O gigafactory ještě rozhodnuto není, Správa železnic již vybrala projektanty trati ke zvažované továrně
Po vlečce se má zásobovat nová továrna i vozit do areálu pracující.
Sdružení Sudop Praha a Sudop EU vyhrálo soutěž Správy železnic (SŽ) na projektovou přípravu modernizace současné vojenské vlečky k letišti Líně u Plzně. V tomto prostoru má vzniknout takzvaná gigafactory na výrobu baterií pro koncern Volkswagen.
Vítězství sdružení vyplývá z informací na profilu zadavatele, cena v soutěži klesla z odhadovaných 89 milionů korun na 79 milionů korun. Do soutěže dorazily čtyři nabídky, tři z nich jsou ale od firem, které kapitálově patří pod Sudop Group.
Cílem modernizace vlečky má být přeprava dílů pro automobilový průmysl, v plánu je i zřízení zastávky pro návozy zaměstnanců vlakem. Vojenská vlečka je napojena na trať Plzeň – Domažlice. Ta má projít v budoucnu rovněž modernizací a elektrizací. Akce má proběhnout v koordinaci s proměnou trati do Bavorska.
Současná vlečka je ze 70. let. Modernizovaná vlečka se má napojit do trati trianglem. Zda se vůbec bude továrna u Plzně stavět, přitom není jasné. Proti záměru je například i Plzeň. Ta už dříve vyčíslila náklady související s infrastrukturou na 12 miliard korun, z toho dopravní projekty představují čtyři miliardy korun.
Vláda továrnu považuje za klíčovou pro transformaci autoprůmyslu ČR. VW ale rozhodnutí o lokalitě pro svou gigafaktory neustále odkládá, nově se očekává do konce roku. Ve hře jsou ještě lokality v Polsku, na Slovensku a v Maďarsku.
Stavět by chtěl začít koncem roku 2024 a vyrábět články do baterií od roku 2027 až 2028.