihů přinejmenším mimo složitější stanice s cesťáky na NZV.
Problém je, že ani tohle “pitomé” LS není na 3/4 sítě, namísto aby bylo podmínkou pro cokoli nad 50-60 km/h.
Bože můj! Kdyby hloupost nadnášela, tak budete náš další kosmonaut.
Jeste by se k tomu mohl tady vyjadrit ten nas ulizlej sef inspektor co nerozezna bardotku od brejlovce. Ten me vzdy pobavi. Je to trida!
Myslíte pana Kučeru? Co má s tímto společného?
Ano, rozeznat Bardotku od Brejlovce je jedna ze základních dovedností, kterou každý inspektor potřebuje ke své práci😆
Závažných mimořádných událostí za posledních několik let je na Slovensku nějak moc. Takže dá se předpokládat že za tím stojí závažná systémová chyba (mizerné zabezpečení železnice)
U nás je to úplně to stejné – většina sítě zcela bez zabezpečovače. Včetně třeba i chronicky přetížené jednokolejky Brno – Olomouc/Přerov. Stejná nehoda se může stát kdykoli znova. Stačí aby strojvedoucího přemohl mikrospánek a i ve spánku po paměti mačkal živáka.
Dvojkolejka Smíchov-Beroun a ruční přivolávací návěst, na kterou se nemusí jet podle rozhledu. 19. století
Naštěstí to není tak zlé jako v 50. a 60. letech
Nebyli v 50. a 60. letech na lokomotivách ještě pomocníci?
Byli. A přesto jsme měli takové nehody, jako Šakvice 1953 nebo Stéblová 1960.
Ve dvou se líp chlastá…
Proč tak daleko do minulosti? Co např. Pardubice 5. června 2024.
5. června 2024 již nebyli pomocníci. Koukněte se, na co odpovídám.
OK, moje omluva.
Ještě v 80.tych
Jet podle rozhledu při jízdě na Přivolávací návěst je nesmysl. Jediné podstatné je volnost následujícího oddílu.
Když je to nesmysl, proč se to vyžaduje ve stanicích?
Třeba proto, že do stanice můžete vjet na přivolávací návěst legálně na obsazenou kolej, aniž byste byl o tom zpraven.
Pokud někdo dává ručmí přivolávací návěst ve chvíli, kdy mu chybí informace o volnosti oddílu, tak jet traťovou je sebevražda.
A tu zjistite jak?
To je v pohodě, nemusíme na skanzen tak daleko od Prahy. Stačí výlet kousek za Prahu 😁
Však se velmi podobná nehoda z podobného důvodu stala začátkem 14.dubna 1990 na nedaleké výhybně Chým (Čečejovce). Taktéž přechod z dvoukolejky na jednokolejku (toho je na tomto tzv. jižním tahu víc), strojvedoucí rychlíku Zvolen-Košice s lokomotivou 754.033 vlivem únavy usnul, nereagoval na výstrahu předvěsti (do protisměru jel nákladní vlak) a promačkal se dál. Rychlostí 95 km/h projel odvratem a lokomotivu s několika vozy zaparkoval na polní cestě souběžné s tratí, kde měla být v budoucnu postavena druhá kolej. Díky odvratu a tomu, že vozidla se nepřevrátila, nedošlo k vážným zraněním.
U nás je aspoň nějaká snaha na těch nejvytíženější tratích s tím něco dělat. Jo vím můžete mi napsat hromadu chyb SŽ a máte pravdu.
Toto bohužel není nejvytíženější trať. Odpovídá tak možná trati Jaroměř – Trutnov nebo Plzeň – Železná Ruda. Trať Plzeň – ČB je více zatížená…
A tyto tratě jsou na tom stejně blbě…
Ano, přesně tak, stačí vzpomenout nehodu u Milavče v roce ’21 😔
Z Plzňědo Klatov je dálkovina a tam by měla traťová čast podminkou.
Asi bych úplně nesrovnával Jaroměř-Trutnov s Rudou…
Proč?
Prostě když budeš chtit,tak tu červenou vždycky přijedeš a než něco zareaguje,jste v sobe
Ministr uvádí, že se nejedná o systémovou chybu. To vážně? Vždyť tam chybí zabezpečení jako u nás! Tedy systémová chyba to je! Jen se řeší tím, že se najde viník a hodí se to na něj…
tento ehm minister, slušne povedané, blbec. Ten bude zajtra tvrdiť, že je to na príkaz z Bruselu, ktorý vykonala britská rozviedka. A bude tomu aj veriť.
Je sice členom Smeru, ale nemelie politické halucinácie ako väčšina ostatných členov Hranolovej koalície (i keď občas robí blbosti ako nákup nepotrebného tryskaca).
Minister nie je členom Smeru, je len skoro členom Smeru. 🙂
Tak předně, kdo místo zná ( já velmi dobře ) tak tuší co se asi dělo. Pokud rychlík z Košic projel návěstidlo, tak odjezdové z výhybny. Vjezdové těžko, to je z druhé strany. Není to klasická výhybna, ale větvení jednokolejné trati. Jednokolejka je pouze přes tunel. Pokud studuji dostupnou fotodokumentaci, tak R od Zvolena jel do výhybny do odbočky a R od Košic byl na rovné. Doufám, že to z lidí nakonec nikdo neodnese. Kundály 757.005 a 006 budou ŽSSK chybět. Tak moc jich nemají. Ta trať je fotogenicky krásná, ale dopdavně poněkud komplikovaná. A to na ní skoro nic… Číst vice »
Můžete mi prosím vysvětlit, kdo že je ten v článku zmíněný Šulaj Estok? Jeho názor na železniční provoz a jeho řízení (jeden z díru pochybil a nedal přednost) je poměrně novátorský.Nebo se Slovensku zavedla třeba přednost zprava i na železnici?
Žiaľ, je u nás ministrom vnútra…
Odborník na nákup hasičských aut a gruzínskou legii. Momentálně v procesu rekvalifikace na železničního experta.
Jenže pan ministr má z pohledu laika pravdu. Projetí návěstidla je svým způsobem opravdu „nedání přednosti“ protijedoucímu vlaku. A tak vůbec se tu většina „odborníků“ zbytečně naváží do pořádků ŽSR, nemáme vlastních průšvihů málo? Co chvíli něco . . .
Dalo by se pochopit, kdyby řekl, že projel červenou na semaforu. Ale nedal přednost? Když bude na silnici výkop kvůli kanalizaci, bude se jezdit kyvadlově jedním pruhem a bude to řízené semafory, budete při projetí červené říkat, že řidič „nedal přednost“?
Minister vnútra.
A poriadny blbec.
A podržtaška súčasného ministra. Preto je šéf strany a minister…
Proste nedal prednosť sprava, to je jasné.
„Strojvedoucí nedal přednost“
Proboha co to je?
Na Seznamu dokonce psali, že za nehodu může jeden z VLAKVEDOUCÍCH, že nedal přednost !
Člověk, který z dopravních prostředků zná pouze automobil a myslí si, že všechny ostatní fungují stejně.
A brzy možná i u nás. Kvalifikace milovníka aut sponzorovaného fosilní lobby je jistě dobrá na ministerstvo dopravy i životního prostředí.
Slovensko.
Tohle je schopný vyplodit i český politik.
To máte fakt potřebu se otírat o Slovensko? Jakože se naši politici a novináři vyjadřují vždycky přesnou terminologií??
Také mě to zarazilo, do železnice už kecá kde kdo
Jako ministr vnitra se zjevně musel nějak vyjádřit. Mě ten člověk není vůbec sympatický, ale není to železničář, nezná terminologii, bylo to nějaká akutní situace, nedělal bych z jedné věty o nedání přednosti takovou aféru. Ale chápu, šotoprostředí má svá specifika.
Drážní neznalost mu nevyčítám, ale jsou lepší hlášky co může papaláš říct.
Třeba „orgány to vyšetřují“ nebo stejně jako řadový úředník „nic neřeknu, tu máš kontakt na tiskového mluvčího“
Spadají pod něj záchranáři. Bez nich…
Hasiči a Polícia.
Zdravotníci majú 🤡🤡🤡.
Sám by jich pár potřeboval, teda pokud mezi ně patří i lapiduši podávající sedativa 🙂
diskuze na tomto webu jsou toho příkladem. 😀
Obrat slov laika. Novináře a politiky v to počítaje.
d.sladek2011@gmail.com
Článek průběžně aktualizujeme, počty zraněných se nicméně silně rozchází. Každá z dotčených stran uvádí jiné číslo. Ministři se blíží ke stovce, záchranáři cca 66, ZSSK píše 30. Situaci sledujeme a číslo budeme upřesňovat podle relevantnosti a aktuálnosti.
Aniž bych to chtěl zlehčovat tak sečtením 66+30 se k té stovce blížíme.
Toto se může stát kdykoliv a kdekoliv.Kdo z nás má jistotu, že se vždy vrátí ke svým blízkým domů v pořádku?Všem zraněným brzké uzdravení a velký dík všem složkám IZS!!
>“nejde o systémovou chybu, nýbrž o selhání lidského faktoru“
To je ale blb. Samozřejmě je to systémová chyba, když je „systém“ postaven čistě na člověku.
Letos jsem tu trat shodou okolnosti krome vylukoveho useku Lucenec – Jesenske projel celou. A uz na pohled je stav vsech stanic otresny.
Není. Co se Vám nelíbí třeba na Rožňavě, he?
Budova a vzdálenost od města. 🙂
Budova je luxusní.
Je to krasna budova, ale stejne jako cele nadrazi uz strasne opotrebovana, navic nema prakticky zadne spojeni s velmi vzdalenym mestem. Idealne by to chtelo pro cestujici zridit terminal bliz k mestu, kde by se mohly otacet i autobusove linky. Prijde mi nepochopitelne, ze takhle velka mesta, kudu prochazi zeleznice, maji tak zoufale spojeni.
Tam to bylo celé otřesné už před 25 lety 🙂
Je smutné, že v době, kdy každý telefon za vyšší stokoruny dokáže lokalizovat na metry, spoléhá železnice na lidský faktor.
Občas na metry, občas na centimetry a někdy na desítky metrů nebo „někde v tomto okruhu 2km jste“.
Jasně, bylo to jen ilustrativní srovnání.
Hlavně nedokáže přesně určit na které koleji vlak stojí či jede. Ale i tak, techniku na zabezpečení podobné trati máme dostupnou a to už několik desítek let. Jen by to někdo musel protlačit přes železniční paragrafy (nikdy se to tak nedělalo a pod.) a hlavně zaplatit.
Galileo má v základní verzi přesnost pod jeden metr, ve verzi s vysokou přesností (která je také zdarma) 20 cm. To by na určení koleje mělo stačit.
No jo, ale k čemu nám to je? Galileo vidí na návěstidla?
Reagoval jsem čistě na to, zda je určení polohy na základě satelitních dat dost přesné na určení koleje – je. Že to ve spoustě situací (jako byla i tato) k zajištění bezpečnosti nestačí, to je jiná věc.
Třeba na určení na které koleji vlak je? Po určení přesné polohy není problém aby si zabezpečovač vyžádal stav příslušného návěstidla.
Takový telefon nejspíš měli oba strojvedoucí a nestačilo to. Tomu v tunelu by byl stejně k ničemu, GPS tam nemá signál.
Dnes už telefony mohou znát polohu i v tunelu. Pokud je vybaven jakýmisi bluetooth majáky. Četl jsem snad, že to má v ČR např. tunel Blanka.
No jo, ale Blanka je silniční. Silnice předběhla železnici o jedno století..
o dvě
Kdyby spoléhala na GPS nebo GSM tak je nehod daleko víc.
Podle této logiky má drtivá většina systémů systémovou chybu.
nezrušíme teda rovnou silnice, když je to postavený na člověku?
Tam se žádné tratě nekřižují, to vydala ZSSK nějakou blbost …nebo se smysl ztratil v překladu?
Měl jsem za to, že v podobných odbočkách bývá odvratná kolej, aby se toto nestávalo. Důvody projetí mohou být různé – nepozornost, technická závada, listí… – a odvrat by následky zmírnil. Je nějaký konkrétní důvod, proč tady není?
V civilizovaných státech na takových tratích bývá zabezpečovací zařízení které zabrání jízdě na obsazenou kolej.
A pár let předtím, zhruba někdy od konce devatenáctého století se používala boční ochrana vlakové cesty.
Obávám se, že nezabrání. Pořád je tam ten lidský faktor.
odvraty se za minulých dob stavěly po spádu, ne proti němu
To se spádem nemá co do činění. Vetšina odboček, co si vybavuji, odvrat měla.
Možná odvrat není, protože jsou na obou koncích dopravny.
Ano, ze nebyly normy.
Technicky bych to za odbočku nepovažoval.
Obecně každá výhybka navíc jsou náklady navíc.
Jak by rekl ministr Hňupka. Proste projel cervenou. A na cervenou se co? NEJEZDI !
To řekl někdo ze SŽ.
Rekl to slovensky ministr vnitra Sutaj-Estok.
Tak jsem to dohledal a omlouvám se SŽ, výroku „Celý systém bezpečnosti je postaven na tom, že na červenou se prostě nejezdí,“ se dopustil ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář (v souvislosti se srážkou vlaků RJ a nákladního v Pardubicích).
Spatne jsem to pochopil, myslel jsem, ze pisete o vyroku, ze strojvedouci „nedal prednost“. To rekl ten ministr.
??
Vy asi nebudete nejostřejší tužka v penálu, co?
2, vizitka dezolátů.
Může mi někdo vysvětlit proč v té výhybně před tunelem není odvratná kolej, neboli šturc? Nespekuluji o příčině nehody, ale tohle nějak nemůžu strávit.
Nie je a ani nikdy nebola, takže bezpečnosť tam je len čisto na návestidlách bez prenosu kódu
Není to výhybna.
A řekl bych že proto, že aby odravt fungoval, musely by ty výhybky být mnohem dál od tunelu (odvrat v současné konfuguraci by jen způsobil náraz do portálu tunelu (nebo pád z náspu na druhé straně), což by bylo ještě mnohem horší.
No a to se zřejmě nechtělo, protože by se tím prodloužil jednokolejný úsek.
Jasně, teď to vypadá jako dobrý nápad, ale jistě byly i takové argumenty proti.
No, možná by to nebyl náraz přímo do portálu – možná jen do opěrné zdi … což je jen o malý kousíček lepší.
Nevím, jestli ŽSR změnily terminologii, ale historicky to byla výhybňa Tunel. Osobně si myslím, že se tam ty odvraty neudělaly, protože se chtělo šetřit a byla vize, že výhledově bude dvoukolejná celá trať Zvolen – Košice (ten tunel by šel reálně na řadu asi až poslední, takže zrovna tam by ten odvrat našel využití nejdéle).
Jo, je klidně možné že „de jure“ to výbna je – ale pohledem na mapu je vidět, že „de facto“ to výhybna není.
Čiastočné zdvojkolajnovanie na tzv. južnom ťahu sa robilo este za čias ČSD
Ano, vím. Ale moc nechápu, proč mi to píšete 🙂 Jako že za ČSD a plánované ekonomiky se nemuselo šetřit? Ale kdeže.
Ono aj ten tunel sa vyrazil za ČSD a je jendokolajny a „nizky“ na elektrifikaciu
(za vlády KSČ:) „My v komunizmu mame na všechno.“
Tak většina výhyben, které jsou na této trati odvraty má, a to pro obě koleje.
No, ten šturc by přece mohl řešit třeba zbytkovou rychlost 30 km/h soupravy, která „sklouzne“. A nedošlo by k čelní srážce….
Jenže podle mě musíte počítat s tím, že někdo do odvratu pošle plnou traťovou rychlost, možná i o něco větší.
Aby to pak nebyla větší katastrofa, než kdyby tam nebylo nic …
Za chybějícím odvratem mohla být i snaha ušetřit jednu štíhlou výhybku. Podle toho co se tady o tom úseku psalo v článku o jedné starší nehodě, tak se tady ty stavební práce docela komplikovaly a natahovaly (než se tady nedaleko ošklivě srazily nákladní vlaky).
Podrobnosti ke srážce těch nákladů?
24.ledna 1990 – Hrhov – Jablonov. Už třetím rokem se tam budovala druhá traťová kolej od Hrhova pravě po tuhle vyhybnu Tunel (což se docela protahovalo) a navíc díky tomu bylo vypnuté traťové zabezpečovací zařízení. Nezkušená výpravčí v Hrhove vypravila nákladní vlak do obsazeného úseku i když krátce předtím z toho směru jiný nákladní vlak přijala. Jeden strojvedoucí zemřel, a z vedení ŽSR bylo nařízeno urychlit dokončení prací a zavedení dvoukolejného provozu.
No,nebudu machrovat na Slováky, protože u nás to děláme stejně….viz žst. Rozsochatec z kopce směr H.Brod byl šturc. Taky z něj kdysi sletěla parní lokomotiva a nebyla srážka. Už tam není vypadá to stejně jako v místě této nehody.
Jestli tohle skončí opravdu s 0 mrtvých, tak je to mega-zázrak. A velká klika, že se to neutrhlo ze svahu dolů.
To jo, sedět v tom prvním voze, který se po nehodě vydal směrem ze svahu dolů, neviděl bych to v tu chvíli na velké naděje. Naštěstí zůstal tam, kde je.
A další klika, že se to nestalo v tunelu.
No to klika je, ale to by priciny nehody musely byt uplne jine. Fira z vlaku pred tunelem evidentne do tunelu nemel zamer vjet, „akorat“ nestihl dobrzdit pred nameznikem.
To musela být strašná rana … ta lokomotiva vypadá děsivě …
kamera v okolí zachytila prejazd vlaku a následne strašnú ranu – na tn.sk
Ten rychlík z výhybny musel dostat pořádnou ránu, když je zlomený i vagón za ním. Oba fírové měli pořádnou kliku, že včas rozeznali blížící se průser.
Ne nutne, jen lokomotiva ma vetsinou vetsi odolnost, a tak sila te srazky se prenese na vagony za ni, viz napr. nehoda RegioJetu v Pardubicich.
Jenže tady vidíte, že lokomotiva (na rozdíl od Pardubic) rozhodně neodolala a necelá půlka skříně je pryč – což pohltilo hodně energie.
Já si vždy při diskuzích, že je pro bezpečnost strojvedoucího lepší stará lokomotiva než modernější EMU/DMU vzpomněl na tuhle nehodu ze Slovenska:
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-evropa-strojvedouci-vcasnym-brzdenim-zachranil-zivoty-cestujicich-sam-zemrel-179450
Rámy v moderních strojích jsou mnohem lepší ochranou, než stará lokomotiva.
Nehovořil bych o moderních, ale o TSI strojích. A v situaci, kdy není čas utéct do strojovny, musí zákonitě vyhrát.
Tak i panpundekl má větší odolnost, než Jančurovo shnilé lehátkáče.
Proč je ten vagon ŽSSK za mašinou prohnutý, jakoby mu povolil nosný rám?
Bdt, coby zdroj rekonstrukce Bdteeru, nikdy pevností zrovna neoplýval.
Vozy RegioJetu jsou jiná kategorie.
A experti se opět slétají.
Z fotek vypadá, že se vagóny nezlomily, jako minule u RegioJetu. Tedy šance na přežití všech. Jen strojvedoucí musí při takovýchto nehodách vyskočit, nebo běžet dozadu.
Mašiny se také nezaklesly do sebe, ale šly do boku.
Protoze nejely celne po jedne koleji proti sobe.
Nějaký částečný lom je vidět ve stěně a střeše prvního vozu za tou lokomotivou, která zůstala na kolejích. Těžko říct, co to znamená pro osoby uvnitř, ale souhlasím, že deformace je o hodně menší než u RegioJetu v Pardubicích.
Taky nevyskočil žádný vagon a nezramoval zadní stanoviště lokomotivy, což se tomu 2000 tun težkému nákladu stalo. Možná to bude hmotností.
Keď už chceme toľko porovnávať, tak v Pardubiciach sa vlaky zrazili čelne na rovnej koľaji, tu to skôr vyzerá na čiastočne bočný v blízkosti výhybky
S porovnáváním začal filias, tak piště jemu, že jsou to rozdílné případy.
prosimtě, ten náklad v pardubicích rozhodně neměl 2000tun, to jsou zas pohádky…
Těch vozů bylo méně, to hrálo jistě také roli, proto se nezdeformovaly….
Těžko srovnávat, tam bylo více vozů za a lokomotivy dokonale odolaly, takže veškerá energie šla do prvního vozu, tady šla většina energie do Brejlovce, kterého půlka chybí a přesto má první vůz prohnutou skříň. Ale zase rychlost možná byla vyšší, nevím kolik.
Sice žádný mrtvý, ale dva jsou v kritickém stavu 🙁 .
Budeme držať palce aby to zvládli!
Podle fotek odhaduji že ten co jel z dvoukolejky projel návěstidlo a trefili se někde na té výhybce, 757 co zůstala na kolejích je trefená z boku a odrazila se zpět, a tu druhou to shodilo dolů
Jo, opravdu to vypadá tak, že stojí za návěstidlem, ale zároveň ještě „couvnul“ kus zpátky za místo srážky.
Podle fotek a toho videa jsou vidět úplně černé koleje, v tomto období to opravdu klouže jako čert nejen po ránu. Stačí jen trochu podcenit situaci a sáně jak vyšité 🤔 Hlavně, že všichni přežili.
https://www.facebook.com/share/v/1THgyAUHVD/?mibextid=wwXIfr
Tady je i zřejmé že brzdil, ale nevyšlo to
Podle čeho jste poznal, ze brzdí? Jak daleko je kamera od navestidla?
To stále neospravedlňuje to, že nedokázal včas zastaviť v stúpaní.
Konečně někdo kdo pouze neřeší poškození vozů, ale i že to projetí návěstidla není přece úmysl strojvůdce. Nemám znalost tratě na které se to stalo. Takže neřeším sklon zda jel do převýšení nebo z kopce. Ale od 6-10 jsme bojovali s 2700t vlakem a čtyřma lokomotivama. Mrholení, listí a koleje jak osliznuté. A samozřejmě to platí pro rozjezd tak i brzdění. A to že těžký vlak ve finále alespoň na tomhle brzdí lépe než osobní lehký. Osobní vlak ty sáně chytne mnohem rychleji a obzvlášť když osobní vlak má veliké brzdící procento na váhu vlaku. Hlavně ať je co nejmíň… Číst vice »
Jenže osobní vlak má „ABS“ (protismyky) což nákladní nemá.
V 10 dopoledne a za takoveho počasí, jako je vidět na videu těsně před sražkou??? Video na FB profilu UAMK SR
Nejhorší situace je vždy po ránu, když se vlivem teplot orosí koleje a pokud jsou znečištěné listím a podzimním prachem vytvoří to černou sra*ku, která enormně klouže. Ale pokud je to na stinném místě, nebo nefouká vítr, tak to vydrží třeba celý den. Takže je na místě dávat opravdu dobrý pozor a nenechat se nachytat.
Černé koleje mohou být od vytekleho oleje a nafty po srážce
Tak to je teď spodní Slovensko paralyzováno, když přišlo o obě soupravy Gemeranů… #černýhumor
Pokud je Slovensko Horní Uhry, tak spodní Slovensko by logicky mělo být Maďarsko. To ovšem není tento případ. #jazykovýhumor
Spíš to asi bylo myšleno tak, že provoz v této oblasti je tak mizerný, že ty dvě soupravy to zvládaly pokrývat kompletně, a teď nebude čím jezdit. Ale moc se to nepovedlo.
Jezdí tam tři soupravy a jedna bageta 😉
Bagety tam nejazdia.
https://www.55p.cz/zvolen_754_2025/
ok beriem, späť, jazdia, teda niektoré okrajové spoje a keď vypadne súprava. Teraz ich asi vypadne viac…
Chodia tam rýchliky v dvojhodinovom takte, čo je väčšinou aj na podobných regionálnych tratiach v ČR.
No jo, ale v ČR tam celkem casto mezi tím jezdí i nějaky ten osobák.
na rok by mal jazdiť osobak z Košíc do Rožňavy pravdepodobne bagetou
To je pravda, ale tu zrejme nebol taký dopyt a tie rýchliky sú v podstate reginálne ešxpresy, takže to supluje aj osobáky. Navyšľe stanice sú dosť ďaleko od obcí a miest, takže autobusy to obslúžia lepšie.
Já když tam plánoval navštívení některých měst po trase trati, tak jsem tam s hrůzou našel čtyřhodinovou odpolední díru. Příště na Slovensko raději autem no…
tie rychliky za polanu
No jo, vláda boujuje proti progresivismu, ale nechá konzervativně bourat vlaky. Holt špatně nastavané priorty. Snad se toho nedočkáme i u nás, když má mít SPD ministerstvo dopravy.
SPD ale nasadí odborníky.
Na to jsem zvědavý. Historicky tu už nějací „ministři dopravy – odborníci“ byli, ale že by to byla záruka úspěchu se říct nedá (ahóóój!).
Předpokládám, že ten příspěvek byl míněn mírně ironicky.
To měli štěstí v neštěstí, že se vlaky nesrazily v tunelu.
Zrejme jeden zastavil a druhy mal zle postavenu vlakovu cestu.
Druha moznost je, ze jeden siel na cervenu a stretli sa bokom, preto jeden skoncil az dole, ale pockam radsej na zavery.
blbost, ten co přijížděl z dvoukolejky projel návěstidlo.
Neskutočná morda to musela byť. Videl som aj iné fotky, hádam časom pribudnú aj tu. Očakávam mŕtvoly. Vyzerá, že to bude veľká tragédia. Tie dva okuliarniky asi dojazdili.
Proč mrtvoly? Ty vozy tak zničené nejsou.
Osudy okuliarniků“ nikoho normální nezajímají. Hlavní je, aby lidé byli v pořádku.
čert vem lidi, na ukrajině to taky nikoho nezajímá, ale těch brejlovců je škoda.
Už aj polícia oficiálne informovala, že všetci prežili
Ak všetci prežili, tak to možno považovať za zázrak. Ostáva dúfať, že prežili bez ťažkej ujmy na zdraví s trvalými následkami.
Při takovýchto srážkách většinou zahynou jen strojvedoucí, klasické těžké vozy jsou pro cestující velmi bezpečné i při takovýchto srážkách. To že strojvedoucí přežili přičítám k tomu, že oba byli při smyslech a dobře a včas vyhodnotili situaci. Nechci předjímat závěry vyšetřovatelů, ale na klasickou chybu strojvedoucího to nevidím, sázím na skluz na listí vlaku, co měl zastavit na konci dvoukolejky a když fíra pochopil, že to nebrzdí, vyskočil a možná stihnul dát i echo protijedoucímu fírovi, aby i on se zachránil.
V tom voze spíš záleží na tom kde sedíte. Pokud po směru jízdy, tak stačí blbej stoleček a dokáže vás to asi dobře pocuchat. Osobně jsem zažil najetí osobáku do nákladu v Kařízku a přesto, že jsem byl v posledním voze ze tří, tak jsem ani netušil, jak rychle se člověk může válel na zemi, skoro pod protější sedačkou. Tenkrát to, ale naštěstí bylo u všech bez zranění.
To samozřejmě ano, ale tohle vás pouze zraní. Smrt v důsledku rozmačkání je takřka vyloučená. Pochopitelně člověk se může zabít i pádem z postele (zlomení vazu), ale v takovýchto vozech je ta pravděpodobnost smrti opravdu hodně malá.
Tu sú nejaké fotky naviac a video
https://www.facebook.com/KRPZKE/
Jeden z vlakov zostal po zrážke na koľajniciach, druhý vlak podľa našich informácií visí nad priepasťou.
Z oboch evakuujú ľudí, na mieste je aj hasičský evakuačný autobus. Obaja rušňovodiči mali podľa dostupných informácií pred zrážkou z vlakov vyskočiť. (Korzár)
Čítajte viac: https://domov.sme.sk/c/23556662/zrazka-vlakov-jablonove-nad-turnou-live-online-minuta-po-minute.html
Dle fotek na iDnes to vypadá, že jeden z rychlíků nezastavil ve výhybně na Stůj. Takhle to holt dopadá když se systém který byl původně postavený na dohled třemi lidmi (strojvedoucí + pomocník na mašině, vlakvedoucí hlídající návěsti v hytláku) zredukuje pouze na samotného strojvedoucího. Já fakt nepochopím proč u nás už dávno před padesáti lety nebylo zavedeno něco jako PZB, co by spoustě takových nehod zabránilo.
Je to zejména tím, že u nás se šlo cestou přenosu návěsti na stanoviště, což zdaleka není tak ,,neprůstřelné” jako PZB.
Každopádně s postupným zaváděním ETCS tento typ nehod snad konečně vymizí.
Je to tím, jak se přenos návěsti naimplementoval. LVZ měl v době zavádění plnit spíše informační funkci tak, aby se strojvedoucí dozvěděl o návěstním znaku ještě před jeho spatřením a tím se o něco zvýšila propustnost tratí. Samotný přenos návěstí ale ze své podstaty není o nic horší, ba naopak, proti PZB. Je to jen o implementaci a dalším rozvoji.
Je to neco mezi PZB a LZB, akorat blbe implementovane a bez vyhod obou systemu, pokud budeme uprimni 😀
Zatimco LZB Siemens montoval do metra jeste pred par lety (a jeho problem je nizka kapacita a naklady na infrastrukturu oproti CBTC pres radio), ceskoslovensky „zabezpecovac“ se neosvedcil.
Dokonce i Rusove pak presli na nejaky digitalni system se satelitem, nebo co to je. Tady kolegove na vychod v tom case vymysleli Mirel..
Rusové používají KLUB, který ale stále využívá ALSN nebo ALS-EN. JInak by KLUB byl bez návěstí. Ale když jsme u ALSN, i to víceméně umí zabránit projetí při v>20 km/h.
Ostatně logika mobilní jednotky, kdy se ztráta červeného kódu vyhodnotí jako projetí u nás nebyla použita kvůli opakovaným výstrahám a 4znakému AB. Bohužel, kódování má obrovský potenciál, ale naše národní implementace je tragická.
* zabránit projetí v případě KLUBu, samotné ALSN umí zastavit po projetí v>20 km/h.
KLUB v sebe implementuje funkciu ALSN, resp. ALS-EN, ale súčasne aj používa GLONASS (resp. asi aj GPS) , pretože na zobracovacej jednotke zobrazuje popis objektu, aj zostávajúcu vzdialenosť ku ktorému sa vlak blíži, napr. návestidlo s konkrétnym označením.
Jj, je to tak. Ale pokud si dobře pamatuju, do KLUBu musí fíra stejně zadávat ručně např. číslo koleje, jede-li odbočkou atd. Kvůli nepřesnosti GPS.
Áno ten proces zadávania udajov, čo som pozeral video na YT mi prisiel dosť zložitý, a áno máte pravdu aj s tým zadávaním traťovej koľaje.
Mirel na trati bez kódu neřeší nic.
Není nad PZB. Náš VZ je skutečně jenom ingormační a nic nezabezpečuje. Skutečný zabezpečovač, např. PZB je restriktivní již při nekorektní jízdě k návěsti Stůj.
PZB vyniká hlavně v poměru jednoduchost a cena / přínos. Na to, jak je to jednoduché zařízení (jak pro obsluhu, tak technicky) toho umí úctyhodně moc. Od infrastruktury vyžaduje jen pevnou maximální vzdálenost umístění předvěsti. Proto by se na ten náš předvěstní chaos – 1-2násobek zábrzdné vzdálenosti – implementovalo vcelku špatně.
Pretoze by to stalo peniaze a este by sa musela pouzit ta zla zapadna technologia, na ktoru stat nemal peniaze. Kusok odtial raz moj otec uviazol v zapche a zufakalo auta az po strechu. Freza prisla az o 24h a iba kvoli tomu, ze nejaky papalas komunista potreboval do Bratislavy a cesta bola neprejazdna.
Ale no tak, v Rumunsku a Jugoslávii PZB resp. Indusi měli
Přečtěte si obvyklé diskuze na dopravních serverech o ETCS: „Nám zoceleným stachanovcům žádný blbý počítač nebude kecat do toho, kdy to napereme do vlaku před sebou!“
No ono to ETCS taky není takový zázrak jak se prezentuje.
Proti tomu, co jsme doteď měli, to zázrak je.
Je to systém, který dokáže spolehlivě ohlídat strojvedoucího a téměř 100% předcházet projetí návěstidel. A to všechno s minimem technických zařízení v kolejišti.
a Letovice byly co? – strojvedoucí osobáku dal „protlačení“ a najednou byl na stejný koleji, co rychlík, který měl postaveno na odjezd – tam zaůčinkovalo ZZ který vydalo povel etcs, aby vlaky zastavilo – ovšem, rychlík stál u dopravy, kdyby stál kousek od návěstidla, byli by v sobě výchozím vlakům to jen omezí rychlost, jinak je to nehlídá vůbec, protože ten akorát možná ví, ve které oblasti se nacházíte, ale neví ve které stanici, natož na které koleji – takže, pokud nevidíte na návěstidlo (mlha, směrové poměry) tak se musíte dotazovat, jestli máte postaveno – a pokud zaměníte návěstidla, tak… Číst vice »
Balízy jsou umísťovány mimo jiné na SK před návěstidlo a dokud palubní část nemá informaci o poloze, dovoluje maximální rychlost 40 km/h. Takže ano, projetí návěstidla možné je, ale jenom v případě výchozího vlaku, rychlostí maximálně 40km/h a ještě před jeho projetím aktivuje ETCS brzdy. V případě výchozího vlaku to vlastně dělá minimálně to co PZB.
Pokud jsem napsal nějaký nesmysl a někdo znalejší mě opraví, budu jedině rád.
Jen jste nenapsal, že ETCS lze „potlačit“ (viz Letovice), a pak se klidně projede i červená.
Potlačení má své pravidla. Ty se museji dodržet. Jakmile se začne tzv. myslet, tak se dá nekorektně projet.
Obecně vzato u jizdy na ETCS není clověk osvobozen jak si mnozí myslí.
ETCS L1 je bodový zabezpečovač, ETCS L2 je liniová varianta…
Letovice byly hlavně diletanstvím.
Ano ale pokud bych ty návěstidla zaměnil a projel kolem Stůj, tak mě ETCS okamžitě zastaví, a nemám šanci se dostat k námezniku.
Jenom tahle funkce by zachránila jendo Pendolino a jednoho strojvedoucího..
Systém potlačení by měl být ze své podstaty používán jen velmi vzácně. Bohužel na síti SŽ je nutno jej používat dennodenně, což vede ke zlému návyku.
Není však úplná pravda, že by OBU neznala u výchozího vlaku svou polohu. Pokud totiž neděláš reset, tak ji alespoň při obratu většinou zná (a dokáže tak i u výchozího vlaku zabránit projetí, i když ne vždy). Což si lze například i v těch Letovicích velmi snadno ověřit. Zde je opět ETCS záměrně degradováno rozhodnutím SŽ.
Jednak v Letovicích s ETCS fungovalo jak mělo a omezilo vjezd – že si to fíra přepnul tak aby mohl pokračovat proti Stůj je dost problém a mohl by za to jít bručet (to už není prosté opomenutí / přehlédnutí). Že ve výchozí stanici nehlídá nic, taky není pravda takto doslova, do načtení první balízy omezuje rychlost na 40 km/h, takže zřejmě ještě před klackem dojde k zaúčnkování rychlobrzdy. ETCS L2 není bodový zbezpečovač. L1 je. L2 má průběžnou kontrolu přes radiové spojení, jen při zahájení mise se potřebuje zorientovat, i tak dělá alespoň minimální dohled a při zjištění situace… Číst vice »
Letvice byl připad kdy strojvedouci jel rutinně nebo myslel. Prostě uděkal co neměl dělat.
Ostatní jako obvykle u tebe jenom kecy starokonzervstivce. Dále bez komentáře a minus.
Jo a těch nesmyslů a planých poplachů co generuje… Škody na vozidlech krs zbytečné nouzové brzdění atd.
Kdy nezafungovalo?
Asi to není klasická výhybna, ze stanice Jablonov nad Turňou (vlastně už se stanice Dvorníky–Zádiel) vede dvojkolejka až těsně před Jablonovský tunel, který je jednokolejný.
Odbočka.
Smerem od tunelu na smer Kosice je cca 16,4,km dlouha dvojkolejna trat
citace z novin
Podle aktuálních informací za nehodu může chyba jednoho ze strojvůdců, kdy jeden nedal tomu druhému přednost, řekl slovenský ministr vnitra
Když něco řekne politik, byl bych opatrný. Už je to, že se na dráze „dává přednost“.
Ministr vnitra naštěstí nemusí rozumět dráze, ale asi se v tom někde skrývá informace, že jeden z nich „projel“.
Aj tak by na tejto trati, kde polovica výhybní nie je funkčná, nefungovalo ani to PZB.
Srážky a projetí byly i dřív, při dvoumužných obsluhách. V Hustopečích byli na mašině taky dva a netuším, kolik by toho viděl vlakvedoucí z hytláku.
V Hustopečích byli údajně 3, co jsem slyšel. Jestli je to pravda, netuším.
Byli tam dva.
Ono se údajně začátkem 90.let plánovalo doplnění VZ zabezpečovacími body (čímž by vznikl téměř ideální zabezpečovač s přenosem kódu i zabráněním průjezdu červené), ale nakonec se dala přednost evropské cestě – přípravou ETCS, která trvá poněkud déle, než se původně čekalo.
Snad to měli strojvedoucí rychlé…
Já spíš doufám, že utekli do strojoven.
Píšou, že oba vyskočili.
Podľa info prežili
Dle novinek oba dva vyskočili před nárazem, ještě že tak 🙏🏻
No ten co jel k tunelu po dvojkolejce a brzdil o stosest protoze videl pred sebou cervenou, tak u toho je vyskoceni mozna „jeste ze tak“. Ale ten co vyletel v plne rychlosti z tunelu, tam jestli vyskocil fira z masiny, tak ten nemel zrovna moc bezpecne opusteni pracoviste.
Tak podle slovenských zpráv vyskočil jen jeden, druhý převezen ve vážném stavu do nemocnice.
Tak mu přejme, ať se z toho co nejdřív dostane.