O polovinu levnější. Evropská komise řeší nabídku čínských vlaků pro Bulharsko kvůli nízké ceně

Jednotka Sirius ve Všetatech. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka Sirius ve Všetatech. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Evropská komise řeší případ na základě nového nařízení o nedovolené podpoře.

112 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel Matoušek

Je až dojemné, jak se Evropská komisi stará o chudáčky Bulhary, aby nedej bože nenaletěli zlé Číně. Jestli to ale náhodou nebude tím, že Západ nechce přicházet o potenciální odbytiště svých ojetin a jiného braku.

Pavel Matoušek

Míněno samozřejmě do budoucna.

Pavel Matoušek

Ať se chrání místní výrobci. Ale ať se používá na všechny dodavatele stejný metr! Dotované potraviny ze Západu nikomu nevadí, ale dotované vlaky z Číny ano! Pak je to ovšem omezení čistě politické! Ono je to hlavně ale úplně jedno. Čína se těm našim žabomyším válkám jen směje, protože dobře ví, že pri současném trendu na Západě to tu stejně bude dříve nebo později všechno její. A politici a na ně napojení se budou kvapem učit čínštinu a hledat cestičky do řitních otvorů. Přitom si to Západ svou dlouholetou stupiditou, neschopností moudře rozhodovat atd. dělá sám!

JendaVenda

A není to účelem soutěže? Získat co nejnižší cenu ?

Y.K.

Cílem soutěže je získat výběr a vyvážený produkt za provonatelnou cenu. Také to umožňuje spatřit podezřelé odchylky.

vbb

Mohu se zeptat na vaše zaměstnání? Ale řekněme třeba, že vyrábíte kladívka na poklepávání na základní kameny. Jedno vás nákladově vyjde třeba na stovku a nejmenovanému ministerstvu (viz jiný článek zde) je prodáváte po pětikile. Ministerstvo vypíše výběrko, protože se chystá poklepávání na další kámen. No a najednou přijde Číňan a do výběrka nabídne stejná kladívka po padesátikoruně (když za tu cenu je sem nemůže z té Číny ani dopravit). Samozřejmě Číňan vyhraje, erár ušetří 10 x 450 Kč, sláva, no najděte někde na zemi 4 a půl tisíce. A vy si svá kladívka můžete vetknouti kam? Za týden pak… Číst vice »

Petr

A jaké si koupíte vy?

none

Zadne, kladivka lze recyklovat 🙂

vbb

Pokud budu státní podnik a ještě příjemce evropských dotací, tak bych nakoupil kladívka od Franty Joudy za 400, protože jsou z relevantních nabídek nejlevnější. Druhá v pořadí se umístila kladívka od Istvána Kulemiházyho za 420, třetí od firmy Grzegorz Brzęczyszczykiewicz, Polsko za 450, čtvrtá nabídl Hans Joachim Furmustahl za 460 atd.
Čínská kladívka byla ze soutěže vyloučena pro evidentně dumpingovou cenu.

vbb

Firmě H. J. Furtmustahl se omlouvám za překlep ve jméně 😉

Juraj

Cílem soutěže je přinutit veřejného zadavatele, aby nakupoval s nějakou mírou efektivity a racionality, kterou sám obvykle postrádá. To ale neznamená, že se musí být výběr vítěze zcela slepý k ostatním faktorům, jako jsou např. nerealistické ceny.

Xaver

Je jasné, že čínský stát vše dotuje, aby dumpingovými cenami zničil konkurenci a pak mohl svoje výrobky nacpat všude. Děje se to automobilovém průmyslu (je o tom dostatek důkazů), dělo se to v mobilním průmyslu (jsou známé obrovské dotace od státu Huawei), zcela jistě se to děje i v železničním průmyslu. Kdo říká, se to neděje, vůbec nezná čínské reálie a je velmi naivní.

Pavel Matoušek

A jak se k nám dostávají potraviny ze Španělska, ale také z Brazílie nebo Nového Zélandu, neporovnatelně levnější než tuzemské? Nebo víno? Odkudkoli ze světa je levnější než z Moravy! Není to náhodou stejný princip? U Číny to vadí a u ostatních je to v pořádku?

Ivo

Oni to nenabízí za polovic ceny. V Číně patří železnice do HD scifi, o které se nám může jen zdát. Vlak jezdící 100km/h je pro ně výtlem středověku. Nabízí je s nízkou marží, na rozdíl od evropských dodavatelů, pro které i 300% rabat je normál. Dopadne to stejně jako s elektrovozy, kdy Ursula von der Leyen vztekle útočila na čínské výrobce a oni ji sepsnuli s tím, že chtějí dodat do Evropy auta za běžnou cenu, za kterou se prodávají u nich a ne s 400% marží oproti výrobce, jako to dělají evropské automobilky. Pak nastalo trapné ticho a vše… Číst vice »

Berhof

A zdroj k těm vašim domněnkám by byl?

tarten

„Marže oproti výrobce“ je nesmysl. Buď si to nesprávně pamatujete, nebo vás někdo obelhal.

tarten

Podobný nesmysl je „marže 400%“. I když kdekdo to používá všelijakým nesmyslným způsobem, zejména prodavačky brigádnice a různi „křiklouni na nárožích“, marže nemůže být z podstaty věci vyšší než 100 %. Ono to zní jako onen generál, co se chlubí, že běžně děla sice mívají náměr do 90°, ale za Velké vlastenecké války mívala i 150° nebo i 200°, a ta děla to vydržela !!

Xaver

To jsou bláboly. Za prvé se podívejte na hustotu železniční sítě v Číně, za druhé i v té Číně nejsou jen VRT (ani zdaleka). Za třetí v Číně jezdily praní lokomotivy ještě v 80. letech vy výtleme středověku. Za čtvrté VRT je výkladní skříň režimu a na základě rozhodnutí strany se do lejí neskutečné peníze, aby se světu ukázalo, jak je Čína vyspělá. Za páté v tak lidnaté zemi, kde i obdoba okresního města má kolem milionu obyvatel, to má i smysl.

tarten

4) Tohle vám věřím.
3) To ale vůbec neznamená, že ten starý provoz tak nemůže být vnímán. A rád bych doplnil, že u nás skončil pravidelný provoz až 1981 (i když to byl jen trapný kousek u Rakous).

Petr Jetelina

Aby BDŽ nakonec nedopadly jako MŽT, kde jim z čínských vlaků zbyly v provozu jen nějaké dvě soupravy.

toor555

Divokou privatizací v 90tých letech se mimo jiné zlikvidovaly firmy Škoda lokomotivka, ČKD dopravní systémy a další, které měly potenciál minimálně evropských úspěchů, ale vadily západní konkurenci, Siemens apod.,nyní pod tlakem dampingových cen z Číny,zlikvidujeme tyto evropské výrobce. Přitom na začátku 90tých let měla Plzeňská Škodovka objednávku od číňanů na dodání 600 el. lokomotiv, partnerem měli být francouzi, ale Havel přijal Dalajlámu, a bylo po obchodu. Viz kniha “ Vzpomínky konstruktéra elektrických lokomotiv „,od ing. Františka Palíka.
Jak praví klasik: Tento způsob léta, zdá se mi poněkud nešťastný.

Micky

Není jednoduché cesty k úspěchu. Kdyby se neprivatizovalo, všechno by skončilo v bankrotu. A upřimně. Číňani by čkd nepomohli, akorát by prodloužili trápení. Ta to lidská práva by neměli podléhat, zda se to zrovna vyplatí či ne.

toor555

Tehdejší vedení ČKD hned po revoluci začalo řešit výrobu a konkurenceschopnost, zajistili strategické partnery na západě,rámy ,skříně, pojezd byli na dobré úrovni, potřebovali tam nové technologie ovládání, regulace výkonu atd. Vše bylo rozjednáno a na dobré cestě. Zařízl to tehdejší ministr průmyslu a obchodu čr Vladimír Dlouhý, s tím že ČKD půjde do privatizace. Privatizace,zvláště ta velká,měla být postupná, a jak chtěl Rychetský, nejdříve schválit kvalitní zákony a potom privatizovat. Klaus rozhodl že se na nic nebude čekat a že se na chvíli zhasne. Dnes zde máme výrobu zahraničních firem, jsme pouze jakýsi subdodavatelé, a proto mají zaměstnanci nízké mzdy… Číst vice »

vbb

Víte, já v tom ČKD párkrát něco dělal. V roce 1996 jsme tam (v Lokomotivce) chodili okolo soustruhů a vrtaček z 20. let, všude po zemi bordel a špína.
Věřím, že na Zličíně to bylo lepší, ale moderní firma to fakt nebyla.

Y.K.

ČKD byla firma, která neměla jediný produkt použitelný na otevřeném či západním trhu (tehdy již běžné nízkopodlažní tramvaje). Tedy odsouzená k bankrotu, což se také stalo. Lidi za tím pořád vidí konspiraci, ale aby firma mohla existovat musí mít co nabídnout a musí to prodávat, jinak je rázem na suchu. Že je něco promyšleno nebo rozjednáno je k ničemu, to prachy nepřinese. První opravdu moderní produkt byla M1, firma se ocitla v platební neschopnosti už během práce na jejích prototypech. Příliš pozdě. Socialistické zahnití a ztráta automatických východních odběratelů byl konec.

melm

Myslíte, že by z Číňanů dokázali vyrazit taky nějaké penále, jako z Českých drah?

tarten

No vidíte to sám. Pokoušet se o nějaké kšefty s Číňany znamená akorát si naběhnout na politickou vydíratelnost. A ČKD nezkrachovala, protože „vadila západní konkurenci“, ale protože byla mnohem horší než ta konkurence. Siemens to na čas aspoň zachránil jako fabriku, ale od české strany nedostal žádné zakázky jak doufal, protože to byl prostě „cizácký Siemens“. Tak s tím skončil taky.

tarten

A jak to bylo se škodováckou lokomotivkou? Stále byly na programu Peršinky, ale ČSD nakonec další sérii neodebraly. Ne kvůli divoké privatizaci, ale protože si vláda myslela, že strkat miliardy do železnice v době reformy nemá smysl, že to nějakou dobu ustojí. Což byl víceméně tragický omyl. Škodovce se podařilo střelit pár Peršounů na „západ“, totiž do Itálie, ale ukázaly svoji kvalitu tak, že z nich byly víceméně pouze zálohy. Není divu, že se další kšefty nehrnuly…

tarten

… ale po pár letech už to bylo jinak. Škodovce se od „státu“ pak hrnul jeden kšeft za druhým, o volné soutěži, ochranářství nebo i zákonnosti tohoto počínání si můžete myslet co chcete.

PvvS

Jojo čmelák nebo T3 by západní konkurenci vyloženě rozdrtily..

MHD

A proto má teď Škoda vyprodáno a když si tam chcete objednat vlak, tak nejdřív za tři roky, protože nestíhají.

No a ČKD s nosným výrobním programem – Čmelák, které prodávalo tak výhodně, že cca 95% prodalo pod výrobními náklady, no nechce se mi věřit, že by taková perspektivní firma nedobyla trh, v tom bylo určitě nějaké spiknutí.

MHD

Zase tu někdo používá můj nick.

Juraj

Tenhle blud už jsme tu nedávno měli a jasně vám bylo vysvětleno, že je to úplný nesmysl.
ČKD nebo LIAZ nepoložila privatizace, ale naopak vlastní zaostalost, kterou maskoval deformovaný trh RVHP. V praxi naopak uspěly spíše ty firmy, které našly strategického partnera, jako např. Škoda Auto.

Jo a Francouzi dalajlámu samozřejmě přijali také. Na Číňany totiž nefunguje servilnost, ale naopak pevný postoj. Z těch servilních států si ČLR jen dělá podnožku.

Cestovatel z Vysočiny

Nemyslím si, že je v tom nějaká přehnaná státní podpora. Jen to prostě nastavuje zrcadlo brutálně předraženým evropským výrobcům, kteří si zvykli vysávat dotace (inflační peníze), zvykli si, že nákupčí a dodavatelé spolu pořádají mejdany a všichni se smějí a těží z hlouposti nás všech, že to trpíme a platíme. Nejsem žádný fanoušek výrobků z Číny, ale tu dodávku bych schválil. Ať mají Bulhaři co chtějí a ty evropské molochy se třeba konečně chytnou za nos.

Micky

Ukázkový přiklad, jak se zbavit konkurence. Když to udělali ČD, tak RJ řval, že je to podnákladová cena a predátorské chovaní. Ale když to udělají číňani, tak jim zatleskáme. A po automotive půjde na dno i železnice (y)

Cestovatel z Vysočiny

Tak ať jde. Nemá smysl uměle držet neefektivní firmy. Ve finále na to doplácíme, už jen z toho titulu, že výrobní prostředky nemohou být alokovány jinde a využity efektivněji. V první řadě bych zrušil veškeré dotace, protože to je rakovina Evropy. Bohužel to nejde ze dne na den, to je mi jasné, že když jsme desítky let budovali shnilý systém, tak to bude trvat možná dvě generace, než se to uzdraví, a to za předpokladu, že budeme opravdu chtít.

Granja

Vše už je natolik svázané, že chtít jen „my“ nebude stačit. Dogma, že vše vyřeší trh už neplatí, protože politika je prorostlá s trhem a záleží kdo právě vládne. Navíc politici, i když ve volbách slíbí cokoli, mohou své úsilí po volbách beztrestně napřímit jiným směrem. Důvody známe. Muselo by být více takových států, kterým se současný systém dotačního přerozdělování (diktátu) zajídá, anebo nově zaváděné alternativy v rámci nastupujícího multipolárního světa. Každopádně velké změny stejně přijdou a EU, by, předpokládám, možná jen stačil návrat k osvědčenému EHS.

Micky

Jsem také proti dotacím, jenže trh už je globalní. A kdo dobutí čínany, aby ty dotace taky zrušili?

tarten

Zní to asi takhle: „Nemá smysl uměle držet neefektivní kultury. Když evropská kultura se svými hodnotami a lidskými právy není dostatečně obchodně a vojensky životaschopná, tak ať jde. My ty jejich lidské a jiné zdroje alokujeme efektivněji.“ Souhlasíte? Číňani se chovají přesně podle toho.

MartinS.

Ty jednotky kupuje bulharské ministerstvo, které je pronajme dopravci a obnovení vozového parku bylo navrženo při přípravě Národního plánu obnovy a odolnosti, jehož prostřednictvím zajistí financování z převážné části Evropská unie a zbytek půjde ze státního rozpočtu.
Takže ty jednotky se kupují s evropskou dotací

MartinS.

A není tedy divné, že si EK chce ohlídat, zda se za evropské peníze nemají koupit jednotky masivně finančně podpořené a zadotované čínskou vládou, která to dělá jen proto, aby mohla začít evropské dotace vysávat. To není nastavování zrcadla. To je jen snaha Číny uloupnout si evropské peníze…

MHD

Ale jo, půjdete to dělat za hrst rýže?

Jan

Všude jinde ve světě by zajásali, ale v EU máme úřad, který to bude „řešit“. Co třeba respektovat právo Bulharska nakoupit si šunt a nést za to následky? Bude to pěkný precedens…

Y.K.

Nesmysl, všude mají úřady na ochranu trhu. I v Číně. Opatření proti dumpingovým cenám jsou také naprosto běžná kdekoliv.

Jan

Nebo se někdo bojí, že ty vlaky zas takový šunt nebudou…

jal

A že to nevadí v případě oceli.
Aha, to je v souladu s grýndýlem- v Evropě splníme a železo dovezeme.

tarten

Nejen to. V Číně a USA je ochranářství mnohem silnější než v EU.

***** Petr

V Číně maji i ministerstvo spravedlnosti 🙂 ….. a používají v názvech slova „lidová“ či „demokratická“

Y.K.

Tak to známe i z naší verze komunistické diktarury.

MartinS.

Ten „šunt“ by se měl koupit z Národního plánu obnovy a odolnosti, jehož prostřednictvím zajistí financování z převážné části Evropská unie a zbytek půjde ze státního rozpočtu. Když to má EU platit, tak logicky nechce platit šunt. Kdyby si to Bulhaři kupovali sami, asi by to EK tolik nepálilo.

Granja

Teoreticky souhlas – jen se ptám, jak právě oni, bezpečně ví, že je to opravdu šunt? (Nehoruji za čínského dodavatele.)

MartinS.

Reaguji na komentář, kde je to označeno jako šunt a protože nevím, že to bude šunt, dal jsem to slovo jako citaci do uvozovek.

Montano

jo, asi tak, jako nakoupil Půta pro Adamka šrot, nebo chcete-li teda „šunt“ z německých kopřiv pro spolek ARRIVA, který navzdory všem evropským bezpečnostním předpisům se s požehnáním EU provozuje v Čechách i nadále -něco z toho asi káplo jak pro Liberec, tak pro Adamka a EU komise nezůstala pochopitelně pozadu – a my jak blbci jezdíme v těch“nejmodernějších“ vlacích, fy ARRIVA, které na této planetě jezdí. Mimochodem, když jsme byl u ARRIVY na WC, myslel jsem, že se budu muset ze záchodu vystřílet!

Juraj

Tak třeba zrovna v té Číně mají pravidlo, že pokud v podniku není domácí podíl, tak na tamní trh ani nemůže dodávat. Takže tolik k otevřenému trhu.

V EU máme úřad, který hlídá, jak se nakládá s evropskými prostředky z Plánu obnovy a odolnosti, což je tento případ. Bulharsko si to může, zcela suverénně, pořídit za vlastní, dokud to bude v souladu s platnými pravidly a normami.

TrBus

Já chci vlaky od Hitachi. Pořádnou kvalitu, ne ty pekače od Siemens přes Škodu až po Pesu

TPal.

V čem jsou vlaky od Siemensu šunt?

Movia

Hitachi? Ex-AnsaldoBreda? Můžete se poptat v Nizozemsku (Fyra), Dánsku (IC2) nebo Švédsku (Göterborg) jaký jsou to skvělý stroje.

Jindra

Když chce evropská firma prodávat v Číně, má milion omezení. Když chce čína sem, může. Tragický.

zdenek

Ani myslím založit si společnost tam nemůžete.. Bez nějakého jejich strategického partnera.. Resp okukovače technologií.. Postavené na hlavu. Zašli jsme příliš daleko bohužel..

qěcy

CRRC Corporation Limited je čínským státem vlastněný a veřejně obchodovaný výrobce kolejových vozidel.
CRRC řídí:
Liu Hualong, předseda představenstva, tajemník Komunistické strany Číny;
Xi Guohua, místopředseda, zástupce tajemníka Komunistické strany Číny.

Zdroj: Wikipedia, počtěte si: https://en.wikipedia.org/wiki/CRRC, ať víte, s kým máme tu čest.

🤮🤮🤮

zdenek

Přesně tak, žádná zakázaná podpora a nesmysly. Tak to v číně je. Politika = obchod. A možná je to chytré.

Mari

Vůbec nechápu, na co ta Evropská unie je. Když unie států, tak všem stejné podmínky. Zrušil bych všechny dotace na všechno a všem. Pak by se ukázalo, kdo je životaschopný a kdo ne. A ať si pak klidně nakupuje kdo chce, kde chce, pokud to není tedy země utlačující lidská práva.

Micky

Mám obavu, že by to dopadlo krachem EU. Nejsme schopni konkurovat firmám, kteří platí dělníky v naturalijích a lide s jinymi nazory jsou perzekuováni. Nejdřív zničí konkurenci podnákladovými cenami, aby nás potom mohli podojit

MartinS.

Tak zrovna o lidských právech v Číně bych se nahlas nezmiňoval, protože tam moc nevědí, co to lidská práva jsou…

Jarda

kdyby euro komise raději řešila, proč jsou evropští výrobci předražení jako kráva, když to samé vyrobí asiat i o půlku levněji 😀 jestli chce eu něco řešit, tak at řeší neunosnou drahotu, pak není divu, že tady nikdo nechce nakupovat.

Trumway

No jestli to ono vyrobené za polovinu nevyrábějí dělníci za diametrálně odlišných podmínek než na jaké jsme zvyklí. Takže se neprve zamyslete zda byste pro steného zaměstnavatele pro kterého pracujete pracoval i nadále pokud by Vám řekl že chce zlevnit a proto Vám musí snížit výplatu.

RedFox

Nejhorší je „uvědomělost“. Popravdě? Za jakých podmínek a za jaký plat lidé v Číně pracují, já jako jednotlivec i země, jako Bulharsko můžeme ovlivnit jen málo…tím neříkaám, že nejsem solidární, nebo že mi to není líto, ale cena mojí práce je také asi 3x nižší než v Německu a asi 5x nižší než ve Švýcarsku (asi i za srovnatelnou práci a to se ještě držím při zdi….) a přesto v Německu nepřestanou kupovat naše výrobky a nehlásí se k vyšší ceně. Tak to bohužel na světě chodí.

Karel

Není to pouze o ceně práce, ta se dá snížit například robotizací. Je to také o cenách energií a surovin. Politika greendealu nás připravila o možnost Číně konkurovat.

RedFox

A tak bych to zase neviděl. Nejsem příznivcem greendealu (nakonec je to docela celé nesmysl – mně seberou plynovej kotlík a Evropu brázdí statisíce mizernejch kamionů převážejících nic – nikam), ale společensky jsme na vyšším stupni vývoje, než Čína. Prostě některé ekologické věci i věci týkající se práv zaměstnanců atd jsou tu „jinde“. Makám sice za třetinový plat, než Turek v Německu, ale mám zákoník práce, neexistuje práce dětí a spoustu jiných věcí, co k moderní společnosti patří. A popravdě i bez greendealu jsme ekologicky „jinde“ než Čína (nechtěl bych, aby moje děti vyrůstaly nejen v takovém zřízení, ale i… Číst vice »

Pavel Matoušek

pokud jde o české výrobky, konkrétně v oblasti kolejové doprava, tak celkem souhlasím. Ale odkud máte, že v Číně pracují děti? Ačkoli upřímně, mnohým českým spratkům by to určitě neuškodilo. Pokud jde o ekologii a zelené energie, je Čína mnohem dále než Evropa. Tady se kecá a přijímají se nepromyšlená a nesmyslná opatření. U nich se koná. Jen se o tom v našich sdělovacích prostředcích nepíše.

qěcy

To ať si klidně řeší. Ovšem kdo prodává firmy čínským státním podnikům, je u mne krátkozraký hlupák. OD CRRC a podobných bych si nic nekoupil.

RedFox

Já bych zase nekoupil nic od Škody…to je otázka pohledu. Kolik věcí znáte od CRRC? Ale lokomtivy ř.380, rekonstrukce os.vozů, problémy InterPanterů (nemluvím ani o interiéru) atd….známe asi každý, co železnici používáme. Popravdě jediná akvizice u nás, Sirius je sice na pohled levnej šunt (je to prototyp a ještě navržený lidmi od „paštikáře“), ale že by byl nějak nespolehlivý jsem moc neslyšel….zato InterPantry v „dřevních“ dobách, to byla parádička, co…??? Dva roky jezdili v létě v zimě náhradní soupravy na Svitavách….nejdřív teplo, pak zase zima…. Je to laciné kritizovat kvalitu Číňanů, jen na sebe se jaksi nechceme podívat…..

qěcy

Já bych si nekoupil žádný šunt a zároveň žádnou sebelepší techniku od zločinců, kteří mne mohou i díky penězům ode mne ekonomicky a politicky zničit. Nehodlám financovat zločinecké státy.

Pavel Matoušek

Tak neplaťte daně.

qěcy

Nekritizuje jejich kvalitu, ale jejich cochcarny, podvody a zejména zločinecký stát, který tuto firmu přímo řídí.

RedFox

Podívejte se na svůj telefon, přestože s Vámi souhlasím v plném rozsahu a přestože jsem nikdy nevlastnil jiný telefon, než Apple, přesto je na něm Made in China a tak bych mohl pokračovat skoro u všech věhlasných značek, co mám doma!!! Je to průšvih….

Pavel Matoušek

Jeden jediný konkrétní důkaz??? Jinak jsou to akorát plané kecy, kterými je zahlcena celá západní civilizace!

Poskok

Jestli on tu druhou půlku vozidla neplatí přímo Čína, aby se dostala na evropský trh…

Y.K.

Klidně to za polovinu může být, ale ta cena musí zcela odpovídat nákladům a přiměřenému zisku za výrobek. Pokud ne je to dumping a to je kdekoliv na světě ohýbání trhu a to není dobré (někdo něco zadotuje, aby si upevnil pozice a vytlačil konkurenci).

MartinS.

A co když je to součástí expanzivní politiky Číny? Vozidla z poloviny zaplatí čínský stát, jen aby mohl podojit Evropu. V mnoha afrických a i některých evropských zemích by mohli vyprávět jak jim Čína „levně“ budovala infrastrukturu a najednou není z čeho splácet… a Čína snadno přichází k nerostným zdrojům nebo si ty země zavazuje ještě víc a víc…

Raquac

Porovnáváte těžko porovnatelné. Ujišťuji Vás, že reálné zisky v oboru se v průměru napříč výrobci pohybují do 10 %. A to i při čím dál větším využívání asijských subdodavatelů. Ve srovnání s Čínou nebo Indií – na straně finálního dodavatele se sejdou vyšší ceny dodavatelů, lidské práce (což zahrnuje nejen výrobu, ale i servis a veškeré práce spojené s konstrukcí, provádění zakázky a třeba i schvalovacího procesu), složité administrativní procesy a to všechno se rozpočítá do relativně malého počtu kusů. Aź se v EU konečně dokopeme ke skutečně jednotnému trhu s jednotnými legislativními požadavky (tedy odbouráme spoustu národních úřadů vyžadujících… Číst vice »

zdenek

Evropska komise radši ať neřeší už nic.

Erik85

Fajn, tohle se vyšetřuje, protože na to proběhlo veřejné výběrové řízení. Jak tomu bude ale u soukromých dopravců, kteří mohou nakupovat od kohokoliv napřímo a není tak srovnání? A ti se pak mohou přihlašovat do výběrek na provoz linek s podstatně nižší cenou.

J.K.

A mít levné vlaky – no fuj! Chceme vlaky , a chceme je drahé!:)

Erik85

Aby to nebylo jen dočasně, než Čína zlikviduje Evropskou konkurenci. O tom právě ta ochrana trhu je.

J.K.

A to už se stalo, třeba u elektroniky? Asi ne, ne?

A když dají vlak levnější jenom o 5%, ne o 50%, tak to stejně vyhrajou a dostanou víc peněz – to jako bude lepší?

Evropa ať místo zákazů vyrábí líp a levněji…

M19

Jako první krok navrhuji snížit vám plat na zákonné minimum, ať vidíme zda to bude fungovat. 😉

jal

Nedávno podnikatelé hlásili, že pokud se platy nelíbí, zavřou a výrobu přesunou do Číny. V mnoha případech se i stalo.

Proč by Čína nemohla mít levné vlaky, když to samé provozuje i ona a nechává si vyrábět komponenty v sousedních levnějších zemích?.

Jirik

Zakonem zarucena minimalni mzda je uplne stejna spatnost.

MaT

No právě že jo. Právě třeba u té elektroniky – konkrétně u čipů. Asie je dodávala nejlevněji a tak se v Evropě (ale Severní Amerika měla ten samý problém) už nikomu nevyplatilo je vyrábět. A pak stačí nějaká ta epidemie/pandemie, nebo třeba i jenom kontejnerová loď šprajcnutá někde v Suezském průplavu a už je průs.. na světě, tedy pardon, odborně se tomu říká narušení dodavatelských řetězců. A to jsem mluvil obecněji o Asii jako o celém kontinentu. Ale když se budeme bavit konkrétně o Číně, tak asi není dobrý nápad být při současné geopolitické situaci závislý jen na této jedné… Číst vice »

qěcy

Čínská expanzivní politika řízená komunistickými zločinci v tom hraje největší roli. CRRC je řízena přímo komunistickou partají.

Co takhle uvalit na strojírenské výrobky z Číny vyšší clo?

Granja

Jenže pokud se podíváme na statistické údaje, spojené se širšími souvislostmi, vidíme, že k té ekonomické likvidaci Evropy má co říci sama Evropa. Místo abychom zabojovali tam, kde je potřeba – u sebe a pro sebe, odvádíme pozornost vlastních nedostatků k blokaci jiných, namísto toho, abychom se stali těmi nejlepšími mezi něž se jen tak někdo nedostane.

Erik85

Mimochodem plyn a ropu jsme taky nechtěli drahé a tak se budovaly produktovody jen s vazbou na Rusko. Jak to dopadlo všichni víme. 🙂

J.K.

Produktovody jen s vazbou na Rusko – to asi kecáte, že. Ingolstadt se budoval už z kraje devadesátek právě pro odvazbení Ruska.

qěcy

Ale furt nemáme síť, která je zaokruhovaná. Nejsou tedy náhradní trasy.

tarten

No a pak přidejte Nord Streamy…

Karel

Produktovod ze zámoří se udělat nedá.

Jarda

Takže radši zlikvidujeme evropský průmysl levnými výrobky z Číny a pak se budeme divit, že se z Evropy stává chudá část světa.

Y.K.

U soukromých dopravců je to to samé. Je to opatření na ochranu trhu a týká se dovozu jakýchkoliv výrobků. Srovnání samozřejmě je, ne sice přímým porovnáním pro danou zakázku v tendru, ale rozhodně poznáte jestli se cena liší o 1 %, 3 %, 10 % nebo 50 %, že. Podnět EK může dát kdokoliv, pokud se mu zdá, že někdo narušuje hospodářskou soutěž jednotného trhu. Jinak váš vývod, že výběr bez výběrového řízení je za daleko nižší cenu je naprosto mimo. Výběrové řízení je nutnost u státem/erárem vlastněných firem, protože lidi co to organizují rozhazují peníze, co nejsou jejich, tedy… Číst vice »

Erik85

Nemíchejte prosím Jablka a Hrušky. Zaprvé nemusíte poučovat, proč určité subjekty musí dělat výběrová řízení. Důvody jsou známé. Nicméně tvrzení, že „Soukromník musí udržet černá čísla a je v jeho vlastním zájmu získat nejlepší nabídku“ se nijak nevylučuje s tím, že upřednostní při nákupu nabídku za dumpingovou cenu, aby nakoupil co nejlevněji a získal tím výhodu oproti ostatním.

Y.K.

Nabídku za dumpingovou cenu jistě vzít může, ale riskuje tahanice, protože to je protizákonné jednání a můžete v případě podezření podat patřičný podnět (kdokoliv může).

Nepřipadá mi navíc, že by se něco takového stalo. Že by někdo u nás pořídil zázračně levnou jednotku/lokomotivu/vozy pod výrobní cenou.

Poskok

Netuší někdo, kolika vozové měly být ty PP?

Každopádně toto bude zajímavé sledovat, z důvodu precedensu do budoucnosti.

Každopádně na tyto velké výrobky, které nakupují státní dopravci s dotací EU si dokážu představit něco jako je v USA Buy America…

Roman

Jenže problém je v tom, že pak by musela zmizet podmínka nejnižší ceny… Což je otázka do jaké míry by se z toho stalo podhoubí pro korupci…

Jinak je vtipné, že třeba u automobilek to nikdo neřeší… Viz Enyaqy pro Poštu stojí cca 700 000 Kč. S dotací dokonce lehce přes 400k… Zkuste jít do autosalonu jako retail a nebo malá firma….

Alibaba

I s dotací to stojí stále 700 000 Kč. Nebo si myslíte, že těch 300 000 Kč nějak vzniknou ze vzduchoprázdna? Ty se jen úchylně posílají přes Brusel.

noerf

Ono to bude mít více faktorů.
1) nižší cena práce v Číně, stejně jako nízké ceny energií a přístup ke komponentům v místě
2) součástí je i cena servisu. Tady mě zaujalo, že pan Bělčík v rozhovoru, že výměna podvozku u Siriusu trvá tři dny místo obvyklého týdne, tak bude zajímavé sledovat i tuto část nabídky.
Takže tam může být určitá podpora státu, ale půjde to velmi těžko

J.K.

Cena práce už je v Číně podobná jako u nás. Ale úspory z rozsahu samozřejmě neskutečné, nesrovnatelné s čímkoliv tady. ( Byl jsem ve fabrice CRRC v Nanjingu pár let zpátky, to opravdu není Škoda Transportation 😀 )

qěcy

Hlavně politika a to, že CRRC lokomotivka j vlastněná státem a řídí ji komunisti. Jde hlavně o politiku.

Tim

Na druhou stranu pokud by se tohle zavedlo a statní dopravci v podstatě nakupovali povinně za dvojnásobnou cenu oproti soukromým dopravcům, tak by se stali absolutně nekonkurenceschopní oproti soukromým dopravcům, kteří nakoupí za polovinu a tím pádem velmi rychle vytlačí státní firmy

Jirik

E?

MHD

Tohle je špička ledovce. Ona taková státní Pesa taky dokáže podrazit ceny. Sice tu není přímá podpora, ale řekněme určitá jistota, že i s cenami na hranici rentability nezkrachují.

***** Petr

Nejde jen o tu hračku a její cenu ale hlavně o souvislosti přímé i nepřímé, které se nám mohou brzy vrátit a z této části asie málokdy pozitivně 🙂