Nejen Libeň. Správa železnic ukázala, kde od nového jízdního řádu hrozí přetížení dráhy

Pohled na koridorovou trať z Holešovic k Balabence z ulice Nad Kotlaskou. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPohled na koridorovou trať z Holešovic k Balabence z ulice Nad Kotlaskou. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Na seznamu jsou nejen vytížené koridorové tratě, ale i některé jednokolejky.

Odebírat
Upozornit na
guest
93 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
qěcy

A co udělá MD ČR, jakožto vrchol? MD tratě nezkapacitnilo, ani neobchvátilo. MD objednává vlaky a nechává kraje objednávat další vlaky (skrz platnou legislativu). Regulátor přístupu nic nereguluje.
A nejhorší je, že jako první budou odstřeleny obyčejné nákladní vlaky, a komerční nedotované (pro rejpaly i ty mají dotované jízdné pro určité cestující). A kraj Praha dělá, jakože za nic nemůže ohledně výstavby zastávek a zkapacitnění tratí, spíš výstavby nových tratí. Na čem všem visí a visel například Libenský přesmyk? A přitom ROPID chce asi naschvál tratě přetížit dnes nesmyslnými linkami.

král j

Chtělo by to více se věnovat objízdným trasám .

Ágnes

„Nebo proto, že šilniční doprava dokáže v nouzi tu železniční nahradit, zatímco naopak to nejde?“ Nejde? A co příklad Hodonín – Holíč, když se dělal silniční most přes Moravu, silnice byla uzavřená a jezdila paradoxně náhradní doprava po železnici? Alespoň ta osobní. Nejde je silné slovo. Někdy v nějaké míře, i když omezené, jde😀.

Pán jeskyně

Jaký je plán s úsekem Číčenice – Protivín při rekonstrukci tratě České Budějovice – Plzeň? Bude tam dvoukolejka? Vím, že v nějakých prastarých plánech končila od Budějovic už v Číčenicích…

krteček

Dvokolejně z Nemanic do Strakonic na až 200, jak to chtějí udělat netuším.

Pomeranč

Často doprovázím osobáky na lince Kolín – Česká Třebová a situace s kapacitou je opravdu zoufalá. Stačí jeden zpožděný expres nebo rychlík a veškeré grafikonem naplánované předjíždění se hroutí, zpoždění 10 až 15 minut je naprostý standard. Zlepšení v nedohlednu, naopak se přidají další vlaky.

Radim

Z některých zastávek by se měly udělat stanice nebo tam udělat „po cestě“ výhybny…

Jaaa

Všechno věci, o kterých se dávno ví a kde by měla probíhat investiční činnost s cílem kapacitu navýšit.

Takže kdo má máslo na hlavě?

V.N.

To je pravda. Nicméně, když někdo věděl, že jde kapacita do háje, měl na to reagovat i jinak. Průšvih řešíme až pět minut po dvanácté..

Radim

Jako všude

mgr.pavel

Protože v Česku nejsme zvyklí řešit věci koncepčně a dopředu. V Česku je „plánování“ sprosté slovo – spousta lidí v tom vidí komunistické pětiletky.

Jenže plánovat se musí. Musí se určit priority (má tento stát priority, dle kterých jedná? obecně anebo v dopravě anebo na železnici?), musí se plánovat „pipeline“ toho, kdy na kterou prioritní stavbu či vylepšení dojde – jen tak bude rozvoj železnice (či infrastruktury či celého státu) efektivní.

Anebo se můžeme plácat v nahodilých vylepšeních typu „tady postavíme modré zábradlí, to zvládneme lehce a dotace tak vyčerpáme“. Bez vize, čeho vlastně chceme dosáhnout a jak..

Radim

SŽ že je neschopná ale i stát, že posílá málo peněz – ví se, že železniční stavby jsou dražší, tak proč se na železnice posílá méně, než na silnice?

V.N.

Třeba proto, protože z globálního hlediska jsou ty silnice důležitější ??

ABCD

Mimochodem ony ani ty silnice na tom nejsou zas o moc lépe. Celkově přeprava roste. A že to není růžové viz třeba toto – spíš pěkný bolehlav https://www.autoweb.cz/dopravni-masakr-na-okraji-prahy-kvuli-113-000-autum-denne-se-postavi-az-12-pruhu/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box

Martin Verner

Třeba proto, že rozsah silniční sítě je nepoměrně větší? Nebo proto, že silniční doprava má mnohem více výkonů? Nebo proto, že šilniční doprava dokáže v nouzi tu železniční nahradit, zatímco naopak to nejde? Nebo proto, že ze silniční dopravy jsou mnohem větší rozpočtové příjmy? Ale bohužel taky proto, že zatímco organizace spravující silniční síť má rozumně plný zásobník projektů v různých stadiích přípravy, od záměru po povolení, na železnici nic takového není. K dosavadnímu cyklu „proč to připravovat, když nejsou peníze->proč to financovat, když to není připravené“ se nově připojilo jen „postavíme VRT a všechno bude v pořádku“. A ono… Číst vice »

qěcy

O tomhle nerozhoduje SŽ.

qěcy

CK MD

Tomáš M

Nikde ale ani čárka, že za problém v Libni může SŽ….která měla vybudovat nové zastávky mezi Vršovicemi a Běchovicemi

Roman

Problém zhoršují městské části a občanské spolky které blokují železniční stavby v Praze.

qěcy

Nikoliv. Magič na výstavbu zastávek kašle.

Leinad

Nemělo je vybudovat město? V každém případě SŽ může za neexistenci přesmyku.

qěcy

V čem? Příklad?

Jiří Šrámek

Příklad??? Jste slepý? Vy snad vidíte poslavený přesmyk? Jediný, kdo to může „zařídit“ je SŽ, za kterou ale nejsou vidět výsledky. Přesmyk nepostaví paní Hovorková z Kyjova ani zaměstnanci mlékárny v Klatovech.

X 1

Například naprostou neschopností laicky i odborně vysvětlit lidem přínosy takovéto stavby, pro všechny zúčastněné, včetně externacionalit. Neschopnost zahrnout do své stavby i stavby přidružené jako například úpravy dotčených toků, jejich meandrizace apod. Neschopnost alternativních forem odškodnění jako například náhrady, za potřebnou nemovitost, nemovitostí. Ať už formou náhradní výstavby, ve spolupráci s obcí, městem nebo developerem či odkupem za účelem náhrady. Zvláště když tuto formu v zahraničí, při výstavbě liniových staveb, preferuje více než polovina majitelů dotčených nemovitostí.

qěcy

Neměla. Na zastávky se vykakalo město, jehož součástí je ROPID, který místo komplexního řešení situace pouze zahušťuje vlakodrom v Praze a okolí. A to zcela bezohledně k cemukoliv. A dělá, že za nic nemůže, že politici jsou od toho, aby ty ROPIDí výmysly schvalovali a uváděli v prax.

Dan

Je vůbec v úseku HK – Jaroměř počítáno v dohledné době s výstavbou druhé koleje?

Martin

Ano, mluví, ale jak je v Česku obvyklé, nestaví se. Je v plánu i druhá kolej směr Týniště a Chlumec, kdy se začne stavět, je ve hvězdách… i když se chystá přestavba hradeckého nádraží, která má trvat šest let

Michal M

A bude bez mimoúrovňových přesmyků, což trochu podvazuje VoChoc.

Kuba2

Přinejmenším podle oficiální mapy SŽ ne.

Vojtěch C

Tolerance nějakého zpoždění je v podstatě způsob jak zlegalizovat jízdu s náskokem. Tzn. v jízdním řádu to dát hodně „na krev“ a občas to vlak v plánovaných časech stihne (když rušící vlak bude mít tak velké zpoždění, že jízdu sledovaného vlaku už neovlivní), ale většinu jízd bude mít nějaké zpoždění (ideálně méně než polovina délky intervalu dané linky). Pokud vlaky nějaké zpoždění mají, je na posouzení pracovníků řízení provozu, který vlak upřednostní a kterému možnost zkrácení zpoždění nedají, nebo se mu zpoždění ještě navýší. Pokud nějaký vlak jede včas a má rezervy, ale za ním zůstane zpožděný vlak, který nemá… Číst vice »

Patrik K

Dobry den, proc se vsechny vedlejsi trate kolem koridoru take neudelaji na 160km/h?

Timto by se dalo eliminovat, ze v dobe pretizeni poslu vlak jinam..

Air Traveller

a co reknete cestujicim? ze v zavislosti na momentalnim stavu pojedou bud pres vysocinu nebo pres pardubice, a kdo nesouhlasi, muze si vystoupit?

Leinad

Při výlukách Praha – Poříčany – Kolín se tak jezdilo 😀
V Kolíně hlášení „jedeme do Libně“ / „jedeme do Vysočan“

Martin Verner

No…jo. „Vážení cestující, náš expres linky Ex2 z důvodu průs… ehm, dopravních obtíží bude ze stanice Kolín do stnice Brno hl.h. pokračovat přes stanici Havlíčkův Brod a vynechá stanice Pardubice a Česká Třebová; cestující do techto stanic nechť si přestoupí na následné vlaky, kterých tam stejně jede jako psů“ je furt lepší varianta než „Vážení cestující, nejedeme a zatím nepojedeme“.

Kuba2

Protože se pod ČR v poslední době neobjevily významné zásoby zlata, ropy ani zemního plynu.

Jouda

Dokud se bude MHD stěhovat na koleje , jezdit v deseti minutivych intervalech s dvouvozovymi jednotkami, lepší to nebude. Nevím co tohle je za trend. K tomu železnice primárně určena nebyla. Jenže do komfortu lidí se sahat nebude, to jsou voliči….několika vozove patrové jednotky v delších intervalech , holt by si cestující pár minut počkal, to by měl být trend, ale ne tohle..takže ano, zástupci Ropidu se dále smějí a rozhodne nebudou přistupovat na kompromis, že by taky část kapacity měla být k dispozici ostatním…

Zdrasa

Pokud to bude jezdit méně často, pro spoustu lidí to přestane být využitelné a jezdit nebudou vůbec i přes teoreticky zachovanou kapacitu. Komfort je dost zásadní věc pro volbu dopravního prostředku.

Místo rozumování nad tím, k čemu byla určena železnice by mi přišlo užitečnèjší konečně začít ty kapacity rozšiřovat. Na silnici se to dělá furt, proč na železnici ne?

Radim

Pro začátek by stačilo tam nezavádět tu novou zbytečnou linku do Úval. Tu chvíli by to ještě vydrželo, než SŽ/Praha udělají zastávky…

Adam Ř

Ne, nevydrželo, smlouva s RJ říká, že vlak jezdí od GVD 2025

Radim

Jo jasné, to mi nedošlo, ale tak mohli to posílat „zadem“ a mohlo to končit v Běchovicích i bez zastávek a ne že tím zarvu koridor

nowas

A říká, že to musí jezdit přes Libeň?

Air Traveller

Ach ti obyvakovi experti, co sice vsechno vi, ale v zivote S kem v ropidu nejeli.

Nekolikavozove patrove jednotky ti mame, jezdici v desetiminutovem intervalu tu mame. Prodlouzit je nelze, neb delka nastupist.

A jaka je situace? ve spicce jsou natriskane tak, ze se obcas ceka na dalsi.

Takze, jak ze by se to melo resit?

Leinad

ROPID je trošku omezen tím, že Spržel buduje krátká nástupiště, EMU900 se nevejde všude.
A vytahovat k čemu byla dráha určená kdysi (možnost jednou za den provést vlak) tak úplně není řešení, raději mít oddělené koleje pro sbahn atd.

Jaaa

“ K tomu železnice primárně určena nebyla. ”

Nebyla, ale teď je. Zahuštění taktu je zcela elementární krok, jak dostat lidi z aut do vlaku. Lidi prostě čekat nebudou a vy se můžete třeba stavět na hlavu a odrážet ušima. Tomu se musí uzpůsobit technologie.

Navíc na předmětných úsecích opravdu netvoří ten problém dvouvozové soupravy.

Radim

Ale počkali by – buď si to v autě odstát v zácpě a nebo počkat, až pojede vlak – počkat, až pojede „za 15 minut“ vlak je menší zlo.

Martin Verner

(M)HD se musí stěhovat na koleje, jinak se ta kapacitní doprava osob udělat nedá. A aby byla (pří)městská hromadná doprava dostatečně atraktivní, musí jezdit v krátkých intervalech. Přístup „halt si těch pár (desítek tisíc denně) lidí počká“ je klasický českodrážní pro(ti)zákaznický přístup, který už v jednadvacátém století máme snad fakt za sebou.
K čemu který dopravní systém kdysi byl a nebyl primárně určen, to s tím nemá vůbec nic dělat. Dálnice taky nebyly vymyšleny pro masovou nákladní dopravu.

Joe

Mezi Pardubicemi a Kolínem jsou dlouhé úseky? To jako vážně? Takže by se měla zřídit výhybna nebo stanice pomalu každých 5 km, no tak to jo. Jestli ono by nestačilo trochu lépe řídit dopravu a před EC nepouštět courák, za kterým se pak to EC vleče až do Přelouče, a za EC už pak nejede dlouhou dobu nic.

Radim

Někdy mají holt špatný den 😀

Šestka

Já vás chápu. Znám to z tratě 171. Ale pokud v prováděcích nařízeních je určeno že bohužel Os má přednost před vlaky vyšší kvality tak s tím nic nenadelate. Jo běžné pořadí vlaků z D1 už moc neplatí. Je to na hlavu ale je to bohužel tak.

Radim

Fakt má Os přednost před Ex? Tak to je teda dost na hlavu, ne?

Fučida

Nemá, to je to takovej výkřik do vzduchu. Jediné, co dřív platilo (a nevím, jestli ještě dnes), bylo, že u Prahy se nemá včas jedoucí Os předjíždět rychlíkem, který jede s náskokem.

qěcy

To se pletete.

qěcy

Kolem Prahy je většinou napsáno v PN,vze všechny vlaky osobní dopravy mají směrem do centra stejnou přednost. Aby se nepředjížděly.

Fučida

Přesně tak, příliš dlouhé úseky (Pardubice-Přelouč, Řečany-Záboří), cca 10 km se třemi zastávkami v úseku. A ano, bylo by při současném provozu vhodné mít co 5 km aspoň stanici typu Strančice s jednou předjízdnou kolejí uprostřed, aby se dala využít pro oba směry (ideálně Kojice a Opočínek, zrovna tam by místo bylo).

Situace je tam taková, že osobní vlaky jezdí v časech vyloženě náhodných, podle toho, kolik různě zpožděných rychlíků mají za sebou.

Osobně pamatuju několikrát předjíždění šesti rychlíky po sobě v Záboří (trvalo to asi půl hodiny).

Radim

Půl hodiny na šest vlaků? To je trochu moc, ne?

Martin

Při dnu železnice v roce 2022 díky skvělé organizaci jel rychlík Praha – Trutnov z Jaroměře až do Trutnova za parním vlakem. Že nabral 45 minut sekyru nikomu nevadilo… I takové blbosti se dějí…

qěcy

Dopravci to tak chtějí.

Pan průvodčí

Dotaz pro autora fotografie článku : Využil při tom i zápis vrcholu do Horobraní ? 😄

zdroj

A máme nějaké výpočty, když nám do toho hodí vidle údržba, tratě, energetických zařízení, sděl. a zab. zařízení? Přijde porucha a sesype se to jak domeček z karet.

BJH

Pssst, o tom se nesmí mluvit, to jsou protistátní řeči. Takové věci se na dráze přece nedějí a vy by jste kvůli neexistujícím dějům plácal prostředky. U nás přece vždy všechno funguje na 100% a máme bezúdržbová zařízení, stejně jako dopravci mají nerozbitné stroje.

Jarda

Nikde nevidím od SŽ plán, jak v těch kritických místech zvýšit kapacitu, aby stačila.

Jakub

Kdyby se SŽ dávalo více peněz a výše by byli schopnější lidi tak by to asi šlo. Teď se akorát bere už i zaměstnancům, aby byly prachy.

Jaaa

Ono každá mince má dvě strany. Ani ten současnej vrcholovej management není zrovna etalon efektivity a poctivosti.

B.W.B.

Zařídil si hospodu, ale chodili mu tam lidi…:-)

janvagala

No a co s tím hodlá SŽ dělat? Bude tlačit na stát?

Radim

SŽ? Ta neudělá nic 🙂

Jaaa

Udělá. Bude vydávat tyhle pamflety a jinak emitovat aktivitu…

DuDr.

To je komedie. Tak ať to vyhlásí za přetížené a začnou škrtat, takhle je to pořád ve stylu „hele nevyjezdíme to, ale klidně objednávejte dál, zpoždění nevadí“. Začněte konat!

Kamui

Ono by se možná ani nemuselo škrtat, jen násilím přesměrovat, pokud by se fakt vyhlásila nedostatečná kapacita. Rychlíky Vysočina přes Lysou (odpadne kolizní jízda v Kolíně + Libeň) a některé další vlaky přes Malešice.

Jenže vyčerpaná kapacita vyhlášena nebude, protože to je politické rozhodnutí.

Kamui

Ono by se možná ani nemuselo škrtat, jen násilím přesměrovat, pokud by se fakt vyhlásila nedostatečná kapacita. Rychlíky Vysočina přes Lysou (odpadne kolizní jízda v Kolíně + Libeň) a některé další vlaky přes Malešice.

Jenže vyčerpaná kapacita vyhlášena nebude, protože to je politické rozhodnutí.

Al de Baran

A čím budete jezdit do Ostravy, pokud vyhlášena bude..?

Pan průvodčí

Autobusoví dopravci vyčmuchají příležitost. Když by skutečně došlo ke škrtání vlaků mimo objednávku, tak by se zase začalo jezdit autobusem. Trh by si to přebral.

Michal Bartoníček

Po přetížené dálnici, kterou věčně blokují kamiony? Raději ten vlak.

Petr

MD bude mít průser a začne konat a nebo bude muset spoje objednat, na to se moc těším

Nádrážní blázen

Já vám nevím… Tak Správa železnic se stará o tratě a zároveň upozorňuje na nedostatečmou kapacitu.

To je stejné jako kdybych vedl krám a na jeden den bych objednal jenom 20 bochníků chleba a v odpoledne bych si stěžoval, že už nemám žádný chleba.

Může někdo osvětlit situaci? Proč se to děje a proč se to ještě nezlepšilo?

Krchna

Ne, je to jako by jste měl obchod do kterého se vejde jen určitý počet zákazníků. Pokud je obchod narvanej, jeden se zastaví u tohodle regálu, druhý jde pomalu, třetí pospíchá a jen chce projít rovnou ke kase… Tady je to stejný případ. Některý vlak jede 80 jiný 160, další zastavuje na každé mezi. No a do toho vám od ledna bude vypadávat signál na etcs, takže každou chvili někdo bude nouzově zastavovat a tím zastaví i ty ostatní. To je ten (podle mě) pravý důvod proč na malou kapacitu upozorňuje SŽ, pomalu připravují výmluvu, že vše bylo připraveno skvěle,… Číst vice »

mgr.pavel

SŽ je správcem obchodu, v jeho kompetenci je ten obchod udržovat, rozšířovat, modernizovat..

Má SŽ aspoň plány (když už ne rozjeté realizace) na zkapacitnění tohoto obchodu?

BJH

Ano, říkáte to správně, je POUZE správce. Majitelem, který přiděluje peníze, je někdo jiný. Nehledě že do každého rozšíření obchodu, které si zaručeně vyžádá nějaké omezení, mu kecá kdejaký jouda, který jenom prochází kolem výkladní skříně a dovnitř nikdy nezavíta, ale co kdyby. A na závěr do toho mluví také nejrůznější spolky žabičkářů a sousední bytové domy.

qěcy

Až jí je ministerstvo dopravy dá, tak je mít bude. Nebo až CK MD rozhodně, že se má někde něco zjapacitnot, tak SŽ začne na tom pracovat. Tak funguje správce.
Kdyby mi výbor SVJ začal zvětšovat barák za moje peníze bez mé vůle, tak dám výbor k soudu.

Michal M

Nemá, twl. O VRT Polabí a VoChocu se tu nepíše každý měsíc, že…

mgr.pavel

Stejně jako se píše o Berounském tunelu, že.

Já nemyslel projekty v šuplíku. Já myslel ty, které doopravdy míří k realizaci.

Ano, moc rád bych si přál, aby VRT Polabí (a nejen tam) doopravdy byla. Ale ten přerod z plánů do realizace u SŽ tak moc vázne, že jsem k tomu zkrátka skeptický.

qěcy

V její kompetencí není rozšiřování, zkspacitňování a nové tratě. Od toho je CK MD. Vždyť si o tom něco přečtěte. A právě za tyto kapacitní problémy si může vrcholově MD. Objednává vlaky, nechává skrz legislativu objednávat vlaky kraje. MD nezksoacitniko úseky, ani nepostavilo vedle nich nové paralelní tratě. Regulátor přístupu nereguluje přístup, za to ale taky může MD. Takže si to musí vyžrat MD.

Frantík

Proč vypadnutí signálu na ECTS je nouzové brzdění? Se to nedá udělat normálně?

Ondřej Wagner

Objednávku vlaků nezajistuje Správa železnic a investice do zkapacitneni dráhy asi musí schválit Ministerstvo dopravy. Myslím ale, že na zlepšení kapacity některých železničních tratí by se mohly podílet soukromé subjekty, např formou PPP, a to zejména v případech, kdy posílení kapacity je nutné pro rozvoj nákladní železniční dopravy. A současně je pro novou výstavbu nutné maximálně využít zákona o liniovych stavbách.

Jaaa

PPP absolutně ničemu nepomůže. Co pomůže, je metla na tu tlupu gerontů na MD a všehoschopných managerů stratégů a investičáků na SŽ.

qěcy

Odpověděl jste si. Stará se o tratě. Je to správce. O výstavbě tratí, výhybek, odboček, zkapacitnění nerozhoduje žádný správce, ale ministerstvo dopravy.

Martin1

Dlouhé mezistaniční úseky… Hm. Není to zase tak dávno, kdy SŽ prováděla zejména na jednokolejkách „optimalizace“ spojené s rušením výhyben a často i rušením kolejí ve stanicích. Dnes to, světe div se, samozřejmě komplikuje provoz.

Ondřej Wagner

Není jednokolejka jako jednokolejka. Ale asi na řadě jednokolejnych tratí chcip pes, nákladní železniční doprava je minimální, pokud vůbec je, pro dopravní obslužnost kraj objednává minimum spojů. Potom je rušení vyhyben nebo stanicnich koleji v pořádku. Jinde je ale na jednokolejce čilý provoz, jako na úseku Velký Osek – Hradec Králové – Týniště nad Orlicí – Choceň.

Jaaa

A postupuje se stejně u silnic? Nevšiml jsem si.

Frantík

Někdy se po rekonstrukci zužují na min než 6 metrů..

Radim

Přesně

Ota

jak se změní nároky na propustnost po odsunu žst. Brno hl.n do nové polohy se sloučením osobní a nákladní dopravy do jednoho místa, když dnes brněnský uzel přestává kapacitně stačit? jsou nějaké výpočty výhledové propustnosti?

Jaaa

Jsou, ve studii proveditelnosti. Stojí to za starou bačkoru.

Ale tady jsou bohužel jiné zájmy…