Bizarní spor o kapacitu pro Burčákový rychlík. Správa železnic odmítla více než tři vozy do Mutěnic
Stanice Mutěnice při konání akce Burčákový pochod v roce 2017. Foto: Rad Loek / mapy.com

Podle Správy železnic omezení kapacity přispěje větší bezpečnosti.
Opravdu si správa železnic změnila TTP kvůli jedné akci a nazývá to změnou vztažné legislativy? 😀 Malinko mimo téma,SPD navrhne pana Svobodu ministrem dopravy?😀
Kdyz tak sleduju výkony, hodnocení SŽ, získávám pocit ze ta chvíli mávání praporkem po škole by mě mohla dostat v této firmě na opravdu vysokou pozici.
Jen se obávám že bych neměl dostatek asertivity pro své “kolegy” a nadřízené….
Mmch. v posledních pár letech už ani neobracejí posilové Os vlaky z Hodonína v zastávce Mutěnice zast., ale už v žst. Mutěnice. Přitom těžiště celého dění je právě u mutěnické zastávky, ne stanice.
Ještě do roku 2019 obracely v zastávce. Pak 2020 a 2021 se pochod „kvůli covidu“ nekonal. A od 2022 už obracení v žst. Mutěnice.
Takto je ale možné mít více vlaků Hodonín-Mutěnice, tj. interval cca 40 min. Pokud by se jezdilo až na zastávku se vším, tak by se to nevyjezdilo.
To je ta stejná SŽ, která řídí rizika související s novou SŽ D1 stylem „zrušili jsme RPN, jinak nic“?
Je to stejná Dobrá správa, která zrovna trať okolo Mutěnic na 4 měsíce v roce 2023 vyloučila z provozu kvůli úpravě zabezpečení železničních přejezdů, resp. při tom vyloučení nebyl znám termín ukončení.
Rušení ručních návěstí přeci bezpečnost zvýší 😀 všechny nehody byly s hádkou „Von mi (ne)dal návěst“
Kdyby hradlářka v Kosoři místo mávání cedulí rozsvítila logované PN na návěstidle, nic se nestane.
Ano, to je ta stejná SŽ, o které někteří diskutující tvrdí, jak nemá absolutně žádné pravomoce, že za všecko můžou ti tam nahoře. Pochybuju, že změnu TTP pro žst. Mutěnice jim nařídil Kupka.
Hoši, jako, přeju vám to. Ale co jsem slyšel loni ve vysílačce v Mutěnicich, tak strojvedoucí toho expresu absolutně nevěděl kde je a co se po něm chce….
Což ovšem zkrácení délky vlaku nikterak neřeší, dva mimoběžné problémy.
Investice do infrastruktury zde nejsou potřeba, když běžně tu už vlaky nejezdí…. Jen víkendový provoz.
Nicméně ta druhá sobota v říjnu je zde zcela atypická.
Ale jezdí se tak skoro každý rok, takže je předvídatelná.
Pro objektivní doplnění článku dodávám, že změna TTP č. 19 je účinná již od 15.6.2025. Tj. dopravce měl skoro 4 měsíce, aby na změny zareagoval, upravil plánovanou technologii či zkrátil soupravu – a ne nejdříve vyprodal 5 vozů, zažádal si o trasu a pak se na poslední chvíli „divil“.
Na obranu dopravce ale dodávám, že se nedivím, že ho nenapadlo studovat TTP a hlavně normativy, když nedošlo ke stavebním úpravám nástupišť a jejich délky. Paušální zkrácení normativu pro celou trať tak beru jako drobný „naschvál“ Správy železnic.
jaroslavgregovsky60@gmail.com
Jo, dnešní doba. Dříve by skákali lidí dolů v pohodě a nikdo by to neřešil – pamatujete si někdo, jak kdysi osobáky přes Blansko – město zastavovaly na přejezdu a lidí skákali metr dolů? A nic. Kdo byl chromajzl, tak šel dozadu nebo dopředu . A bylo to.
Jenže driv když si někdo zlomil nohu a šel si stěžovat, tak se mu všichni vysmali, co jste za debila. Dnes místo aby sklopil uši, bude se soudit. Vůbec se ostrazitosti ze strany SŽ po zkušenostech nedivím.
„Bude se soudit“ neznamená „vyhraje a dopravce mu zaplatí újmu.“
Mimochodem i dneska přejezd například půlí nástupiště zastávky Černošice. A byť se tam dá 471 zastavit aby ani jedny dveře nevyšly na vozovku, jezdí tam i jiné soupravy i strojvedoucí co nepoužívají cílové brzdění.
Tak už došlo i na osobák. Adhoc nákladní doprava takhle existuje dlouhá léta „dneska už nepojedete, zítra ráno“ nebo „díra mezi osobáky je za 4 hodiny a minutu mu prostě udělat nemůžeš“ apod…
Cestující jsou brzda železnice, pryč s nimi.
Fakticky by už bylo na čase, aby SŽ měla platby vázané na výkonnost železniční sítě a byla se tak nucena chovat pro-provozně a prozákanicky s cílem co největších výnosů. A ne jako byrokrat, kde nejbezpečnější a nejsnadněji udržovaná dráha je bez vlaků.
Přesně. To je v duchu „my vám dáme jet na slavnosti vína vlakem, holoto jedna. Jen byste se tam zase ožrali.“ Tak asi autem…
Známe tyhle akce. Alkohol, nadávky, výtržnosti. I tři vozy jsou hodně.
Je to vlak jedoucí na tržní riziko.
Mmch. vlak jedoucí z Brna na objednávku kraje letos poprvé nepojede jako přímý.
Zkáza železnic, jinak to nazvat nelze.
A pořád by někdo chtěl po té železnici z 19.stol jezdit. Jak má, propána, SŽ zrušit ty lokálky, kdyz furt někdo objednává vlaky? Přece máme nejdokonalejší silnice+autí.
Že ti lidi toho furt nenechají, jezdit vlakem!
Mimochodem, všiml jsem si v TTP na dosti vedlejších tratích, že Zkáza železnic povoluje délku nákladního vlaku jen pod sto metrů. Asi aby se just nevyplatily :-/
Přímo tam se nic nestalo, ale o pár kilometrů dál už ano:
https://www.idnes.cz/brno/zpravy/vlak-muzi-amputoval-nohu.A121014_094435_brno-zpravy_mav
Což nic nemění na tom, že by bylo ze strany SŽ vhodné dát objednateli vlaku vědět dřív než měsíc před akcí…
Na to SŽ řekne, že nemůže informovat všechny dopravce a tito si to musí hlídat sami. Což je pravda, ale jisté pachuti se člověk nezbaví.
Teoreticky ani nejde garantovat, že dostanu trasu dřív než změna grafikonu, třeba holt bude trať plná.
Ale proč dělat naschvály, na nástupiště se to vejde. Pokud by byl problém a blokováním perónu/stání přes přechod/… tak holt povolit jenom pobyt pár minut a uhni.
V odkazovaném článku se píše: „Podle svědků mladík zřejmě přes koleje spěchal na jiný vlak.“
Takže když v poloperonizované stanici někdo opilý přijde o nohu a kvůli tomu budeme bránit jízdě Burčákového expresu, jakto že se ještě smí prodávat alkohol ve vlaku? Co když někdo potom při přestupu půjde přes koleje a něco ho přejede? Nebo nedej bože půjde na hokej a bude dělat výtržnosti? Není to absurdní kvůli jednomu případu, notabene, když se stejné případy dějí i bez spojitosti s touto akcí?
Logiku omezení jistě má. Ze třívozové soupravy nikdo na jiný vlak spěchat nebude. Z např. čtyřvozové by už spěchal.
A z pětivozové by to byly davy….
Ovšem s danou akcí to nijak nesouvisí, rychlíky budou jezdit i tak…
Rozkaz zněl jasně:
Muž s koženou brašnou nesmí projet za žádnou cenu!
https://youtu.be/Z9fQgJyHOhM
Vloni jsem na té akci byl. Problém tam žádný nebyl, naopak souprava tohoto zvláštního vlaku zachránila i řadu cestujících z odřeknutých a zpožděných vlaků ČD. Správa železnic už opravdu neví, čím ještě dopravcům házet klacky pod nohy.
To si děláte srandu? Při této akci je kvůli agresivním opilcům vlakový personál každoročně jednou nohou v kriminále a druhou v nemocnici.
Dva střízliví v páteční večer, to není špatné.
Tam platilo normální jízdné (IDS, ČD) nebo to bylo zdarma? 🙂
Normálně IDS, ale všechny spoje byly dost narvané, obzvláště v Zaječí šukafonem i s 5 přípojnýmy vozy to bylo se stáním na chodbě až ke dveřím. Zkracování si fakt nedovedu představit, to by hodně lidí neodjelo.
Vloni si organizátor dělal vše jak chtěl, navíc některé věci vůči předpisům a bezpečnosti. Ani se proto nedivím, že padlo opatření takové, jaké padlo. Ano, mám případně fotografie…
Tak máte fotografie, ale odkaz na ně nevidím. Pokud je nechcete z různých důvodu zveřejnit tak se jimi v diskuzi neohánějte.
Loni rozhodně za ČD žádný odřeknuty vlak nebyl.
Já bych tam s tím přijel a co udělá SŽ? nic ..:)
Nedovolí odjezd z Hodonína.
Jako, že bude kontrolovat složení vlaku?
Je mi jasné že dostanu nejvíc mínusů ve vesmíru, ale jsem schopen si udržet nezaujatý pohled. Nebudeme si nalhávat, že se na této akci neděla značná zvěrstva. A je úplně jedno čí to byl vlak. Lidi co z vlaků vystupovali na opačnou stranu do kolejí, dlouhé soupravy které přečuhovaly konce nástupišť, všude bordel, lidi co to přehnali s chlastem atd atd. Mj. nejdelší nástupiště ve stanici Mutěnice má 160 metrů. Jednoduchými počty s osmivozovým vlakem tak dojdeme k závěru, že nejméně ze dvou vozů lidi skákali na zem …
Aha, a co kdyby SŽ postavila delší nastupiště a kolej?
Proč by kvůli jedné akci (= jednomu vlaku) stavěla delší nástupiště? To nemá žádnou ekonomickou návratnost a jsou to totálně vyhozené peníze.
Stačí přisypat.
Ze zvedacím mostem do Lužce se taky na ekonomiku nehrálo. Tady by se to alespoň využívalo.
No, to je právě dnešní doba, kdy se slušné chování stává přežitkem, jak mi bylo řečeno od jedné mladé slečny. Na podobné akce totiž často jezdí nudící se blbouni, aby zaplnili svůj prázdný život.
Takže jste tím chtěl říct, že do Mutěnic může 160m vlak a omezení na 100 je zbytečné?
Asi nemuím počítat, ale v článku se píše o pětivozovém rychlíku, což je i s mašinou max. 150 m, co je fakt méně něž 163 m. A že by nebyl volný přechod – stejně se to musí přestavit, odjede to až večer. Dobrá správa si patrně zjednodušila život tím, že normativ je tam podle nejkratšího nástupiště. Profíci ve stanici si s delším vlakem poradí, ale profesionalita se už ze SŽ vytratila (naštestí ne všude) a všechno složitější z pusté lenosti nahradíme papírem se zákazem. A budeme se ohánět bezpečností železniční dopravy. To na železnici funguje už desítky let, nejbezpečnější vlak… Číst vice »
Staří pardálové, kteří dělají výpravčího 30 a více let a pamatují vlakodrom na železnici před rokem 1989 si poradí bez problémů a dokáží vyjezdit každou situaci. Jenže dnes je vše problém. Porucha zabezpečovacího zařízení?,tak se prostě jezdit nebude, dříve se muselo jezdit porucha, neporucha. Vlak se nevejde do stanice?, dříve to nikomu nevadilo a v pohodě se dalo křižovat, dnes obrovský problém.
Takže 6 vozů v pohodě a dobrá správa chce jen 3. Kde ti soudruzi ze SŽ udělali chybu?
Brejlovec a 3 patra!
Když už jsou objednané vozy, tak to nejde jen tak ze dne na den změnit. Hlavně pod Bohumínem nejsou žádné dvoupatrové vozy
Adaptér a 471.
Bpjo931 😉
Brejlovec krmí Elefanta topným kabelem, aby to mělo lepší adhezi.
Správa železnic je likvidátor dopravy na kolejích. Ruší vlečky, neudržuje schválně některé tratě (např. Krupka – Oldřichov) a teď další výmysl pro Mutěnku, přitom je to jejich práce, která je živí, ale asi to nepotřebují.
Ať je tohle, jak chce, ale nejméně u těch vleček opravdu nemáte pravdu. S valnou většinou (tak 95 %) vleček nemá SŽ nic společného. Ty ruší majitele těch vleček, což jsou právnické/fyzické osoby.
Ale ,SŽ má s vlečkami dočinění. SŽ si za napojení vleček na veřejnou síť inkasuje od majitelů vleček peníze a neustále zdražuje, kdežto u silnice, která vede z továrny a je napojená na veřejnou komunikaci nic majitel továrny neplatí. A za druhé k rušení vleček dochází i proto, protože ČD také neustále zdražuje přepravu, takže kamion po silnici je levnější. A také nikde ten kamion nemusí čekat až mu někdo od ŘSD dovolí vyjet na silnici, u SŽ je tomu právě naopak.
SŽ hospodaří s rozpočtem desítek miliard. Těch pár drobných od dopravců v podstatě nepotřebují. Ne nadarmo se už před drahným časem říkalo, že nejvíc na dráze překážejí cestující a bedny (dneska kontejnery). Kdyby nic nejezdilo, byl by klid.
Nalezne ta správa železnic někdy ještě větší dno ?
Samozřejmě
Njn, Láďa Antalec vyprodal 5 vozů a teď zjistil, že tam můžou jenom tři. To je skandál. To je jako bych nadával policii, že mi naměřila 70km/h v padesátce, jenom proto, že tam kdysi ta sedmdesátka byla. Mám pro tebe Ládíku řešení. Odpoj dva vozy a pak se pro ně s mašinou vrat.
Ne, je to jako když Krišot přijede, zapíchne třicítku za zatáčkou a začne inkasovat pokuty.
To bylo k vidění pravidelně v Bulharsku 🙂
Kdyby to mělo technický důvod, tak se to dá pochopit. Tohle je ale pouze úmyslný klacek pod nohy. Srovnání s omezením rychlosti je nesmyslné, protože to se dává po nějakém posuzování na základě místní situace.
Místní situace je i to, že radnice chce po vzoru jiných vykutálených obcí nainstalovat radary a vybírat mýto maskované za pokuty…
Mám pro vás taky jednu radu: není nutné se ke všemu vyjadřovat:-)
Otevřeli komentářovou sekci, ale uživatelé jim tam chodili komentovat? Moderace je obecně dobrá věc, ale s mírou…
Jeden klacek pod kola v podobě ETCS ke zrušení Burčákového rychlíku nestačil, tak SŽ hází pro jistotu klacek další.
ETCS je uprgade infrastruktury, přes všechny okolnosti veskrze žádoucí (na frekventovaných tratích). Zato v Mutěnicích se nic fyzicky nezměnilo. Tudíž bych to nestavěl na roveň.
Proč Správa železnic hází svým zákazníkům klacky pod nohy?
Odpovím si sám. Jejich plat je fixní bez ohledu na počet zákazníků. Naopak, čím méně zákazníků budou mít, tím méně budou mít práce, takže dělají vše pro to, aby zákazníky odradili.
A to jsou placeni z peněz z daňových poplatníků.
Přesně tak, žádné prémie za množství odbavených vlaků nemají, takže každý odmítnutý vlak je pro ně pozitivní. Typická státní organizace.
Naopak každý další vlak může zpozdit nějaké pravidlo a tím ohrozit prémie pro generálstvo 😉
Myslím, že je čas pár oblastních SŽ „manažerů“ z této firmy propustit.
Vždycky mě překvapí, že Správa železnic vynalezne nějaký další způsob, jak železnici škodit.
Maj tam na to asi celé oddělení a dle výsledků je bohužel jedno z nejproduktivnějších.
Partyzáni mají jeden způsob, jak zabránit projetí vlaku: TNT. Naše státní organizace Sabotáž Železnic k tomu stejnému zná tisíc a jeden způsob.
Nebyl tam problém s tím, že souprava stála celý den u nástupiště vzadu a lidi se tam průběžně motali v kolejišti, kde mezitím jezdily vlaky? Krátkou soupravu teď můžou nechat u 1. nástupiště, aniž by blokovala oba přechody.
Ale problém má i jiná a lepší řešení, např. soupravu po výstupu cestujících přesunout na manipulační kolej, kde motání v kolejišti nehrozí. A organizátor by určitě zvládl zařídit i nějaké mobilní schůdky, pokud je tedy nutné do vlaku chodit průběžně po celý den.
Takováto diskuse o rizikách a opatřeních nejspíš měla a mohla proběhnout mezi SŽ a objednatelem, ale neproběhla.
Kdyby to měl byt jediny problem…teda pardon, záminka… lze soupravu zamknout a nikdo tam courat nebude.
Zítra už tam bude odstavena jen 1 souprava a ne 2 (přímý vlak od Brna už nejede).
Maj tam koleje a jezdi jim tam po nich vlaky…
Tak nedivil bych se, kdyby už na Správě cyklostezek ležel návrh na přeměnu tratě na cyklostezku…
Ano, na generálním ředitelství SŽ by byli nejraději, kdyby v každé stanici bal jen jedna kolej.
Otevřeli si nádraží, ale jezdili jim tam lidi….
Při čtení článků s tématikou SŽ mi v hlavě furt vyskakuje ksicht debilně smějícího se Svobody. Přivádí mě to lehce k šílenství. To je manažer jak burčák, prostě k posrání.
Urážíte burčák, ten když to není nějaká rychlomočka z potulných stánků na odpočívadlech, tak se po něm nestane vůbec nic.
Viděl jsem dnes jakýsi přehled nových ministrů, a pan Svoboda se tam vyskytl jako ministr dopravy. Takže možná na SŽ skončí…
No a když se nedejbože podaří, tak je to ksicht pana ministra. Strašná představa
Taky to je vzkaz cestujícím. Zaplaťte si příště autobus a neotravujte nás s vlakem na kolejích. Vaše, my nic.
…aneb vítězství předpisu nad zdravým rozumem.
Vítězství pohodlnosti
Prozákaznický přístup Správy železnic jako víno 🙂
SŽ tu není od toho, aby analyzovala „zkušeností z předchozích let, kdy docházelo u této konkrétní akce ze strany pořadatele k podcenění organizace.“ SŽ je manažer infrastruktury, který má sám zajistit, aby infrastruktura pro výstup na nástup cestujících v Mutěnicích i jinde byla bezpečná.
To není akce jak víno… To je akce jak burčák
Viz výše … Joe 🙂
Joe – 18 minut… Já – 32 minut… Viz vedle 😛😛
Prosímás víno si tohle srovnání nezaslouží. Tohle … okena.
Zajímavé, že tady analyzuje, ale když se jí málem srazí 2 vlaky tak je to OK, my nic.