Změna plánu. Lokomotivy Taurus nemají ve flotile Českých drah budoucnost
Lokomotiva 1216.903 Taurus Českých drah. Pramen: ČD
Lokomotiva 1216 je vůbec nejrychlejším hnacím vozidlem českého státního dopravce.
Lokomotiva 1216 je vůbec nejrychlejším hnacím vozidlem českého státního dopravce.
Dobré rozhodnutí – Vydržovat 4ks lokomotiv se schopností jezdit 230 na trati, kde lze při nejlepším jet 160, bez možnosti použít jako zálohu na jiné trati a další dvě, které nemůžou jezdit ani tam nemůže dávat ekonomický smysl. Zejména v okamžiku, kdy mají dráhy dvě velké unifikované série Vectronů na velké výkony. Snad se jim je podaří dobře udat.
Pokud budou ve sporu s nějakou společností přes ty „správné“ arbitry…, tak určitě budou….
Jestli to může jezdit po Ferdinandce, můžou to zapřáhnout za Sysla na pendl Přerov – Břeclav….
Zbytečnost, takhle velké a silné a mašiny na vlaky o dvou třech vozech, to je na jednotku.
Tam už mají být snad už i objednané třívozové pantery
Proč ty lokomotivy nemají české označení, když jsou v majetku ČD?
Protože byly a stále jsou registrované v Rakousku a při převzetí neprodělaly zásadní změnu schváleného typu (jako třeba arrivácké 628 DB / 845 ARR).
Od výhradního provozu se lokomotivy bez ETCS nedostanou do depa v Bohumíně, tak se nedivte těmhle manévrům.
ono stejně na velkou údržbu to musí jezdit až do Grazu
Proč je teď nedávno kupovali, když jsou pro ČD neperspektivní? Stačí odpovědět jen na tuto otázku. To není správné managerské rozhodnutí. Za to by měli být postihy.
Protože se na trhu objevily mašiny za přijatelnou cenu, které drahám vytáhly trn z paty na konkrétních výkonech?
Protože pořízení Vectronů nějakou dobu trvá a prioritně jsou potřebné jinde, takže taurus stačil?
Protože žádný manažer v žádné firmě nevidí do budoucnosti a nemohl vědět, jak to s ETCS dopadne?
Stačí?
Spíš to vypadá, že manažer ve státní firmě nenese žádnou odpovědnost za zpackaný nákup
Máte konkrétnější důvod?
Lokomotiva řady 1216 patří mezi jedny z nejprodávanějších lokomotiv od Siemensu.
Rakouské ETCS již dostali a běžně zajíždějí k nám, obzvlášť když máme Railjety.
Proto u nich vypadala budoucnost nadějná pro ně.
Není dostatečný důvod, že budou mít uplatnění jen na Ferdinandce? A je otázkou jak dlouho? A to jen 4 kusy ze 6?
Mohl by mi někdo fundovaný vysvětlit, k čemu jsou ty klíče? Původně jsem myslel, že ECTS je univerzální, pak jsem koukal, že ECTS jsou národní verze a tak Pendolíno bude moci jen do ČR a na Slovensko a teď se nestačím divit, že tu budeme mít lokomotivu, která bude mít ETCS, které bude umět jen Ferdinandku…
Šifrovací klíče. Zajišťují bezpečné a unikátní spojení s RBC přes radiovou síť. I k tomuhle webu máte klíče pro https komunikaci, ale jejich distribuce je poněkud volnější.
Sorry jako, ale to, že nádražáci zase nedomysleli něco, co jinde normálně funguje, neznamená, že distribuce klíčů k https je „volnější“.
To je tím, že nechápete kontext. Spojení se serverem má nízké riziko, jde jen o to přiměřeným způsobem předejít odposlechu. Poněkud jiné je nakládání s klíči k bankovnictví, jiné ke správě serverů nebo jiným systémům se vzdáleným přístupem.
Distribuce klíčů k ETCS není o nic složitější než je distribuce k jiným bezpečnostně citlivým systémům. Funguje to úplně normálně a každý den. To že je na 20 let straré mobilce něco uděláno neobvykle není vlastnost ETCS, ale nějaké zkratky v implemetaci té mobilky u které se před čtvrt stoletím nepočítalo s mezinárodním provozem (pod ETCS).
Ne, to je tím, že vy si vymýšlíte bláboly. Ve webovém spojení rozhodně nejde jenom o předcházení eavesdroppingu, ale také (a zejména!) o autentikaci (hlavně) serveru, a to i v jednoduchých případech. Vaše představa o nízkém riziku je přinejmenším pitomá (internetové bankovnictví? e-mail a případná krádež identity, nic?) a o tom, že tudíž stačí (a používá se) nějaká „volnější“ distribuce klíčů je vyloženě nebezpečná. A taky nepravdivá, technicky se PKI používá úplně stejně i v tom bankovnictví a dá se použít i pro to ssh. Ono tak nějak platí, že kryptografie je jen jedna a většinou se ukáže, že pokud… Číst vice »
Ne, o národních verzích mluví jen experti tady v diskusi.
Protokol je opravdu univerzální, avšak rakouská implementace je bohužel poněkud osekaná.
Šifrovací klíče jsou nutné k tomu, aby mohlo být spojení zabezpečené pomocí asymetrické kryptografie, https://cs.wikipedia.org/wiki/Asymetrická_kryptografie
A to je zase důležité proto, aby nemohl nikdo podvrhnout falešné instrukce pro vlaky nebo jinak narušovat funkci zabezpečovače. Jak říkají ČD, pokud se spokojíme s tím, že ty mašiny budou pod ETCS fungovat jen na ferdinandce, pak není problém.
Osekaná ? No asi problém je ten, že v Rakousku se celá síť zvládne na pár RBC, které spočítáte na prstech jedné ruky, kdežto na síti SŽ, s.o. se uvažuje minimálně se 170 ks RBC v budoucnu v cílovém stavu.
A teď počítejte se mnou – jedna RBC je záležitost cca. 50-60 mil. Kč v dnešních cenách – takže 170 ks vyjde na cirka 8,5 – 10,2 mld. Kč. Trochu rozdíl, co od Rakouska co se vleze do 600 mil. Kč v nejhorším případě cenově ?
Tohle by mě vůbec zajímalo, proč se to řešení s tolika RBC zvolilo. Řešení od AŽD nemá kapacitu řešit více pořadavků? Jiný důvod? Chápu, že když jedna spadne, tak vypadne menší území, ale zase klidně když jich je méně, ušetřilo by se na nějaké stand-by, co by čekaly v záloze.
Takhle je tam navíc více handoverů.
Třeba to je tím, aby se nemusely informace o poloze každé výhybky a z každého ko či pořítače náprav přenášet bezpečně na stovku km. To totiž bude nejspíš stát taky docela slušné prachy.
to se přenáší tak jako tak ne? Na centrální dispečinky.
No ono problem s ETCS v týchto Taurisoch je vraj problem ze v tej starej mobilke neni dostatočna kapacita pamäte na dostatočný počet RBC kľučov, čiže niečo by museli vyhodiť…
Pendolíno nemože kvoli tomu, že má škúsobnú premávku, keĎ tá skočí mala by byť schopná normálne jazdiť….
No ale k čemu potřebuje mít lokomotiva klíče od všech RBC v paměti? Tohle nedává smysl.
Jako perspektivní vidí řadu 362 🤦♂️ no mám dost… Takže moderní mašina, s pohodlným pracovním prostředím, nevím že by snad byla nějak poruchová, ta se ETCS nevybaví, místo toho se bude cpát do řady, která je morálně i technicky dost zaostalá, v kabině v rychlostech nad 90 už je dost hnusný hluk, má to tahat rychlíky … Jako Vectron je super náhradou za 362, ale Taurusy měli nechat spíš 😔
Tak on asi bude rozdíl v tom kolik ČD mají těch 362 a kolik Vectronů. To je celý problém retrofitů, jak je málo kusů a ještě nejednotných, tak je to problém (s cenou).
Stejně tak ČD chce odstavit mladší a rychlejší 371, nebo 263, 150,151, jsou nesystémové a na osobní vlak možná už i přestárlé nebo méně spolehlivé, než 362.
371 byla už z výroby zastaralá mašina, díky normám v NDR.
362 / 3 jsou mnohem pohodlnější než ten kepl na obrázku ty Taurusy koupili ČD už dávno za životností a neustále se kazí proto místo nich budou Esa kterých je víc btw už 4 Taurusy ČD jsou určeny k prodeji
Proč v ETCS musí mít mašina klíč od každé RBC? Kolik jich vlastně u nás (nebo v Rakousku je)? Tipuju, že s 10 klicema to nedá ani na celou zemi, když je zabere jenom ferdinandka. Tím je celá interoperabilita v háji. Chcu jezdit do země XY, musím nahrát klíče na všechny jejich RBC? To vývojáři neslyšeli o certifikační autoritě, kdy by stačilo (např) mít jeden klíč na celou zemi, který podepisuje klíče jednotlivých RBC? Pak by stačilo 10 klíčů na celou střední Evropu.
Pletete dvě věci:
jedna věc je certifikát, který ověřuje autenticitu protistrany, a druhá jsou veřejné klíče jako protikus k privátnímu klíči dané RBC.
Pokud protokol neimplementuje key exchange, pak to první řešení nebude fungovat. A mimochodem, takto je na železnici řešeno víc věcí, včetně např. ověřování pravosti podpisů jízdenek.
1) certifikát, jako základní věc, samozřejmě obsahuje onen veřejný klíč. (ano, existují i jiné možnosti než používat certifikáty)
2) no a proč ho neimplementuje? Tohle je dost zásadní problém. Ověřování pravosti jízdenek bych do toho nemotal, to aspoň teoreticky nemusí fungovat online. ETCS L2 je ale online vždy.
Docela dobrá komedie. Nedávno se psalo o nutném zasedání DR ČD z důvodu zvýšení mezd vedení. Za takové zbytečné nákupy by snad měli něco odevzdávat. Kdejaký krám dostane ETCS a tady není zájem. Nebylo by lepším řešením dokoupit další na počet 7 + 1 záložní a zkompletovat je s netrakční jednotkou SVC /Railjet/ a tak provozovat?
Když bylo možné se s ÖBB domluvit na společném výběrovém řízení na dosazení ETCS do RailJetů, mohlo se tak provést i s Taurusy. Furt proti 380 je to perspektivní stroj.
Ono by se muselo chtít jednat ale tak zaplatí to všichni tak proč,to je ale bohužel všude v tomto kocourkově. Když to jde v DE a AT tak proč ne u Nás? protože by musel někdo zvednout zadek a třeba začít jednat s DB nebo OBB
Pokial viem, tak Taurusy sú v tom…
Budú mať mladé?
Taurusy ÖBB sú, ale 1216tky ČD nie.
Myslím, že se jedná o poněkud unáhlené rozhodnutí.
Koukám, že ETCS je dobrá taškařice 😀
spíš jen taškařice. Ten aspekt „dobrá“ bych vynechal…
Neperspektivní. Kopněte to do háje stejně jako 380, dokud to má nějakou cenu. Nebo za pár let si je budu fotit u Dvorců, jak táhnou Béčka k Budějkám…
Nepřijde mi úplně moudré dávat ty Taurusy pryč. Stále to je poměrně nová a interoperabilní lokomotiva, a když 4 mají rakouskou verzi ETCS, tak už by snad nebyl problém to ETCS rozšířit na ČR (a ostatní země). S tím souvisí ještě jedna moje otázka: ví někdo, proč aktuálně dochází u EC 106 v Břeclavi k přepřahu z Taurusu na Eso?
Právěže to problém je. Systém co tam je, nemá dostatek paměti na klíče. Proto je tam zmíněno, že dostane klíče jenom pro ferdinandku. Jinak by to znamenalo prakticky komplet novou etcs zástavbu.
Nema dostatek pameti na klice?? Muze se k tomu nekdo vyjadrit? Jak myslite ze jsou ty klice velke? Public key, ktery pouzivate v internetovem bankovnictvi, ma velikost 4 kilobyte a jeho private key protejsek ma stejnou velikost. Ty klice jsou asi ulozene spolecne s jejich certifikaty ale i tak nemohou byt naroky na pamet nijak velike.
Public key určitě nemá 4 kb. Spíš 4 kbit (anebo 2 kbit). A určitě se neukládá společně s privátním klíčem.
Ano to je samozrejme pravda, napsal jsem v rychlosti kilobyte misto kilobit. Chtel jsem jen rict ze zadny z nich neni nijak velky, ani verejny ani privatni, podle toho ktery je na masine potreba ulozit. Chapu, ze je jich mozna potreba ulozit hodne, ale nemuzu uverit ze system „nemá dostatek paměti na klíče“. Nejsou to tak velka data. Pokud se teda neukladaji s nejakymi hrozne velikymi certifikaty.
Napr vní pohled mi to taky přijde divné, ale tady tuhle embedded věci jsou často strašně zprasené ne nauvěřitelných místech.
Měl jsem zkušesnot s medicínským přístrojem za desítky milionů, kde bylo úzké hrdlo součástka za pár korun, ale na základní desce takového zařízení ti to nikdo nepřepájí. Výrobce byu ti i dal novou desku, která by to uměla, ale nemá to homologované se starou verzí přístroje, homologovat to by vyšlo dráž, něž koupit celé nové zařízení.
Zdravím. Problém bude patrně v tom, že na vlaku EC106 nám posílají z Rakouska většinou stroje řady 1116 a s těmi byste do Bohumína nedojel 😉
On je hlavně problém to že ty stroje jsou poruchové a staré a díly na to už nejdou skoro sehnat
Jste si úplně jistý, že píšete o lokomotivách Taurus?
Zatímco 362 je moderní stroj zcela bez poruch..
No problém je že Eso vykape jednou za čas kdežto Taurus umírá takřka pořád
Jakože na lokotovívy, ktorých jazdia stovky nejdú zohnať diely? 😀
České dráhy nemají budoucnost. Rozprodat na díly, vč. Managerů… otázkou je, kdo si takového managera koupí 😁
Zato regiojet má budoucnost… Lol
Pokud se nepletu, na prodej je cosi žlutého.
ať se rozprodá i RJ.. je mi to fuk
Ví vůbet ty státem placení a rozmazlení manažeři ČD, co vlastně pro ziskovost své společnosti vlastně chtějí?
Chtěl jsem se jenom zeptat…
To je jako tvrdit, že v soukromé firmě by se taková změna strategie nikdy nestala, což očividně není pravda.
Co Westbahn a jejich kissy, odprodané k DB ihned po dodání?
Co aerolinka Azul, která vyřadila všechny A350 krátce po zavedení?
Ostatně takový RegioJet teď právě vrátil posledního vectrona k ELL, protože to dávalo smysl v určitém časovém rámci a za určitých okolností.
Pokud má ČD na obzoru hafo vectronů a dokáže se těch taurů zbavit za rozumnou cenu, tak to bylo naprosto v pohodě obchodní rozhodnutí.
Spíš nechat dojezdit na Ferdinandce. Beztak by i na tom prodeji projeli gatě….
za co a komu by meli platit penale?
Co to má společného s řadou 1216?
uff. a souvislost ci podobnost tech pripadu jenv cem?
Nákup těchto 1216 dříve značilo nespolehlivostí řady 380… a teď, když by mohli mít ETCS, mají nakonec obě stejný osud
To nemají. 1216 má pořád vynikající hodnotu a dá se prodat kamkoliv kde jsou schválené.
Haloooo, haloooo kamioňáci , jste tu ? Pane Hromíři, pane Melzře, čtete taky tyhle články a diskuze ? To se asi chechtate viďte, na celém Česmadu, co mi tady řešíme, to jsme idioti co ? Tak vydržte prosím ještě chviličku a můžete si kompletně odvozit zbytek nákladů ze železnice. Už jděte poslat objednávky do Mana , Volva , Scanie atd. Tohle nemůže železnice dlouhodobě ustát….
No sleduji to z velkým nadšením. Z kamionem vyrážím do Francie nebo kamkoliv jinam bez jakékoliv problémů. Žádné rozdíly v napájení ani zabezpečení. Jednotný trh jak má být.
A počítáte do toho i opatření, že do SRN si nesmíte provézt plné nádrže nafty ??
To, co se nyní děje se složitou výbavou železničních vozidel jednotkou ETCS, mi připomíná dřevní doby videotechniky.
Tehdy vedle sebe existovaly videopřehrávače a videokazety dvou nekompatibilních systémů Beta a VHS. Po nějakém čase se v rámci unifikace rozhodlo, že v tomto boji zvítězí systém VHS, systém Beta byla zavržen a všechny tyto přehrávače a kazety byly poté odsouzeny do šrotu.
Analogický vývoj proběhl s konektory nabíječek mobilních telefonů. U těch to ale bolelo asi ze všeho nejméně.
Zřejmě bez první etapy tápání a nacházení slepých uliček se asi lidstvo nikdy nedobere smysluplného výsledku (navíc s velkou plošnou působností) u čehokoliv.
Žádné rozhodnutí o unifikaci videosystémů neproběhlo, bylo to čistě rozhodnutí trhu, který postupně dal přednost VHS. A tvrdit, že Betamax šel do šrotu, je dost zavádějící. Existoval jako minoritní systém dál, ještě před 10 lety se pro něj vyráběly a prodávaly kazety.
Přesně tak. Navíc ty systémy byly 3, měli jsme tu ještě Philipsovo Video 2000.
Děkuji oběma za doplnění a upřesnění.
U videotechniky to, podle vyjádření pana Šejdra bylo rozhodnutí trhu, takže by se ta živelnost dala i pochopit.
Co se týká ETCS, tak tam předpokládám, že jde o iniciativu nějaké evropské železniční instituce. Praktické projevy dosavadního zavádění se bohužel moc neliší od toho, co jsem ve zkratce uvedl o té videotechnice, kterou tehdy reguloval pouze trh.
Pokud vím, tak ETCS má být sjednocení dosud různých systémů v EU.
Pardon, ale fakt melete blbosti.
ETCS po Evropě normálně funguje na celé řadě tratí a konečně řeší letité bariéry v přeshraniční dopravě.
Má svoje nedostatky, hlavně co do verzování? Jasně. Ale to neznamená, že nemá čistý přínos pro evropskou (světovou) železnici.
(Jo, mimochodem, používá se třeba i v Austrálii, a tam je rozhodně žádná evropská agentura nenutí.)
Podotýkám když si koupíte film od národního filmového archivu, tak ho taky dostanete převážně na betamaxu zatím se toho zdigitalizovalo málo..
Dostanu Berans, nebo Betacam? Kazety jsou podobné, ale záznam nikoli. Betacam je studiová technologie.
Ach ty automatické opravy – Betamax, nebo Betacam?
Ten příklon k VHS si prosadila komerční sféra, především video průmysl, v němž bylo nejvíce peněz (filmy pro dospělé)
Filmy pro dospělé jsou urban legend. Hlavní výhra VHS byl LP mód, 4 h nahrávání, což byla atraktivní možnost jak přístroj využít. Trh s kazetami pro dospělé už pak jen sledoval ten trend.
V LP módu se na VHS kazetu dal natočit celý baseballový zápas, a v SP se na ni vešel celovečerní film. Ani jedno Betamax neuměl.
Navíc byl VHS levnější.
Vida, tohle jsem nevěděl, dík za informaci
Tragické chyby drážních úředníků stojí stát desítky miliónů. Jejich ego se dá srovnat s malým děckem – chci mít nejrychlejší mašinku. Pokračuje nadále devastace železniční dopravy ,neschopnost dořešení zabezpečení hlavních koridorů, vytlačování českých výrobců lokomotiv v samém počátku 90 let a povolení provozu cizích dopravců se zastaralým vozovým parkem (Arriva – 30 let staré jednotky ,vyřazené v Německu z provozu).
Škodovka se vytlačila sama, když si vybojovala Pyrrhovo vítězství nad svým největším zákazníkem.
Škodovka nabízela svému největšímu zákazníkovi urovnání sporu smírem. Největší zákazník se ale rozhodl dotáhnout boj do trpkého konce a i poté výsledek arbitráže léta právně napadat. Skutečným výtězem v boji jsou právní zástupci obou stran, zejména pak největšího zákazníka. (Který však vzhledem k „péči řádného hospodáře“ ani nemohl konat moc jinak. neodborné publikum by management ČD sežralo za živa, pokud by došlo ke smíru a to si ve společnosti kontrolované státem nikdo nedovolí, jakkoliv by to bylo nejlpší řešení)
Jediné správné řešení je Taurusů a 380 se poměrně rychle zbavit, tedy prodat.
Pokud to ovšem není řešení pro všechny, aby bylo komu a netratilo se na tom příliš. Mimo tratě s naším ETCS by je nevyužili?
Přečetl jsem si článek i diskuzi a pořád mi to nějak není jasné. ÖBB budou stovky Taurusů vybavovat ETCS. Při takovém množství nebude cena jedná instalace nijak vysoká. Proč tedy ČD nechtějí tyto stále poměrně moderní lokomotivy ETCS vybavit?
Já jsem to pochopil tak, že ať s ETCS nebo bez to bude ve flotile atypická řada jen 6 kusů, takže je výhodnější to prodat někomu, kdo jich má víc, a sjednotit vozový park.
Tyto lokomotivy měly jezdit se soupravama 230 km/h. Poté, co ČD objednalo 50 Vectronů s V max 230 km/h už atypických 6 kusů nebude výhodné provozovat.
Podle mě je to proto, že ČD mají ty taurusy ve dvou provedeních, ani jedno není shodné s verzí ÖBB, tedy je zřejmě nelze přihodit do projektu ÖBB. Druhá možnost je, že ÖBB se tomu vyhnou tím, že si nechají Taurusy na vnitrostátní provoz a nemusí nic řešit, tam jim ETCS funguje, ale to je jen taková spekulace.
Co si pamatuji, tak po společném nákupu rakouských a českých railjetů následovalo ošklivé pozdvižení, při kterém padala slova jako vězení a desítky milionů pokuty, protože neproběhlo české výběrové řízení nebo tak něco.
Vzpomenu si na to vždycky, když má někdo podobně inteligentní- bez ironie! – nápady.
Kolik zla a potíží ještě ETCS přinese…..to není den, aby někde nevyšel článek o tom, že něco nepůjde, že je nová komplikace, že se ukázalo že…..tohle nám byl čert dlužen
Přitom tohle žádná komplikace není. Koupili z různých zdrojů ojeté Taurusy na úkol na který před lety se hodily, teď mají na stejný úkol Vectrony a Taurusy pošlou o dům dál.
Bude-li kam, pak ano.
Je to složitá a rozsáhlá změna. Bát bych se začal teprve tehdy, kdyby všechno klapalo. Čeho? Že by to dopadlo jako vždycky.
Totiž- dokud manažerům někdo kouká na prsty, nemůžou dost dobře techniky nutit k tvrzení, že funguje něco, co ve skutečnosti nefunguje.
Myslím,že po zavedením výhradního provozu etcs ještě zbydou tratě mimo ferdinadku, kde by tyto stroje mohly jezdit.
Ale to jsou zároveň tratě, kde povětšinou bude stačit 162/362.
Já bych je třeba na trať 090, na rychlíky Labe , uvítal. Ta lokomotiva je 100x pohodlnější, než ty ukřičené stroje 16x a 36x.
Tam také jen na pár let. ETCS tam mělo být stejně jako na zbytku I. koridoru už teď.
Takže to bude drahý špás.
Může někdo napsat, kdo o nákupu těch lokomotiv rozhodl a kolik stály?
Pokud vím, tak se nakupovaly postupně, a to právě z důvodu interoperability Rakousko – ČR – Polsko.
chcete mu dat pocitit hnevu lidu?
boze, k cemu vam to bude? jdete chytat carodejnice?
Poukázat nahospodaření ve státním podniku
V první řadě, české dráhy nejsou státní podnik. ale to je jen technikálie.
a na co byste chtěl poukázat? co je špatného na tom, že koupili pár ojetých lokomotiv a pak je po X letech prodají?
je vidět, že tomu moc nerozumíte, o to komičtější je, že chcete na něco poukazovat.
Tak hlavně, že tomu rozumíte vy. Uvidíme, jaká bude prodejní cena
Jo ahááá 🙂
tak vy ještě ani nevíte, za kolik to prodaj, ale už tady honíte čarodejnice?
úžasný 😀 připomíná mi to malinko prokurátora urválka. Ten byl taky takový lidový spravedlivý.
Pokud to prodají ČDC, tak určitě „výhodně“, aby ten prodělek nebyl tolik vidět
pokud, mozna, asi … jojo, tak hlavne, ze uz byste popravoval.
V soukromé firmě by příslušný manažer vyvodil důsledky. Ve státní firmě si akorát rozdají odměny. Nebo budete obhajovat, že to byl úspěšný nákup?
To, jestli to byl uspesny nakup nebo ne, se bude odvijet od toho, za kolik to prodaj.
Takze ne, nic neobhajuji. Jen kritizuji vase plky a snahy o honeni carodejnic bez jakehokoli duvodu.
Evidentně nevěděli, co koupili
„Nakupujeme nejmodernější osobní vozy pro dálkovou dopravu na rychlost 230 km/h a potřebujeme také odpovídající hnací vozidla. Posilujeme tím svou pozici v mezinárodní dálkové dopravě. Zásadní investice do rozvoje infrastruktury a s tím související zvýšení rychlosti a zavedení jednotného evropského zabezpečovače plánuje i Česká republika. Proto bychom rádi využili možnost výhodně pořídit tato vozidla pro rychlost 230 km/h, která již jsou vybavena palubní částí ETCS,“ vysvětlil letos na jaře předseda představenstva a generální ředitel ČD Ivan Bednárik.
https://zdopravy.cz/ceske-drahy-koupily-v-rakousku-dalsi-ctyri-taurusy-vysvetluji-to-i-nespolehlivosti-lokomotiv-rady-380-90520/
No a co? tak koupili 4 ojetý taurusy.
A zase je ojetý prodaj dál.
kde je problém?
Něčemu, co tam sděluje GŘ jste neporozumněl?
no, cemu nerozumite?
„Proto bychom rádi využili možnost výhodně pořídit tato vozidla pro rychlost 230 km/h, která již jsou vybavena palubní částí ETCS“
No, evidentně nekompatibilní
no, evidentne jste nepochopil, v cem je proboem
Problém je ten, že kupovali stroj s ETCS a zjistilo se, že je ta verze k ničemu
Ony se nedají zase prodat?
Třeba i na náhradní díly, viďte?
Před Vektronem, před 10 lety, byla tato lokomotiva naprostá špička
A také jediná rozumná volba pro Railjet, nepočítaje propadák 380.
Jsou z druhé ruky, kupovaly se v době, kdy ČD snad ještě neměly žádné moderní loko (380 nepočítám), takže v úplně jiné situaci. Ale tím, že jsou z druhé ruky by měly jít prodat bez nějakých velkých ztrát na hodnotě. Prostě asi posloužily a zase půjdou.
Úředník ČD = lobista,
Vypadá to tak
Pro některé.
Jestli si dobře pamatuju, stály cca 70 mil Kč.
Takže zhruba stejně, jako ten VUZ Vectron.
****Jde o změnu přístupu; ještě loni ČD mluvily o plánech na dovybavení strojů systémem ETCS.*****
Jde hlavně o vyhazování peněz a zbytečné zaměstnávání desítek pracovníků na obchodních úsecích, kteří neustále něco nakupují a par zase prodávají zbytečně.
To je součást byznysu. Ne všechny plány nebo úvahy prostě vyjdou. Vy se sice snažíte, aby jich bylo co nejméně, ale – vám se v občanském životě taky všechny odhady vyplní?
Váš komentář, není k věci, ale úplně zcestný.
Není jednoduší mít fakt jen Větroně když ofiko ČD vlastní 6 kusů býků?
Muze mi nekdo objasnit proc se tam neda ETCS? Vsak Rakousku techto Taurusu ma plne koleje, to opravdu tech 6ks co ma CD jsou nakotik jine verze, ze je nemohou dovybavit Rakouskym systemem?
Přečtěte si článek a celou diskuzi. Vše se bez problémů dozvíte 🙂
Nebo kazdy stat ma to ETCS nejak jinak ale vzajmne komunikuje pres jednotny protokol? V cem je problem? Vsak to je preci JEDNOTNY evropsky zabezpečovaci system!!!!
V tech 4 Taurusech je stara verze, ktera je v podstate jen pro Rakousko a ma malou kapacitu na rozsireni.
Jednotna evropska je ta aktualne instalovana verze ETCS, kterou ale ty Taurusy nemaji.
Rakousko musí přece řešit ETCS (nejen pro Rakousko) do svých Taurusů – nemůže se k nim přidat jako u Railjetů?
Mohli by, chce se jim a neodjeli na dovolenou?
Nemusí. Může je nechat jen ve vnitrostátní službě.
Minimálně pro Taurusy, které jezdí na Railjetech k nám, musí…
Pokud budou jezdit k nám… Smlouva na jejich pronájem končí letos v prosinci, klidně to můžou řešit jinak, ostatně od prosince to asi stejně budou tahat Vectrony jako taženou soupravu, protože ETCS zatím nemá ani Railjet.
https://zdopravy.cz/uleva-pro-ceske-drahy-rakusane-vysoutezili-etcs-do-stovek-vozidel-vcetne-modrych-railjetu-212492/
Ano vím ale to je budoucnost. Momentálně ETCS nemají a kdy se dostanou na řadu zatím není jasné.
Vectrony od prosince budou, o tom žádná… Minimálně do instalace ETCS do našich Railjetů… Počítají ČD s tím, že by pak Vectrony na 230 km/h jezdily s Railjety do Rakouska?
To nevím.
Presne, vsak OBB to taky resi, tak proc nemuzeme mit jejich etcs?
Zksute si to představit tak, že máte systém, do kterého může nainstalovat německé Windows XP a budou mluvit německy. Nebo do něj můžete nainstalovat české Windows XP a budou mluvit česky.
Ale nemusíte pokaždé kupovat novou tiskárnu a síťovou kartu, když měníte jazykovou lokaci.
PS: Bývaly doby, kdy tiskárna uměla jenom jednu jazykovou sadu, takže tiskárna z německa tiskla █tvere█ky a mohli jste ji vyhodit.
No ale to už je opravdu hoooodně dávno… Měli jsme doma LX-100 (někdy v 1992-93) a ta tiskla jak naše „š“, tak třeba německé „ß“ (otec občas tisknul i německé dokumenty)
tomu se dá celkem rozumět, ale co u těch 4, kde jde v podstatě o upgrade licence? Že pak můžou jezdit jen po ferdinandce a nikde jinde. Co je na Ferdinandce z hlediska ETCS jiného, než jinde?
To, že tam je 7 RBC a do Vídně 8, takže pokud má mašina kapacitu na 10 RBC tak to vyjde. Do Prahy je to 11 RBC..tak to by mašina skončila před Kolínem nebo někde u Hranic na Moravě kdyby jela Praha-Bohumín.
Taky se mohla nechat přepsat EPROM…
Jediný, v čem je zatím jednotný, je jednotná cena. Všude drahý jako prase….
S Vectronem (nejen) mezi ČR a Rakouskem pod ETCS můžete úplně normálně. Problém je, že před 20 lety ještě neexistovala specifikace, které se stanovila jako interoperabilní a OBB to u 1216 nastavil vyloženě pro vnitrostátní potřeby, takže je nepálilo, že to nemá paměť na další RBC, což je tak trochu potřeba, pokud to má jet někam dál za hranice.
Otázkou je, proč nejde jednoduše rozšířit paměť, a musí se pořizovat celý další stroj.
Protože to není PC a operační paměť. 🙂 Je to způsob nakládání s citlivými informacemi, šifrovacími klíči. Technické detaily, proč danou OBU Siemens tehdy udělal zrovna tak omezenou nemám.
Protože před těma 20 lety netušil, jak bude vypadat zdejší implementace ETCS? On si Bill Gates taky dlouho myslel, že 640 kB stačí každýmu.
Prosímvás, na co potřebujete speciální paměť na _veřejné_ klíče? Nebo chcete říct, že jsou to symetrické klíče a lokomotiva musí mít před tím, než se vydá na cestu tyto klíče pro komunikaci se všemi RBC co potká? To by byl tedy ještě větší bizár, než jsem čekal.
A nekdo se tady divi ze zeleznice jde do kopru? Pokud nekdo musi odepsat lokomotivu jako je Taurus kvuli par cipum, jejichz realna hodnota jsou stokoruny, tak je tu neco opravdu fatalne spatne. To je ukazka nekonecne neefektivity. Zeleznice nepotrebuje zadnou vnejsi konkurenci, ona se rozere zevnitr uplne sama.
Tak on je odepisuje kvůli tomu že má jen čtyři a taky že jsou 20 let staré
Ty lokomotivy jsou porad prakticky to nejmodernejsi co po kolejich jezdi a to nejenom u nas.
Tak to ani náhodou.
Však je může _prodat_, to se normálně dělá, vždyť je jako použité koupil.
Prodat to nejmodernejsi a nejspolehlivejsi co ma….logika mi stale unika.
Nejmodernější má Vectrony.
Protože to je rychlíková loko na koridory, pro které od nového roku nebude mít vybavení. Než cpát miliony do 4 kusů, což by vyšlo opravdu draho na jeden, tak je prodají, což myslím nebude problém a raději pořídí další Vectron. Je to naprosto logické.
„musi odepsat lokomotivu“
NEmusí. Kdybyste si pamatoval včerejší článek… NEmusí!
Takže proklínáte svět zcela zbytečně.
Nehoří Péťo, jednou provždy nehoří!
Kde se pise o odepsani?
Oni to nebudou prodavat?
Železnice nejsou jen ČD, a ‚do kopru‘ ji jako takovou posílají spíše některá rozhodnutí stran státem vlastněné infrastruktury.
Ja to vim, me jako zakaznika ale zajima koncova cena produktu, to at se mezi sebou dopravci se spravcem poperou sami.
V tom případě vás jednotlivosti jako osud naprosto zanedbatelného počtu lokomotiv nezajímají.
Ty lokomotivy nejsou odepsané, prostě jen pro ČD nedává smysl do nich investovat vzhledem k tomu že jich je jen pár a ještě v různých provedeních, když mají novější a vyhovující lokomotivy, tyhle můžou prodat bez nějaké velké ztráty.
Tady jde ale o to, ze ten upgrade by mel byt rutinna za smysluplny peniz. Pro koho potom tu zeleznici vlastne ekonomicky provozujeme, kdyz vymena par cipu musi vest k prodeji toho nejmodernejsiho co mam? Cele ETCS je hreb do rakve ekonomiky zeleznice. Ty penize za ten nesmysl musi nekdo nakonec zaplatit a proc by to delal, kdyz to muze nalozit levneji na kamion.
A pak se nějaký dobře oblečený pán diví, že nad nápadem na povinné zavedení digitálních spřáhel dopravci zrovna nejásají 🤦♂️
Není to výměna pár čipů, je to systém. Zabezpečovací systém, takže musí splňovat jisté dost striktní standardy. Není to to nejmodernější, je to 20 let stará lokomotiva! Nejmodernější je Vectron. Není to ani ETCS, ale schvalovacími procesy, což se pro 4 kusy prostě nevyplatí.
V tomhle případě ekonomika velí kašlat na nostalgii a jet Vectrony, naopak nostalgický přístup a snaha udržet cokoliv bez ohledu na to co to stojí a jak to za pár let bude použitelné je hřebík do rakve.
Samé výmluvy, “musí”, “ekonomika velí”, a podobné pohádky.
Nemusí, nevelí. Někdo konkrétní to tak nastavil. Ekonomické, politické nebo hospodářské zdůvodnění nedal. Jen samé floskule – stejné jako jste teď předvedl vy.
A náklady vesele převedl na jiné.
V nekonzumním světě i mimo železnici jsou velmi drahé a velmi složitě ověřované IT systémy. Tohle opravdu není spotřebka – má to kritickou chybu, ó jéje, možná příští update, možná nikdy…
Je to tak nastavené, protože někdo musí garantovat, že to dělá to co má v podstatě na 100 %, což není zase tak běžná věc ani jednoduché ověřit. A pokud cokoliv z komponent udělá něco co nemá, musí to být zpracované bezpečně (fail safe). To jsou zkušenosti psané krví, které stojí za tím papírováním.
Neřekl bych, že jde železnice do kopru. Naopak, ještě bude mít s přibývající rychlostí mnohem víc zákazníků.
Rychlost není vše. Nepřípoje, stanice v polích, komplikace při užití, cena… To si ty rekordy pro fanoušky sledující ji z aut může tak akorát vystavit, bohužel. A zde souhlasím s JiP, že tohle ji posílá do kopru. Ovšem, rozhodují o tom námi volení politici.
A není to takový to oznámení, jehož jeidnej cíl je získat od někoho nabídku na jejich koupi. A pokud žádná nepřijde, tak se to holt pošle na Balkán u carga a nebo se nakonec rozhodne to tam dát.
U Carga by Taurusy taky neuspěli
Nechápu, že je teda před pár lety kupovali. Před třema rokama se prsili, že jsou připravené na nasazení bez dalších úprav…
Kupovali to proto, kdyby nevyšly Vectrony na V=230 km/h.Tím, že podepsali ČD smlouvu na dodávku 50 ks tak tady ty Taurusy pro ně jsou z pohledu té 230-ky zbytné a narušují jim unifikaci flotily.
ETCS jenom pro jednu zemi a možná pro jednu trať ze druhé země – to je “univerzální evropský zabezpečovač”, za který se totálně vyplatí zaplatit jak za sto kilometrů VRT
Není, to je jeho očesaná verze, aby se ušetřilo.
Což jaksi není chyba kladiva, že jste mu sebral násadu.
A proč se nasazuje očesaná verze?
A proč ETCS v Rakousku je jiné, než ETCS v Česku? Měl to být *univerzální* zabezpečovač, tak proč sakra je *národní*?
To já netuším, proč si SŽ vymyslela národní úpravy, jaké si vymyslela. Ani přesně nevím jaké. Já u toho nebyl, mě se neptejte.
A než začnete sakrovat …
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/142705238/N%C3%A1rodn%C3%AD+hodnoty+ETCS.pdf/f902575f-3281-4ff6-9bcb-7707463238bc
Autoři ETCS moc dobře věděli, že jednotlivé Správy jsou tak nekompatibilní mezi sebou, že to prostě nepůjde, takže umožnili implementovat národní specifika.
Ale potvezuje se mi klasika: Naco číst dokumentaci, když se můzeme mnohem déle vztekat.
„Národní hodnoty“ nejsou žádná specifika SŽ, ani to není něco, co by vylučovalo provoz jiných vozidel. To jste tomu čtení dokumentace moc nedal.
V Rakousku není jiné ETCS. Na Taurusech je stará veze ETCS odpovídající době před 20 lety (nepodporuje interoperabilní Baseline 3).
Jiné je v tom, že ty Siemensy BL2 mají kapacitu jen 10 RBC..na mašinách ex-WLB. Taurus ÖBB má pak Alstom BL2 ale kapacitu na mnohem víc RBC. Takže oboje může jet CZ-A ale z Vídně do Prahy dojedou na počet RBC jen mašiny ÖBB, nikoliv Tauři ČD. Těm to vystačí z Vídně maximálně do Bohumína.
A jak často se bude aktualizovat a znemožňovat starším verzím provoz? Pokud jako MS Windows, pak to asi můžeme rovnou zabalit…
Interoperabilní má být i 2.3.0d
Takže prodej ČD Cargo a následně kvůli chybějícímu ETCS odsun na Balkán? Škoda
Škoda…109e, tam nakonec půjde taky 😀
Stejně tu politiku s ETCS nechápu.
Já jo. Někdo potřeboval vykázat aktivitu a jinej si chtěl splnit dětský sny.
„Dolary šéfe, jak nemáte dolary, jste nahranej.“
Nechápu proč se nedodělá ETCS a nedají se k Railjetům kam patří !
Lokomotivy, které jezdí na Railjetu, jsou v majetku ÖBB, takže tam nejsou žádné další potřeba.
Jenže ČD Railjet Taurusy také nemají České ETCS.
Nemají, ale je to problém OBB.
Zatím….. https://zdopravy.cz/uleva-pro-ceske-drahy-rakusane-vysoutezili-etcs-do-stovek-vozidel-vcetne-modrych-railjetu-212492/
Akorát že letos končí smlouva na pronájem ÖBB 1216 k railjetům, tudíž by nebylo od věci mít k nim vlastní 1216, ale ono se asi počítá s tím že to převezmou Vectrony na 230 km/h (pokud ovšem dostanou v Rakousku potřebná razítka)
Podle toho co jsem nedávno četl, je smlouva prodloužena
Pretože nie je 1216 ako 1216. Predpokladám, že tie ČD mašiny nedisponujú protokolom ÖBB.
To zrovna mají. Dokonce i do Polska můžou, ale české ETCS jim chybí
Ale stejně do PL nejezdí a dělaji se v Bohumíně nesmyslné přepřahy
Taková to byla ikonicka lokomotiva
Nebyla, i je. A hezčí než Vectron.
A jeste pri rozjezdu a brzdeni zahraje stupnici…
Jen řada 1016 a 1116 s GTO tyristory, 1216 s IGBT tranzistory jen kňourá.
Perspektivní je řada 362, která má omezenou rychlost na 140 km/h. Ano by bylo možná lepší když by mohli jak na Slovensku 160 km/h. Super, je jich dost, spolehlivé lokomotivy, jenom jejich maximální rychlost je 140 km/h což na mnoha tratích není ideální.
A právě proto je momentálně ve výrobě 50 Vectronů na 230 km/h a dalších několik desítek na 200 km/h v pronájmu s možností odkupu.Většinu Os nahradí panteři a na ten zbytek jsou ESA víc než dostatečné.
Zase na druhou stranu na mnoho spojích kde jezdí Esa jsou přítomný i Béčka. Teď mi tak nějak došlo že to je z části zbytečné. Moje myšlenka vznikla hlavně kvůli Lužnici, Hradečanu a Svitavě. Ale právě mnohdy na těchto jedou Béčka, zajímavé. Nemá nicméně na Rychlíkové vozbě na IV. koridoru jezdit 380?
380 je na tom ještě hůř než Taurus, nemůže už skoro vůbec nikam…
Na Hradečanech je 160 km/h jen na pár místech do Poříčan, jinak to jede 120 km/h max – a ještě dlouhá léta bude – tam esa bohatě postačí. Na tý Svitavě je to s otazníkem, ale není to tak dávno co tam byla turnusovaná 380…
Na Svitavě aktuálně Eso jezdí asi na 2 obězích a to hlavně díky tomu, že Interpantery jsou postupně přistavované k montáži ETCS a údržbě. Jinak tam jezdí právě ony. S Esama je tady ještě Vysočina, ale tu stejně bude časem provozovat žluťák se zázraky z Polska.
Navíc na Hradečanech jezdí ABpee s Vmax 140 km/h. A od příštího GVD přes Lysou n.L. a Vysočany.
Po zpřevodování na 160 km/h zas budou mít tak slabé zrychlení, že se na 160 km/h ani nerozjedou a ve výsledku bude čas prakticky stejný. BR120 neměla 5 MW výkonu jen tak pro srandu, řada 350/15x zrovna tak.
Tak určitě to nebude ideální, ale i bastard se na těch 160 časem dostal a oproti němu má eso výhodu v plynulé regulaci výkonu a na stejnosměru má i nějakých 400 kW navíc.
Němečtí fírové mu dávali v této souvislosti různé přezdívky. Líný český knedlík patřilo k těm slušnějším. Ten výkon trakčáků zkrátka odpovídá převodování na 120 km/h. Už těch 140 se nelíbilo ani jeho konstruktérům.
Esa bohužel nemají vhodný design a tvar čela pro rychlosti nad 120 km/h.
Tohle řekl i jejich konstruktér a ne jednou. Pro jízdu vyšší rychlostí doporučovali čela jako mají notoricky známé Gorily a Banáni, později asynchron. Dnes je samozřejmě doba zase jinde, celou skříň by dnes pojali jinak. Přiznám se, že i přes to pro ně mám slabost. I s Dvojčaty a dalšími „sourozenci“
a nešlo by na ten nefuk přidělat nějaké votuňující plechy?
Naše esá jazdia max. 140 km/h aj to len u Vás. Keďže nemajú ETCS, tak jazdia na Slovensku max 120 km/h. Asi ste si ich pomýlili s 361.1, ktorým nedávno schválili ETCS pre 12 ks (101-108 a 120-123) na Slovensku, kde konečne môžu jazdiť 160 km/h.
Jasně že o nich vím. Právě něco takového by mohlo jít i do ČR.
Nechcete to v ČR. Je to klasický výrobok ŽOS Vrútky. Nie na darmo to má prezývku Turbozmrd.
Slyšel jsem Morozmrd
Tak pokud vím, turbo je 361.1 na 160 km/h a moro jsou 361 jsou sic modernizované, ale pouze na 140 km/h..
Já slyšel moro všechny, jako Móricovi zmr.di, po šefovi tamější Žosky, ve které vznikli.
Ak sú 362 dostatočne brzdené s vozňami, môžu jazdiť 140 km/h na autobloku.
Jojo, 362 jako „nosná řada“ to jsme to dopracovali…
A Vektrony jako „nosná řada“ na rychlejší vlaky.
Tak oproti laminátkám a plecháčům přeci jen generační skok. Ty lokomotivy ještě morálně nejsou na odpis.
Jaký bude osud Taurusů použitých na Railjetech ČD? Doplní se spolu s řídícím vozem ETCS, nebo se zaříznou spolu s těmi co jezdí právě na východě? Počet Taurusů v ČR neznám, tak nevím jestli se mluví ve článku i o nich.
Ty Taurusy u Railjetů ale patří OBB, české jsou jen soupravy. Jediné Taurusy, které patří ČD, je těch šest, o kterých se píše ve článku.
Tak to potom jo. Jak jsou v najbrtu, tak jsem myslel, že také patří ČD
Jsou v najbrtu ale je to trochu jiný najbrt než na těch nerailjetových
Včera už jeden railjet 362.171 táhla, asi zkouška🤣
Zase?
Proč to ETCS odemknou jen na ferdinandce? Stojí za tím nějaká vyčůraná licenční politika, kde se platí ETCS od kilometru? Proč ty mašiny kupovali, to nevěděli předem?
Protože by museli aktualizovat software ETCS, je to opět klasická politika AŽD.
Co zrovna s tímhle má společného AŽD?
AŽD do nich montovalo (starou) rakouskou verzi ETCS? To bych se hodně divil, zvlášť když to tam měl už předchozí vlastník, od kterého to ČD koupily.
Protože je tam možnost nahrát jen 10 klíčů, na víc tahle stará verze nemá paměť. Takže to asi vystačí na pokrytí Ferdinandky, ale jinam se to k RBC už nepřihlásí.
Přijde mi nepochopitelné, že takový problém vůbec existuje. Takové věci jako paměť by měly být brutálně předimenzované, právě jako rezerva do budoucna. Takže pokud se předpokládá, že kapacita 10 klíčů by měla stačit, tak se má do specifikace dát kapacita minimálně 128 klíčů.
Spíš je s podivem, že se čip nedá vyměnit za jiný. Ale asi to holt naschvál není modulární, nebo co…
Je to FS systém. Vyměníte čip, musíte udělat novou certifikaci. Asi by vyšlo levněji vyměnit celou jednotku ETCS za novou.
Jj, prostě FS nejde testovat jednotlivé moduly a pak jen integraci, že? Asi nějakej novej fyzikální zákon nebo co.
Když je to podle Vás tak jednoduché, proč to ČD nenabídnete za pár korun? Smiřte se s tím, že jsou věci, které jsou daleko složitější, než se zdají.
A ano, v bezpečnostních systémech se musí testovat i kompatibilita mezi každým jednotlivým prvkem. Důvody snad nemusím vysvětlovat
Já se nemám s čím smiřovat, to je jen a pouze vaše a zase jen vaše blbost, že je všechno nechutně komplikovaný a tím pádem drahý a nepružný, a vy to tady nadšeně obhajujete jak malí Jardi.
Fyzikální zákony s tím nemají nic do činění. Otestovat a certifikovat třeba SIL jsou úplně jiné procesy s jinou náročností.
No a co? Je to lidské rozhodnutí, že to musí být zrovna tak a ne jinak, tudíž je to kritizovatelné.
Máúcta.
Když nenabídnete lepší, tak to tak bude. Zatím jste to ohodnotil jen velmi povrchně, což nikomu nepomůže.
Vzpoměňte si na to až někdy poletíte letadlem, jesli se má složitě a draze testovat. Nejlépe 737Max, kde zjednodušený přístup ukázal svá rizika a pak se to složitě a draze předělávalo.
Někde tady mám základní desku se socketem 603 z roku 2004.
Ikdyby se do toho dal dát nový procesor, tak čipset umí adresovat nanejvýš 2 TB dat. A to až tak, že na připojený 4 TB disk lze vytvořit partition jen v první polovině, zbytek fyzického prostoru to neumí, jako by nebyl. Horší průšvih je ale v tom, že čipset umí adresovat max 4 GB RAM, je to 32bit architektura. A nepomůže nic.
Záměr z té doby?
Sorry šéfe, ale 10 klíčů, to jsou kilobajty.
Možná by se to tam i vešlo, jen by se muselo ve zdrojáku opravit něco jako
const int keycountmax = 10;
Jsou to klíče. Nejde o kilobajty ale o nakládání s klíči k šifrování od přenosů pro zabezpečovací systém. A opravdu NECHCETE, aby tam něco bylo špatně a někdo mohl komunikaci kompromitovat.
Pardon šéfe, ale tyhle bláboly, které laikům možná přijdou neprostupné a proto mlčí, mne opravdu nezastraší. 10 klíčů nebo třeba 50 je v logice aplikace naprosto totéž. Jediné, co je potřeba primárně změnit, je velikost přidělené paměti a případně horní povolené hranice indexů/iterátorů. A popřípadě nějaké UI, pokud je natvrdo.
Ale tady nejde o logiku aplikace, ano RAM, ani alokovanou paměť. 10 klíčů fakt není nic velkého z hlediska operační paměti, to je pár kilobajtů. Kryptograficky bezpečné nakládání s klíči a jejich uložení je poněkud jiný problém.
A trochu mě mate co má UI společného s nakládáním se šifrovacími klíči. To vypadá jako odněkud opsané.
Víc jak 4GB umělo už intelí Pentium Pro pomocí stránkování PAE v roce 1995, ale je to zablokované na úrovni 32b Windows kromě serverových verzí. U serverového procesoru bych se velmi divil kdyby to čipset nepodporoval. Omezení disku na 4TB není čipsetem, ale zase jen operačním systémem Windows, který to uměl až od verze 7. Čili v Linuxu byste tyto problémy neměl. (ale jsem OT)
Plete jablka s hruškama. Není paměť jako paměť.ETCS není PC. Vy popisujete adresaci RAM paměti, ale ty klíče jsou zjevně nahrané na nějaké paměti ROM/FLASH. Tady navíc hodně hraje roli i to jaká patice tam pro připojení té paměti je, ale hlavně. I kdyby to šlo vyměnit za větší paměťový čip, tak ten řídící čip to nemusí být vůbec schopný naadresovat….
co je na tom s podivem?
tohle neni domaci PC, kde si kazdy posklada, co uzna za vhodne.
ovsem s nulovou spolehlivosti.
Zase jen další kec.
to je realita, chlapče.
v americkych filmech to funguje jinak, nez ve skutecnosti.
Měly být, ale nejsou. Ona se taky mění délka klíče, se 128 byte dlouhým klíčem už dneska … zakázáno.
Nezapomínejte, že to není mobilní telefon, ale technologie poněkud jinak stavěná. U Fail-Safe systému bych čekal, že každý program má vyhrazenou RAM, kam nic jiného šahat nesmí. Ikdyž ten program neběží, tak se jeho RAM nedá použít pro jiný program.
HSM je cela periferie procesoru. Samostatne ARM jadro s ASIC ulozistem pro klice. A kdyz je to uloziste na 10ks 128bit klicu, tak se to na 5ks 256bit klicu nepredela, protoze to proste neni standardni flash pamet. Reseni je vykaslat se na HSM, cimz ale prijdeme o akceleraci symetrickych sifer v HW. Nadruhou stranu, WolfSSL to cele v pohode upocita… Zastitovat se recertifikaci je z poloviny tupy zvast a z druhe poloviny se nechce…
Ono už i v mobilech jsou v SOC samostatné moduly pro ukládání klíčů, třeba k šifrování úložiště. Aby nemusely být v RAM. Samozřejmě se to ve spotřebce netestuje tak extrémně jako zabzař, když se najde zranitelnost, tak ji holt fixnou při update a nebo tam díra zůstane, pokud je hardwarová.
Pozor operační paměť a paměť na uložení klíčů jsou úplně jiné věci. To máte třeba i mobilech a moderních počítačích „secure enclave“, TPM a podobné. Většina OBU podporuje stovky klíčů.
Určitě to není problém nějakého čipu, ale daného řešení, kdo ví proč omezeného jen na desítku.
Protože Tricore/Aurix/V750. Spálil se leckdo. Nejen v railway… https://www.infineon.com/dgdl/Infineon-AURIX_TC3xx_Hardware_Security_Module_Quick-Training-v01_00-EN.pdf
Bohužel. Proč by se Siemens snažil s podporou Taurusů, když může prodat nový Vectron.
Nevyhlásily teďka ÖBB zakázku na ETCS do několika set lokmotiv, Taury nevyjímaje?
To ano, ale jen pro jejich lokomotivy. Na ty České se mohou vykašlat. Ano, dají ETCS i do těch, co do Rakouska zajíždí, ale dávat to i do Taurusů, kteří jezdí jen vnitrostátně v Česku jim je absolutně zbytečný.
Acho, tak ještě jinak:
Rozporuju tvrzení, že Siemens se nesnaží a tak do Taurů (libovolný Taurů) ETSC nedá, protože chce prodat Vectrona.
Otázka asi byla zda se případně nedalo k zakázce připojit…
Teď je otázka, zda koupené stroje jsou dostatečně shodné s těma OBB, aby to k něčemu bylo
No právě.
No škoda jich. Neřeší OeBB tentýž problém?
Bez budoucnosti v roce 2025 je byt i 380, kde dobývacího ECTS stojí stejně jako je tržní hodnota loko
*dovybaveni ECTS
Ještě ne. Může i v roce 2025 jezdit Praha – Děčín, Praha – Hradec (přes Lysou) a snad i Praha – Linz. Na těhle trasách budou dojíždět i 150/151 a 371.
Hradec – Praha budou esa… rozhodně tu mít 150/151 nebudeme, byť to byl někým šílený kec a ani by to nešlo, protože se příští rok bude část grafikonu opět jezdit přes Poříčany.
Do roku 2027 včetně můžou jezdit bez ETCS bez problémů na Ex6 Praha -Plzeň – Cheb a R16 Praha – Klatovy
Vzhledem k ceně ETCS do těchto lokomotiv v Rakousku, by nebylo od věci do těchto strojů ETCS dosadit ve spolupráci s ÖBB. I vzhledem k tomu, že mohou jezdit do okolních států.
Jenže, případná montáž ETCS nevyřeší fakt, že se jedná o šest atypických lokomotiv, u kterých se nabízí otázka zda jsou vůbec všechny stejné. Bych tak řekl, že ETCS v první řadě slouží jako argument proč se těch atypických lokomotiv zbavit podobně jako v případě 380.
Je jich 6 kusů a ještě dva podtypy.
Jedna z možností je přestavba na stejný typ, jako teď soutěží ÖBB, druhá je odprodej někomu, kdo si je přestaví podle sebe.
Ale co já do toho mám co mluvit…