„Skandální úřednická zvůle.“ Hřib podá na památkáře kvůli náhlé ochraně Hlaváku trestní oznámení

Oblast hlavního nádraží Praha čeká proměna. Pramen: © 2023 Nový HlavákOblast hlavního nádraží Praha čeká proměna. Pramen: © 2023 Nový Hlavák

Odbavovací hala byla dle NPÚ památkou už 20 let před svým vznikem. Absurdní, říká Hřib.

Komplikace s realizací vítězného návrhu architektonické soutěže na projekt Nový Hlavák pokračují. Krátce po vyhlášení vítěze tendru vyšlo najevo, že ministerstvo kultury považuje novou odbavovací halu za chráněnou památku, jelikož je podle nich součástí historické Fantovy budovy. Vzápětí pak na seznamu památek přibyla i samotná nová hala.

Správa železnic (SŽ) na to reagovala prohlášením, že v době vyhlášení soutěžního dialogu hala zapsanou památkou nebyla a na seznam přibyla až během soutěže. Stalo se to navíc „ze dne na den“ těsně po vyhlášení výsledků letos v listopadu.

Vítězný návrh dánského studia však předpokládá demolici části haly a její nahrazení zastřešeným náměstím. SŽ považuje postup památkářů za nekorektní, pražský magistrát, který je také zadavatelem soutěže, nyní volí ještě ostřejší slova.

„Označení odbavovací haly za kulturní památku těsně po vyhlášení výsledku mezinárodní architektonické soutěže považuji za skandální a extrémní případ úřednické zvůle,“ řekl pro Zdopravy.cz náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.

Dokument: Zmatečné a nekoncepční jednání památkářů, tvrdí zadavatelé Nového Hlaváku

Podle něj je zcela absurdní, aby stavba ze 70. let byla památkově chráněna rozhodnutím z roku 1958. Znamenalo by to, že v době své kolaudace už byla dvacet let památkou.

„Je to jednoznačně protizákonné, protože ten proces rozhodně neproběhl tak, jak by měl. Jeden večer na webu NPÚ je napsané, že to není kulturní památka a ráno je tomu jinak,“ uvádí Hřib a dokládá to snímkem z katalogu Národního památkového ústavu. Na něj je k datu 29. listopadu 2023 uvedeno, že hala není kulturní památkou.

Snímek z katalogu NPÚ o památková ochraně odbavovací haly hlavního nádraží. Zdroj: IPR

Hřib se proto chystá podat trestní oznámení. „Aniž by bylo s městem vedeno jakékoliv správní řízení, tak má Praha najednou na střeše hlavního nádraží památkově chráněné parkoviště, což je skutečně světový unikát,“ dodává Hřib.

Samostatná stavba?

Správa železnic a pražský IPR mají také k dispozici vyjádření Drážního úřadu (DÚ) ze srpna 2023. Ten na rozdíl od ministerstva kultury pokládá za prověřené, že stavba odbavovací haly není součástí Fantovy budovy a nevztahuje se tak na ni památková ochrana.

„Z uvedeného vyplývá, že odbavovací hala je stavebně-technicky nezávislá na Fantově budově, má samostatnou a nezávislou funkci, a je tudíž samostatnou stavbou,“ píše se v dopise DÚ.

Podle úřadu byla stavba odbavovací haly koncipována jako samostatná, byla takto povolena, realizována, kolaudována a zapsána v evidenci nemovitostí. V současné době je navíc samostatně i uživatelná.

K náhlému zápisu haly na seznam se vyjádřil i Institut plánování a rozvoje (IPR), který soutěž organizoval. Podle něj šlo k o krok, který „budí dojem účelovosti“.

Dokument: Památkáři odmítají, že by ochrana odbavovací haly hlavního nádraží byla účelová

„K zápisu haly hlavního nádraží do katalogu kulturních památek NPÚ došlo nečekaně doslova přes noc a je pro nás překvapením. Zápis je ovšem založen na neplatném odůvodnění a nemá ani právní základ. Ukvapené a nepodložené jednání NPÚ je nejen nestandardní, ale navíc budí dojem účelovosti.“

IPR dodává, že se nyní bude snažit získal jasné a finální stanovisko úřadů, se kterým může vítězný tým dál pracovat při zpracování architektonické studie. S NPÚ chce o celé situaci dále jednat.

Oblast hlavního nádraží Praha čeká proměna. Pramen: © 2023 Nový HlavákPražské hlavnní nádraží, vstup z Vrchlického sadů.
Autor: VitVit – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=44774623Nový Hlavák - vítězný návrh přeměny hlavního nádraží a prostranství před ním. Zdroj: Henning Larsen ArchitectsOblast hlavního nádraží Praha čeká proměna. Pramen: © 2023 Nový HlavákNový Hlavák - vítězný návrh přeměny hlavního nádraží a prostranství před ním. Zdroj: Henning Larsen ArchitectsNový Hlavák - vítězný návrh přeměny hlavního nádraží a prostranství před ním. Zdroj: Henning Larsen ArchitectsNový Hlavák - vítězný návrh přeměny hlavního nádraží a prostranství před ním. Zdroj: Henning Larsen ArchitectsNový Hlavák - vítězný návrh přeměny hlavního nádraží a prostranství před ním. Zdroj: Henning Larsen ArchitectsŠťastný Hlavák - vítězný návrh přeměny hlavního nádraží a prostranství před ním. Zdroj: Henning Larsen ArchitectsŠťastný Hlavák - vítězný návrh přeměny hlavního nádraží a prostranství před ním. Zdroj: Henning Larsen ArchitectsŠťastný Hlavák - vítězný návrh přeměny hlavního nádraží a prostranství před ním. Zdroj: Henning Larsen Architects
Tagy Drážní úřad fantova budova IPR Praha Nový Hlavák NPÚ Správa železnic
234 komentářů