lot
Železnice Železniční průmysl

Číňané na nákupech. Ovládnou německého výrobce lokomotiv Vossloh

Lokomotivy Vossloh. Foto: Vossloh
Lokomotivy Vossloh. Foto: Vossloh

Expanze čínského železničního průmyslu do Evropy dostala další konkrétní podobu. Společnost CRRC se dohodla s majiteli společnost Vossloh AG na odprodeji lokomotivní divize. Lokomotivka ze severoněmeckého Kielu je tak první kapitálovou akvizicí největšího výrobce železničních vozidel na světě.

O dohodě informoval Vossloh v tiskové zprávě.  Podle vyjádření firmy umožní odprodej soustředit se na hlavní činnost společnosti, tedy výrobu pro železniční infrastrukturu, například zabezpečovací zařízení. Kupujícím je CRRC Zhuzhou Locomotive, jedna z firem skupiny CRRC.

Jde o první kapitálovou akvizici CRRC v Evropě, v minulosti se spekulovalo o vstupu čínské společnosti do Škody Transportation, tu nakonec ovládla PPF. Číňané kupují firmu s bohatou historií a vozidly schválenými v Evropské unii.

Cenu za transakci zatím strany nezveřejnily, finální dohoda ještě není podepsána.  Podle tiskové zprávy má jít o jednotky milionů eur. Vossloh nabízí svoji výrobu lokomotiv od začátku loňského roku. Výroba je ztrátová, navíc závod je koncipovaný na mnohonásobně vyšší produkci než kolik aktuálně firma prodává. Firma patřila kdysi k jedničce v evropském byznysu posunovacích lokomotiv, z velké části trhů ji ale vytlačilo české CZ LOKO a švýcarský Stadler. CZ LOKO bylo mezi oslovenými firmami, kterým Vossloh majitelé nabídli.

Čínský výrobce se dlouhodobě snaží dostat na trhy Evropské unie, prvním průnikem mají být nové jednotky pro Leo Express.

22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Rtep

Jen poznámka pro redakci. Číňanům se německého výrobce lokomotiv určitě nepodaří ovládlnout. Možná ovládnout ale ano…

Martin

To je skoda, CZ Loko mohlo dost ziskat…

Jussi

To je značně diskutabilní – V článku je psáno, že ekonomicky samostatná výroba lokomotiv nedávala smysl a CZ LOKO si na výrobu stačí samo. Proč tedy kupovat něco, co již v portfoliu výroby máš a zároveň to, zdá se, dokážeš vyrábět se ziskem. Fakt je, že by získali know-how na lokomotivy schválené v západní Evropě, avšak jestli o ně nebyl zájem od německého dodavatele, těžko by byl od českého…

Kubrt

CZ loku se sice daří, ale že by Vossloh vytlačil z velke části trhu se říct nedá. Vossloh, resp tedy kielska lokomotivka, se v posledních letech věnuje hlavně produkci DE 18 pro francouzské zákazníky, CZL se daří hlavně v Itálii, kam Vossloh už mnoho let nic nového nedodal. Problém je spíš v tom, že německý trh posunovacich i tratovych motorových lokomotiv je nasycen (právě lokomotivami z Kielu) a průnik na východní trhy se jim nezdařil . Už před pár lety Vossloh prodal Stadleru lokomotivku ve Valencii, které se daří lépe, v oblasti posunovacich lokomotiv aktualne ve Švýcarsku a Finsku. Kielska… Číst vice »

Martin

To ovsem musi vedet samo vedeni CZ loko, proc tedy vubec melo zajem i o zadluzenou firmu, … Koneckoncu, i jine firmy kupuji krachujici podniky. Jako pohlceni konkurenta, nevim, spise mit dalsi vyrobni kapacitu a pronikout vice na zapad…

Alf

Když ono CZL zájem nemělo – jestli čtu ten samý text.

Xaver

Němci už Číňanům prodali Kuka robotics i podíl v Merecedesu, tedy německé průmyslové stříbro, tak proč by jim nepodali u nějakej Vossloh, že…

Šalinář

On to asi nebyl takový kauf, když to nevzal nikdo z Evropy, nebo Japonska. Tomu nasvědčuje i doba, po jakou se to Vossloh snažil prodat…

Adam

Ono je otázka jakou roli v tom hráli odboráři. V Německu je těžké (drahé) omezovat kapacity a propouštět. Číňánům něco takové bude úplně .. u vy víte čeho .. prostě je můžou vyplatit, vzít know-how, mají stroje certifikované pro Evropu a zdar. O nic jiné jim nejde. Nevidím jiný důvod proč by firma s 200k zaměstnanci kupovala takovou firmu. Kéž by to bylo jinak, ale nevěřím, bohužel. Ve ŽDASu by vám řekli, jaké to je být po Čínou (CEFC/CITIC). První se zajímají o archiv, know-how, výrobní postupy a podobně, pak si dělají kopie (nebo to vemou zrovna) a hola z… Číst vice »

Martin

To je taky cil…. v jedne strojirenske firme si dokonce fotili i kancelare a pracovni stoly…

Adam

A proto jsem rád, že Škoda Transportation dopadla jak dopadla. I když je tady na serveru oblíbená jak osina v pr…

Nakonec si nás koupí všechny jako to dělají v Africe.

Tonda

Víte, Škodovka si tu negativní popularitu u nás udělala sama. Je super, že máme u nás firmu, která dokáže zcela vlastním vývojem dodat tak složitý a legislativami sešněrovaný stroj jako je lokomotiva. Druhá stránka je ale kvalita takového výrobku. Velkou část negativně hodnotících tvoří právě ti, kteří s těmito výrobky přichází profesně do styku. Hodnocení je o to víc vyhrocené, čím více přicházíte do styku se západní techniku, přesně tou, se kterou se chce Škodovka hrdě srovnávat (mediální prohlášení). Stránka politiky prodeje a následnému přístupu ke svým výrobkům je už zcela mimo rámec tohoto příspěvku.

Liboslav

Co si mám myslet o CZ Loko když stroj u nich komplet repasovaný u nás v depu stále stojí se závadami a ta samá, stará dobrá dobrá lokomotiva z ČKD, letos čtyřicetiletá, funguje vzhledem k věku stále dobře. Nemá sice klimatizaci ani nezávislé topení, ale dojede spolehlivě.

Xaver

K tomu vám jen dodám, že byly i lokomotivy od ČKD, které byly velice poruchové. Např. T 436

Martin

Treba u me Skoda ztratila na jmenu diky kauzam, napr. nechat si zaplatit za pozdne dodane lokomotivy, drive i kauza s Inekon Group, podivne zakazky,… Kvalita, u te mi je jasne, ze i jini vyrobni maji obcas problemy, stejne tak i s pozdnimi dodavkami, ale tramvaje pro Prahu (Vektry alias 14T), to je jako vtip a neustale opakovani, u kazde nepovedene dodavce, ze je to vina zakaznika,… Meli by vice pracovat na sve image a zamerit se na presnost, kvalitu a hlavne na spolupraci se zakaznikem,… ferove jednani je zaklad… PS: Pritom jde nekdy o zcela banalni veci, ktere jmeno… Číst vice »

Honza D.

Vzhledem k vazbám Petra Kellnera (PPF) na Čínu bych se vůbec nedivil, pokud by současné vlatnictví ŠT bylo dopředu plánované jako dočasné před jejím prodejem CRRC (to ostatně také mělo zájem). Třeba se jen čeká na politicky vhodnější dobu.

eLKá

Ano, vazby PPF na ČLR jsou známé, na druhou stranu se ŠTRN do portfolia PPF hodí jako poměrně dlouhodobá a stabilní část portfolia. Která sice v dobrých časech asi neponese tolik, jako Home Credit, ale bude se moc hodit v dobách zlých.
A je nyní otázka, jestli ŠTRN má dnes pro CRRC stejnou cenu, jako měla ještě před dvěma lety.

Kubrt

Z jakého důvodu by dnes mela mít ST pro CRRC nižší hodnotu, než před dvěma lety?

eLKá

Třeba má vyšší, třeba nižší, třeba stejnou. Nevidím do hlav vedení CRRC, ale dovedu si představit strategický úkol „koupit evropského výrobce kolejových vozidel“, ten je tímto splněn. Jinými slovy, ŠTRN už nemusí být pro CRRC tak zajímavá.

Martin

CZ Loko melo zajem…

Adam

Je to smutné. 6,8% má BIAC (kopírovač viz. X424 (Wrangler)), dalších 9,7% má Tenecios 3 (což je více méně automobilka Geely – hlavní kopírovač – Geely GE (Rolls), Geely Merrie 300 (C-klasse)… ).