Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Obrazem: Fantova budova se vylupuje do krásy, střecha dostává nové prejzy

Hodiny, Fantova budova. Pramen: Správa železnic
Hodiny, Fantova budova. Pramen: Správa železnic

Deník Zdopravy.cz přináší další ze série fotoreportáží ze zajímavých železničních staveb. Reportáže tvoří Správa železnic pro své firemní facebookové stránky, deník Zdopravy.cz je přebírá se svolením státní organizace.

Dnes se podíváme na střechu hlavního nádraží v Praze, přesněji řečeno na střechu historické Fantovy budovy, která prochází od loňského června rekonstrukcí zevnějšku. Jde o střechy a střešní konstrukce, keramické, kamenické a klempířské prvky, okna, dveře a fasádu. Budova postavená v letech 1901 až 1909 je 217 metrů dlouhá a 28 metrů široká, sestává z pěti samostatných částí.

Práce provádí firma Avers, předpokládané náklady činí 212 milionů. Je nicméně možné, že se budova ukáže být oproti očekáváním v horším stavu a náklady porostou. Rekonstrukce má trvat ještě více než rok. Fantova budova je největší secesní památkou českých zemí.

K odbavení cestujících sloužila až do otevření nového terminálu směrem do Vrchlického sadů v roce 1977. Stavební práce budou probíhají po etapách, začaly na krajních věžích, následovat budou obě křídla a nakonec se bude zjišťovat stav centrální partie. Ta prošla v nedávné době stavebními úpravami pod taktovkou italské firmy Grandi Stazioni, která ale rekonstrukci nedokončila včas a byla z nádraží vykázána.

Správa železnic připravuje i kompletní rekonstrukci vnitřních prostor. Mimo jiné mají sloužit kulturním účelům.

 

9 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Honza

Nepřeceňoval bych význam tohoto domu jen proto, že je to kdesi v Praze. Ano, hezká stavba, ale v naší zemi je také mnoha jiných nádražních budov a to starších a hodnotnějších. Jenom nejsou v Praze, či na pražsku…

Jarek

Fantovo nádraží je opravdu jednou z nejvýznamnějších secesních staveb u nás. Kvůli stavbě komunistické dálnice hned vedle nepůsobí tak impozantně jako Obecní dům, ale je to tak… https://cs.wikipedia.org/wiki/Secesn%C3%AD_architektura

Takže nemyslím, že opravou ruiny v centru Prahy někdo něco „přeceňuje“, nebo se to děje na úkor nějakých jiných staveb.

Ondřej

Praha Vám leží v žaludku.

Jarek

To určitě, navíc to bude expert, protože z těch obrovských množství zásadnějších nádraží žádné nejmenoval (když už argument tímto směrem posunul).

...

No spíš je otázka, jestli by ty peníze, které se nacpaly do té rekonstrukce, nebylo možné využít jinde účelněji. Například je daňovým poplatníkům nebrat a ponechat jejich použití na vlastním uvážení každého z nich.

Maršál

Teda, ten pohled na fotce č. 10 je ale neobvyklý! Škoda, že nic takového nepůjde vidět v klidu ze země kvůli dementní magistrále.

Honza

Můžeš vyjet výtahem do jedné ze dvou prosklených kopulí a obdivovat to z protější strany magistrály – já to tak dělám taky… Už se těším až to bude opravené a budeme moct zařadit hlavní nádraží a Masarykovo nádraží na seznam turistických cílů pro instagramové fotky … 🙂

V. K.

Je to historický skvost a těším se až bude hotová. Škoda jenom, že je kvůli hloupě umístěné magistrále na tak špatném místě.

Marek Turnovec

Hele a není spíš hloupě umístěná ta magistrála? To nádraží tam bylo dříve. 🙂

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO