dkv_obrazok

Hrozivá srážka dvou rychlíků na Slovensku, téměř 100 zraněných

Srážka rychlíků na Slovensku. Zdroj: ATESrážka rychlíků na Slovensku. Zdroj: ATE

Několik osob je v kritickém stavu.

Odebírat
Upozornit na
guest
117 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Percula

Můžete mi prosím vysvětlit, kdo že je ten v článku zmíněný Šulaj Estok? Jeho názor na železniční provoz a jeho řízení (jeden z díru pochybil a nedal přednost) je poměrně novátorský.Nebo se Slovensku zavedla třeba přednost zprava i na železnici?

Patrick

Žiaľ, je u nás ministrom vnútra…

Nose Peak

Odborník na nákup hasičských aut a gruzínskou legii. Momentálně v procesu rekvalifikace na železničního experta.

Dave

„Strojvedoucí nedal přednost“
Proboha co to je?

Martin

Na Seznamu dokonce psali, že za nehodu může jeden z VLAKVEDOUCÍCH, že nedal přednost !

Matěj Šedivý

Člověk, který z dopravních prostředků zná pouze automobil a myslí si, že všechny ostatní fungují stejně.

Tomáš Záruba

>“nejde o systémovou chybu, nýbrž o selhání lidského faktoru“

To je ale blb. Samozřejmě je to systémová chyba, když je „systém“ postaven čistě na člověku.

Ondra L.

Letos jsem tu trat shodou okolnosti krome vylukoveho useku Lucenec – Jesenske projel celou. A uz na pohled je stav vsech stanic otresny.

Kubrt

Tam to bylo celé otřesné už před 25 lety 🙂

radim.cenek

Tam se žádné tratě nekřižují, to vydala ZSSK nějakou blbost …nebo se smysl ztratil v překladu?
Měl jsem za to, že v podobných odbočkách bývá odvratná kolej, aby se toto nestávalo. Důvody projetí mohou být různé – nepozornost, technická závada, listí… – a odvrat by následky zmírnil. Je nějaký konkrétní důvod, proč tady není?

Roman

V civilizovaných státech na takových tratích bývá zabezpečovací zařízení které zabrání jízdě na obsazenou kolej.

Practicus

odvraty se za minulých dob stavěly po spádu, ne proti němu

BND30

To se spádem nemá co do činění. Vetšina odboček, co si vybavuji, odvrat měla.
Možná odvrat není, protože jsou na obou koncích dopravny.

RJ1003

Jak by rekl ministr Hňupka. Proste projel cervenou. A na cervenou se co? NEJEZDI !

Kubrt

To řekl někdo ze SŽ.

Ondra L.

Rekl to slovensky ministr vnitra Sutaj-Estok.

Kubrt

Tak jsem to dohledal a omlouvám se SŽ, výroku „Celý systém bezpečnosti je postaven na tom, že na červenou se prostě nejezdí,“ se dopustil ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář (v souvislosti se srážkou vlaků RJ a nákladního v Pardubicích).

Adameczek

??

El Barto

1) Kupka to neřekl.

2) Komolení příjmení lidí je nějaký nový sport?

Tomáš

Vy asi nebudete nejostřejší tužka v penálu, co?

Cargo 10

Může mi někdo vysvětlit proč v té výhybně před tunelem není odvratná kolej, neboli šturc? Nespekuluji o příčině nehody, ale tohle nějak nemůžu strávit.

peter.hudec88

Nie je a ani nikdy nebola, takže bezpečnosť tam je len čisto na návestidlách bez prenosu kódu

czhunter

Není to výhybna.

A řekl bych že proto, že aby odravt fungoval, musely by ty výhybky být mnohem dál od tunelu (odvrat v současné konfuguraci by jen způsobil náraz do portálu tunelu (nebo pád z náspu na druhé straně), což by bylo ještě mnohem horší.

No a to se zřejmě nechtělo, protože by se tím prodloužil jednokolejný úsek.

Jasně, teď to vypadá jako dobrý nápad, ale jistě byly i takové argumenty proti.

czhunter

No, možná by to nebyl náraz přímo do portálu – možná jen do opěrné zdi … což je jen o malý kousíček lepší.

Kubrt

Nevím, jestli ŽSR změnily terminologii, ale historicky to byla výhybňa Tunel. Osobně si myslím, že se tam ty odvraty neudělaly, protože se chtělo šetřit a byla vize, že výhledově bude dvoukolejná celá trať Zvolen – Košice (ten tunel by šel reálně na řadu asi až poslední, takže zrovna tam by ten odvrat našel využití nejdéle).

czhunter

Jo, je klidně možné že „de jure“ to výbna je – ale pohledem na mapu je vidět, že „de facto“ to výhybna není.

182-097

Za chybějícím odvratem mohla být i snaha ušetřit jednu štíhlou výhybku. Podle toho co se tady o tom úseku psalo v článku o jedné starší nehodě, tak se tady ty stavební práce docela komplikovaly a natahovaly (než se tady nedaleko ošklivě srazily nákladní vlaky).

Marek Janík

Jestli tohle skončí opravdu s 0 mrtvých, tak je to mega-zázrak. A velká klika, že se to neutrhlo ze svahu dolů.

Neonym

To jo, sedět v tom prvním voze, který se po nehodě vydal směrem ze svahu dolů, neviděl bych to v tu chvíli na velké naděje. Naštěstí zůstal tam, kde je.

berka496

A další klika, že se to nestalo v tunelu.

TnM

No to klika je, ale to by priciny nehody musely byt uplne jine. Fira z vlaku pred tunelem evidentne do tunelu nemel zamer vjet, „akorat“ nestihl dobrzdit pred nameznikem.

gringoAD

To musela být strašná rana … ta lokomotiva vypadá děsivě …

Romino

kamera v okolí zachytila prejazd vlaku a následne strašnú ranu – na tn.sk

JanO

Ten rychlík z výhybny musel dostat pořádnou ránu, když je zlomený i vagón za ním. Oba fírové měli pořádnou kliku, že včas rozeznali blížící se průser.

Matfyzák

Ne nutne, jen lokomotiva ma vetsinou vetsi odolnost, a tak sila te srazky se prenese na vagony za ni, viz napr. nehoda RegioJetu v Pardubicich.

Y.K.

Jenže tady vidíte, že lokomotiva (na rozdíl od Pardubic) rozhodně neodolala a necelá půlka skříně je pryč – což pohltilo hodně energie.

Neonym

Já si vždy při diskuzích, že je pro bezpečnost strojvedoucího lepší stará lokomotiva než modernější EMU/DMU vzpomněl na tuhle nehodu ze Slovenska:
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-evropa-strojvedouci-vcasnym-brzdenim-zachranil-zivoty-cestujicich-sam-zemrel-179450
Rámy v moderních strojích jsou mnohem lepší ochranou, než stará lokomotiva.

Jméno

Tak i panpundekl má větší odolnost, než Jančurovo shnilé lehátkáče.

N.N.

Proč je ten vagon ŽSSK za mašinou prohnutý, jakoby mu povolil nosný rám?

XXX

Vozy RegioJetu jsou jiná kategorie.

Jan

A experti se opět slétají.

filias

Z fotek vypadá, že se vagóny nezlomily, jako minule u RegioJetu. Tedy šance na přežití všech. Jen strojvedoucí musí při takovýchto nehodách vyskočit, nebo běžet dozadu.

Smutný jsi

Mašiny se také nezaklesly do sebe, ale šly do boku.

TnM

Protoze nejely celne po jedne koleji proti sobe.

Adam Tywoniak

Nějaký částečný lom je vidět ve stěně a střeše prvního vozu za tou lokomotivou, která zůstala na kolejích. Těžko říct, co to znamená pro osoby uvnitř, ale souhlasím, že deformace je o hodně menší než u RegioJetu v Pardubicích.

N.N.

Taky nevyskočil žádný vagon a nezramoval zadní stanoviště lokomotivy, což se tomu 2000 tun težkému nákladu stalo. Možná to bude hmotností.

Patrick

Keď už chceme toľko porovnávať, tak v Pardubiciach sa vlaky zrazili čelne na rovnej koľaji, tu to skôr vyzerá na čiastočne bočný v blízkosti výhybky

N.N.

S porovnáváním začal filias, tak piště jemu, že jsou to rozdílné případy.

Radek Liška

Těch vozů bylo méně, to hrálo jistě také roli, proto se nezdeformovaly….

Y.K.

Těžko srovnávat, tam bylo více vozů za a lokomotivy dokonale odolaly, takže veškerá energie šla do prvního vozu, tady šla většina energie do Brejlovce, kterého půlka chybí a přesto má první vůz prohnutou skříň. Ale zase rychlost možná byla vyšší, nevím kolik.

berka496

Sice žádný mrtvý, ale dva jsou v kritickém stavu 🙁 .

peter.hudec88

Budeme držať palce aby to zvládli!

2101

Podle fotek odhaduji že ten co jel z dvoukolejky projel návěstidlo a trefili se někde na té výhybce, 757 co zůstala na kolejích je trefená z boku a odrazila se zpět, a tu druhou to shodilo dolů

Rarife

Jo, opravdu to vypadá tak, že stojí za návěstidlem, ale zároveň ještě „couvnul“ kus zpátky za místo srážky.

Zdenoy

Podle fotek a toho videa jsou vidět úplně černé koleje, v tomto období to opravdu klouže jako čert nejen po ránu. Stačí jen trochu podcenit situaci a sáně jak vyšité 🤔 Hlavně, že všichni přežili.

2101

https://www.facebook.com/share/v/1THgyAUHVD/?mibextid=wwXIfr

Tady je i zřejmé že brzdil, ale nevyšlo to

Jeffer

To stále neospravedlňuje to, že nedokázal včas zastaviť v stúpaní.

Cita86

Konečně někdo kdo pouze neřeší poškození vozů, ale i že to projetí návěstidla není přece úmysl strojvůdce. Nemám znalost tratě na které se to stalo. Takže neřeším sklon zda jel do převýšení nebo z kopce. Ale od 6-10 jsme bojovali s 2700t vlakem a čtyřma lokomotivama. Mrholení, listí a koleje jak osliznuté. A samozřejmě to platí pro rozjezd tak i brzdění. A to že těžký vlak ve finále alespoň na tomhle brzdí lépe než osobní lehký. Osobní vlak ty sáně chytne mnohem rychleji a obzvlášť když osobní vlak má veliké brzdící procento na váhu vlaku. Hlavně ať je co nejmíň… Číst vice »

anonym03

Tak to je teď spodní Slovensko paralyzováno, když přišlo o obě soupravy Gemeranů… #černýhumor

Daniel Jablonecký

Pokud je Slovensko Horní Uhry, tak spodní Slovensko by logicky mělo být Maďarsko. To ovšem není tento případ. #jazykovýhumor

Twix

Spíš to asi bylo myšleno tak, že provoz v této oblasti je tak mizerný, že ty dvě soupravy to zvládaly pokrývat kompletně, a teď nebude čím jezdit. Ale moc se to nepovedlo.

Kubrt

Jezdí tam tři soupravy a jedna bageta 😉

Romino

Bagety tam nejazdia.

Kubrt
Romino

Chodia tam rýchliky v dvojhodinovom takte, čo je väčšinou aj na podobných regionálnych tratiach v ČR.

Petr0003

No jo, vláda boujuje proti progresivismu, ale nechá konzervativně bourat vlaky. Holt špatně nastavané priorty. Snad se toho nedočkáme i u nás, když má mít SPD ministerstvo dopravy.

Tomáš Řehák

SPD ale nasadí odborníky.

Kubrt

Na to jsem zvědavý. Historicky tu už nějací „ministři dopravy – odborníci“ byli, ale že by to byla záruka úspěchu se říct nedá (ahóóój!).
Předpokládám, že ten příspěvek byl míněn mírně ironicky.

czhunter

To měli štěstí v neštěstí, že se vlaky nesrazily v tunelu.

Jakub

Zrejme jeden zastavil a druhy mal zle postavenu vlakovu cestu.

Jakub

Druha moznost je, ze jeden siel na cervenu a stretli sa bokom, preto jeden skoncil az dole, ale pockam radsej na zavery.

kolejník

blbost, ten co přijížděl z dvoukolejky projel návěstidlo.

knedlo

Neskutočná morda to musela byť. Videl som aj iné fotky, hádam časom pribudnú aj tu. Očakávam mŕtvoly. Vyzerá, že to bude veľká tragédia. Tie dva okuliarniky asi dojazdili.

Rarife

Proč mrtvoly? Ty vozy tak zničené nejsou.

Jméno

Osudy okuliarniků“ nikoho normální nezajímají. Hlavní je, aby lidé byli v pořádku.

Patrick

Už aj polícia oficiálne informovala, že všetci prežili

knedlo

Ak všetci prežili, tak to možno považovať za zázrak. Ostáva dúfať, že prežili bez ťažkej ujmy na zdraví s trvalými následkami.

Petr Herbrik

Při takovýchto srážkách většinou zahynou jen strojvedoucí, klasické těžké vozy jsou pro cestující velmi bezpečné i při takovýchto srážkách. To že strojvedoucí přežili přičítám k tomu, že oba byli při smyslech a dobře a včas vyhodnotili situaci. Nechci předjímat závěry vyšetřovatelů, ale na klasickou chybu strojvedoucího to nevidím, sázím na skluz na listí vlaku, co měl zastavit na konci dvoukolejky a když fíra pochopil, že to nebrzdí, vyskočil a možná stihnul dát i echo protijedoucímu fírovi, aby i on se zachránil.

Zapa

V tom voze spíš záleží na tom kde sedíte. Pokud po směru jízdy, tak stačí blbej stoleček a dokáže vás to asi dobře pocuchat. Osobně jsem zažil najetí osobáku do nákladu v Kařízku a přesto, že jsem byl v posledním voze ze tří, tak jsem ani netušil, jak rychle se člověk může válel na zemi, skoro pod protější sedačkou. Tenkrát to, ale naštěstí bylo u všech bez zranění.

peter.hudec88

Tu sú nejaké fotky naviac a video
https://www.facebook.com/KRPZKE/

Cargo 10

Jeden z vlakov zostal po zrážke na koľajniciach, druhý vlak podľa našich informácií visí nad priepasťou.
Z oboch evakuujú ľudí, na mieste je aj hasičský evakuačný autobus. Obaja rušňovodiči mali podľa dostupných informácií pred zrážkou z vlakov vyskočiť. (Korzár)

Čítajte viac: https://domov.sme.sk/c/23556662/zrazka-vlakov-jablonove-nad-turnou-live-online-minuta-po-minute.html

Punkz

Dle fotek na iDnes to vypadá, že jeden z rychlíků nezastavil ve výhybně na Stůj. Takhle to holt dopadá když se systém který byl původně postavený na dohled třemi lidmi (strojvedoucí + pomocník na mašině, vlakvedoucí hlídající návěsti v hytláku) zredukuje pouze na samotného strojvedoucího. Já fakt nepochopím proč u nás už dávno před padesáti lety nebylo zavedeno něco jako PZB, co by spoustě takových nehod zabránilo.

Matěj Šedivý

Je to zejména tím, že u nás se šlo cestou přenosu návěsti na stanoviště, což zdaleka není tak ,,neprůstřelné” jako PZB.
Každopádně s postupným zaváděním ETCS tento typ nehod snad konečně vymizí.

Výpravčí

Je to tím, jak se přenos návěsti naimplementoval. LVZ měl v době zavádění plnit spíše informační funkci tak, aby se strojvedoucí dozvěděl o návěstním znaku ještě před jeho spatřením a tím se o něco zvýšila propustnost tratí. Samotný přenos návěstí ale ze své podstaty není o nic horší, ba naopak, proti PZB. Je to jen o implementaci a dalším rozvoji.

MajsterN

Je to neco mezi PZB a LZB, akorat blbe implementovane a bez vyhod obou systemu, pokud budeme uprimni 😀

Zatimco LZB Siemens montoval do metra jeste pred par lety (a jeho problem je nizka kapacita a naklady na infrastrukturu oproti CBTC pres radio), ceskoslovensky „zabezpecovac“ se neosvedcil.

Dokonce i Rusove pak presli na nejaky digitalni system se satelitem, nebo co to je. Tady kolegove na vychod v tom case vymysleli Mirel..

Výpravčí

Rusové používají KLUB, který ale stále využívá ALSN nebo ALS-EN. JInak by KLUB byl bez návěstí. Ale když jsme u ALSN, i to víceméně umí zabránit projetí při v>20 km/h.

Ostatně logika mobilní jednotky, kdy se ztráta červeného kódu vyhodnotí jako projetí u nás nebyla použita kvůli opakovaným výstrahám a 4znakému AB. Bohužel, kódování má obrovský potenciál, ale naše národní implementace je tragická.

Výpravčí

* zabránit projetí v případě KLUBu, samotné ALSN umí zastavit po projetí v>20 km/h.

rušnovodič Peter

KLUB v sebe implementuje funkciu ALSN, resp. ALS-EN, ale súčasne aj používa GLONASS (resp. asi aj GPS) , pretože na zobracovacej jednotke zobrazuje popis objektu, aj zostávajúcu vzdialenosť ku ktorému sa vlak blíži, napr. návestidlo s konkrétnym označením.

Výpravčí

Jj, je to tak. Ale pokud si dobře pamatuju, do KLUBu musí fíra stejně zadávat ručně např. číslo koleje, jede-li odbočkou atd. Kvůli nepřesnosti GPS.

rušnovodič Peter

Áno ten proces zadávania udajov, čo som pozeral video na YT mi prisiel dosť zložitý, a áno máte pravdu aj s tým zadávaním traťovej koľaje.

Tomáš Fuk

Mirel na trati bez kódu neřeší nic.

Jakub

Pretoze by to stalo peniaze a este by sa musela pouzit ta zla zapadna technologia, na ktoru stat nemal peniaze. Kusok odtial raz moj otec uviazol v zapche a zufakalo auta az po strechu. Freza prisla az o 24h a iba kvoli tomu, ze nejaky papalas komunista potreboval do Bratislavy a cesta bola neprejazdna.

2101

Ale no tak, v Rumunsku a Jugoslávii PZB resp. Indusi měli

Pezos

Přečtěte si obvyklé diskuze na dopravních serverech o ETCS: „Nám zoceleným stachanovcům žádný blbý počítač nebude kecat do toho, kdy to napereme do vlaku před sebou!“

Tomáš Fuk

No ono to ETCS taky není takový zázrak jak se prezentuje.

Matěj Šedivý

Proti tomu, co jsme doteď měli, to zázrak je.
Je to systém, který dokáže spolehlivě ohlídat strojvedoucího a téměř 100% předcházet projetí návěstidel. A to všechno s minimem technických zařízení v kolejišti.

Practicus

a Letovice byly co? – strojvedoucí osobáku dal „protlačení“ a najednou byl na stejný koleji, co rychlík, který měl postaveno na odjezd – tam zaůčinkovalo ZZ který vydalo povel etcs, aby vlaky zastavilo – ovšem, rychlík stál u dopravy, kdyby stál kousek od návěstidla, byli by v sobě výchozím vlakům to jen omezí rychlost, jinak je to nehlídá vůbec, protože ten akorát možná ví, ve které oblasti se nacházíte, ale neví ve které stanici, natož na které koleji – takže, pokud nevidíte na návěstidlo (mlha, směrové poměry) tak se musíte dotazovat, jestli máte postaveno – a pokud zaměníte návěstidla, tak… Číst vice »

Matěj Šedivý

Balízy jsou umísťovány mimo jiné na SK před návěstidlo a dokud palubní část nemá informaci o poloze, dovoluje maximální rychlost 40 km/h. Takže ano, projetí návěstidla možné je, ale jenom v případě výchozího vlaku, rychlostí maximálně 40km/h a ještě před jeho projetím aktivuje ETCS brzdy. V případě výchozího vlaku to vlastně dělá minimálně to co PZB.

Pokud jsem napsal nějaký nesmysl a někdo znalejší mě opraví, budu jedině rád.

dtham

ETCS L1 je bodový zabezpečovač, ETCS L2 je liniová varianta…

Letovice byly hlavně diletanstvím.

Jerry

Kdy nezafungovalo?

Jegorić

Asi to není klasická výhybna, ze stanice Jablonov nad Turňou (vlastně už se stanice Dvorníky–Zádiel) vede dvojkolejka až těsně před Jablonovský tunel, který je jednokolejný.

rušnovodič Peter

Odbočka.

dandys

Smerem od tunelu na smer Kosice je cca 16,4,km dlouha dvojkolejna trat

dandys

citace z novin
Podle aktuálních informací za nehodu může chyba jednoho ze strojvůdců, kdy jeden nedal tomu druhému přednost, řekl slovenský ministr vnitra

Halamus

Když něco řekne politik, byl bych opatrný. Už je to, že se na dráze „dává přednost“.

Y.K.

Ministr vnitra naštěstí nemusí rozumět dráze, ale asi se v tom někde skrývá informace, že jeden z nich „projel“.

Jeffer

Aj tak by na tejto trati, kde polovica výhybní nie je funkčná, nefungovalo ani to PZB.

N.N.

Srážky a projetí byly i dřív, při dvoumužných obsluhách. V Hustopečích byli na mašině taky dva a netuším, kolik by toho viděl vlakvedoucí z hytláku.

Hydrant

Snad to měli strojvedoucí rychlé…

Matěj Šedivý

Já spíš doufám, že utekli do strojoven.

Jegorić

Píšou, že oba vyskočili.

Dome_fcst

Podľa info prežili

Ondřej

Dle novinek oba dva vyskočili před nárazem, ještě že tak 🙏🏻

TnM

No ten co jel k tunelu po dvojkolejce a brzdil o stosest protoze videl pred sebou cervenou, tak u toho je vyskoceni mozna „jeste ze tak“. Ale ten co vyletel v plne rychlosti z tunelu, tam jestli vyskocil fira z masiny, tak ten nemel zrovna moc bezpecne opusteni pracoviste.

Jegorić

Tak podle slovenských zpráv vyskočil jen jeden, druhý převezen ve vážném stavu do nemocnice.