Můžete mi prosím vysvětlit, kdo že je ten v článku zmíněný Šulaj Estok? Jeho názor na železniční provoz a jeho řízení (jeden z díru pochybil a nedal přednost) je poměrně novátorský.Nebo se Slovensku zavedla třeba přednost zprava i na železnici?
Článek průběžně aktualizujeme, počty zraněných se nicméně silně rozchází. Každá z dotčených stran uvádí jiné číslo. Ministři se blíží ke stovce, záchranáři cca 66, ZSSK píše 30. Situaci sledujeme a číslo budeme upřesňovat podle relevantnosti a aktuálnosti.
Tomáš Záruba
1 hodina
>“nejde o systémovou chybu, nýbrž o selhání lidského faktoru“
To je ale blb. Samozřejmě je to systémová chyba, když je „systém“ postaven čistě na člověku.
Tam se žádné tratě nekřižují, to vydala ZSSK nějakou blbost …nebo se smysl ztratil v překladu?
Měl jsem za to, že v podobných odbočkách bývá odvratná kolej, aby se toto nestávalo. Důvody projetí mohou být různé – nepozornost, technická závada, listí… – a odvrat by následky zmírnil. Je nějaký konkrétní důvod, proč tady není?
Tak jsem to dohledal a omlouvám se SŽ, výroku „Celý systém bezpečnosti je postaven na tom, že na červenou se prostě nejezdí,“ se dopustil ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář (v souvislosti se srážkou vlaků RJ a nákladního v Pardubicích).
Může mi někdo vysvětlit proč v té výhybně před tunelem není odvratná kolej, neboli šturc? Nespekuluji o příčině nehody, ale tohle nějak nemůžu strávit.
A řekl bych že proto, že aby odravt fungoval, musely by ty výhybky být mnohem dál od tunelu (odvrat v současné konfuguraci by jen způsobil náraz do portálu tunelu (nebo pád z náspu na druhé straně), což by bylo ještě mnohem horší.
No a to se zřejmě nechtělo, protože by se tím prodloužil jednokolejný úsek.
Jasně, teď to vypadá jako dobrý nápad, ale jistě byly i takové argumenty proti.
Nevím, jestli ŽSR změnily terminologii, ale historicky to byla výhybňa Tunel. Osobně si myslím, že se tam ty odvraty neudělaly, protože se chtělo šetřit a byla vize, že výhledově bude dvoukolejná celá trať Zvolen – Košice (ten tunel by šel reálně na řadu asi až poslední, takže zrovna tam by ten odvrat našel využití nejdéle).
Za chybějícím odvratem mohla být i snaha ušetřit jednu štíhlou výhybku. Podle toho co se tady o tom úseku psalo v článku o jedné starší nehodě, tak se tady ty stavební práce docela komplikovaly a natahovaly (než se tady nedaleko ošklivě srazily nákladní vlaky).
Marek Janík
2 hodin
Jestli tohle skončí opravdu s 0 mrtvých, tak je to mega-zázrak. A velká klika, že se to neutrhlo ze svahu dolů.
To jo, sedět v tom prvním voze, který se po nehodě vydal směrem ze svahu dolů, neviděl bych to v tu chvíli na velké naděje. Naštěstí zůstal tam, kde je.
No to klika je, ale to by priciny nehody musely byt uplne jine. Fira z vlaku pred tunelem evidentne do tunelu nemel zamer vjet, „akorat“ nestihl dobrzdit pred nameznikem.
gringoAD
2 hodin
To musela být strašná rana … ta lokomotiva vypadá děsivě …
Z fotek vypadá, že se vagóny nezlomily, jako minule u RegioJetu. Tedy šance na přežití všech. Jen strojvedoucí musí při takovýchto nehodách vyskočit, nebo běžet dozadu.
Nějaký částečný lom je vidět ve stěně a střeše prvního vozu za tou lokomotivou, která zůstala na kolejích. Těžko říct, co to znamená pro osoby uvnitř, ale souhlasím, že deformace je o hodně menší než u RegioJetu v Pardubicích.
Těžko srovnávat, tam bylo více vozů za a lokomotivy dokonale odolaly, takže veškerá energie šla do prvního vozu, tady šla většina energie do Brejlovce, kterého půlka chybí a přesto má první vůz prohnutou skříň. Ale zase rychlost možná byla vyšší, nevím kolik.
berka496
2 hodin
Sice žádný mrtvý, ale dva jsou v kritickém stavu 🙁 .
Podle fotek odhaduji že ten co jel z dvoukolejky projel návěstidlo a trefili se někde na té výhybce, 757 co zůstala na kolejích je trefená z boku a odrazila se zpět, a tu druhou to shodilo dolů
Podle fotek a toho videa jsou vidět úplně černé koleje, v tomto období to opravdu klouže jako čert nejen po ránu. Stačí jen trochu podcenit situaci a sáně jak vyšité 🤔 Hlavně, že všichni přežili.
Konečně někdo kdo pouze neřeší poškození vozů, ale i že to projetí návěstidla není přece úmysl strojvůdce. Nemám znalost tratě na které se to stalo. Takže neřeším sklon zda jel do převýšení nebo z kopce. Ale od 6-10 jsme bojovali s 2700t vlakem a čtyřma lokomotivama. Mrholení, listí a koleje jak osliznuté. A samozřejmě to platí pro rozjezd tak i brzdění. A to že těžký vlak ve finále alespoň na tomhle brzdí lépe než osobní lehký. Osobní vlak ty sáně chytne mnohem rychleji a obzvlášť když osobní vlak má veliké brzdící procento na váhu vlaku. Hlavně ať je co nejmíň… Číst vice »
anonym03
3 hodin
Tak to je teď spodní Slovensko paralyzováno, když přišlo o obě soupravy Gemeranů… #černýhumor
Spíš to asi bylo myšleno tak, že provoz v této oblasti je tak mizerný, že ty dvě soupravy to zvládaly pokrývat kompletně, a teď nebude čím jezdit. Ale moc se to nepovedlo.
Chodia tam rýchliky v dvojhodinovom takte, čo je väčšinou aj na podobných regionálnych tratiach v ČR.
Petr0003
3 hodin
No jo, vláda boujuje proti progresivismu, ale nechá konzervativně bourat vlaky. Holt špatně nastavané priorty. Snad se toho nedočkáme i u nás, když má mít SPD ministerstvo dopravy.
Na to jsem zvědavý. Historicky tu už nějací „ministři dopravy – odborníci“ byli, ale že by to byla záruka úspěchu se říct nedá (ahóóój!).
Předpokládám, že ten příspěvek byl míněn mírně ironicky.
czhunter
3 hodin
To měli štěstí v neštěstí, že se vlaky nesrazily v tunelu.
blbost, ten co přijížděl z dvoukolejky projel návěstidlo.
knedlo
3 hodin
Neskutočná morda to musela byť. Videl som aj iné fotky, hádam časom pribudnú aj tu. Očakávam mŕtvoly. Vyzerá, že to bude veľká tragédia. Tie dva okuliarniky asi dojazdili.
Při takovýchto srážkách většinou zahynou jen strojvedoucí, klasické těžké vozy jsou pro cestující velmi bezpečné i při takovýchto srážkách. To že strojvedoucí přežili přičítám k tomu, že oba byli při smyslech a dobře a včas vyhodnotili situaci. Nechci předjímat závěry vyšetřovatelů, ale na klasickou chybu strojvedoucího to nevidím, sázím na skluz na listí vlaku, co měl zastavit na konci dvoukolejky a když fíra pochopil, že to nebrzdí, vyskočil a možná stihnul dát i echo protijedoucímu fírovi, aby i on se zachránil.
V tom voze spíš záleží na tom kde sedíte. Pokud po směru jízdy, tak stačí blbej stoleček a dokáže vás to asi dobře pocuchat. Osobně jsem zažil najetí osobáku do nákladu v Kařízku a přesto, že jsem byl v posledním voze ze tří, tak jsem ani netušil, jak rychle se člověk může válel na zemi, skoro pod protější sedačkou. Tenkrát to, ale naštěstí bylo u všech bez zranění.
Jeden z vlakov zostal po zrážke na koľajniciach, druhý vlak podľa našich informácií visí nad priepasťou.
Z oboch evakuujú ľudí, na mieste je aj hasičský evakuačný autobus. Obaja rušňovodiči mali podľa dostupných informácií pred zrážkou z vlakov vyskočiť. (Korzár)
Dle fotek na iDnes to vypadá, že jeden z rychlíků nezastavil ve výhybně na Stůj. Takhle to holt dopadá když se systém který byl původně postavený na dohled třemi lidmi (strojvedoucí + pomocník na mašině, vlakvedoucí hlídající návěsti v hytláku) zredukuje pouze na samotného strojvedoucího. Já fakt nepochopím proč u nás už dávno před padesáti lety nebylo zavedeno něco jako PZB, co by spoustě takových nehod zabránilo.
Je to zejména tím, že u nás se šlo cestou přenosu návěsti na stanoviště, což zdaleka není tak ,,neprůstřelné” jako PZB.
Každopádně s postupným zaváděním ETCS tento typ nehod snad konečně vymizí.
Je to tím, jak se přenos návěsti naimplementoval. LVZ měl v době zavádění plnit spíše informační funkci tak, aby se strojvedoucí dozvěděl o návěstním znaku ještě před jeho spatřením a tím se o něco zvýšila propustnost tratí. Samotný přenos návěstí ale ze své podstaty není o nic horší, ba naopak, proti PZB. Je to jen o implementaci a dalším rozvoji.
Je to neco mezi PZB a LZB, akorat blbe implementovane a bez vyhod obou systemu, pokud budeme uprimni 😀
Zatimco LZB Siemens montoval do metra jeste pred par lety (a jeho problem je nizka kapacita a naklady na infrastrukturu oproti CBTC pres radio), ceskoslovensky „zabezpecovac“ se neosvedcil.
Dokonce i Rusove pak presli na nejaky digitalni system se satelitem, nebo co to je. Tady kolegove na vychod v tom case vymysleli Mirel..
Rusové používají KLUB, který ale stále využívá ALSN nebo ALS-EN. JInak by KLUB byl bez návěstí. Ale když jsme u ALSN, i to víceméně umí zabránit projetí při v>20 km/h.
Ostatně logika mobilní jednotky, kdy se ztráta červeného kódu vyhodnotí jako projetí u nás nebyla použita kvůli opakovaným výstrahám a 4znakému AB. Bohužel, kódování má obrovský potenciál, ale naše národní implementace je tragická.
KLUB v sebe implementuje funkciu ALSN, resp. ALS-EN, ale súčasne aj používa GLONASS (resp. asi aj GPS) , pretože na zobracovacej jednotke zobrazuje popis objektu, aj zostávajúcu vzdialenosť ku ktorému sa vlak blíži, napr. návestidlo s konkrétnym označením.
Pretoze by to stalo peniaze a este by sa musela pouzit ta zla zapadna technologia, na ktoru stat nemal peniaze. Kusok odtial raz moj otec uviazol v zapche a zufakalo auta az po strechu. Freza prisla az o 24h a iba kvoli tomu, ze nejaky papalas komunista potreboval do Bratislavy a cesta bola neprejazdna.
Přečtěte si obvyklé diskuze na dopravních serverech o ETCS: „Nám zoceleným stachanovcům žádný blbý počítač nebude kecat do toho, kdy to napereme do vlaku před sebou!“
Proti tomu, co jsme doteď měli, to zázrak je.
Je to systém, který dokáže spolehlivě ohlídat strojvedoucího a téměř 100% předcházet projetí návěstidel. A to všechno s minimem technických zařízení v kolejišti.
a Letovice byly co? – strojvedoucí osobáku dal „protlačení“ a najednou byl na stejný koleji, co rychlík, který měl postaveno na odjezd – tam zaůčinkovalo ZZ který vydalo povel etcs, aby vlaky zastavilo – ovšem, rychlík stál u dopravy, kdyby stál kousek od návěstidla, byli by v sobě výchozím vlakům to jen omezí rychlost, jinak je to nehlídá vůbec, protože ten akorát možná ví, ve které oblasti se nacházíte, ale neví ve které stanici, natož na které koleji – takže, pokud nevidíte na návěstidlo (mlha, směrové poměry) tak se musíte dotazovat, jestli máte postaveno – a pokud zaměníte návěstidla, tak… Číst vice »
Balízy jsou umísťovány mimo jiné na SK před návěstidlo a dokud palubní část nemá informaci o poloze, dovoluje maximální rychlost 40 km/h. Takže ano, projetí návěstidla možné je, ale jenom v případě výchozího vlaku, rychlostí maximálně 40km/h a ještě před jeho projetím aktivuje ETCS brzdy. V případě výchozího vlaku to vlastně dělá minimálně to co PZB.
Pokud jsem napsal nějaký nesmysl a někdo znalejší mě opraví, budu jedině rád.
Asi to není klasická výhybna, ze stanice Jablonov nad Turňou (vlastně už se stanice Dvorníky–Zádiel) vede dvojkolejka až těsně před Jablonovský tunel, který je jednokolejný.
citace z novin
Podle aktuálních informací za nehodu může chyba jednoho ze strojvůdců, kdy jeden nedal tomu druhému přednost, řekl slovenský ministr vnitra
No ten co jel k tunelu po dvojkolejce a brzdil o stosest protoze videl pred sebou cervenou, tak u toho je vyskoceni mozna „jeste ze tak“. Ale ten co vyletel v plne rychlosti z tunelu, tam jestli vyskocil fira z masiny, tak ten nemel zrovna moc bezpecne opusteni pracoviste.
Můžete mi prosím vysvětlit, kdo že je ten v článku zmíněný Šulaj Estok? Jeho názor na železniční provoz a jeho řízení (jeden z díru pochybil a nedal přednost) je poměrně novátorský.Nebo se Slovensku zavedla třeba přednost zprava i na železnici?
Žiaľ, je u nás ministrom vnútra…
Odborník na nákup hasičských aut a gruzínskou legii. Momentálně v procesu rekvalifikace na železničního experta.
„Strojvedoucí nedal přednost“
Proboha co to je?
Na Seznamu dokonce psali, že za nehodu může jeden z VLAKVEDOUCÍCH, že nedal přednost !
Člověk, který z dopravních prostředků zná pouze automobil a myslí si, že všechny ostatní fungují stejně.
Slovensko.
Článek průběžně aktualizujeme, počty zraněných se nicméně silně rozchází. Každá z dotčených stran uvádí jiné číslo. Ministři se blíží ke stovce, záchranáři cca 66, ZSSK píše 30. Situaci sledujeme a číslo budeme upřesňovat podle relevantnosti a aktuálnosti.
>“nejde o systémovou chybu, nýbrž o selhání lidského faktoru“
To je ale blb. Samozřejmě je to systémová chyba, když je „systém“ postaven čistě na člověku.
Letos jsem tu trat shodou okolnosti krome vylukoveho useku Lucenec – Jesenske projel celou. A uz na pohled je stav vsech stanic otresny.
Tam to bylo celé otřesné už před 25 lety 🙂
Tam se žádné tratě nekřižují, to vydala ZSSK nějakou blbost …nebo se smysl ztratil v překladu?
Měl jsem za to, že v podobných odbočkách bývá odvratná kolej, aby se toto nestávalo. Důvody projetí mohou být různé – nepozornost, technická závada, listí… – a odvrat by následky zmírnil. Je nějaký konkrétní důvod, proč tady není?
V civilizovaných státech na takových tratích bývá zabezpečovací zařízení které zabrání jízdě na obsazenou kolej.
odvraty se za minulých dob stavěly po spádu, ne proti němu
To se spádem nemá co do činění. Vetšina odboček, co si vybavuji, odvrat měla.
Možná odvrat není, protože jsou na obou koncích dopravny.
Jak by rekl ministr Hňupka. Proste projel cervenou. A na cervenou se co? NEJEZDI !
To řekl někdo ze SŽ.
Rekl to slovensky ministr vnitra Sutaj-Estok.
Tak jsem to dohledal a omlouvám se SŽ, výroku „Celý systém bezpečnosti je postaven na tom, že na červenou se prostě nejezdí,“ se dopustil ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář (v souvislosti se srážkou vlaků RJ a nákladního v Pardubicích).
??
1) Kupka to neřekl.
2) Komolení příjmení lidí je nějaký nový sport?
Vy asi nebudete nejostřejší tužka v penálu, co?
Může mi někdo vysvětlit proč v té výhybně před tunelem není odvratná kolej, neboli šturc? Nespekuluji o příčině nehody, ale tohle nějak nemůžu strávit.
Nie je a ani nikdy nebola, takže bezpečnosť tam je len čisto na návestidlách bez prenosu kódu
Není to výhybna.
A řekl bych že proto, že aby odravt fungoval, musely by ty výhybky být mnohem dál od tunelu (odvrat v současné konfuguraci by jen způsobil náraz do portálu tunelu (nebo pád z náspu na druhé straně), což by bylo ještě mnohem horší.
No a to se zřejmě nechtělo, protože by se tím prodloužil jednokolejný úsek.
Jasně, teď to vypadá jako dobrý nápad, ale jistě byly i takové argumenty proti.
No, možná by to nebyl náraz přímo do portálu – možná jen do opěrné zdi … což je jen o malý kousíček lepší.
Nevím, jestli ŽSR změnily terminologii, ale historicky to byla výhybňa Tunel. Osobně si myslím, že se tam ty odvraty neudělaly, protože se chtělo šetřit a byla vize, že výhledově bude dvoukolejná celá trať Zvolen – Košice (ten tunel by šel reálně na řadu asi až poslední, takže zrovna tam by ten odvrat našel využití nejdéle).
Jo, je klidně možné že „de jure“ to výbna je – ale pohledem na mapu je vidět, že „de facto“ to výhybna není.
Za chybějícím odvratem mohla být i snaha ušetřit jednu štíhlou výhybku. Podle toho co se tady o tom úseku psalo v článku o jedné starší nehodě, tak se tady ty stavební práce docela komplikovaly a natahovaly (než se tady nedaleko ošklivě srazily nákladní vlaky).
Jestli tohle skončí opravdu s 0 mrtvých, tak je to mega-zázrak. A velká klika, že se to neutrhlo ze svahu dolů.
To jo, sedět v tom prvním voze, který se po nehodě vydal směrem ze svahu dolů, neviděl bych to v tu chvíli na velké naděje. Naštěstí zůstal tam, kde je.
A další klika, že se to nestalo v tunelu.
No to klika je, ale to by priciny nehody musely byt uplne jine. Fira z vlaku pred tunelem evidentne do tunelu nemel zamer vjet, „akorat“ nestihl dobrzdit pred nameznikem.
To musela být strašná rana … ta lokomotiva vypadá děsivě …
kamera v okolí zachytila prejazd vlaku a následne strašnú ranu – na tn.sk
Ten rychlík z výhybny musel dostat pořádnou ránu, když je zlomený i vagón za ním. Oba fírové měli pořádnou kliku, že včas rozeznali blížící se průser.
Ne nutne, jen lokomotiva ma vetsinou vetsi odolnost, a tak sila te srazky se prenese na vagony za ni, viz napr. nehoda RegioJetu v Pardubicich.
Jenže tady vidíte, že lokomotiva (na rozdíl od Pardubic) rozhodně neodolala a necelá půlka skříně je pryč – což pohltilo hodně energie.
Já si vždy při diskuzích, že je pro bezpečnost strojvedoucího lepší stará lokomotiva než modernější EMU/DMU vzpomněl na tuhle nehodu ze Slovenska:
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-evropa-strojvedouci-vcasnym-brzdenim-zachranil-zivoty-cestujicich-sam-zemrel-179450
Rámy v moderních strojích jsou mnohem lepší ochranou, než stará lokomotiva.
Tak i panpundekl má větší odolnost, než Jančurovo shnilé lehátkáče.
Proč je ten vagon ŽSSK za mašinou prohnutý, jakoby mu povolil nosný rám?
Vozy RegioJetu jsou jiná kategorie.
A experti se opět slétají.
Z fotek vypadá, že se vagóny nezlomily, jako minule u RegioJetu. Tedy šance na přežití všech. Jen strojvedoucí musí při takovýchto nehodách vyskočit, nebo běžet dozadu.
Mašiny se také nezaklesly do sebe, ale šly do boku.
Protoze nejely celne po jedne koleji proti sobe.
Nějaký částečný lom je vidět ve stěně a střeše prvního vozu za tou lokomotivou, která zůstala na kolejích. Těžko říct, co to znamená pro osoby uvnitř, ale souhlasím, že deformace je o hodně menší než u RegioJetu v Pardubicích.
Taky nevyskočil žádný vagon a nezramoval zadní stanoviště lokomotivy, což se tomu 2000 tun težkému nákladu stalo. Možná to bude hmotností.
Keď už chceme toľko porovnávať, tak v Pardubiciach sa vlaky zrazili čelne na rovnej koľaji, tu to skôr vyzerá na čiastočne bočný v blízkosti výhybky
S porovnáváním začal filias, tak piště jemu, že jsou to rozdílné případy.
Těch vozů bylo méně, to hrálo jistě také roli, proto se nezdeformovaly….
Těžko srovnávat, tam bylo více vozů za a lokomotivy dokonale odolaly, takže veškerá energie šla do prvního vozu, tady šla většina energie do Brejlovce, kterého půlka chybí a přesto má první vůz prohnutou skříň. Ale zase rychlost možná byla vyšší, nevím kolik.
Sice žádný mrtvý, ale dva jsou v kritickém stavu 🙁 .
Budeme držať palce aby to zvládli!
Podle fotek odhaduji že ten co jel z dvoukolejky projel návěstidlo a trefili se někde na té výhybce, 757 co zůstala na kolejích je trefená z boku a odrazila se zpět, a tu druhou to shodilo dolů
Jo, opravdu to vypadá tak, že stojí za návěstidlem, ale zároveň ještě „couvnul“ kus zpátky za místo srážky.
Podle fotek a toho videa jsou vidět úplně černé koleje, v tomto období to opravdu klouže jako čert nejen po ránu. Stačí jen trochu podcenit situaci a sáně jak vyšité 🤔 Hlavně, že všichni přežili.
https://www.facebook.com/share/v/1THgyAUHVD/?mibextid=wwXIfr
Tady je i zřejmé že brzdil, ale nevyšlo to
To stále neospravedlňuje to, že nedokázal včas zastaviť v stúpaní.
Konečně někdo kdo pouze neřeší poškození vozů, ale i že to projetí návěstidla není přece úmysl strojvůdce. Nemám znalost tratě na které se to stalo. Takže neřeším sklon zda jel do převýšení nebo z kopce. Ale od 6-10 jsme bojovali s 2700t vlakem a čtyřma lokomotivama. Mrholení, listí a koleje jak osliznuté. A samozřejmě to platí pro rozjezd tak i brzdění. A to že těžký vlak ve finále alespoň na tomhle brzdí lépe než osobní lehký. Osobní vlak ty sáně chytne mnohem rychleji a obzvlášť když osobní vlak má veliké brzdící procento na váhu vlaku. Hlavně ať je co nejmíň… Číst vice »
Tak to je teď spodní Slovensko paralyzováno, když přišlo o obě soupravy Gemeranů… #černýhumor
Pokud je Slovensko Horní Uhry, tak spodní Slovensko by logicky mělo být Maďarsko. To ovšem není tento případ. #jazykovýhumor
Spíš to asi bylo myšleno tak, že provoz v této oblasti je tak mizerný, že ty dvě soupravy to zvládaly pokrývat kompletně, a teď nebude čím jezdit. Ale moc se to nepovedlo.
Jezdí tam tři soupravy a jedna bageta 😉
Bagety tam nejazdia.
https://www.55p.cz/zvolen_754_2025/
Chodia tam rýchliky v dvojhodinovom takte, čo je väčšinou aj na podobných regionálnych tratiach v ČR.
No jo, vláda boujuje proti progresivismu, ale nechá konzervativně bourat vlaky. Holt špatně nastavané priorty. Snad se toho nedočkáme i u nás, když má mít SPD ministerstvo dopravy.
SPD ale nasadí odborníky.
Na to jsem zvědavý. Historicky tu už nějací „ministři dopravy – odborníci“ byli, ale že by to byla záruka úspěchu se říct nedá (ahóóój!).
Předpokládám, že ten příspěvek byl míněn mírně ironicky.
To měli štěstí v neštěstí, že se vlaky nesrazily v tunelu.
Zrejme jeden zastavil a druhy mal zle postavenu vlakovu cestu.
Druha moznost je, ze jeden siel na cervenu a stretli sa bokom, preto jeden skoncil az dole, ale pockam radsej na zavery.
blbost, ten co přijížděl z dvoukolejky projel návěstidlo.
Neskutočná morda to musela byť. Videl som aj iné fotky, hádam časom pribudnú aj tu. Očakávam mŕtvoly. Vyzerá, že to bude veľká tragédia. Tie dva okuliarniky asi dojazdili.
Proč mrtvoly? Ty vozy tak zničené nejsou.
Osudy okuliarniků“ nikoho normální nezajímají. Hlavní je, aby lidé byli v pořádku.
Už aj polícia oficiálne informovala, že všetci prežili
Ak všetci prežili, tak to možno považovať za zázrak. Ostáva dúfať, že prežili bez ťažkej ujmy na zdraví s trvalými následkami.
Při takovýchto srážkách většinou zahynou jen strojvedoucí, klasické těžké vozy jsou pro cestující velmi bezpečné i při takovýchto srážkách. To že strojvedoucí přežili přičítám k tomu, že oba byli při smyslech a dobře a včas vyhodnotili situaci. Nechci předjímat závěry vyšetřovatelů, ale na klasickou chybu strojvedoucího to nevidím, sázím na skluz na listí vlaku, co měl zastavit na konci dvoukolejky a když fíra pochopil, že to nebrzdí, vyskočil a možná stihnul dát i echo protijedoucímu fírovi, aby i on se zachránil.
V tom voze spíš záleží na tom kde sedíte. Pokud po směru jízdy, tak stačí blbej stoleček a dokáže vás to asi dobře pocuchat. Osobně jsem zažil najetí osobáku do nákladu v Kařízku a přesto, že jsem byl v posledním voze ze tří, tak jsem ani netušil, jak rychle se člověk může válel na zemi, skoro pod protější sedačkou. Tenkrát to, ale naštěstí bylo u všech bez zranění.
Tu sú nejaké fotky naviac a video
https://www.facebook.com/KRPZKE/
Jeden z vlakov zostal po zrážke na koľajniciach, druhý vlak podľa našich informácií visí nad priepasťou.
Z oboch evakuujú ľudí, na mieste je aj hasičský evakuačný autobus. Obaja rušňovodiči mali podľa dostupných informácií pred zrážkou z vlakov vyskočiť. (Korzár)
Čítajte viac: https://domov.sme.sk/c/23556662/zrazka-vlakov-jablonove-nad-turnou-live-online-minuta-po-minute.html
Dle fotek na iDnes to vypadá, že jeden z rychlíků nezastavil ve výhybně na Stůj. Takhle to holt dopadá když se systém který byl původně postavený na dohled třemi lidmi (strojvedoucí + pomocník na mašině, vlakvedoucí hlídající návěsti v hytláku) zredukuje pouze na samotného strojvedoucího. Já fakt nepochopím proč u nás už dávno před padesáti lety nebylo zavedeno něco jako PZB, co by spoustě takových nehod zabránilo.
Je to zejména tím, že u nás se šlo cestou přenosu návěsti na stanoviště, což zdaleka není tak ,,neprůstřelné” jako PZB.
Každopádně s postupným zaváděním ETCS tento typ nehod snad konečně vymizí.
Je to tím, jak se přenos návěsti naimplementoval. LVZ měl v době zavádění plnit spíše informační funkci tak, aby se strojvedoucí dozvěděl o návěstním znaku ještě před jeho spatřením a tím se o něco zvýšila propustnost tratí. Samotný přenos návěstí ale ze své podstaty není o nic horší, ba naopak, proti PZB. Je to jen o implementaci a dalším rozvoji.
Je to neco mezi PZB a LZB, akorat blbe implementovane a bez vyhod obou systemu, pokud budeme uprimni 😀
Zatimco LZB Siemens montoval do metra jeste pred par lety (a jeho problem je nizka kapacita a naklady na infrastrukturu oproti CBTC pres radio), ceskoslovensky „zabezpecovac“ se neosvedcil.
Dokonce i Rusove pak presli na nejaky digitalni system se satelitem, nebo co to je. Tady kolegove na vychod v tom case vymysleli Mirel..
Rusové používají KLUB, který ale stále využívá ALSN nebo ALS-EN. JInak by KLUB byl bez návěstí. Ale když jsme u ALSN, i to víceméně umí zabránit projetí při v>20 km/h.
Ostatně logika mobilní jednotky, kdy se ztráta červeného kódu vyhodnotí jako projetí u nás nebyla použita kvůli opakovaným výstrahám a 4znakému AB. Bohužel, kódování má obrovský potenciál, ale naše národní implementace je tragická.
* zabránit projetí v případě KLUBu, samotné ALSN umí zastavit po projetí v>20 km/h.
KLUB v sebe implementuje funkciu ALSN, resp. ALS-EN, ale súčasne aj používa GLONASS (resp. asi aj GPS) , pretože na zobracovacej jednotke zobrazuje popis objektu, aj zostávajúcu vzdialenosť ku ktorému sa vlak blíži, napr. návestidlo s konkrétnym označením.
Jj, je to tak. Ale pokud si dobře pamatuju, do KLUBu musí fíra stejně zadávat ručně např. číslo koleje, jede-li odbočkou atd. Kvůli nepřesnosti GPS.
Áno ten proces zadávania udajov, čo som pozeral video na YT mi prisiel dosť zložitý, a áno máte pravdu aj s tým zadávaním traťovej koľaje.
Mirel na trati bez kódu neřeší nic.
Pretoze by to stalo peniaze a este by sa musela pouzit ta zla zapadna technologia, na ktoru stat nemal peniaze. Kusok odtial raz moj otec uviazol v zapche a zufakalo auta az po strechu. Freza prisla az o 24h a iba kvoli tomu, ze nejaky papalas komunista potreboval do Bratislavy a cesta bola neprejazdna.
Ale no tak, v Rumunsku a Jugoslávii PZB resp. Indusi měli
Přečtěte si obvyklé diskuze na dopravních serverech o ETCS: „Nám zoceleným stachanovcům žádný blbý počítač nebude kecat do toho, kdy to napereme do vlaku před sebou!“
No ono to ETCS taky není takový zázrak jak se prezentuje.
Proti tomu, co jsme doteď měli, to zázrak je.
Je to systém, který dokáže spolehlivě ohlídat strojvedoucího a téměř 100% předcházet projetí návěstidel. A to všechno s minimem technických zařízení v kolejišti.
a Letovice byly co? – strojvedoucí osobáku dal „protlačení“ a najednou byl na stejný koleji, co rychlík, který měl postaveno na odjezd – tam zaůčinkovalo ZZ který vydalo povel etcs, aby vlaky zastavilo – ovšem, rychlík stál u dopravy, kdyby stál kousek od návěstidla, byli by v sobě výchozím vlakům to jen omezí rychlost, jinak je to nehlídá vůbec, protože ten akorát možná ví, ve které oblasti se nacházíte, ale neví ve které stanici, natož na které koleji – takže, pokud nevidíte na návěstidlo (mlha, směrové poměry) tak se musíte dotazovat, jestli máte postaveno – a pokud zaměníte návěstidla, tak… Číst vice »
Balízy jsou umísťovány mimo jiné na SK před návěstidlo a dokud palubní část nemá informaci o poloze, dovoluje maximální rychlost 40 km/h. Takže ano, projetí návěstidla možné je, ale jenom v případě výchozího vlaku, rychlostí maximálně 40km/h a ještě před jeho projetím aktivuje ETCS brzdy. V případě výchozího vlaku to vlastně dělá minimálně to co PZB.
Pokud jsem napsal nějaký nesmysl a někdo znalejší mě opraví, budu jedině rád.
ETCS L1 je bodový zabezpečovač, ETCS L2 je liniová varianta…
Letovice byly hlavně diletanstvím.
Kdy nezafungovalo?
Asi to není klasická výhybna, ze stanice Jablonov nad Turňou (vlastně už se stanice Dvorníky–Zádiel) vede dvojkolejka až těsně před Jablonovský tunel, který je jednokolejný.
Odbočka.
Smerem od tunelu na smer Kosice je cca 16,4,km dlouha dvojkolejna trat
citace z novin
Podle aktuálních informací za nehodu může chyba jednoho ze strojvůdců, kdy jeden nedal tomu druhému přednost, řekl slovenský ministr vnitra
Když něco řekne politik, byl bych opatrný. Už je to, že se na dráze „dává přednost“.
Ministr vnitra naštěstí nemusí rozumět dráze, ale asi se v tom někde skrývá informace, že jeden z nich „projel“.
Aj tak by na tejto trati, kde polovica výhybní nie je funkčná, nefungovalo ani to PZB.
Srážky a projetí byly i dřív, při dvoumužných obsluhách. V Hustopečích byli na mašině taky dva a netuším, kolik by toho viděl vlakvedoucí z hytláku.
Snad to měli strojvedoucí rychlé…
Já spíš doufám, že utekli do strojoven.
Píšou, že oba vyskočili.
Podľa info prežili
Dle novinek oba dva vyskočili před nárazem, ještě že tak 🙏🏻
No ten co jel k tunelu po dvojkolejce a brzdil o stosest protoze videl pred sebou cervenou, tak u toho je vyskoceni mozna „jeste ze tak“. Ale ten co vyletel v plne rychlosti z tunelu, tam jestli vyskocil fira z masiny, tak ten nemel zrovna moc bezpecne opusteni pracoviste.
Tak podle slovenských zpráv vyskočil jen jeden, druhý převezen ve vážném stavu do nemocnice.